eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o اين صفحه متعلق به مباحث درسي و سخنراني هاي استاد بروجردي موسس حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا ع است . همچنين مسائل روز و عكسهاي حاوي روايات و كليپهاي مفيد و عکس نوشته احکام نیز در آن به اشتراک گذاشته می‌شود.
پرس لاين شنبه اول دی ماه https://survey.porsline.ir/s/MBz1SPU سوره مبارکه حشر👆 --------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/rOkOjOa تربیت اجتماعی👆
🌺🌺🌺🌺🌺🌺 *السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَهَ الزَّهرا(سلام الله علیها)* *سخنرانی استاد بروجردی به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها در فضای مجازی (اسکای روم)* *زمان دوشنبه :سوم دي ماه* *ساعت؛۱۳ تا ۱۴* لینک مراسم ‏ https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem باتشکر 💠واحد پشتیبانی فضای مجازی
💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۹* 🔶 ج) اصول ناظر به عمل تربیتی 🔸 *۳. مراقبت و نظارت* ❇️ پرورش فضائل در فرزندان مانند رشد و پرورش نهالی است که به مراقبت نیاز دارد. مراقبت و نظارت در دوران پرورش فضائل اخلاقی کودک ضروری است؛ یعنی از هنگامی که نطفه فرزند بسته می‌شود تا وقتی که به بلوغ و رشد می‌رسد. 🔷 انسان ازیک سو، همواره تحت تأثیر عوامل محیطی است و از سوی دیگر، درجات کمال برای انسان پایان‌ناپذیر است و پیشرفت مادام‌العمر او را فراهم می‌سازد؛ به همین دلیل، نظارت و مراقبت باید تا زمانی استمرار یابد که فضائل در کودک به «شاکله» تبدیل شود. ◀️ *ویژگی اصلی شاکله، استواری و پایداری آن است؛ به گونه‌ای که بر فکر و احساس و نیت و ارادۀ اعمال و رفتار فرد احاطه دارد.* 🔷 مراقبت، ابعاد مختلفی دارد که عبارتند از: جسمی، روحی و روانی، غذایی، پوشش و لباس، دوستان و همسالان، شناختی و بینشی. ❇️ حضرت زهراء علیها‌السلام با محبت خاصی که به فرزندانش داشت، مراقب تمام رفتارهای آنان بود و به‌دقت آن‌ها را زیرنظر داشت تا در تربیت صحیح آن‌ها مشکلی پدید نیاید. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔅*«وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا»* 🔅 *«و از رحمت خويش، برادرش هارونِ پيامبر را به او بخشيديم.»* 📗 سوره مربم، آیه ۵۳ 🔷 گاه زبان فصیح هارون در مقابل معجزه‌های موسی کارآیی بیشتری دارد؛ یعنی قدرت نباید وارد میدان شود، بلکه باید زبان حق‌گوی، با فصاحت، حق را اظهار کند. ✍🏼 مفسری می‌فرماید: «حضرت موسی دارای زبان فصیح بود؛ اما فصاحت هارون بیشتر بود؛ بنابراین از خداوند درخواست کرد که برادرش با او همراه شود و خداوند هارون را در معیت موسی قرار داد.» 🔷 اینکه گفته شده زبان حضرت موسی گرفتگی داشت، باور‌پذیر نیست؛ چون هیچ پیامبری، معیوب، مبعوث نشده است؛ بلکه ظاهر پیامبر باید جاذبه و مقبولیت داشته باشد تا قادر به ابلاغ پیام باشد؛ البته فصاحت درجاتی دارد مثل شجاعت و زیبایی و ... 🔷 گاهی اوقات هبۀ خداوند سلطنت و قدرت است و گاهی یک شخصیت حقیقی و گاه یک شخصیت حقوقی. 🔶 *هبۀ خداوند بر سه نوع است:* 🔸 ۱. گاهی هبۀ خداوند مُلک و سلطنت است: «وَ هَبْ لِی مُلْكاً لا يَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» «و به من فرمانروايى و مُلكى عطا كن كه پس از من سزاوار هيچ‌كس نباشد، همانا تو بسيار بخشنده‌ای.» 🔸 ۲. گاه یک شخص حقیقی را هدیه می‌کند: «يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ» «به هر كه بخواهد دختران بخشد و به هر كه بخواهد پسران بخشد.» 🔸 ۳. گاهی یک شخصیت حقوقی را هدیه می‌کند؛ همانطور که هارون را به موسی هدیه کرد: 🔅 *«وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا» 🔅 *«و از رحمت خويش، برادرش هارونِ پيامبر را به او بخشيديم.»* 🔷 رحمت خداوند اینگونه بود که یک فرد آشنا و خودی را کنار موسی قرار دهد تا زبانش را بفهمد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
لینک ثبت نام👇 ‏ https://emamraoof.com/store باتشکر ‏‎🌐 «واحدپشتیبانی ثبت‌نام موسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌‌السلام»
💠 *«نزدیکی به خدای سبحان و متعادل بودن»* 🍃 امام(ره) می‌فرماید: هر چقدر به اصل نزدیک‌تر باشیم، اعتدال وجود دارد. قلب وجود مقدس پیغمبر خاتم در حد استواء و اعتدال حقیقی قرار دارد. ✅ در قلب پیامبر اکرم و همۀ حضرات معصومین، خوف و رجاء یکسان دیده می‌شود. چنین نیست که خوف بر رجاء و یا رجاء بر خوف غالب باشد. ⁉️ اگر سوال شود: کسی که بخواهد از حد استواء خارج شود، بهتر است خوفی باشد یا رجایی؟ 🔶 پاسخ این است که در اینصورت بهتر است که رجاء بر خوف غالب باشد. البته نه به این معنا که به خود، اجازۀ گستاخی بدهیم! بلکه باید در عین حال در محضر حق نهایت مراقبه را داشته باشیم. ✅ بیشتر از این که نگاهمان به پروندۀ عمل خودمان باشد، نگاهمان به رحمت بی‌پایان اوست. به جای این که دائماً نگران عمل خود باشم، مراقبۀ کامل دارم. 🍃 سپس امام (ره) می‌فرماید: خوف و رجایی که کُمّل دارند، فقط مربوط به این عالم نیست؛ بلکه ایشان آن را در برزخ، قیامت و بهشت نیز دارند و اصلا از آنان قابل انقطاع نیست. *این خوف و رجا همیشگی است و در هر نشئه به شکلی جلوه‌گر می‌شود.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔅 *«أَنْتَ الْقَوِىُّ»* 🔷 خدایا! اصل قوّت علمی از آنِ توست. تو علم را در اختیار جبرئیل قرار دادی. 🔶 خدایا! تو به ذوالقرنین قوّت عملی دادی، خدایا! تو به جبرئیل قوّت علمی دادی و من از این جهت که من هستم نه قوّت علم دارم نه قوّت عمل؛ اما سراغ تو آمدم تا از تو قدرت را دریافت کنم. 🔷 اکنون می‌فهمیم چقدر به خودمان ظلم می‌کنیم منبع قوّت اوست. می‌شود از او برای همه کار، قوّت گرفت. 🔶 من محتاج قوّت‌ام. من از این جهت که منم ضعیف‌ام. اگر تو به میدان آیی، همه کار با تو انجام می‌شود. 🔅 *«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»* 🔷 هر قوّتی که از ما برای انجام کار خیر در نظام عالم صورت می‌گیرد، ما نیستیم، اوست! مصدر قوت و توزیع قدرت اوست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
پرس لاین دوشنبه ۳/دی ماه https://survey.porsline.ir/s/OBP3zSY کلاس دستاوردهای ماندگار👆 ------------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/868aLEf کلاس راهکارها👆 ------------------------------------
روز پنجاه و سوم
💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۱۰* 🔶 ج) اصول ناظر به عمل تربیتی 🔸 ۴. تعلیم فضائل درآداب از نظر بعضی از اندیشمندان، آداب به اقتضای زمان تغییر می‌کنند؛ یعنی نسبی هستند و وابسته به قراردادها و اساساً مربوط به اخلاق نیستند. بنابراین در تعلیم آداب باید اقتضائات زمانی و مکانی رعایت شود. این نکته در جای خود درخور دقت و بررسی است؛ اما آنچه در منطق تربیتی حضرت زهرا علیها السلام دیده می‌شود این است که آداب فردی و اجتماعی جنبۀ نسبی محض ندارند؛ چراکه حضرت ادب‌آموزی را با فضیلت‌آموزی همراه می‌کرد و درواقع، از ادب‌ورزی به فضیلت‌پروری پل می‌زد و جنبۀ اطلاق (درمقابل نسبی) به آداب می‌بخشید. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔅 *«اللَّهُمَّ وَ مَتَى‏ وَقَفْنَا بَینَ نَقْصَینِ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِی أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً»* 🔅 *«خداوندا ‌هرگاه در‌ دین یا‌ دنیا بین دو‌ زیان قرار گرفتیم پس‌ زیان را‌ در‌ ‌آن که‌ به سرعت از بین می‌رود (دنیای فانی) قرار بده ‌و‌ بازگشت را‌ در‌ آنکه دوامش طولانى است.»* 📗 صحیفه سجادیه، دعای نهم 🔷 خدایا! حاضرم به امور دنیایی‌ام صدمه وارد شود؛ اما به اعتقاداتم آسیب نرسد، دینم مصیبت‌زده نشود و سالم بماند. 🔷 خدایا! ما هر وقت در وضعیتی قرار گرفتیم که باید صدمه‌ای وارد شود توفیق صدقه دادن به من بده، تا از دنیای خود کم کنم؛ ولی دینم محفوظ بماند. 🍃 در ادامۀ دعای نهم صحیفه آمده است: 🔅 *«وَ إِذَا هَمَمْنَا بِهَمَّینِ یرْضِیک أَحَدُهُمَا عَنَّا، وَ یسْخِطُک الْآخَرُ عَلَینَا، فَمِلْ بِنَا إِلَى مَا یرْضِیک عَنَّا، وَ أَوْهِنْ قُوَّتَنَا عَمَّا یسْخِطُک عَلَینَا»* 🔅 *«و هرگاه بین دو‌ کار واقع شدیم که‌ یکى مورد رضاى تو‌ ‌و‌ دیگرى مشمول غضب توست ما‌ را‌ متمایل به‌ آن کن که‌ رضایتت را‌ جلب مى‌کند ‌و‌ نیروى ما‌ را‌ نسبت به‌ آنچه ترا خشمگین مى‌کند سست کن.»* 🔷 خدایا! هر چیزی که موجب غضب تو می‌شود، در انجام آن به من ضعف بده تا قوت نداشته باشم و هرچیزی که موجب رضایت توست، میل من را به آن تقویت کن. باطناً کشش و جذبه برایم قرار بده، تا دلم به‌دنبال معصیت نباشد. 🔷 وقتی در بین دو گزینۀ رضایت و غضب هستم، تو میل من را به سمت رضایتت متمایل كن که طبیعتاً همتم را برای جلب رضایت منصرف می‌کنم و چیزی را انجام می‌دهم که مایۀ رضایت توست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«انجام عمل بدون شوق و عشق»* 🔅 *«وَ قَالَ علیه السلام فِي ذِكْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَت: يَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً، وَ هَاجَرَ طَائِعاً، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ، وَ عَاشَ مُجَاهِداً»* 🔅 *«هنگامى كه از خبّاب‌بن‌الارت ياد مى‌كرد چنين فرمود: خداوند خبّاب‌بن‌الارتّ را رحمت كند. به رغبت اسلام آورد و در عين اطاعت، مهاجرت كرد و به آنچه روزي‌اش داده بودند، قناعت کرد و از خدا راضى بود و مجاهد زيست.»* 📘 نهج البلاغه، حکمت ۴۰ 💢 اطاعت، انجام عمل با میل‌ورغبت است. *یکی از مهمترین اشتباهات زندگی این است که از زندگی لذت نبریم.* گاهی نگرش انسان به شغل، انجام وظیفه و التزام به انجام تعهدات است؛ ولی گاهی از خدا بابت مسئولیتی که به عهدۀ او گذاشته است، تشکر می‌کند و از لحظه‌لحظۀ کاری که انجام می‌دهد، لذت می‌برد. 🔷 باید از لحظه‌لحظۀ توانمندی خود در خانه‌داری، همسرداری، بچه‌داری و مهمانداری لذت ببریم. در این صورت توان ما مضاعف می‌شود. بین کاری که به جبر انجام می‌شود با کاری که با لذت انجام می‌شود تفاوت است. 🔷 انسان در کاری که با لذت انجام می‌دهد همراه با همۀ موجودات عالَم تسبیح می‌کند و با نشاط و سبک، انجام وظیفه می‌کند؛ اما کار تکلیفی، سخت و دشوار است. ✅ اگر زندگی با لذت را یاد بگیریم، یکی از اشتباهات بزرگ زندگی خود را پشت سر گذاشته‌ایم. *با یادآوری نعمت‌هایی که از آن بهره‌مندیم از زندگی لذت می‌بریم.* ✅ کار عاشقانه برای انسان نه‌تنها خسته‌کننده نیست؛ بلکه بدون مشقت و با سبکی انجام می‌شود. اوج کار برای او تفریح و خوشی است. 💢 *یکی از اشتباهات، تکلیفی زندگی کردن است.* اگر انسان زندگی عاشقانه را بیاموزد، همیشه با عشق و لذت زندگی می‌کند. حتی تقدیم جان به عزرائیل را هم می‌آموزد. متوجه است این امر هم جزو تکالیف الهی است و باید با لذت انجام شود. ⏪️ *اگر انسان از هرعمل خیری که انجام می‌دهد لذت ببرد، زندگی سالمی خواهد داشت.* وقتی لذت برد شاکر می‌شود و وقتی شکر کرد خدا ظرف وجودی‌ او را بزرگ می‌کند و نعمت بیشتری در اختیار او قرار می‌دهد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
📣📣📣📣📣 🍃 *باسلام واحترام* *موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضاعلیه السلام قصد دارد برای حفظ سلامتی وعافیت كامل و طول عمر با عزت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمى خامنه ای(حفظه الله تعالي ) بیش از گذشته قربانی کندچنانچه شما کاربران گرامی علاقمند به همراهی هستید شماره های زیر به این امر اختصاص دارد* ◻️5022291312675026 ◻️ 2238100152926991 ‏ ◻️IR040570022381015292699101 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستانهای تاریخی حرم رضوی: ۲۲✅قدیمی‌ترین گزارش از چگونگی حرم كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🔶پرس لاین سه شنبه ۴/دی ماه https://survey.porsline.ir/s/OZEdA9L کلاس مثنوی👆
🔅 *«بِسُلْطَانِكَ الَّذِي عَلَا كُلَّ شَيْ‏ءٍ»* 🔅 *«خدایا تو را به سلطنتت که علوّ و برتری دارد قسم می‌دهم.»* 🔷 فقط او حاکم است و به‌تنهایی بر قلوب بندگان حکومت دارد. ناگفته نماند حکومت تمام حکام هم تحت سلطنت اوست. 🔅 *«لَهُ الحُکمُ وَ القَضاء»* 📘 دعای جوشن کبیر ❇️ خداوند سبحان سلطان است؛ از این رو سلطنت او اقتضا می‌کند که قضاوت رعیت را عهده‌دار باشد. ✅ از ویژگی‌های سلطان آن است که هر بی‌پناهی را پناه می‌دهد. ربوبیت او اقتضا می‌کند که هر نگرانی را در امنیت قرار دهد. 🔅 *«یا عِصمَةَ الخائِفِ المُستَجیر»* 🔅 *«ای خدایی که برای هر نگرانی ایجاد مصونیت می‌کنی و پناهگاه او می‌شوی.»* 📘 دعای جوشن کبیر ❇️ خداوند، سلطانی است که فاضلانه به رعیت خود عطا و بخشش دارد و از روی فضل و کرم پاداش می‌دهد نه از روی عدل. ✅ فضل سلطان اقتضا می‌کند تا روی کوتاهی و قصورات بندگان خود پرده بیاندازد. ❇️ سلطانیت خداوند لزوم فعل کریمانه را به‌همراه دارد. در اثر کرامت خداوند، نواقص بنده چشمگیر نمی‌شود و خوبی‌ها جلوه‌ می‌کند. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام