eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹۷ 🔆 *«اللَّهُمَّ إِلَیٰ مَغْفِرَتِک وَفَدْتُ»* ✨خدایا، تنها وارد می‌شوم به‌سوی مغفرت تو. ⚡️وفود: یعنی ورود. وافد: یعنی وارد. ✨خدایا، من بر چیز دیگری از تو وارد نمی‌شوم. من بر قهر تو وارد نمی‌شوم. من بر حکم تو وارد نمی‌شوم. من بر قدرت تو وارد نمی‌شوم. من از قدیم بر این صفت تو وارد شدم. برصفت مغفرت تو ورود پیدا کردم. «الی مغفرتک وفدت» ⚡️وُفود، ورود رعیت به سوی ملاکین و ملوک است. رعیت وقتی وارد بر مَلِکِ خودشان می‌شوند عرب می گوید وفد. به هر جهت ورود پایین تر به بالاتر است. ✨خدایا منِ عبد به سوی تو وارد شدم؛ اما از همۀ صفاتت فقط به صفت مغفرتت وارد می‌شوم که با صفت مغفرت، تحت الحمایه قرار می‌گیرم. ⚡️غفر یعنی ستر، خدایا من وارد بر تو می‌شوم به گونه‌ای که مرا بپوشانی. پرده بر عیوبِ من بیندازی تا از عیوب چیزی باقی نماند. اصل معنی غفر، ستر است. پرده‌ای بینداز کسی نبیند تو هم که نمی‌خواهی مرا رسوا کنی؛ و می‌خواهی ببخشی. 🔆 *«و اِلیٰ عَفْوِک قَصَدْتُ»* ✨خدایا من فقط قصد عفو تو را کردم ولا غیر. حجّ یعنی قصد. حاجی شدم قصد کردم که فقط به سوی صفت عفو تو بیایم. ما عفو و مغفرت را در یک معنا می‌دانیم؛ ولی در این کلاسها یاد گرفتیم که معنی اصلی عفو یعنی محو. خدایا قصد تو را کردم تا تو مرا محو کنی، از منیت من چیزی باقی نماند. 🔆 در روایت یک نکته لطیفی در مورد بحث مغفرت آمده که حضرت علیّ ابن موسی الرضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «لا يكونُ المؤمنُ مؤمناً حتّى تكونَ فيه ثلاثُ خِصالٍ: سُنّةٌ مِن ربِّهِ، وسُنّةٌ مِن نبيِّهِ، وسنّةٌ مِن وليِّهِ؛ فأمّا السُّنَّةُ مِن ربّهِ فكِتْمانُ السِّرِّ، وأمّا السُّنَّةُ مِن نبيِّه فمُداراةُ النّاسِ، وأمّا السُّنَّةُ مِن وليِّهِ فالصَّبرُ في البَأْساءِ والضَّرّاءِ.» 📘(کافی، ج۲، ص۲۴۱) 🔷🔹 مؤمن، مؤمن نیست مگر اینکه در او سه خصلت باشد: 🔹یک خصلت از خدا، یک خصلت از پیغمبر و یک خصلت از ولی خودش یعنی امام. خصلت خدا یعنی سنت خدا، کتمان السرّ است. وقتی خدا روی گناهان من پرده انداخت و شما ندیدید پس گناهان من برای شما سرّ است. این پوشیدن اسرار، کار خداست. رسوا نمی‌کند، آبروی مرا در محضر مردم نمی‌برد. خدا سرّ مرا برای شما بازگو نمی‌کند. مؤمن هم باید سرّ دیگری را برای دیگری فاش نکند. در واقع وقتی مؤمن سرّ دیگری را کتمان کرد مثل این است که مظهر نام غفور خداست. یعنی یک پرده انداخته روی گناهان دیگری که آن‌را من می‌دانم و به کس دیگری اعلام نمی‌کنم. این سنت خدا بود. 🔹سنت پیغمبر هم مدارا با مردم است. مدارا از دور است و چرخیدن. با یکی می‌چرخد یعنی با او راه می‌آید. 🔹سنت ولیّ هم صبر در همه حال است. صبر یعنی مقاومت و از موضع حق خروج نکردن. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» کلاس شرح صحیفه سجادیه ۸۱/۱۰/۱۷ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
شرح_دعای_یستشیر۹۰ 🔅 *«وَأَنْتَ الْغافِرُ وَأَنَا الْمُسِىء»* 🔅 *«خدایا! تو دائم گناهان مرا می‌پوشانی،اما من دائم گناه می‌کنم .»* ✍🏼 «وَأَنَا الْمُسِىءُ» اسم فاعل است؛ یعنی خدایا من همیشه جسارت می‌کنم، همیشه بی‌ادبی می‌کنم، همیشه خودم را مطرح می‌کنم! حتی در هنگام درخواست از خدای سبحان، می‌گوییم: ما قابلیت نداریم! این گفتار هم به نوعی،خودبینی است! 💢 *معمولا بی‌ادبی‌های ما از روی جهل است. اگر عالم باشیم، درخواست ضعیف نداریم.* ❌ یکی از بی‌ادبی‌های رایج این است که می‌گوییم *«گاه گاهی به نگاهی دل ما را بنواز!»* این *بی‌ادبی* است. در حالی‌که خدای سبحان و حضرات معصومین دائم در حال افاضۀ فیض هستند. ✨ *هین مگو ما را بر آن در بار نیست​ با کریمان کارها دشوار نیست* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
روز شصت و ششم
احكام اعتكاف