eitaa logo
دارالقرآن حضرت مهدی (عج) شهر کهریزسنگ
378 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
235 فایل
آدرس:کهریزسنگ، خیابان ولی عصر، خیابان ششم ،جنب مسجدالحجت شادی ارواح طیبه جمیع شهدا و اموات به خصوص واقف این مرکز قرآنی حاج آقا سید عباس هاشمی فاتحه و صلواتی قرائت بفرمائید🙏 شماره تماس : 03142323496 (روزهای زوج از ساعت ۹ تا ۱۱ ) @Fatemeh_5_6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...ملائکه کجا نازل میشوند ؟ همیشه فکر میکردم شب قدر یعنی شب نزول قرآن . ارزش شب قدر را به نزول قران میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت . سوره قدر را تفسیر میکرد میگفت : آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده ؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است ؟ مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت ان وقت به ازدواج نیست . نزول قران یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده…. انا انزلناه فی لیلة القدر . یعنی اول شب شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده . دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر . لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر . «انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد . اما در معرفی شب قدر میگوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل میکنیم یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند . «الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد . «الروح» همان رئیس ملائکه است در ان شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند .چه واقعه ای رخ میدهد ؟ چه شده که همه دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند ؟ هر سال ؟ همه ؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین ؟ یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست ! سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ منزل علیه کیست؟ به کجا میایند ؟ برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند ؟ «من کل امر .» یعنی چه ؟ یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز . این امر امر تکوینی است یعنی هر موجودی . از این جا باید فهمید کجا میآیند؟ «من کل امر .» «امر» چیست ؟ این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: یکی «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» و دیگری «ائمة یهدون بامرنا .» علامه طباطبایی از اولی این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد امر تکوینی . و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فصل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را . و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . .... عزیزان ! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دست او میرسد . شب شب اوست .یعنی چی ؟ یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قران سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی . هیچ عملی بی رنگ فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است . مردم !بدانید باید به چه چیز بچسبید . کدام ریسمان را چنگ بزنید . بعد با بیانی طعنه آمیز گفت : همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟! این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند . آن حلقه گم شده تو امام است چه بفهمی چه نفهمی . یک عده خوابند و اصلا در حرکت نیستند یک عده اما در حرکتند ولی جهت را نمی دانند . راه اینجاست و بقیه راهها مسدود است . شاید حسابی در کار بوده که شهادت مرد ولایت و امامت علی مظهر خلافت خدا در این شب ها رخ میدهد . استاد میگفت : حقیقت دین معرفت امام است معرفت امام و حجت خدا . شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است . خلافت او در این شب تجلی میکند . تمام گردانندگان عالم هستی «من کل امر » بر او نازل میشوند . بله حالا آن گردانندگان تحفه قران را پیش پیامبر آوردند جبرئیل دست خالی نیامد آن تحفه را هم آورد والبته این اهمیت و ارزش قران را می رساند . نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر ! معقول نیست خلف است محال است سلام کنی و او جواب ندهد . در تاریخ سراغ نداری سائلی دست پیش امام دراز کند و دست خالی برگردد زبان حال و قال شما این باشد : ..... یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین..... شبهای آخر ماه رمضان است و آن حرفها هنوز مرا سرگردان و آشفته کرده . این ماه هم در حال تمام است من کجا او را پیدا کنم ؟ او کجاست ؟ میزبان و مهماندار این مهمانی خدایی کجاست ؟ نکند همه عالم متوجه او باشند و تو متوجه جای دیگر؟! ♥️ ♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳 🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤 🍂🖤🍂🖤🍂🖤 🖤🍂🖤 🍂🖤 *بسم الله الرحمن الرحیم* *سلام علیکم* ضمن عرض تسلیت به مناسبت *شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علیه السلام و التماس دعا از همه ی شما همراهان در لیالی عظیم قدر* احتراما شماره ی برندگان مسابقه ی《 جزء ۱۸ 》به شرح ذیل میباشد: ۳۳۶۴ .....۰۹۱۳ ۹۴۸۱ ..... ۰۹۱۳ ۱۹۶۵ .....۰۹۱۳ ۰۳۲۷ ..... ۰۹۱۳ ۳۶۸۰ ..... ۰۹۱۳ لازم به ذکر میباشد: 1-همکاران محترم به زیر مجموعه های خود اطلاع رسانی کنند . 2-به 5نفر از شرکت کنندگان که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه کارت هدیه 500000ریالی اهدا میگردد . 3-بابرندگان تماس گرفته میشود وضمن نظر سنجی، هدیه با هماهنگی به آنها تحویل میگردد. 🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤 《پاسخ صحیح مسابقه : جزء 18》 🍂 《 123242 》 🍂🖤 🖤🍂🖤 🍂🖤🍂🖤🍂🖤 🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤 🍂🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tahdir-joze(21).mp3
4.04M
جزء 21 استاد معتز آقایی 🔷جزء خوانی سریع قرآن کریم بانیم ساعت از وقت دنیایی خودهزاران ساعت از بهترین ساعات بهشت را خریداری نمایید 🔸تحدیر (تندخوانی) جزء به جزء قرآن کریم 🙏ثواب قرائت این جزءرا تقدیم کنیم به اول مظلوم عالم ،آقا امیرالمومنین (ع)و امام زمان (عج) التماس دعا @darolquranehazratmahdi
1_11866978.mp3
2.12M
❤شرح دعای روز بیست ویکم ماه مبارک و احکام، ویک نکته اخلاقی شیرین @darolquranehazratmahdi
مسابقه طرح لذت بندگی(دارالقرآن اصفهان) و فایلهای صوتی بسیار زیبا از استاد فولادگر (جزء21 )👇👇
جزء بیست و یکم فایل یک🌴 سوال اول: بر اساس تفسیر آیه 46 سوره عنکبوت کدام گزینه صحیح نیست؟ 🍂 1. جدال دو نوع است: جدال احسن، جدال به غیر حق. جدال احسن گفتمان فرهنگی است. 🍂 2. مراء همان جدال به غیر حق است. 🍂 3. جدال احسن همراه با منطق و استدلال است. 🍂 4. جدال در لغت به معنی تابش است. به گفتگوهای دو نفر که با هم درگیری پیدا می کنند، جدال گفته می شود.
baran: جزء بیستم و یکم فایل دوم: 🌴🌴 سوال دوم: بر اساس تفسیر آیه 21 سوره روم کدام گزینه صحیح است؟ 🍂 1. مرحوم آیت اله بهجت به زوج های جوان توصیه می کردند: بروید و با هم بسازید. 🍂 2. چیزهایی که از دیدگاه قرآن به انسان آرامش می بخشد: یاد خدا، شب، خانه و مسکن، دعا و تشویق و قدردانی کردن از هم، همسر 🍂 3. این آیه به ما می آموزد که زنان نفقه خور شوهرانشان هستند. 🍂 4. برای ازدواج نیاز به چند نوع بلوغ است: بلوغ جنسی، بلوغ اقتصادی، بلوغ علمی، بلوغ فرهنگی
baran: جزء بیستم و یکم فایل سوم 🌴🌴🌴 سوال سوم: بر اساس تفسیر آیه 6 سوره لقمان کدام گزینه صحیح نیست؟ 🍂 1. دلایل رشد لقمان از بیان خودش:الف- خواست خداوند؛ ب- پاکدستی و راستگویی و امانتداری؛ ج- سکوت در کاری که برای او فایده نداشت و به او ربطی نداشت. 🍂 2. غنا حرام است و گناه کبیره چون وعده عذاب برای آن داده شده است. 🍂 3. آهنگ هایی که طرب انگیز، محرک شهوت و مناسب مجالس لهو و لعب و فساد است؛ غنا است و حرام می باشد. 🍂 4. لقمان پیامبر نبود ولی حکیمی بود از معاصران حضرت داود نبی و از بستگان حضرت یونس بود.
baran: جزء بیستم و یکم فایل چهارم 🌴🌴🌴🌴 سوال چهارم: بر اساس تفسیر آیه 18 سوره لقمان کدام گزینه صحیح نیست؟ 🍂 1. در قرآن هم «کبر» داریم؛ هم «تکبّر»؛ هم «استکبار» 🍂 2. تکبّر هم توهین به خداست و هم زمینه ساز رشد کدورت و تحریک کننده کینه های قدیمی است. 🍂 3. برای کسب تواضع چند کار باید بکنیم: به همه سلام کنیم، هر جای مجلس امکان داشت بنشینیم و مقید به مکان خاص نباشیم، خودمان خرید منزل را به عهده بگیریم. 🍂 4. اولین گناه در عالم همین تکبّر بود که توسط ابلیس صورت گرفت.
baran: جزء بیستم ویکم فایل پنجم 🌴🌴🌴🌴🌴 سوال پنجم: بر اساس تفسیر آیه 16 سوره سجده کدام گزینه صحیح است؟ 🍂 1. عزائم جمع عزیمت است و عزیمت ممکن است از فریضه گرفته شده باشد. 🍂 2. تتجافی یعنی دل را از غیر خدا خالی می کند. 🍂 3. امام علی علیه السلام فرمودند: پاداش نماز شب آن قدر زیاد است که در آیه بعدی می فرماید: هیچ کس پاداش خداوند برای اهل نماز شب را نمی تواند بفهمد چقدر است. 🍂 4. سوره های عزائم عبارتند از: علق، مزمّل، نجم، فصّلت
دقت بفرمایید یک نکته کاربردی از انجا که فایلهای صوتی کپشن می شود . یعنی به پیوست هر فایل صوتی ، سوال ان فایل هم به خود فایل پیوست میشود. بنابراین شما می توانید هم زمان با شنیدن صوت ، سوال ان فایل را هم روی صفحه مشاهده کنید . به این شکل که وقتی فایل صوتی در حال اجرا است اگر صفحه گوشی را لمس کنید در پایین فایل صوتی ، کپشن ظاهر میشود. روی بیشتر بخوانیم ضربه بزنید تا سوال ان فایل بر روی صفحه اشکار شود . به تصویری که در ادامه ارسال می کنم دقت کنید . 👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۱✨✨ 🌺جزء بیست و یکم : *جهاد و اخلاص*🌺 💫💫💫💫 آیه ۶۹ سوره عنکبوت: *وَ الَّذِينَ‌ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ‌ سُبُلَنا وَ إِنَّ‌ اللّهَ‌ لَمَعَ‌ الْمُحْسِنِينَ‌* 🌺 منظور از جهاد در این آیه چیست؟ آیا منظور جهاد با دشمن است یا جهاد با نفس. 🌾همان طور که پیداست جهاد مفهوم وسیعی دارد ، بنابراین هر نوع جهاد و تلاشی که برای خدا و در را او و نیز به منظور رسیدن به اهداف الهی صورت گیرد را ، شامل می شود ، خواه در راه بدست آوردن معرفت باشد ، یا جهاد نفس ، یا مبارزه با دشمن، یا صبر بر طاعت و یا انجام هر کار نیک دیگر . 🥀کسانی که در این راه ها به هر شکل و برای خدا مجاهده کنند ، شامل حمایت و هدایت الهی هستند. 🥀بنابراین ، انسان باید در این راه تلاش کند ولی بداند که ، هدایت به دست خداست. 🖍️✏️اینکه در حدیث آمده : علم به کثرت تعلیم و تعلم نیست ، بلکه نوری است که خداوند به قلب هر کس بخواهد می تاباند ، اشاره به همین معنی از این آیه می‌تواند باشد. گفتنی است، هرگونه شکست و ناکامی نصیب ما شد ، بخاطر یکی از این دو چیز است : 🍃یا در جهاد خود کوتاهی کردیم 🍃 یا اخلاص در آن نداشتیم . 🎋حال اگر این دو با هم جمع شود، بنا به وعده ی مؤکد الهی، پیروزی و هدایت حتمی است. 🖊️✏️در روایات اهل بیت علیهم السلام ، این آیه ، *به آل محمد «صلی الله علیه و آله» و پیروان آنها تفسیر شده*، چرا که آنها در راه جهاد و اخلاص همیشه ، پیشگام و پیش‌قدم بوده اند. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
.🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۲✨✨ 🌺 جزء بیست و یکم : *فطرت الهی* 🌺 💫💫💫💫 آیه ۳۰ سوره روم : *فَأَقِمْ‌ وَجْهَكَ‌ لِلدِّينِ‌ حَنِيفاً فِطْرَتَ‌ اللّهِ‌ الَّتِي فَطَرَ* ..... 🔹در این آیه سخن از *توحید فطری* است ، می فرمایند : روی خود را متوجه آیین توحید خالص گردان. یعنی این دین را بگیر و رها نکن و تمام وجود خودت را از هر جهت به خداوند متوجه کن ، به آیینی که از همه کجی ها و انحراف ها پاک است . این فطرت ای است که خداوند انسان را بر آن آفریده تغییری در آفرینش خدا نیست ، یعنی این فطرت دینی ثابت و تغییرناپذیر است ، این آیین محکم و استوار است . ♦️نخستین روزی که انسان متولد می‌شود ، این نور الهی در وجود او شعله ور می‌گردد. 🌾دین حنیف یعنی ، دینی که از تمام کجی ها ، انحرافات ، خرافات و گمراهی ها، به سمت راستی و درستی متمایل می شود. 🖊️✏️پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» می فرمایند : 《هر مولودی بر فطرت اسلام و دین خالی از شرک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که یهودیت یا مسیحیت یا مجوسیت انحرافی را بر او القا می کنند.》 🍃 امام باقر «علیه السّلام» در مورد این کلام خداوند متعال《 فاقم وجه للدین حنیفا》فرمودند : *منظور از دین ولایت است*🍃 🖍️🖊️در روایت دیگری آمده است: «فطرت الله التی فطر الناس علیها » منظور《 لا اله الا الله، محمد رسول الله،علی ولی الله 》است و توحید همین جا تمام می شود. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۳✨✨ 🌺 جزء بیست و یکم : *ذی القربی* 🌺 💫💫💫💫 آیه ۳۸ سوره روم : *فَآتِ‌ ذَا الْقُرْبى‌ حَقَّهُ‌ وَ الْمِسْكِينَ‌ وَ ابْنَ‌ السَّبِيلِ‌ ذلِكَ‌ خَيْرٌ لِلَّذِينَ‌ يُرِيدُونَ‌ وَجْهَ‌ اللّهِ‌ وَ أُولئِكَ‌ هُمُ‌ الْمُفْلِحُونَ‌* 🌿در این آیه می فرماید : به هنگام وسعت روزی ، فکر نکن آنچه داری، از آن تو است ، بلکه دیگران نیز همواره در اموال تو حق دارند ، از جمله : ۱. خویشاوندان ۲. افراد مستمندی که از شدت فقر زمین گیر شده اند ۳. افراد آبرومندی که دور از وطن ، براثر حوادثی در راه مانده و محتاج اند.🌿 💐تعبیر به《حقه》بیانگر این واقعیت است که، آنها در اموال انسان شریکند و اگر انسان چیزی به آنها می‌دهد ، حق خود آن‌هاست که دارد ادا می‌کند و منتی بر گردن آنها ندارد. 🌟از ابو سعید خدری نقل شده: این آیه زمانی نازل شد که پیامبر «صلی الله علیه و آله » فدک را به حضرت زهرا «سلام الله علیها» بخشیدند. 💥 *فدک منطقه ای در ۱۶۰ کیلومتری مدینه بود که در زمان پیامبر بسیار آباد و مزارع و چشمه های اب فراوانی داشته است این زمین‌ها جزء املاک حضرت خدیجه(س) بوده که در راه گسترش اسلام خرج شده بود. ولی بعد در یکی از جنگ های پیامبر به عنوان فدیه به پیامبر بازگردانده شد .در این زمان این آیه نازل شد و آن حضرت فدک را به حضرت زهرا (س) بخشیدند ولی پس از وفات پیامبر خلفا مدعی شدند که انبیاء ارث به جا نمی گذارند و فدک حق مسلمین است و آن را به زور از حضرت فاطمه سلام الله گرفتند*. 💥 🥀گفتنی است ، خطاب آیه عام است ، یعنی هم پیامبر و هم مردم ، موظف اند که نزدیکان شان را خود ، از انفاق برخوردار کنند.🥀 🍃 در این آیه انفاق بگیران اولویت بندی شدند: 1. خویشاوند 2. مسکین 3. در راه مانده🍃 🌾در ادامه آیه می فرماید: آنها هم در این جهان رستگارند(چرا که انفاق برکات عجیبی در همین زندگی دنیوی دارد) و هم در جهان دیگر.انفاق یکی از سنگین ترین اعمال، در ترازوی سنجش الهی است . 🌹 از طرفی «وجه الله» در این آیه اشاره به این نکته دارد که ، انفاق باید با اخلاص ، نیت پاک ، بدون ریا ، تحقیر و انتظار جبران آن، توأم باشد‌. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۴✨✨ 🌺جزء بیست و یکم : *رابطه گناه و فساد*🌺 💫💫💫💫 ۴۱ سوره روم : *ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ‌ أَيْدِي النّاسِ‌ لِيُذِيقَهُمْ‌ بَعْضَ‌ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ‌ يَرْجِعُونَ‌* 🍃این آیه، رابطه فساد و گناه را بیان می کند،که هر جا فساد ، ناامنی ، بی عدالتی و ظلم است ، بازتاب افکار و عقاید مردم بوده ، شامل هر محیط و هر دورانی می شود.🍃 🌻بدون شک ، هر کار خلافی در وضعیت جامعه و سپس ، از طریق آن در وضعیت افراد ، اثر می گذارد و موجب نوعی فساد در اجتماع می شود. 🥀 گناه ، کار خلاف و قانون شکنی مانند یک غذای مسموم است که در بدن، چه بخواهیم چه نخواهیم ، تاثیر نامطلوب گذاشته و انسان را گرفتار واکنش هایی می کند . گناه نیز چنین عکس العمل هایی به دنبال دارد ، از جمله : 🥀دروغ باعث سلب اعتماد و خیانت در امانت سبب بر هم زدن روابط اجتماعی می‌شود.🥀 🌾 خلاصه اینکه هر کار نادرست ، چه در مقیاس کوچک ، چه بزرگ ، عکس‌العمل‌های نامطلوبی دارد.🌾 ✏️🖍️از روایات اسلامی استفاده می شود ، بسیاری از گناهان ، یک سلسله آثار شوم با خود می‌آورد . مثلاً در روایات آمده است: قطع رحم ، عمر را کوتاه کرده ، خوردن مال حرام ، قلب را تاریک و زنا باعث نابودی انسان شده و روزی را کم میکند. 🌷از امام صادق «علیه السلام» نقل شده که : *آنهایی که به وسیله گناه از دنیا می‌روند بیش از کسانی هستند که به مرگ طبیعی می میرند*. 🌸نکته قابل توجه اینکه ، یکی از فلسفه‌های آفات و بلاها ، تاثیر تربیتی آنها روی انسانهاست . افراد باید واکنش اعمال خود را ببینند، تا از خواب غفلت بیدار شده ، به سوی پاکی و تقوا بروند . اگر بعد از توحید ، باور به علم خدا داشته باشیم ، آثاری در زندگی ما دارد ، از جمله : حیا ، آرامش و رعایت حق ، عبادت. 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹 ✨✨متن شماره : ۵✨✨ 🌺جزء بیست و یکم : *پیامبر بهترین الگو*🌺 💫💫💫💫 آیه ۲۱سوره احزاب : *لَقَدْ كانَ‌ لَكُمْ‌ فِي رَسُولِ‌ اللّهِ‌ أُسْوَةٌ‌ حَسَنَةٌ‌ لِمَنْ‌ كانَ‌ يَرْجُوا اللّهَ‌ وَ الْيَوْمَ‌ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللّهَ‌ كَثِيراً* 🌺این آیه رسول خدا را برای کسانی که امید به رحمت خدا و ایمان به رستاخیز دارند بهترین الگو معرفی می کند . 🌾بهترین الگو نه تنها در میدان جنگ که در تمام زندگی : روحیات عالی پیامبر ، استقامت و شکیبایی او ، هشیاری و درایت، اخلاص او ، توجه به خدا ، تسلط او بر حوادث ، زانو نزدن در برابر سختی ها و مشکلات و از طرفی در زندگی شخصی همسرداری ، تربیت فرزند ، بهداشت و نوع زندگی همه و همه الگو و سرمشق برای همه مسلمین میباشد . 📝اسوه در اصل به معنای تأسی کردن و اقتدا نمودن است و مفهومش این است که می توانید با اقتدا کردن به او خطوط خود را اصلاح و در مسیر صراط مستقیم قرار گیرید . 🌾لقد کان در ابتدای آیه به این نکته اشاره دارد که *قطعاً این الگو و سرمشق دائمی و همیشگی است* ، از گذشته تا حال و آینده پیامبر الگو و اسوه بوده و هست . 🌾از طرفی این آیه اسوه حسنه را مخصوص کسانی می داند ، که سه ویژگی دارند : امید به خدا امید به روز قیامت خداوند را زیاد یاد 🥀 در حقیقت ایمان به مبدأ و معاد انگیزه این حرکت است و ذکر خدا تداوم بخش آن . ✨خدا ، در ۱۴ نور مقدس اهل بیت «علیهم السلام»، یک الگو نیز برای زنان گذاشته و آن ، حضرت فاطمه زهرا «السلام الله علیها» هستند که از همه جهات اسوه برای جهانیان اند.✨ ✏️🖍️امام صادق علیه السلام درباره ذکر کثیر فرمودند : وقتی انسان خدا را روزی صدبار یاد کند ذکر کثیر محسوب می شود . 🤲پیامبر به یاران خود فرمودند:《آیا می‌دانید بهترین و پاکترین اعمال شما نزد خدا چیست؟ عملی که بهترین درجه برایتان باشد ، بهتر از درهم و دینار و حتی بهتر از جهاد و شهادت است؟ عرض کردند: بفرمایید کدام عمل است؟ فرمودند: 《خدا را بسیار یاد کنید.》 🌷🌷🌷🌷 📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
سوال 6 از تفسیر متنی در حدیث آمده : علم به تعلیم و تربیت نیست ، بلکه نوری است که خداوند به قلب هر که بخواهد می‌تاباند. این حدیث اشاره به کدام آیه از قرآن دارد؟ ۱ - سوره روم آیه : ۴۱ ۲ - سوره روم آیه : ۳۸ ۳ - سوره احزاب آیه : ۲۱ ۴ - سوره عنکبوت آیه : ۶۹
لینک سامانه ازمون جزء 21 (دارالقرآن اصفهان) digiform.ir/darolgoran21 مهلت پاسخگویی : اذان مغرب با توجه به اینکه تمامی فایلهای ارسالی طرح لذت بندگی (صوتی ، متنی ، نحوه ارسال و اشکالات احتمالی سایت ...) مربوط به دارالقرآن اصفهان است پیشنهادات ، نظرات و سوالات خود (در مورد طرح لذت بندگی ) را به این آیدی بفرستید تا با آنها در میان بگذاریم. @yas7986
دوازده فضيلت کوتاه و گویا از حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام 1. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. (1) 2. رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» (2) 3 .حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(3) 4. پیامبر اسلام می گفت: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ / علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.»(4) 5. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟ پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(5) 6. حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود : من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(6) 7. شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(7) 8. هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(8) 9. روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(9) 10. وقتی که در جنگ جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند، تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛ کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش؛ و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(10) 11. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید، شاخه اش سخت تر باشد. ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد(11) 12. از سخنان آن حضرت است که می فرمود : «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... / به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(12) منابع 📚(1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 📚(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720). 📚(2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188). 📚(3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20. 📚(4) - شیخ صدوق، الامالی / 61. 📚(5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298. 📚(6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280. 📚(7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319. 📚(8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138. 📚(9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41. 📚(10) - نهج البلاغه، خطبه 11. 📚(11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45.
004 - ghor'an bejoz hobbe ali aaye nadarad - alavi.mp3
5.95M
قرآن غیر از مدح علی (ع) آیه ندارد پیشنهاد دانلود، بسیار زیبا👌👌 @darolquranehazratmahdi