📢جهت اطلاع📢
❇️کلاسهای مؤسسه امروز سهشنبه 1402/11/24 به مناسبت ولادت سرور سالار شهیدان امام حسین علیه السلام تعطیل است.
✅فردا کلاسها دایر میباشند.
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته: راهپیمایی بزرگ امروز مقدمه ای برای مشارکت گسترده در انتخابات است.
🔹به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله محسن فقیهی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر قم در گفتوگو با خبرنگاران حضور گسترده و پرشور مردم و جوانان قم در راهپیمایی 22 بهمن را ارزشمند دانست و آن را نشانه اقتدار جمهوری اسلامی معرفی کرد.
🔹وی با بیان این که مردم با شرکت خود در راهپیمایی از ارزشها و آرمانهای نظام اسلامی ایران حمایت کردند، گفت: این حرکت بزرگ مردمی برای استحکام نظام اسلامی تأثیرگذار است.
🔹آیت الله فقیهی این حضور بزرگ را مقدمه ای برای مشارکت گسترده در انتخابات دانست و گفت: در ایام انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به سر میبریم، از این رو از مردم ایران درخواست داریم که در انتخابات پیش رو همانند شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرشور پای صندوقهای رأی حاضر شوند تا تو دهنی محکمی به آمریکا و اسرائیل بزنند.
🔺خبر کامل را در خبرگزاری فارس بخوانید.
🆔 @mohsenfaghihi
جهت اطلاع
کلاسهای مؤسسه امروز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ برقرار میباشند.
H15(14021125).mp3
2.21M
🔈 #درس_اخلاق_وحدیث حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 15 روز چهارشنبه، 25 بهمن 1402
📒 موضوع : #رئوف_و_رحیم_بودن
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
T15(14021125).mp3
4.17M
🔈 #درس_تفسیر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 15 روز چهارشنبه، 25 بهمن 1402
📒 موضوع : تفسیر سوره بقره آیه 196
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻آیتالله محسن فقیهی:
رفع فتنه، مرز مقابله با دشمنان اسلام است.
🔹به گزارش ایکنا، آیتالله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره مبارکه بقره به تفسیر آیه ۱۹۳ این سوره پرداخت که متن سخنان وی به شرح زیر است:
🔹سخن در تفسیر آیه شریفه ۱۹۳ سوره مبارکه بقره «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ» است؛ ضمیر وقاتلوهم به کجا برمیگردد؟ که خداوند دستور میدهد مقاتله با آنان بکنید یعنی با چه کسانی؟ ضمیر هم در قاتلوهم به مشرکین مکه برگشت دارد که مسلمانان را کشتند و از مکه اخراج و آنان را شکنجه کردند. کسانی که شما را از وطن خود اخراج و شکنجه کردند ،حالا که قدرت دارید با آنان مقاتله کنید.
🔹این مشرکان، مسلمانان را شکنجه کرده و برخی از آنان را کشتند و حالا مسلمانان قدرتمند شده و به مکه برگشتند، در این صورت اگر با شما جنگیدند تا جایی با آنان مقاتله کنید که دست از فتنه بردارند. شما نباید دنبال انتقام باشید زیرا در اسلام، انتقام وجود ندارد که البته گاهی در تعبیرات گفته میشود انسان مسلمان اگر کاری انجام میدهد برای انتقام و کشورگشایی نیست تا دل ما خنک شود بلکه برای خداوند با دشمنان مقاتله میکنند. هدف ریشهکنی فتنه و مقابله با دشمنان اسلام و دین و انسانیت است.
🔹البته در قرآن کریم آیاتی وجود دارد از جمله اینکه «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» ما از مجرمین انتقام خواهیم گرفت یا تعبیری به عنوان «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ» وجود دارد که به معنای آرام یافتن قلوب مؤمنین بعد از انتقام گرفتن است ولی این با آن چیزی که گفتیم در تناقض و تضاد نیست زیرا هدف، انتقام نیست ولی بعد از اینکه مجرمین و دشمنان گرفتار عذاب مسلمانان شدند، انسان خوشحال میشود و آرامش مییابد.
🔹ويَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ؛ یعنی کشور باید اسلامی و الهی شود؛ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ؛ یعنی اگر تسلیم شدند و دستها را بالا بردند به معنای این است که با آنان مقاتله نکنید و دعوی آنان را بپذیرید. البته قصاص در جای خود است لذا کسی که بالفعل در حال ظلم و جور است، با او مقاتله کنید ولی اگر تسلیم شد با او کاری نداشته باشید.
🔸جنگ در اسلام برای انتقام و غارت نیست
🔹یکی از نکاتی که در این آیه مورد توجه هست، این است که جنگ برای غنائم نیست؛ جنگ مسلمانان برای کشورگشایی نیست و نباید باشد بلکه برای اقامه دین خداوند است. و یکون الدین لله. این آیه در مورد مشرکان مکه است نه برای مناطق دیگر چون قبلاً هم کشتار کرده بودند و هم مسلمانان را از خانه خود بیرون کرده و شکنجه کرده بودند لذا اینکه ابتدائاً ما با مشرکان بجنگیم، درست نیست.
🔹نکته دیگر این است که آیا عدوان و ظلم بر ظالم جایز است یا خیر؟ مثلاً چون شما قدرتمند شدهاید آیا میتوانید بر او ظلم کنید؟ مسلماً خیر، بلکه به اندازه ظلمش باید مجازات شود. مفسران تأکید دارند به ظالم هم نباید ظلم شود و به مقداری که ظلم شده است باید مقابله به مثل شود و نباید از عدالت خارج شویم؛ الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ.
🔹نکته دیگر این است که برای همه افراد در این عالم، راه توبه باز است یعنی وقتی فرد تسلیم شد و قول داد که توبه کرده است و مرتکب خطا هم نشد تا مادامی که بر عهد خود استوار است، باید توبه و حرف او را بپذیریم ولی اگر زیر عهد خود زد، حساب جداگانه دارد.
🔹مسئله دیگر اینکه از کجا بفهمیم این فرد ظالم و شر و مفسد دست از گذشته خود برداشته است؟ آیه فرموده است همین که فتنه را کنار گذاشت و در ظاهر هم آن را نشان داد، یعنی دیگر دنبال ظلم و زورگویی نیست دیگر نباید علیه او اقدام غیرعادلانه شود و مثلاً بگوییم ما پدر تو را در میآوریم.
🔹این خیلی تعبیر مهمی است و این تفاوت میان نگاه قرآن کریم با نگاه برخی افراد است که وقتی به قدرت رسیدند چنان انتقام میگیرند که در تضاد با مقصد و هدف الهی و خدایی است. هدف در نگاه قرآن، برپایی حکومت الله و خداست و اگر دشمنان دست از خلاف و دشمنی برداشتند، میتوان با آنان به نحو دیگری مواجه شویم.
ادامه خبر 👇👇
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
ادامه خبر 👇👇
🔻آیتالله محسن فقیهی:
رفع فتنه، مرز مقابله با دشمنان اسلام است.
🔸توجه به دو قانون
🔹دو قانون در ذیل آیه قابل بحث است؛ اول اینکه قتل و کشت و کشتار از نظر عقلی و دینی و قرآنی، مذموم و از بدترین چیزها است. دوم اینکه باید همیشه اهم و مهم در نظر گرفته شود یعنی انسان گاهی مجبور است کار اهمی را به خاطر یک امر مهم انجام دهد مثلاً فردی قاتل است و اگر او کشته نشود، قتلهای بیشتری رخ خواهد داد ولی اگر او اعدام شد، باعث جلوگیری از کشتارهای بعدی میشود.
🔹البته اگر احساس شود که دشمن به بهانه تسلیم قصد دارد نیروی مجددی به دست آورد و اقدامات شنیعتری علیه مسلمانان انجام دهد، وضعیت تفاوت دارد ولی اصل بر برخورد منصفانه و عادلانه با مجرمان است. این دو قانون شرعی، عقلی و مورد پسند عقلاست؛ دو قانون القتل قبیح شرعا، عقلا و قانونا و قانون اهم و مهم.
🔹آیتالله فقیهی همچنین در درس اخلاق و حدیث خود گفت: یکی از صفات خدا رئوف رحیم است و پیامبر(ص) هم رئوف بودند لذا باید صفات مؤمنان هم باشد یعنی مؤمن نباید سنگدل باشد. در برابر رحمت، قساوت قلب است که در روایت بر این موضوع تأکید شده است.
🔹قساوت همانطور که در ذهن ما هست سنگدلی است که برخی افراد گرفتار آن هستند و صفت قلب است لذا در قرآن از تعبیر قاسیه قلوبهم استفاده شده و در عرف هم نمیگوییم مغز فلان فرد، قسی است. قلب محل تجلی ایمان و امور معنوی است و این صفات معنوی را برای مغز استفاده نمیکنند.
🔹در قرآن کریم ۷ مورد از ماده قساوت تعبیر شده است؛ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ؛ آیه ۷۴ بقره. یعنی قلب این افراد تا جایی قسی میشود که سنگ در نزد آنها نرم است زیرا برای سنگ این تعبیر در قرآن به کار رفته است که «یتفجر منه الانهار» است؛ یعنی چشمههایی از درون یک سنگ بیرون میآید ولی انسان قسیالقلب فقط دنبال شر است. أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ ۚ فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ.
🔹تلاش خدا در قرآن و روایات برای آن است که انسانها قساوت قلب نداشته باشند. قرآن کریم برخی افراد را کالانعام بل هم اضل دانسته است یعنی انسان تا جایی پیش میرود که نه تنها مانند حیوان بلکه بدتر از او میشود یا در تعبیر دیگری فرموده است: كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ. در تعبیر روایات کسانی که اهل انتقام و کینه هستند، اهل قساوت قلب هستند؛ اینها افرادی مستبد و کینهتوز هستند.
🔺خبر کامل را در خبرگزاری ایکنا بخوانید.
🆔 @mohsenfaghihi
F52(14021128).mp3
4.47M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 52 روز شنبه 28 بهمن 1402
📒 موضوع : #نمیمه
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
O50(14021128).mp3
2.17M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 50 روز شنبه 28 بهمن 1402
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
F53(14021129).mp3
3.8M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 53 روز یکشنبه 29 بهمن 1402
📒 موضوع : #نمیمه
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
O51(14021129).mp3
2.73M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 51 روز یکشنبه 29 بهمن 1402
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
F54(14021130).mp3
5.49M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 54 روز دوشنبه 30 بهمن 1402
📒 موضوع : #النوح_بالباطل
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
O52(14021130).mp3
1.64M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 52 روز دوشنبه 30 بهمن 1402
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
#نشست_علمی
🔰معاونت پژوهش مؤسسه دار الثقلین امام عصر(عج) با همکاری گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) برگزار میکند:
📚موضوع:«آیندهپژوهی چالشهای اهدای اسپرم و جنین»
🔹ارائهدهنده: «حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی قاسمی»
▫️دبیر علمی: «حجت الاسلام والمسلمین همّتعلی حسینی»
⏰ زمان: پنج شنبه ۳ اسفند، ساعت ۱۲ تا ۱۴
🕌 مکان: قم، خیابان صفاییه، کوچه ۲۵، فرعی وسط، پلاک ۷۷، مؤسسه دارالثقلین امام عصر(عج)
🔴 حضور برای همه طلاب مؤسسه دارالثقلین الزامی میباشد و امتیاز آن جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی محاسبه میگردد.
🔴 هم چنین مؤسسه به صرف ناهار میزبان شما خواهد بود.
🔴 برای شرکت در این نشست، پیش ثبتنام الزامی میباشد. کسانی که تمایل به شرکت در این نشست را دارند، نام و نام خانوادگی خود را به اکانت زیر ارسال نمایند:
@darothaghalein
@darolsaqalain
Fm16(14021201).mp3
6.32M
🔈 درس خارج فقه معاصر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 16 روز سهشنبه 1 اسفند 1402
📒 موضوع : #بیمه
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
موسسه دارالثقلین امام عصرعج
#نشست_علمی 🔰معاونت پژوهش مؤسسه دار الثقلین امام عصر(عج) با همکاری گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اط
🔻 برگزاری نشست «آیندهپژوهی چالشهای اهدای اسپرم و جنین»
اطلاعات نشست
⏰ زمان: پنج شنبه ۳ اسفند، ساعت ۱۲ تا ۱۴
🕌 مکان: خیابان صفاییه، کوچه ۲۵
🔴 مؤسسه به صرف ناهار میزبان شما خواهد بود.
🔵 برای شرکت در این نشست، پیش ثبتنام الزامی میباشد. کسانی که تمایل به شرکت در این نشست را دارند، نام و نام خانوادگی خود را به اکانت زیر ارسال نمایند:
@darothaghalein
@darolsaqalain
هدایت شده از معاونت پژوهش مؤسسه دارالثقلین امام عصر(عج)
دانش پژوهان گرامی
جهت انتخاب موضوع مقاله ترم دوم به آی دی زیر پیام دهید.
@try110
نوشتن مقاله جزء برنامههای اصلی موسسه است.
کسانی که در طرح هدایت علمی تربیتی شرکت میکنند چنانچه مقاله خود را تحویل ندهند هیچ سودی از طرح نخواهند برد.
T16(14021202).mp3
4.1M
🔈 #درس_تفسیر حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 16 روز چهارشنبه، 2 اسفند 1402
📒 موضوع : تفسیر سوره بقره آیه 197
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
H16(14021202).mp3
2.16M
🔈 #درس_اخلاق_وحدیث حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 16 روز چهارشنبه، 2 اسفند 1402
📒 موضوع : #رئوف_و_رحیم_بودن
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
موسسه دارالثقلین امام عصرعج
#نشست_علمی 🔰معاونت پژوهش مؤسسه دار الثقلین امام عصر(عج) با همکاری گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اط
🔻 برگزاری نشست «آیندهپژوهی چالشهای اهدای اسپرم و جنین»
اطلاعات نشست
⏰ زمان: پنج شنبه ۳ اسفند، ساعت ۱۲ تا ۱۴
🕌 مکان: خیابان صفاییه، کوچه ۲۵
🔴 مؤسسه به صرف ناهار میزبان شما خواهد بود.
🔵 برای شرکت در این نشست، پیش ثبتنام الزامی میباشد. کسانی که تمایل به شرکت در این نشست را دارند، نام و نام خانوادگی خود را به اکانت زیر ارسال نمایند:
@darothaghalein
@darolsaqalain
📸 گزارش تصویری نشست علمی با موضوع:
(آینده پژوهی چالش های اهدای اسپرم و جنین)
1402/12/3
@mohsenfaghihi
F55(14021205).mp3
3.46M
🔈 درس خارج فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 55 روز شنبه 5 اسفند 1402
📒 موضوع : #النوح_بالباطل
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
O53(14021205).mp3
2.63M
🔈 درس خارج اصول فقه حضرت آیة الله فقیهی
🔹جلسه 53 روز شنبه 5 اسفند 1402
📒 موضوع : #الفاظ #اوامر
@darolsaqalain
@mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته:
براساس حکم فقهی و عقلی در انتخابات شرکت کنیم
🔹به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن فقیهی در مراسم جشن نیمه شعبان پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر گفت: با توجه به قاعدهای که در فقه داریم و در قاعدهی عقلائیه هم هست و تمام عقلای عالم هم قبول دارند، باید در انتخابات شرکت کنیم و امیدوار باشیم که اوضاع خوب و بهتر میشود.
ادامه خبر 👇👇
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
ادامه خبر 👇👇
🔻حضرت آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته:
براساس حکم فقهی و عقلی در انتخابات شرکت کنیم
🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) گفت: یکی از مباحثی که در رابطه با آقا امام زمان(عج) مطرح است روایات زیادی است که در رابطه با انتظارفرج ذکر شده است. در یک روایت دارد که «أفضل جهاد أمتی انتظار الفرج». جنگ، جبهه و شهادت این همه مقام دارد، اما بالاتر از آن مقامها مقام انتظار فرج است. معنای این چیست؟ چگونه میشود که شهادت در راه خدا و جهاد فی سبیل الله و این همه بحثی که دربارهی جهاد شده است، اما انتظار فرج از آن بالاتر است.
🔹وی گفت: در معنای انتظار فرج باید بیشتر دقت و توجه کنیم که چیست. انسان منتظر احساس میکند که باید یک مسائلی به وجود آید. این وضع موجود، وضع کاملی نیست و نقایصی دارد. این نارضایتی از وضع موجود اهمیت دارد. ممکن است ما نسبت به خیلی جاها بهترین باشیم، اما کامل نیستیم، چون منتظر هستیم. معنای منتظر این است که میخواهیم کاملتر و بهتر شویم، وضع موجودمان یک مقدار نقایص و مشکلاتی دارد و باید این مشکلات حل شود، لذا اولین نکته این است که ما به وضع موجودمان قانع نباشیم. همیشه در تلاش باشیم که فردا از امروزمان بهتر باشد. این یکی از خصایص کسی است که منتظر است.
🔹آیتالله فقیهی خاطرنشان کرد: کسی که میگوید اوضاع خیلی عالی است و ما هیچ مشکلی نداریم، معنای آن این است که او دیگر انتظاری ندارد و به هدف رسیده است، درحالی که آدم منتظر کسی است که این احساس را ندارد و میگوید ما قابل تکامل هستیم. حتی تکامل برای خود پیامبر(ص) قابل تصویر است. چرا پیامبر(ص) ذکر میگوید، دعا میخواند و کار خیر انجام میدهد؟ چون کمال، بینهایت است. همه باید به دنبال کمال باشیم و به هیچ کمالی اکتفا نکنیم این یکی از جهاتی است که در انتظار فرج مطرح است.
🔹استاد حوزه علمیه قم به دومین نکته درباره انتظار فرج پرداخت و گفت: باید امیدوار باشیم و مأیوس نباشیم. معنای انتظارفرج این است که ناامید نیستیم، امیدواریم، قدم برمیداریم، تلاش میکنیم. حالا اینکه چه مقدار به مقصد نزدیک شویم، آن به اندازهی تلاش و توان و خواست خدا است، همهی اینها باید به هم ضمیمه شود که بتوانیم قدمهایی را برداریم. پس افرادی که ناامید هستند، اینها منتظران نیستند.
🔹آیتالله فقیهی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی در سخنرانیها و حرفهایشان از یأس صحبت میکنند و مردم را مأیوس میکنند. منتظران واقعی کسانی هستند که هیچگاه مأیوس نمیشوند. اگر وزیر یا نماینده بد است، ولی خوب میشود. باید بهتر از آنها را پیدا کنیم، باید حرکتی کنیم که انشاءالله بهترین پیدا شود. چرا نمیگردید؟ برای دورهی آیندهتان بگردید و نماینده خوب پیدا کنید و به او بگویید کاندید شود و بتواند به این مملکت خدمت کند.
🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سومین ویژگی منتظر واقعی را بیان کرد و گفت: نکتهی سوم برای کسی که منتظر است تلاش از وضع موجود به وضع مطلوب است. شما مطلوب دارید، باید تلاش کنید که وضع موجود را به وضع مطلوب برسانید. اگر ما آدمهای خوبی شویم، مسئولین مملکت آدمهای خوبی شوند، اوضاع خوب میشود. اگر مسئولین روز به روز بدتر شوند اوضاع هم بدتر میشود. این خود ما هستیم. انسان منتظر باید امیدوار باشد و انتظار منتظر باید تلاش کند که وضع موجود را به وضع مطلوب برساند.
🔹در ابتدای این مراسم حجتالاسلام مصطفی دُرّی قائممقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به ارائه گزارشی از برنامههای این پژوهشگاه پرداخت و گفت: هماینک ۱۰ گروه پژوهشی را ایجاد کردهایم. حاصل تلاشهای پژوهشگران پژوهشگاه بیش از چهل جلد کتابی است که بعضی منتشر شده و بعضی هم در شرُف انتشار است. نشستهای علمی پژوهشگاه و نشستهای با موضوع ثابت مانند «یکشنبههای روش» مورد توجه جامعه علمی کشور قرار گرفتهاست.
🔹وی افزود: دانشنامه فقه معاصر از دیگر فعالیتهایی است که هماینک به عنوان یک منبع علمی تخصصی در زمینه فقه معاصر مورد مراجعه پژوهشگران مختلف قرار دارد. در کنار آن کتابخانه فیزیکی و مجازی هم توانستهاست خدمات خوب علمی به محققین در این زمینه ارائه کند.
🔺خبر کامل را در خبرگزاری حوزه بخوانید.
🆔 @mohsenfaghihi