اینجا هنوز یک ساعت قبل از اذان، صف نانواییها طویل میشود.
هنوز ماه رمضان که میشود، در ویترین شیرینیفروشیها زولبیا بامیههای زعفرانی دلبری میکنند.
در کوچه ما هنوز موقع سحری، چراغ خانهها یکییکی روشن میشود.
هنوز در مهمانیهای خانوادگی، درباره «زندگی پس از زندگی» بحث میکنند.
هنوز همه به دختربچههای روزهاولی فامیل ماشالله میگویند.
اینجا هنوز رمضان که میشود جلوی رستورانها نوشتهای علَم میشود که « هلیم داغ موجود است»
هنوز از ارک صدای «مولای یا مولا» حاجمنصور به گوش میرسد.
هنوز مرحمت خانوم روی شلهزردهایی که برایمان میآورد با دارچین مینویسد «یاعلی»
هنوز دختر سهچهار سالهای که با مادرش در تاکسی کنارم نشسته، میپرسد که «مامان توتفرنگی هم روزهم رو باطل میکنه؟» و مادر مهربانانه میگوید « نه مامانجون، بخور»
هنوز نزدیک اذان که میشود، پیرمردهای پارک سرکوچه، صندلیهای تاشو خودشان را جمع میکنند و به سمت خانههاشان پراکنده میشوند.
هنوز در رمضان رفیقهایم هر روز دعای مخصوص همانروز را استوری میکنند. انقدر زیاد که اگر نخوانده رد بشوم عذاب وجدان میگیرم.
هنوز صدای اذان از مأذنهها بلند است. هنوز ناامیدی گناه کبیره است. من به حرف آنهایی که میخواهند دین را مرده و فراموش شده جلوه دهند، حرف آنها که میخواهند بگویند رمضان دیگر تمام شده و مردم روزه نمیگیرند باور ندارم. . هنوز بیدینها پویش روزهخواری علنی راه میاندازند تا با رمضان مبارزه کنند. پس رمضان هست. دهها میلیون نفر روزهدارند. صدای «اللهم لک صمنا» از تلوزیونها بلند است. مبادا هوچیگری و سروصدای بلند روزهخوارها ناامیدت کند. مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتنهای چند نفر، عصبیات کند و جامعه را کافر بپنداری. خطای شناختی دست و پایت را نبندد. شبقدر که جمعیت فوقالعاده شبزندهداران را ببینی میفهمی که تو تنها روزهدار شهر نبودهای. زیر پوست شهر پر است از روزهدار هایی که لبهایشان ترک خورده. اینجا همه ما روزهایم.
نماز و روزه هات قبول بچه مسلمون :)
#ماه_رمضان #رمضان #ماه_مبارک
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
17.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای بی نظیر ، زیبا و عالی به زبان شیرین فارسی
اسما زیبای خداوند را تا حالا فقط عربی شنیدیم...
حالا به زبان شیرین فارسی هم بشنویم 😍😍👌
#اسماء_خدا #ماه_رمضان #رمضان
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
#مهارت_ارتباط_مؤثر
💠 پخش شدن گاز در یک محیط بسته، فضا را مسموم میکند و یکی از توصیههای مهم این است وقتی بوی زیاد گاز را در خانه استشمام کردید حتی کلید لامپ را نزنید چرا که یک جرقه، باعث انفجار خواهد شد.☄💥🔥
💠 گاهی بین زن و شوهرها حرفهایی رد و بدل میشود که فضای زندگی را مسموم میکند. حرفهایی از جنس تهمت، تمسخر، نیش و کنایه، گلایهها و توقعات بیجا، دروغ، بددهنی کردن، زورگویی، داد و بیداد و ...😢💔
💠 تقابل و یکی به دو کردن در این مواقع، باعث انفجار و تشنّجی خواهد شد که زن و شوهر و فرزندان را قربانی خواهد کرد.
💠 در این هنگام برخی کلمات و حرفهایی که به نیّت جواب دادن به همسرِ مقصّر به کار برده میشود نقش فندکی دارد که آن را در فضای گازدار، روشن میکنیم لذا مسموم بودن بهتر از انفجار مخرّب و ویرانگر است.⛔️⛔️
💠 و البته میتوان با تکنیکهای کلامی و رفتاری، فضای مسموم را از بین بُرد. با باز کردن پنجرههای صبوری، خونسردی، سکوت، تغافل، مهربانی، تایید مصنوعی همسر در برخی مواقع، تغییر فضای گفتگو، مدارا و دهها پنجره دیگر میتوانید هوای سالم و آرامش را به زندگی برگردانید و یا از درجهی مسمومیت فضا بکاهید.😊
#همسر_داری #همسرانه
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
❇️ پرسش : چرا خداوند ماه رمضان را مبارک خوانده است؟
❇️ پاسخ : واژه «بركت» به فزونی و رشد(۱) همراه با ثبات و دوام معنا شده است.
روزها و زمانها به خودی خود نه دارای برکت هستند و نه خالی از آن می باشند. مبارک بودن برخی از ایام مانند ماه رمضان به دلیل خیرات و عنایات و نعماتی است که از جانب خدای متعال به مؤمنین می رسد که در نتیجه نوع رفتاری است که مؤمنین از خود بروز می دهند.
ماه مبارک رمضان به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که به لحاظ تقویت ایمان و تقوای مومنین دارد و زمینههای تقوا و پرهیزگاری در آن نسبت به دیگر ایام بیشتر است به عنوان ماه مبارک خوانده شده است چرا که در این ایام بندگان خدا به خاطر رفتار پرهیزگارانه خود مشمول عنایات و برکات الهی میشوند.
در حقیقت ماه مبارک رمضان مجمعی است برای برکات و خیراتی که یک انسان مومن میتواند از جانب خدای متعال دریافت کند.
اگر به روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این ماه مبارک وارد شده است توجه کنیم ابعاد این سخن بیشتر روشن می شود:
ماه رمضان، ماهی است كه خداوند، روزه آن را بر شما واجب ساخت. پس هر كس آن را از روی ایمان و به امید پاداش الهی روزه بدارد، از گناهانش بیرون میآید، همچون روزی كه مادرش او را زاده است.(۲)
خداوند را در هر روز جمعه، ششصد هزار آزادشده از آتش است كه همه آنان شایسته آناند؛ و (خداوند را) در هر ساعت از شب یا روز ماه رمضان، هزار آزادشده از آتش است كه همه آنان شایسته آناند؛ و او را در روز فطر، به اندازه آزادشدگان در این ماه و جمعه است.(۳)
ماهی است كه آغاز آن رحمت، میانه آن آمرزش و پایان آن اجابت [دعا] و آزادی از آتش است.(۵)
رمضان، شما را فرا رسیده است. ماهی مبارك، شما را فرا رسیده كه خداوند، روزهداری آن را بر شما واجب ساخته است. در این ماه، درهای بهشت، گشوده و درهای جهنّم، بسته میشوند و شیاطین به بند كشیده میشوند. در آن، شبی است كه بهتر از هزار ماه است. هر كس از خیر آن محروم شود، به یقین، محروم مانده است.(۶)
فرا رسد، به اندازه همه كسانی كه در این ماه آزاد كرده است، آزاد میكند.(۴)
چون اوّلین شب (ماه)رمضان شود، درهای آسمان، گشوده شوند. پس هیچ دری از آنها بسته نمیشود تا آن كه آخرین شب رمضان فرا رسد. هیچ بنده مؤمنی در شبی از آن، نماز نخوانَد، مگر آن كه خداوند برای هر سجده، هزار و پانصد حسنه بنویسد و برایش خانهای از یاقوت سرخ كه شصت هزار در دارد، در بهشت بنا كند كه برای هر دری قصری طلایی و آراسته به یاقوت سرخ است. پس چون اوّلین روز (ماه) رمضان را روزه بگیرد، همه گناهان گذشتهاش تا مثل آن روز، آمرزیده شود. و هر كس به (ماه) رمضان برسد، هر روز، هفتاد هزار فرشته از نمازِ بامداد تا آنگاه كه (خورشید) پوشیده در حجاب شود، برای او آمرزش میطلبند. و برای او در برابر هر سجدهای كه شب یا روز در ماه رمضان به جا آورده است، درختی خواهد بود كه سوار، در (امتداد) سایه آن (باید) پانصد سال راه برود.(۷)
پی نوشت:
۱. راغب اصفهانی، مفردات، ذیل واژه برکه.
۲. قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله: شَهرُ رَمَضانَ شَهرٌ فَرَضَ الله عز و جل عَلَیكُم صِیامَهُ؛ فَمَن صامَهُ إیمانا وَاحتِسابا خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَیومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ ؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحكام، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۹۰ ه.ق، ج ۴، ص ۱۵۲،ح ۴۲۱.
۳. محدث نوری، مستدرك الوسائل، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث،۱۴۰۹ ه.ق، ج ۷، ص ۴۸۴، ح ۸۷۱۰.
۴. شیخ کلینی، الكافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۸۸ ه.ق ، ج ۴ ، ص ۶۸ ، ح۷.
۵. شیخ کلینی، الكافی،پیشین، ج ۴ ، ص ۶۷، ح ۴.
۶. علامه مجلسی، بحارالأنوار، بیروت، موسسه الوفاء ،۱۴۰۴ ه.ق، ج ۹۶، ص ۳۶۶، ح ۹۶.
۷. الهندی، كنزالعمال، بیروت موسسه الرسالة، ۱۴۰۵ه'.ق، ج ۸، ص ۴۷۰.
#ماه_رمضان #رمضان #رمضان_مبارک
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
⭕️ زنها وقتی دلگيرن
اگه علّتشو پرسیدین و گفتن: "هیچی؛
مهم نيست، میگذره."
يعنی:👇👇
‼️هيچ جا نرو؛
كنارم بشين و دوباره بپرس.
👈 دوباره پرسيدنهات حالمو خوب میكنه!
👈 اصلِ توجّه شماست که حال زن رو بهتر میکنه حتّی اگه راهحل ندید.
همانطور که مرد از قدردانی ذوقزده میشه، (چون بطور مستقیم از بُعد مردانهاش حمایت میشه.)
❣زن هم از "گفتگو" به هیجان میاد و این عمل از بُعد زنانهاش حمایت میکنه.
#شناخت #مکالمه
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم کانال زندگی آگاهانه ✋🌹
ان شاءالله نماز روزه هاتون مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شده باشه 🤲🌺
با توجه به سوالات بعضی از کاربرای خوبمون در راستای شبهات مربوط به زنان در جهت تکریم جایگاه زن و ضرورت پرداخت به این موضوع ، بر آن شدیم تا به وظیفه جهاد تبیین پرداخته و به این موضوع قابل اهمیت توجه بیشتری داشته و پرسش و پاسخ های مربوطه و به روز را در کانال بگذاریم .
لطفا با ما همراه باشید و به دیگرانم معرفی مون کنین 🙏🌹🌺🌸
کانال زندگی آگاهانه :👇
@zendegyagahane
❇️ پرسش:
آيا از نظر آموزه هاي اسلامي جنس مرد بر جنس زن برتري دارد؟
❇️ پاسخ :
يک نگاه کلي به آيات صريح قرآن کافي است تا بدانيم که از نظر قرآن ارزش انساني مرد و زن کاملاً برابر است:
قرآن بدون هيچ تفصيلي، مخاطب سکونت در آن بهشت موقت را آدم و حوا معرفي کرده است:
وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ؛ و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن؛ و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مىخواهيد، گوارا بخوريد؛ (اما) نزديك اين درخت نشويد؛ كه از ستمگران خواهيد شد.(1)
چنانچه کاملاً مشهود است در آيه نسبت به ورود به بهشت موقت و بهره مندي از نعمت هاي آن هيچ برتري براي مرد نسبت به زن، قائل نشده است.
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً؛ و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مىشوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.(2)
چنانچه در اين آيه هم کاملاً مشهود است، انجام عمل صالح به شرط ايمان، موجب ورود به بهشت دانسته شده است و هيچ نوع برتري در آيه در اين زمينه براي مردان قائل نشده است.
إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما؛ به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزهدار و زنان روزهدار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مىكنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.(3)
در اين آيه به طور کاملاً واضح به تساوي مرد و زن در برخورداري از غفران الهي و پاداش بزرگ الهي، تصريح شده و هيچ نوع برتري براي مرد نسبت به زن در بهره مندي از اجر معنوي و اخروي، قائل نشده است.
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!(4)
در اين آيه به وضوح تصريح شده که يگانه ملاک برتري نزد خداوند رعايت تقوا است. و ساير تفاوت ها تاثيري در قرب به خداوند که بالاترين ارزش انساني و الهي، محسوب مي شود، هيچ تأثيري ندارد. ضمن اين که اين آيه به خوبي گوياي اين حقيقت است که طي مدارج عالي معنوي و رسيدن به کمالات معنوي براي هر دو جنس بدون هيچ تفاوتي، امکان پذير است.
پي نوشت ها:
1. بقره، آيه 35.
2.نساء، آيه 124.
3. احزاب، آيه 35.
4. حجرات، آيه 13.
#جایگاه_زن #مرد_زن #زن
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
محل خوابتان را جدا نکنید‼️ همسرانی که به بهانه هایی مثل قهر، خروپف همسر، ترس کودک و اجبار برای خوابیدن کنار او و... جدا از هم بخوابند، زودتر به طلاق_عاطفی می رسند.
#همسر_داری #همسرانه #زن_شوهر
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
#ایده_بارداری🤰
ایده برای خانومهایی که میخوان خبر بارداریشون رو به آقای خونه بدن
برگه سونوگرافی و جواب مثبت بارداری رو توی پاکت بذارین و تزئینش کنین💌
یه شام خوشمزه درست کنین و وانمود کنین که قراره براتون مهمون بیاد
به آقای همسر تلفن کنین قبل از اومدنش و بهش بگین
یه کم زودتر بیا امشب یه مهمون ویژه داریم
اگه پرسید که کیه..بهش بگین که بیا خودت میبینیش👶
یه میز یا سفره سه نفره بچینین و بجای ۲تا بشقاب🍝
۳بشقاب بذارید..
وقتی همسرتون اومد
و بعد از کمی انتظار گفت پس این مهمون کو؟کجاس؟کیه؟🤦♂
حالا وقتشه😍
پاکت رو بیارین و با زبون بچها بهش بگین👶
مهمونمون گفت اگه دیر کرد این پاکتو بدم به شما🎁💌🙈
و اینجوری خبر بارداریتونو بهش بدین و بهش بفهمونین که یه مهمون کوچولو تو راهه
🤰🏻👼🏻🤰🏻👼🏻🤰🏻👼🏻
یا برگه ازمایش رو با یک جفت کفش بچه گونه تزیین کرده تو جعبه بدین به همسرتون😍❤️
#نینی #بارداری #نینی_کوچولو
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
خوردم....
گرچه آرام و بیصدا خوردم
هرچه در سفره بود را خوردم
هرچه را بود بیادا و اصول
ساده، بیچون و بیچرا خوردم
قبل از اینکه اذان شود آغاز
لقمهای بعدِ رَبنا خوردم
بعد از آن طبق آنچه مرسوم است
چند خرما و زولبیا خوردم
لقمههای نخست را آرام
موقع گفتنِ دعا خوردم
آش و سوپی که بود را بعدش
بهر ایجاد اشتها خوردم
بعد از آنکه تمام شد عدسی
دو سه تا کاسه لوبیا خوردم
پدرم گفت شیر تازه دواست
شیر با نیت دوا خوردم
توی بشقاب نه فقط با دیس
پلویِ توی سفره را خوردم
از خورش هم فقط سه ظرف بزرگ
تا پلو را دهد صفا خوردم
چشم من بود در پیِ سالاد
چون به من کم رسید جا خوردم
درهم و برهم و قر و قاطی
نه مرتب ، جدا جدا خوردم
بیخیال از زیانِ نوشابه
جای یک قوطیاش دوتا خوردم
بگذر از مابقی که یادم نیست
که چهها دیدم و چهها خوردم
رد شدم از حریم انسانی
قدرِ حیوانِ چارپا خوردم
پر شدم از صفای ماه صیام
همه را از سرِ صفا خوردم
چونکه با نیت عبادت بود
سخت محجوب و بیریا خوردم
بهرِ خود نه، که روزه دارم من
همه را در رهِ خدا خوردم
✍#احمد_رفیعی_وردنجانی
#طنز #ماه_رمضان
😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣
عضو شوید : 👇
@zendegyagahane
❇️ پرسش :
چرا در قرآن از تعبير کشتزار براي زن استفاده شده که تعبيري به ظاهر توهين آميز است.
❇️ پاسخ :
در عصر حاضر، برابري و همساني حقوق زن و مرد از اهميت ويژهاي برخوردار شده است و بر همين اساس، برخي درصدد نقد آموزههاي دين اسلام برآمدند و آن را تبعيضآميز و مردسالارانه و برآمده از فرهنگ اعراب جاهلي دانستند. يکي از آياتي که مورد استناد اين گروه است، آيه 223 سوره مبارکه بقره است که زن را «کشتزار مرد» معرفي کرده است. چنين تعبيري درباره زن، نوعي توهين و تحقير، تلقي شده است.
در ادامه، با دقت در محتواي آيه مذکور و با عنايت بهنظام فکري و عقيدتي اسلام، مشخص خواهد شد اين آيه، متضمن هيچ توهين و تحقيري نسبت به زنان نيست.
آيه « نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ ...»
در آيه 223 سوره مبارکه بقره چنين آمده است که: «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ»؛ يعني: « زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند؛ پس هر زمان كه بخواهيد، ميتوانيد با آنها آميزش كنيد. و(سعى نماييد از اين فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نيكى براى خود، از پيش بفرستيد! و از خدا بپرهيزيد و بدانيد او را ملاقات خواهيد كرد و به مؤمنان، بشارتده».
معناي «حرث» در آيه « نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ»
«حرث» مصدر است و به معنى بذرافشانى است و گاهى به خود مزرعه نيز اطلاق مىشود.(1) در آيه مذکور، حرث به معناي مزرعه و کشتزار است. بنابراين، خداوند زنان را کشتزار مردان معرفي کرده است.
رسالت زن و مرد در توليد نسل
براي درک محتواي آيه مذکور، مقدمتا بايد به اين نکته متذکر شد که دين اسلام دين الهي و قرآن کلام خدا است. ازآنجاييکه خداوند عالم مطلق است و هيچ جهل و خطايي در او راه ندارد(2) و علم او به انسان و حقيقت زن و مرد، کاملترين علم و آگاهي است، در قرآن نگاهي جامع به انسان و زن و مرد را پيش ميکشد و ما را از کارکردها و تواناييها و رسالت و حقوق متنوع زن و مرد مطلع ميسازد.
يکي از کارکردهاي زن و مرد در دين اسلام، حفظ نسل انسان در زمين است که آيه 223 سوره مبارکه بقره، درصدد اشاره به همين نکته است. در آيه مذکور، به اين حقيقت اشاره ميشود که مرد همچون کشاورز است و زن همچون مزرعه و کشتزار که يکي در ديگري ميکارد تا محصول به دست آيد و نسل انسان باقي بماند. تعبير « قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ» اشاره به همين حقيقت دارد که زن و مرد با مشارکت همديگر، نسل انسان را گسترش ميدهند و از اين طريق، با اعمال صالح و پرورش فرزندان صالح، آثار نيكى براى خودشان پيش ميفرستند.
آيه قبل، يعني آيه 222 از سوره مبارکه بقره نيز در همين راستا به شيوه باروري و ارتباط جنسي زن و مرد ميپردازد ازجمله اينکه در ايام حيض نبايد با زن آميزش کرد و ارتباط جنسي برقرار ساخت: « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ ...»؛ يعني: « و از تو، درباره خون حيض سؤال ميکنند، بگو: چيز زيانبار و آلودهاى است؛ ازاينرو در حالت قاعدگى، از آنان كنارهگيرى كنيد! و با آنها نزديكى ننمايد، تا پاك شوند! و هنگاميکه پاك شدند، از طريقى كه خدا به شما فرمان داده، با آنها آميزش كنيد! خداوند، توبهكنندگان را دوست دارد، و پاكان را(نيز) دوست دارد».
اين آيه درصدد بيان اين نکته اصولي است که همانطور که توليد محصول نيازمند زمين و شرايط مناسب است، توليد نسل و ايجاد فرزندان نيز تابع برآورده شدن شرايط لازم از جمله پاک شدن زنان از حيض است.
بنابراين، کشتزار دانستن زنان، تمثيلي است براي اشاره به «رسالت زن و مرد در توليد نسل». اين تمثيل، متضمن هيچگونه توهين و تحقيري نسبت به زن و مرد نيست.
استفاده قرآن از تمثيل کشاورز و کشتزار، نوعي تمثيل رسا و مناسب است براي انتقال معنايي که خداوند در نظر داشته است: رسالت زن و مرد در توليد نسل و شرايط باروري و توليد محصول. بله، در هر تمثيل، ميان دو طرف تمثيل، از جهت خاصي مشابهت برقرار است و از جهات ديگر، مباينت. آنچه مهم است، جهت مشابهت است که شخص با استفاده از آن، معنايي را به مخاطب القاء ميکند.
مثلاً در موردي که علي را به خاطر شجاعتش «شير» ميناميم، منظورمان اين نيست که علي، داراي يال و چنگال است و چهارپا و حيوان ميباشد بلکه منظورمان اين است علي از جهت شجاعت همانند شير است و از کسي نميترسد بلکه همه از او ميترسند. بنابراين، همين جهت مشابهت کافي است تا از اين تمثيل براي القاي معناي مذکور، استفاده کنيم.