eitaa logo
💝 درسی نو 💝
868 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
769 ویدیو
15 فایل
مباحث : 👇💝 #همسرداری #تربیت_فرزند #زناشویی #نکات_ناب #تلنگر و هرآنچه یک #زندگی_سالم بدان نیازدارد 👌 محتواها یک زندگی با کیفیت با رضایت کامل را برای شما تضمین میکند ان شاءالله🤲💢💯💝 ارتباط با من : @Sonergy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ب) تائید فرهنگ نوروز در روایات در برخی احادیث آمده که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) سفارش می‌کردند که همه ایام سال مانند نوروز باشید: أُتِیَ عَلِیٌّ (علیه‌السلام) بِهَدِیَّهِ النَّیْرُوزِ فَقَالَ (علیه‌السلام) مَا هَذَا قَالُوا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ الْیَوْمُ النَّیْرُوزُ فَقَالَ (علیه‌السلام) اصْنَعُوا لَنَا کُلَّ یَوْمٍ نَیْرُوزاً. (3) به على علیه‌السلام هدیه نوروزى عطا شد، فرمود: این (هدیه) چیست؟ گفتند: یا امیرالمؤمنین (هدیه) روز نوروز است؛ پس على (علیه‌السلام) فرمود: «هر روز را براى ما نوروز بسازید». حدیث دیگری نیز از این امام (علیه‌السلام) وجود دارد: رُوِیَ أَنَّهُ قَالَ علیه‌السلام نَیْرُوزُنَا کُلُّ یَوْمٍ. (4) از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) روایت‌ شده: هر روز ما نوروز است. در روایتی دیگر از پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) نقل شده است که به آن حضرت پالوده هدیه دادند، فرمود: به چه مناسبت است؟ گفتند: به مناسبت روز نوروز، فرمود: اگر قدر بدانید پس هر روزى نوروز است. (5) این روایات به روشنی نشان می‌دهند که نوروز در نزد اهل‌بیت (علیهم‌السلام) منحصر در روز خاصی نبوده و هر روز می‌تواند برای همگان مایه خوشحالی و شادی بوده و باعث انجام کارهای خیر و خوب شود. نوروز در فرهنگ احادیث در واقع آداب و رسوم خوبی است که در بین مردم وجود داشته است. از این رسوم می‌توان به هدیه دادن و صله رحم نام برد؛ بنابراین با توجه به روایات، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به دنبال تأیید کارهای شایسته‌ای بودند که مردم در ایام ابتدای سال خورشیدی انجام می‌دادند. بر اساس احادیث معصومان (علیهم‌السلام)، نوروز مرسوم در ایران به دلیل این که دارای آداب خاصی است که آن آداب مورد تأیید اسلام است، پس برگزاری آن هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند مورد پذیرش اسلام باشد. ج) عدم تائید عید نوروز بیان شد که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به دنبال گسترش آداب و رسوم خوب نوروزی بودند. در عین حال ایشان هیچ‌گاه نوروز را به عنوان عید معرفی نکردند. در روایتی از پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) نقل شده: إِنَّ اللَّهَ أَبْدَلَکُمْ بِیَوْمَیْنِ یَوْمَیْنِ بِیَوْمِ‏ النَّیْرُوزِ وَ الْمِهْرَجَانِ الْفِطْرَ وَ الْأَضْحَى. (6) خدا دو روز را جایگزین دو روز کرده است. عید فطر و قربان را به جای نوروز و مهرگان. این روایت نشان می‌دهد که پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) در پی جایگزینی عیدهای اسلامی فطر و قربان با عیدهای سنتی مانند نوروز و مهرگان بودند. در حدیثی دیگر آمده است: منصور دوانیقی از حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) درخواست نمود تا در عید نوروز به جای او دیدارکنندگان را پاسخ گوید و هدیه‌های نوروزی را که برای منصور می‌آوردند تحویل بگیرد. حضرت کاظم (علیه‌السلام) در جواب فرمود: من در بررسی احادیث جدم رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) تأییدی نسبت به این روز ندیده‌ام و این روز از سنت‌های ایرانیان است که اسلام آن را محو نموده است و مباد آن روزی که من زنده کننده رسم‌هایی باشم که به ‌وسیله اسلام ازمیان‌رفته است. منصور گفت: ما نیز قصد زنده کردن آن سنن را نداریم؛ تنها به دلیل اداره نظامیان و دلداری سربازان به این کار اقدام می‌کنیم. اکنون از شما خواهش می‌کنم و شما را به خدای بزرگ سوگند می‌دهم که این پیشنهاد را بپذیری و حضرت پذیرفت... . (7) در این روایت نیز امام کاظم (علیه‌السلام) نوروز را به‌عنوان یکی از اعیاد تائید ولی در عین حال قبول کردند تا با افراد دیدار کنند و هدیه‌های آن‌ها را بپذیرند. پس این روایت نیز در راستای تائید نکردن نوروز به عنوان عید و در عین حال پذیرش فرهنگ نوروزی مانند هدیه دادن و دید و بازدید است. البته دو روایت اخیر از جهت سند معتبر نیستند و در منابع معتبر و متقدم شیعه نیز نقل نشده‌اند. نتیجه‌گیری با بررسی روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در موضوع نوروز، ایشان به‌صورت کامل به تائید نوروز نپرداخته‌اند، بلکه فرهنگ نوروزی که در بین ایرانیان رواج داشته را مورد تائید قرار داده‌اند. این فرهنگ شامل دیدوبازدیدها، دادن هدیه و سایر اعمال خوبی است که مورد تائید دین اسلام است؛ بنابراین مطابق روایات، خوب است که افراد نه فقط در ایام نوروز بلکه در سایر روزهای سال نیز شاد باشند و به صله‌رحم، کمک به یکدیگر و اطعام دیگران بپردازند. پی‌نوشت‌ها: 1. ابن أبی جمهور، محمد بن زین‌الدین، عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، محقق / مصحح: عراقى، مجتبى‏، قم: دار سید الشهداء للنشر، 1405 ق، ج‏3، ص 41. 2. همان، ج‏3، ص 42.
3. ابن‌بابویه، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، علی‌اکبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى‏، 1413 ق، ج‏3، ص 300. 4. همان. 5. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى‏، دعایم الإسلام، محقق / مصحح: فیضى، آصف‏، قم: مؤسسه آل البیت (علیهم‌السلام)‏، 1385، ج‏2، ص 326. 6. نورى، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق / مصحح: مؤسسه آل البیت (علیهم‌السلام)، قم: مؤسسه آل البیت (علیهم‌السلام)، ‏1408 ق، ج‏6، ص 153. 7. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، مناقب آل أبی طالب (علیهم‌السلام)، محقق / مصحح: ندارد، قم: 1379 ق، ج‏4، ص 318. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
گیرهای الکی 💕گاهی وقت ها پیش میاد که شوهرها سر یه مسائلی ،( بی دلیل و یا با دلیل) حساس میشن مثلا شوهرتون به اینکه شما برین خونه ی خواهرتون حساس میشه و میگه : 👈"دلم نمیخواد بری اونجا" و ... 💕اینجاست که سیاست زنانه به درد میخوره ،وقتی اینجوری برخورد میکنن اگه واقعا میدونین دلیل رفتارشون چیه و دلیل شون منطقیه، سعی کنین باهاشون حرف بزنین اگه احیانا دیدین قانع نمیشه و حرف حرفه خودشونه، بیش تر از یبار صحبت نکنین و بگین : 👈"باشه اگه شما نیای که من هیچ جا نمیرمممم ..." خودتون رو به این قضیه حساس نشون ندین ،اگر هم دلیلش رو نمیدونین و یا میدونین که دلیل درست و حسابی ندارن بازم حساسیت نشون ندین و دائم نگین : 👈"چرا ؟ دلیلت چیه؟ مگه خواهرم چیکار کرده؟ اصلا منم خونه خواهرت نمیام!" ⛔️ 💕یکم صبر کنین و همون جمله بالا رو اگه موقعیت مناسب بود به کار ببرین . کم کم با گذشت زمان از خر شیطون میان پایین به شرط اینکه شما "حساسیت" نشون ندین و نخواین مقابله به مثل کنین. گاهی بزرگواری نشون دادن هم خیلی خوبه و جواب میده. 👌البته کلا این نکات به شرایط و روابط قبلی خیلی بستگی داره. راستی توی این موقعیت اصلا وقت به رخ کشیدن کارهای بد خواهرش درحق شما نیست ، چون بحث رو بی منطق جلو میبره و درست که نمیشه ،هیچ بدتر هم میشه و به نتیجه نمیرسه⛔️ عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
💑 همسران موفق 💑 به جای اینکه همسرتان را "خانم" صدا بزنید با دادن میم مالکیت او را 💎"خانمم" صدا بزنید. 💖خانم‌ها عاشق این میم‌های مالکیت هستند که از سمت شوهرشان ابراز می‌شود. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
❇️ پرسش : روزه داری باعث می‌شود زود عصبانی شوم، چه کار کنم؟ ❇️ پاسخ : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه خود در استقبال از ماه رمضان فرمودند: « وَ مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازاً عَلی الصِّراطِ یومَ تَزِلُّ فِیه الأَقدامُ؛[۱] هر کس از شما در این ماه، اخلاق خود را نیکو گرداند، خداوند متعال برای او جواز عبور از پل صراط را - آن روز که گامها می‌لغزد – صادر می‌کند.» اهمیت این سخن زمانی روشن می‌شود که دقت کنیم انسان روزه‌دار گاهی در اثر تشنگی و گرسنگی طاقت خود را از دست می‌دهد و در نتیجه توان کمتری در مقابل ناهنجاریهای روحی و اجتماعی خواهد داشت؛ به ویژه آنکه در هوای گرم روزه بگیرد و در اثر شب زنده‌داری و سحرخیزی در شبهای ماه رمضان بی‌خوابی کشیده باشد. چنین فردی اگر عنان صبر را از دست بدهد، در مقابل کوچک‌ترین ناملایمات عصبانی می‌شود و با دیگران برخورد ناشایستی خواهد داشت. پیامبر در ادامه سخن خود فرمودند: «وَ مَن کَفَّ فِیهِ شَرَّهُ کَفَّ اللهُ عَنهُ غَضَبَهُ یومَ یلقاهُ؛[۲] و هر کس در این ماه، شر [و خشم] خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز ملاقاتش غضب خود را از وی بازخواهد داشت.» در اینجا برای تکمیل سخن و اهمیت حسن خلق و بازداشتن خشم و غضب، داستانی را با هم میخوانیم: شیخ عباس قمی مینویسد: روزی علاّمه بزرگوار حاج شیخ جعفر کاشف الغطاء در اصفهان پیش از نماز جماعت مَبلغی را بین فقراء تقسیم کرد و پس از اتمام آن به نماز ایستاد. یکی از سادات فقیر خبردار شد و بین دو نماز به محضر شیخ رسید و گفت: سهم مرا از مال جدّم به من باز ده. کاشف الغطاء فرمود: دیر آمدی و اکنون چیزی نمانده که به تو بدهم. سید خشمگین شد و به محاسن مبارک شیخ آب دهان افکند. علاّمه کاشف الغطاء از محراب برخاست و دامن خود را مقابل نمازگزاران گرفت و در میان صفوف جماعت گردش کرد و فرمود: هر کس ریش شیخ را دوست دارد، به سید کمک کند. مردمِ حاضر با دیدن این صحنه دامن شیخ را پر از پول کردند. شیخ همۀ آنها را به سید داد و پس از آن به نماز عصر ایستاد. محدث نوری نیز در مورد این شخصیت والا مقام نوشته است: او با خود حدیث نفس میکرد و به خود می‌گفت: تو جُعَیفر بودی، پس جعفر شدی، پس شیخ جعفر گشتی، آن گاه شیخ عراق شدی و در نهایت، رئیس مسلمانان گشتی؛ ابتدای خود را فراموش مکن.[۳] پی نوشت: [۱]. الامالی، صدوق،،(ص) ۹۳. [۲]. الامالی، صدوق، ص۹۳. [۳]. منازل الآخرة،(ص) ۸۸. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
و تو چه می دانی که این چیست؟! 🤔 و ما ادراک البامیه :) !!! 😋😋😋 عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
❇️ پرسش : پیامبر می‌فرمایند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند، پس چرا باز هم گناه می‌کنیم؟ ❇️ پاسخ : در فرازی از خطبه شعبانیه، از پیامبر اسلام(ص) در فضیلت ماه رمضان آمده است: «وَ الشَّیاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا یسَلِّطَهَا عَلَیكُمْ» (شیاطین در این ماه در زنجیر هستند، از پروردگارتان بخواهید آن‌ها را بر شما مسلط نسازد). در معنای این روایت چند امر محتمل است: ۱- سبب حبس شدن شیطان، عمل روزه‌داری است. چراکه گرسنگی ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود می‌کند کما اینکه پیامبر(ص) می‌فرمایند: شیطان مانند خون در وجود انسان جاری می‌شود، پس با گرسنگی، مجاری او را تنگ كنید.[۱] درواقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان اثرگذاری روزه اوست؛ و کسانی که روزه نمی‌گیرند یا آداب آن را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند، شیطان در مقابلشان محدود نیست و به همین جهت تأثیر شیطان را احساس می‌کنند. پیامبر(ص) می‌فرماید: ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما بازنگرداند و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند.[۲] و حتی رفتار ما در قبل از ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند دراین‌باره مؤثر باشد.[۳] ۲- منظور از دربند شدن شیاطین، دربند شدن همه آن‌ها نیست. کما اینکه در بعضی از روایات تعبیر شیطان با الفاظی نظیر «مَرید»[۴] مقید شده است؛ و سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. ازجمله اینکه شاید هرماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان دربند می‌شوند اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند. یا اینکه اگرچه شیاطین دربند می‌شوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش می‌پردازد. همچنین احتمال می‌دهد شیاطینی که درصدد فریفتن مسلمانان هستند دربند می‌شوند ولی کافران و مشرکین این‌گونه نیستند. [۵] علاوه بر اینکه تنها عامل مؤثر در انجام گناه، شیطان نیست و انسان نباید از تأثیر نفس اماره خود غافل شود و حتی با نبود شیاطین نیز نفْس انسان یا دیگر انسات‌ها می‌توانند او را به گناه دعوت کنند. نتیجه اینکه: علت دربند شدن شیطان در ماه رمضان به خاطر عظمت و بزرگی این ماه مبارک است و ثانیاً این دربند شدن عمومی نیست و به همان اندازه که انسان از فضایل معنوی این ماه بهره می‌برد دست شیطان از او کوتاه است. پی‌نوشت‌ها: ۱. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۱۶،(ص) ۲۲۰، ح ۱۹۶۵۰. ۲. أمالی الصدوق،(ص) ۹۵، المجلس العشرون. ۳. رجوع کنید به: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة، ج ۱،(ص) ۷۳. ۴. وسائل الشیعة، ج۱۰،(ص) ۳۰۴، ح ۱۳۴۷۷. ۵. رجوع کنید به: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة، ج ۱،(ص) ۷۳. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝خوشحالی یعنی روزه اولی باشی 🎙نماهنگ خوشحالی یعنی روزه اولی باشی عاشق علی باشی محمد حسین پویانفر 😍😍 📎 عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
🔵مهم نیست چندسال از ازدواجت گذشته و چندتا بچه داری و چقدر دعوا و ناراحتی داشتید هروقت بهت گفت: ▫️یه چی بپوش سرما نخوری ▪️مواظب خودت باش ▫️زود برو خونه و... تو هم واسه در جواب بگو منم دوست دارم😉☺️ با تکرار این حرفا خیلی چیزا تغییر میکنه و بهتر میشه... حتی اگر انکار کنید و بگید نههه شوهر من اینطوری نیست و اهل اینجور حرفا نیست!! 🔹کوچکترین نتیجه ش اینه که قلب همسرتون پر از شما میشه و میفهمه زنی که روبروشه دوسش داره ❤️ عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
اینجا هنوز یک ساعت قبل از اذان، صف نانوایی‌ها طویل میشود. هنوز ماه رمضان که میشود، در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها زولبیا بامیه‌های زعفرانی دلبری میکنند. در کوچه ما هنوز موقع سحری، چراغ خانه‌ها یکی‌یکی روشن میشود. هنوز در مهمانی‌های خانوادگی، درباره «زندگی پس از زندگی» بحث میکنند. هنوز همه به دختربچه‌های روزه‌اولی فامیل ماشالله میگویند. اینجا هنوز رمضان که میشود جلوی رستوران‌ها نوشته‌ای علَم میشود که « هلیم داغ موجود است» هنوز از ارک صدای «مولای یا مولا» حاج‌منصور به گوش میرسد. هنوز مرحمت‌ خانوم روی شله‌زردهایی که برایمان می‌آورد با دارچین مینویسد «یاعلی» هنوز دختر سه‌چهار ساله‌ای که با مادرش در تاکسی کنارم نشسته، میپرسد که «مامان توت‌فرنگی هم روزه‌م رو باطل میکنه؟» و مادر مهربانانه میگوید « نه مامان‌جون، بخور» هنوز نزدیک اذان که میشود، پیرمردهای پارک سرکوچه، صندلی‌های تاشو خودشان را جمع میکنند و به سمت خانه‌هاشان پراکنده میشوند. هنوز در رمضان رفیق‌هایم هر روز دعای مخصوص همان‌روز را استوری میکنند. انقدر زیاد که اگر نخوانده رد بشوم عذاب وجدان میگیرم. هنوز صدای اذان از مأذنه‌ها بلند است. هنوز ناامیدی گناه کبیره است. من به حرف آنهایی که میخواهند دین را مرده و فراموش شده جلوه دهند، حرف‌ آنها که میخواهند بگویند رمضان دیگر تمام شده و مردم روزه نمیگیرند باور ندارم. . هنوز بی‌دین‌ها پویش روزه‌خواری علنی راه می‌اندازند تا با رمضان مبارزه کنند. پس رمضان هست. ده‌ها میلیون‌ نفر روزه‌دارند. صدای «اللهم لک صمنا» از تلوزیون‌ها بلند است. مبادا هوچی‌گری و سروصدای بلند روزه‌خوارها ناامیدت کند. مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتن‌های چند نفر، عصبی‌ات کند و جامعه را کافر بپنداری. خطای‌ شناختی دست و پایت را نبندد. شب‌قدر که جمعیت فوق‌العاده شب‌زنده‌داران را ببینی میفهمی که تو تنها روزه‌دار شهر نبوده‌ای. زیر پوست شهر پر است از روزه‌دار هایی که لب‌هایشان ترک خورده. اینجا همه ما روزه‌ایم. نماز و روزه هات قبول بچه مسلمون :) عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای بی نظیر ، زیبا و عالی به زبان شیرین فارسی اسما زیبای خداوند را تا حالا فقط عربی شنیدیم... حالا به زبان شیرین فارسی هم بشنویم 😍😍👌 عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
💠 پخش شدن گاز در یک محیط بسته، فضا را مسموم می‌کند و یکی‌ از توصیه‌های مهم این است وقتی بوی زیاد گاز را در خانه استشمام کردید حتی کلید لامپ را نزنید چرا که یک جرقه، باعث انفجار خواهد شد.☄💥🔥 💠 گاهی بین زن و شوهرها حرفهایی رد و بدل می‌شود که فضای زندگی را مسموم می‌کند. حرف‌هایی از جنس تهمت، تمسخر، نیش و کنایه، گلایه‌ها و توقعات بیجا، دروغ، بددهنی کردن، زورگویی، داد و بیداد و ...😢💔 💠 تقابل و یکی به دو کردن در این مواقع، باعث انفجار و تشنّجی خواهد شد که زن و شوهر و فرزندان را قربانی خواهد کرد. 💠 در این هنگام برخی کلمات و حرفهایی که به نیّت جواب دادن به همسرِ مقصّر به کار برده می‌شود نقش فندکی دارد که آن را در فضای گازدار، روشن می‌کنیم لذا مسموم بودن بهتر از انفجار مخرّب و ویرانگر است.⛔️⛔️ 💠 و البته می‌توان با تکنیکهای کلامی و رفتاری، فضای مسموم را از بین بُرد. با باز کردن پنجره‌‌های صبوری، خون‌سردی، سکوت، تغافل، مهربانی، تایید مصنوعی همسر در برخی مواقع، تغییر فضای گفتگو، مدارا و دهها پنجره دیگر می‌توانید هوای سالم و آرامش را به زندگی‌ برگردانید و یا از درجه‌ی مسمومیت فضا بکاهید.😊 ‎‌‌‎ عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
❇️ پرسش : چرا خداوند ماه رمضان را مبارک خوانده است؟ ❇️ پاسخ : واژه «بركت» به فزونی و رشد(۱) همراه با ثبات و دوام معنا شده است. روزها و زمان‌ها به خودی خود نه دارای برکت هستند و نه خالی از آن می باشند. مبارک بودن برخی از ایام مانند ماه رمضان به دلیل خیرات و عنایات و نعماتی است که از جانب خدای متعال به مؤمنین می رسد که در نتیجه نوع رفتاری است که مؤمنین از خود بروز می دهند. ماه مبارک رمضان به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که به لحاظ تقویت ایمان و تقوای مومنین دارد و زمینه‌های تقوا و پرهیزگاری در آن نسبت به دیگر ایام بیشتر است به عنوان ماه مبارک خوانده شده است چرا که در این ایام بندگان خدا به خاطر رفتار پرهیزگارانه خود مشمول عنایات و برکات الهی می‌شوند. در حقیقت ماه مبارک رمضان مجمعی است برای برکات و خیراتی که یک انسان مومن می‌تواند از جانب خدای متعال دریافت کند. اگر به روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این ماه مبارک وارد شده است توجه کنیم ابعاد این سخن بیشتر روشن می شود: ماه رمضان، ماهی است كه خداوند، روزه آن را بر شما واجب ساخت. پس هر كس آن را از روی ایمان و به امید پاداش الهی روزه بدارد، از گناهانش بیرون می‌آید، همچون روزی كه مادرش او را زاده است.(۲) خداوند را در هر روز جمعه، ششصد هزار آزادشده از آتش است كه همه آنان شایسته آن‌اند؛ و (خداوند را) در هر ساعت از شب یا روز ماه رمضان، هزار آزادشده از آتش است كه همه آنان شایسته آن‌اند؛ و او را در روز فطر، به اندازه آزادشدگان در این ماه و جمعه است.(۳) ماهی است كه آغاز آن رحمت، میانه آن آمرزش و پایان آن اجابت [دعا] و آزادی از آتش است.(۵) رمضان، شما را فرا رسیده است. ماهی مبارك، شما را فرا رسیده كه خداوند، روزه‌داری آن را بر شما واجب ساخته است. در این ماه، درهای بهشت، گشوده و درهای جهنّم، بسته می‌شوند و شیاطین به بند كشیده می‌شوند. در آن، شبی است كه بهتر از هزار ماه است. هر كس از خیر آن محروم شود، به یقین، محروم مانده است.(۶) فرا رسد، به اندازه همه كسانی كه در این ماه آزاد كرده است، آزاد می‌كند.(۴) چون اوّلین شب (ماه)رمضان شود، درهای آسمان، گشوده شوند. پس هیچ دری از آنها بسته نمی‌شود تا آن كه آخرین شب رمضان فرا رسد. هیچ بنده مؤمنی در شبی از آن، نماز نخوانَد، مگر آن كه خداوند برای هر سجده، هزار و پانصد حسنه بنویسد و برایش خانه‌ای از یاقوت سرخ كه شصت هزار در دارد، در بهشت بنا كند كه برای هر دری قصری طلایی و آراسته به یاقوت سرخ است. پس چون اوّلین روز (ماه) رمضان را روزه بگیرد، همه گناهان گذشته‌اش تا مثل آن روز، آمرزیده شود. و هر كس به (ماه) رمضان برسد، هر روز، هفتاد هزار فرشته از نمازِ بامداد تا آنگاه كه (خورشید) پوشیده در حجاب شود، برای او آمرزش می‌طلبند. و برای او در برابر هر سجده‌ای كه شب یا روز در ماه رمضان به جا آورده است، درختی خواهد بود كه سوار، در (امتداد) سایه آن (باید) پانصد سال راه برود.(۷) پی نوشت: ۱. راغب اصفهانی، مفردات، ذیل واژه برکه. ۲. قال رسول الله‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: شَهرُ رَمَضانَ شَهرٌ فَرَضَ الله‌ عز و جل عَلَیكُم صِیامَهُ؛ فَمَن صامَهُ إیمانا وَاحتِسابا خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَیومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ ؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحكام، تهران، دارالکتب الاسلامیه،۱۳۹۰ ه.ق، ج ۴، ص ۱۵۲،ح ۴۲۱. ۳. محدث نوری، مستدرك الوسائل، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث،۱۴۰۹ ه.ق، ج ۷، ص ۴۸۴، ح ۸۷۱۰. ۴. شیخ کلینی، الكافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۸۸ ه.ق ، ج ۴ ، ص ۶۸ ، ح۷. ۵. شیخ کلینی،‌ الكافی،‌پیشین، ج ۴ ،‌ ص ۶۷، ح ۴. ۶. علامه مجلسی،‌ بحارالأنوار، بیروت،‌ موسسه الوفاء ،‌۱۴۰۴ ه.ق، ج ۹۶،‌ ص ۳۶۶، ‌ح ۹۶. ۷. الهندی، كنزالعمال، بیروت موسسه الرسالة، ۱۴۰۵ه'.ق، ج ۸، ص ۴۷۰. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
⭕️ زن‌ها وقتی دلگيرن اگه علّتشو پرسیدین و گفتن: "هیچی؛ مهم نيست، می‌گذره." يعنی:👇👇 ‼️هيچ جا نرو؛ كنارم بشين و دوباره بپرس. 👈 دوباره پرسيدن‌هات حالمو خوب می‌كنه! 👈 اصلِ توجّه شماست که حال زن رو بهتر می‌کنه حتّی اگه راه‌حل ندید. همانطور که مرد از قدردانی ذوق‌زده می‌شه، (چون بطور مستقیم از بُعد مردانه‌اش حمایت می‌شه.) ❣زن هم از "گفتگو" به هیجان میاد و این عمل از بُعد زنانه‌اش حمایت می‌کنه. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم کانال زندگی آگاهانه ✋🌹 ان شاءالله نماز روزه هاتون مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شده باشه 🤲🌺 با توجه به سوالات بعضی از کاربرای خوبمون در راستای شبهات مربوط به زنان در جهت تکریم جایگاه زن و ضرورت پرداخت به این موضوع ، بر آن شدیم تا به وظیفه جهاد تبیین پرداخته و به این موضوع قابل اهمیت توجه بیشتری داشته و پرسش و پاسخ های مربوطه و به روز را در کانال بگذاریم . لطفا با ما همراه باشید و به دیگرانم معرفی مون کنین 🙏🌹🌺🌸 کانال زندگی آگاهانه :👇 @zendegyagahane
❇️ پرسش: آيا از نظر آموزه هاي اسلامي جنس مرد بر جنس زن برتري دارد؟ ❇️ پاسخ : يک نگاه کلي به آيات صريح قرآن کافي است تا بدانيم که از نظر قرآن ارزش انساني مرد و زن کاملاً برابر است: قرآن بدون هيچ تفصيلي، مخاطب سکونت در آن بهشت موقت را آدم و حوا معرفي کرده است: وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ؛ و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن؛ و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مى‏خواهيد، گوارا بخوريد؛ (اما) نزديك اين درخت نشويد؛ كه از ستمگران خواهيد شد.(1) چنانچه کاملاً مشهود است در آيه نسبت به ورود به بهشت موقت و بهره مندي از نعمت هاي آن هيچ برتري براي مرد نسبت به زن، قائل نشده است. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً؛ و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مى‏شوند؛ و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد.(2) چنانچه در اين آيه هم کاملاً مشهود است، انجام عمل صالح به شرط ايمان، موجب ورود به بهشت دانسته شده است و هيچ نوع برتري در آيه در اين زمينه براي مردان قائل نشده است. إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما؛ به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.(3) در اين آيه به طور کاملاً واضح به تساوي مرد و زن در برخورداري از غفران الهي و پاداش بزرگ الهي، تصريح شده و هيچ نوع برتري براي مرد نسبت به زن در بهره مندي از اجر معنوي و اخروي، قائل نشده است. يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!(4) در اين آيه به وضوح تصريح شده که يگانه ملاک برتري نزد خداوند رعايت تقوا است. و ساير تفاوت ها تاثيري در قرب به خداوند که بالاترين ارزش انساني و الهي، محسوب مي شود، هيچ تأثيري ندارد. ضمن اين که اين آيه به خوبي گوياي اين حقيقت است که طي مدارج عالي معنوي و رسيدن به کمالات معنوي براي هر دو جنس بدون هيچ تفاوتي، امکان پذير است. پي نوشت ها: 1. بقره، آيه 35. 2.نساء، آيه 124. 3. احزاب، آيه 35. 4. حجرات، آيه 13. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
محل خوابتان را جدا نکنید‼️ همسرانی که به بهانه هایی مثل قهر، خروپف همسر، ترس کودک و اجبار برای خوابیدن کنار او و... جدا از هم بخوابند، زودتر به طلاق_عاطفی می رسند. عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
🤰 ایده برای خانومهایی که میخوان خبر بارداریشون رو به آقای خونه بدن برگه سونوگرافی و جواب مثبت بارداری رو توی پاکت بذارین و تزئینش کنین💌 یه شام خوشمزه درست کنین و وانمود کنین که قراره براتون مهمون بیاد به آقای همسر تلفن کنین قبل از اومدنش و بهش بگین یه کم زودتر بیا امشب یه مهمون ویژه داریم اگه پرسید که کیه..بهش بگین که بیا خودت میبینیش👶 یه میز یا سفره سه نفره بچینین و بجای ۲تا بشقاب🍝 ۳بشقاب بذارید.. وقتی همسرتون اومد و بعد از کمی انتظار گفت پس این مهمون کو؟کجاس؟کیه؟🤦‍♂ حالا وقتشه😍 پاکت رو بیارین و با زبون بچها بهش بگین👶 مهمونمون گفت اگه دیر کرد این پاکتو بدم به شما🎁💌🙈 و اینجوری خبر بارداریتونو بهش بدین و بهش بفهمونین که یه مهمون کوچولو تو راهه 🤰🏻👼🏻🤰🏻👼🏻🤰🏻👼🏻 یا برگه ازمایش رو با یک جفت کفش بچه گونه تزیین کرده تو جعبه بدین به همسرتون😍❤️ عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
خوردم.... گرچه آرام و بی‌صدا خوردم هرچه در سفره بود را خوردم هرچه را بود بی‌ادا و اصول ساده، بی‌چون و بی‌چرا خوردم قبل از اینکه اذان شود آغاز لقمه‌ای بعدِ رَبنا خوردم بعد از آن طبق آنچه مرسوم است چند خرما و زولبیا خوردم لقمه‌های نخست را آرام موقع گفتنِ دعا خوردم آش و سوپی که بود را بعدش بهر ایجاد اشتها خوردم بعد از آنکه تمام شد عدسی دو سه تا کاسه لوبیا خوردم پدرم گفت شیر تازه دواست شیر با نیت دوا خوردم توی بشقاب نه فقط با دیس پلویِ توی سفره را خوردم از خورش هم فقط سه ظرف بزرگ تا پلو را دهد صفا خوردم چشم من بود در پیِ سالاد چون به من کم رسید جا خوردم درهم و برهم و قر و قاطی نه مرتب ، جدا جدا خوردم بی‌خیال از زیانِ نوشابه جای یک قوطی‌اش دوتا خوردم بگذر از مابقی که یادم نیست که چه‌ها دیدم و چه‌ها خوردم رد شدم از حریم انسانی قدرِ حیوانِ چارپا خوردم پر شدم از صفای ماه صیام همه را از سرِ صفا خوردم چون‌که با نیت عبادت بود سخت محجوب و بی‌ریا خوردم بهرِ خود نه، که روزه دارم من همه را در رهِ خدا خوردم ✍ 😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣 عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
❇️ پرسش : چرا در قرآن از تعبير کشتزار براي زن استفاده شده که تعبيري به ظاهر توهين آميز است. ❇️ پاسخ : در عصر حاضر، برابري و همساني حقوق زن و مرد از اهميت ويژه‌اي برخوردار شده است و بر همين اساس، برخي درصدد نقد آموزه‌هاي دين اسلام برآمدند و آن را تبعيض‌آميز و مردسالارانه و برآمده از فرهنگ اعراب جاهلي دانستند. يکي از آياتي که مورد استناد اين گروه است، آيه 223 سوره مبارکه بقره است که زن را «کشتزار مرد» معرفي کرده است. چنين تعبيري درباره زن، نوعي توهين و تحقير، تلقي شده است. در ادامه، با دقت در محتواي آيه مذکور و با عنايت به‌نظام فکري و عقيدتي اسلام، مشخص خواهد شد اين آيه، متضمن هيچ توهين و تحقيري نسبت به زنان نيست. آيه « نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ ...» در آيه 223 سوره مبارکه بقره چنين آمده است که: «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ»؛ يعني: « زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند؛ پس هر زمان كه بخواهيد، مي‌توانيد با آن‌ها آميزش كنيد. و(سعى نماييد از اين فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نيكى براى خود، از پيش بفرستيد! و از خدا بپرهيزيد و بدانيد او را ملاقات خواهيد كرد و به مؤمنان، بشارت‌ده». معناي «حرث» در آيه « نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ» «حرث» مصدر است و به معنى بذرافشانى است و گاهى به خود مزرعه نيز اطلاق مى‏شود.(1) در آيه مذکور، حرث به معناي مزرعه و کشتزار است. بنابراين، خداوند زنان را کشتزار مردان معرفي کرده است. رسالت زن و مرد در توليد نسل براي درک محتواي آيه مذکور، مقدمتا بايد به اين نکته متذکر شد که دين اسلام دين الهي و قرآن کلام خدا است. ازآنجايي‌که خداوند عالم مطلق است و هيچ جهل و خطايي در او راه ندارد(2) و علم او به انسان و حقيقت زن و مرد، کامل‌ترين علم و آگاهي است، در قرآن نگاهي جامع به انسان و زن و مرد را پيش مي‌کشد و ما را از کارکردها و توانايي‌ها و رسالت و حقوق متنوع زن و مرد مطلع مي‌سازد. يکي از کارکردهاي زن و مرد در دين اسلام، حفظ نسل انسان در زمين است که آيه 223 سوره مبارکه بقره، درصدد اشاره به همين نکته است. در آيه مذکور، به اين حقيقت اشاره مي‌شود که مرد همچون کشاورز است و زن همچون مزرعه و کشتزار که يکي در ديگري مي‌کارد تا محصول به دست آيد و نسل انسان باقي بماند. تعبير « قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ» اشاره به همين حقيقت دارد که زن و مرد با مشارکت همديگر، نسل انسان را گسترش مي‌دهند و از اين طريق، با اعمال صالح و پرورش فرزندان صالح، آثار نيكى براى خودشان پيش مي‌فرستند. آيه قبل، يعني آيه 222 از سوره مبارکه بقره نيز در همين راستا به شيوه باروري و ارتباط جنسي زن و مرد مي‌پردازد ازجمله اين‌که در ايام حيض نبايد با زن آميزش کرد و ارتباط جنسي برقرار ساخت: « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ ...»؛ يعني: « و از تو، درباره خون حيض سؤال مي‌کنند، بگو: چيز زيان‌بار و آلوده‏اى است؛ ازاين‌رو در حالت قاعدگى، از آنان كناره‏گيرى كنيد! و با آن‌ها نزديكى ننمايد، تا پاك شوند! و هنگامي‌که پاك شدند، از طريقى كه خدا به شما فرمان داده، با آن‌ها آميزش كنيد! خداوند، توبه‏كنندگان را دوست دارد، و پاكان را(نيز) دوست دارد». اين آيه درصدد بيان اين نکته اصولي است که همان‌طور که توليد محصول نيازمند زمين و شرايط مناسب است، توليد نسل و ايجاد فرزندان نيز تابع برآورده شدن شرايط لازم از جمله پاک شدن زنان از حيض است. بنابراين، کشتزار دانستن زنان، تمثيلي است براي اشاره به «رسالت زن و مرد در توليد نسل». اين تمثيل، متضمن هيچ‌گونه توهين و تحقيري نسبت به زن و مرد نيست. استفاده قرآن از تمثيل کشاورز و کشتزار، نوعي تمثيل رسا و مناسب است براي انتقال معنايي که خداوند در نظر داشته است: رسالت زن و مرد در توليد نسل و شرايط باروري و توليد محصول. بله، در هر تمثيل، ميان دو طرف تمثيل، از جهت خاصي مشابهت برقرار است و از جهات ديگر، مباينت. آنچه مهم است، جهت مشابهت است که شخص با استفاده از آن، معنايي را به مخاطب القاء مي‌کند. مثلاً در موردي که علي را به خاطر شجاعتش «شير» مي‌ناميم، منظورمان اين نيست که علي، داراي يال و چنگال است و چهارپا و حيوان مي‌باشد بلکه منظورمان اين است علي از جهت شجاعت همانند شير است و از کسي نمي‌ترسد بلکه همه از او مي‌ترسند. بنابراين، همين جهت مشابهت کافي است تا از اين تمثيل براي القاي معناي مذکور، استفاده کنيم.
در مورد تمثيل زن و مرد در توليد نسل، به کشاورز و کشتزار در توليد محصول، نيز همين مطلب صادق است. هيچ‌گاه منظور آيه مذکور اين نيست که زن از جمادات است و جاندار نيست و صرفاً همچون زميني است که مرد از او کام مي‌گيرد و سودش را به دست مي‌آورد؛ بلکه منظور آيه مذکور اين است که زن فقط ابزار کاميابي جنسي براي مرد نيست و هدف از آميزش با زنان نبايد صرفاً کاميابي‌هاي جنسي باشد بلکه زن و مرد داراي رسالت توليد نسل مي‌باشند و بايد براي تحقق اين مهم، شرايط لازم را داشته باشند و در دوران پاکي از حيض باهم آميزش داشته باشند و از طريق درست بارور شوند و به شيوه درست فرزند خود را تقديم کنند تا باقيات‌صالحاتي براي آن‌ها باشد. نتيجه: بنابراين، آيات مذکور در باب کشتزار بودن زنان براي مردان، متضمن هيچ‌گونه توهين و تحقيري نسبت به رنان نيست و صرفاً به يکي از نقش‌هاي مهم زنان –و همچنين مزدان- در توليد نسل اشاره مي‌کند. پي‌نوشت‌ها: 1. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلاميه، 1374، ج2، ص141. 2. أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً»( سوره نساء/ آيه 82)؛ يعني: «آيا درباره قرآن نمى‏انديشند؟! اگر از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏يافتند.» عضو شوید : 👇 @zendegyagahane
📚دعای مجیر 🔹دعایی است که شأن رفیع و جایگاه بزرگی دارد. این دعا از پیامبراکرم صلّی الله علیه وآله نقل شده و ایشان از جبرئیل(علیه السلام) شنیده‌اند. 🔸هرکس این دعا در ایام‌البیض ماه رمضان(۱۳و۱۴و۱۵) بخواند، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به تعداد قطرات باران، به تعداد برگ درختان و به تعداد ریگ بیابان باشد. 📚مصباح کفعمی,/ ص268 ┄┄┅✿❀💞❀✿┅┄┄ عضو شوید : 👇 @zendegyagahane