بسمه تعالی
تکامل و یا تنازل در پس از مرگ
از پارهای از آیات و روایات استفاده می شود که سیر تکاملی و یا تنازلی انسان فی الجمله پس از مرگ ادامه دارد شواهدی که میتوان بر این مدعا ارائه کرد به قرار زیر است:
۱-روایاتی که دلالت می کند که دعای فرزند صالح برای والدین مفید و موثر است یعنی باعث تغییر مثبت در وضعیت آنها می شود.
۲-روایاتی که دلالت می کند که آثار علمی مفیدی که انسان پس از مرگ باقی میگذارد به سود و خیر اوست و باعث افاضاتی از جانب خداوند برای اوست.
۳-روایاتی که بر بهره مندی انسان پس از مرگ از صدقات جاریه و باقیات صالحات خویش دلالت دارد
که معنایش این است است از ناحیه خداوند برکات و افاضاتی نصیب او می گردد و باعث تغییر مثبت در وضعیت و حالات اوست.
۴-روایاتی که دلالت بر این دارد اگر کسی سنت حسنه و یا سنت سیئه ای از خود بر جای بگذارد از ناحیه همه کسانی که به آن سنت عمل می کنند
سودمند و یا زیان مند می شود. یعنی در اعمال دیگران سهیم است به تعبیر دیگر دائماً جزای اعمال آیندگان به حساب او نیز واریز می گردد.
۵-روایاتی که دلالت بر این دارد خیرات و مبراتی که از ناحیه بازماندگان و یا هر کس دیگر نثار اموات می گردد به آنها میرسد و آنها بهره مند می شوند و باعث تغییر مثبت در وضعیت آنها می شود.
۶- روایاتی که بر استحباب تلقین میت و نماز میت و نیز نماز وحشت برای میت و نیز وجوب و یا استحباب قضای تکالیف فوت شده و یا پرداخت دیون میت دلالت دارد
که قطعاً همه اینها درصورت شایستگی ، نصیب او می گردد و وضعیت او را دگرگون می سازد.
۷- روایاتی که بر استحباب حضور بر سر مزار اموات و زیارت قبور و قرائت قرآن برای شادی روح ایشان و خواندن دعاها و سلام هایی مانند السلام علیکم یا اهل لا اله الا الله ....اغفر لمن قال لااله الاالله دلالت دارد
۸- روایات بی شماری که
بر استحباب موکد صلوات بر رسول اکرم ( ص )و خاندان مطهرش( ع) دلالت دارد به ویژه آیه معروف قرآن کریم که می فرماید خدا و ملائکه پیوسته بر پیامبر اکرم ( ص) صلوات می فرستند و از همگان می خواهد که برای او صلوات بفرستند.( احزاب/۵۶ )
قطعاً صلوات خدا و فرشتگان و مومنان برای پیامبر و اهل بیتش سودمند است و به آنها می رسد.
۹ - روایاتی که دلالت بر این دارد که سختی ها و عذاب های برزخ برای مومنان پاک کننده است یعنی باعث شستشوی روح او از زنگارها و تیرگی ها می گردد.
۱۱-روایات فراوانی که دلالت دارد در مناسبت های مختلف مانند شب های رمضان به ویژه شب قدر و شب پایانی ماه رمضان و شب عید فطر گناهکاران فراوان مورد عفو و مغفرت خداوند واقع می شوند که معنایش این است که در این مناسبت ها خداوند با عنایت خود آنها را از تیرگی ها و آلودگی ها شستشو می دهد و در زیر چتر رحمت و عنایت و لطف خویش قرار می دهد.
۱۲- آیات و روایاتی که بر شفاعت گناهکاران از مومنین از ناحیه شفعاء در روز حشر دلالت دارد که با همین شفاعت از عذاب الهی رهایی می یابند و مشمول رحمت و مغفرت و الطاف الهی می گردند در حقیقت شفعاء مجرای رحمت و مغفرت الهی برای آنها می گردند و آنها را از پلیدی ها و زنگار ها به اذن الهی شستشو می دهند.
۱۳-روایاتی که بر انقطاع عذاب اهل آتش در روز قیامت برای کثیری از جهنمیان دلالت دارد و به تعبیر دیگر عذاب جهنم برای آنها پاک کننده است و بعد از آن در حوض کوثر شستشو داده می شوند و روانه بهشت می گردند.
۱۴-آیاتی که دلالت بر این دارد که خداوند در قیامت عدهای از مجرمان را تزکیه نمی کند ( لایکلمهم الله و لاینظر الیهم و لایزکیهم, آل عمران/۷۷) که مفهوما دلالت بر این می کند که خداوند عده ای را که شایستگی آن را داشته باشند تزکیه و تطهیر می کند.
۱۳-آیه ای که دلالت بر این می کند که فرزندانی که از جهت ایمان، مسیر پدران مومن خویش را طی کردند هر چند از جهت مقامات معنوی و بهشتی پایین تر از آنها باشند خداوند آنها را در قیامت به پدران خود ملحق می کند (طور/۲۱)
این گونه آیات و روایات بر وجود نوعی از تحول و دگرگونی ( چه تکاملی و چه تنازلی ) به صورت فی الجمله در حال انسان ها پس از مرگ در عالم برزخ و حتی در عالم قیامت دلالت دارد.
استادنیکزاد
باسمه تعالی
تفسیر شعر سعدی
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
( غزل شماره ۵۲۳)
مراد سعدی از این غزل چیست؟چگونه قابل تصور است قبل از اینکه وجود پیدا کنیم یعنی قبل از اینکه دل و صاحب دلی باشد عشق خدا در دل نشسته باشد؟
پاسخ
به نظر می رسد که مراد سعدی، وجود انسان در مرحله عالم الست و به تعبیر دیگر عالم ذر است، « وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ»(اعراف/۱۷۶)
یعنی: به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم، ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (و ما این گواهی را گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم....
بر اساس این آیه و پاره ای از روایات در ذیل آن و دیدگاه کثیری از مفسران، همه افراد انسان قبل از پیدایش وجودی در این جهان مادی ،دارای وجودی در مرحله پیشین و برتر یعنی عالم ذر بوده است و در آن عالم خدا را با تمام وجود شهود کرده است و بر حقانیت او اعتراف کرده است.
آن شهود وجودی با دلدادگی و عشق و سرسپردگی همراه بوده است.
استاد نیکزاد
#اطلاعیه
#شروع_مجدد_درس_خارج
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ، به اطلاع طلاب محترم درس خارج می رساند ان شاءالله شروع مجدد کلاسها از روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ می باشد ، لذا از همه طلاب تقاضا می شود راس ساعت مقرر در کلاس حاضر باشند.
فقه استاد نیکزاد : ساعت ۷.۱۵ صبح
اصول استاد داداش زاده : ساعت ۸ صبح
۲۰۲۳-۰۴-۲۵_۰۷_۱۸_۱۵.mp3
16.82M
استادنیکزاد_ جلسه ۸۴
شروط ضمن عقد
📖درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل
https://eitaa.com/darsekharejsadrbabol
اصول ،جلسه ششصد و چهارم ،سال هشتم.mp3
18.25M
جلسه ششصد و چهارم - خارج اصول- صیغه امر، نفسی و غیری ، سال هشتم
استادداداش زاده_ جلسه۸۲
📖درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل
https://eitaa.com/darsekharejsadrbabol
۲۰۲۳-۰۴-۲۶_۰۷_۱۷_۳۵.mp3
16.73M
استادنیکزاد_ جلسه ۸۵
شروط ضمن عقد
📖درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل
https://eitaa.com/darsekharejsadrbabol
خارج وسائل الشیعة،کتاب القضاء(جلسه۴۵).mp3
23.06M
خارج وسائل الشیعة،کتاب القضاء(جلسه۴۵)
استاد : داداش زاده
📖درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل
https://eitaa.com/darsekharejsadrbabol