استادنیکزادهماندیشی۱۶آذر۱۴۰۲موزیک.mp3
52.27M
برگزاری جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بابل در آذرماه ۱۴۰۲
جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بابل با حضور برخی از اساتید و پزشکان برگزار شد.
در این جلسه استاد نیکزاد ضمن تفسیر آیاتی از سوره مبارکه فتح، به شرح برخی از وقایع تاریخ صدر اسلام پرداخت، از جمله رویای صادقه رسول اکرم ص و جریان عزیمت مسلمانان از مدینه به قصد زیارت مسجد الحرام و انجام اعمال عمره که به صلح حدیبیه انجامید و پیروزی های بعدی نظیر زیارت مکه در سال هفتم و نیز پیروزی در جنگ حنین و... را تحقق وعده الهی و تصدیق رویای پیامبر ص برشمرد.
🇮🇷 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بابل
🆑 @darseostadnikzad
10M
👆تفسیر سوره فیل از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad
8.59M
👆تفسیر سوره قریش (ایلاف) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad
بسمه تعالی
آثار و برکات دنیوی استغفار در آیات
در آیه ۵۲ سوره هود(ع) از قول هود و در آیه ۱۰ الی ۱۲ سوره نوح از قول نوح(ع) خطاب به قومشان آمده است: در پیشگاه پروردگار استغفار کنید که اثر آن ریزش فراوان باران رحمت و افزایش توان و تمکن مانند اعطای پسران و اموال و امکانات است.
این آیات نشان دهنده آثار و برکات دنیوی انابه و استغفار است.
آیه سوره هود چنین است:
«وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ»
آیات سوره نوح چنین است:
«فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ، يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ، وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا»
در روایات هم آثار و برکات فراوانی برای استغفار ذکر شده است، که بیان آنها مجال دیگری میطلبد.
نیکزاد
https://eitaa.com/darseostadnikzad
10.72M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۵) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- حجیت شهرت فتوائیه از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
6.94M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۶) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
9.75M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۷) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
7.54M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۶) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی قاعده جبر ضعف سند روایت با عمل مشهور از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
5.84M
تبیین ابعاد شخصیتی و عملکردی مقام معظم رهبری در بیانات استاد نیکزاد
🆑 @darseostadnikzad
AUD-20211226-WA0105.opus
4.77M
شخصیت حضرت عیسی و ویژگی های شگفت انگیز ومنحصربفرد او در قرآن کریم در سخنان استاد نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad
9.28M
بررسی حجیت قول لغوی👆 خارج اصول، ؛ (۴۷) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی حجیت قول لغوی از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
7.8M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۹) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
7.83M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۸) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
9.35M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۶) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی قاعده جبر سند با عمل مشهور و قاعده وهن سند با اعراض مشهور از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
9.28M
بررسی حجیت قول لغوی👆 خارج اصول، ؛ (۴۷) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی حجیت قول لغوی از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
7.8M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۲۹) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
3.8M
سخنان استاد نیکزاد در بررسی تغایر معرفت دینی و دین
#کلام
🆑 @darseostadnikzad
9.58M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۸) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی حجیت قیاس از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
8.52M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۳۰) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
بسمه تعالی
دو نکته قرآنی در مورد حضرت عیسی مسیح
۱- همه اهل کتاب قبل از مرگ به حضرت عیسی ایمان می آورند.
قرآن کریم می فرماید« وان من اهل الکتاب الا لیومنن به قبل موته و یوم القیامه یکون علیهم شهیدا»(نساء/۱۵۹)
یعنی هیچ یک از اهل کتاب نیست که قبل از مرگش به حضرت عیسی ایمان می آورد و در روز قیامت حضرت عیسی گواه بر آنها خواهد بود.
در تفسیر این آیه میان مفسرین اختلاف نظر است.
برخی گفته اند ضمیر موته به حضرت عیسی برمی گردد یعنی همه اهل کتاب قبل از مرگ حضرت عیسی به او ایمان می آورند .
در توضیح این برداشت گفته اند بر اساس روایات ؛ حضرت عیسی در آخرالزمان از آسمان نزول می کند خود را به عنوان پیامبر خدا و عبد او معرفی می کند و اهل کتاب با مشاهده این حقیقت به او ایمان می آورند.
اشکالی که بر این تفسیر وارد است این است که خلاف ظاهر آیه قرآن است زیرا آیه می فرماید همه اهل کتاب به او ایمان می آورند در حالی که این تفسیر شامل اهل کتاب قبل از نزول حضرت عیسی نمی شود زیرا آنها قبل از مشاهده این رویداد از دنیا رفته اند.
برخی گفته اند ضمیر موته به اهل کتاب بر می گردد یعنی هیچ اهل کتابی نیست مگر اینکه قبل از مرگش به حضرت عیسی ایمان میآورد، به دلیل اینکه حضرت عیسی در حال احتضارشان بر آنها ظاهر می شود و متوجه میشوند که او پیامبر خدا و بنده او بوده است.
البته این ایمان در لحظه احتضار به دلیل اینکه ایمان اضطراری است سودی به حال آنها نخواهد داشت.
علامه طباطبایی بر این عقیده است که ضمیر موته به اهل کتاب بر می گردد اما در مورد اینکه چگونه قبل از مرگ به حضرت عیسی ایمان میآورند هر دو تفسیر پیش گفته را به گونهای مورد ملاحظه قرار می دهد، به این صورت که اهل کتاب قبل از نزول حضرت عیسی از آسمان، از راه ظاهر شدن او در لحظه احتضار بر آنها به او ایمان می آورند.
اما اهل کتابی که در زمان نزول حضرت عیسی از آسمان زنده اند ونیز اهل کتابی که بعد از آن تا قیامت به دنیا می آیند با نزول حضرت عیسی و معرفی خود به عنوان پیامبر و عبد خدا به او ایمان می آورند.
معظم له در اینجا بر این دیدگاه اشکالات چندی را مطرح می کند و همه را پاسخ می دهد.
علامه طباطبایی بر اساس این آیه و نیز روایات معتقد است که حضرت عیسی هنوز زنده است و تا آخرالزمان که از آسمان نزول می کند زنده خواهد ماند.
زمخشری در کشاف در تفسیر این آیه می فرماید منظور این است که همه اهل کتاب در زمان نزول حضرت عیسی از آسمان از قبرهایشان برانگیخته و زنده می شوند و به حضرت عیسی ایمان می آورند.
علامه طباطبایی این تفسیر زمخشری را به دلیل این که اعتراف به رجعت است و اهل سنت اعتقاد به رجعت را از بدعت های شیعیان می دانند، از غرائب میداند.
۲- حضرت عیسی علامت قیامت است.
قرآن کریم در مورد حضرت عیسی می فرماید« و انه لعلم للساعه فلاتمترن بها » یعنی حضرت عیسی علامت و نشانه ای برای قیامت است بنابراین در مورد قیامت شک نکنید.
در اینکه چگونه حضرت عیسی علامت قیامت است تفسیر رایج این است که چون حضرت عیسی در آینده از آسمان نزول خواهد کرد آمدن او در آن زمان نشانه قریب الوقوع بودن قیامت است اما علامه طباطبایی احتمال دیگری را مطرح می کند و آن را بر این احتمال ترجیح می دهد و آن این است که حضرت عیسی به دلیل این که مردگان را زنده می کرد و خود نیز بدون داشتن پدر آفریده شد علامت شدنی بودن قیامت و امکان احیای موتی در آن روز است. معظم له می فرماید تفریع ذیل که می فرماید بنابراین در قیامت شک نکنید با این احتمال سازگارتر است.
نیکزاد
https://eitaa.com/darseostadnikzad
بسمه تعالی
شبهه
با توجه به اینکه هیچ آیه و روایت یا سیرهای در مورد حجاب اجباری وجود ندارد حجاب اجباری مبنای فقهی ندارد.
پاسخ
چند نکته
۱- بر اساس این استدلال، حکومت حق ندارد برای بازداری هیچ یک از محرماتی که آیه و روایت و یا سیره ای بر الزام بر ترک آنها وجود ندارد قانون تصویب کند. مانند دایر کردن مراکز شراب فروشی و قماربازی و فروش گوشت های حرام و کنسرت های مختلط بی حجابی و کاباره های گناه و ساختن فیلمهای مستهجن و ...
۲- طبق این منطق اگر بی حجابی در جامعه به حد نیمه عریانی یا بیشتر از آن هم برسد حکومت حق تصویب قانون بر ممنوعیت و پیگرد ندارد.
۳- بر اساس آیه ۴۱ سوره حج( الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ)
وظیفه قطعی حکومت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. فقها گفته اند امر به معروف نهی از منکر دارای مراتبی است و مرتبه بالای آن اجبار و برخورد فیزیکی است.
این وظیفه شامل همه واجبات و محرمات میگردد. در اینکه حجاب در آن محدودهای خاص واجب شرعی است اختلافی میان فقها نیست.
۴- مشهور فقها قاعده «فی کل معصیة تعزیر»
را پذیرفتند بلکه می توان گفت در خصوص آن معصیت هایی که به صورت آشکار و با برنامهریزی و پشتیبانی و تبلیغات دشمنان برای انحراف جوانان به آن دامن زده میشود مورد اتفاق فقها است. این قاعده شامل بیحجابی هم میگردد.
۵- نبود آیه و روایت و یا سیره در خصوص حجاب اجباری، نافی قواعد فقهی بالا نیست در آن زمان مسئله بیحجابی مانند امروز مسئله روز نبوده است تا حکومت موظف به اجبار و الزام گردد. یقیناً مسئله بیحجابی در آن روز مورد تبلیغات دشمنان و مخالفان دین و حکومت دینی و طرح و نقشهای برای انحراف جوانان و فروپاشی کانون خانواده نبوده است.
با توجه به وظیفه ذاتی حکومت برای تامین مصالح اجتماعی و زدودن جامعه از مفاسد، حکومت موظف است در این راستا قوانین الزامی وضع نماید و با متخلفین برخورد قانونی انجام دهد.
نیکزاد
https://eitaa.com/darseostadnikzad
8.48M
👆 خارج اصول، ؛ (۴۹) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی حجیت قیاس (۲) از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
9.27M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ غناوموسیقی(۳۱) جلسه پایانی از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
9.9M
👆درس خارج فقه سال تحصیلی۱۴۰۲؛ رقص از منظر فقهی (۱) از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
8.76M
👆 خارج اصول، ؛ (۵۰) سال تحصیلی ۱۴۰۲، امارات- بررسی حجیت عقل (۱) از آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad