دوران امر بین المحذورین(۸).mp3
21.37M
👆 خارج اصول (۸)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، دوران امر بین المحذورین (۳). از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۸).mp3
17.35M
👆درس خارج فقه(۸)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۸) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
شک در مکلف به (۱).mp3
35.93M
👆 خارج اصول (۹)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، شک در مکلف به، دوران امر بین المتبائنین(۱). از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۹).mp3
18.78M
👆درس خارج فقه(۹)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۹) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
دوران بین المتباینین(۱۰).mp3
19.32M
👆 خارج اصول (۱۰)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، شک در مکلف به، دوران امر بین المتبائنین(۲). از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۱۰).mp3
18.55M
👆درس خارج فقه(۱۰)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱۰) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
بسمه تعالی
پرسش
چرا فقها عقل را به عنوان یک منبع در استنباط احکام شرعی لحاظ می کنند با اینکه اعقل العقلاء خود شارع هست وتمام کلامش صائب است؟با داشتن چنین شارع دیگر چه نیازی به تکیه به عقل وجود دارد؟
عقل بشر توان درک امور را به طور مستقل ندارد
به عنوان نمونه چند شاهد قرآنی:
شاهد اول: اعتراض ملائکه در مورد خلقت خلیفه الله در زمین با اینکه ملائکه عقل محض هستند ولی بدون وحی قدرت درک حقیقی فلسفه جانشینان در زمین را نداشتند، که خداوند می فرماید:" انی اعلم ما لاتعلمون"
شاهددوم: به پیامبر ص که عقل کل هست میفرماید:" وعلمک مالم تکن تعلم"
یا در مورد برخی مسائل ، علمش مختص به الله است مثل(يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ) ۚ
شاهد سوم: سه اتفاقی که حضرت خضر انجام دادند(سوراخ کردن کشتی، کشتن پسری،ترمیم دیوار خانه یتیم) که همه با علم به تکوین و به اذن الله رخ داد ولی در این رابطه حضرت موسی علیه السلام با تکیه به عقل بشری نتوانست صبر کند وکارش را ناپسند می شمرد ولی بعد از کشف حقایق برای او مساله روشن می گردد.
پاسخ
درست است که عقل بشر قاصر و ناقص است و توان تشخیص خیلی از چیزها را ندارد و همین امر مهمترین دلیل ضرورت وحی و نبوت برای بشر است اما در عین حال عقل نعمت بزرگ الهی و مایز انسان بر حیوان و ملاک مکلف بودن و مخاطب امر و نهی خدا قرار گرفتن او و استحقاق مثوبت و عقوبت است.
عقل توانایی درک بالایی دارد. درک حقانیت دین الهی و پیامبران و قرآن و اعجاز قرآن و درک مبانی اعتقادی دین و نیز فهم و درک کتاب و سنت با عقل است. پیشرفت بشر در عرصه علوم و فنون و تصرف و تسخیر قوای طبیعت و اختراعات و اکتشافات، محصول عقل است. رشد و تعالی بشر فی الجمله مرهون رشد و بالندگی عقل بشر است.
منبع بودن عقل در کشف احکام الهی در دو عرصه مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است.
در غیر مستقلات عقلیه مباحثی مانند اجزاء و وجوب غیری مقدمه واجب و اقتضای امر به شیئ برای نهی از ضد و اقتضای نهی در عبادات و معاملات برای فساد آنها و جواز و عدم جواز اجتماع امر و نهی و امثال آنها بر تشخیص عقل استوار است.
در مستقلات عقلیه که باب تحسین و تقبیح عقلی است میداندار عقل است عقل از راه تشخیص حسن و قبح و ملاکات و مصالح و مفاسد پارهای از افعال و با تکیه به قانون ملازمه میان حکم عقل و حکم شرع، به کشف حکم شرعی نائل میآید.
بسیاری از فتاوای فقها در مسائل مستحدثه با تکیه به پیشرفت علوم و تشخیص عقل است چنانکه احکام حکومتی که در عرصه مصالح و مفاسد و ضروریات اجتماعی است مبتنی بر عقل و ادراکات عقلی است.
نیکزاد
#اصول
پیوند ایتا:
https://eitaa.com/darseostadnikzad
پیوند تلگرام:
https://t.me/darsostadnikzad
باسمه تعالی
موارد اختلاف میان اخباریون و اصولیون
موارد اختلاف میان اخباریون و اصولیون متعدد است عمده آن موارد به شرح زیر است:
۱-حرمت اجتهاد
اخباریون، اجتهاد را حرام میدانند، اما اصولیون آن را واجب کفایی و حتی برخی از آنان واجب عینی میدانند. محمدامین استرآبادی در کتاب الفوائد المدنیه منکر اجتهاد شده، و گفته است که روش علمای پیشین اجتهادی نبوده است
این اختلاف بسیار اساسی و جدی و دارای آثار چشمگیر و فراوان است.
۲-انحصار ادله به کتاب و سنت
اخباریون ادله را به کتاب و سنت منحصر میدانند و بر خلاف اصولیون، اجماع و عقل را حجت نمیشمارند.حتی آنگونه که شیخ انصاری نقل کرده است قطع به احکام شرعی ز راه عقل را حجت نمیدانند. نقش عقل در استنباط احکام شرعی از نگاه مجتهدان جدی و اساسی است اما آنها اساساً نقشی برای عقل در استنباط احکام قائل نیستند.
۳-عدم اعتقاد به حجیت ظن
اخباریون تحصیل احکام از طریق «ظن» را منع کرده، و بر خلاف مجتهدان، فقط «علم» را حجت میدانند. در حالی که مجتهدان ظنون را به دو دسته معتبر و غیر معتبر تقسیم میکنند. و تمسک به ظنون معتبر را در اجتهاد جایز و روا میدانند.
۴- تقسیم بندی احادیث؛
احادیث، نزد اخباریون صرفاً بر دو نوع صحیح و ضعیف است، اما در آثار مجتهدان اخبار بر ۴ نوع صحیح، موثق، حسن و ضعیف تقسیم میشود.
۵- تقلید از غیر معصوم (ع)؛
اصولیون مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد
تقسیم میکنند، اما اخباریون تقلید از غیر معصوم را مجاز نمیدانند. و معتقدند که هر مکلفی باید خود به احکام شرعی علم پیدا کند. یقیناً چنین چیزی مقدور نیست و توهمی بیش نیست.
۶- اخذ به ظواهر کتاب؛
اصولیون ظاهر قرآن را حجت میدانند و آن را بر ظاهر خبر ترجیح میدهند، اما اخباریون تمسک به ظاهر کتاب را تنها در صورت وجود تفسیری از معصوم مجاز میشمارند. در حقیقت ظواهر قرآن را فی حد نفسها حجت نمیدانند.
۷-تحریف قرآن کریم
اخباریون برخلاف اصولیون، با استناد به پارهای از اخبار ضعاف و یا فاقد دلالت روشن، غالباً به تحریف قرآن کریم اعتقاد دارند.
۸- صحت تمامی احادیث کتب اربعه؛
اخباریون، بر خلاف اصولیون، کلیه اخبار کتب اربعه را صحیح و قطعی الصدور میدانند. این نیز از موارد اختلاف تاثیرگذار است.
۹- حسن و قبح عقلی؛
اخباریون حسن و قبح عقلی را میپذیرند، اما برخلاف اصولیون، احکام مستقل عقلی را حجت شرعی نمیشمارند.
۱۰- حرمت عمل به برخی از انواع قیاس؛
اخباریون، گونه هایی از قیاس چون قیاس اولویت، قیاس منصوص العلة و نیز تنقیح مناط را که اصولیون آنها را معتبر میشمارند، در شمار قیاسهای نهی شده در احادیث شمردهاند و آن را باطل میانگارند
۱۱- اصالة البرائة؛
اصولیون هم در شبهه حکمیه تحریمیه و هم در شبهه حکمیه وجوبیه، اصالة البراءة را جاری میدانند،حتی برخی از اصولیون مانند آیت الله خویی قائل به اصل برائت عقلی و نقلی در دوران امر بین محذورین است اما اخباریون تنها در مورد شبهه وجوبیه با آنان موافقند.
۱۱- اعتقاد به وجود اخبار متواتر در هر واقعه
برخی از اخباریون برخلاف اصولیون معتقدند در هر واقعیه ای اخبار متواتر موجود است.
امین استرابادی در فوائد المدنیه میگوید:
من معتقدم که تمسک به برائت اصلیه به طور کلی، تا پیش از اکمال دین صحیح بود، لیکن پس از آنکه دین به سر حد کمال رسید، برای برائت مزبور محلی باقی نماند، زیرا روایت متواتر از ائمه (علیهالسلام) در هر واقعهای که مردم نیازمند بدان هستند، رسیده و تا روز قیامت حقایق موضوعات ثابت گردیده و نیز برای هرگونه اختلافی که دو نفر با هم دارند، حکمی تعیین شده است .
#اصول
پیوند ایتا:
https://eitaa.com/darseostadnikzad
پیوند تلگرام:
https://t.me/darsostadnikzad
دوران بین المتبائنین(۱۱).mp3
18.57M
👆 خارج اصول (۱۱)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، شک در مکلف به، دوران امر بین المتبائنین(۲). از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۱۱).mp3
18.82M
👆درس خارج فقه(۱۱)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱۱) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
تفسیردهر(۱).mp3
21.45M
👆تفسیر سوره دهر( ۱) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad
کتاب القضا(۱۱).mp3
21.23M
👆مروری برکتاب القضا از تحریر الوسیله(۱۱). از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
جلد۶ اسفار(۱۵).mp3
18.6M
👆درس اسفار ملاصدرا ، جلد۶، جلسه پانزدهم. پاسخ علامه دوانی به شبهه ابن کمونه
و نقدهای متعدد ملاصدرا بر پاسخ دوانی. از حکیم متاله استاد نیکزاد
#فلسفه
https://eitaa.com/darseostadnikza
تحلیلی در باره طوفان الاقصی.mp3
11.97M
👆 پاسخ به این پرسش:
آیا اقدام حماس به عملیات طوفان الاقصی با این همه مصائب و آسیبها می ارزید؟ از استاد نیکزاد
#انقلاب اسلامی
🆑 @darseostadnikzad
کتاب القضا(۱۲).mp3
17.62M
👆مروری برکتاب القضا از تحریر الوسیله(۱۲). از آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
جلد۶ اسفار(۱۶).mp3
27.96M
👆 درس اسفار ملاصدراجلد۶، جلسه شانزدهم. ادامه نقدها بر دوانی، و براهینی دیگر بر توحید واجب از دوانی و سید صدر و دیگران و نقد آنها. از حکیم متاله استاد نیکزاد
#فلسفه
https://eitaa.com/darseostadnikza
دوران امر بین المتبائنین(۱۲).mp3
19.05M
👆 خارج اصول (۱۲)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات متباینین(۱) از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۱۲).mp3
19.39M
👆درس خارج فقه(۱۲)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱۲) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
تنبیهات متبائنین(۱۳).mp3
18.93M
👆 خارج اصول (۱۳)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات متباینین(۲) از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۱۳).mp3
20.66M
👆درس خارج فقه(۱۳)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱۳) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
تنبیهات متباینین(۱۴).mp3
17.93M
👆 خارج اصول (۱۴)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات متباینین(۳) از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۱۴).mp3
19.6M
👆درس خارج فقه(۱۴)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱۴) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
تنبیهات متباینین(۴).mp3
17.81M
👆 خارج اصول (۱۵)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، تنبیهات متباینین(۴) از استاد آیت الله نیکزاد
#اصول
🆑 @darseostadnikzad
ولایت فقیه(۱۵).mp3
21.52M
👆درس خارج فقه(۱۵)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ مبحث ولایت فقیه(۱۵) از استاد آیت الله نیکزاد
#فقه
🆑 @darseostadnikzad
تفسیر دهر(۲).mp3
17.77M
👆تفسیر سوره دهر( ۲) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد
#تفسیر
🆑 @darseostadnikzad