درسواره
🔻حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی کشتار #شیعیان_پاکستان به دست گروهک تروریستی داعش را محکوم کردند
▪️ بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایت داعش در پاکستان
بخشی از متن بیانیه
▫️ حادثه دلخراش و خونین کشتار کارگران شیعه معدن زغالسنگ در ایالت بلوچستان پاکستان که در نهایت قساوت و سبعیت توسط تروریستهای داعشی صورت گرفت، فاجعهای دردناک و غمانگیز است.
▫️ دستان جنایتکار، قلبهای کینهجو و جهل و تعصب تکفیریها، امروز تحت هدایت سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی استکبار است و این جانیان در پناه حمایتهای آنان خونریزی و جنایت میکنند.
▫️ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اعلام مراتب همدردی و تألم خود نسبت به خانوادهی شهدای این حادثه اعلام میدارد: دولتمردان پاکستانی موظفند حافظ خون و جان مسلمانان در این کشور باشند و دست گروههای تروریستی و تکفیریها را از تعرض بر جان مسلمین باز دارند.
⭕️ گفتنی است که پیش از این آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله علوی گرگانی در بیانیهای این جنایت بزرگ را محکوم کرده بودند و نسبت به عواقب کشتار شیعیان در پاکستان هشدار دادند.
@darsvareh
چراغ راه.pdf
2.93M
📌 #چراغ_راه | وصیتنامه حضرت آیت الله مصباح یزدی که لحظاتی دیگر در مراسم بزرگداشت هفتمین روز ارتحال ایشان قرائت خواهد شد.
#مصباح_انقلاب
🏴mesbahyazdi_ir
@darsvareh
🌀 اجتهاد یعنی یادگیری #متد و #طریقه_استنباط
🔸عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. #اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی #متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔻این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔸اگر این طریقهاستنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔻طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
@darsvareh
▪️زیارت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
▫️یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى [أَتَانَا] بِهِ وَصِیُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ اِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلایَتِکِ.
#فاطمیه
@darsvareh
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام
✅ #بخش_سوم: اندیشهها و رویّههای رقیب و مختار در پیوند با استنباط نظام
1️⃣ انکار هرگونه نظام و هر آن چه از جنس هدف و مقاصد باشد در شریعت و افعال الهی و قبول احکام عام و خاص.
2️⃣ انکار هرگونه نظام در شریعت و فقه، بدون رد هدف و مقاصد و قبول احکام عام و خاص و استناد انکار به مثل ناسازگاری وجود نظام با جامع، جهانی و جاودان بودن شریعت.
3️⃣ قبول نظام و احکام عام و خاص در شریعت، انکار نظام فقهی به معنای نیازمند بودن آن به استنباط و اکتفا به استنباطهای اتمیک و اعتقاد به رسیدن قهری فقیه به خرده نظامها و کلان نظام.
4️⃣ قبول نظام در شریعت، اصرار بر نظام فقهی، نیازمندی کشف نظام به استنباط مستقل، هرچند با استمداد از آرای فقیهی دیگر باشد. مرحوم سید محمد باقر صدر به این اندیشه تصریح کرده است.
5️⃣ قبول نظام، مقاصد و شریعت در دین، لزوم جست و جوی فقیهانه از نظام حتی در استنباطهای اتمیک احکام در موارد لازم و نقص فقاهتی که دغدغه رسیدن به این نظام ها را ندارد. توسعه در ابزارهای فقاهت، استفاده از نصوص مبین مقاصد، توسعه اصول فقه متناسب با فقاهت نظام و عدم کفایت رویه معمول و مأنوس در این پیوند. اندیشه مختار ما، گزینه پنجم است.
📘 متن کامل:
http://meftaah.com/?p=21950
#فقه_نظام
#بخش_سوم
@darsvareh
🌀درس اخلاق حضرت آیت الله سبحانی (دام ظلّه)
🔹 مجالست با عالم
▫️عنْ أَعْلَامِ الدِّينِ لِلدَّيْلَمِيِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ مِنَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ وَ مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الرَّهْبَةِ وَ مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الْغِشِّ إِلَى النَّصِيحَة.
(مستدرک ج۸ ص ۳۲۷ ح۴)
انسان باید در محضر عالمی بنشیند که:
1️⃣ سخنش و رفتار و عملش انسان را از شک به یقین برساند. عالمی نباشد که وقت را با شوخی و مزاح و مسائل دنیوی تمام کند. اگر هم در مسائل دنیوی بحث می کند جانبی باشد و کوشش کند عقائد ما را بالا ببرد.
کند.
2️⃣ دوم اینکه عالم باید انسان را از ریا به اخلاص بکشاند.
🔹در حالات یکی از علماء آمده است که امام جماعت بود، یک بار به مسجد آمد و مشاهده کرد که جمعیت مسجد زیاد است از همان جا برگشت و گفت: آن حالت اخلاصی که در من بود الآن وجود ندارد.
🔹مرحوم علامه طباطبایی در تمام عمرش امام جماعت نشد (البته نمی گویم شما اینگونه باشید) و همیشه مأموم بود و مکرّر می دیدم در مدرسه ی فیضیه عبایش را روی سنگفرش می انداخت و به مرحوم سید محمد تقی خوانساری اقتدا می کرد.
3️⃣ سوم اینکه عالم، مردم را از رغبت به دنیا به سمت زهد بکشاند.
رغبت ما را به دنیا کم کند به طوری که از دنیا به مقدار لزوم بگیریم نه مقدار کمال اگرچه حلال است امّا هر حلالی برای ما لازم است؟!
4️⃣چهارم اینکه مردم را از کبر به سمت تواضع سوق دهد.
🔹سابقا در خیابان ارم نانوایی بود و و من می دیدم مرحوم طباطبایی هر روز در صف می ایستاد و نوبتش که می رسید نان می گرفت و به منزل می رفت. خیلی ها اصلا او را نمی شناختند و می دیدند روحانی سیّدی است که عمّامه کوچکی به سر دارد.
🔹آیت الله خوانساری نیز بسیار متواضع بود. شبی در حال رفتن به خانه بود و فانوس به همراه داشت و دید کودکی ده شاهی از پول خود را گم کرده است او نیز همراه کودک زمین را وارسی می کرد تا پول کودک را پیدا کند و به دست او بدهد و نگفت من مجتهدم، من عالمم، من مرجعم!
بنابراین باید در حوزه و فیضیه عالمانی باشند که عملشان ما را به این مواردی که گفته شد بکشاند. ۹۷/۱۱/۲۴
@darsvareh
📚 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود!
🔸 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دورهی جوانی بخواند. این ذخیرهی حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دورهی جوانی پر کنید. ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همهی گرفتاریها، بیش از جوانها مطالعه میکنم - به دست میآوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهیهای مفید و لازم در زمینههای مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه میتوانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
@darsvareh
🌀سالروز تبیین نظریه ولایت فقیه
توسط امام خمینی(ره) در سال۱۳۴۸
در مسجد شیخ انصاری(ره)نجف اشرف
💢امام خمینی(ره):
#ولایت_فقیه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق میشود، و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولایةفقیه برسد و آن را به تصور آورد، بیدرنگ تصديق خواهد كرد! کتاب (ولایت فقيه ص۹)
💢رهبر انقلاب اسلامی:
«#ولایت_فقیه» از مسلمات فقه شیعه است. اینکه حالا بعضی نیمه سوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را مستحکم و مستدل سازد؛ یعنی به شکلی در آورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد. ۷۸/۳/۱۴
@darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 روزی که روحانی دهان آلوده به جسارت و اهانتش را باز کرد و به رهبری #اهانت کرد و از #ادبیات_منقلی استفاده کرد، صدای #اعتراض کسی بلند نشد.
اگر حضرات #علما و #بزرگان به #اعتراض و #محکومیت علیه روحانی #قیام میکردند که چرا شخصیتی با منصب ریاست جمهوری به آیتالله خامنهای بعنوان رهبر و ولی فقیه و مرجع تقلید شیعیان اهانت کرده، حالا آقایان دولت بخاطر اظهارات حجت الاسلام جهان بزرگی طلبکار نمیشدند و فریاد وا اسلاما برای اهانت به روحانی سر نمیدادند!
🔹اگرچه ما #اهانت به هیچ شخصی چه مسئول چه غیرمسئول را تایید نمیکنیم و این ادبیات که باب #اهانت را باز میکند و باب مناظره و گفتگو در تلویزیون را میبندد محکوم است اما بدانید اول کسی که از #پا_منقلی گفت شخص رئیس جمهور بود..
حساب ۵۰ واژه اهانتآمیز روحانی به منتقدین هم بماند!
💬 داود مدرسی یان
🔻پ.ن:
با تصرف و تغییر برخی عبارات اصل نوشتار
@darsvareh
📚واکاوی ۳۹ اثر شیخ انصاری برای تدوین مبانی اصولی شیخ اعظم
✔️چاپ دوم کتاب «مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری» با تصحیح و اضافات که مشتمل بر ۱۵ فصل و ۲۵۹ عنوان و با مطالعه خط به خط همه کتب شیخ انصاری تدوین شده است، توسط انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته شد.
🔸روشن شدن زوایای مختلف تکتک مسائل اصولی؛ کشف تناقضهای محتمل در کلمات شیخ انصاری که در برخی از این موارد، انسان را برای درک وجه جمع بین کلمات ایشان به تکاپو میاندازد و روشن شدن مبانی شیخ که مقصود و مراد وی را در بسیاری از موارد در مکاسب و غیر آن تبیین میکند؛ برخی از فواید این پژوهش است.
🔸کتاب در پانزده فصل به نگارش درآمده است؛ «فصل اول: ظواهر»، «فصل دوم: عرف»، «فصل سوم: مفاهیم»، «فصل چهارم: عام و خاص»، «فصل پنجم: مطلق و مقید»، «فصل ششم: اجماع و شهرت»، «فصل هفتم: علت و حکمت»، «فصل هشتم: عقل»، «فصل نهم: سیره»، «فصل دهم: سنت»، «فصل یازدهم: جبر و وهن»، «فصل دوازدهم: انسداد»، «فصل سیزدهم: اصول عملیه»، «فصل چهاردهم: تعارض»، «فصل پانزدهم» ملاکات و خاتمه در معنای و الانصاف».
👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/453293
@darsvareh