هدایت شده از حوزه هنری استان قم
🔹دوره جدید کارگاه «یکشنبههای داستانی»، از دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور حامد اشتری نویسنده و جمعی از نویسندگان استان قم آغاز شد.
🔸تمرکز این دوره که به همت واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری قم طی ده جلسه برگزار خواهد شد، بر آموزش «ماجرا پردازی» و نکات مربوط به خلق داستان خواهد بود. در این دوره همچنین داستانهای مرتبط با موضوع نشستها و کتابهای آموزش داستاننویسی معرفی خواهد شد و داستانهای هنرجویان قرائت و نقد و بررسی میشود.
🔸گفتنیست حامد اشتری مدرس این دوره نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس حوزه کتاب و مدرس داستان است. از جمله فعالیتهای وی میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛ 👇
دبیر بخش داستان نشر بین الملل، عضو هیئت موسس گروه ادبی راوی، داور بخش نوجوان جایزه ادبی شهید اندرزگو و همچنین بخش رمان بزرگسال این جشنواره در ادوار مختلف و نامزد دریافت جایزه خاتم و جایزه داستان انقلاب اسلامی.
همچنین از حامد اشتری، رمان «قربانی طهران» و مجموعه داستان «من از گاوی که لگد میزند میترسم»، به چاپ رسیده است.
🔺 I ایتا I اینستا
هدایت شده از حوزه هنری استان قم
⭕️ علیاصغر عزتیپاک دبیر علمی سوگواره روضههای داستانی شد
🔷 علیاصغر عزتی پاک طی حکمی از سوی سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری قم به دبیری علمی پنجمین دوره جشنواره ملی «روضههای داستانی» منسوب شد.
🔺این حکم با حضور سید علی نقیب مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری استان قم و رویا حسینی دبیر اجرایی این سوگواره به عزتی پاک نویسنده شناخته شده و دبیر داستان انتشارات شهرستان ادب تقدیم شد.
🔸در متن این حکم آمده است:
تولید محتوا در موضوع محرم و صفر، اهل قلم را از دیرباز به خود مشغول کردهاست. زنده ماندن واقعه عاشورا، انتقال و تبیین آن برای نسلهای جدید، از ضروریات جامعه شیعه میباشد. چیستی، چرایی، چگونگی و تاثیر نهضت عاشورا مواردی هستند که باید به طور دائم به آنها توجه کرد و محتوای نو و جدید برای تبیینشان تولید نمود. در سوگواره ملی روضههای داستانی تلاش داریم تا از منظر انسان معاصر با همه چالشهایی که پیشرو دارد به این واقعه بنگریم و مواجهه انسان معاصر با واقعه عاشورا و جریان داشتن نام سیدالشهدا در زندگی انسان معاصر را به تصویر بکشیم.
برادر ارجمند جناب آقای علیاصغر عزتی پاک
به موجب این حکم جنابعالی که از مفاخر داستان کشور هستید به عنوان دبیر علمی پنجمین سوگواره ملی روضههای داستانی
منصوب میگردید.
امید است با نظارت علمی جنابعالی، شاهد پیشرفت کمی و کیفی سطح این سوگواره باشیم.
🔺 | ایتا | اینستاگرام
May 11
هدایت شده از حوزه هنری استان قم
⭕️ معلمان پایه ریز تمدن نوین هستند؛ چون نیروی انسانی اگر شایسته نباشد، تمدنی به وجود نخواهد آمد. / مقام معظم رهبری
🔸 12 اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم گرامی باد.
📒جلسه اول "یکشنبههای داستانی"، در فصل جدید، به تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۳، با حضور آقای حامد اشتری.
آنچه گذشت...
ابتدای جلسه مختصری در مورد شیوه عملکرد استاد در طول جلسات صحبت شد که قرار شد به ماجراپردازی در داستان پرداخته شود و علاوهبر خواندن داستانهای کوتاه هنرجویان، به طرح رمان و خواندن داستانهای کوتاه افراد بزرگ نیز پرداخته شود که در این جلسه تا حدودی به داستان کوتاه اندوه چخوف و داستان کوتاه گردنبند موپاسان پرداخته شد.
برای خلق داستان باید پرداخت به:
1. وضعیت
2. موقعیت
3. ماجرا
وضعیت عبارت است از: مکان و شرایطی که شخصیت های داستان در آن قرار گرفتهاند.
مثال: دو دلداده از تفریح و گردش لذت میبرند یا کالسکهای در باران پیش میرود.
در اینحال شخصیتهای فیلم هنوز با موقعیتی درگیر نشدهاند.
موقعیت عبارت است از:
اتفاقی که رخ میدهد و وضعیت را تغییر میدهد که باعث واکنش شخصیتها و نشاندادن ابعاد شخصیتی آنها میشود.
مثال: سگی وحشی به دو دلداده حمله میکند یا پیک شاه که در حال سفر با کالسکه است، مورد حمله دشمنان قرار میگیرد.
در این حالت موقعیت کانون توجه قرار میگیرد و وضعیت به صحنهای در پسزمینه بدل میشود.
در پایان جلسه از هنرجویان خواسته شد که هر کدام دو وضعیت و موقعیت را بهعنوان تمرین کلاسی انجام دهند که با مشارکت خوب هنرجویان همراه شد و هرکس وضعیت و موقعیت را نوشت و در جلسه خوانده شد.
اندکی هم در مورد واژه کاتارسیس که به معنی تزکیه و تطهیر است و در ادبیات به معنی پایان بخشیدن و معنا کردن است پرداخته شد.
#یکشنبههای_داستانی
@dastanqom1
📒جلسهی دوم "یکشنبه داستانی"، به تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، با حضور حامد اشتری. آنچه گذشت…
کتاب راه داستان نوشتن کاترین آن جونز معرفی شد که بخشی از آن مربوط به ۷ گام در ساختار داستاننویسی بود؛ و در کلاس مورد بررسی قرار گرفت…
مسئله یا نیاز شخصیت اصلی: ایجاد یک مسئله برای شخصیت اصلی که زندگی اش را از تعادل اولیه خارج کند.
خواسته یا هدف: چیزی که شخصیت اصلی میخواهد و به دنبالش است.
حریف یا هماورد: مانعی که سر راه قهرمان است که میتواند مانع درونی یا بیرونی یا شخص دیگری باشد.
نقشه: رشتهای از رهنمونها که قهرمان بهکار میگیرد تا بر مانع یا حریف غلبه کند تا به هدفش دست یابد.
نبرد نهایی: کشمکش پایانی داستان است.
مکاشفه نفس: قهرمان دچار تحول بنیادی میشود.
زندگی تازهای آغاز میشود: قهرمان به تعادل ثانویه میرسد و به جایگاهی بالاتر یا پایینتر از جایگاهش در آغاز داستان میرسد که میتواند این وضعیت مثبت یا منفی باشد.
تفاوت نیاز و هدف با ذکر ۱ مثال: شیر گرسنه است (نیاز) و میخواهد غزالی را شکار کنند (هدف). نیاز بیشتر درونی است.
در ادامه داستان کوتاه دهانکجی جلال آلاحمد که وضعیت ضعیفی را به نمایش میگذاشت خوانده شد و از هنر جوها خواسته شد تا با ایجاد موقعیتهای مختلف، داستان را در سطح ماجرا جلو ببرند و چند مورد از نوشته هنرجویان در جلسه خوانده شد.
در انتهای جلسه هم قواعد کلی داستان کوتاه بیان شد که عبارت اند از…
زاویه دید که بهتر است دانای کل محدود به ذهن یا من راوی باشد.
در پاراگراف اول یا دوم، مسئله بیان شود.
داستان از نقطه اوج شروع شود.
زمان و مکان در داستان کوتاه محدود باشد.
معرفی چند داستان کوتاه برای وضعیت، موقعیت و ماجرا...
مثال وضعیت: داستان کوتاه اندوه چخوف
مثال موقعیت: داستان کوتاه دشمنان چخوف
مثال ماجرا: داستان کوتاه گردنبند موپاسان
#یکشنبههای_داستانی
@dastanqom1
هدایت شده از حوزه هنری استان قم
🌺 ولادت فرخنده حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر بر تمامی شیعیان به ویژه دختران ایران زمین مبارک باد.
🔸خط ثلث اثر: سید محمد موحد حسینی عکس از حسین علیزاده
🔺 | ایتا | اینستاگرام
May 11