اشعریان که قرار نبود کتاب اخلاق بنویسند، آثاری نظیر کیمیایسعادت و احیاءالعلوم نوشتند اما معتزله، کتاباخلاق ننوشتند. حال آنکه آنان (معتزله) از تشخیص و تمیز حسن و قبح میگفتند.
شاید هیچ ربطیتاریخی نتوان میان کانت و معتزلیان و اشعریان یافت اما میتوان شکست یا ناتوانیِفیلسوفانجدید در طرح و تدوین کتابِاخلاق را به مشکل راسیونالیسم و اخلاق بازگرداند و گفت که اگر کانت توانست کتاب نقد عقلِعملی را بنویسد از آن جهت بود که به نحوی از راسیونالیسم گذشت...
سیری در تاریخِروشنفکریِایران و جهان صفحه ۲۸
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
هدایت شده از مخبت
1.49M
داوری، فیلسوف خشونت...
وقتی تفکر، خوار میشود...
متنخوانی کتاب فلسفه، سیاست و خشونت
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
312.1K
نظر دکتر داوری درباره هایدگر:
هایدگر، بزرگترین فیلسوفِمعاصر...
گاهِخرد صفحه125
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
وقتی همه قدرتِغربی و نظامِجهانِتوسعهیافته نامِتجدد گرفت، قهرا بسیاری از مخالفتها و دشمنیها هم متوجه تجدد شد...
زیرا تجدد را مرکز و کانونی تلقی کردند که همه فرمانها و دستورهایِ قهر و غلبه و انکارِدین و اخلاق و معرفت از آنجا میآید...
با این تلقی، تجدد به ایدئولوژی تبدیل شد. در نسبت و تناسب با این حادثه از سوی مقابل هم طرحِتازهای پدید آمد. وقتی نهضتهایسیاسی و ملیِ ضداستعمار و آزادیخواه پس از یک درخششِکوتاهمدت شکست خوردند نهضتها، رنگِدین گرفت...
بنیادگرایی هم کم و بیش رنگِسیاسی پیدا کرد تا آنجا که به دین نام ایدئولوژی دادند و به این صورت بود که دو ایدئولوژی یکی به نام تجدد و دیگری که مضمون شریعت داشت در برابر هم قرار گرفتند...
بلای بیتاریخی و جهان بیآینده 27
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
علمِتکنولوژیک و شرقشناسی و استعمار، عاملان و کارگزارانِروحِتجدد بودهاند، نه اینکه آنها تجدد را ساخته و استقرار بخشیده و راهِ آنرا معین کرده باشند...
بلای بیتاریخی و جهان بیآینده 63
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
شعر و فلسفه، خواهر و برادرند. اقتضای شاعری و فلسفه و طبع این دو، تنهایی و تنهاییدوستی است. یعنی اگر تنها نباشی شاعر نیستی...
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
فلسفه بیشتر فقر و عجزِما را یادآوریمیکند و به اینجهت با درد، قرین است. ایندرد اکنون بیشتر دردِتنهایی و راهجوییاست ولی چه کنیم که زمانِما، زمانِتفکر نیست و سعیِاشخاص هم کمتر سوددارد...
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
اروپا و آمریکا، هرعیبی که داشتهباشند به وضعی که هماکنون در آن هستند و به قدرتی که دارند با فریب و تقلب نرسیدهاند...
اروپا در راهِعلم و تکنولوژی و برقرارکردنِ یکنظمِسیاسی با اراده و اندیشه و عزم قدمگذاشته و پیشرفته...
اروپا را آدمهایِنادانِپرمدعا و هوسبازان و تنپروران و دزدان و متجاوزان نساختهاند، فارغ از اینکه طبیعتِقدرتی که به آن دستیافتهاند، اقتضایِتسلط و تجاوز و ستم دارد...
اگر غرب، ستمگرشدهاست با ستمگری به اینقدرت، نرسیده بلکه با احرازِاینقدرت، ستمگر شدهاست...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
در جوامعِتوسعهنیافته که سیاست، اقتصاد و آموزش و پرورش کمتر باهم تناسب دارند، هرچه بیشتر قانون، وضع شود رعایتِقانون، کمتر میشود...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir
هدایت شده از پایگاهخبری مجال اندیشه
💠 داوری اردکانی: کشور در شرایط کنونی بیش از همیشه به فلسفه نیاز دارد
▪️به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، کمیته اندیشه سیاسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست «ایرانشناسی «ایرانی» و دلالتهای فکری آن برای امروز» را در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد.
▪️رضا داوری اردکانی، چهره ماندگار فلسفه و فیلسوف معاصر کشورمان یکی از میهمانان این نشست بود که سخنان خود را در قالب پیامی به جلسه صادر کرد.
داوری اردکانی گفت: باید از دوستان و همکاران عزیزی که به مناسبت روز جهانی فلسفه پیشنهاد کردهاند به مسئله ایران بیاندیشیم سپاسگزار بود. اما شاید کسانی بگویند ایران به عنوان یک کشور مسئله فلسفه نیست. اینان به اعتباری حق دارند زیرا کشور ماهیت ثابت ندارد و از چیستی آن نمیتوان پرسید. ایران یک ذات تاریخی است. ماهیت تاریخی امر پایداری است که شئونش در تاریخ دگرگون میشود. اما جوهری دارد که همانکه بود میماند.
ادامه دارد...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
درد جهانِ از هم گسسته، درد سیاسی نیست که با سیاست درمان شود. و اگر در این راه اصرار شود سیاست خود به بلایی در ردیف بلاهای دیگر تبدیل میشود و زشتی و فساد را از آنچه هست بیشتر میکند...
🔻کانال دکتر رضا داوریِاردکانی
▪️@davari_ir