eitaa logo
دیده بان انقلابی🇵🇸
77 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
116 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
▪️ویژه شهادت حضرت فاطمه‌ سلام‌الله‌علیها "س" @Ostad_Shojae
قسمت 6 ✳️ مذمّت هواى نفس در قرآن و روايات‏ خداوند تبارك و تعالى در مذمّت اتّباع نفس و هواى آن فرمايد: وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى‏ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ [و گفتيم:] اى داود! همانا تو را در زمين جانشين [و نماينده خود] قرار داديم؛ پس ميان مردم به حق داورى كن و از هواى نفس پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف مى‏كند. بى‏ترديد كسانى كه از راه خدا منحرف مى‏شوند، چون روز حساب را فراموش كرده‏اند، عذابى سخت دارند. و در آيه ديگر فرمايد: وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه فقط از هواهاى نفسانى خود پيروى مى‏كنند و گمراه‏تر از كسى كه بدون هدايتى از سوى خدا از هواهاى نفسانى خود پيروى كند، كيست؟ مسلماً خدا مردم ستمكار را هدايت نمى‏كند. در «كافى» سند به حضرت باقر عليه السلام رساند كه: قالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله: يَقُولُ اللّهُ: وَعِزَّتى وَجَلالى وَعَظَمَتى وَكِبْريائى وَنُورى وَعُلُوّى وَارتِفاعِ مَكانى لا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَواهُ عَلى‏ هَواىَ إلّاشَتَتُّ عَلَيْهِ أمْرَهُ، وَلَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْياهُ، وَشَغَلْتُ قَلْبَهُ بِها، وَلَمْ اؤْتِهِ مِنْها إلّامَا قَدَّرْتُ لَهُ. وَعِزَّتى وَجَلالى وَعَظَمَتى وَنُورى وَعُلُوّى وَاْرتِفاعِ مَكانى لايُؤْثِرُ عَبْدٌ هَواىَ عَلى‏ هَواهُ إلّااسْتَحْفَظْتُهُ مَلائِكَتى، وَكَفَّلْتُ السَّماواتِ وَالْأرَضينَ رِزْقَهُ، وَكُنْتُ لَهُ مِنْ وَراءِ تِجارَةِ كُلِّ تاجِرٍ، وأتَتْهُ الدُّنْيا وَهِىَ راغِمَةٌ. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداى عز و جل مى‏فرمايد: قسم به عزّت و جلال و عظمت و كبريا و نور و علوّ و ارتفاع مقامم كه اختيار نكند بنده‏اى هواى خودش را بر هواى من، مگر آن كه به تفرقه اندازم كارش را و در هم نمايم دنيايش را و مشغول سازم به مادّيات قلبش را، و حال آن كه ندهم به او از آن مگر آنچه مقدّر فرمودم براى او. و به عزّت و جلال و عظمت و نور و علوّ و رفعت مكانتم قسم كه اختيار نكند بنده‏اى هواى مرا بر هواى خود، مگر آن كه او را به ملائكه‏ام سپارم و آسمان‏ها و زمين را متكفّل روزى او سازم و من باشم از براى او از دنباله تجارت هر تاجر (به اين معنا كه من براى او تجارت كنم و روزى او را رسانم) و بيايد او را دنيا در حالى كه دليل و منقاد اوست. از امام صادق عليه السلام است: احْذَرُوا أهواءَكُم كَما تَحْذَرُونَ أعْداءَكُمْ، فَلَيسَ شَىْ‏ءٌ أعْدى‏ لِلرِّجالِ مِنِ اتِّباعِ أهْوائِهِمْ وَحَصائِدِ ألْسِنَتِهِمْ. از هواى نفس خود بترسيد آن چنان كه از دشمنان خود مى‏ترسيد، چرا كه چيزى دشمن‏تر براى مردم از متابعت هواى نفس و محصولات زبان آنان نيست. اى عزيز! بدان كه خواهش‏هاى نفس و تمنّيات او منتهى نشود به جائى و اشتهاى آن به آخر نرسد. اگر انسان يك قدم دنبال آن بردارد، مجبور شود پس از آن چند قدم بردارد. و اگر با يكى از هواهاى آن همراهى كند، ناچار شود با چندين تمنّاى آن همراهى نمايد. اگر يك در به روى خواهش نفس باز كنى، لابدّى درهاى بسيارى به روى آن باز نمايى. يك وقت به واسطه يك متابعت نفس به چندين مفاسد و از آن به هزاران مهالك مبتلا شوى، تا آن كه خداى نخواسته در دم آخر جميع راه حق بر تو مسدود شود، چنانچه خداى تعالى در نصّ كتاب كريم از آن خبر داده است. و البته امير مؤمنان و ولىّ امر و مولا و مرشد و متكفّل هدايت و راهنماى عائله انسانيّت از اين خوف دارد و ترسناك است، بلكه روح مكرّم رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه هدى عليهم السلام در اضطراب و وحشت است كه مبادا برگ‏هاى درخت نبوّت و ولايت ريخته شود و خزان گردد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 7 ✳️ فراموشى آخرت‏ انسان تا تنبّه پيدا نكند كه مسافر است و لازم است از براى او سير، و داراى مقصد است و بايد به طرف آن مقصد ناچار حركت كند، و حصول مقصد ممكن است، عزم براى او حاصل نشود و داراى اراده نگردد. و بايد دانست كه از موانع بزرگ اين تنبّه كه اسباب نسيان مقصد مى‏شود و اراده و عزم را در انسان مى‏ميراند آن است كه انسان گمان كند وقت براى سير وسيع است، اگر امروز حركت به طرف مقصد نكند فردا مى‏كند. و اين حال طول امل و درازى رجا و ظنِّ بقا و اميد حيات و رجاى سعه وقت، انسان را از اصل مقصد كه آخرت است و لزوم سير به سوى آن و لزوم اخذ رفيق و زاد طريق باز مى‏دارد و انسان به كلّى آخرت را فراموش مى‏كند و مقصد از ياد انسان مى‏رود. و خدا نكند كه انسان سفر دور و دراز و پر خطرى در پيش داشته باشد و وقت او تنگ باشد و عِدّه و عُدّه براى او خيلى لازم باشد، و هيچ نداشته و با همه وصف از ياد اصل مقصد بيرون رود. و معلوم است اگر اين نسيان حاصل شود، هيچ در فكر زاد و توشه برنيايد و لوازم سفر را تهيّه نكند و ناچار وقتى سفر پيش آيد بيچاره شود و در آن سفر افتاده و در بين راه هلاك گردد و راه به جايى نبرد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 8 ✳️ پيروى از شهوات، علّت هلاكت‏ بدون شك هيچ ملّتى به هيچ بليّه‏اى گرفتار نخواهند شد مگر وقتى كه راههاى خير و صلاح را از دست بدهند و در طريق شرّ و فساد و طغيان و عصيان قرار گيرند و به خويشتن ستم كنند. خداوند متعال در هر جاى از كتاب شريفش كه عذاب و هلاكت ملّتى را تذكّر داده، جرم آنان را نيز يادآورى كرده است تا براى مردم روشن گردد كه در اثر اعمال زشت انسان كه معلول تبعيّت از شهوات است، دنيا و آخرتش فاسد مى‏گردد. خداوند در قرآن مجيد مى‏فرمايد: فَكُلّاً أَخَذْنَا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُم مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِباً وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَنْ أَغْرَقْنَا وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلكِن كَانُوا انفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ پس همه را به گناهانشان گرفتيم، بر برخى از آنان توفانى سخت [كه با خود ريگ و سنگ مى‏آورد] فرستاديم، و بعضى را فرياد مرگبار گرفت، و برخى را به زمين فرو برديم، و بعضى را غرق كرديم؛ و خدا بر آن نبود كه به آنان ستم كند، ولى آنان بودند كه به خودشان ستم كردند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 9 ✳️ اهل مدين و پيروى از شهوات‏ از جمله آن ملّت‏ها اهل مَدْيَن بودند. اين ملّت وقتى به عذاب خدا گرفتار شدند كه تمامشان خائن و متقلّب و بدعمل گشتند. كم فروشى و خيانت در معاملات از صفات بد شمرده نمى‏شد. حسّ اخلاقى به حدّى در آنان نابود گشته بود كه وقتى ايشان را درباره كارهاى زشت ملامت مى‏كردند، اصلًا خجالت نمى‏كشيدند، بلكه شخص ناصح را ملامت و سرزنش مى‏نمودند. عيوب خودشان را اصلًا درك نمى‏كردند. منكرات و معاصى را قبيح نمى‏دانستند. خداوند بزرگ درباره آنان مى‏فرمايد: وَإِلَى‏ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْباً قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَلَا تَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّي أَرَاكُم بِخَيْرٍ وَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ* وَيَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ و به سوى [مردم‏] مَدين، برادرشان شعيب را [فرستاديم.] گفت: اى قوم من! خدا را بپرستيد، شما را جز او هيچ معبودى نيست؛ و از پيمانه و ترازو مكاهيد، همانا من شما را در توانگرى و نعمت [ى كه بى‏نياز كننده از كم فروشى است‏] مى‏بينم و بر شما از عذاب روزى فراگير بيمناكم.* و اى قوم من، پيمانه و ترازو را عادلانه [و منصفانه‏] كامل و تمام بدهيد، و اجناس مردم را [هنگام خريدن‏] كم‏شمارتر و كم‏ارزش‏تر [از آنچه كه هست‏] به حساب نياوريد و در زمين تبهكارانه فتنه و آشوب برپا نكنيد. و پس از آياتى چند مى‏فرمايد: وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْباً وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ و هنگامى كه عذاب ما رسيد، شعيب و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، با رحمتى از سوى خود نجات داديم، و كسانى را كه [به آيات ما] ستم كردند، فرياد مرگبار فرا گرفت، پس در خانه‏هايشان به رو در افتاده جسمى بى‏جان شدند. ملّت نوح، ملّت صالح، ملّت لوط و اقوام ديگرى كه به عذاب الهى دچار شدند، از قماش ملّت مدين بودند و در يك كلمه پيرو شهوات خويش گشتند، و اين پيروى، آنان را از نظر رحمت حق انداخت و عاقبت به هلاكت و عذاب دچارشان كرد. فرق ميان بندگى حق و بندگى شهوت، فرق ميان نور و ظلمت و حق و باطل و دنيا و آخرت و مرگ و حيات است. بنده و برده شهوت از هيچ ستم و ظلمى و فساد و جنايتى چشم نمى‏پوشد، و بنده حق از هيچ كار مثبت و عمل خيرى بازنمى‏ماند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 10 ✳️ مقاله‏اى در بردگى بشر نسبت به شهوات‏ جبران خليل در مقاله‏اى داستان بردگى بشر را نسبت به شهوات چنين توضيح مى‏دهد: «مردم بنده زندگى‏اند، و در نتيجه اين بندگى، روز با زبونى و ننگ همدمند، و شب با اشك و خون دمسازند. هر چه تا به حال ديده‏ام بنده سرسپرده و گردن كج و زندانى زنجيرى بوده است. هر سوى گيتى را گشته و شام و روز زندگى را پژوهيده‏ام كاروان ملّت‏ها و اقوام را ديده‏ام كه از غار به كاخ و آسمانخراش ره سپرده است، و چشمم تا به حال جز به‏ اثر زنجيرهايى كه به دست و پايش آويخته بوده در كنار ردّپايش بر شن صحرا نمودار است، و به گوش خويش از دشت و جنگل و دمن طنين ضجّه و فرياد جگرخراش نسل‏هاى قرون و اعصار را شنيده‏ام. به كاخ‏ها و دانشگاه‏ها و معابد در آمده‏ام و در برابر هر تخت و قربانگاه و كرسى خطابه ايستاده و ديده‏ام كه كارگر، بنده سرمايه‏دار و سوداگر است و سرمايه‏دار و سوداگر بنده نظامى، نظامى بنده سياستمدار، سياستمدار بنده شاه، شاه بنده كاهن، و كاهن بنده بت و بت خود خاكى است كه اهريمنان سرشته و بر تلّى از جمجمه مردگان افراشته‏اند. به كاخ توانگران مقتدر و كلبه فقيران زير دست درآمده و به تماشاى خزائنى كه پر از جواهرات و شمش‏هاى طلا بوده و بيغوله‏هايى كه شبح نوميدى و بازدم مرگ، خفقان آورش كرده، ايستاده‏ام. كودكان را ديده‏ام كه راه و رسم بندگى را از مادر با شيرى كه از پستانش مى‏مكند فرا مى‏گيرند، نونهالان رسم سرسپردگى و زبونى را همراه الفبا مى‏آموزند، و جوانان جامه تن سپارى و گردن كجى به تن مى‏كنند، و زنان در بستر فرمانبردارى و حلقه گوشى مى‏غلتند. نسل‏هاى آدمى را از كناره گنگ تا ساحل فرات، مصبّ نيل، كوهستان سينا، ميدان‏هاى آتن، كليساهاى روم، كوچه‏هاى قسطنطنيه و آسمانخراش‏هاى لندن پى گرفتم، همه جا بندگى را ديدم كه با جاه و عظمت در كاروان پرشكوهى روان است، و مردم به گردش و كُرنش و شادمانى‏اند، گاه آن را خدا مى‏نامند و پسران و دختران را در آستانش قربانى مى‏كنند. گاهى امپراطور مى‏دانند و به پايش شراب و عطر نثار مى‏نمايند، زمانى غيب دان مى‏دانند و در پيشگاهش بخور مى‏سوزانند، نام قانون بر آن مى‏نهند و در برابرش سجده مى‏برند، ميهن‏پرستى مى‏شمارند و در راهش كمر به جنگ مى‏بندند و خون يكديگر را مى‏ريزند و شهر و آشيانه‏شان را به خاطرش ويران مى‏كنند و اسم اين كار را برادرى و مساوات مى‏گذارند، آن را سايه خدا پنداشته سر به فرمانش فرود مى‏آورند، اسمش را پول و كاسبى گذاشته به خاطرش جان مى‏كنند و عرق مى‏ريزند و جان مى‏فشانند. خلاصه يك چيز است با نام‏هاى مختلف و رنگارنگ، يك واقعيّت است كه جلوه‏هاى گوناگون دارد، يك بيمارى ازلى و ابدى است كه هر بار گريبانگير مى‏شود، علائم و آثار تازه و عجيبى دارد؛ مرضى كه فرزند با جان گرفتن از پدر به ارث مى‏گيرد و ميكرب آن را نسل قديم به دامن نسل جديد انتقال مى‏دهد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 141 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا لا يَنْبَغِى إِلا لَكَ، وَ لا يُتَقَرَّبُ بِهِ إِلا إِلَيْكَ🔹 🔸سپاسى كه جز تو را سزاوار نبود و موجب تقرب به غير تو نشود🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا يُسْتَدَامُ بِهِ الْأَوَّلُ، وَ يُسْتَدْعَى بِهِ دَوَامُ الاْخِرِ🔹 🔸سپاسى كه نعمت نخستين بدان پايدار بود و نعمت ديگر بدان پيوندد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا يَتَضَاعَفُ عَلَى كُرُورِ الْأَزْمِنَةِ، وَ يَتَزَايَدُ أَضْعَافا مُتَرَادِفَةً🔹 🔸سپاسى كه با گذشتن زمان ها در افزايش بود و پى در پى چندين برابر شود🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر همراه با سپاس گزاران وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدًا مَعَ حَمْدِ كُلِّ حَامِدٍ، وَ شُكْرًا يَقْصُرُ عَنْهُ شُكْرُ كُلِّ شَاكِرٍ. و سپاس براى توست. سپاسى كه همراه با سپاس هر سپاس‏گزار باشد، و ستايشى كه ستايش هر ستاينده‏اى از آن بازمانَد. سپاسى كه با سپاس گزارى تمامىِ سپاس گزاران، در تمامىِ مكان‏ها و زمان‏ها در دنيا و آخرت، همراهى كند و سپاس ما با سپاس گزارى آنها همراه گردد همانگونه كه خود ما نيز بايد با راستگويان همراه باشيم كه خداوند مى‏فرمايد: (كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ): «با راستگويان همراه باشيد (در كردار و اعمال)». (توبه/ 119.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر حمدى سزاوار خداوند حَمْدًا لَا يَنْبَغِي إِلَّا لَكَ، وَ لَا يُتَقَرَّبُ بِهِ إِلَّا إِلَيْكَ. سپاسى كه جز براى تو، سزاوار نباشد و به وسيله آن جز به سوى تو، تقرّب نتوان جست. اگر اعمال از روى ريا باشد، نه تنها مقرّب انسان به خداوند نيست، بلكه او را از خداوند دور و به جهان مادى پيوند مى‏زند. حمد و ستايش خداوند بايستى با اخلاص و خلوص خاضعانه همراه باشد تا موجب تقرّب، نزديكى و هم جوارىِ بنده مخلص با حضرت ربّوبى گردد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لَكَ الْحَمْدُ حَمْدا مَعَ حَمْدِ كُلِّ حَامِدٍ، وَ شُكْرا يَقْصُرُ عَنْهُ شُكْرُ كُلِّ شَاكِرٍ🔹 🔸سپاس تو را سپاسى همراه با دیگر سپاسگزارن، سپاسى كه شكر شاكران از آن فزون تر باشد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر حمدى از اوّل حَمْدًا يُسْتَدَامُ بِهِ الْأَوَّلُ، وَ يُسْتَدْعَى بِهِ دَوَامُ الْآخِرِ. سپاسى كه دوام اوّلين و بقاى آخِرين، به وسيله آن درخواست گردد. بعضى از گناهان، ثواب اعمال نيكِ گذشته انسان را محو مى‏كند. لذا از خداوند سپاسى را خواستاريم تا اعمال گذشته را محفوظ داشته و جبران گناهانى كه محوكننده ثواب است را بنمايد و دوامِ ثواب اوّلينْ اعمال ما را همراه داشته باشد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر حمدى چندين برابر حَمْدًا يَتَضَاعَفُ عَلَى كُرُورِ الْأَزْمِنَةِ، وَ يَتَزَايَدُ أَضْعَافًا مُتَرَادِفَةً. سپاسى كه با گردش زمان‏ها، چندين برابر شود و پيوسته، چندين برابر افزايش يابد. خداوند متعال به اعمال اندك بندگان، ثواب‏هاى فراوانى عنايت مى‏كند. لذا خداوند را اينگونه مى‏خوانيم: (يا مَنْ يُعْطِىُ الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ): اى بزرگوارى كه به واسطه عمل كم، عطاى فراوان مى‏نمايى. (دعاى ماه رجب.). امام سجاد عليه السلام از خداوند سپاسى را طلب مى‏كند تا با آن، ثوابش روز به روز و با گردش زمان‏ها، چندين برابر شده، بر حمد و ستايش افزوده گردد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📔 کار «فکر و ذکر» با موضوع شرح ذکر « آنچه در این کتاب می¬خوانید، استخراج ناب¬ترین و بهترین جملات استاد محمد از مباحث اردوی فکر و ذکر است که در سال 1397 در 22 جلسه در شهر مقدس مشهد برگزار شد. این نوشتار، منبعی از قواعد و فرمول¬ها هستند که به شکل کتاب کار تنظیم شده است که می¬تواند در فهم راحت و سریع مباحث توحیدی بسیار موثر باشد. برای تهیه این کتاب به فروشگاه مؤسسه منتظران منجی عج به آدرس زیر مراجعه نمایید. استان تهران - شهر ری - میدان حضرت عبدالعظیم - خیابان قم نرسیده به میدان فرمانداری - خیابان شهید کاشانی کوچه شهید سید برزگر - پلاک 13 تلفـن تـمـاس : 55972450-021 👈 و صوت آن را میتوانید از لینک زیر دریافت فرمایید👇 https://shenoto.com/album/20751-%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D9%88-%D8%B0%DA%A9%D8%B1-96 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 که نوکرتم الحمدلله که مادرمی الحمدلله که از بچگیام مادر سایه روی سرمی صلی الله علیک یا فاطمه صلی الله علیک یا فاطمه 👤 مهدی ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ آنچه مى گويم حق است: 📜 امام(علیه السلام) براى رفع ابهام از پیشگویى هایى که درباره آینده دارد این جمله پرمعنا را بیان کرده مى فرماید: «هرگز دروغ نگفته ام و هیچ گاه دروغ به من گفته نشده است (اشاره به این که آنچه پیامبر به من فرموده است راست و درست بوده است) و هرگز گمراه نبوده ام و کسى نیز به وسیله من گمراه نشده است»; (مَا کَذَبْتُ وَلاَ کُذِّبْتُ ، وَ لاَ ضَلَلْتُ وَ لاَ ضُلَّ بِی). همان گونه که در سند این گفتار حکیمانه اشاره شد، امام(علیه السلام) این جمله را در حوادث مختلف بیان کرده است از جمله در داستان «ذوالثدیة مخدج» است او کسى بود که چون پیامبر(صلى الله علیه وآله) مشغول تقسیم غنایم جنگى بود آمد و با عصبانیت گفت: عدالت را رعایت نکردى. پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: واى بر تو اگر من به عدالت رفتار نکنم چه کسى به عدالت رفتار خواهد کرد؟ به دنبال این رخداد آیه 58 سوره توبه نازل شد: «(وَمِنْهُمْ مَّنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَّمْ یُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ یَسْخَطُونَ); و در میان آنها کسانى هستند که در (تقسیم) غنایم به تو خرده مى گیرند اگر سهمى از آن (غنایم) به آنها داده شود راضى مى شوند و اگر چیزى به آنها داده نشود خشمگین مى شوند (هر چند حقى نداشته باشند)» در این ماجرا یکى از حاضران (عمر بن خطاب) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) اجازه خواست گردن او را بزند، ولى پیامبر(صلى الله علیه وآله) او را از این کار باز داشت و فرمود: او را رها کن او در آینده پیروانى پیدا خواهد کرد که از دین خدا خارج مى شوند، همان گونه که تیر از کمان رها مى شود. آنها گروهى خواهند بود که (به ظاهر) نماز و روزه خود را در برابر نماز و روزه آنان ناچیز خواهید شمرد. قرآن (بسیار) مى خوانند ولى از شانه و گلوگاهشان فراتر نمى رود. امیرمؤمنان به پیروان خود پیش از جنگ نهروان خبر داده بود که آن مرد در میان خوارج است و کشته خواهد شد; ولى بعد از جنگ جسد او را پیدا نکردند. امام(علیه السلام) فرمود: نه من دروغ گفته ام و نه آن کسى که به من خبر داده به من دروغ گفته است ناگهان مردى آمد عرض کرد: اى امیرمؤمنان جنازه او را یافتیم. امام(علیه السلام) به سجده افتاد و خدا را شکر گفت از این جمله (علاوه بر احادیث فراوان دیگر) به خوبى استفاده مى شود که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) اخبار غیبى فراوانى مربوط به حوادث آینده به امیرمؤمنان على(علیه السلام) داده بود و امام(علیه السلام) نیز با اعتماد و یقینى که به اخبار پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) داشت، آنها را در حوادث مختلف بازگو مى کرد و هر گاه کسى در آن تردید مى نمود مى فرمود: «نه من دروغ مى گویم و نه آن کسى که به من خبر داده دروغ گفته است» و این حوادث عیناً رخ مى داد و گاه که یکى از یاران آن حضرت سؤال کرد که اى امیرمؤمنان شما داراى علم غیب هستید امام خندید و در جواب براى اسکات او فرمود: «لَیْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَیْب، وَ إنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِی عِلْم; این علم غیب نیست علمى است که از صاحب علمى (پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) آموخته ام» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ بری بودن امام از دروغ و گمراهی 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَا كَذَبْتُ وَ لَا كُذِّبْتُ [كُذِبْتُ]، وَ لَا ضَلَلْتُ وَ لَا ضُلَّ بِي. هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسى به وسيله من گمراه نشده است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2