eitaa logo
مهدی دهبان
3.9هزار دنبال‌کننده
621 عکس
154 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه سید مرتضی عسکری: روی پیشانی‌ام با انگشتم نوشتم وقف، وقف... https://eitaa.com/dehban_ir
💢 چرا باید برای نام امام زمان بلند شویم 💢 🔖بین عوام مردم معروف است که آخر دعای فرج وقتی به لقب حضرت می رسند، بلند می‌شوند و دست روی سر می گذارند، آیا سندی هست که این را تایید کرده باشد❗️ آیا می توان اعتماد کرد❗️ بر فرض قبول، مدلول آن چیست❗️ 💠 منبع این فعل 🔹برخی این کار را(بلند شدن برای نام حضرت و دست گذاشتن روی سر را) مستند می کنند به مجلس دعبل که در شعر نام حضرت بقیه الله آمده و امام رضا بلند شدند اما...👇 🌐https://lib.eshia.ir/86808/2/266 در حالی که در کتاب عیون اخبار الرضا بعد از شعر دعبل امام قیام نکردند بلکه امام ...👇 «بَكَى الرِّضَا بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا خُزَاعِيُّ» 💠 پس بلند شدن و دست گذاشتن روی سر جایی نقل نشده❗️ 🔹در کتاب تنقيح المقال في علم الرجال که نویسنده آن المامقاني، الشيخ عبد الله(وفات ۱۳۵۱ ق) است نقل شده که بعد از اتمام شعر دعبل حضرت «وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه،و تواضع قائما،و دعا له بالفرج» 🌐https://lib.eshia.ir/10510/26/326 ♨️نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این از اضافات مامقانی است ولی بقیه کتب این نقل ایستادن امام رضا و دست روی سر گذاشتن را نقل نکردند 💠 بر فرض قبول نقل مامقانی ، مدلول روایت چیست❗️ 🔹در شعر دعبل اسم یا حتی لقب امام زمان نیامده بلکه بصورت کنایه ای آمده «خروج إمام لا محالة خارج» 💢 پس نیازی نیست که تا اسم امام زمان برده شد (مثلا در آخر دعای الهی عظم البلاء) بلند شد و آن را استناد بدهیم به فعل امام رضا 💢 https://eitaa.com/dehban_ir
🌷مراسم جشن ولادت امام رضا علیه السلام🌸 ◀️سخنران: حجت‌الاسلام ◀️مداح: ⌚️زمان: چهارشنبه 10 خرداد همزمان با نماز مغرب و عشاء 📍مکان: قم، پیاده‌راه آیت‌الله مرعشی نجفی، بیت‌الشهداء مدرسه علمیه کرمانی‌ها هيئت راویان انتظار طلاب استان کرمان @raviyaneentezar اعلام جلسه https://eitaa.com/dehban_ir
تصویر از کفشداری حرم امام رضا ع است. اون کفش عروسکی هم به کفشداری سپرده شده....💕😍 🌱دم خادم های امام رضا گرم که دل دختر بچه رو نشکوندن و کفش های عروسکش رو ازش تحویل گرفتن.... یا امام رضا دلمون برای حرمت تنگ شده https://eitaa.com/dehban_ir https://eitaa.com/goftegokhososi
🔰هرچقدر ما به یاد امام رضا علیه‌السلام هستیم، آن حضرت هم به یاد ما و دعاگوی ما هستند... حسن بن جَهْم گوید: به حضرت ابو الحسن علی بن موسی الرضا علیه‌السلام عرض کردم: مرا در دعا فراموش نفرمایید. امام علیه السّلام فرمودند: تو می‌پنداری که من تو را فراموش می‌کنم!؟ راوی گوید: من فکر کردم و با خودم گفتم: او برای شیعیانش دعا می‌کند و من هم از شیعیان او هستم. پس عرض کردم: نه، می‌دانم مرا فراموش نمی‌کنید. امام علیه السّلام فرمودند: چگونه فهمیدی؟ عرض کردم: من از شیعیان شما هستم و شما برای آنها دعا می‌کنید. امام علیه السّلام فرمودند: جز این چیز دیگری هم دانستی؟ عرض کردم: خیر. امام علیه‌السّلام فرمودند: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَکَ عِنْدِی فَانْظُرْ إِلَی مَا لِی عِنْدَکَ 🔹هرگاه خواستی بدانی نزد من چگونه‌ای بنگر که من در نزد تو چگونه ام؟ تو چقدر به یاد من هستی؟ من همان اندازه به یاد توأم. 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية جلد : 2 صفحه : 652 🌐https://lib.eshia.ir/11005/2/652
💠زیارت امام رضا که مشرف میشی ، آقا سه جا به دیدنت میاد... قَالَ الرِّضَا ع مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ. 🔆امام رضا عليه السّلام فرمود: هر كس مرا در غربت زيارت كند من بروز قيامت در سه جا به نزد او خواهم آمد تا از ترسهاى آن‌ها نجاتش بخشم:هنگامى كه نامه‌هاى اعمال مردم از راست و چپ پران شوند و در نزد صراط‍‌ و در نزد ميزان. 📚نام کتاب : من لا يحضره الفقيه جلد : 2 صفحه : 584 🌐https://lib.eshia.ir/11021/2/584 ▫️https://eitaa.com/dehban_ir▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حل کرد یا دیگری را راضی کرد، اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، اگر جاهلی عالِم شد و یا اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت امام رضاست؛ 🔹رضا مظهر رضای الهی است، یعنی هیچ خشنودی در عالم پیدا نمی ‌شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه) ▫️https://eitaa.com/dehban_ir▫️
❤️ندای زیبای الهی‌ در شب جمعه❤️ ذات اقدس الهى هر شب جمعه از اول تا آخر شب اين گونه ندا مى‌دهد: أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لآِخِرَتِهِ وَ دُنْيَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأُجِيبَهُ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ قَدْ قَتَّرْتُ عَلَيْهِ رِزْقَهُ يَسْأَلُنِي اَلزِّيَادَةَ فِي رِزْقِهِ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأُوَسِّعَ عَلَيْهِ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ سَقِيمٌ يَسْأَلُنِي أَنْ أَشْفِيَهُ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأُعَافِيَهُ أَ لاَ عَبْدُ مُؤْمِنٌ مَحْبُوسٌ مَغْمُومٌ يَسْأَلُنِي أَنْ أُطْلِقَهُ مِنْ حَبْسِهِ فَأُخَلِّيَ سَرْبَهُ أَ لاَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ مَظْلُومٌ يَسْأَلُنِي أَنْ آخُذَ لَهُ بِظُلاَمَتِهِ قَبْلَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ فَأَنْتَصِرَ لَهُ وَ آخُذَ لَهُ بِظُلاَمَتِهِ قَالَ فَمَا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حَتَّى يَطْلُعَ اَلْفَجْرُ» . آيا بندۀ مؤمنى نيست كه تا قبل از صبح مرا براى دين يا دنيايش بخواند تا من اجابتش كنم‌؟ آيا بندۀ مؤمنين نيست كه تا قبل از صبح از گناهانش توبه كند و برگردد و من نيز رحمت و مغفرتم را برگردانم‌؟ آيا بندۀ مؤمنى نيست كه روزيش تنگ شده باشد و تا قبل از فجر،از من بخواهد آن را زياد كنم و من هم حاجتش را برآورده روزيش را زياد و وسيع گردانم‌؟ آيا بندۀ مؤمن مريضى نيست كه تا قبل از طلوع فجر از من بخواهد كه شفايش بدهم و من هم او را عافيت و تندرستى عطا نمايم‌؟ آيا بندۀ زندانى گرفتارى نيست كه از من بخواهد از زندان آزادش كنم و من نيز آزادش گردانم‌؟ آيا بندۀ مؤمن مظلومى نيست كه تا قبل از صبح از من بخواهد حقش را از ظالم بستانم و من نيز او را يارى كرده حقش را برگردانم‌؟ آنگاه حضرت فرمود:همين طور ذات اقدس الهى ندا مى‌دهد تا صبح شود». 🖊 امشب شب درخواستِ از خداست همین هایی که در روایت ذکر شده، از خدا بخواهید 📚نام کتاب : من لا يحضره الفقيه جلد : 1 صفحه : 420 🌐https://lib.eshia.ir/11021/1/420 🔹https://eitaa.com/dehban_ir🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله حق شناس: اگر اطاعت خدا رو بکنید، بر خدا واجب است که از شما اطاعت کند https://eitaa.com/dehban_ir
📝امام در روز 5 آبان ماه سال 1363 نامه ای خطاب به خانم فاطمه طباطبایی، عروسشان نوشتند و ضمن نصایحی چند، کتاب «آداب الصلاه» را نیز به ایشان اهدا کردند. 📌آداب الصلاة در سال ۱۳۶۱ هجری قمری مطابق با ۱۳۲۱ شمسی توسط امام خمینی تالیف شده است. این کتاب، شرحی است مبسوط بر آداب و اسرار معنوی نماز، و سرشار از نکات اخلاقی و عرفانی به زبان فارسی است. 📜متن نامه امام خمینی به عروسشان در سایت زیر 👇 🌐http://www.imam-khomeini.ir/fa/n23259/%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9_%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86/%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87_%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%A8%D9%87_%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%B4%D8%A7%D9%86 🔻https://eitaa.com/dehban_ir🔻
📌قضا و قدر از دیدگاه امام خمینی امام خمینی قضای الهی را بر طبق مشرب فلسفی، صورت های مجرد عقلانی قائم به عقل می داند و طبق نظر اشراقیون قضای الهی را مُثُل افلاطونی که همه اشیاء در آن به صورت تفصیل وجود دارند، می داند؛ بنابراین مثل افلاطونی، قصای تفصیلی حق تعالی هستند و قدر وجود اشیاء در موارد خارجی پس از حصول شرایط آن، به صورت مفصل می داند. ایشان در نگاه عرفانی قضای الهی را نظام اتم و اکمل عالم از آغاز تا انتها از جهت حقیقی می داند که همان فیض مقدس و وجود منبسط است و این امر از جهت خلقی قَدَر الهی نامیده می شود. البته امام خمینی در مواردی قدر را در نگاه عرفانی ظهور اعیان ثابته در مرتبه واحدیت می داند. به اعتقاد امام خمینی حقیقت قضا و قدر و کیفیت مراتب آن، از اجل و اشرف علوم الهی است که از جهت کمال دقت و لطافت آن، مردم عادی از فرو رفتن در آن نهی شده اند؛ زیرا موجب حیرت و گمراهی آنان می شود؛ از همین رو قضا و قدر از دستورات مهم شریعت به حساب می آید. امام خمینی برای قضا و قدر اقسامی برمی شمارد: ۱- قضا و قدر حتمی و غیر حتمی: حقایقی که در حضرت علمیه و به تبع آن در مرتبه قلم و لوح وجود دارند، غیر تغییر و تبدیل هستند، قضا و قدر حتمی می باشند و حقایقی که در عالم مثال و لوح قدر واقع می شوند و متغیر هستند، قضا و قدر غیر حتمی می باشند. ۲- قضا و قدر علمی و عینی: قضای علمی عبارت است از علم الهی که منشاء حتمیت که سابق بر وجود اشیاء خارجی است و قدر علمی همان اعیان ثابته و استعداد و قابلیت ها و اقتضائات اعیان ثابته است که به واسطه فیض اقدس ظهور می یابند و به واسطه این استعدادها در اعیان ثابته، تقدیر عینی اشیاء به حسب اوقات و شرایط هر شیئی در خارج محقق می گردد که از آن به قدر عینی تعبیر می شود؛ از این رو وجود عینی و صورت های طبیعی قدر عینی هستند. https://eitaa.com/dehban_ir