eitaa logo
مهدی دهبان
3.9هزار دنبال‌کننده
625 عکس
152 ویدیو
80 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
 🎞 📷فرق سفره امام بر حق و امام باطل     @dehban_ir
🤔 *یک سوال:* *کی می‌تونه جواب این سوال رو بده ؟* *چرا در میان این همه داستان در قرآن، قصه‌ی عشق یوسف و زلیخا، احسن القصص یعنی بهترین قصه‌ها شناخته شده؟* *قصه‌ی عشق.* *-  زن متأهل.* *- به پسر مجرد،* *- عشق زن مسن .* *- به پسر جوان،* *- عشق ملکه.* *- به غلامش (پسرخوانده).* *آیا عشق یک زن متأهل به مرد دیگر ناپسند و گناه نیست؟* *چرا اصلاً قرآن هیچ حرفی از شوهر زلیخا نزده؟* *چرا با اینکه قرآن این قصه رو گفته و در آخر به هم می‌رسند،* *عیب‌جویی و تحقیر در بیان داستان صورت نگرفته؟* *و لذت عشق رو به کام خواننده به وجود میاره‌؟* *چرا قرآن این قصه رو با آب و تاب و شیرین و دلچسب تعریف میکنه!؟* *زلیخا مهمونی ترتیب میده و زنان مصر رو دعوت می‌کنه و چاقو و ترنج دستشون میده و یوسف وارد میشه و...؟؟* *چرا به جای تنبیه و سنگسار زلیخا، او فرصت پیدا می‌کنه تا حقانیت این عشق رو به دیگران اثبات کنه؟* *چرا متدینین و مسلمانان با خدا سر این داستان نمی‌جنگند؟* *فکر کنید اگر غیر از قرآن، قرار بود این داستان چاپ و منتشر بشه، محال بود از ممیزی ارشاد بتونه رد بشه!* *منظورم الگوی عشق متأهل به غیر همسرش!* *چرا در قرآن وقتی شرح عاشقی زلیخا رو میده، شوهرش و* *خانواده‌ش او را به جرم ناموسی نمی‌کشند؟* *چرا تو قرآن نمیگه زلیخا باید سنگسار بشه و داستان به جای اینکه به وصال برسه به سنگسار نمی‌رسه؟* *به خصوص اینکه زن متأهل است!!!!!* *تا به حال به این‌ها فکر کرده بودید!!!؟؟؟ جواب: اولا زلیخا عمل حرامی که منجر به سنگسار شود انجام نداده بود، نویسنده سوال عمدا این بخش را اضافه کرده تا به حکم خدا حمله کند. زلیخا کار حرام انجام داد و نیت حرام بزرگتری داشت اما حرام بزرگتر را انجام نداد. ثانیا در جایی از قرآن توبه زلیخا یا ازدواج یوسف با زلیخا یا جوان شدن و بینا شدن او ذکر نشده. این قصه ها از تفاسیر اهل سنت نفوذ کرده و شخصی که آنها را گفته یک یهودی تازه مسلمان به نام وهب بن منبه است. این شخص در دوره ممنوعیت حدیث از پیامبر ص از خودش و کتب یهود برای مردم تفسیر می گفت! از جمله این چهار نکته(توبه، ازدواج، جوان شدن، بینا شدن) را او اولین بار مطرح کرد. نک: تفسیر قرطبی ج۹ صص۲۱۳و۲۱۴ ثالثا این نکاتی که در سوال با آب و تاب بیان شده زمانی درست است که قرآن بگوید کار زلیخا درست بود. نویسنده طوری نوشته انگار قرآن دارد همه را دعوت می کند به گناه! در حالی که قرآن دارد یک پرونده را گزارش می کند و از پیامبر خود و تقوا و پاکدامنی او دفاع می کند. رابعا نویسنده نوشته عیب جویی و تحقیر برای زلیخا در داستان نیامده: 🔸️این کار ظلم بود: قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ ﴿٢٣﴾ یوسف گفت: پناه به خدا، او پروردگار من است، جایگاهم را نیکو داشت، [من هرگز به پروردگارم خیانت نمی کنم] به یقین ستمکاران رستگار نمی‌شوند. 🔸️این کار فحشاء بود:  كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ﴿٢٤﴾ [ما] این گونه [یوسف را یاری دادیم] تا زد و خورد [ی که سبب اتهام می شد] و [نیز] عمل خلاف عفت آن بانو را از او بگردانیم؛ زیرا او از بندگان خالص شده ما [از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی] بود. 🔸️بی آبرو شد:  قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٥١﴾ همسر عزیز گفت: اکنون حق [پس از پنهان ماندنش] به خوبی آشکار شد، من [بودم که] از او درخواست کام جویی کردم، یقیناً یوسف از راستگویان است. 🔸️این کار خیانت بود: وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي كَيْدَ الْخَائِنِينَ ﴿٥٢﴾ اینکه خدا نیرنگ خیانت کاران را به نتیجه نمی رساند. @dehban_ir
🗯به کسی که سن و سالش در دوستی شما گذشته و در راه امر و ولایت زیاد گام برداشته اعتماد کنید جَبْرَئِیلُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ حَاتِمِ بْنِ مَاهَوَیْهِ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَیْهِ یَعْنِی أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ علیه السلام أَسْأَلُهُ عَمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِینِی وَ کَتَبَ أَخُوهُ أَیْضاً بِذَلِکَ فَکَتَبَ إِلَیْهِمَا فَهِمْتُ مَا ذَکَرْتُمَا فَاعْتَمِدَا فِی دِینِکُمَا عَلَی مُسِنٍّ فِی حُبِّکُمَا وَ کُلِّ کَثِیرِ الْقَدَمِ فِی أَمْرِنَا فَإِنَّهُمْ کَافُوکُمَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی 🔻حاتم بن ماهویه می‌گوید: به امام هادی علیه السلام نوشتم - برادر وی نیز چنین نوشته بود - که مسائل دینی خود را از چه کسی بپرسم؟ امام در جواب آن دو برادر نوشت: آنچه گفته بودید دانستم. در امور دین خود به کسی که سن و سالش در دوستی شما گذشته و در راه امر و ولایت زیاد گام برداشته اعتماد کنید که برای شما به خواست خداوند کافی است. 📚رجال الکشی- ج ۱، ص۴ @dehban_ir
🔍 سم مرکب امام هادی علیه السلام‌ را بوسید ▪️ السَّیِّدُ أَبُو طَالِبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ الْحُسَیْنِیُّ الْجُرْجَانِیُّ عَنْ وَالِدِهِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِی الْحُسَیْنِ طَاهِرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَیَّاشٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَحْمَدَ الْمَالِکِیِّ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: کُنْتُ بِالْمَدِینَةِ حَتَّی مَرَّ بِهَا بغا أَیَّامَ الْوَاثِقِ فِی طَلَبِ الْأَعْرَابِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ أَخْرِجُوا بِنَا حَتَّی نَنْظُرَ إِلَی تَعْبِئَةِ هَذَا التُّرْکِیِّ فَخَرَجْنَا فَوَقَفْنَا فَمَرَّتْ بِنَا تَعْبِئَتُهُ فَمَرَّ بِنَا تُرْکِیٌّ فَکَلَّمَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام بِالتُّرْکِیَّةِ فَنَزَلَ عَنْ فَرَسِهِ فَقَبَّلَ حَافِرَ دَابَّتِهِ قَالَ فَحَلَّفْتُ التُّرْکِیَّ وَ قُلْتُ لَهُ مَا قَالَ لَکَ الرَّجُلُ قَالَ هَذَا نَبِیٌّ قُلْتُ لَیْسَ هَذَا بِنَبِیٍّ قَالَ دَعَانِی بِاسْمٍ سُمِّیتُ بِهِ فِی صِغَرِی فِی بِلَادِ التُّرْکِ مَا عَلِمَهُ أَحَدٌ إِلَّا السَّاعَةَ  ▪️ ابو هاشم جعفری می‌گوید: در مدینه بودم که بغاء (یکی از سپهداران متوکل) در عهد واثق عباسی در جستجوی اعراب لشکر به مدینه رسید. حضرت هادی علیه السّلام فرمود: برویم ببینیم این سپهدار ترک چگونه صف آرایی کرده. بیرون شدیم و ایستادیم تا سپاه آمد. مردی از ترکها از کنار ما گذشت. حضرت هادی علیه السلام با او به زبان ترکی صحبت کرد. مرد ترک از اسب پیاده شد و سم مرکب سواری امام را بوسید. من او را قسم دادم که این مرد به تو چه گفت؟ از من پرسید، این مرد پیامبر است؟ گفتم: نه، گفت: مرا به نامی صدا زد که در کودکی در سرزمین ترک آن نام را بر من گذاشته بودند و کسی تا این ساعت از آن نام اطلاع نداشت. 📚إعلام الورى بأعلام الهدى ج۲ص ۱۱۷ الخرائج والجرائح ٢ : ٦٧٤ / ٤ ، المناقب لابن شهرآشوب ٤ : ٤٠٨ ، الثاقب في المناقب : ٥٣٨ / ٤٧٨ ، كشف الغمة ٢ : ٣٩٧ ،بحارالانوار، جلد ۵۰، ص ۱۲۴ @dehban_ir
شیعیان نباید از جن بترسند نیاز به حرز نیست،ولایت حرز است 🔸 سهل بن یعقوب می‌گوید: روزی عرض کردم: مولای من! کتاب اختیارات ایام از حضرت صادق علیه السّلام به دستم رسیده که آن را حسن بن عبد اللَّه بن مطهر از محمّد بن سلیمان دیلمی و او از پدرش از حضرت صادق علیه السّلام در مورد هر ماه نقل کرده. اجازه می‌فرمایی خدمت شما بیاورم ملاحظه بفرمائید؟ فرمود: آری. وقتی تصحیح نمودم و تقدیم کردم، عرض کردم: آقا! در بیشتر این روزها انسان از تصمیمی که دارد باز می‌ماند زیرا از انجام کار در آن روز ترسانده شده، تقاضا دارم مرا راهنمایی فرمائید که در کدام مورد از این ایام از کار خودداری نمایم، زیرا گاهی احتیاج ضروری وادارم می‌کند که اقدام به کاری در مواقع ممنوع بکنم. 🔻حضرت فرمود: یا سهل! شیعیان ما به واسطه ولایت و ارتباطی که با ما دارند، در حصاری محکم و استوار هستند که اگر در دل دریاهای ژرف و بیابانهای دور و دراز، در میان درندگان و گرگها و دشمنان و بروند، به واسطه ولایت ما در امان هستند. بر خدا توکل کن و ولایت خویش را نسبت به ائمه طاهرین علیهم السلام پاک و خالص گردان، هر کجا مایلی برو.   ✅الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ الْمَنْصُورِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُوالسَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ- يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ، الْمُلَقَّبُ بِأَبِي نُوَاسٍ الْمُؤَذِّنُ، فِي الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ فِي صَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْ‌رَأَى، قَالَ الْمَنْصُورِيُّ: وَ كَانَ يُلَقَّبُ بِأَبِي نُوَاسٍ لِأَنَّهُ كَانَ يَتَخَالَعُ وَ يُطِيبُ مَعَ النَّاسِ وَ يُظْهِرُ التَّشَيُّعَ عَلَى الطَّيْبَةِ فَيَأْمَنُ عَلَى نَفْسِهِ، فَلَمَّا سَمِعَ الْإِمَامُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) لَقَّبَنِي بِأَبِي نُوَاسٍ، قَالَ: يَا أَبَا السَّرِيِّ، أَنْتَ أَبُو نُوَاسٍ الْحَقُّ، وَ مَنْ تَقَدَّمَكَ‌ أَبُو نُوَاسٍ الْبَاطِلُ. قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ ذَاتَ يَوْمٍ: يَا سَيِّدِي، قَدْ وَقَعَ لِي اخْتِيَارُ الْأَيَّامِ عَنْ سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مِمَّا حَدَّثَنِي بِهِ الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فِي كُلِّ شَهْرٍ فَأَعْرِضُهُ عَلَيْكَ. فَقَالَ لِي: افْعَلْ، فَلَمَّا عَرَضْتُهُ عَلَيْهِ وَ صَحَّحْتُهُ، قُلْتُ لَهُ: يَا سَيِّدِي، فِي أَكْثَرِ هَذِهِ الْأَيَّامِ قَوَاطِعُ عَنِ الْمَقَاصِدِ لِمَا ذُكِرَ فِيهَا مِنَ النَّحْسِ وَ الْمَخَاوِفِ، فَتَدُلُّنِي عَلَى الِاحْتِرَازِ مِنَ الْمَخَاوِفِ فِيهَا، فَإِنَّمَا تَدْعُونِي الضَّرُورَةُ إِلَى التَّوَجُّهِ فِي الْحَوَائِجِ فِيهَا. فَقَالَ لِي: يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِينَ، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْتَ... 📚الأمالي ج 1 ص 276 بحث حرز و طلسم و جن و روح و ذکر و ورد.... حربه جدید دشمن برای زمین زدن شیعه است لطفا به آن دامن نزنید. آنچه اهل بیت ع فرمودند، نصب العین ماست. @dehban_ir
مهدی دهبان
شیعیان نباید از جن بترسند نیاز به حرز نیست،ولایت حرز است #امام_هادی 🔸 سهل بن یعقوب می‌گوید: روزی عر
این☝ پیام را به دوستان و آشنایان خودتون ارسال کنید... حتی بدون اسم و آیدی کانال حقیر این تقاضا را می کنم چون بسیار مطلب مهم است یک هجمه عجیبی به مردم شده، حتی بعضی از بزرگترهای مذهبی ما به آن دامن می زنند.... لطفا کانالهای پیشگوئی مبارزه با طلسم و جادو و جن و.... را دنبال نکنید... خودتان را گرفتار نکنید دریچه ورود آنها به زندگی شما، خود شما هستید. جنیان ضعیفتر از شما هستند.
در سلسه جلسات حکومت امام زمان عج مطالب بسیار مهمی عرض کردم... یکی از آنها این بود: عنوان دجال (موجود تک چشم بسیار قوی دارای جادو و سحر و طلسم) در روایات ما آمده: اما اهل بیت ع در روایات ما شیعیان را از آن نترسانده اند. چرا؟ اما در روایات اهل سنت آنها را بر حذر داشته اند، در متون مسیحیان به شدت نسبت به دجال هشدار داده شده، چرا؟ جواب یک کلمه است چون دجال به خاطر ولایت اهل بیت ع نمی تواند با سحر و جادو به شیعیان آسیب بزند برای همین هشداری هم داده نشده است. ای شیعیان امیرالمؤمنین ع ولایت حصن است هرکس وارد آن شد، ایمن است. خدا وکیلی دنبال جن گیر و رمال و حرز و... راه نیفتید.
با ولایت ما خودت را از شیطان نجات بده ولایت امیرالمؤمنین ع حرز است لطفا برای دور کردن نحسی و شومی و ... دنبالِ سحر و طلسم و جادو و بستن و باز کردن و غیب گو و رمال و کف بین و پیشگو و جن گیر و.... راه نیفتید، حضرت امیرالمومنین ع می فرماید: ای کمیل! از اینکه در اولاد و اموالت [دخالت] مشارکت کند با ما خودت را نجات بده... 👈يا كميل انج بولايتنا من أن يشركك الشيطان في مالك وولدك. 📚تحف العقول ص ۱۷۴ 📚بشارة المصطفى ص ٥٦ @dehban_ir
25.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
 🎞 📷پاسخ به این شبهه که چگونه احادیث به ما رسیده است ؟ ☝این شبهه را باید سنی ها جواب بدهند نه شیعیان 📌این اشکال اروپایی ها به اهل سنت بود نه شیعه 🔺️چرا اشکال به شیعه وارد نیست.... @dehban_ir
هدایت شده از جامعه متعالی
خاطرات بد معنوی یکی از مهمترین عوامل دین گریزی و دین ستیزی کودکان است. یک کودک ده ساله، در مسجدی، قرآن پخش می کرد، به جای 5 تا قرآن، 12 تا قرآن گرفته بود؛ با سختی بین نمازگزاران پخش می کرد؛ پایش به فرش گیر کرد و خورد زمین، قرآن ها پخش شد. یک نماز گزار، بلند شد کشید زیر گوشش و گفت: بی شعور، قرآن احترام دارد، گناه کردی. بچه گریه کرد و با یک خاطره بد از مسجد دور شد؛ درحالی که این کار کودک عمدی نبود، گناه نبود! ===≈====≈====≈====≈=====≈====≈= یک جوانی می گفت: در نوجوانی، آمدم صف اول نماز جماعت ایستادم. یک نماز گزار، من را هل داد گفت: برو صف بعد، صف اول که بچه بازی نیست! 😔آنقدر ذائقم تلخ شد، که تا دو سال، به هیچ مسجدی وارد نشدم! حتی شب های قدر، حتی در ماه محرم... 😒یک آقای 50 ساله، می گفت: یک خاطره ی تلخ من را آزار می دهد؛ آن هم اینکه پنج سالم بود، کنار مادرم برای نماز می ایستادم؛ خودش سجاده ی نماز داشت، برای من حتی جا نماز هم نمی انداخت! به او گفتم: به من هم مُهر بده، نماز بخوانم. ===≈====≈====≈====≈====≈====≈=== 👌برای من، قوطی کبریت می گذاشت و می گفت: تو وضو نداری با همین نماز بخوان! به همین سجده کن. و این خاطره ی تلخ، سال ها است که من را آزار می دهد. شیوه ی خاطره سازی می گوید: مواظب باشیم از نماز، مسجد و معنویت خاطره ی بدی تولید نکنیم؛ 👈 که به علت حساس بودن روحیه ی کودک و نوجوان، ممکن است آنها از عبادت، به شدت زده بشوند! ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐ ‌https://eitaa.com/goftegokhososi ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
صبورانه در انتظار زمان بمان هر چیز در زمان خودش رخ می‌دهد باغبان حتی اگر باغش را غرق آب کند، درختان خارج از فصل خود میوه نمی‌دهند ... @dehban_ir
💠دریایی از آتش! ▫️حضرت صادق علیه‌السلام فرمود: «هیچ چیزی نیست مگر این‌که برای آن پیمانه و وزنی هست مگر اشک‌ها که قطره‌ای از آن، دریاهایی را از آتش خاموش می‌‎کند. پس هنگامی که چشم با اشک خود پُر و در آب خود غرق شد، روی صاحب آن را غبار نمی‌گیرد و ذلّت بر او وارد نمی‌شود و وقتی که اشک به جریان افتاد، خداوند او را بر آتش حرام می‌کند و اگر یک نفر گریه‌کننده درباره امّتی گریه کند هر آینه آن امّت مورد رحمت می‌شوند.» ▫️و در روایت دیگر فرمود: «وقتی که به یکی از شما رقّت عارض شد، دعا کند؛ چون قلب رقّت پیدا نمی‌کند مگر این‌که خالص و پاک باشد.» ❖ــــــــــــــ❖ [.. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ لَهُ‏ كَيْلٌ‏ وَ وَزْنٌ‏ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَرٍ فَإِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهاً قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ بَاكِياً بَكَى فِي أُمَّةٍ لَرُحِمُوا» / کافی، ج 2، 481 ، ح 1 ..عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إ«ِذَا رَقَ‏ أَحَدُكُمْ‏ فَلْيَدْعُ فَإِنَّ الْقَلْبَ لَا يَرِقُّ حَتَّى يَخْلُص‏» /کافی، ج2، ص477، ح5] @dehban_ir