eitaa logo
یادداشت‌های یک طلبه|امیر خندان
593 دنبال‌کننده
655 عکس
91 ویدیو
27 فایل
دغدغه، عکس‌نوشت ها و سوالات ذهنی یک طلبه 🖋امیر خندان #مِن_دانشگاه_حتّی_الحوزه #مشاهدات #دستور_از_خمینی ارتباط: @admin_delneveshtetalabe @delneveshtetalabe
مشاهده در ایتا
دانلود
چقدر در مورد این مفهوم متعالی اندیشه کرده ایم؟؟؟ چقدر برای به تعالی رساندنش تلاش کرده ایم؟؟؟ چقدربرایمان مهم است که..... آیا به اندازه مارک لباسمان و نوع خوراکمان در باره این موضوع اندیشه کرده ایم؟؟؟؟ #خانواده #یادداشت_های_یک_طلبه @delneveshtetalabe
وجود آدمی که اشرف مخلوقات است در برخی ویژگی ها با حیوانات مشترک است و همین است که وی در علم منطق نامیده می شود...وجود حی که رشد میکند {نامی:نمو کننده}و... ولی امان از زمانی که در خلقیات هم این بشر مانند حیوانات عمل کند،میشود ، ، و.... برخی هم میشوند .... @delneveshtetalabe
چقدر این مفهوم تلخ است و چقدر ما به راحتی سخن می گوییم.... همیشه در انتظار دیگران....که تغییر باید از آنها شروع شود و نه من..... آرزوهای بزرگی مانند تغییر جامعه را در سر پروراندن،ولی دریغ از ذره ای عمل برای این هدف..... #یادداشت_های_یک_طلبه @delneveshtetalabe
هدایت شده از تا مردم
برائت سر کاری🔰🔰 گاهی برخی از موافقین مراسم عید الزهرا استدلال شون این است که برائت جزء اساسی و محوری شیعه است و برخی به بهانه وحدت، عملا آموزه برائت را به فراموشی سپرده اند. ❇️ مشخصا برائت و لعن خلفای ثلاث را جزء مسلمات فرهنگ شیعه می دانند که نباید به بهانه اتحاد مسلمین کنار گذاشته شود. ❇️ واقع مساله این است که برائت که یک آموزه قطعی دینی ماست در فضای تحقق دین در دنیا و پر کردن زندگی انسانها بر اساس احکام اسلام معنا پیدا می کند، طبیعتا وقتی اسلام بخواهد پیاده شود، دنیای دنیامداران تنگ خواهد شد و مبارزه، سرنوشت محتوم نزاع جبهه حق و باطل بر سر اداره دنیاست. ❇️ برائت اعلام و اعلان بیزاری از دشمنان جبهه حق است که طراحی مبارزه علیه این جریان را عهده دارند. لذا مصداق برائت، تاریخی و عصری خواهد شد، در هر دوره ای جریانی و مجموعه هایی متفاوت از دوره های دیگر منصب امامت جبهه باطل را بر عهده دارند. ❇️ بر این اساس مصداق کامل برائت در عصر ما مرگ بر آمریکا است. مرگ بر آمریکا یک شعار سیاسی صرف نیست، معنای واقعی برائت است. هر حرکت و رفتاری که قدرت جبهه حق را برای این مبارزه و برائت، کم کند، مخالف روح شریعت و آیین برائت است. ❇️❇️
یارو هر غلط بیجایی میخواهد بکنه میذاره برا نه ربیع... یهویی رقصیدن و فحش دادن و هزار تا غلط بیجای دیگه جایز میشه 😂😂😂😂 خیلی دین خوبیه؟!نه؟! فقط ظاهرا یه کم مدتش کمه آره داداش...تو شیعه ای...فقط تو‌خوبی... فقط معلوم نیست این دین رو از کی گرفتی؟!ائمه اطهار یا .... @delneveshtetalabe
هدایت شده از احمد فربهی
چند نکته درباره‌ی لعن؛ (۱) اصل لعن کردن؛ همانند رحمت‌فرستادن، یکی از فرهنگ‌های قرآنی است ما باید مراقب باشیم این آموزه‌ی دینی، در فراز و نشیب رفتارهای صواب‌‌‌ و خطا، از دست نرود؛ این فرهنگ را همانند سایر آموزه‌های قرآنی، باید تبیین و ترویج کرد. (۲) هر کس نسبت به لعن کردنِ کسانی که خدا آن‌‌ها را لعن کرده، احساس گناه و بدبودن کند، در واقع خودش را مستحق لعن الهی کرده، مانند ابلیس که خودش را؛ به جهت مخالفت با آن‌چه خدا آن‌را امر فرموده بود، مستحق لعن کرد؛ این‌که کسی بگوید؛ لعن یعنی چه؟! چرا لعن؟! و امثال این تعابیر، برخوردی مخالف با قرآن کرده، برخی از افراد؛ با به‌کاربردن این‌تعابیر، خود را مستحق لعن الهی می‌کنند؛ این یک واقعیت است. (۳) برخی از کسانی که مورد لعن اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفتند، کسانی بودند که در لعن کردنِ دشمنان اهل بیت، ضوابط و آداب را مراعات نمی‌کردند؛ مراقب باشیم با رفتارهای غلطمان مستحق لعن اهل بیت علیهم‌السلام نشویم. (۴) نشر حقیقت باید در یک «مکانیسم مصونیت‌بخش» باشد؛ مصونیت خودِ حقیقت و اهل آن، و حتی مصونیت مخاطب، از انحراف و عناد؛ ما در فرهنگ شیعه، به این مکانیسم، تقیه گوییم؛ تقیه، عقلائی‌ترین شیوه‌ی نشر حقایق، در فضای اختلاف ظرفیت‌ها و روحیات است. (۵) مراعات‌نکردن چارچوب‌های تقیه، گاه منجر به قتل اهل‌بیت و شکسته‌شدن آنها در جامعه می‌شود، برخی از رفتارها، گاه چنان زشت و آسیب‌زاست، که در حکم قتل عمدیِ امامان معصوم ع، به‌شمار می‌آید. (۶) لعن دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام، از جمله آداب دینی ماست، این سنتِ ضروری را باید با حفظ شرایط آن زنده نگه‌ داریم؛ انتقال این خرده‌فرهنگ به فرزندان و نیز تقویت آن در بین افرادِ با ایمان، وظیفه‌ای همگانی است. (۷) لعن‌کردن، ایجاد مقاومت منفی در مقابل نمادهای کفر و بدی‌است، از این‌رو عاملی مهم برای مصونیت فرهنگ دینی از تحریفات و انحرافات است؛ ما وقتی نمادی از نمادهای باطل را لعن می‌کنیم، در درون خود مقاومتی در مقابل پذیرش شخصیتِ‌ او، و مؤلفه‌های فرهنگی او درست می‌کنیم، هم‌چنان‌که وقتی به شخصیتی متعالی، سلام می‌دهیم، خود را از نظر فضای روانی، آماده‌ی پذیرش آن شخصیت و مؤلفه‌‌های فرهنگیِ او می‌کنیم. فرهنگ لعن و سلام، یکی از متعالی‌ترین فرهنگ‌های تشیع است؛ این دو هنجار دینی را از آسیب‌ها حفظ کنیم. https://eitaa.com/farbehi
یادداشت‌های یک طلبه|امیر خندان
چند نکته درباره‌ی لعن؛ (۱) اصل لعن کردن؛ همانند رحمت‌فرستادن، یکی از فرهنگ‌های قرآنی است ما باید مر
واقعا استاد فربهی،استادانه مینویسن... این‌ تبلیغ کانال نیست،یک پیشنهاد دوستانه است... کانال ایشان را دنبال کنید...
هدایت شده از شرح حال
✍️دادخواهی در نماز جمعه... 📝 با برادرم «سلمان کدیور» تصمیم گرفتیم به "نماز جمعه" برویم، گفتیم حالا ما که ائمه جمعه را دائماً نقد می‌کنیم، برویم ببینیم چه می‌گویند! شاید در این چندسالی که نمازجمعه را تحریم کرده‌ایم، اوضاع عوض شده باشد. 📝 از قضا در نماز جمعه این هفته سوژه خوبی هم پیش آمد، "آیت‌الله صدیقی" مشغول خطبه خوانی بودند، وسط خطبه‌ها مرد میان سالی که در صف مقابل ما بود، بلند شد و شروع کرد داد زدن. 🔹آیت‌الله صدیقی نگاهی به ایشان انداخت و سکوت کرد، مرد صدایش را بلندتر کرد، با تمام وجود داد می‌زد که: چه کسی باید جوابگوی من باشد؟ این است جمهوری اسلامی؟ این است اسلام؟ چرا کسی جوابگوی من نیست؟ 📝 "آیت‌الله صدیقی" مجددا به صحبت‌های خود ادامه داد، اما آن بنده خدا همچنان داد می‌زد، در همین حال دو نفر قوی هیکل از مسئولان نمازجمعه آمدند و مقابل چشمان همه زیردستانش را گرفتند تا ببرند. 📝 به این صحنه دل‌خراش زل زده بودم، زمان برایم متوقف ‌شده بود و در خیالات خودم فرو رفته بودم؛ 🔹آقای صدیقی گفتند: صبر کنید ایشان را بیاورید حرف‌هایش را بزند، بگذارید صدای این مستضعفین را از این تریبون‌ها بشونیم! آن بنده خدا هم سریع پشت تریبون رفت و اسم یکی از مسئولان را آورد و شروع کرد از ظلم‌هایی که بر او رفته است گفتن. 🔹خیلی‌ها سرهاشان را تکان می‌دادند، برخی نفس خود را با صدا بیرون می‌دادند و پشت دست خود می‌زدند و برخی انگشتان خود را می‌گزیدند و می‌گفتند ببین با خون این شهدا چه کردند! 📝 سلمان می‌گفت: "دلم خنک شد بالاخره این نمازجمعه شد آن چیزی که می‌خواستم." گفتم: سریع انگ نزنی که متهجرم، سرمایه دار‌ زالو صفتم و... 🔹از کجا معلوم این بابا راست گفت؟ مگر اینجا دادگاه است؟ آن مسئول چون شده مسئول حتما حق ندارد؟ و آن بنده خدا چون از مردم است حتما به او ظلم شده؟ به نظرت عدالت این است که هرکسی خواست در تریبون عمومی علیه مسئولی حرف بزند راحت حرف بزند؟ اگر او دروغ گفته باشد حق این مردمی که اینجا هستند و آن مسئول ضایع نشده است؟ 📝 سلمان گفت: این حرف‌ها چیست می‌زنی؟ پس نمازجمعه برای چیست؟ اگر قرار نباشد این مردم دردکشیده اینجا حرف خود را بزنند، پس کجا بزنند؟ 🔹گفتم: دادگاه! چه کسی گفته جای اینکارها در نمازجمعه است؟ حالا ببین هفته بعد از ۶ جای نمازجمعه هرکسی بلند شود و بخواهد داد خود را بستاند، مردم باید از هفته آینده بیایند عوض آنچه که دین گفته خطیب جمعه باید بگوید، درد و دل دیگران را بشنوند و البته درد و دل‌‌‌هایی که فیلتر ندارد معلوم نیست به حق است یا نه! 🔹در روایات وظایف امام جمعه کاملاً مشخص است، گفته چه بگوید، چه نگوید، حتی گفته چطور بایستد و... اما چیزی از این کارکردی که برای شما مسلم گرفته شده است، نگفته است. 🔹در دین برای هر کاری جایی مشخص شده است، جای دادخواهی تا وقتی مشخص نشده است به حق است یا خیر یا در دادگاه یا نزد مسئول بالادستی است تا او صدق یا کذب آن را بررسی کند اما نه در تریبون عمومی. 📝 از امام رضا(ع) روایت شده که کارکرد نماز جمعه چیست؟ 🔸«فَارادَ انْ يَكونَ لِلْاميرِ سَبَبٌ الى‏ مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغيبِهِمْ فِى الطّاعَةِ وَ تَرهيبِهِمْ مِنَ الْمَعْصِيَةِ»؛ وقتی حاکم جامعه خواست مردم را موعظه كند، به طاعت ترغيب كند و از معصيت و گناه بترساند. 🔸«وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى‏ ما ارادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ»؛ مردم را آگاه کند به آنچه از مصلحت‌های دینی و دنیایی آنها اراده کرده است. 🔸«وَ يُخْبِرُهُمْ بِما يَرِدُ عَلَيْهِمْ مِنَ الْآفاقِ مِنَ الْاحْوالِ الَّتى فيهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ» مردم را اطلاع دهد از آنچه از قضایای مضر و سودمند در آفاق عالم بر آنها وارد می‌شود. 📝 اصلا رک بگویم من به خاطر این کار آیت‌الله صدیقی در عدالتشان شک کردم. 🔹در همین فکر بودم که ناگهان به خود آمدم و دیدم همه اینها خیالاتی بیش نبود! ............................ 📌حاشیه‌ای خیالی، بر خیالات برادرم سلمان کدیور👇 https://www.instagram.com/p/B4p-vm1AcUY/?igshid=1fm4akwiaw27o
قاطی پاتی نکنیم... وحدت به معنای پذیرش اعتقادی اصول فکری دیگران نیست... بلکه وحدت به معنای‌تکیه بر نقاط اشتراک هست برائت به معنای تمسخر،تحقیر، سب و ناسزاگویی،هتک حرمت و..نیست برائت به‌معنای توهین به دیگران نیست... برائت به‌معنای فحش دادن نیست فحش و ناسزا گناه کبیره است و لعن محسوب نمیشه.بعضی از ناسزاها موجب حد شرعی هست.در روایات حتی از سبّ شیطان منع شده است... همچنین برائت به معنای رقصیدن در مرگ دشمنان اهل بیت نیست...چنین اموری نه توصیه اهل بیت است و نه در شان یک مومن اهانت نکردن به دیگران معنای پذیرش،دوست داشتن و علاقه مند بودن به مبانی فکری نیست... لعن کردن یک اصل دینی است که بارها در قرآن اشاره شده،که به معنای دوری از رحمت حق تعالی است... اگر شخصی‌ولد الزناست،حق اهانت به وی‌ و اطرافیان وی را نداریم، هر چند که وی‌ فردی مذمومی باشد، و البته احکام فقهی ولد الزنا در‌مورد وی‌جاری است... اگر شخصی مسلمان به دیگری نسبت دهد بدون اثبات،باید حد شرعی(شلاق) بخورد،هر چند که فردی که به وی نسبت داده،شخص‌مذمومی باشد مثلا منافق و‌یا قاتل و... گاهی این نسبت ها به اطرافیان پیامبر داده میشود که این کار اهانت به شخص پیامبر اکرم (ص) نیز می باشد. @delneveshtetalabe