✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت42
🔹بیماری و پاک شدن گناهان (2)
اما موضوع اول بحث شکوه و شکایت است، که یک موضوع محوری در حکمت ۴۲ است. بنده این موضوع را از نهج البلاغه محضر شما عزیزان تبیین می کنم .
اولاً معنای شکوه و شکایت در لغت یعنی گله ، شکوا یعنی بیماری ، گله ، درد و شکایت کردن. شکایت یعنی گله کردن ، نالیدن اظهار درد و ناراحتی کردن.
🔻یکی دیگر از مسائلی که پیرامون شکوا و شکایت در نهج البلاغه مطرح است، موضع شکواست . یعنی انسان شکایتش را نزد چه کسی ببرد و نزد چه کسی نبرد. اولین موضع شکوا خودِ خداوند متعال است؛ یعنی آنجایی که انسان شکایت های خودش را به درگاه خدا می برد .
در نهج البلاغه شریف موارد زیادی در این مورد داریم .
🔆 نکته اول توصیه امام علی (علیه السلام) در بندِ دهم نامه ۳۱ به مولا امام حسن (علیه السلام) است، که در آنجا درباره رابطه او با خدا می فرماید: «وَ شَکَوتَ إلَیهِ هُمومَک»؛ تو در مناجات با خدا، غصه ها و همّ و غم خودت را به درگاه خدا شکوه می کنی.
🔆 نکته دوم شکوه هایِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به درگاه الهی است که در چند مورد عرض خواهم کرد.
ابتدا بند دوم از خطبه ۱۷ ، شکایت مولا علی (علیه السلام) به درگاه خدا از دست مدعیّان دروغین قضاوت است .
حضرت در بند دوم از خطبه ۱۷ می فرماید:
«به خدا شکایت می کنم از گروهی که جاهلانه زندگی می کنند و گمراه می میرند.» شکایت دوم حضرت از دست مردم زمانه خودشان است. در حکمت ۲۶۱ می فرماید اگر رعایا و مردم قبل از حکومت من از حیف و میل و ظلم و جور مسؤولین شان شکایت داشتند، امروز روزگار منِ علی به جایی رسیده است که به عنوان مسؤولِ جامعه از دست ظلم رعیتم شکایت به درگاه خدا دارم.
سوم به درگاه خدا از خشکسالی است. در بند سوم از خطبه ۱۴۳ می خوانیم: « اللّهُمَّ اِنّا خَرَجْنا اِلَيْكَ نَشْكُو اِلَيْكَ ما لايَخْفى عَلَيْكَ» ؛ خدایا ما از مناظرمان به بیابان، به سوی تو آمدیم تا از آنچه که بر تو مخفی نیست، به درگاهت شکوه کنیم. (یعنی خشکسالی و بی بارانی)
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@dghjkb
🔴آنقدر دشمن ما را درگیر خوب یا بد بودن طالبان کرد که یادمان رفت بخش بزرگی از انتقام خون حاج قاسم یعنی خروج آمریکا از منطقه(آن هم به مفتضحانه ترين حالت ممکن) در افغانستان رقم خورد.
@dghjkb
🔻دولت مطلوب اسلامی
مقام معظم رهبری مدظلهالعالی :
💠هركدام از شما تلاش كنید كه براى این مسئولیت ها، خودتان را با الگوى اسلامى منطبق سازید؛ یعنى:
🔹دینتان
🔸تقوایتان
🔹رعایتتان نسبت به حال مردم
🔸 رعایتتان نسبت به شرع
🔹 رعایتتان نسبت به بیت المال
🔸 اجتنابتان از خودخواهیهاوخودپرستىها
🔹 و رفیق بازیها و هوىوهوسواین چیزها
✅ مطابق با الگوى اسلام باشد.
📚١٣٧٩/٠٩/١٢
#دولت_اسلامی
#مکتب_انقلاب_اسلامی
#پست_دهم
@dghjkb
◾️اربعین؛ سرآغاز گسترش جریان مبارزه با ظلم بعد از حادثه عاشورا
اربعین در حادثهی کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود. بعد از آنکه قضیهی کربلا انجام گرفت- آن فاجعهی بزرگ اتفاق افتاد- و فداکاری بینظیر ابا عبد اللَّه (علیهالسّلام) و اصحاب و یاران و خانوادهاش در آن محیط محدود واقع شد، حادثهی اسارتها پیام را باید منتشر میکرد و خطبهها و افشاگریها و حقیقتگوئیهای حضرت زینب (سلاماللهعلیها) و امام سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک رسانهی پرقدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهتگیری را در محدودهی وسیعی منتشر میکرد؛ و کرد. خاصیت محیط اختناق این است که مردم فرصت و جرئتِ این را پیدا نمیکنند که حقایقی را که فهمیدهاند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ چون اولًا دستگاه ظالم و مستبد نمیگذارد مردم بفهمند و اگر فهم مردم از دست او خارج شد و فهمیدند، نمیگذارد به آنچه فهمیدهاند، عمل کنند. در کوفه، در شام، در بین راه، خیلیها از زبان زینب کبری (سلاماللهعلیها) یا امام سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) یا از دیدن وضع اسرا، خیلی چیزها را فهمیدند، ولی کی جرئت میکرد، کی توانائی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقدهای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نِشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.
مرحوم سید بن طاووس- و بزرگان- نوشتهاند که وقتی کاروان اسرا، یعنی جناب زینب (سلاماللهعلیها) و بقیه در اربعین وارد کربلا شدند، در آنجا فقط جابر بن عبد الله انصاری و عطیهی عوفی نبودند، «رجال من بنی هاشم»؛ عدهای از بنی هاشم، عدهای از یاران بر گرد تربت سیّدالشّهداء جمع شده بودند و به استقبال زینب کبری آمدند. شاید این سیاستِ ولائی هم که زینب کبری اصرار کرد که برویم به کربلا- در مراجعت از شام- به خاطر همین بود که این اجتماع کوچک اما پرمعنا، در آنجا حاصل شود. حالا بعضی استبعاد کردند که چطور ممکن است تا اربعین به کربلا رسیده باشند. مرحوم شهید آیتاللَّه قاضی یک نوشتهی مفصلی دارد، اثبات میکنند که نه، ممکن است که این اتفاق افتاده باشد. به هر حال آنچه در کلمات بزرگان و قدماء هست، این است که وقتی زینب کبری و مجموعهی اهل بیت وارد کربلا شدند، عطیهی عوفی و جناب جابر بن عبد الله و رجالی از بنی هاشم در آنجا حضور داشتند. این نشانه و نمونهای از تحقق آن هدفی است که با شهادتها باید تحقق پیدا میکرد؛ یعنی گسترش این فکر و جرئت دادن به مردم. از همینجا بود که ماجرای توابین به وجود آمد؛ اگرچه ماجرای توابین سرکوب شد؛ اما بعد با فاصلهی کوتاهی ماجرای قیام مختار و بقیهی آن دلاوران کوفه اتفاق افتاد و نتیجهی در هم پیچیده شدن دودمان بنیامیهی ظالم و خبیث بر اثر همین شد. البته بعد از او سلسلهی مروانیها آمدند؛ اما مبارزه ادامه پیدا کرد؛ راه باز شد. این خصوصیت اربعین است. یعنی در اربعین افشاگری هم هست، عمل هم هست، تحقق هدفهای آن افشاگری هم در اربعین وجود دارد.۱۳۸۷/۱۱/۲۸
بیانات در دیدار جمعی از مردم آذربایجان شرقی
پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
#اربعین
@dghjkb
📌رکورد واکسن شکست ...
🔴رئیسی در دو هفته اولِ فعالیتش رکورد واردات واکسن در دو سال گذشته را شکست
⭕چرا روحانی نتوانست در این سالها رکوردی به جا بگذارد که رئیسی در دو هفته موفق به شکستن آن نشود؟
⁉️نشد وارد کنید یا نخواستید؟
🚫بنا براین بود که وارد نکنید و تاجزاده هم تبیین کند : رهبری مخالف واردات واکسن است؟
@dghjkb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️مژده به ایرانیان
⭕️در آخرالزمان ، #پرچم_حق به دست ایران خواهد بود ....
صحبت های قابل تامل از روایاتی در خصوص اخرالزمان .../ جالب ترین بخش این ویدئو شاید این قسمت باشه که میگه : حضرت فرمود امروز #اعراب ، ایرانی ها را وارد دین کردند ،
در آخرالزمان این #ایرانی ها هستند که پرچم حق را به دست دارند و اعراب را به دین بر می گردانند ...
#استاد_عالی
@dghjkb
🏴 شب جمعه...
شادی روح شهدای گمنام🏴
شهدای هسته ای🏴
شهدای دفاع مقدس🏴
شهدای روحانیت🏴
شهدای امر به معروف🏴
شهدای مدافع حرم🏴
شهدای مدافع امنیت🏴
شهدای مدافع سلامت🏴
شهدای محراب🏴
شهدای انقلاب🏴
و همه شهدا🏴🏴
🏴 اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم🏴
🏴اللهم عجل لولیک الفرج🏴
@dghjkb