هدایت شده از فکرت
#اختصاصی
✅ شهید بهشتی؛ چه میگویند چه بود؟
ویژهنامه رصدی و تحلیلی بازنمایی اندیشههای دکتر #شهید_بهشتی (ره) در فضای مجازی
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره بیست و هشتم، تیرماه ۱۴۰۰
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
#تفکر_تشکیلاتی
#تئورسین_انقلابی
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از فکرت
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🖇 آنچه در این شماره از دیدهبان اندیشه ملاحظه میکنید : بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است.
🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشههای شهید بهشتی:
1- رویکرد تخریبی
2- رویکرد تقلیل گرایی
3- رویکرد تقدیسی
4- رویکرد اصیل و جامع
🏛موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #انتخابات
🎞ما راهی جز مقاومت نداریم!
بیژن عبدالکریمی
💢«من از آقای پزشکیان درخواست دارم که به مسئله مقاومت علیه آمریکا توجه داشته باشد. ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکاییها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...!»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت اول)
❇️ در رصد فضای مجازی به طور کلی می توان ده محور اساسی را در باب عاشورا و محرم پیدا کرد:
1️⃣ انتخاب عناوین مختلف برای عاشورا
عدهای تلاش میکنند تا از عاشورا با عنوان اصلاح یاد کنند؛ همچنین عدهای دیگر واژه خروج را برای این واقعه متناسب میبینند و عدهای دیگر عناوین دیگری همچون قیام یا جنبش را برمیگزینند.
2️⃣ سوء استفاده حکومت از مناسک عاشورایی
یکی از مسائل پرتکرار، سوء استفاده حکومت جمهوری اسلامی از مناسک عزاداری و تخدیر مردم با استفاده از این مراسمات است. یاسر عرب در برنامه تلویزیونی خود، حسام مظاهری در سخنرانیهای بیشمار و میلاد دخانچی در یادداشت جنجالی خود سعی میکنند تا جمهوری اسلامی را بخاطر سوء استفاده از این عزاداریهای عاشورایی محکوم کنند.
3️⃣ تعیین ماهیت قیام عاشورا
علیرغم اینکه اکثر اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی ماهیت این قیام را دینی تلقی میکنند اما برخی همچون سید جواد میری سعی دارد تا با تفسیر عاشورا از نظر دکترشریعتی، آن را یک واقعه سیاسی جلوه دهد که برای رسیدن به جامعه بیطبقه صورت گرفته است. از طرف دیگر آقای محمد رضا زائری تمام تلاش خود را میکند که عاشورا را با خواست مردم جامعه تطبیق داده و ماهیت آن را اجتماعی توصیف کند.
4️⃣ امکان یا عدم امکان الگوبرداری از عاشورا برای امروز
در مقابل اکثر اندیشمندان و صاحب نظران که از امکان الگوبرداری از عاشورا سخن میگویند. برخی همچون یاسر عرب(کربلا به روایت یزید) و محمد تقی فاضل میبدی با امکان الگوگیری مخالفت کرده و آن را غیرممکن توصیف میکنند.
5️⃣ چیستی درس عاشورا برای امروز
برخی همچون آقایان استادی و صحتی سردرودی سعی میکنند تا از عاشورا درس مذاکره و گفتگو با دشمن بگیرند. گروهی دیگر همچون آقای زائری از عاشورا لزوم احترامگذاری به خواست مردم را الهام میگیرند، برخی همچون آقای نعیمی جورشری از عاشورا لزوم مبارزات طبقاتی را استخراج میکنند.
6️⃣ مناسکگرایی یا مبارزه با آن
برخی همچون آقایان خسروپناه، اسدی گرمارودی و هادی گرامی مناسک را دارای لایههای عمیق معنایی و معرفتی میدانند که با گسترش آنها در جامعه میتواند نتایج مفیدی را به بار بیاورد. از طرف دیگر آقایان سروش محلاتی، مظاهری و محمودی سعی دارند تا مناسک را به پوستهای ظاهری تشبیه کنند که کارکردی جز سرگرمکردن توده مردم جامعه ندارد.
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت دوم)
7️⃣ هدف قیام عاشورا
در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز سه نظر کلی مطرح است: آقای مهدی میرباقری معتقدند که امام حسین(ع) به منظور اصلاح بدعتها و تحریفات بهوجود آمده در دین قیام کردهاند و هدف دیگری نداشتهاند. آقایان حسن اسلامی اردکانی و محسن مظاهری بر این باورند که امام حسین(ع) به منظور تشکیل حکومت قیام کرده و هدف اصلی ایشان سیاسی بوده است. آقای مرتضی جوادی نیز معتقدند که هدف امام از قیام، رسیدن به مقام شهادت و رسواکردن چهره بنی امیه از این طریق بوده است.
8️⃣ روایتهای عاشورا
در میدان روایت دو گروه در مقابل یکدیگر صفارایی میکنند. گروه اول بر این عقیدهاند که از بین قرائات مختلف از عاشورا، تنها یک قرائت صحیح بوده و باقی قرائات نمیتوانند صحیح باشند. از طرف دیگر شرط الگوگیری از عاشورا نیز فهم و درک همین قرائت صحیح از بین قرائات مختلف است. در این گروه افرادی همچون احمد حسین شریفی، حمید پارسانیا، حسین مهدیزاده و انشاالله رحمتی حضور دارند. در گروه مقابل اعتقاد بر این است که تمام قرائات میتوانند صحیح باشند و الگوگیری از عاشورا بسته به انتخاب ما از بین این قرائات دارد. در این گروه نیز نام افرادی همچون یاسر عرب، علی زمانیان و مهران صولتی به چشم میخورند.
9️⃣ کتابشناسی عاشورا
در برخی از اظهارنظرها کتب عاشورایی و مقتلهای سنتی و تاریخی موجود در فرهنگ شیعی و ایرانی زیر سوال رفته و اسناد جدید و چالشبرانگیزی همچون کتاب شهید جاوید و حسین وارث آدم برجستهسازی میشود. از مهمترین نظریهپردازان این بخش میتوان به آقایان عمادالدین باقی، علیرضا علویتبار و سید حسن اسلامی اردکانی اشاره کرد.
🔟 عاشورا، اخلاق و عرفان
چالشیترین مساله اندیشهای موجود در فضاهای اندیشه دینی، برتری اخلاق بر دین است؛ لذا برخی از این زاویه به تحلیل واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه اخلاقی میپردازند. به عنوان شاخصترین افراد صاحب نظر در این عرصه میتوان به آقایان مصطفی ملکیان، ابوالقاسم فنایی و محمد عندلیب اشاره کرد. همچنین برخی نظریهپردازان سعی میکنند تا از واقعه عاشورا درسهای عرفانی اجتماعی متفاوتی را برای زندگی امروز انسان مدرن اخذ کرده و به اصطلاح به زندگی او معنا دهند. از مهمترین نفرات صاحب نظر در این بخش میتوان به آقایان سروش دباغ، حسن محدثی و مقصود فراستخواه اشاره کرد.
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
#فراخوان_یادداشت
📌 «حــافظه تــــاریخـــی»
رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانهای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل میآورد.
🟩 بررسی ۸ محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛
🔹یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
🔹حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💠 کارکردهای فرهنگی مراسم و مناسک دینی
1️⃣ کارکرد نمادین
🔶 نماد مانند زبان، ابزار ارتباطی است و معانی اجتماعی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده، زمینههای مناسب را برای انتقال و تداوم ارزشها و باورداشت در فرهنگ به وجود میآورد. نمادهای مقدس در ایجاد تصویر آدمی از جهان و مرتبط کردن آن با روحیههای انسانها، نقش مهمی برعهده دارد. این نمادها میان سبک معینی از زندگی و یک نوع مابعدالطبیعه خاص همخوانی اساسی برقرار میکنند.
2️⃣ کارکرد آموزشی
🔶 مراسم و مناسک دینی، یکی از مجاری غیررسمی است که وظیفه اجراییکردن تعالیم و باورهای دینی و اخلاقی و بخش بزرگی از نظام ارزشی جامعه را به عهده دارد. تنوع مراسم و مناسک از یک سو و نداشتن هیچ پیششرطی برای شرکت در مراسم از سوی دیگر، سبب حضور گسترده افراد در مراسم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان و خردسال، بیسواد و کمسواد میشود.
3️⃣ کارکرد هویتی
🔶 مراسم و مناسک، اعضای جامعه را همانند ساخته، آنها را از سایرین متمایز میکند؛ پس یکی از عناصر مهم هویتساز و شناخت خود از دیگری است. به سبب کارکرد هویتسازی مراسم و مناسک دینی است که انسجام و پیوند تاریخی میان انسانهای جامعه حفظ شده است. مراسم مانعی در رهاشدن فرد در یک فضای خالی است و نقطه اتکای مناسبی در بحبوحه ایام و ناسازگاریهای جامعه برای انسان به حساب میآید و به انسان در شناخت خودش کمک کرده، باعث میشود که احساس هویت کند.
📖نشریه دیده بان شماره 30
#محرم
#مراسمات
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
⚡️ دومین همایش بینالمللی دشمنشناسی - به مناسبت سومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
👤سخنران همایش: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان
🎁به همراه تقدیر از نفرات برتر همایش و اهدای تندیس سال #دشمن_شناسی
📆 پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۹
📍قم، خیابان شهدا، سالن همایشهای غدیر
📣شرکت برای عموم آزاد است.
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
https://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
🔴 حجتالاسلام احمد اولیائی
🔸آقای افروغ میگوید من نگران فقر نیستم؛ فقر ممکن است در هر جامعهای به هزاران دلیل وجود داشته باشد؛ اما آن چیزی که از زاویه عدالت من را نگران میکند، تمرکز فقر است؛ یعنی فضای اجتماعی طوری باشد که فقرا در یک گوشه شهر باشند.
🔹آقای افروغ مفهوم طبقات بالاشهر و پائین شهر را یک مفهوم اجتماعی میداند و میگوید شما با این کار فقرا را متمرکز در یک جا میکنید و وقتی فقر متمرکز شد، دیگر نمیتوان اقدام به تولید برابری کرد؛ چرا که فقیر از فقیر یاد میگیرد، فقیر از فقیر بزرگ نمیشود، فقیر از فقیر جلو نمیزند؛ آنها در خودشان مجبورند در فقر به صورت نسل به نسل زیست کنند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه؛ شماره 50
📎مشروح مطلب:
https://eitaa.com/didebane_andisheh/1201
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#احمد_اولیائی
#عماد_افروغ
🆔 @didebane_andisheh
🔴سخن سردبیر
🔸تمدنگرایان که قسمت عظیمی از جریان حوزوی را به خود اختصاص میدهند، درست در نقطه تعیین توقعات از علم فقه با گروه سنتگرایان زاویه پیدا میکنند. از نظر اینان، فقه علیرغم کارآمدی فعلی، ظرفیتهای خُفته بسیاری دارد که میتوان با ظاهرکردن آنها، بر کارآمدیاش افزوده و با تولید نسخههای بومی سبک زندگی، جهان بشری را بیش از پیش از دریاچه معارف الهی، سیراب ساخت.
🔹تمدنگرایان اگرچه در مورد وظیفه فقه برای ساخت تمدن عظیم انسانی اشتراک نظر دارند، اما در باب علت شکوفا نشدن ظرفیتهای فقه و همچنین ابزار این شکوفایی، در یک سیر تشکیکی، تفاوتهایی با هم دارند که با جعل اصطلاحاتی میتوان این تفاوتها را نشان داد.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه شماره 51
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#فقه_تمدنساز
#علم_نافع
🆔 @didebane_andisheh
🔴 سید مجید امامی
🔸برآیند ارزشها و نگرشهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مردم ایران بر روی انتخابات تاثیر میگذارد؛ یعنی انتخابات در ایران یک ماراتن فرهنگی است که نشان میدهد حال جامعه چطور است.
🔹مطالعات انتخابات به ما میگوید که رفتار انتخاباتی مردم ایران چه نسبتی با فرهنگ عمومی دارد و چرا امر تقنین و نهاد تقنین در کشور ما اینقدر ضعیف شده و انتظارات را برآورده نمیکند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه - شماره 53
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#ماراتن_فرهنگی
#انتخابات
🆔 @didebane_andisheh
🔴 احمد نادری
🔸 آن پیادهروی [اربعین] آرام و صلحآمیزی که بدون هیچ خطری کار را دنبال میکند و یک چهره خوب بهجا میگذارد و یک نوعی از همبستگی را نشان میدهد و یک پیامی را در دل خودش دارد و طبق تعریف من، سمبل عقلانیت عاطفهمحور است، منعکس نمیشود.
🔹لذا اساساً دنیای غرب در دستور کار خودش دارد که این نوع از ظهور و بروز اسلام را نادیده بگیرد؛ چون اینها در بعد کلان و در صورت تکرار میتواند الگو قرار بگیرد؛ این الگو خطری است برای تمدن غرب که در افکار هانتینگتون وجود دارد.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره 42
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#عقلانیت_دینی
#پیادهروی_اربعین
🆔 @didebane_andisheh
🔴 محمدتقی سبحانی
🔸نظر من در اینکه توصیه به پیادهرفتن برای زیارت شده است، یک رمز نهفته است و آن اینکه همهچیز را کنار بگذارید. بهعبارتدیگر، اینکه زیارت اربعین با پای برهنه ثواب بیشتری دارد، به این معناست که تعلق را کنار بگذارید؛ زیرا اینجا فقط عاشورایی هستید.
🔹 این نگاه است که اربعین را به جریان تبدیل میکند؛ یعنی آن انسان عاشورایی که گوشه خانهاش گریه کرده است، الآن باید با دیگران همآوا شود. این همآوایی را نباید از اربعین گرفت.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره 42
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#محمدتقی_سبحانی
#پیاده_روی_اربعین
🆔 @didebane_andisheh
🔴 مهراب صادق نیا
اربعین، زمان و مکانی برای تمام گروه های دینی آزادی خواه!
🔸اربعین به همان اندازه که میتواند به انسجام درونی شیعیان کمک کند، میتواند زمینه را برای تمایزات مذهبی میان شیعیان و دیگر گروههای اسلامی فراهم کند. برخی با بیتوجهی با مقایسه تجمع شیعیان در کربلا با تجمع مسلمانان در حج، زمینه را برای این تصور نادرست فراهم میکنند که حج برای مسلمانان و اربعین برای شیعیان است. آنان با نوعی بهرخکشیدن، با پررنگکردن شکوه تجمع اربعین آن را در مقابل حج قرار میدهند. این میتواند بسیار خطرناک باشد.
🔹 هم حج و هم اربعین موقعیتهای فرهنگی مسلمانان هستند و نمایشگر توانمندی همه مسلمانان و جهان اسلام. کسی نباید اربعین را اسبابی برای تحقیر و تفرقه سازد. اربعین میدانی است برای حضور همه اقوام و گروههای دینی آزادیخواه.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۴۲
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#مهراب_صادق_نیا
#کارکردهای_اربعین
🆔 @didebane_andisheh
🔴 سخن سردبیر
🔸اولین اثری که اربعین در یک امّت میگذارد، یکپارچگی و ایجاد همسویی بین مردم است.
🔹مردمی که هرکدام در ملیتهای مختلف از راههای دور و نزدیک به یکسو به حرکت در میآیند و حول یک محور جمع میشوند؛ همه آنها با یک هدف در این راه قدم میگذارند و این وحدت هدف آنها را در مسیر رسیدن به سعادت یاری خواهد کرد.
🔸بنابراین برای یاری امام و لبّیک به او باید نخست مردم به اتحاد برسند و یکپارچه به سوی امام حرکت کنند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه - شماره ۴۲
#نشریه
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#اربعین
🆔 @didebane_andisheh
🔸با زیادشدن فاصله بین مسئولین غنی و مردم ضعیف، در واقع جامعه از اهداف انقلاب دور شده و همین مساله، موجبات نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.
🔹منطق اشرافیگری و تکاثر ثروت برخی از مسئولین در ردههای مختلف دولتی، هم به ناکارآمدی عملی آنان دامن زده و هم آسیبهای زیادی را در بطن جامعه به وجود میآورد.
🔸خلقوخوی فاخرانه و منفصل از زندگی عادی مردم نه تنها موجب کاهش اعتماد و دوری ملت از دولت میشود، بلکه زمینههای بروز مفاسد متعدد اخلاقی و مالی را فراهم میکند؛ امری که اثر آن در ایجاد گسست میان ملت و دولت بدیهی است.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره 43
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#هفته_دولت
#انقلاب_مستضعفین
🆔 @didebane_andisheh
🔸قحطی رجال
شایستهسالاری از نظر مفهوم اصطلاحی، عبارت است از نظام و یا سیستمی که در آن انتصاب افراد شایسته در مشاغل و مناصب مرتبط با تحصیلات و تجربه کاریشان باشد.
🔹یکی از مهمترین فاکتورهایی که بیاعتمادی مردم نسبت به دولتها را به دنبال دارد، عدم توجه به شایستهسالاریست؛ چراکه فقدان آن در عرصههای اجتماعی، اقتصادی و... ناکامی صاحبان مناصب را در درازمدت به دنبال دارد که نتیجهاش واردشدن ضرر به زندگی مردم است.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۴۳
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#هفته_دولت
#شایسته_سالاری
🆔 @didebane_andisheh
دانش فقه، دانش تمدنساز
🔸 یکی از رسالتهای علم فقه از منظر اندیشمندان، تمدنسازیست.
🔹از نظر افرادی همچون آقای رضا غلامی فقه متکفل شکلدهی نظم مدنی بسیار پیشرفته و کارآمدی مبتنی بر تعالیم اسلامی و عقل است که با دو هدف ساماندهی و ارتقاء حیات دنیوی مردم و ایجاد فضا و شرایط مساعد برای رشد و تعالی روحی و معنوی آنها ابداع شده است.
🔸 از این رو علم فقه دانشی است که حق و تکلیف انسان مسلمان را چه در مسائل ثابت و چه در مسائل نوظهور به صورت مبتکرانه نه منفعلانه و به دو صورت ایجابی و سلبی در قبال اوج حیات مدنی که از آن میتوان به تمدن تعبیر کرد، مشخص میکند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۵۱
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#تمدن
#علم_فقه
#رضا_غلامی
🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ جدیدترین ویژهنامه نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع «سرمایه اجتماعی»
💠 بررسی وضعیت و عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی
✔️یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار:
@m110614
#سرمایه_اجتماعی
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
عدم ترجیح کوروش بر دیگر پادشاهان👑!
🔸«ما با چه مجوزی کوروش را بر دیگر پادشاهان برای یادکرد ترجیح میدهیم و بر اساس کدام منابع او را میستاییم؟
🔹 ایران تاریخی دارد به درازای هزاران سال و به قول برخی هشت هزار سال! در این مدت پادشاهانی آمدهاند با خصال خوب و بد که مدتی خویش را بر مردمان این دیار تحمیل کردهاند و رفتهاند.
🔸 تمام سخن اینجاست که زمانه و کارنامه آنان را باید در روایتی ایرانی جست و نه بیگانه نگاشته.
🔹 از میانه این عده از حکمرانان خوب یا بد، از دویست سال پیش، نام «کوروش هخامنشی » بسا برجسته گشته است.
🔸 درباره او جز چند سنگ نوشته و نیز تاریخنگاریهای یونانی و ایضاً پروپاگاندای یهودی، چیزی در دست نیست. اساساً بر اساس کدامین نقل و روایت ایرانی، باید او را بر دیگران ترجیح داد؟
🔹 وانگهی گزارش صحیح و موثق درباره او و همگنانش در کجا آمده که بتواند راه را برای مقایسه و ترجیح ما باز کند؟
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۴۴
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#تمدن
#محمدرضا_کائینی
#کوروش
🆔 @didebane_andisheh
بازنگری در ماهیت انتخابات
✍ یحیی عبداللهی
🔸باید بپذیریم که پدیده انتخابات یک ساخت و سازه بشری است که ریشه در مبانی، اندیشهها و ارزشهای غربی دارد و ما آنرا از دنیای غرب به عاریت گرفتهایم.
🔹 معتقدم این ساختار برونافتاده از ساحت غربی، نمیتواند مشارکت دینی مومنان در عرصه سیاسی اجتماعی را تأمین و پشتیبانی کند.
🔸 نمیتواند به مومنین، هویتی برخاسته از حضوری فعال در عرصه نظام اسلامی دهد، چنانچه مومنین در مرحله انقلاب اسلامی، مشارکتی فعال داشتند و ثمره آنرا به عینه مشاهده کردند.
🔹 انتخابات، الگویی معنادار است که ظرفیت رقمزدن مشارکت جامعه مومنین را ندارد.
🔸 البته برای دوران گذار، میبایست همین مسیر فعلی را پیش برویم تا الگوی جایگزین پیدا شود، اما خوب است عدهای هم روی الگوی جایگزین فکر کنند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۵۳
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#انتخابات
#انقلاب
#یحیی_عبداللهی
🆔 @didebane_andisheh
گفتگو و تعامل با مردم
🔸«حاکمیت و نهادهای حاکمیتی، سیاستگذار و مجری باید اصل تغییر و تحول در جامعه را بفهمند، همچنین آن را به رسمیت بشناسند؛ یعنی متوجه باشند که یک طرف معترض و منتقدی وجود دارد. در آخر هم بر اساس نوع اعتراض و با بهرسمیتشناختن اعتراض و انتقاد، برای گفتوگو اقدام کنند.
🔹 گفتوگو در واقع خلق معنای مشترک با یکدیگر است. گفتوگو توافق با امری که یکی از طرفین آن را قبول ندارد، نیست. اینکه یک مسئول یا دستگاه اجرائی عدهای منتقد را دعوت کند، آنها نظرشان را بدهند و بعد ادعا کنند ما نظر مخالفان را شنیدیم که گفتوگو نیست.
🔸 در واقع حرفهایی شنیده شده، ولی هیچ تغییری در ذهنیت ایجاد نکرده است. گفتوگو به معنای حرفهای زیبا و حتی اخلاقی نیست، بلکه گفتوگو به این معناست که درست مسئلهای را بفهمیم و برای آن راهحل پیدا کنیم؛ راهحلهای جهانی یا ملی که دور از خشونت و فرسایش منابع طبیعی باشد.»
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۵۳
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#انتخابات
#انقلاب
#هادی_خانیکی
🆔 @didebane_andisheh