🔰 بخشی از سرمقاله شماره ۳۹ #دیدهبان_اندیشه
♦️ «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
🔷 هر موجود زنده برای تغذیه، رشد و تولید مثل نیازمند دیگر موجودات زنده است. انسان نیز از این مساله مستثنی نبوده و دائما با محیط زیست طبیعی خود در ارتباط دوسویه است؛ البته هرچند در این چرخه برخی از موجودات زنده وابستگی زیادی به انسانها دارند، از آن جهت که عمر پیدایش انسان بر روی کره زمین کوتاهتر از سایر موجودات زنده است، میتوان نتیجه گرفت که موجودات زنده غیرانسانی، زندگیکردن بدون انسان را تجربه کردهاند اما انسان چنین تجربهای نداشته است.
🔶 بعد از تخریب و آلودگیهای گسترده زیستمحیطی در دوران مدرن در سراسر جهان، امروزه انسان چارهای جز تعامل پایدار با طبیعت پیرامون خود ندارد. هرچند از نظر عملی تا رسیدن به تعامل و خروج کامل از دوره پیشین راه درازی در پیش است، اما میتوان گفت که از لحاظ نظری از میانه قرن بیستم میلادی، پژوهشهای مختلفی در باب نحوه تحقق این تعامل انجام شده و تحلیلگران برای حل مشکلات بشر به تکاپو افتادند. یکی از اقدامات آنها، ابداع بحث تازهای تحت عنوان اخلاق مواجهه با محیط زیست بود که ذیل شاخههای مختلف حوزه اخلاق کاربردی تعریف میشد.
🔷 اخلاق زیستمحیطی به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن و تنظیم رفتار و مناسبات انسان با عالم ناانسانی (حیوانات غیرناطق، گیاهان، و جمادات) میپردازد و میکوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند. در این حوزه، محیط زیست مفهوم عامی است که تمام چیزهای پیرامونی که روی زندگی انسان تاثیر میگذارند و از آن تاثیر میپذیرند را شامل میشود.
از گذشته تاکنون به طورکلی 3 رویکرد در باب استفاده و بهرهوری انسان از طبیعت در بین اندیشمندان وجود داشته که هرکدام مبانی معرفتی خاص خود را ترویج میکردند:
1️⃣ اولین رویکرد در زمینه تسخیر طبیعت، دیدگاهی افراطی است که هرگونه بهرهبرداری از طبیعت را برای انسان مجاز شمرده و محدودیتی در این راه در نظر نمیگیرد. از منظر قائلین این رویکرد که آثار مخرب آن را امروزه در بستر منابع طبیعی در جهان شاهد هستیم، انسان صرفاً از آن جهت که انسان است، تافتهای جدابافته است؛ تنها اوست که شأن اخلاقی و ارزش ذاتی دارد؛ لذا دیگر موجودات به میزانی که برای انسان فایده دارند، ارزشمندند.
2️⃣ دومین رویکرد، دیدگاهی تفریطی و رهبانیتگونه است که ارزش ذاتی تمام موجودات طبیعی را به رسمیت شناخته و از طرفی ذات انسان را ظالم و استثمارگر جلوه میدهد. قائلین این رویکرد سعی میکنند تا اشرفیت انسان را در بین موجودات زنده زیر سوال برده و احترام به طبیعت را در استفادهنکردن از آن جلوه دهند.
3️⃣ سومین رویکرد، رویکردی میانه است که تثمیر و بهرهوری انسان از طبیعت را مجاز ولی استثمار و نابودی آن را ممنوع اعلام میکند. از منظر قائلین این رویکرد، طبیعت امانتی در دست انسان است که میتواند با اختیار خود، از آن به درستی بهره برده و خود را تعالی ببخشد و یا از آن به نادرستی بهرهکشی کند و خودش را نیز نابود سازد.
✅ نشریه دیده بان اندیشه به مقتضای رسالت تبیینگرایانه خود در این شماره به منظور ارائه فهمی عمیق از این سه رویکرد، به تحلیل و بررسی مهمترین مبانی آنها میپردازد.
📍برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#تثمیر_استثمار
#اخلاق_زیست_محیطی
#اشرفیت_انسان
#ژورنالیسم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🌟اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
✨افتتاحیه مدرسه رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
🔸با سخنرانی استاد حسن عباسی
🔹و اکران مستند «سرو بیقرار»
◾️به همراه تقدیر از استاد برتر دشمنشناسی استاد شمسالدین رحمانی
⏰جمعه 24 تیرماه ساعت 16:30
📆قم، بلوار امین، سالن همایش مدرسه معصومیه
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
💢 گزارش رصد این ماه ما را از دست ندهید...
♨️ نسخه رایگان ماهنامه را دانلود کنید، به صفحه ۱۲ بروید و گزارش رصد دیده بان ما را مطالعه کنید.
✴️ دیده بان اندیشه برای شما تمامی جریانات اندیشهای را رصد و تحلیل میکند.
📖 #دیدهبان_اندیشه شماره ۳۹
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#طبیعت
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | عمیقتر از آوینی
🔸 به نظر من مرحوم فرجنژاد راه شهید آوینی را بسیار عمیقتر و قویتر و دقیقتر ادامه دادند.
🎙 حجتالاسلام والمسملین عبدالحسین خسروپناه
📍 برای دریافت نسخه رایگان ویژهنامه استاد فرجنژاد کلیک کنید.
#محمدحسین_فرجنژاد
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📺 پخش مستند سرو بی قرار
یکشنبه، ساعت 16 و 40 دقیقه
از شبکه یک
#فرج_نژاد
#استاد_صبر
#استاد_بی_ادعا
#محمدحسین_فرجنژاد
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
🔖 #عکس_نوشته | حیات پرخطر!
🔸 بشر باید دنبال راهی باشد که رفتارهای غیراخلاقی خود دربرخورد با طبیعت را کنترل و رفتارهای اخلاقی در این زمینه را تقویت کند.
📖 دیده بان اندیشه شماره ۳۹
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | دوگانگی در طبیعت
🔻 شاید فمینیستها بخاطر همردیف کردن زن با مرد، بحث طبیعت دوجنسیتی را مطرح میکنند.
📖 دیده بان اندیشه شماره 39
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#فمینیست
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
💠 سیزدهمین شماره مجله «خردورزی» منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت، شماره سیزدهم مجله «خردورزی»، ویژهنامه «موسیقی شناختی» منتشر شد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#خردورزی
#فکرت
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
خردورزی - شماره 13_compressed.pdf
24.63M
🔰 شماره ۱۳ مجله «خردورزی» ویژهنامه «موسیقی شناختی»
✴️ مجله «خردورزی» در این شماره شامل چهار پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است:
💢فلسفه و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر علیرضا بلیغ؛ خدمت یاخیانت موسیقی؟
💢دین و موسیقی
🔹گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست؛ چالش فقه و موسیقی
🔸گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی فلاحتی؛ غفلت هارمونیک
💢شناخت و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر محسن ردادی؛ مدیریت نا اهلان بر ساختارهای موسیقایی
🔸گفتوگو با دکتر محمود اکرامیفر؛ زیبای زشت
💢سیاست و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر محمدصادق کوشکی؛ موسیقی و ظرفیتهای برباد رفته
🔸گفتوگو با مصطفی محدثی خراسانی؛ انحطاط موسیقی اصیل
#خردورزی #موسیقی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت؛
🆔 @Fekrat_Net
💢 نابودی طبیعت از پس تفکر مادی
🔹 تفکر مادی، نگرش بشر را نسبت به جهان و پدیدههای آن تار و بدبینانه میسازد و این درست برخلاف نگرش مؤمنانه به جهان است.
🔸 تفکر مادی ذهن انسان را از مبادی عالیه هستی منصرف ساخته و به او میآموزد که زندگی تنازع بقا است و او موجودی تنهاست و هیچ محبتی در پس آفرینش وی وجود ندارد، پس طبیعی است که او خود را با همه چیز و حتی با سایر انسانها بیگانه ببیند.
🔹 بدبینی حاصل از نگرش مادی نسبت به جهان طبیعت و پدیدههای آن، یکی از عواملی است که سبب شده بشر غربی و پیروان شرقی وی، بیمحابا در تصرف و اعمال تغییر در جهان طبیعت بکوشد.
📖 دیده بان اندیشه شماره 39
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | انسان برتر نیست!
💡 طرفداران رویکرد عدم جواز استثمار طبیعت معتقدند که ارزش ذاتیداشتن مختص به انسان نبوده و حتی نمیتوان آن را دارای مراتب مختلف دانست.
📖 دیده بان اندیشه شماره 39
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | احیای فریضتین
💢 از اهم انگیزههایی که امام حسین(ع) برای نهضت خود ذکر کردهاند، احیای دین پیامبر و سنت مفروض امربه معروف و نهی از منكر است.
📖 دیده بان اندیشه شماره ۱۱
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محرم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | امتیاز جلسات عزا
🎙 اصغر طاهرزاده
💢 اگر ما قادر بهدرک خطاهای خود نباشیم زندگی کردن چه فایدهای دارد و بهکجا میانجامد جز بهاحساس پوچی و بیفایدگی؟
📖 دیده بان اندیشه شماره ۱۱
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محرم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | ظرفیت معنایی عاشورا
🎙 حجت الاسلام احمد واعظی
▪️ کانال تاثیرگذاری نهضت عاشورا، از طریق تاثیرگذاری در آن لایه معنایی و درونی انسانهاست.
📖 دیده بان اندیشه شماره ۱۱
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محرم
#نهضت_عاشورا
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | رنج دوری از اصل!
🎙دکتر غلامرضا ظریفیان
🔘 چرا ما نمیتوانیم به دنیای امروز امام حسین(علیهالسلام) را معرفی کنیم؟
📖 دیده بان اندیشه شماره ۱۱
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#نهضت_عاشورا
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
✅ مصاحبه اختصاصی نشریه #دیدهبان_اندیشه با حجتالاسلام شجریان
🔸 پیرامون جریانشناسی عدالتخواهی در ایران (دیده بان اندیشه 40)
🔹 در موسسه پژوهشی مبنا
#عدالت_خواهی
#مصاحبه_اختصاصی
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #بازنشر | حکمت حکیمی
♨️ بازنشر دیدهبان اندیشه شماره 31 به مناسبت سالگرد مرحوم محمدرضا حکیمی
🔸این ویژهنامه به بازتاب روایتهای جریانات فکری در خصوص اندیشههای علامه حکیمی میپردازد و بر این اساس سه مسئله کلیدی را مورد بازخوانی انتقادی قرار میدهد:
۱- اندیشه تفکیک در نظر مرحوم حکیمی؛
۲- سیاست در نظر مرحوم حکیمی؛
۳- عدالت در نظرمرحوم حکیمی.
#علامه_حکیمی
#ژورنالیسم_اندیشه
#اسلام_شناس_عدالتخواه
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_N0..31.web.pdf
24.08M
🔶 نشریه دیدهبان اندیشه
(شماره ۳۱. مهرماه ۱۴۰۰)
🔻ارتحال علامه حکیمی به عنوان اسلامشناس عدالتخواه بهانهای شد تا باز هم اصحاب اندیشه و قلم در فضای مجازی بهصف شده و شروع به تحلیل و تبیین منظومه فکری ایشان کنند. اینان هر کدام از زاویه دید خود، نظریات این متفکر برجسته را بررسی نمودند.
🔸 دیدهبان اندیشه سعی دارد با رسالت تبیینگرایانه خود به بررسی بازتاب اندیشههای این حکیم فرزانه بپردازد و روایتهای مختلف در اینباره را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
#علامه_حکیمی
#ژورنالیسم_اندیشه
#اسلام_شناس_عدالتخواه
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
انالله واناالیه راجعون
ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان می رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم.
برنامه تشییع و مراسمات متعاقبا اعلان خواهد شد.
#مناسبتی
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
💠 «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهلم، تیرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻رویکرد جریانات اندیشهای نسبت به عدالت و عدالتخواهی؛
🔻تمایز عدالتخواهان در توجه به ساحات سهگانه برابری؛
🔻تبیین رابطه آزادی و عدالت و تقدم یکی از آنها در فلسفه؛
🔻نقد عدم توجه همزمان به دو گونه عدالت واقعی و ادراکی.
✳️ به ضمیمه یادبود استاد رسانهپژوه مرحوم محمدحسین فرجنژاد
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 https://fekrat.net/?p=10973
#برابری_تشابه
#اندیشه_عدالت_خواهی
#عدالت_واقعی_و_ادراکی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_40_pc.pdf
17.93M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 40؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_40_mobile.pdf
18.26M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 40؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🆔 @didebane_andisheh
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 40 #دیدهبان_اندیشه
♦️ «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🔷 عدالت از آنجایی که ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد، برای همگان قابل فهم بوده و از آنجایی که تشتت نظرات درباره آن مخصوصا در دوران حاضر و متاثر از تبعیضهای حاصل از مدرنیته، به اوج خود رسیده، پیچیدگیهای زیادی را در ماهیت خود جای داده است.
🔶 در کشورمان ایران اگرچه که بحث از چیستی عدالت و شعارهای عدالتخواهانه، از دهههای اخیر توسط متفکرین سنتی و روشنفکر کلید خورد، اما با وقوع انقلاب شکوهمند این مساله به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و در تمام ساحات جامعه منتشر شد. با فراگیرشدن این موضوع، اندیشمندان تلاش کردند تا سامانی به جریانات عدالتخواه داده و جریانشناسی روشنی را ارائه دهند؛ اما به دلیل همان تشتت نظرات، میتوان به ناکارآمدبودن این جریانشناسیهای موجود حکم کرد.
🔷 هر ساله در تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، اندیشمندان و صاحبنظران زیادی موضوع عدالت را برای سخنرانیها و یادداشتهای خود انتخاب کرده و درباره آن تفلسف میکنند. دیدهبان اندیشه نیز به منظور ساماندادن مضاعف به نظریات مختلف در باب عدالت، اقدام به جریانشناسی جدیدی در این زمینه کرده است.
🔶 از بررسی پیامهای رسانهای مربوط به موضوع عدالتخواهی میتوان اینگونه نتیجه گرفت که مهمترین وجه اختلاف جریانات عدالتخواه معاصر، اختلاف در مبانی است که آنها برای عدالت لحاظ کرده و از پیشینیان خود به ارث بردهاند. یکی از مهمترین این مبانی، مقوله «مساوات» و «برابری» است که به دلیل اهمیت فزاینده، جریانات مختلف به آن توجه کردهاند.
🔷 مساوات در ادبیات مدرن، خود را در سه ساحت نمایان میسازد؛ دو ساحت اول ناظر به عدالت واقعی(در مقام ثبوت) و ساحت آخر ناظر به عدالت ادراکی(در مقام اثبات) است. برخی از جریانات اندیشهای، صرفا بخشی از عدالت واقعی یعنی مساوات در فرآیند و آزادی عمل انسانها را برجسته میسازند و برخی دیگر با تاکید بر عدالت ادراکی، مساوات را در هر سه ساحت خواستارند.
🔶در این بین جریاناتی نیز هستند که با برجستهسازی هر دو بُعد عدالت واقعی(یعنی دو ساحت برابری فرصتها و فرآیندها)، توجه به عدالت ادراکی را نیز از وظایف حکمرانی به شمار آورده و به منظور همسوسازی عدالت ادراکی با عدالت واقعی، راهحلهایی را برای تربیت بشر ارائه میدهند.
#برابری_تشابه
#اندیشه_عدالت_خواهی
#عدالت_واقعی_و_ادراکی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
May 11