eitaa logo
دین پژوهی
212 دنبال‌کننده
341 عکس
192 ویدیو
21 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
دین پژوهی
https://eitaa.com/dinpajouhi
قاسم رَسّی و کتاب تثبیت الامامة او چه ارتباطی با هفتم صفر و شهادت امام مجتبی(ع) دارد؟ قاسم رسّی فرزند ابراهیم طباطبا از نوادگان امام مجتبی(ع)، متولد ۱۶۹ قمری متوفای ۲۴۶ قمری است. وی از جمله امامان به شمار می آید و از او آثاری بر جای مانده و به او منتسب است. یکی از آثار منتشر شده در مجموعه کتب و رسائل قاسم رسی، کتابچه ای است با عنوان تثبیت الامامة که موضوع آن اصل مساله امامت و اثبات امامت علی علیه السلام است. ♦️حدود بیست سال قبل آقای صالح وردانی که اهل مصر و روزنامه نگار بوده و گویا از مذهب تسنن به تشیع تغییر مذهب داده با دیدن یک نسخه خطی از کتاب تثبیت الامامة قاسم رسّی، به زعم خود آن را تحقیق و منتشر می کند. بدون آنکه شناخت درستی از مولف و کتاب او داشته باشد. در پایان متن این چاپ، خلاصه ای از زندگی امامان دوازده گانه شیعه در سه صفحه ضمیمه کتاب تثبیت الامامة شده است، البته با یک برگ فاصله و بدون اینکه رسما و صراحتا ادعا شده باشد که این سه صفحه جزئی از کتاب تثبیت الامامة است و صد البته روشن است که نیست! کتاب تثبیت الامامة تحقیق آقای صالح وردانی از بیروت لبنان به بازار کتاب ایران راه پیدا می کند و به دست همان جریان مصرّ بر اختصاص هفتم صفر به امام مجتبی(ع) می افتد. لذا آن سه صفحه ضمیمه کتاب را بخشی از کتاب پنداشته و وقتی می بینند در آن تاریخ شهادت امام حسن(ع) روز هفتم صفر ذکر شده، این می شود یک کشف مهم علمی و تاریخی که متنی پیدا کردیم از قرن سوم و این منبع، هم از کتاب الدروس شهید اول که در قرن هشتم، موافق ۷ صفر است و هم از همه منابعی که ۲۸ صفر را روز شهادت می دانند، قدیمی تر است!♦️ غافل از آنکه این ضمیمه هیچ ربطی به کتاب تثبیت الامامة قاسم رسّی ندارد و در نسخه های خطی متعدد این کتاب نیست و نمی تواند وجود داشته باشد چرا که: اولا؛ قاسم رسّی یک زیدی متعصب به مذهب زیدیه است که ائمه اثناعشر را به عنوان امام به رسمیت نمی شناخته و خود او در دو کتاب دیگرش با عنوان الرد علی الرافضة و الرد علی الروافض به رد دیدگاههای شیعه امامیه پرداخته است! ثانیا؛ قاسم رسّی متوفای سال ۲۴۶ قمری است و در زمان امامت امام دهم شیعیان ( ۲۵۴ قمری) از دنیا رفته و نمی توانسته تاریخ همه امامان تا امام دوازدهم را بیاورد! ثالثا؛ قاسم رسّی اصولا شخصیتی فقهی و کلامی داشته و در هیچیک از آثارش وارد حوزه های تاریخی و این قبیل مسائل نشده است! 💠 اقامه عزا در ۷صفر برای امام مجتبی علیه السلام و تشکیل جلسات ذکر فضائل و مناقب آن امام مظلوم، مطلوب و مرضی خداوند متعال و اهلبیت علیهم السلام است و این نوشتار صرفا جهت توضیح اختلاف موجود در تاریخ شهادت ایشان است.💠 https://eitaa.com/dinpajouhi
🌸 جلب توجه امام زمان(عج) 🌸 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: آقایی می‎گفت محضر حضرت عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف مشرّف شدم، ولی نمی‎دانستم اصلاً محضر چه کسی هستم! این آقا می‎گفت که من ضمن صحبت‎هایم به ایشان عرض کردم: خیلی میل دارم یک کاری انجام دهم؛ یک عملی را انجام دهم که بدانم مورد حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و بدانم اگر من آن کار را انجام دهم، مورد توجه حضرت می‎شوم. کار خوبی باشد و مورد پسند حضرت باشد. مدام این‎ها را تکرار کردم. ♦️حضرت فرمود: یکی از آن کارهایی که واقع می‎شود، این است که اینکه صدای بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...» را بخوانی! ♦️ 📚کتاب حضرت حجت(علیه السلام)، ص ۳۳۶ لینک مطالعه در سایت مرحوم آیت الله بهجت(ره): https://bahjat.ir/fa/content/13070 🎁 این مطلب می تواند هدیه ای ارزشمند باشد از طرف شما به دوستداران امام زمان(عج)، تا مورد توجه حضرت باشند.💐 https://eitaa.com/dinpajouhi
به عشق حسین .pdf
735.9K
🌸 به عشق حسین (ع) 🌸 🔹 ۷۲ پیشنهاد برای گسترش جریان اربعین در خانواده، مسجد و محله 🔸 ۱۱ پیشنهاد برای زائران پیاده روی اربعین 🔸 ۲۱ پیشنهاد برای گرامیداشت اربعین در محله 🔸 ۱۴ پیشنهاد برای گرامیداشت اربعین در مسجد محله 🔸 ۱۱ پیشنهاد برای مادران، پدران و خانواده ها 🔸 ۸ پیشنهاد برای دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان 🔸 ۷ پیشنهاد برای هنرمندان و اهالی رسانه https://eitaa.com/dinpajouhi
13.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ثورة المشایه، عربی - فارسی سید محمد حسینی
مرحوم آیت‌الله شیخ علی آزاد قزوینی‌(ره)
دین پژوهی
مرحوم آیت‌الله شیخ علی آزاد قزوینی‌(ره)
خاطره اربعین! مرحوم از اون گمنام های دوره ما بود که طبق معمول در زمان حیاتش شناخته نشد. با وجود اینکه خودش صاحب چاپ شده بود، اما در هیات افتاء آیت الله سید محمد شاهرودی، بیت ایشان را تقویت می کرد. مرحوم آزاد، کتاب خاطراتی دارد بسیار خواندنی! در اونجا خاطره ای عجیب از زیارت اربعین نقل کرده که باعث ترغیب بسیاری از مردم برای سفر اربعین شد. ایشان که از نزدیکان مرحوم آیت‌ الله سید شاهرودی بودند ، نقل می کنند که شبی آقا مرا برای شام دعوت کرد، و از من پرسید: فردا کجا می‌روی؟ عرض کردم: قصد دارم پیاده به کربلا بروم. گفتند: اینقدر پیاده کربلا رفتی، آیا در بیابان چیز خاصی ندیدی؟ گفتم نه هر چه مردم می‌بینند یا می‌شنوند من هم می‌بینم و می‌شنوم. ایشان گفتند: اگر فردا کربلا رفتی، در بین راه بیابانی ست به نام ؛ هیچ آبی در آن وجود ندارد. در آنجا یک ساعت به غروب آفتاب، در زیر بوته‌های بلند، خوب نگاه کن، ببین چه می‌بینی و چه می‌شنوی! فردای آنروز با پسرم به سمت کربلا حرکت کردیم و به بیابان «ابوالهدمه» رسیدیم. همراهان رفتند و ما ماندیم و منتظر شدیم. نزدیک غروب ناگهان مرغ‌های زیادی را دیدم که از گنجشک‌ بزرگتر بودند و از بوته‌ها بیرون ‌آمدند، شنیدم این مرغ‌ها فریاد می‌زدند: «وای حسین کشته شد!» دسته دیگری به زبان عربی می‌گفتند: «وای حسین قد قُتِل». موقع غروب آفتاب ماجرا به پایان رسید و من با پسرم به سمت کربلا حرکت کردیم. وقتی از کربلا برگشتم و خدمت مرحوم آیت‌الله شاهرودی رسیدم و جریان را گفتم ، ایشان به گریه افتادند و فرمودند صحیح است و من هم این صحنه را دیدم! ♦️دقت کنید! این جریان، خاطره یک نفر اهل علمِ صاحبِ رساله ست که برای یک مرجع شیعه هم اتفاق افتاده! خواب ِاز سر پرخوری نیست، واقعیت بوده ا! خلاصه اینکه ببینید برای سیدالشهداء(ع) در عالم چه خبره!! تا زبان بسته، موضوع رو می فهمند و برای امام شهیدان ، اما از ما اونجور که باید و شاید رو بجا نمی آریم و هنوز درست و حسابی خودمون رو خرج عزای اباعبدالله(ع) نکردیم و قصدشم نداریم! کی میخاییم هشیار بشیم، الله اعلم! ده ها اطلاعیه و اعلامیه عزاداری برامون میاد و می بینیم، اما ارادت ما اونقدری قوت نداره که ببردمون تا مجلس عزا..♦️ https://eitaa.com/dinpajouhi
✨صفوان جمّال روایت كرده است: ✍ مولایم امام صادق علیه السلام درباره زیارت به من گفت: هنگامی كه قسمت قابل توجهی از روز برآمده، این زیارتنامه را بخوان.
اربعین روز دعا، بهر ظهور مهدی(عج) است..
📣 نمازی مهم در روز جمعه: 📝شيخ طوسى در كتاب‏ «مصباح المتهجد» روایت کرده است: هر كه در روز جمعه دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ. ♦️تا جمعه ديگر دچار ‏ و نشود، و حق تعالى او را در كنار و محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد.♦️ علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر اين دعا را فردى كه سيّد نيست بخواند به جاى « اَبِينَا» بگويد《 اَبِيهِ 》 یعنی بعد از نماز اینطور بگوید: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِيه إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ. نکته مهم اینه که اگه آدم پنج دقیقه وقت بزاره و این دو رکعت رو بخونه در این اوضاع آخرالزمانی، اولا خودشو تا جمعه بعدی از هر فتنه و بَلیّه ای میکنه، این میشه مزد دنیاییش، ثانیا برای قیامت هم، خودشو ان شاءلله در ردیف محمد وال محمد و حضرت ابراهیم علیهم السلام قرار میده! فقط خدا میدونه ما چه گرفتاریها و ابتلائاتی داریم و چقدر در قیامت محتاج شفاعت اهلبیت ایم! ✔️ انصافا اگر بازاری هم به این موضوع نگاه کنیم، این همه مزیّت در برابر دو رکعت نماز، ارزشش رو داره که فقط پنج دقیقه براش در کل هفته وقت بگذاریم. https://eitaa.com/dinpajouhi
🚩 ۲۴ صفر طلب قلم و دوات توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله (حدیث قِرطاس) روزهای آخر عمر شریف بود. مهاجرین و انصار اطراف بستر آن حضرت نشسته بودند. صلّی الله علیه و آله نظری به آنان فرمود در حالی که به علم می‌دید بعد از آن حضرت، فتنه‌ها، انحرافات فکری و بین مسلمین که از ظلم به اهل بیت ایشان و خلیفه‌ی بلافصل الهی علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام پیش می‌آید، چه می‌کند. لذا برای حفظ امّت از لغزش‌ها و هرج و مرج فرمود: 💠 «إیتوني بِدَواةٍ وَ بَیاض اَکتُب لَکُم ما لَن تَضِلّوا بَعدی اَبَداً.» «کاغذ و دوات برای من بیاورید تا مطلبی برای شما که هرگز بعد از من گمراه نشوید.» در این هنگام با کلامی که پیش از آن هرگز احدی به رسول خدا صلّی الله علیه و آله نگفته بود، جسارت کرد و گفت: 🔥 «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر، حَسبُنا کِتابَ الله!» «همانا این مرد هذیان می‌گوید، کتاب خدا ما را بس است!» با این کلام ، اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد. عدّه‌ای از منافقین گفتند: «حرف،حرفِ عمر است!» عدّه‌ی دیگر گفتند: «کاغذ و قلم بیاورید!» در این هنگام رسول خدا صلّی الله علیه و آله صورتِ مبارک از آنان برگرداند و فرمود: «از پیش من دور شوید، نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست!» آنان رفتند و کار خودش را کرد و شد در امّت اسلام آنچه نباید می‌شد! ▪️ذکر چند مطلب در این باره شایان توجّه است: ۱. این حدیث به عبارات مختلف در کتب و اهل تسنّن نقل شده است. جمله‌ای که عبارت جسارت آمیز را در بردارد، به صورت‌های مختلف آمده است که همگی نشان دهنده‌ی جسارت و هتک حرمتِ عمر به ساحت مقدّس پیامبر صلّی الله علیه و آله می‌باشد. عدّه‌ای هم از اهل خلاف بر آن شده‌اند که معنای این عبارت را به شکل دیگری نقل کنند تا شاید از وقاحتِ کلامِ گوینده‌ی آن بکاهند، امّا این ماجرا قابل انکار نیست! ۲.جسارت و نسبت هذیان و کلام باطل دادن به اشرف مخلوقات، مخالف نصّ کریم است. آیات زیر تنها به عنوان نمونه ذکر می‌شود: 🔹«وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ؛ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» (نجم: ۳ و ۴) «و (پیامبر) از روی هوی و هوس سخن نمی‌گوید؛ گفتار او چیزی جز که به او نازل می‌شود، نیست.» 🔹«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُول» (نساء: ۵۹، مائده: ۹۲، نور: ۵۴، محمد: ۳۳، تغابن ۱۲، آل عمران: ۳۲ و ۱۳۲، انفال: ۱، ۲۰ و ۶۰، مجادله: ۱۳) «خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر اطاعت نماييد.» ۳. همچنین گوینده‌ی این کلام جسارت آمیز، شامل این آیات قرآن می‌شود: 🔹«وَ مَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا» (نساء: ۱۱۵) «و هر کس بعد از آنکه راه هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت‌ گاهی است!» 🔹«إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا» (احزاب: ۵۷) «قطعاً کسانی که خدا و پیامبرش را آزار می‌رسانند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.» ۴. اضافه بر عبارت «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده‌ی این کلام در زمان‌های مختلف در دوران حکومت غاصبانه‌اش و قبل از آن، در جواب سؤال کنندگان و گاهی هم در کلام خودش، علّت انجام این کار خود را توضیح داده است. عمر روزی در زمان خلافت غاصبانه‌اش به گفت: «می‌دانی چرا آن روز مانع آوردن کاغذ و قلم شدم؟ چون می‌دانستم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در آن وصیّت می‌خواهد خلافت و امامت بعد از خود را با علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیان کند؛ لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!» (کشف الیقین: ص٤٧١، التحفة العسجدیة: ص١٤٤، کشف الغمة: ج٢ ص٤٧، حلیة الابرار: ج٢ ص٣٢١، بحارالانوار: ج٢٩ ص٦٣٩، ج٣٠ ص ٢٤٤، ج٣١ ص٧٥ و کتب دیگر) 📚 تقویم شیعه، ص ۶۹ تا ۷۴ (با تخلیص و توضیح)