eitaa logo
دین پژوهی
211 دنبال‌کننده
330 عکس
184 ویدیو
21 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک طرفدار کتاب که دکترای حدیث هم دارد، در برنامه‌ی زنده، جرات نمی کند به احادیثی که خودش تایید کرده، عمل کند! بخاری، تسلیت!✋️ https://eitaa.com/dinpajouhi
مادر و ما ادراک مادر! این حدیث رو با دقت بخونید و ببینید چرا حق مادر جبران شدنی نیست: به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض شد: ای رسول خدا! حقّ پدر چيست؟ حضرت فرمودند: اينكه تا زنده است، از او اطاعت كنى. سؤال شد: حقّ مادر چيست؟ حضرت فرمود: هيهات، هيهات که کسی به حقّ مادر برسد! اگر کسی به تعداد ريگهای بيابان، و به اندازه‏ قطره‏ هاى باران در همه‏ عمر دنيا در برابر مادرش بايستد و خدمت كند، معادل باردارى مادر و حمل فرزند در شكم او نمی ‏شود! (مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص۱۸۲) این مقدار عظمت مادر، فرمایش پیامبریه که ما یَنطق عَن الهوی ست. غلو و دروغ در کلامش نیست! حالا ما، چقدر جبران محبت مادرامون رو کردیم؟ اگر زنده اند، امسال قراره براش چه کار کنیم؟ و اگر در جوار رحمت حق اند، چه خیراتی روز مادری به نیت ش انجام می‌دیم؟ و از اینا بالاتر، برای مادر سادات، برای حضرت زهرا(س) چیکار می‌کنیم؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
از غزّه گذشتیم و رسیدیم به حیفا ما را غم صبرا و شتیلاست، حریفا! حریفی تو و یک روز می افتی در پای زن و کودک ما خوار و خفیفا جز کشتن و خونریزی و آشوب چه کردی یا ایّها الانسان که جَعلناکَ خَلیفا شیطان بزرگ، از مَکَرَ الله چه دانی؟ تو کانَ ضعیفایی و او، کانَ لطیفا یک‌ روز می آید که در آن بیت مقدّس یاران به نمازند ردیفاَ به ردیفا در باد تکان می خورد و بیرق ست دیناً قیَماً ملّةَ مظلومَ حنیفا https://eitaa.com/dinpajouhi
کتاب سوزی و مبارزه با آثار اهلبیت(ع) میراث کیست؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔶️ نکته ای در خوانش دعای «یا من ارجوه» 🔹️دعای «یا من ارجوه»، از ادعیه‌ی معروفه‌ی ماه رجب است که پس از نمازهای یومیه خوانده می‌شود. پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن این گونه یافته شد: یا من ارجوه ...تا این عبارت:و زدنی من فضلک یا کریم (بدون گرفتن محاسن و حرکت دست).(اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴). 🔸️توضیح: حضرت صادق(ع) در پاسخ به سائل که می‌پرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم. پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابه‌ی دست راست را حرکت می‌داد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار. در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بوده و نه بیشتر. کیفیت ویژه‌ای را نیز در آن بیان نکردند (گرفتن ریش و حرکت سبابه). در این لحظه حضرت برای خودش و نه تعلیم، شروع به خواندن دعا کرد و از ، دستی بر محاسن و سبابه‌ی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود. از شواهد مهم در تایید این مطلب: ۱. در عبارت پایانی، واژه‌ی «شیبة» نشان دهنده‌ی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالیکه اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمی‌تواند بخشی از یک دعای همگانی باشد. اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژه‌ی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن دعا مطرح می شود و باز هم کمکی به مدافع خوانش دعا برای همگان نمی‌کند. ۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسش‌های بی‌پاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخواسته از حالت شخصی امام است. ۳.این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دست‌ها خبری نیست. (الکافی، ج۲، ص۵۸۴). 🔸️نتیجه اینکه: حالت ویژه‌ی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که جزء دعا نیست) از ابتدا از سوی امام پدید آمد، در زاد المعاد مجلسی است. علامه مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، یا خطای کاتب بوده و یا سهو مرحوم مجلسی، که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است. (زاد المعاد، ص۱۶). حتی با توجه به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداده و امر به کتابت ننموده و برآمده از حالت شخصی حضرت است. طبق نقل رجال کشی که سندش از سند ابن طاوس بهتر و کامل تر است، حضرت صادق (ع) پس از تعلیم دعای روزانه ماه رجب، دستان مبارکشان را بلند کرده و تتمه دعا را خواندند. سپس دست خود را بر محاسن شریف قرار داده و گریستند. در این نقل سخنی از حرکت دادن انگشت سبابه نیست! لذا می توان این دعا را از ابتداء تا عبارت خواند، بدون حرکت دست. 🔹️این متن درصدد پاسخ به پرسشهایی است که از سوی برخی افراد و بقصد تمسخر ادعیه مطرح می‌شود و جنبه صرفا تحقیقی دارد و مفید اهل تحقیق است.🔷️ https://eitaa.com/dinpajouhi
غریب تر ز حسن نام است که خاک خوردن نامش نشان غربت اوست.. آخر جمادی الثانی، سالروز وفات حضرت ام کلثوم سلام الله علیها تسلیت باد. https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 دروغ ازدواج حضرت ام‌کلثوم(س) با عمر 🔹این ماجرای جعلی، یکی از دروغهای بزرگ تاریخ و در راستای موجه جلوه دادن شخصیت عمر بن خطاب و برقراری روابط صمیمانه میان اهل بیت «علیهم السلام» و دشمنانشان است. 🔹در پاسخ به این شبهه باید گفت: محیی الدین نووی عالم اهل سنت و مرحوم آیه الله مرعشی نجفی، معتقدند عمر بن خطاب با ام‌کلثوم ازدواج کرده است نه دختر حضرت علی «علیه السلام»! 🔹محیی الدین نووی مهمترین شارح صحیح مسلم در کتاب «تهذیب الأسماء و اللغات» می نویسد: ابوبکر هنگام مرگ به دخترش عایشه گفت: پس از مرگ من مراقب دو برادر و دو خواهرت باش. عایشه با تعجب گفت: دو برادرم را می شناسم اما یک خواهر بیشتر ندارم! منظورت از خواهر دوم کیست؟ ابوبکر گفت: گمان می کنم طفلی که در رحم همسرم حبیبة بنت خارجة است نیز دختر است. نووی می نویسد: طفلی که در رحم حبیبة بن خارجة بود دختر بود و نامش را ام کلثوم گذاشتند. عمر بن خطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرده است. [۱] 🔹مرحوم آیه الله مرعشی نجفی می فرمایند: اسماء بنت عمیس همراه همسرش جعفر طیار به حبشه مهاجرت کرده و پس از بازگشت از حبشه به مدینه منوره هجرت کردند. اسماء پس از رحلت همسرش جعفر طیار با ابوبکر ازدواج کرد و چند فرزند به دنیا آورد. یکی از فرزندان او از ابوبکر، ام‌کلثوم است. پس از مرگ ابوبکر حضرت علی «علیه السلام» با اسماء بنت عمیس ازدواج کرد و دخترش ام کلثوم نیز به خانه حضرت علی «علیه السلام» آمده و به عنوان آن حضرت در خانه ایشان بزرگ شده است. حضرت علی «علیه السلام» ام کلثوم و محمّد (فرزندان ابوبکر) را به عنوان فرزند (ابنی و ابنتی) صدا می زد و عمر بن خطاب با همین ام کلثوم ازدواج کرده است. تشابه اسمی ام کلثوم دختر ابوبکر با حضرت زینب که کنیه اش ام کلثوم است و خطاب به حضرت امیر (ابنی و ابنتی) باعث اشتباه بسیاری از مورخین و محدثین شده است.[۲] 🔥لذا ازدواج ام‌کلثوم دختر ابوبکر با عمر بن خطاب، مورد اتفاق است. 📚۱.تهذیب الاسماء و اللغات، ج ۲، ص ۶۳۰، ش ۱۲۲۴ 📚۲.شرح احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج۳، ص ۳۱۵ https://eitaa.com/dinpajouhi
انگیزه_دولتهای_اموی_و_عباسی_در_جعل.pdf
20.84M
📚 معرفی و دانلود کتاب: انگیزه دولتهای اموی و عباسی در جعل و ترویج حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم سلام الله علیها 📜 اثری ماندگار از یادگار صاحب الغدیر؛ مرحوم دکتر محمّد امینی نجفی 📎این کتاب در نوع خود و از حیث تحقیق و تفحص در متون عامّه، كم نظیر و فوق العاده می باشد و حدود ۱۲۱۴ منبع و مصدر تحقیقی دارد به همراه مطاعن و مثالبی بنا بر روایات عامّه https://eitaa.com/dinpajouhi
اعتراف بزرگترین شارح صحیح مسلم: عمر با امّ‌كلثوم ازدواج کرد، نه ام‌کلثوم دختر امیرالمؤمنین علی علیه السلام. https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 تاملی در روزه و مراقبات ماه‌رجب 🔴 🔹برای روزه هیچ ماهی جز ماه رجب، بَدَل و عَوَض معلوم نکردند، یعنی بقدری روزه این ماه عظمت داره که دوتا کار برای جبرانش پیامبراکرم(ص) فرمودند انجام بدید: 🔹شیخ صدوق در « ثواب الاعمال » و « امالي» به اسناد خود از حضرت محمد صلي الله عليه و آله وسلم روايت کرده است كه فرمود: «هركس سي روز از رجب را روزه بدارد منادي از آسمان ندا خواهد نمود كه اي بنده ي خدا اما آنچه از تو گذشته است براي تو آمرزيده شد پس عمل را در مابقي عمر از سر بگير ...» 🔹از ايشان پرسيده شد: «اى پيامبر خدا، اگر كسى به خاطر يا نتوانست و يا پاكيزه نبود و نتوانست در ماه رجب را روزه بدارد، چه كارى بكند تا به آنچه توصيف فرموديد، برسد؟» فرمود: «در عوض هر روز، به بيچارگان بدهد. سوگند به خدايى كه جانم در دست او است، هركس اين صدقه را در روز بپردازد، به آنچه توصيف كردم، بلكه به بيشتر از آن مى‌رسد؛ زيرا اگر همه‌ى آفريده‌هاى آسمان‌ها و زمين گرد هم آيند تا اندازه‌ى ثواب صدقه را تعيين كنند، نمى‌توانند به يك دهم فضايل و درجاتى كه صدقه‌ دهندگان در بهشت‌ها مى‌رسند، نايل گردند.» 🔹عرض شد: «اى رسول خدا، اگر كسى نتوانست اين مقدار صدقه بدهد، چه كار كند تا به آنچه توصيف فرموديد، نايل گردد؟» فرمود: در هر روز از ماه رجب تا پايان ۳۰ روز، اين تسبيح را ۱۰۰ بار بگويد: 🔹سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ. 📚أمالي شيخ صدوق ج ۱ ص ۶۳۲ 🔹بجز روزه، کلی اعمال و اذکار هم در کتب مختلف، برای این ماه بزرگ نقل شده و اهلش، داد سخن دادند و گفتند تا دیر نشده بجنبید که فی التاخیر آفات! راست هم گفتن، اگر فردای قیامت ندا دادند: اَینَ الرّجَبیون و خدای نکرده دست ما خالی بود و اصلا جزء رجبیون نباشیم که واحسرتاه...! 🔹لکن یه نکته ای این وسط هست و اون و هست. بقول مرحوم ملاحسینقلی همدانی: تا نباشد، نه ذکر و نه فکر، به حال قلب انسان فایده ای نخواهند بخشید! 🔹خدا رحمت کند مرحوم آیت الله حق شناس فرموده بودند: من جان ندارم که آنچنان عبادت کنم ولی سعی می‌کنم تا آن دو رکعت نمازی که می‌خوانم بماند! آدم اگر هر روز فقط یک آجر بفرستد و آن را خراب نکند بالاخره طی ده سال می‌تواند یک خانه بسازد، اما اگر هر روز یک طبقه بسازد ولی آن را خراب کند در آخر چیزی نمی‌ماند؛ عمل انسان را می‌کند. 🔹پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند: إذا رأيت الناس يشتغلون بكثرة العمل فاشتغل أنت بصفوة العمل! یاعلی، وقتی ديدى مردم، به عمل فراوان مشغولند تو به عمل بپرداز! 🔹پس اگر، فقط عمل با ولو کم، با در این ماه انجام بدیم، بهتر از پر کردن جدول مراقبت اعمال رجبیه است با گناه! اگر همین عمل کم رو به آل الله مخصوصا وجود مقدس امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) کنیم و جلوی نفس اماره رو با کنترل و بگیریم، کاری کردیم کارستان! 🔹این هم شدنی نیست، مگر خود حضرات عنایت کنند. شاعر خوب گفت: ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند.. https://eitaa.com/dinpajouhi
حدیثی زیبا از حضرت امام محمدباقر (ع) در برتری محیّرالعقول علماء بر اهل ذکر و عبادت. https://eitaa.com/dinpajouhi