📌 انشاءالله توفیق شود گامی در مسیر فقه برداشته شود...
#سیدعمار_حکیم
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹فرقهها با درگیر کردن ما با نامسئلهها باعث میشوند وقت و هزینهی خود را صرف بازی در زمین استعمار کنیم🔹
💠 حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار در سیویکمین نشست از مجموعه نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش فرقههای انحرافی در پیشبرد اهداف سیاست استعماری، در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: به لحاظ لغوی استعمار به معنای به دنبال آبادی و عمران بودن است که ظاهری مثبت و خوب دارد. اما در اصطلاح معنای بدی پیدا کرده و به کسانی اطلاق میشود که با بهانهی عمران و آبادانی، نفوذ میکنند و افراد و سرزمینی را تصاحب میکنند و اینطور عنوان میکنند که حیات آن افراد و تمدن و پیشرفت آن سرزمین بستگی به حضور استعمارگر دارد. با این نگاه استعمارگر جوامعی را برای هدف خود میپسندد که جوامع بزرگ و پویا و کلان نباشد و به دنبال واحدها و جوامع کوچک است و به دنبال کلان سازی نیست بلکه دنبال تکثیر واحدهای کوچکتر است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹فرقهها با درگیر کردن ما با نامسئلهها باعث میشوند وقت و هزینهی خود را صرف بازی در زمین استعمار کنیم🔹
💠 حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار در سیویکمین نشست از مجموعه نشستهای همایش تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش فرقههای انحرافی در پیشبرد اهداف سیاست استعماری، در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: به لحاظ لغوی استعمار به معنای به دنبال آبادی و عمران بودن است که ظاهری مثبت و خوب دارد. اما در اصطلاح معنای بدی پیدا کرده و به کسانی اطلاق میشود که با بهانهی عمران و آبادانی، نفوذ میکنند و افراد و سرزمینی را تصاحب میکنند و اینطور عنوان میکنند که حیات آن افراد و تمدن و پیشرفت آن سرزمین بستگی به حضور استعمارگر دارد. با این نگاه استعمارگر جوامعی را برای هدف خود میپسندد که جوامع بزرگ و پویا و کلان نباشد و به دنبال واحدها و جوامع کوچک است و به دنبال کلان سازی نیست بلکه دنبال تکثیر واحدهای کوچکتر است.
◽️وی افزود: با توجه به اینکه اخیراً در مباحث سیاسی به صورت گسترده به مبحث جنگ روایتها پرداخته شده است، باید بدانیم که این بحث ذهنی و افسانهای نیست و واقعیت دارد ما، هم در فضای سیاسی جنگ روایتها داریم و هم در فضای دینی داریم.
در فضای دینی از دل جنگ روایتها، فرقهها متولد میشوند و میبینیم که با کثرت جنگ روایتها در این فضا مواجه هستیم و شاهدیم که از دل جنگ روایتها فرقه ها متولد میشوند.
محمدی هوشیار گفت: سیاست استعماری بیش از آنکه وقت و هزینه خود را صرف جنگ روایتها در فضای سیاسی کند، در فضای دینی وقت و هزینه صرف میکند. چرا که هم هزینه کمتری میکند و هم آورده بیشتری برایش دارد.
آوردههای استعمار در جنگ روایتها چیست؟ استعمار دوست ندارد فضای کلان را مدیریت کند و مدیریت خردها برایش راحتتر است. از سوی دیگر در جنگ روایتها، خرده روایتها شکل میگیرد و هرچه این واحدهای کوچک بیشتر شود، استعمار تک تک آنها را راحتتر مدیریت میکند و میتواند آسیب بهتری به جامعه هدف خود بزند.
◽️عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: وظیفه ما در این وضعیت این است که ما در برابر استعمار باید سوار بر کلان روایتها شویم. چرا که امروز مشکل ما در بحث فرقهها بهائیت، احمد الحسن، آتئیست و... نیست بلکه معتقدم اینها مشکل و مسئله ما نیستند، بلکه نامسئله ما هستند و مسئله ما چیز دیگری است. اما دشمن خيلی علافه دارد ما را درگیر این نامسئلهها کند.
مشکل ما این است که زمین بازی را دشمن برای ما تعریف کرده و وقتی زمین بازی را دیگری برای ما طراحی کرد، ما را مشغول خرده روایتها میکند و از مسئله اصلی غافل میکند. مثلاً امروز بهائیت را راه میاندازد و ما انرژی خود را صرف آن میکنیم، بعد احمد الحسن را وسط میاندازد و دوباره بازی جدیدی شکل میدهد.
اما وقتی کسی کلان مسئله و کلان روایت را خوب بفهمد، دیگر فریب درگیر شدن با مسئلههای کوچک و نامسئلهها را نمیخورد. از هوشمندیهای حضرت امام این بود که مسئله جامعه را نه بهائیت و خود رژیم طاغوت که پشتیبان همه اینها را مسئله کلان میدانست.
◽️حجتالاسلام محمدی هوشیار افزود: لذا کارکرد فرقهها در پیشبرد سیاست استعماری این است که نامسئلهها را جای مسئله نشان میدهد و ما را گرفتار مسائل خورد میکند و بهجای اینکه دنبال مدیریت میدان و فضا باشیم، گرفتار این شدهایم که ما را مدیریت میکنند و در نتیجه گاهی برای مقابله با وهابیت هزینهای گزاف میکنیم، گاهی برای مقابله با احمد الحسن و به همین ترتیب الی آخر.
بنابراین ما باید شبکه مسائل خود را بشناسیم و سوار بر کلان روایت شویم و تا زمانی که این اتفاق نیافتد ما در زمین دشمن بازی میکنیم و خودمان را گرفتار فرقهها کردهایم.
◽️وی گفت: آسیبهایی که فرقهها بر جامعه دارند که جایگاه آنان در پیشبرد سیاست استعمار را نشان میدهد، عبارتند از: ۱- ایجاد اختلافات و تقسیم بندی در جامعه؛ این مسئله مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم. وظیفه فرقهها این است که جامعه واحد و متحد را تکه تکه کنند و استعمار به مثابه یک شطرنجباز حرفهای با جابهجایی فرقهها و آوردن و بردن آنها مدیریت خود را اعمال کند.
۲- ترویج ایدئولوژی های تشدیدی؛ افراد تشدیدی و متعصب در جامعه خطرناکند. کسانی که بدون انعطاف با دیدن یکی دو روایت حکم به طاغوت بودن تمام حکومتها میدهند و امثال اینها که تک تک شان میتوانند تبدیل به عامل انتحار شوند. هرچند این خود پروسه دارد و یکباره اتفاق نمیافتد.
۳- اختلاف در نظم فقهی، کلامی و اعتقادی جامعه؛ فرقه در فقه تغییرات ایجاد میکند، مثلا با استناد به تک روایتهایی، حکم به ندادن خمس میکنند یا وضو را تغییر میدهند، احکام ازدواج را عوض میکنند و... همه در راستای پیشبرد اهداف استعمار است.
👇👇ادامه گزارش👇👇
👉۴- ترویج افکار انحرافی و نفرت و تبعیض بین اقوام جامعه؛ از کارهایی که فرقه انجام میدهد، اختلاف بین اقوام را تشدید میکند و اندیشههای تبعیضی را گسترش میدهد و به این ترتیب به راحتی در زمین دشمن بازی میکند. اینها عموما صدماتی است که فرقههای انحرافی در راستای پیشبرد اهداف استعماری به جامعه وارد میکنند.
◽️ايشان گفت: اما دربارهی برخورد با فرقهها، حرف این نیست که با فرقهها برخورد نشود. بلکه حرف این است که به جای اینکه همه حواس ما بر روی برخورد امنیتی با فرقهها باشد، باید تمرکز روی محیطی باشد که زمینههای تشکیل فرقه در آن وجود دارد. این درحالی است که ما عموما در مرحلهای قرار میگیریم که مرحلهی برخورد است. درحالیکه باید طرحی برای مواجهه اندیشهای با فرقهها داشته باشیم. البته این نافی برخورد و مواجهه امنیتی نیست. بلکه منظور این است که ما فضای مواجهه اندیشهای با فرقهها را خالی گذاشتهایم و صرفاً فضای مواجهه امنیتی را تقویت کردهایم.
این طرح باید به ما نظام بدهد، باید یک کلام استراتژیک و یک نظام استراتژیک بدهد. برای مواجهه اندیشهای با فرقهها نباید به کلام موجود بسنده کنیم و به یک کلام جدید نیازمندیم. متولی این امر نیز حوزههای علمیه است و اعتقاد دارم متأسفانه حوزههای علمیه در طول تاریخ نتوانستند مواجهه اندیشهای با فرقهها داشته باشند و برای نجات جامعه از گرفتاری فرقهها، به پاسخگویی به شبهات و ابهامات وارد شده از سوی فرقهها پرداختهاند.
این درحالی است که اعضای فرقهها با مواجهه با شبهات منحرف نمیشوند که بخواهیم با پاسخ به شبهه آنها را هدایت کنیم. بلکه با مواجهه روانشناختی جذب فرقهها میشوند و در ادامه شبهاتی هم وارد ذهن آنها میکنند. خب در مواجهه با چنین پدیدهای آیا میتوان با پاسخگویی به شبهات با آنها روبه رو شد؟ خیر. بلکه باید با مواجهه روانشناختی و سایر انضمامات مثل روششناختی، فقه الفرق و فقه، فرقه و سیاست و... با اعضای فرقهها برخورد کرد.
◽️استاد جریانشناسی فرقهها گفت: باید در مواجهه فرقهها بدانیم که، عموماً محل چرخش اعضای آنها به سمت انحراف، مسئله ولایت فقیه است. ضعف اعتقاد در مسئله ولایت فقیه باعث میشود که ابتدا از این مسئله عبور کنند. به دنبال آن از اعتقاد به امامت هم دست میکشند و در نهایت اعتقاد به خداوند را از دست میدهند و به عنوان مثال آتئیست میشوند. لذا مسئلهی ولایت فقیه از مسائل مهم، راهبردی و اعتقادی است که در مواجهه اندیشهای با فرقهها، بهجای اینکه بیشتر به عنوان مسئلهای سیاسی یا فقهی مطرح شود، باید به عنوان مسئلهای اعتقادی در حوزهها و جامعه مطرح شود.
◽️حجتالاسلام محمدی هوشیار در پایان گفت: همچنین، از خطرناکترین فرقهها نواخباریگری و جریان ضد فقاهت است که امروز به مراتب خطرناکتر از امثال فرقه احمد الحسن است. اگر فرقهها را به دو دستهی فرقههای گلزننده و فرقههای پاس دهنده تقسیم کنیم، فرقههایی که زمینه را برای انحرافهایی ایجاد میکنند که بعداً باعث شکلگیری فرقههای دیگری میشود، خطرناکتر هستند که جریانات ضد فقاهت و نواخباریگری از این دسته هستند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
👈 نکاتی جهت ارسال مقاله به
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی:
🔹 از اساتید، دانش پژوهان، طلاب و دانشجویان بزرگواری که قصد ارائه مقاله در همایش بین المللی فقه سیاست خارجی را دارند، تقاضا میشود با توجه به محورهای همایش، موضوع مقاله و چکیده آن را ارسال نمایند.
➕ ادمین: @DinTamadon
🔹 مهلت ارسال چکیده مقالات:
اول اردیبهشت۱۴۰۲
🔹 مهلت ارسال متن نهایی مقاله:
پایان خرداد۱۴۰۳
💠شیوه مقاله نویسی همایش:
1⃣ در آغاز مقاله بعد از بسمله، به ترتیب عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان آورده شود. لازم است تحصیلات، عنوان علمی و تخصص نویسنده یا نویسندگان و آدرس الکترونیکی آنان و شماره تماس در پاورقی اسامی ذکر شود.
2⃣ عنوان کوتاه، گویا و بیان کننده محتویات مقاله باشد.
3⃣ چکیده حداقل 8 و حداکثر 12 سطر (حداکثر 170 کلمه) و منعکس کننده متن و نتیجه باشد.
4⃣ کلید واژهها: بین 4 تا 6 کلمه اصلی و در بر گیرنده موضوع مقاله باشد.
5⃣ متن مقاله حدود 4000 کلمه تا 7000 کلمه و حدود حداقل 15 و حداکثر 20 باشد.
6⃣ ارجاعات متنی به صورت درون متنی (نام کتاب ، جلد و صفحه) ؛ (نام مجله ، شماره مجله و صفحه) ؛ (آدرس سایت به لاتین) آورده شود.
7⃣ تیترها بر اساس اعداد و حروف ابجدی شماره گذاری و راست چین شوند.
8⃣ نتیجه کوتاه و حداکثر250 کلمه و بیان کننده بحث و ارائه یافتههای تحقیق باشد.
📌 در نگارش فهرست منابع در آخر مقاله به تذکرات ذیل توجه شود:
□ کتاب: به ترتیب حروف الفبا. نام خانوادگی، نام{نام مشهور}، سال انتشار، عنوانکتاب، نام مترجم یا مصحح، نام ناشر، محل نشر، شماره چاپ.
□ مقاله: نام خانوادگی، نام، عنوان مقاله، نام مجله، دوره یا سال، شماره،(سال نشر)، شماره صفحاتمقاله.
*| قلم نگارش تمام مقاله از b badr استفاده شود تیترها با فونت 18 و 16 و متن با فونت 12 و چکیده و نتیجه و منابع با فونت 10 و کلیه عبارات لاتین با قلم Times New Rom و با فونت12 تنظیم و فاصله خطوط یک سانتیمتر باشد.
🔖 توجه: حق رد یا قبول و نیز ویراستاری مقالات و چاپ آن برای همایش محفوظ و مقالات دریافتی مسترد نمی شود. همچنین چنانچه مقالهای خارج از ضوابط باشد، قابل بررسی نخواهد بود.
🔗 سایت همایش:
➕ Feqhskh.ir
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 قابل توجه
اساتید، طلاب و دانشجویان
🌱 فهرست موضوعات همایش و زمانبندی جهت ارائه مقالات
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/702
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹دیدار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی🔹
💠 در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه همایش در ده ماه فعالیت خود، به ضرورت بررسی استخراج موضوعات فقهی در دیپلماسی فرهنگی پرداخته شد.
◽️ در این دیدار، حجتالاسلام و المسلمین ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن برشمردن فعالیتهای فرهنگی جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی و تبیین نقشه راه در این حوزه، بر نگرش کلان و نیازمندیهای فعالیتهای دینی در فضای دیپلماسی فرهنگی اشاره داشت.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹با پاسخ به نیازهای راهبردی کشورهای آسیای مرکزی میتوان پیوندهای ساختاری جدیدی با این کشورها ایجاد کرد.🔹
💠دکتر ایرج الهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در سی و پنجمین نشست از سلسله نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: سابقه تاریخی ایران و کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز بگونهای بوده است که مرزبندی هایی که بنا به دلایل مختلف نسبت به ترکیه و عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس داریم، در قفقاز و کشورهای شمالی نداشتهایم. یعنی سابقه تاریخی که داریم ما را به یکدیگر نزدیک کرده است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon