استاد عندلیب - تفسیر نعمانی.mp3
1.15M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 تاملی پیرامون تفسیر نعمانی
🎙 #استاد_عندلیب
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکته_ها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ @DinVaTamadon
💠 #استاد_شهیدی :
کسانی که #مراسیل_جزمیه صدوق را قبول دارند مثل امام میگویند اگر صدوق بگوید رُوی اعتبار ندارد، اما اگر بگوید قال، صدوق کسی نیست که بدون علم اسناد قطعی بدهد به امام، قول به غیر علم نمیکند، قول به غیر علم حرام است، لاتقلّ مراسیل الصدوق عن مراسیل ابن ابیعمیر، تعبیر ایشان در کتاب البیع است. ما در جای خودش عرض کردیم این درست نیست مراسیل ابن ابیعمیر شهادت شیخ طوسی پشتش هست که عرفوا بانهم لایروون و لا یرسلون الا عن ثقة، و مراسیل شیخ صدوق همچون پشتوانهای ندارد. و اصلا معلوم هم نیست که در آن زمان فرق میگذاشتند بزرگان ما بین رُوی و قال، شاید قال هم که میگفتند در عرف آنها یعنی قال علی ما رُوی عنه. بر فرض هم صدوق بگوید من چون حجت دارم که این کلام از امام صادر شده میگویم قال، خب حجت عند الصدوق کی میگوید حجت عندنا است، صدوق شاید خیلی آسان میگرفت در حجیت خبر ثقه ما اینقدر آسان نمیگیریم.
#نکتهها_از_گفتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹 طبق اصول حقوق بینالملل ملتهای تحت ستم، اشغالگری و نسلکشی هم حق دفاع از خود را دارند و هم مستحق دریافت حمایت و کمک از سوی سایر دولتها هستند. 🔹
💠 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، نشست تخصصی علمی با موضوع بررسی دفاع از مردم غزه از منظر حقوق بینالملل، با حضور اساتید حقوق بینالملل آقایان توکل حبیب زاده و حسین خلفرضایی در مرکز علمی، پژوهشی دین و تمدن برگزار شد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹طبق اصول حقوق بینالملل ملتهای تحت ستم، اشغالگری و نسلکشی هم حق دفاع از خود را دارند و هم مستحق دریافت حمایت و کمک از سوی سایر دولتها هستند.🔹
💠 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، عصر دیروز نشست تخصصی علمی با موضوع بررسی دفاع از مردم غزه از منظر حقوق بینالملل، با حضور اساتید حقوق بینالملل آقایان توکل حبیب زاده و حسین خلفرضایی در مرکز علمی، پژوهشی دین و تمدن برگزار شد.
◽️دکتر حبیب زاده در ابتدای این نشست علمی با طرح این سؤال که دفاع از غزه از منظر تعهدات بینالمللی دولتها چه جایگاهی دارد، گفت: تعهداتی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه نقض شده از جنس «تعهدات مربوط به همگان و جامعه بینالمللی» است. وقتی چنین تعهداتی نقض شود فقط طرف زیان دیده ذی نفع و مدعی آن نیست، بلکه همه اعضای جامعه جهانی به عنوان ذی نفع میتوانند مدعی نقض آن تعهدات باشند. حق تعیین سرنوشت که جزو قواعد آمره هم محسوب میشود و جنایتهایی که علیه بشریت رخ میدهد و... از جمله موارد تعهدات همگان است که اگر نقض شوند، همه دولتها میتوانند مدعی آن باشند.
◽️ایشان گفت: اگر نگوییم همه اما لااقل بخشی از مسائلی که در غزه رخ داده از جنس تعهدات مربوط به همگان است که توسط رژیم صهیونیستی نقض شده و با استناد به همین تعهدات است که آفریقای جنوبی توانسته علیه رژیم صهیونیستی طرح دعوا کند و در شکایت خود اعلام کند که به عنوان عضوی از جامعه بینالملل بخشی از حقوقش توسط رژیم اسرائیل نقض شده است. زیرا برخی از قواعد حقوق بشر غیرقابل تخطی است و نقض آن در حق هر ملتی میتواند نقض تعهدات نسبت به همگان باشد.
◽️رئیس سابق مرکز حقوقی بینالمللی نهاد ریاست جمهوری افزود: رژیم صهیونیستی بهگونهای قواعد بین المللی را نقض کرده که درحال حاضر جرم «ارتکاب جدی نسلکشی» متوجه آنها است. دیوان بین المللی هم اعلام کرده که شرایط بهگونهای هست که احتمال نسل کشی وجود دارد. حتی دیدیم که وزیر دفاع رژیم در ابتدای جنگ غزه به تصریح اعلام کرد که در این جنگ همه قواعد بینالمللی را کنار گذاشتهاند و به آن عمل نمیکنند.
◽️حبیب زاده گفت: تعهدات اعضای جامعه بین المللی چیست؟ آفریقای جنوبی بر چه اساسی علیه رژیم طرح دعوا کرده است؟ چه آسیبی دیده که طرح دعوا کرده است؟ تعهد عدم ارتکاب به نسل کشی از تعهدات مربوط به همگان است و در واقع آفریقای جنوبی از حق تضییع شده خود دفاع میکند و با چنین پیش زمینهای وارد دعوا شده است.
◽️ایشان گفت: با توجه به این امر، همه دولتها متعهدند برای پایان بخشیدن به نقض چنین تعهداتی از طرق قانونی با یکدیگر همکاری کنند و در حداقلیترین حالت ممکن اشغالگر یا قدرت استعمارگر را در حفظ این وضعیت همراهی نکنند. این درحالی است که خیلی از کشورها در تعهدات دیگری پذیرفتهاند که در صورت نقض شدید حقوق همگان، حتی اقدامات متقابلی مانند تحریم تسلیحاتی و تحریم اقتصادی نیز انجام دهند.
◽️وی افزود: از سوی دیگر درحالیکه تأکید شده که جامعه بینالمللی باید به سمتی حرکت کند که نهادهای بینالمللی وظایف خود را به درستی انجام دهند و مثلا شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نماینده جامعه بینالمللی وظیفه دارد در موارد نقض تعهد همگان وارد شود، اما عملا سازمان ملل کاری نمیتواند انجام دهند، در این صورت وظایف کشورها چیست؟
◽️ایشان با اشاره به اینکه نظرات نمایندگان کشورها در اوایل جنگ غزه خوب بود اما چه نتیجهای داشت، افزود: برای دولتهای ثالث هم تعهداتی درنظر گرفته شده است که اولین تعهد، عدم همکاری و کمک به دولت اشغالگر است. اما میبینیم که غیر از جمهوری اسلامی ایران و چند کشور معدود دیگر مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن هیچ کشور دیگری به این تعهد عمل نکردهاند. آیا این تعهد که سلبی است کافی است؟ در این مرحله که دولتها این تعهد سلبی را نیز انجام نمیدهند، کاری که آفریقای جنوبی انجام داده است مطرح میشود که یک تعهد ایجابی است.
◽️حبیب زاده گفت: اقدام متقابل جمعی وظیفه دیگری است که دولتها میتوانند در برابر اشغالگر انجام دهند، مانند قطع روابط سیاسی، تحریم تسلیحاتی، تحریم اقتصادی و... اما آنچه مشخص است، این است که دولتهای اروپایی چنین کاری را انجام نمیدهند.
◽️وی افزود: طبق قطعنامه مجمع سازمان ملل مردم فلسطین با رعایت قوانین بشر دوستانه، حق مبارزه مسلحانه برای احقاق حقوق خود را دارند. زیرا ذیل حق تعیین سرنوشت، برای ملتها در سه مورد اقدام مسلحانه جایز شمرده شده است: در شرایط تحت اشغال؛ در شرایط تحت استعمار؛ و در شرایط تحت رژیم آپارتاید. همچنین کشورهای دیگر نیز به عنوان طرف ثالث حق دارند در قالب دفاع مشروع به مردم فلسطین به عنوان قربانی نقض حقوق بشر و ملت تحت اشغال کمک کنند.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️در ادامهی این نشست علمی، دکتر خلفرضایی کارشناس ارشد شورایعالی امنیت ملی گفت: در منشور ملل متحد برای اولین بار حق تعیین سرنوشت ملتها مطرح و پیشبینی میشود. اما متأسفانه سازوکاری برای آن طراحی نشده است و نقش ملتها در این امر کمرنگ بوده است. در مرحله بعد در اعلامیه اصول حقوق بینالملل هم دربارهی حق تعیین سرنوشت در یکی از اصول آن صحبت شده و گفته شده که یکی از مصادیق جنایات بینالمللی مقابله با حق تعیین سرنوشت است.
◽️وی افزود: چند سال قبل و در جریان ساخت دیوار حائل توسط رژیم صهیونیستی، دیوار حائل نافی حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین معرفی شد و این معرفی بگونهای بود که همه آثار جنایت بینالمللی بر این کار صدق میکرد.
از سوی دیگر نظریه مشورتی دیوان بینالمللی در خصوص تداوم اشغال از سوی رژیم غاصب صهیونیستی این است که ناقض حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است.
◽️رضایی گفت: یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده، در همین اعلامیه اصول حقوق بینالملل است که عنوان شده هر دولتی نسبت به خودداری از اقدامات قهرآمیز در برابر اصول ذکر شده وظیفه دارد و در صورتی که این اصول در حق ملتی نقض شود، هم آن ملت حق دفاع از خود را دارد و هم مستحق دریافت حمایت و کمک از سوی سایر دولتها است. لذا اقداماتی که در غزه صورت گرفت، مقاومت در برابر اشغالگری است؛ یعنی جرمی که برای مقابله با آن، مردم میتوانند خود سلاح به دست بگیرند و مقابله کنند و حتی نیازی به آن تعریفهایی که برای به رسمیت شناخته شدن نهضتهای آزادی بخش در قوانین بینالمللی آمده، ندارند و با توجه به آن، کمکها و همراهی جمهوری اسلامی ایران با مردم فلسطین قانونی و منطبق بر اصول حقوق بینالملل است.
◽️کارشناس ارشد حقوق بینالملل افزود: با توجه به اینکه دیوان بینالمللی اشغالگر بودن رژیم غاصب قدس را در غزه پذیرفته است، به طور طبیعی درخواست کمک جنبش حماس به عنوان جریان مردمی که با اشغال مقابله میکند، از ملتهای جهان برای کمک و همراهی با ملت قاسطین، هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ محتوایی مطابق قوانین و اصول بینالمللی است. زیرا دیوان بینالمللی سه دسته تعهدات را در برابر اشغالگری تعیین کرده است؛ دسته اول تعهدات مربوط به رژیم اشغالگر به عنوان ناقض قوانین بینالمللی است که رژیم صهیونیستی رسماً اعلام کرده که به آن عمل نمیکند. دسته دوم تعهدات مربوط به همه ملتها در برابر رژیم اشغالگر است و دسته سوم تعهدات مربوط به نهادهای بینالمللی و حقوق بشری مانند سازمان ملل، شورای امنیت، دیوان بینالمللی و... است. بنابراین همراهی و کمک جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین و طرح دعوای آفریقای جنوبی منطبق بر تعهدات مشخص شده توسط دیوان بینالمللی برای ملتهای جهان در برابر رژیم اشغالگر است.
◽️رضایی گفت: اما از لحاظ مسؤلیت ملتها در حمایت از ملت تحت جنایت، نظریهای که پذیرفته شده این است که، در زمان بروز جنایات بشر دوستانه، پاکسازی قومی و... جامعه بینالملل مسؤلیت دارد و موظف است که در حمایت از ملتی که تحت این جنایات قرار گرفته، وارد عمل شود و تصمیم بگیرد. چند سال پیش این نظریه برای اولین بار و خیلی سریع درباره کشور لیبی مورد استناد شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و به این ترتیب مجوز حمله به لیبی صادر شد و نیروهای ائتلاف بینالمللی وارد لیبی شدند و دولت وقت آن را ساقط کردند. اما میبینیم که با گذشت یک سال از جنگ در غزه که به واقع دیگر جنایت علیه بشریت و جرم جنگی هم نیست و به دست رژیم صهیونیستی نسل کشی و به اصطلاح جرم الجرایم رخ داده است، ولی شورای امنیت و جامعه بینالملل به وظیفه تعهد خود عمل نمیکند.
◽️ایشان در پایان گفت: از سوی دیگر اگر نهادی بینالمللی چون شورای امنیت که در ظاهر برای چنین مواقعی به وجود آمده و به عنوان نهادی عالی که در اینباره وظایفی دارد، در برابر این جرم بزرگ سکوت کرده است، نافی مسئولیت سایر کشورها نیست و دولتهای دیگر نباید ساکت باشند و باید به وظایف خود در برابر اشغالگری، نسل کشی و جرایم بینالمللی انجام شده توسط رژیم اسرائیل عمل کنند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
خارج فقه ۱۴.m4a
43.35M
■ #فقه_امنیت_فضای_مجازی
□ #استاد_ملکی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه سوم - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
اصول فقه ۱۹.mp3
55.21M
■ #فقه_امنیت_فضای_مجازی
□ #استاد_ملکی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه چهارم - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عندلیب همدانی.mp3
940.6K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 عدم مانعیت تشریع حکم و نزول آیه پس از تشریع
🎙 #استاد_عندلیب
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکته_ها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ @DinVaTamadon
💠 تمسک به قاعده میسور بر وجوب امساک به نیت صوم و رد آن
📌 استاد #آملی_لاریجانی
🔹 بعضی ها به قاعده میسور استدلال کرده اند؛ اولا قاعده میسور سند ندارد مگر شما از خطابات یک وجود مراتبی برای واجب بفهمید در حالی که این یک دلالت مازاد است. مثلا اگر گفتند صل، شما از این هم صلاة کامل بفهمید و هم در ظرف نقصان باید بقیه اش را آورد در حالی که این از خطاب صل استخراج نمی شود.
🔹 و ما دلیلی که به نحو کلی المیسور لا یسقط بالمعسور را ثابت کند نداریم. لذا مرحوم صاحب ریاض تمسک به قاعده میسور را صحیح نمی داند. کما اینکه هم مرحوم صاحب جواهر و هم مرحوم شیخ انصاری تمسک به قاعده میسور را صحیح ندانستند.( جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج16، ص: 214/ كتاب الصوم (للشيخ الأنصاري)، ص: 123)
#نکتهها_از_گفتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹 جمهوری اسلامی ایران در میانهی جنگ با رژیم صهیونیستی به عنوان نماینده نظام سلطهی غرب است و در هر نقطهای که آتشبس حاصل شود پیروزی جبهه مقاومت رقم خورده است. 🔹
💠 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، عصر دیروز ناصر کنعانی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در نشستی تخصصی در مرکز علمی-پژوهشی دین و تمدن به ارزیابی تحولات منطقه پس از عملیات طوفان الاقصی پرداخت.
📌 متن کامل خبر:
🔗 hawzahnews.com/xdbSt
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، عصر دیروز ناصر کنعانی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در نشستی تخصصی در مرکز علمی-پژوهشی دین و تمدن به ارزیابی تحولات منطقه پس از عملیات طوفان الاقصی پرداخت. 🔹
💠 سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ابتدای صحبت خود گفت: تحولات منطقه سرنوشتساز است و شاید در ۴۵ سال گذشته موارد نادری مشابه چنین وضعیتی وجود داشته و ما تجربه کرده باشیم و اینگونه در موقعیت و جایگاهی منطقهای و بینالمللی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اثرگذار باشد.
◽️ تحولات جاری منطقه حوادثی ناگهانی و بدون عقبه نیست و به عبارت دیگر در خلا رخ نداده است، بلکه ریشههای تاریخی دارد و در این مقطع ابعاد جدیدی از آن سر باز کرده است.
◽️ کنعانی گفت: نظام بینالمللی کنونی نظامی آنارشیک، نه به معنای هرج و مرج و آشفتگی، بلکه به معنای حاکمیت مناسبات قدرت و خوداتکایی بازیگران دولتی و غیردولتی مبتنی بر قدرت ذاتی خودشان است. به عبارت دیگر نظم برآمده از این نظام آنارشیک برخواسته از قواعد، نظامات و معاهدات بینالمللی و یا توافقهای دوجانبه نیست، بلکه برآمده از مناسبات قدرت و کنشها و واکنشهای بازیگران براساس منافع، ارزشها و قواعد مورد نظر آنها است و عملیات طوفان الااقصی و تحولات یکساله اخیر فلسطین و منطقه در چنین شرایطی رقم خورده است. بنابراین برای پاسخ به چرایی اتفاقات یک سال اخیر، خصوصا طوفان الاقصی، باید به مسائل توجه داشت.
◽️ وی گفت: عملیات طوفان الاقصی به این دلیل شکل گرفت که سازمان ملل و مناسبات و سازوکارهای حاکم بر نظام بینالملل تأمین کننده هیچ یک از انتظارات، توقعات و خواستههای برحق ملت تحت اشغال فلسطین نبود. حتی توافقات قدرتهای بزرگ هم تأمین کننده حداقل حقوق طبیعی فلسطینیان نبود و توافقات دوجانبه میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی نیز ذره ای از انتظارات آنان را تأمین نکرد. لذا طوفان الاقصی در چنین شرایطی شکل گرفت.
◽️ وی افزود: اینکه برخی میگویند شکلگیری طوفان الاقصی دام رژیم صهیونیستی برای جریان مقاومت و جنبش حماس بود تا کنشهایی برای نابود آن داشته باشد، صحیح نیست و شواهد و ادله های بسیاری این نظر را رد میکند. رهبران جریان مقاومت فلسطین نیز دلایل خود برای طراحی و اجرای این عملیات را توضیح داده و تبیین کردهاند. از جمله اینکه، این اقدام واکنشی به جنایات پایانناپذیر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و سرخوردگی ناشی از سالها ظلم به ملت فلسطین از ناحیه سلطهجویی رژیم غاصب و رسیدن روند تطبیع یا عادیسازی به نقطهای بود که اگر دست روی دست میگذاشتیم، دیگر چیزی به نام فلسطین باقی نمیماند و مسئله فلسطین در هاضمه نظام بینالملل هضم میشد. لذا ناچار بودیم کاری کنیم که میز چیده شده توسط نظام سلطه بینالملل با نقش آفرینی برخی کشورهای عربی تغییر کند. به اعتقاد جریان مقاومت فلسطین اگر عملیات طوفان الاقصی انجام نمیشد، در بازه کوتاهی روند سازش به نقطه برگشتناپذیر میرسید و چه بسا عربستان سعودی نیز با طراحی و فشار آمریکا در آستانه عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار داشت.
◽️ کنعانی گفت: ارزیابی فلسطینی ها در آن مقطع این بود که اگر عربستان سعودی روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی کند و آن را به رسمیت بشناسد، سایر کشورهای عربی و اسلامی از آن تبعیت خواهند کرد لذا مقاومت نیازمند یک اقدام بدیع و تکاندهنده بود تا میز چیده شده برای محو فلسطین از جغرافیای سیاسی منطقه بهم بخورد و عملیات طوفان الاقصی در این شرایط انجام شد.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ وی با اشاره به نقش و جایگاه ایران در شرایط فعلی منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران بدنبال جنگ نبوده و نیست، اما مهمترین بازیگر منطقه ای و بینالمللی در مقابله با سلطه طلبی و جنایات رژیم صهیونیستی هستیم و در تحولی جدید و بیسابقه، برای اولین بار در پاسخ به اقدام مستقیم و آشکار رژیم غاصب صهیونیستی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، وارد برخورد نظامی مستقیم با رژیم غاصب شدهایم.
وی ادامه داد ما در طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی نقشی نداشتیم اما از روز آغاز این تحول، جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین ایفای نقش کرد. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و اعلام شده خود نسبت به مسئله فلسطین، در توانمند سازی و پر کردن دست مقاومت نقش اساسی ایفا نمود.
البته نگاه ما این نبود که عملیات طوفان الاقصی میتواند طومار اسرائیل را برچیند، زیرا ما فقط با اسرائیل روبهرو نیستیم، بلکه این رژیم نماینده نظام سلطه به رهبری آمریکا و همراهی اروپا است.
کنعانی گفت؛ جمهوریاسلامی ایران اعتقاد داشت که طوفان الاقصی واکنشی طبیعی به حدود هشتاد سال جنایت علیه ملت فلسطین بود و این عملیات در خلا رخ نداده و مقاومت آزادی طلبانه و اشغال ستیزانه فلسطینی ها شایسته حمایت جامعه جهانی است.
◽️ کنعانی با اشاره به طولانی شدن جنگ افزود: ارزیابی متواتر اولیه در فضای سیاسی و مراکز پژوهشی این بود که رژیم صهیونیستی نفس طویلی برای جنگیدن ندارد و جامعه اسرائیلی امکان ادامه حیات در فضای جنگ طولانی مدت را ندارد و جنگ در کوتاه مدت متوقف خواهد شد. اما علت اساسی ادامه و طولانی شدن جنگ این بود که رژیم صهیونسیتی ضربه ای کاری و راهبردی و به تعبیر مقام معظم رهبری ترمیم ناپذیر دریافت کرده و مصمم شد که آن را به هر قیمتی جبران کند و احتمال تکرار چنین حملاتی را به صفر برساند.
هرچند رژیم نه تنها هنوز ضربه اول را پاسخ نداده و آن شکست را جبران نکرده، بلکه دو سه ضربه کاری دیگر هم دریافت کرده است که عملیاتهای وعده صادق ۱ و ۲ برخی از این ضربات مهم و جبران ناپذیر بوده اند.
◽️ وی افزود: پیش از عملیات وعده صادق ۱ همه تلاشهای آمریکا و متحدان رژیم این بود که جمهوری اسلامی به صورت مستقیم و از خاک خود علیه رژیم صهیونیستی اقدام نکند و به تعبیر آنها، از طریق نیروهای نیابتی و در واقع سایر اعضای جبهه مقاومت اقدام کند. ولی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رژیم غاصب مورد حمله مستقیم نظامی ج.ا.ایران قرار گرفت و هر دو عملیات موجب حیرت تمام دنیا شد که جمهوری اسلامی ایران به حدی از توانایی رسیده که عملیات نظامی با این حجم علیه یک قدرت اتمی که مستظهر به پشتیبانی یک قدرت اتمی در مقیاس آمريکاست و ادعا دارد چهارمین ارتش قدرتمند دنیا را دارد، انجام داده است.
◽️ سخنگوی سابق وزارت خارجه با اشاره به حمله رژیم غاصب به نمایندگی جمهوری اسلامی در دمشق گفت: از نگاه رژیم صهیونیستی زمانی حماس تسلیم خواهد شد که حمایت ایران و حزبالله از آنها متوقف شود. ارزیابی آنها این بود که اگر ضربه کاری به جمهوری اسلامی وارد کنند و جمهوری اسلامی خود را در معرض درگیری مستقیم نظامی ببیند، از حمایت از حماس دست برخواهد داشت و کنار خواهد کشید. بنابراین رژیم صهیونیستی چه بسا بدنبال جنگ با ایران نبود، بلکه دنبال مجبور کردن جمهوری اسلامی ایران به دست کشیدن از حمایت از حماس و فشار آوردن به حزبالله برای قطع حمایت از غزه بود و برای این کار مرحله به مرحله اقدامات تروریستی و ماجراجویانه ای را مرتکب شد و در آخرین مرحله اقدام به حمله به سفارت ما در دمشق کرد. محاسبه ی غلطی داشتند و در نتیجه به دنبال آن ضربه کاری دیگری دریافت کردند.
◽️ کنعانی افزود: رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر موازنه از طریق کشاندن پای قدرت برتری چون آمریکا برای پایان جنگ به نفع خویش است و فکر میکند ورود آمریکا به جنگ مستقیم با ایران و قرار گرفتن جمهوری اسلامی در برابر قدرت نظامی آمریکا، باعث عقب نشینی جمهوری اسلامی خواهد شد و به این ترتیب معادله و موازنه موجود به نفع اسرائیل تغییر خواهد کرد.
◽️ وی گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت در فلسطین یک رویکرد اصولی و مبتنی بر اصول حقوق بینالملل است، کما اینکه ایران از تصمیم مقامت و ملت فلسطین در خصوص آتش بس حمایت می کند و ج.ا.ایران برای تحقق آتش بس و دفاع از ملت فلسطین همه ظرفیتهای دیپلماتیک خود را به کار بسته و به این تلاشها ادامه میدهد.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ ایشان گفت: در هیچ دورهای شاهد این میزان از تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، استفاده از ظرفیت سازمان ملل و شورای امنیت، همراه کردن قدرتهایی نظیر روسیه و چین و جلب حمایتهای دولتهای اسلامی و عربی از ایران در مسئله فلسطین و برای تحقق آتش بس نبودهایم، اما چرا تلاشهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی به نتیجه نرسیده است؟ به این دلایل که: اولا این جنگ، جنگی تعیین کننده و سرنوشت ساز است و ارزیابی رژیم صهیونیستی این است که یک ضربه ترمیم ناپذیر دریافت کرده و اگر اين ضربه را در جنگ جبران نکند، دیگر توان جبران آن را نخواهد داشت. ثانیا توزیع نابرابر قدرت در جهان و ثالثا آنارشیک بودن نظام موجود بینالمللی و حاکمیت مناسبات قدرت بر عرصه بینالمللی به جای حاکمیت قانون و مقررات حقوقبینالملل.
نکته بعد این است که دیپلماسی ظرفیت لازم برای تحمیل آتشبس بر این جنگ را ندارد، لذا عنصر قدرت و بازدارندگی نظامی همچنان مهمترین مؤلفه تعیین کننده است.
◽️ کنعانی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود آمریکاییها از ابتدای بحران جاری، بطور تمام عیار و با تمام توان در حمایت از رژیم صهیونیستی وارد شدند و بتدریج ناوگان نظامی آنها وارد منطقه شد و توان و حمایت گسترده نظامی آمریکا در اختیار رژیم قرار گرفت و به عنوان آخرین اقدام سامانه دفاعی تاد را وارد جغرافیای سرزمین های اشغالی کردند.
◽️ کنعانی گفت: به نظر برخی از صاحب نظران رژیم صهیونیستی سه هدف عمده در این جنگ دنبال میکند: ۱- پایان دادن به آرمان آزادی فلسطین؛ آنها رسما در کنست تصویب کردهاند راه حل دو دولتی را نمیپذیرند و هیچگاه هویتی بهنام فلسطین به رسمیت نخواهند شناخت. ۲- کوچاندن اجباری ساکنان غزه و تبدیل شمال غزه به منطقه حائل؛ که از ابتدای جنگ آن را آغاز کردهاند که دیدیم جنگ را از شمال آغاز کردند و محور نتساریم را برای تقسیم غزه ایجاد کردند و به تازگی هم در همین راستا اجرای طرح موسوم به ژنرالها را آغاز کردهاند. ۳- اگر کار غزه را تمام و مقاومت را در غزه متوقف کنند، معتقدند مقاومت لبنان هم تضعیف خواهد شد و طرح نهایی این است که اگر کار مقاومت در لبنان و غزه تمام شود، چون سوریه هم توان مقاومت نخواهد داشت، به این ترتیب مقاومت از بین خواهد رفت و نظم نوین موسوم به خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت. یعنی همچنان به دنبال تحقق طرحی هستند که از بیست سال قبل با عنوان خاورمیانه جدید مطرح شده بود و لذا آنچه در سر میپرورانند، در چارچوب راهبرد شکست خورده سابق آمریکا یعنی خاورمیانه جدید بدون حضور جریانهای مقاومت و تمام کردن مسئله فلسطین است و به همین دلیل آمریکا از تمامی اقدامات نظامی یک سال اخیر صهیونیستها حمایت سیاسی، مالی، امنیتی و اطلاعاتی، نظامی و... میکند.
بنابراین ما در شرایطی قرار داریم که گرچه جنگ در جغرافیای غزه و لبنان جریان دارد، اما هدف اساسی آنها شکل دادن به نظمی نوین در خاورمیانه است که آمریکا مشترکا با اروپا قبلا طراحی کرده و در جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ آن را دنبال کرده و به نتیجه نرسیده بودند و حالا در پرتو تحولات جدید منطقه دوباره به دنبال تحقق آن هستند.
◽️ کنعانی در انتهای صحبتهای خود گفت: آمریکا و دولتهای اروپایی ماهیت واقعی خود را نشان دادند که اساسا هیچگاه چیزی به نام حقوق بشر و حقوق انسانی برایشان موضوعیت نداشته است و برای دستیابی به اهداف خود دست به هر جنایتی میزنند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
14030802-05.mp3
14.71M
■ #بررسی_نظریات_روابط_بین_الملل
□ #استاد_ترابی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه پنجم - ۲ آبان ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
14030809-06.mp3
15.41M
■ #بررسی_نظریات_روابط_بین_الملل
□ #استاد_ترابی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه ششم - ۹ آبان ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
■ مسئـولیـت حمـایت و نسـلکشی غـزه
📌دکتر حسین خلفرضایی (دکترا حقوق بینالملل)
➕ در نشست تخصصی دفاع از غزه از منظر حقوق بینالملل
◽️ کلیدواژه دیگری که میخواستم مطرح کنم، موضوعی است که تحت عنوان "مسئولیت حمایت" از آن یاد میشود. این هم دکترینی است که در اجلاس سران کشورها در مجمع عمومی در سال2005، بدون هیچ رأی مخالفی با همین مفهوم پذیرفته شد. در سال2011 نیز آن را عملیاتی میکنند. در کجا؟ در لیبی!
◽️ این نظریه چه میگوید؟ میگوید در زمانی که بروز جنایات بینالمللی اتفاق میافتد، نقضهای فاحش حقوق بشر و بشردوستانه، یعنی مشخصاً در زمانی که جرائم جنگی، جنایات علیه بشریت، نسلکشی و پاکسازی قومی اتفاق میافتد، جامعه جهانی در قبال آن مسئول است. میگوید در مرحله نخست خود آن دولت مسئولیت دارد که در چنین شرایطی پیشگیری نماید تا این جنایات رخ ندهد. اگر چنین نکرد چه؟ سایر دولتها موظف هستند که ظرفیتسازی کنند. اگر او نمیتواند، پس ما کمک میکنیم که از این اتفاق جلوگیری شود. مرحله سوم میگوید جامعه جهانی است که مسئولیت دارد. یعنی اگر باز پیشگیری صورت نگرفت، آنگاه جامعه جهانی که در واقع در شورای امنیت، اقدامات قهریاش متجلی میشود، شورای امنیت هم میتواند ورود کند و تصمیم بگیرد. این عالیترین سطح که سطح سوم است را در قضیه لیبی خیلی سریع کلید زدند.
◽️ اتفاقاتی که در قضیه لیبی رخ داد را با جنایات کنونی غزه مقایسه کنید. در آنجا خیلی سریع شورای امنیت قطعنامه صادر کرد و بیان نمود که نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه اتفاق افتاده و مجوز داد و حمله نمود و دولت را ساقط نمود و تمام. ولی متأسفانه الان بالاترین سطح جنایات بینالمللی دارد اتفاق میافتد. در قضیه لیبی اصلا مسئله نسلکشی که مطرح نبود، همین بحثهای درگیریهای داخلی مطرح بود. الان در مورد غزه، جنایات جنگی و اینها که اساسا خود رژیم صهیونیستی هم میپذیرد مطرح است.
◽️ نسلکشی مفهومی است که در ادبیات حقوق کیفری بینالمللی با نام crime of crimes شناخته میشود، یعنی جُرم الجرائم! یعنی نهایت جنایت! این اتفاق دارد در غزه میافتد. دارد نسلکشی اتفاق میافتد. ولیکن متاسفانه جامعه بینالمللی ظاهراً مسئولیت خودش را فراموش کرده و در واقع انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است.
#نکتهها_از_گفتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon