استاد شهیدی ● رکوع جلوسی یا ایماء.mp3
804.9K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 رکوع جلوسی یا ایماء؟!
🎙 #استاد_شهیدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#دانش_فقه
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
⭕️ چطور دلت میآید؟
🔺 یکی از طلبهها در دیداری از #شهید_صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟»
🔺 و شهید صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی را میبیند که درباره مبانی اسلامی میشود، چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
📚 کتاب السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، جلد٢، صفحه ۲۸۹
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 مستشرقین و عهدنامه مالک اشتر
➕ #استاد_علیدوست
(فقه سیاسی - ۲۶شهریور۹۹)
🔹 حدود سال 1978 (دهه هفتاد قرن بیستم) تقریبا 25 سال پیش یک خانمی به اصطلاح پژوهشی انجام داد به نام وداد قاضی، ایشان گفت آن چه به عنوان عهدنامه معروف است از علی بن ابیطالب نیست بلکه یکی از حاکمان فاطمیون مصر به نام مهدی عبدالله یا مهدی عبیدالله یک جنایتی کرد و می خواست آن را اصلاح کند، با کمک قاضی اش به نام افلح بن قارون این نامه را نوشتند، بعد قاضی نعمان مصری (قاضی نعمان شیعه ی اسماعیلی بوده، خود فاطمی ها هم شیعه ی اسماعیلی بودند، قاضی نعمان کتابی دارد به نام دعائم الاسلام) این را وارد کتابش کرد و بعد انتساب داده شد به پیامبر یا امیرالمؤمنین. این گذشت، مرحوم رضی جمع کننده نهج البلاغه، این را از دعائم گرفت و تغییراتی هم در آن داد و این شد عهدنامه ی مالک اشتر در #نهج_البلاغه .
🔹 این خانم مبتکر این حرف ها نیست، قبل از ایشان من پیدا کردم سه نفر از مسلمانان و مستشرقان که آن ها همین حرف ها را دارند و این شبهه را انداخته اند.
@DinVaTamadon
🔹 مستشرقین با تمام خدماتی که داشته اند (مثلا المعجم المفهرس کار یک مستشرق است) ولی متأسفانه عموم کارهایشان یک شک و شبهه ای ایجاد می کند و شک و شبههشان مثل دروغشان استادانه است.
🔹 مرحوم رضی چه داعی دارد عهدنامه را از دعائم بگیرد و تصرف کند؟! این ها برای انسان های حقه باز است نه برای عالمی که اگر شیعه هم نباشد به هر حال کسی در زندگی ایشان خلاف نقل نکرده است. ثانیا جالب است بدانید این نامه را جناب نجاشی با سند نقل می کند. جناب #شیخ_طوسی در فهرست به این نامه اشاره می کند با سند؛ حالا ممکن است برخی از افراد این سند وثاقتشان امروز برای ما ثابت نباشد اما وقتی شیخ می گوید من از فلانی از فلانی از فلانی از اصبغ بن نباته از امیرالمؤمنین؛ چطور می شود بگوییم در قرن چهارم فاطمی ها نوشتند؟
خواستم این را بگویم که وزانت کار #مستشرقین را بدانیم.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد شهیدی ● نمازهای هنگام نبرد.mp3
1.65M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 نمازهای هنگام نبرد
🎙 #استاد_شهیدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#دانش_فقه
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 شیوه اجتهاد اهلسنت
➕ #آیت_الله_مکارم_شیرازی
(خارج فقه - ۱۲تیر۱۳۷۰)
🔹 اهل سنت به دلیل اینکه در روزی که پیامبر اکرم (ص) مسأله ی حدیث ثقلین را فرمود و این حدیث متواتر هم بود آنها عترت را رها کردند و گفتند: حسبنا کتاب الله؛ آنها با رها کردن و در نتیجه با کمبود نص مواجه شدند.
@DinVaTamadon
🔹 گفته شده است که ابو حنفیه از اول کتاب طهارت تا آخر دیات فقط بیست و پنج حدیث را صحیح می دانست. ولی ما بر اثر متابعت از عترت طاهرة از نصوص بسیاری چه خاصه و چه عامه برخورداریم.
🔹 به بیان دیگر ما به یک نوع اجتهاد قائلیم که همان علم می باشد. العلم بالاحکام الشرعیة الفرعیة عن ادلتها التفصیلیة. بنابراین ما قانونگذار نیستیم. قوانینی آمده است و برای همه چیز تا روز قیامت حکمی صادر شده است. روایات زیادی وارد شده است که (ما من واقعة الا و فیه حکم الهی) و این احادیث را آیة الله بروجردی در جلد اول جامع الاحادیث ذکر کرده است. ما اگر به این حکم دست یافتیم فبها و الا از باب تطبیق کلیات بر جزئیات آن را استنباط می کنیم.
🔹 شورای نگهبان هم قانون جدیدی وضع نمی کند بلکه قوانین مجلس را با قوانین شرع تطبیق می دهد و ما چیزی به نام قانونگذاری نداریم و فقط قوانین الهیة را استخراج می کنیم.
🔸 ولی اهل سنت دو نوع اجتهاد دارند: یکی مانند اجتهاد ماست و آن در جایی است که دستشان به نص برسد این همان اجتهاد عام است. ولی در مواردی که نصی برایش نمی یابند می گویند: ما لا نص فیه لا حکم فیه. در این حال فقیه آنها به قانونگذاری روی می آورد و با کمک به قیاس و امثال آن قانونگذاری می کند و هر قانونی که به ذهن و ظن و گمانش آمد و وضع کند خدا هم همان قانون را امضاء می کند و این همان تصویب است. در دنیای امروز آنهایی که اهل کتاب و سنت نیستند در مملکتشان یک منبع قانون گذاری وجود دارد ولی در عرف اهل سنت هر فقیه جداگانه یک قانون گذار مستقل است. اگر چنین باشد پس آیه ی (الیوم اکملت لکم دینکم) چه می شود و اینکه رسول خدا (ص) در حجة الوداع فرمود: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ وَ اللَّهِ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ أَمَرْتُكُمْ بِهِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ يُقَرِّبُكُمْ مِنَ النَّارِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ قَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْه» چه می شود؟
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 سخنان مهم امشب سید مقاومت
#سیدحسن_نصرالله
( ۴خرداد۱۴۰۲ )
🔹 این شما نیستید که ما را به جنگ بزرگ تهدید میکنید، بلکه ما هستیم که شما را با آن تهدید می کنیم.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 معنای عزت در #سیاست_خارجی
🔹 برشی از بیانات #رهبر_انقلاب
در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه
و سفیران جمهوری اسلامی ایران
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 مسئله زمان و مکان در اجتهاد
➕ #آیت_الله_مکارم_شیرازی
(خارج فقه - ۱۲تیر۱۳۷۰)
🔹 ما معتقدیم زمان و مکان در اجتهاد مؤثر می باشد. این کلام را امام قدس سره نیز بیان فرموده است. معنای آن این است که هرچند حلال و حرام پیامبر اکرم (ص) تا روز قیامت حلال و حرام می باشد ولی چون موضوعات عوض می شود این موجب عوض شدن احکام می شود (نه اینکه حلالی حرام و حرامی حلال شود)
🔹 مثلا تخم مرغ در این شهر با وزن فروخته می شود و در چیزی که موزون است ربا وجود دارد و نمی توان یک کیلو تخم مرغ خوب را با یک کیلو تخم مرغ متوسط بفروشد. ولی همان تخم مرغ در شهر دیگر معدود است که شرعا در آن ربا وجود ندارد و می توان نه تخم مرغ خوب را به ده تخم مرغ متوسط فروخت. در اینجا حکم شرعی عوض نشده است بلکه چون موضوع عوض شده است حکم منطبق بر آن تغییر کرده است.
🔹 هکذا اگر زمان تغییر کند همین حالت وجود دارد مثلا سابقا تخم مرغ معدود بود و الآن موزون شده است. در آن زمان ربا در تخم مرغ جاری نبود و الآن جاری است.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از مرکز هدایت علمی دین و تمدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از معاونت آموزش موسسه دین و تمدن
🔹 دومین جلسه همافزایی
انجمن دانشپژوهان دین و تمدن
در روز سهشنبه ۹خرداد۱۴۰۲
در سالن موسسه دین و تمدن
برگزار گردید.
🔸 در این جلسه که همزمان با
میلاد باسعادت امام رضا علیهالسلام
برگزار میشد؛ ضمن ارائه گزارش
فعالیتهای سال گذشته موسسه
فعالیتهای پیش رو نیز ارائه شد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 نقش آفرینی فعال در سیاست خارجی
➕ #استاد_صفدری
(خارج فقه سیاست خارجی - فروردین۱۴۰۲)
🔹 یکی از عرصه های نقش آفرینی نظام حکومتی اعم از اینکه اسلامی باشد یا نباشد، مساله #سیاست_خارجی است.
🔸 کشورها معمولا تعداد زیادی دستگاههای اجرایی در سطح وزارتخانه دارند که برخی از وزارتخانهها فعالیت اقتصادی و برخی فعالیتهای تجاری و برخی فعالیت خدماتی دارند به عنوان مثال وزارت نیرو در زمینهی تأمین نیرو، آب، برق و گاز خدماتی ارائه میدهد، وزارت ورزش در حوزهی ورزش خصوصا برای نسل جوان فعالیت میکند و یا وزارت فرهنگ و ارشاد ماموریت ارتقای سطح فرهنگی جامعه را به عهده دارد.
🔹 در این بین وزارت خارجه نقطه و حلقه وصل بین دولتها است -بین دولتها با یکدیگر یا دولتها با سازمانهای بین المللی-.
بنابراین بخشی از فعالیت وزارت امور خارجه که سکاندار سیاست خارجی است مربوط به خدماتی میباشد که اصالتا به عهده خودش است و بخشی دیگر مرتبط با ریل گذاری برای فعالیت سایر سازمانها و وزارتخانهها است.
🔸 یعنی مثلاً وقتی وزارت کشاورزی میخواهد در زمینه کشاورزی با کشور دیگری کار کند از ریل گذاری وزارت خارجه استفاده میکند یا در حوزه فعالیت وزارت صنعت و معدن باید اول دستگاه سیاست خارجی یا همان وزارت خارجه ریل گذاریها را انجام دهد تا سایر دستگاهها و سازمانها در این حوزه فعال باشند. لذا دولتها برای حفظ منافع ملی ناچار به نقش آفرینی فعال در این عرصه هستند.
🔹 اصل ارتباطات بین ملتها و دولتها امری ناگزیر و لازم میباشد. مردم یک کشور را نمیتوان در شیشهای حبس کرد تا با هم تماس نگیرند و ارتباط نداشته باشند. اینکه دنیا در عصر ارتباطات به یک روستا یا قریه بزرگ تبدیل شده است یعنی همه در این دهکده بزرگ باهم در تماس و ارتباط هستند، اگر دولتها این ارتباطات را سامان ندهند و در چهارچوب منافع ملی تعریف نکنند، آسیبهای زیادی متوجه کشورها میشود. پس اصل ارتباط بین دولتها و ملتها یک امر مفروغ عنه است و نباید در عرصه ارتباطات و تعامل منفعل بود و صحنه ارتباط را به طرفهای مقابل واگذار کرد بلکه باید با نقش آفرینی فعال ابتکار عمل را بدست گرفت و تحولاتی که احیانا به وجود میآید را به نفع کشور رقم زد حال این کشور، اسلامی یا غیراسلامی باشد. همه تلاش میکنند که تحولات پیش رو را در عرصه ارتباطات بین المللی به نفع خودشان رقم بزنند.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 شرط ضمان کاهش ارزش پول
➕ #استاد_شهیدی
(خارج فقه - ۴اردیبهشت۱۳۹۸)
بحث راجع به جواز و عدم جواز شرط ضمان کاهش ارزش پول از جانب قرض دهنده بود. شهید صدر بر خلاف مشهور قائل به جواز بود. ایشان در کتاب الأسس العامة فی البنک فی المجتمع الاسلامی، صفحه 209، فرمودند: «ألیس من الربا ان یدفع البنک لدی الوفاء ما یمثّل قیمة ما اخذ و تقدر القیمة الحقیقیة علی اساس الذهب». بانک غیر از آن قرارداد سودآور مثل مضاربه از مردم به عنوان قرض الحسنة پول میگیرد و متعهد میشود در بازپرداخت مبلغ به صاحبان سپرده، نرخ روز را نیز در نظر بگیرد. مثلا اگر در سال گذشته ده میلیون در بانک پسانداز کرده اید، امسال حساب کرده و به نرخ طلای معادل ده ملیون سال گذشته، که به نرخ سال جاری پانزده میلیون می شود این کاهش ارزش را جبران کرده و پرداخت میکند. این ربا نیست.
بعض از تلامذه ایشان در کتاب قراءات فقهیة معاصرة جلد 2 صفحه 178 این مطلب ایشان را پذیرفتهاند؛ ولی برخی دیگر از شاگردان ایشان این مطلب را نپذیرفته اند و بین این دو شاگرد نزاع شده است.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 معنای مصلحت در #سیاست_خارجی
🔹 برشی از بیانات #رهبر_انقلاب
در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه
و سفیران جمهوری اسلامی ایران
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهبر_انقلاب :
در دوران هوش مصنوعی نمیتوان با همان شیوههای ۴۰ سال پیش کار کرد.
بزرگترین توصیۀ امام ادامه راه او و پیروی از میراث اوست. ما باید آن ۳ تحولی که امام ایجاد کرد را دنبال و حفظ کنیم.
در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و... نمیتوان با همان شیوههای ۴۰ سال قبل کار کرد. امروز ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
دین و تمدن
🔹دوره فشرده فقه تخصصی امنیت🔹 ▪️ با موضوع #پوشش_در_فقه_اطلاعاتی ➕ با محوریت کتاب 《دراسه فقهیه للاستت
🔹دومین دوره فشرده
فقه تخصصی امنیت🔹
▪️ با موضوع #پوشش_در_فقه_اطلاعاتی
➕ با محوریت کتاب 《دراسه فقهیه للاستتار فی العمل الاستخباری》
✔️ مزایا دوره:
➖ استفاده از شرکت کنندگان برتر در نیازهای پژوهشی موسسه
➖ راهنمایی در انتخاب موضوع و استاد برای پایاننامههای مرتبط با فقه تخصصی
➖ اعطای گواهینامه شرکت در دوره
➖ و سایر مزایا...
⏱ سهشنبه الی پنجشنبه
( ۲۳ الی ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ )
ساعت ۱۵ الی ۱۷
📌 آیدی جهت ثبت نام:
➕ @DinTamadon
■□■□■□■
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
📌 جایگاه علمی و خدمات مرحوم آیت الله خویی
#استاد_گنجی :
🔹 در بحث لباس مشکوک رساله هایی توسط محققین مدققین از جمله میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی و میرزا علی ایروانی رحمهم الله تالیف شده است اما مع ذلک وقتی در این بحث به مطالب مرحوم آقای خوئی(چه در تقریرات بحث ایشان و چه در رساله نوشته شده به قلم خود ایشان) نظر ميشود، به این نکات که کار علمی ایشان بسیار مفید تر و راه انداز تر و روان تر است اذعان ميکنيم .
🔹 ایشان به فقه جعفری خدمت بزرگی کرده است، ما نه تنها در این بحث بلکه بارها و در موارد متعدد وقتی زحمت دیگران را در مباحث فقهی و اصولی مشاهده ميکنيم با اینکه مطالب را تحلیل کرده اند اما مندمج و همراه با غموض و بدون رعایت ترتیب منطقی است. اما آقای خویی رحمه الله با آن استعداد سرشار و تلاش مضاعف و ذوق زیبا و قریحه سالمی که داشته است مطالب غامضه را واضح و روشن بیان فرموده است به نحوی که قابل استفاده همگان باشد .
🔹 به قول بعضی، ایشان تدریس خارج را تسهیل کرده است . زیرا در گذشته تدریس خارج کاری سخت بود و کسی که تدریس خارج مینمود باید قطعأ مجتهد میبود و کذا و کذا ... اما از بعد ایشان تدریس خارج آسان شده است با اینکه قطعا بعضی از مدرسین خارج فی زماننا هذا مجتهد نیستند و با مطالعه کتب فقهی آقای خوئی رحمه الله و فهم بعضی از مطالب ایشان، تدریس میکنند و اگر چه همه ی این دروس خارج از عمق و دقت کافی برخوردار نیست اما مع ذلک برای عده ای از مستمعین که قابلیت درک مطالب عمیق را ندارند خوب است و کفایت میکند و احتیاجی نیست که در تمام دروس مطالب دقیق و عمیق علمی مطرح شود .
🔹 خلاصه خدمت ایشان به فقه شیعه مطلبی غیر قابل انکار است خصوصا که ايشان تمام فقه را بطور استدلالی بحث کرده است .
یکی از نزدیکان مرحوم توحیدی(مقرر درس آقای خویی و صاحب کتاب مصباح الفقاهه) برای ما نقل کرد که روزی بعد از درس آقای توحیدی به لسان اعتراض به مرحوم آقای خوئی رضوان الله تعالی علیه عرض کرد هرچه فرموده اید از مطالب و کلمات حاج آقا رضا همدانی بوده و شما مطلب جدیدی ارائه نفرمودید . آقای خویی رحمه الله خطاب به ایشان فرمودن آیا حاج آقا رضا به همین شکل و ترتيبی که ما گفتیم فرموده است؟!
آقای توحیدی عرض کرد خیر . آقای خویی فرمودن پس فرق کرده است .
🔹 نظم مباحث و قرار دادن مدخل و مخرج بحث در جای خودش و رعایت ترتیب منطقی مطالب از ویژگی های ایشان بوده است .
به عنوان نمونه در همین بحث لباس مشکوک با اینکه اکثر مطالبی که آقای خویی رحمه الله عنوان فرموده اند در رساله لباس مشکوک مرحوم ایروانی وجود دارد و اساسا آقای خوئی در لباس مشکوک بر نسق رساله ایروانی حرکت کرده است اما با ملاحظه مطالب آقای خویی مطالب روشن میشود و اصلا در موارد بسیاری ایشان مطالب مستمسک آقای حکيم را باز کرده و توضیح داده است .
ایشان حق عظیمی بر اهل علم دارد . بی جهت نیست که معمول کرسی های تدریس فقه و اصول که به حمل شایع درس فقه و اصول باشد از سفره ایشان ارتزاق کرده اند . در این مطلب تردیدی نیست و مدرسین خارج فعلی نیز مع الواسطه وام دار ایشان هستند.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
💌مرحوم سید علی بن طاووس حلّی (۵۸۹_۶۶۴ ق) پس از ۷۰ سالگی و در سالهای پایانی عمر شریفش کتاب گرانسنگِ "الیقین باختصاص مولانا علي بإمرة المؤمنين" را در پاسخ به کسی از مخالفان که ادعا کرده بود "رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم در زمان حیاتشان علی بن ابی طالب علیهالسلام را امیر المؤمنین ننامید" نگاشت.
❤️🔥این چه آتشِ غیرتی است که برای دفاع از امیر المؤمنین صلوات الله علیه همواره شعلهور است و پیری و جوانی نمیشناسد؟
🖋وَبَعدُ، فَإنَّني كُنتُ قَد سَمِعتُ 👈_وَقَد تَجاوَزَ عُمري عَنِ السَّبعينَ _👉 أنَّ بَعضَ المُخالِفينَ قد ذَكرَ في شَيءٍ مِن مُصَنَّفاتِه: "أنّ سَيِّدَنا رَسولَ الله صَلّى اللهُ عَلَيه وَآلِه ما سَمّى مَولانا عَليّاً عَلَيه السَّلامُ بِأميرِ المؤمِنينَ في حَياتِه".
وَلا أعلَمُ هَل قالَ ذلكَ عَن عِنادٍ أو عَن قُصورٍ في المَعرِفَةِ وَالاجتِهادِ. فَاستَخَرتُ اللهَ تَعالى في كَشفِ بُطلانِ هذه الدَّعوی وَإيضاحِ الغَلَطِ فيها لِأهلِ التَّقوى، فَأذِنَ اللهُ جَلَّ جَلالُه في كَشفِ مُرادِه...
📜اليقين،(ط دار العلوم)ص ١٢٥
(جهت اطلاع از تعداد مصنفات سید در این موضوع رک: مقدمه تحقیق،ص ۳۸_۶۵)
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تصاویری هولناک و ناراحت کننده از قتل عام حدود ۲۰۰۰ دانشجوی شیعه در اسپایکر؛ به طوری که رنگ رود دجله مدتها قرمز بود...
🔻سالروز جنایت اسپایکر/امروز نهمین سالگرد فجیع ترین قتل عام در تاریخ عراق است
🔹این قتل عام توسط تروریست های فرقه ای #تکفیری تغذیه شده از آمریکا و غرب با خیانت و کشتار بیش از 1700 جوان دانشجوی شیعه انجام شد. تنها گناهشان این بود که #شیعه بودند!
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
.
📌 از آنجایی که فقه وظیفه دارد بایدها و نبایدها در افعال، رفتار، اقوال و کردار مکلفین را تبیین کند؛ دیپلمات و مسئول فعالیت دیپلماسی در نظام اسلامی هم یک مکلف است که فقه باید وظیفه این شخص را نیز تعیین کند که چه بگوید؟ چه نگوید؟ کجا برود؟ کجا نرود؟ چگونه گفتگو کند؟ چگونه تصمیم بگیرد؟ چگونه توافق کند؟ اینها همه فعل بشر میباشد و در شرع دارای احکام است.
#مقدمهای_بر_فقه_سیاست_خارجی
#فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
✅ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر میکردیم جهاد دو نوع است یک #جهاد_ابتدایی و یک #جهاد_دفاعی. اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست!
🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه میکنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با #داعش دادند بر اساس #جهاد_ذبی است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود.
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d