43.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جواب محکم نماینده ولی فقیه دراستان رابشنوید
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
قلبُ الاحمَقِ فی فَمِه، و فَمُ الحَکِیمِ فی قلْبِهِ؛ دل احمق در دهان اوست، و دهان حکیم و فرزانه در قلب اوست
🍃 شرح حدیث
حکیمان و فرزانگان، همیشه توصیه کرده اند که انسان باید زبان خود را از بیهوده گویی حفظ کند و پیش از سخن گفتن، بیندیشد و حرفهایش متکی به فکر و آینده نگری باشد.
کسی که بی درنگ و بدون تأمّل سخن می گوید و به عواقب آن نمی اندیشد، «احمق» است. و کسی که پیش از گفتار، می اندیشد و درست و نادرست و خیر و شرّ سخنش را می سنجد، عاقل و حکیم است.
تشبیهی که در این حدیث به کار رفته، زیبا و عمیق است. این که دل در دهان باشد، یعنی بی فکر و تأمل حرف زدن. و اینکه دهان در قلب باشد، یعنی سنجیده و با فکر حرف زدن
اولی کار جاهلان و بی خردان است و دومی شیوه ی حکیمان و فرزانگان. هم پرحرفی ناپسند است، هم حرف دروغ و ناروا، هم فحش و ناسزا، هم کلام بی جا، هم سخن درباره ی آنچه نمی دانیم، هم حرفی که مایه ی رنجش خاطر کسی شود، یا آبرویی را ببرد، یا فتنه ای را برانگیزد، یا دو نفر را با هم دشمن سازد، یا موجب اختلاف گردد.
درمان همه ی اینها، دم فروبستن از سخن نسنجیده و بی فکر است.
وقتی حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إذا تَمَّ العَقْلُ نقَصَ الکلامُ»
وقتی خرد کامل گردد، سخن کاسته شود
تأکید بر این نکته است که زبان در اختیار گوینده باشد و هر حرفی را نزند.
آیا همه حرفهایی که می زنیم، لازم و مفید است؟
با کاستن از سخنان بی ثمر، «لغزشهای زبانی» خود را کمتر کنیم
📚📚پی نوشت
1⃣ تحف العقول ص ۴۸۹
2⃣ بحارالانوار، ج ۶۸ ص ۲۹۰
✳️ @bahjat_alabd
🔴 #تحریف| اهداف جریان تحریف از رها ماندن فضای مجازی در داخل چیست؟
🔻 اهداف جریان تحریف داخلی و خارجی از راه اندازی جنبش های اجتماعی با استفاده از پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی رها شده در کشور چیست؟
1⃣ پروژه بی ثبات سازی: شبکه سازی گسترده در فضای مجازی با اهدافی چون جمع آوری بیگ دیتا، جریان سازی برای جنگ شناختی، جنگ روایت ها و جنگ اراده ها
2⃣ بهره گیری از ابزار مکمل جنبش های اجتماعی( پیام رسان هایی نظیر تلگرام و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام) برای انتقال سریع اخبار و پیام های جعلی، شایعات، دوقطبی سازی، فریب و جریان سازی رسانه ای
3⃣ هدایت افکار عمومی: ایجاد موج های رسانه ای ساختار شکن، منفی و سازمان یافته بمنظور ایجاد ناامنی و سردرگمی در مخاطب با این هدف که رهبران سیاسی و نظام به نظرات و خواسته های اجتماعی مردم بی توجه هستند.
4⃣ ایجاد جنبش اجتماعی توسط فضای مجازی و تبدیل آن به جنبش عمل گرا، حقیقی، براندازانه، زنانه در کف جامعه مانند #فتنه۸۸ که فیس بوک و توئیتر این نقش را بر عهده داشتند، در فتنه های ۹۶ و ۹۸ پیام رسان تلگرام و واتس اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام آتش بیار معرکه بودند
5⃣ جنگ نرم، جنگ شناختی و جنگ روایت های اعتقادی-اجتماعی با استفاده از استراتژی ایجاد نت ترول ها مانند جنبش های زنانه مانندچهارشنبه های سفید، دختران خیابان انقلاب و نه به حجاب اجباری، اجرای سند ۲۰۳۰، روایت سازی با هشتگ اعدام نکنید، دختر آبادانی، نوید افکاری که مقدمه ایجاد جنبش های اجتماعی براندازانه در کشور است که با محوریت فضای مجازی و سرویس های آن دنبال می شود
6⃣ فروپاشی از درون: با توجه به اظهارات صریح سران آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت از رسانه های مختلف نظیر شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و... برای از بین بردن مشروعیت و مقبولیت داخلی نظام، ایجاد جنبش های اجتماعی چند ماه اخیر را باید در این راستا ارزیابی کرد.
🔹 گفتنی است در این میان نباید از موضوع #نفوذ_جریانی در کشور غفلت نمود، چراکه این نوع نفوذ با شبکه سازی داخل ملت به دنبال تصمیم سازی برای مسئولان، نخبگان و افراد تاثیر گذار در سطح کشور است.
🖌 #سید_علیرضا_آلداوود
#سیاسی_تحلیل
✅یادداشت
❌ نگاهی دوباره به مسئله استیضاح
🔻تب طرح موضوع استیضاح رئیسجمهور که از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده بود و همراهی عدهای در خارج از مجلس را به همراه داشت فروکش کرده و این موضوع از برنامه پیگیریهای نمایندگان حامی این اقدام خارج شده است. در فضای کنونی که التهابات و هیجانات سیاسی مربوط به استیضاح رئیسجمهور تا حدودی کم رنگ شده است، شاید زمینه مناسبی برای بررسی ابعاد مختلف پیرامون این موضوع فراهم شده باشد.
🔸نکات تحلیلی: 1ـ استیضاح رئیسجمهور بخشی از قانون اساسی است و در اصل 89 به آن تصریح شده است. بنابراین لازم است در یک فضای کاملا منطقی و به دور از هیجانات و احساسات ابعاد مختلف آن از حیث سیاسی و حقوقی مورد بررسی عالمانه قرار گیرد. بالطبع این اصل قانون اساسی نه قابل انکار است و نه باید آن را دست نایافتنی معرفی کرد؛ و از آنسو استیضاح و عزل رئیسجمهور که منتخب مردم ایران و رئیس قوه مجریه است، اقدامی جزئی و کم اهمیت نیست که بتوان بدون در نظرگرفتن ضرورتهای سیاسی و اجتماعی و بدون ملحوظ داشتن منافع و مصالح ملی نسبت به اجرای آن اقدام کرد.
🔹 2ـ اساساً همه تصمیمات کلان کشوری که مسئولان اتخاذ میکنند، باید در پاسخ به این مسئله باشد که این اقدام چه نسبتی با حل مسائل مردم و منافع ملی دارد؟ انتظار منطقی از نمایندگان مجلس و یا کسانی که طرح استیضاح رئیسجمهور را مطرح میکنند باید به این سؤال پاسخ دهند که برکناری رئیسجمهور دقیقا کدام مشکل از مشکلات عمومی را برطرف خواهدساخت و نیز در فردای بدون حضور رئیسجمهور و کفالت سه ماهه معاون اول، کدام گره از معضلات اقتصادی و معیشتی مردم بازخواهد شد. بالطبع نباید اینگونه باشد که استیضاح با هدف استیضاح انجام شود و حتما مقاصد نمایندگان از برکناری رئیسجمهور نبایستی منطبق با اغراض سیاسی و مطالبات هیجانی بیرون از مجلس طراحی شود. از قضا همه نگاهها و پیش بینی نمایندگان حامی استیضاح و برکناری باید معطوف به دوران بعد از عزل باشد که شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه و حتی نظام بینالمللی در این ایام در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت.
🔺نکته راهبردی: قوای سهگانه باید نقطه کانونی که منتهی به حل سریع و کم هزینه مسائل اقتصادی مردم میشود را پیدا کنند. اقدام هیئت رئیسه مجلس در خصوص تشکیل جلسات مشترک با برخی اعضای کابینه که دارای دستاوردها، نتایج و خروجی مثبت در بازار نیز بوده جایی است که بایستی بر آن متمرکز شد و مسیری است که لازم است تا انتها پی گرفته شود.
🔰نویسنده: عزیز غضنفری
#روشنگری
#استیضاح
#سیاسی_تحلیل
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 حضور نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق مرزی همجوار قرهباغ
فرمانده نیروی زمینی سپاه:
🔸 امنیت مردم در مرزها خط قرمز ماست.
#سیاسی_کلیپ
#دین_یاران
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_اعتقادی(۶)
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
❓پرسش: آیا عیدالزهرا و شایعات قتل عمربنخطاب در نهم ربیعالاول صحت دارد؟
پاسخ:
آغاز امامت امام زمان(عج)
در روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری(ع) توسط معتمد خلیفه عباسی رحلت یافت و پسر ایشان با نام مهدی به امامت رسید. این روز برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت یا تاجگذاری امام مهدی(عج) عید دانسته شده و مراسم و جشنهایی در این روز دایر میگردد.
روز قتل عمر بن سعد
عمر بن سعد پسر سعد بن ابی وقاص صحابی است که پدرش سعد در فتوحات نقش مهمی داشت و از جمله اعضای شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم بود. عمر بن سعد از سوی عبید الله بن زیاد به فرماندهی سپاه کوفیان برای مقابله با امام حسین(ع) منصوب شد و در روز دهم محرم امام حسین(ع) و هفتاد و دو تن از یارانش را به شهادت رساند.
علامه مجلسی در زاد المعاد بیان میکند بنابر قولی عمر بن سعد در روز نهم ربیع الاول به دست مختار بن ابوعبیده ثقفی کشته شد.
قتل عمر بن خطاب
به نوشته منابع تاریخی عمر بن خطاب خلیفه دوم در روز بیست و سوم ذو الحجة سال ۲۳ هجری توسط فیروز (یا پیروز) ملقب به «ابو لؤلؤ» غلام مغیرة بن شعبه مجروح شد و سه روز بعد کشته شد.
برخی از منابع معتبری که قتل عمر بن خطاب را در ماه ذو الحجة ذکر کرده اند، این کتب هستند:
مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲
تاریخ یعقوبی، یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج ۲، ص۱۵۹
تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج ۳، ص۸۹۵ و ۹۴۳
و....
عید الزهراء
در ایران گاه در نهم ربیع الاول به تصور سالروز مرگ خلیفۀ دوم محفلهایی برگزار میشده است که این مراسم از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی اعلام شده است. این مراسم با نامهای عیدالزهراء، فرحة الزهراء، عمر کشان یا عمر کشون معروف شده است. به نظر میرسد این مراسم از قرن هفتم هجری به بعد در بین شیعیان وجود دارد و در عصر صفویان در بین مردم رایج بوده است.
حدیث رفع القلم
در برخی مجالسی که به مناسبت عیدالزهراء برگزار میشود، روایتی بیان میشود که به رفع القلم معروف شده و میگویند این روز «روز رفع القلم»» است و گناهان این روز در روز قیامت محاسبه نمیشود و میتوان در این مراسم هر حرفی را زد و این کار گناه نیست. درحالی که این روایت با برخی آیات قرآن مانند آیه «و من یعمل مثقال ذرة شراً یره» و روایاتی مانند «لا تنال ولایتنا الا بالعمل و الورع» در تضاد است.
مخالفت مراجع
مقام معظم رهبری میفرمایند: بعضیها به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا، این روزها و در این دوران کاری میکنند که انقلاب را که محصول مجاهدت فاطمه زهراست، در دنیا لنگ کنند ... اگر امروز کسی کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مأمور سیاسی آمریکا، آن مأمور استخبارات کشورهای مزدور آمریکا، وسیلهای پیدا کند، دلیل پیدا کند، نواری پیدا کند، ببرد اینجا و آنجا بگذارد، بگوید کشوری که شما میخواهید انقلابش را قبول کنید این است، میدانید چه فاجعهای اتفاق میافتد؟ بعضی دارند به نام فاطمه زهرا(س) این کار را میکنند، در حالیکه فاطمه زهرا راضی نیست، این همه زحمت برای این انقلاب کشیده شده ... آن وقت یک نفری که معلوم نیست تحت تأثیر کدام محرکی واقع شده، به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا، کاری کند که دشمنان حضرت زهرا را شاد کند کند.(هفتهنامه عملی – فرهنگی بصیر(حوزه)، سال چهاردهم، شماره اول، مسلسل 323، صفحه 6)
«آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی» در استفتائی درباره حدیث رفع القلم بیان داشته است: اوّلًا: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص، در منابع معتبر نداریم. روایت مزبور از نظر سند اعتباری ندارد. ثانیاً: بر فرض، چنین چیزی باشد (که نیست) مخالف کتاب خدا و سنّت است، و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست، و نباید به نام مقدّس اهل بیت (علیهم السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد. رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانهها و حالت خواب است، و معاذ الله که ائمه معصومین (علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایام یا غیر این ایام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معنای حدیث این است که اگر کسی لغزشی از او سر زد خداوند او را میبخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود. ثالثاً: تولّی دوستان اهل بیت عصمت (علیهم السلام) و تبرّی از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست؛ لکن تولّی و تبرّی راههای صحیحی دارد، نه این راههای خلاف، و نباید کاری کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد.
«آیت الله العظمی صافی گلپایگانی» نیز در مورد روز ۹ ربیع معتقد است: این روز با سایر ایام در این جهت فرقی ندارد و مورد رفع القلم نیست.
🔹🔴🔹🔴🔹🔴🔹
منبع: fa.abana.24.com