بعد از بهشت چه چيزي در انتظار انسان هست؟
🌺در اين باره باره بايد توجه داشت هرچند شايد نتوان براي کم و کيف آن زندگي جاودان بر اساس تصورات دنيايي توضيح روشن و دقيقي داد و چگونگي حيات و زندگي در آخرت به صورت کامل و واضح براي ما روشن نيست.
🌺اما اصل حيات بهشتي با همه شکوه و زيبايي ها و تنوع آن همواره ادامه خواهد داشت و به پايان نخواهد رسيد ، اما در مورد احتمال تکراري و ملالت بار شدن اين زندگي و لذت ها بايد گفت:
🌺در بهشت هم انسان مي تواند با افزودن به درجات معرفت و شناخت خود مراتب بالاتري از قابليت هاي انساني را براي خود رقم بزند و به کمالات بيش تري دست يابد. شوق رسيدن به مراتب بالاتر و بهره هاي روجي و معنوي همراه آن خود بالاترين انگيزه و هدف براي انسان بهشتي است .
🌺هرچند بر فرض که زندگي بهشتيان تنها لذت محض و بهره هاي التذاذي از حيات ابدي بهشت باشد ، در آن عالم نيز هر لحظه و آن، چيز تازه اي تحقق مي يابد. خلقت تداوم يافته و هر لحظه چيزي نو پديد مي يابد. نوعي حيات ناشناخته در همه موجودات وجود دارد که شوق و ميلي جديد را آن به آن تجديد مي سازد؛ تصور هر نوع ملالت و يکنواختي ناشي از زندگي ما در عالم دنياست که غرق در محدوديت ها و کاستي است.
🌺همه لذت ها در آن جا از خلوص تمام برخوردار است. به علاوه ظرفيت ما در درک آن ها مانند دنيا نيست . در واقع همان احساس ميل به غذاي لذيذ که پس از مدتي در همان انسان سير بي ميل به غذا دوباره شکل مي گيرد، در بهشتيان بدون فاصله محقق مي شود. تفاوت مهم بين نعمت ها و انسان هاي بهشتي و دنيايي است .
🌺 نعمت هاي بهشت همواره جسماني نيستند. بلکه در بسياري از موارد روحاني خالص يا مخلوطي از نعمت جسماني و روحاني اند که در آن ها محدوديت هاي مادي و جسماني وجود ندارد؛ آيا در عشق يک عالم بزرگ به مطالعه و تحقيق و لذت روحي که از آن مي برد، تکرار و يکنواختي معنا پيدا مي کند؟ مسلما نعمت هاي عظيم روحي بهشتيان هزاران بار از اين نمونه ها فراتر است.
🌺حتي در مورد نعمات جسماني و حسي بهشت نيز همين اصل برقرار است. زيرا از آن جا که ذات و صفات خدا بي نهايت است، بدون شک جلوه هاي او نيز بي پايان است. هر روز لطف و عنايت تازه اي و هر دم رحمت جديدي از آن خزانه غيب به بهشتيان مي رسد، به گونهاي که اصلاً تکراري در آن نيست.
🌺امام صادق (ع) فرمود: «خداوند بهشتى آفريده که هيچ چشمى نديده و هيچ مخلوقى از آن آگاه نيست. خداوند هر صبحگاه آن را مى گشايد و مى گويد: بوى خوشت را افزون کن و نسيمت را بيفزا». (1) بنا بر اين براي بهشتيان هيچ گونه ملال و دلزدگي از بهشت و نعماتش معني و مفهوم ندارد.
🌺«براي اهل بهشت سفره هايي مي گسترانند که بر آن، آنچه مورد علاقه آن هاست، قرار داده مي شود. طعام هايي که از آن لذيذتر و معطر تر نيست». (2)
🌺در بهشت نوعي تکامل وجود دارد، در همه چيز حتي در خود بهشتيان. هر تکاملي جلوه جديدي از زيبايي هاي همان منظر واحد را به انسان مي نماياند، چه رسد به اينکه همان منظر نيز در حال تکامل است.
🌺واقعيت بهشت و نعمت هاي آن برتر از درک ما بوده، مقايسه آن با دنياي مادي به اين اشکال ها منتهي مي شود، اما از مجموع اين امور اين حقيقت متجلي مي گردد که نوعي تکامل و التذاذ هميشگي و غير قابل تصور و انقطاع در زندگي ابدي بهشتيان جريان دارد. تصور ابديت همين نعمت و کمال روزافزون خود يکي از بزرگ ترين لذت هاي بهشتيان است که يقين دارند اين حقيقت بي بديل هيچ گاه از آن ها سلب نخواهد شد.
📚پي نوشت ها:
1. بحرانى سيد هاشم، البرهان فى تفسير القرآن ، بنياد بعثت ، تهران، 1416 ه ق ، ج4 ،ص 394 .
2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 ه ق ، ج8،ص199.
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤حجت الاسلام والمسلمین استاد#فاطمی_نیا
🔸 گناهانی که خدا نمی بخشد
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از خوبی های قیامت🚶🏿♂🌱
#استاد_رائفی_پور
🌹 @dobare_zendegi 🌹
⚠️هشدار‼️
✍ 🔹روز قیامت بر فرزندان ایراد میگیرند که چرا اسم تو مانند کفار، یهودی ها، مسیحیها و زرتشتیها است؟ فرزندان شما نیز میگویند:
خدایا! آن زمانی که ما طفل بودیم، اسم ما را این گونه گذاشتند. ما از پدر و مادرمان چند شکایت داریم که یکی از آنها همین است. آنها را بخواهید و بپرسید که چرا این اسم را برای ما گذاشته اند؟
📚 کتاب مرگ و فرصتها، استاد انصاریان
🌹 @dobare_zendegi 🌹
🔹️حدیث روز
🍀امام محمد باقر علیه السلام :
🍃خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند.
🔰منبع:اصول کافی ج 1 /ص 12
🌹 @dobare_zendegi 🌹
نشانههای قیامت چیست؟
🔶در آغاز رستاخیز حوادث عظیمی رخ میدهد و همانگونه که پایان دنیا همراه با حوادث عظیم است آغاز رستاخیز نیز با حوادث عظیم توآم است
🔶این معنی در آیات مختلفی از قرآن مجید به چشم میخورد:
1⃣ در یک جا میفرماید «یوْمَ تبَُدَّلُ الْاَرْضُ غَیرَ الْاَرْضِ وَ السَّماوات وَ بَرَزُوا لِلّهِ الواحِدِ القَهّار» ابراهیم/48 [وعدة الهی در آن روز تحقق مییابد که این زمین به زمین دیگر و آسمانها (به آسمانهای دیگر) مبدّل میشود و انسانها در پیشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر میگردند]
این نکته قابل توجه است که منظور از تبدیل زمین به زمین دیگر در اینجا عوض شدن ذات آن نیست، آن گونه که شاید بعضی تصور کردهاند، بلکه منظور تبدیل صفات آن است، مانند از میان رفتن کوهها و صاف و مسطح شدن و توسعه فراوان یافتن، بی آنکه اصل ذات عوض شود.
2⃣ در جای دیگر میفرماید «اذا زُلْزلَت الْاَرْضُ زلزالها وَ اَخْرَجَت الْاَرْضُ اَثْقالَها» زلزال/1 و 2 [هنگامی که زمین شدیداً به لرزه درآید و بارهای سنگین خود را خارج سازد.]
🔶این زلزله بر خلاف سایر زلزلهها، زلزلهای است سازنده، نه ویرانگر و میراننده، زلزلهای است که به انسانها اجازه میدهد به سرعت از قبرها خارج گردند و حیات نوین ازسر گیرند.
3⃣ دگر گونی سطح زمین یکی دیگر از نشانههای شروع رستاخیز است به گونهای که زمین به صورت کاملاً مسطح در میآید و انسانها همگی به طور آشکار بر صفحه آن ظاهر میشوند، چنانکه قرآن میگوید «یوْمَ نُسَیرُ الْجبالُ وَ تَرَی الَاَرْضُ بارزَةً وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ منْهُمْ اَحَدا» کهف/47 [به خاطر بیاور روزی راکه کوهها را به حرکت در میآوریم و زمین را آشکار و مسطح میبینی، و همه انسانها را محشور میکنیم، و احدی را فرو گذار نخواهیم کرد]
🔶حرکت کوهها مقدمهای است برای ویران شدن آنها و به دنبال این ویرانی همان گونه که از آیه فوق و بعضی دیگر از آیات قرآن استفاده میشود، زمین کاملاً مسطح و هموار میگردد، به طوری که همة انسانها بر صفحه آن ظاهر و آشکارند.
🔶به این آیات نیز توجه کنید «وَ یسْئَلُونَک عَن الْجبال فَقُلْ ینْسِفُها رَبّی نَسْفاً - فَیذَرُها قاعاً صَفْصَفْاً - لاتَرَی فیها عوَجاًَ وَلا اَمْتاً - یوْمَئذ یتَّبعُونَ الدّاعی لا عَوَجَ لَهُ …» طه/105 تا 108 [و از تو دربارة کوهها سؤال میکنند، بگو پروردگارم آنها را (متلاشی میکند و) بر باد میدهد ـ سپس زمین را صاف و هموار و مسطّح و بی آب و گیاه رها میسازد - به گونهای که در آن هیچ پستی و بلندی نمیبینی - در آن روز همگی از دعوت کنندة الهی که هیچ انحرافی در آن نیست پیروی میکنند …] به نظر میرسد که در این آیات قسمتی از حوادث پایان جهان و سپس بخشی از حوادث آغاز قیامت بیان شده است.
🌹 @dobare_zendegi 🌹
✳️ هر ذره حساب دارد!
🔻 هر یک ذره و هر یک لحظه در زندگی مؤمن #حساب دارد. یعنی ایمان این را به ما تعلیم میدهد. یعنی مؤمن حتی یک ذره از موجودیاش را و یک لحظه از زندگیاش را بیحسابوکتاب نباید رها کند؛ باید آن را بفهمد که چه کار میکند، درست خرج کند؛ زیرا همین یک ذره در قیامت یک جزئی از شخصیت او است، یک جزئی از سرنوشت او است: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» (زلزال، ۷) مثقال یعنی به قدر سنگینی؛ هر کسی عمل کند به سنگینی ذرهای- ذره که میدانید چیست؟ همین چیزی که در شعاع آفتاب که از شیشه میافتد، میلیونهایش را میبینید که در فضا معلقاند؛ هر یک از آنها ذره است؛ خب، این را توزین کنید، ببینیم وزنش چقدر است، سنگینیاش چقدر است؛ به سنگینیِ هر یکی از آنها- اگر شما کار خوبی کرده باشید، آنجا آن کار خوب را خواهید دید. «یَرَه»؛ خودِ آن کار را میبینید؛ آنجا مجسم میشود، و اگر به قدر سنگینی یکی از آن ذرهها کار بد انجام داده باشید، خودِ آن کار بد را آنجا خواهید دید؛ «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (زلزال، ۸).
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #تفسیر_سورهی_حمد
📖 ص ۵۱
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوال_اعتقادی
💠 در برزخ و قیامت هم عبادت و نماز وجود دارد؟
حجت الاسلام استاد #محمدی_شاهرودی
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 دعای عالی برای رفع مشکلات ...!
يَا رَبَّ الْأَوَّلِينَ وَ الآْخِرِينَ
يَا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتِينِ
وَ يَا رَاحِمَ الْمَسَاکِينِ
وَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين
🎙#استاد_مسعود_عـــالے
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬خدا آبروتو نمیبره ...!
🎤حجت الاسلام والمسلمین #انصاریان
🌹 @dobare_zendegi 🌹
#حدیث_روز
امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند:
«مردگانتان را زیارت کنید؛ زیرا آنان به زیارت شما شادمان میشوند و نزد قبر پدر و مادر با دعایی که برای آن دو می کنید، حاجت بخواهید»
مفاتیح الحیاة ص ۳۷۷
🌹 @dobare_zendegi 🌹
رضوان، رئیس فرشتگان بهشتی و اختیاردار بهشت است که فرشته ای زیبا و خوش اخلاق است و کاملا نقطه مقابل مالک جهنم است که بسیار بداخلاق٬ سیاه چهره و وحشتناک است.
بحار، ج 8 ص 146
🌹 @dobare_zendegi 🌹
پل صراط چیست؟؟؟!!!!👆👆👆👆👆👆
کیا ازش رد میشن؟؟؟!!!!
📙میزان الحکمه ج ۵
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌حجت الاسلام والمسلمین استاد #فاطمی_نیا به روضه وجود مقدس حضرت علیاصغر سلام الله علیه علاقه بسیار داشتند.
✳️ در آستانه شب و روز جمعه و شب زیارتی کربلا، در صورت تمایل و اقبال روحی، ببینید و برای علاقه مندان منتشر فرمایید.
❇️ روضه حضرت علی اصغر علیه السلام، با نوای مرحوم استاد فاطمی نیا
🌹 @dobare_zendegi 🌹
✅ حدیث روز
❤️ #امام_علی علیهالسلام فرمودند :
✍ آنکه منتظر امر (فَرَج) ماست،
مانند کسی است که در راه خدا
در خونش تپیده باشد.
🍃 روز جمعه است صلواتی هدیه کنیم برای تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج)
📖 کمالالدین ص۶۴۵
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب دیدم قیامت شده........
گفتند برای امام زمان(عج)هیچ کاری نکردی
استاد#شجاعی
🌹 @dobare_zendegi 🌹
😈هر کس از شما که از دین خود برگردد و کافر از دنیا برود تمام اعمالش در دنیا و آخرت از بین رفته است. چنین افرادی اهل جهنمند و در آن جاودان خواهند بود👹
📕سوره بقره آیه 217
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مردان جهنمی
🎙استاد #دانشمند!!
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ استاد#شجاعی
💥بگردید و دوست انتخاب کنید.
دوستانی بهشتی که؛
منشا خیرات و برکات هستند و در برزخ و قیامت همنشین ما می شوند...
🌹 @dobare_zendegi 🌹
وقتى انسان در شب بمیرد در برزخ هم براى او شب است؟
🌺در سوره غافر می فرماید:
«النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ »1؛
«مجازات دردناک آنها همان آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه می شوند و روزى که قیامت برپا میگردد دستور می دهد آل فرعون را در اشد عذاب وارد کنید».
🌺ثانیاً: می گوید آنها صبح و شام بر آتش عرضه می شوند اما در قیامت آنها را وارد اشدّ عذاب می کند، این به خوبى دلالت دارد که عذاب اول عذاب برزخى است که بعد از این دنیا و قبل از قیام قیامت است و کیفیت آن عرضه و نزدیکى به آتش دوزخ است، عرضه اى که هم روح و جان را به لرزه در میآورد و هم جسم را تحت تاثیر قرار می دهد.
🌺ثالثاً: تعبیر به غدوّ و عشىّ (صبح و شام) یا اشاره به دوام این عذاب است چنان که میگوئیم فلان کس صبح و شام مزاحم ما است، یعنى همواره و همیشه، و یا اشاره به انقطاع عذاب برزخى است که تنها در مواقع صبح و شام که مواقع قدرت نمایى فراعنه و عیش و نوش آنها بوده به آن گرفتار می شوند و به جهت اینکه برزخ قبل از قیامت است و اهل برزخ به طور کامل از خصوصیات دنیا جدا نشده اند تصور صبحگاه و شامگاه براى آنان امکان دارد.2
🌺از تعبیر غدوّ و عشىّ (صبح و شام) نیز نباید تعجب کرد؛ زیرا از آیات قرآن استفاده می شود که حتى در قیامت صبح و شام نیز وجود دارد، چنان که می خوانیم:
«وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَةً وَ عَشِیًّا »3؛
«براى آنها (بهشتیان) صبح و شام روزیهاى مخصوصى است».
🌺این منافات با دائمى بودن نعمت هاى بهشتى ندارد، چنان که آمده است: «أُکُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها »4، زیرا ممکن است در عین دوام نعمت، روزیها و الطاف مخصوصى در این دو وقت نصیب بهشتیان گردد 5 و اگرچه بهشت تاریکى ندارد و چه بسا شب و روز مانند دنیا نداشته باشد اما ممکن است از جهت نوع لذت ها و درون غرفه ها و بیرون غرفه ها بودن وضعیت متنوع مانند روز و شب دنیا داشته باشد.6
🌺قابل توجّه اینکه در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله می خوانیم که فرمود: «اِنَّ اَحَدَکُم اِذا ماتَ عُرِضَ عَلَیهِ مَقْعَدَهُ بِالْغَداةِ وَالْعَشىِّ اِنْ کانَ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ فَمِنَ الْجَنَّةِ وَ اِنْ کانَ مِنْ اَهْلِ النّارِ فَمِنَ النّارِ، یُقالُ هَذا مَقْعَدُکَ حیثُ یَبْعَثَکَ اللّه یَومَ الْقیامَة»7؛ «هنگامى که یکى از شما از دنیا می رود جایگاه او را هر صبح و شام به او نشان می دهند، اگر بهشتى باشد جایگاهش را در بهشت، و اگر دوزخى باشد جایگاهش را در آتش، و به او می گویند: این جایگاه تو در روز قیامت است. (و همین امر باعث شادى یا عذاب روح او می شود)».
🌺امام صادق علیه السلام می فرماید: «ذالِکَ فِى الدُّنیا قَبلَ یَومِ القیامَةِ لاِنَّ فِى نارِ الْقِیامَةِ لا یَکونُ غُدوِّ وَ عَشىّ، ثُمَّ قالَ اِنْ کانُوا یُعَذَّبُونَ فِى النّارِ غُدوّا و عَشیّا ففیها بینَ ذلکَ هُم مِنَ السُّعداءِ لا ولکن هذا فِى الْبَرزخِ قَبلَ یَومِ الْقِیامةِ اَلَمْ تَسمَعْ قُولُه عَزّ و جَلَّ: «وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ »»8؛ «این در دنیا قبل از روز قیامت است، زیرا آتش قیامت صبح و شام ندارد سپس فرمود: اگر آنها در قیامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در میان این دو باید سعادتمند باشند، چنین نیست، این مربوط به برزخ است پیش از روز قیامت، آیا سخن خدا را (بعد از این جمله) نشنیده اى که می فرماید: هنگامى که قیامت برپا میگردد فرمان داده می شود آل فرعون را در اشد عذاب وارد کنید».
🌺طبق آیه و حدیث مذکور معلوم شد که برزخ، قبل از قیامت است و به جهت عدم انقطاع کامل از دنیا چه بسا از خصوصیات دنیا مانند شب و روز تأثیرپذیر باشد.
📚پی نوشت:
1. غافر 40، آیه 46.
2. ر.ک: المیزان، ج 17، ص 336.
3. مریم 19، آیه 62.
4. رعد 13، آیه 35.
5. ر.ک: نمونه، ج 20، ص 116.
6. ر.ک: مجمع البیان، ج 6، ص 805.
7. این روایت را بخارى و مسلم در صحیح خود نقل کرده اند طبق نقل طبرسى و در المنثور و قرطبى ذیل آیات مورد بحث در صحیح مسلم بابى براى این موضوع منعقد شده و در آن روایات متعددى آمده است به جلد چهار صحیح مسلم صفحه 2199 مراجعه شود.
8. تفسیر مجمع البیان، ج 8، ص 819، ذیل آیه 46، سوره غافر.
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 با زبانت جهنم نرو!
💠 مرحوم شیخ #احمد_کافی
🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 مصاحبه با حاج آقا قرائتی درباره پایان دنیا. آیا قیامت قابل پیش بینی است؟
🎙استاد#قرائتی
🌹 @dobare_zendegi 🌹
#حدیث_بندگی
امام سجاد(ع): (عده ای مردم را به شش گروه و طبقه تشبیه کردند) عده ای از تاجران را به گرگ تشبیه کرده و فرمودند: گرگ، همان تجار و کسبه ای از شما هستند که هرگاه میخواهند چیزی را بخرند، از آن بدگویی می کنند و هرگاه می خواهند چیزی بفروشند، آن را می ستایند.
الخصال شیخ صدوق، ج۲، ص۳۷۸
🌹 @dobare_zendegi 🌹
🍂🍃🌷🍂🍃🌷🍂🍃🌷🍂🍃
🔰دليل #باز ماندن دهان و چشم مرده چيست؟⁉️
در آیه قرآن می خوانیم :
🍀فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ؛
براى هر قوم و جمعيّتى، زمان و سرآمد (معيّنى) است . هنگامى كه سرآمد آن ها فرا رسد، نه ساعتى از آن #تأخير مى كنند، و نه بر آن پيشى مى گيرند.»
✔️از معصوم (ع) سؤال كردند که بعضى از اموات و مردگان را مى بينيم #چشم آن ها باز است و بعضى بر هم و بسته است. كدام يك علامت #سعادت و #شقاوت است؟
🔶حضرت فرمود: آن كه چشمش باز است، موقعى كه مرگ آمد، چشمش باز بود. #مهلت نداشت كه چشمش را بر هم گذارد.
آن كه چشمش بر هم و بسته است، موقعى كه مرگ آمد، چشمش بر هم بود. مهلت نداشت چشم را باز كند.
📙سوره اعراف،آيه 34.
أطيب البيان في تفسير القرآن،طيب ،انتشارات اسلام،چاپ تهران، 1378ش،نوبت دوم،ج10، ص 68 .
🌹 @dobare_zendegi 🌹