eitaa logo
دوباره زندگی
28.2هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
5هزار ویدیو
75 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند متعال، در آیات 45 الی 47 سوره نحل به این مطالب اشاره می‌کند: کسانی‌که «مکر السیئات»، یعنی گناهی را با حیله انجام می‌دهند؛ یعنی هم گناه می‌کنند و هم آن گناه را با حیله انجام می‌دهند، این‌گونه افراد را یا با مرگ آنی، و وحشتناک مانند زلزله... از دنیا می‌بریم یا با مرگ تَخَوف از دنیا می‌بریم. مثال: برادری مال‌الارثِ دخترِ برادرِ یتیمش را٬ با نقشه و حیله و وعده‌ی دروغ٬ تصاحب می‌کند. هم گناه می‌کند٬ هم حیله مرتکب می‌شود. یا صاحب بنگاهی٬ ملکی را از انسان ناتوان یا نیازمندی، هم ارزان می‌خرد و هم برای این کار نقشه طرح می‌کند. مرگ تَخَوف: مرگی که انسان با ترس٬ منتظر آن است و این انتظارِ مرگ٬ عمرِ باقی مانده را تلخ و زهرآگین می‌کند و درحقیقت زندگی او به شکلی است که به مراتب، مرگ از آن شیرین‌تر است. مثال: کسی‌که منتظر اعدام است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🌹 @dobare_zendegi 🌹
آیا چهره اشخاص در قیامت به شکل لحظه مرگ است یا ممکن است چهره جوانیاش باشد؟ آیا میتواند به شکل دیگرى باشد؟ 🌳قیامت روز ظاهر شدن سیرت هاست (یوم تبلى السّرائر) و صورت هرکس در قیامت متناسب با سیرت و باطن حقیقى او و اعمالى است که در دنیا انجام داده است. بنابراین انسان هاى آلوده به گناه و فساد به صورت حیوانات و شیاطین محشور می گردند و تنها اهل ایمان و عمل صالح صورت حقیقى انسانى و سیماى نورانى و زیبا دارند. 🌳متون دینى دلالت بر آن دارند که زمین پیش از قیامت مانند جنین انسان هاست و بدن ها در آن شکل گرفته و در هنگامه قیامت آنها را از خود بیرون میراند؛ یعنى انسان ها تولدى جدید یافته و به زودى رشد میکنند. کفّار و اهل معاصى و مفاسد، از شدت هراس آن روز، به سرعت پیر و سالخورده می گردند: «یوما یجعل الولدان شیبا»1. 🌳ولى مونان و صالحان براى همیشه جوان و خوش سیما باقى مانده و با زیباترین صورت ها وارد بهشت می گردند.2 همان طور که میدانید پاکدامنى براى خدا از همه چیز مهم تر است و طبق احادیث و قرآن، پاکدامنى با چهره کاملاً ارتباط دارد. 🌳قیافه، خواه زیبا و یا زشت، ملاک لیاقت نیست؛ بله؛ زیبایى؛ کمال است. ولى چنین نیست هر فردى که این کمال را داشته باشد و از این نعمت برخوردار باشد، داراى لیاقت و شایستگى درنزد خداوند نیز باشد. شاید دلیل چنین تصورى، این باشد که انبیاء و اولیاء غالبا داراى چهره اى زیبا بوده اند، این درست است؛ و دلیلش این است که خداوند به دلایلى از جمله اقبال مردم به ایشان، همه کمالات خصوصا کمالات ظاهرى را به ایشان داده است. 🌳معیارها و مؤلّفه هاى تقرّب انسان به خداوند از نظر قرآن کریم و روایات اسلامى عبارت است از: ایمان، یقین، تقوا، عمل صالح، ولایت پذیرى، اطاعت، عبادت، اخلاص، صداقت، اخلاق حسنه و مانند آن است. بنابراین کسب کمالات درونى و شخصیتى و همچنین سلوک عملى به سوى خداى متعال تا حدود زیادى بستگى به اصلاح صفات و ملکات اخلاقى و اخلاق اجتماعى دارد و این مقطع از مقاطع حساس سلوک و قرب الیاللّه است. 🌳خودخواهى، تکبر، عجب، غرور، حسادت، بخل و مانند آن، از موانع درونى راه خدا و تخریب کننده شخصیت انسانى انسان هستند که در این مرحله باید به ضد آنها، یعنى انسان دوستى، تواضع، انصاف، آگاهى، خیرخواهى و بخشندگى و مانند آن تبدیل شوند، تا بتواند در جامعه با بندگان خداى تعامل و زندگى آرامى داشته باشد و راه کمال به روى انسان گشوده گردد. 📚پی نوشت: 1. مزمل 73، آیه 17. 2. براى آگاهى بیشتر ر.ک: الف. گذشته و آینده جهان، بیآزار شیرازى، ب. معاد، مکارم شیرازى، ج. معاد شناسى، علامه طهرانى. 🌹 @dobare_zendegi 🌹
🔴گناه مانع طول عمر می شود: ✍اگر چه مرگ در اختیار انسان نیست، لیکن اعمال ما در طولانی شدن یا کوتاه شدن عمر ما دخالت دارند؛ یعنی اعمال و رفتار ما در زندگی ما تأثیر می گذارند. حضرت علی (ع) می فرماید: «اعوذ باللّه من الذنوب الّتی تعجّل الفناء؛ از گناهانی که در نابودی شتاب می کنند به خدا پناه می برم». 📚:اصول کافی، ج ۲،ص۳۴۷ بعضی کارها از قبیل: قطع رحم، قسم دروغ، سخنان دروغ، آزردن پدر و مادر و… عمر را کوتاه . و کارهایی از قبیل: صدقه پنهانی، نیکی به پدر و مادر و صله رحم و… عمر را طولانی می کند ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌ 🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 بشارتی برای مُبلغان 🔻پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: خيارُ اُمَّتي مَن دَعا إلى اللّه ِتَعالى، وَ حَبَّبَ عِبادَه إلَيهِ ❇️ بهترين امت من كسى است كه به سوى خداوند متعال فراخواند و بندگانش را با او دوست سازد. 📚 كنز العمّال، ۲۸۷۷۹ ‌ ‌ 🌹 @dobare_zendegi 🌹
چگونه گناهان در این دنیا که هر قدر هم که زیاد باشد محدود است موجب عذاب نامحدود در قیامت می‌شود؟ ♻️این پرسش تحت عنوان «خلود» یا «جاودانگی عذاب» معروف است. مجازات‌ها بر سه گونه‌اند: 1. مجازات قراردادی، 2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد، 3. مجازاتی که تجسم خود گناه است. ♻️مجازات‌های اخروی، هیچ کدام از خواصّ و فواید مجازات‌های قراردادی (مانند تنبیه، عبرت، تربیت و...) را ندارد؛ زیرا آخرت جای عمل نیست، بلکه جای حساب است. ♻️پس مجازات‌های اخروی یا رابطه تکوینی با گناه دارد که پاره‌ای از آیات و روایات بر این مطلب دلالت دارند؛ مانند کلام امام علی (ع) که می‌فرمایند: «عمل صالح کشت آخرت است»، (نهج‌البلاغه، خطبه 22). ♻️در این گونه مجازات‌ها، تناسب بین عمل و نتیجه، از لحاظ کمی شرط نیست؛ مانند یک لحظه غفلت در رانندگی که نقص عضو همیشگی به دنبال خواهد داشت. و یا این که مجازات‌های اخروی، تجسّم خود گناه است که پاره‌ای دیگر از آیات و روایات بر این حقیقت تأکید دارند. ♻️امام صادق (ع) در جواب پرسشی درباره خلود در بهشت و جهنّم می‌فرمایند: علت همیشه بودن دوزخیان در دوزخ، این است که تصمیم آنان این بوده که هر گاه در دنیا جاودانه بمانند، خدا را نافرمانی کنند و جهت همیشه بودن بهشتیان در بهشت نیز این است که تصمیم آنان این بوده که هرگاه در این دنیا جاودانه بمانند، اطاعت خدا کنند. ♻️پس تصمیم‌های این دو گروه، آنان را بهشتی دائم و دوزخی همیشگی کرده است، (بحارالانوار، ج 8، ص 347). 🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تعریف یک تجربه گر مرگ موقت از مرگ 🔹فصل دوم 🔹این قسمت: نیش و نوش 👤تجربه‌گر : خانم نفیسه مرادی 🌹 @dobare_zendegi 🌹
💠خوراک روز قیامت قبل از ورود به بهشت یا جهنم چیست؟💠 🔳 روزی هشام بن عبد الملک به زیارت خانه خدا آمده بود و دقیقا زمانی وارد مسجد الحرام شد که اتفاقا امام باقر(ع) هم در مسجد نشسته بود. ⭕️سالم غلام هشام به او گفت: یا امیر المؤمنین! این محمد بن علی است که اینجا نشسته. گفت: این همانست که مردم عراق مفتون و شیفته اویند؟ گفت آری. ❓گفت: نزد او برو و بگو امیرالمؤمنین می‏گوید مردم در قیامت تا قبل از تمام شدن حساب چه می‏خورند و چه می‏آشامند؟ ◀️امام باقر (ع) فرمود: مردم در سرزمینی محشور می‏شوند که مانند قرص نانی پاکیزه است و در آن نهرها جاری است، هم می‏خورند و هم می‏آشامند تا حسابها پایان پذیرد. 💢هشام از شنیدن این پاسخ خوشحال شد و پنداشت که می‏تواند با یک اشکال دیگر بر آن جناب غلبه کند. گفت اللَّه اکبر! برو بگو آن روز موقف محشر کجا می‏گذارد کسی به فکر خوردن و آشامیدن بیفتد؟ ◀️امام باقر در پاسخ واسطه فرمود: آتش سخت‏تر است یا موقف حساب؟ ⭕️اهل آتش، غذا می‏خورند و آشامیدنی می‏آشامند، و عذاب آتش از این کار بازشان نمی‏دارد و به اهل بهشت نیز خطاب می‏کنند که برای ما آب و یا از آن نعمت‏ها که خدا روزیتان کرده بیاورید. ‼️هشام بعد از شنیدن این جواب ساکت شد و دیگر نتوانست چیزی بگوید 📕احتجاج طبرسی، ج 2، ص 58 - ترجمه تفسیر المیزان، ج‏12، ص: 134 ✳️علامه طباطبایی ره در ادامه میگوید: مقصود از روایات تبدیل شدن زمین در قیامت، مثال است که به منظور تقریب به ذهن زده شده، و گرنه آنچه مسلم از معنای تبدیل است این است که آن روز هم، حقیقت زمین و آسمان تفاوتی پیدا نمی‏کنند، چیزی که هست نظام آخرتی آنها با نظام دنیائیشان فرق می‏کند. ✳️البته از روایات گرسنگی و تشنگی صحرای محشر هم میفهمیم که افراد در این خصوص متفاوتند،‌ برخی میخورند و می‌آشامند و برخی گرسنه و تشنه هستند و میزان گرسنگی و تشنگی هم به میزان گناهان آنهاست. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🌹 @dobare_zendegi 🌹
وقتی که محیط خراب است من نمیتوانم خراب نباشم 💄 🙅‍♀🙅‍♂ می‌بینید اسلام برای عقل به عنوان یک امری که در همه حال مناط تکلیف انسان است، و برای وجدان انسانی استقلال قائل است. در هیچ شرطی از شرایط اجتماعی، وضع جامعه را به عنوان یک عذر نمی‏‌پذیرد؛ یعنی این حرفی که امروز شایع است که تا می‌گوییم: آقا چرا چنین می‌کنی؟ می‌گوید: ای آقا! محیط این ‏جور اقتضا می‌کند، لازمه محیط است، کاری نمی‌شود کرد، محیط خراب است، محیط فاسد است، از نظر اسلام پذیرفته نیست. معنای این حرف آن است که وقتی که محیط خراب است، من نمی‌توانم خراب نباشم؛ جبر محیط است، جبر تاریخ است و چاره‌‏ای نیست. قرآن این «چاره‌‏ای نیست» را در هر شرایطی از شرایط محیطی که انسان قرار گرفته باشد، نمی‏‌پذیرد و لهذا تکیه فراوانی روی عقل و تعقل یعنی فکر مستقل بشر دارد، نه اینکه عقل بشر صددرصد ملعبه محیط و تاریخ و شرایط جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی است. این مسلّم با منطق قرآن جور در نمی‌آید. ، اسلام و نیازهای زمان، ج 2، ص151 🦋💞 🌹 @dobare_zendegi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : چکار کنیم مشمول شفاعت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) قرار بگیریم؟ 🎤حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد 🌹 @dobare_zendegi 🌹
❇️ انسان وقتی در حال احتضار قرار می گیرد، سه چیز از مقابلش رژه می روند: اول دوستان و اولاد و زن و بچه، دوم مال و ثروت، مثل باغ رامسر و باغ کلاردشت و ویلای آبعلی و خانه و ماشین بنز، سوم هم اعمال مثل نماز و روزه و عبـادت و کارهای خوب و بد.شـخص محتضر رو می کند به خانواده می گوید : شما کی هستید؟» ❇️ آنها می گویند: «ما اولاد و زن و بچه توییم.»شخص محتضر به فرزندانش می گوید :«من خیلی نسبت به شما حریص بودم، شما را به دبیرستان و دانشگاه فرسـتادم. ... حالا الان به چه درد من می خـورید؟»آنها می گویند: «ما تو را کـنار قبرت می بریم و تـوی قبر می گذاریم، بعد هم می رویم دنبال (کارمان) . . . !» بعد شخص محتضر رو به مال و ثروتش می کند و می گوید: «شما کی هستید؟» ❇️ مال و ثروت جواب می دهند: «ما دارایی های تو هستیم، من باغ رامسر هستم یا من باغ آبعلی هستم.»شخص محتضر می گوید: «من خیلی نسبت به شما حریص بودم، عمرم را روی شما گذاشتم، به خاطر جمع کردن شما به بانک می رفتم و... حالا شما در این لحظه برای من چه کار می کنید؟» مال و ثروت هم می گویند: « خُذْ مِنّی کَفَنَک! » «کفنت را از من بردار!» یعنی یک کفن بیشتر حق نداری از من برداری! بعد شخص محتضر رو به اعمالش می کند و می گوید: «جنابعالی که باشید؟» ❇️ در این وقت عمل انسان حرفی به او می زند که پدرش را در می آورد، می گوید:«من اعمال تو هستم، تو نسبت به آن دو تای دیگر شش دانگ حواست جمع بود، با آن ها خیلی رفیق بودی، اما با ما خیلی میانه ای نداشتی. نماز اول وقتت را رها می کردی و دنبال پول بودی تا برای زن و بچه آپارتمان بسازی ، خانه بخری، اما فکر من نبودی.» ❇️ اعمال این حرف ها را به انسان می زند و شخص محتضر خجالت زده می شود و خجالت زدگی بدترین چیز است: به آتشم بیفکن و نام گنه مبر که آتش به گرمی عرق انفعال نیست [ ، محمود ، درمحضر مجتهدی ج 2 ، صص290 تا 293 ،تهران، 1390 ] ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🌹 @dobare_zendegi 🌹