#گریه_و_شادی_در_اسلام
⭕️چرا اسلام دین شادی نیست و روضه خوانی و گریه اینقدر رواج دارد؟ بهتر نبود به جای آنها فکر شاد کردن مردم بود؟
به منظور پاسخ به این سؤال، چهار مرحله به شرح زیر مطرح و تبیین مى گردد:
۱. شناسایى منشأ و خاستگاه این ابهام فکرى و انحراف رفتارى و علت یا علل بروز آن، ۲. جایگاه غم و شادى در معارف اسلامى، ۳. جایگاه غم و شادى در روان شناسى، با تکیه بر منابع دینى و علمى، ۴. تعیین شکل صحیح و مطلوب غم و شادى (گریه و خنده).
1️⃣ منشأ و خاستگاه
بى تردید آنچه امروز در برخى مراسم هاى دینى و بعضى اجتماعات رسمى اجرا مى گردد، مستند شما قرار گرفته است تا این گونه در مورد شادى و غم قضاوت کنید و یا دچار ابهام شوید؛ در حالى که این قضاوت و اظهار نظر، هرگز با تعاریف و احکام دین حنیف اسلام مطابقت و هماهنگى ندارد.
شکل عملکرد برخى گردانندگان و برگزارکنندگان مراسم دینى، به گونه اى است که حتى در اعیاد دینى و جشن تولد ائمه(ع)، مصیبت خوانى و گریاندن را عنصر ضرورى و تردیدناپذیر این محافل مى دانند! این افراد این گونه مى پندارند که هیچ مسؤولیتى جز گریاندن و اشک گرفتن از چشمان مردم کارى ندارند!
1)
این پندار غلط از یک اندیشه و تفکر بى بنیان تغذیه مى شود که مى گوید: گریه کردن عملى پسندیده است و انسان در حالت غم و گریه، به خدا مى رسد و با مرکز ثقل هستى مرتبط مى شود.
لذا این افراد به هر وسیله و بهانه اى، در صدد گریاندن مردم هستند واین کار را هنر خود مى دانند و به اصطلاح آن گاه محفل گرم مى شود که گونه حضّار با اشک چشمان آنها خیس گردد!!
رفتار این گروه افراد به عنوان مرثیه خوان و مصیبت سرا و مداح - که مى پندارند رسالت و وظیفه دینى و شغل شان گریاندن مردم است - موجب بروز چنین پندار غلطى شده است!
البته این پندار خود محصول برداشت یک سویه و افراطى از برخى روایات و معارف دین است.
2)
در برابر این دسته از مسلمانان افراط گر، گروه دیگرى از مسلمانان تفریط گرا قرار مى گیرند که به استناد دسته دیگرى از روایات و برخى یافته هاى علمى - مبنى برآسیب زا بودن غم و ماتم و مذموم بودن غم گسارى و ماتم زده بودن و گرفتگى - تمام همت و تلاش خود را صرف شاد بودن و شاد نمودن دیگران مى کنند!
از این رو به هر وسیله اى براى ایجاد شادى و خوشى تمسّک مى جویند و به هزاران حیله و زور و فشار، در صدد هستند تا خوش باشند و خوشى و شادى بیافرینند؛ هر چند بى خودى خوش باشند! گروه اول در حالى که از سرآگاهى تمام عناصر شادى آفرین و فرح افزا را از زندگى خود حذف مى کنند و یا آنها را کم رنگ جلوه مى دهند و حتى لباس هاى شاد و جذّاب را از تن خود دور مى سازند؛
این گروه از عربده خوش گذارانه خود و سرور دردآور خویش، گوش فلک را کر مى سازند و به وجد ومسرّت بى هدف و حتى مصیبت زا دل خوش مى کنند!
3)
این شکل رفتار و برداشت، موجب شده است که عده اى اسلام را دین گریه ببینند و گروهى، آن را دین خنده و خوشى و خوش بودن بپندارند؛ گویا این حالت با هم قابل جمع نیست!
این دو گرایش افراطى و تفریطى، آن گونه در تمام سطوح جامعه نفوذ کرده است که بیشتر مسلمانان در برخوردارى از این دو حالت، راه اعتدال را کاملاً گم کرده اند و یا در تیم افراطیان عضو مى شوند و یا در محفل تفریط کنندگان خود را مى یابند؛ گویا راه سوم نمى تواند وجود داشته باشد و و جود ندارد و مجبورند دریکى از دو تیم عضو باشند.
غافل از آنکه هر دو گرایش، محکوم به شکست و در مسیرى غلط و انحرافى است و راه حق و اسلام حقیقى، نه این است و نه آن؛ بلکه خود واقعیتى دیگراست.
4)
2️⃣ جایگاه غم و شادى در اسلام
از دیدگاه اسلام خنده و گریه، شادى و غم و سرور و ماتم، هیچ کدام مطلوبیت ذاتى، استحباب نفسى و ارزش ماهوى ندارند تاچه رسد به آنکه یکى بر دیگرى رجحان و برترى داشته باشد. اسلام کسى را به گریه کردن - به عنوان گریه - ترغیب نکرده است، همان گونه که به شاد بودن - به عنوان شادى - امتیاز نداده است؛ مگر به واسطه مقدمات و پیامدهاى آن.
خنده و گریه بر اساس آن پیامد و یا مقدمه، مى توانند در مورد قضاوت و ارزش گذارى واقع شوند. غم و شادى از جمله حالات نفسانى و صفات روحى و هیجانات حاکم بر ابعاد وجود آدمى هستند که در قالب خنده، گریه و ... نمودار مى شوند و هر انسانى به عنوان انسان، از این گروه هیجان هاى اوّلیه برخوردار است.
مهم آن است که این حالات، بر تعامل اجتماعى مطلوب و بندگى خداوند تأثیر منفى نداشته باشد؛ بلکه تأثیر مثبت بر آنها بگذارد. غم و گریه اى که به آدمى آسیب رساند و یا مانع خدمت به بندگان خداوند و بندگى شود و انسان را از رسیدن به هدفش باز دارد، مذموم است؛ همان گونه که شادى آسیب زا و مانع عبادت و انجام وظایف دینى و انسانى نیز سخت مذمت شده است.
5)
آنچه مجال قضاوت درباره گریه و خنده و شادى و غم را فراهم مى آورد، حداقل دو عنصر و انگاره است: یکى انگیزه و عامل بروز این هیجان ها و دیگرى مشکل بروز این هیجان ها.
بر اساس همین دو انگاره، هیجان هاى یادشده مورد ارزیابى و قضاوت قرار مى گیرد: خنده جاهلانه - که در روایات از آن به «خنده من غیر عجب» تعبیر شده - مذموم است.
در برابر این خنده، خنده متفکّرانه و معنادار پسندیده و ممدوح تلقى مى گردد.
امام حسن عسکرى(ع) در حدیثى مى فرماید: «از علایم جهل خنده بدون تعجب است».بحار الانوار، ج ۷۲، ص ۵۹: «من الجهل الضحک من غیر عجب». و
امام کاظم(ع) در حدیث دیگرى مى فرماید: «خداوند از کسى که بدون تعجب بخندد نفرت دارد».همان، ج ۷۸، ص ۳۰۹: «ان اللّه عزّ و جّل یبغض الضحّاک من غیر عجب».
6)
پس هر نوع خنده اى مذموم نیست، همان گونه که هر نوع خنده اى پسندیده نیست. هر گریه اى نیز مذموم و یا پسندیده نیست؛ بلکه گریه از خوف خداوند سبحان در اسلام گریه ارزشى تلقى مى گردد.
امام باقر(ع) مى فرماید: «هیچ قطره اى نزد خداوند عزّو جّل محبوب تر از قطره اشکى نیست که در ظلمت شب از خوف خداوند ریخته شود و غیر از آن منظورى نباشد».اصول کافى، ج ۲، کتاب الدعاء باب البکاء.
امام على(ع) مى فرماید: «گریه از خشیت خداوند کلید رحمت الهى است»میزان الحکمه، ج ۱، ص ۴۵۳، حدیث ۱۸۳۶: «البکاء من خشیة الّله مفتاح رحمةاللّه». و در حدیث دیگرى «این گریه را موجب نورانیّت قلب و مصون ماندن از بازگشت به گناه معرفى مى کند».همان: «البکاء من خشیة اللّه ینیر القلب و یعصم من معاودة الذنب»، ص ۳۵۴.
آن «خنده» چون محصول درک و نکته سنجى تعجّب برانگیز ملایم طبع است، ارزشمند مى باشد واین «گریه» چون محصول تعالى شناخت و رشد معنوى و روحانى آدمى است، محبوب مى باشد و نتیجه این دو هیجان، همانا رسیدن به حق و جلب رضایت حضرت دوست، در پرتو تأمین سلامت و بیمه شدن صاحب گریه و خنده است.
7)
⚜️دیدگاه اسلام
1️⃣گریه ماتم افزا و افسردگى آفرین، هرگز پسندیده نیست؛ بلکه مذموم و مورد نکوهش است. در سیره رسول خدا(ص) این گونه نقل مى کنند که هر گاه یکى از اصحاب آن حضرت اندوهگین بود، رسول خدا با شوخى کردن او را شادمان مى نمود.سنن البنى، ص ۶۰. ائمه هدى(ع) راه شادمان زیستن را به اصحاب خود نمایانده و مى فرمودند: «به رضاى خدا خشنود باش تا شاد و راحت زندگى کنى».
2️⃣گریه ارزشى در اسلام، گریه از خوف حضرت حق است که خود یکى از راه هاى خودسازى و رشد است؛ نه سبب خمودى و خموشى. گریه برخاسته از محبت به بندگان خدا و یا نفرت از دشمنان خدا نیز در همین مقوله قرار مى گیرد.
3️⃣«خنده» هرگز زشت و منفى نیست؛ بلکه هیجانى مانند شاد بودن بسیار مورد اهتمام شارع مقدس است. یکى از جلوه هاى شادى، «خنده» است و جلوه هاى دیگر مانند شوخى، مزاح و بذله گویى کردن نیز با رعایت شرایط خاص خود، مطلوب است. تنها برخى از انواع و اشکال خنده، مورد مذمّت قرار گرفته است.
8)
4️⃣اسلام خنده را در برابر گریه (هر چند گریه ارزشى مانند گریه از خوف خداوند) و یا گریه را در برابر خنده (هر چند خنده حکیمانه و متفکّرانه) قرار نمى دهد.
و هر یک را با دیگرى مقایسه نمى کند تا یکى را بر دیگرى ترجیح و برترى دهد؛ بلکه هر یک را به عنوان واقعیت زندگى انسانى مى پذیرد و براى آنها، شرایط و ویژگى هایى را برمى شمارد.
5️⃣در حالت عادى روحیه حاکم بر زندگى انسان - بدون در نظر گرفتن موقعیت خاص - باید شادى و نشاط باشد، نه غم و اندوه و گریه.
لذا باید آن را از راه هاى متداول و مشروع تحصیل کرد که یکى از آنها تبسم و خنده است و راه هاى دیگر آن شوخى، ورزش، کار، پرهیز از گناه، مسافرت، استفاده از عطر و بوى خوش و پوشیدن لباس هاى شادى آفرین است.
در مکتب اسلام شخص «مؤمن» شوخ طبع و خوش مشرب است؛ و «منافق» گرفته و اخمو است.بحار الانوار، ج ۷۷، ص ۱۵۵.
رسول گرامى اسلام - که اسوه حسنه تمام مردمان معرفى شده است -
مى فرماید: «من هم مانند شما بشرى هستم که قهراً شوخى و مزاح مى کنم».کنزالعمال، ج ۳، ص ۶۴۸. و یا مى فرماید: «من شوخى مى کنم، ولى در گفتارم جز حق و راست نمى گویم».بحارانوار، ج ۱۶، ص ۲۹۵.
9)
6️⃣خنده ارزشى در اسلام، خنده متفکرانه و حکمى است؛ یعنى، خنده اى که در پرتو آن حکمتى اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى، فقهى و ... مبادله مى شود.
نمونه هاى متعددى از این نوع شوخى و خنده در زندگى حضرت رسول نقل شده است که در یکى از آنها، آن حضرت با پیران شوخى کرد، و فرمود: «اهل بهشت به صورت جوان زیبا وارد بهشت مى شوند».میزان الحکمة، ج ۱، ص ۴۸۴. پس از نگرانى پیران به آنها فرمود: «شما اول جوان مى شوید، سپس به بهشت مى روید».
بنابراین خنده غیرمتفکرانه و یا خنده هایى که با صداى قهقهه باشد و یا خنده هایى که به گناه (غیبت، تهمت، تمسخر و استهزا، بدگویى و ...) آلوده باشد؛ مورد مذمت و نهى است؛ آن گونه که خنده زیاد نیز پسندیده نیست.
ائمه هدى(ع) به این نوع آفات هیجانى هشدار داده و انواع خنده هاى مذموم را گوشزد فرموده اند. در گفتار آنان خنده به قهقهه، زیاد خنده کردن، مجلس خنده و فکاهى برگزارنمودن و همین طور خنده آمیخته به دروغ، زشت شمرده شده است.
امام صادق(ع) مى فرماید: «القهقهة من الشیطان».همان، ص ۴۸۱. حضرت رسول(ص) مى فرماید: «کثرة الضحک یمحو الایمان».همان، ص ۴۸۲. حضرت رسول(ص) مى فرماید: «ویل للذى یحدّث فیکذب لیضحک به القوم، ویل له، ویل له».همان، ص ۴۸۴. ۷.
وقتى گریه ارزشى در اسلام، تنها گریه از خوف الهى و یا برخاسته از محبت به بندگان خدا و نفرت از دشمنان آنان باشد؛ آن گاه دیگر گریه ها - به هر انگیزه اى که انجام گیرد - مذموم هستند.
10)
گریه فقط دریک صورت ارزشمند است وآن هنگامى است که بر اساس شناخت و ترقى معنوى از خوف الهى باشد؛
لذا گریه همراه با شیون قال رسول اللّه(ص): «النیاحة عمل الجاهلیه». (میزان الحکمة، ج ۵، ص ۴۴۹).، ناله و زارى، داد و فریادقال رسول اللّه(ص): «صوتان ملعونان یبغضهما الله: اعوال عند المصیبة»، (همان، ص ۴۵۰).، صداى اعتراض، شکوه و ... جملگى زشت و مذموم است.
با این بیان روشن شد که ابهام فکرى و انحراف رفتارى، از توجّه به برخى روایات و چشم فرو بستن از برخى دیگر ناشى شده است.
کسانى که تمام عناصر شادى بخش را از زندگى خود حذف مى کنند و شاد بودن را معصیت مى پندارند و وظیفه خود مى دانند که بگریند و بگریانند؛ فقط روایات مرتبط با شادى و خنده هاى مذموم و گریه ممدوح را مشاهده کرده اند و گروهى که بى خود شاد و خوش اند و مسرّت بى هدف و جاهلانه را پیش گرفته اند، از مسیر درست منحرف گشته و به راه غلط قدم نهاده اند.
حال که روحیه حاکم بر حیات فردى و اجتماعى انسان شادى و نشاط است و هیجان اصلى و همیشه جارى در کالبد فرد و اجتماع انسانى - که در پرتو آن فعالیت و انجام وظایف ممکن مى گردد - شور و نشاط است؛ پس شاد بودن سبب نمى خواهد. باید امکانات آن را فراهم ساخت؛ ولى براى غم و اندوه و گریه کردن، باید منتظر بود موسم آن فرا برسد و سبب آن ظهور نماید.
11)
لذا در توصیف اهل ایمان مى فرمایند: «شوخ طبع و خوش مشرب است»بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۵۵. و یا «شادى مؤمن در چهره او است و اندوهش در قلبش خانه دارد».همان، ج ۶۹، ص ۴۱۱.
و از جانب دیگر اگر توصیه به گریه از خشیت الهى شده است، ظرف این توصیه خلوت و پنهانى است؛ نه جلوت و در هنگام همنشینى با برادران دینى و اجتماع انسانى؛ لذا آمده است: «گریه در سجده نزدیک ترین حالت بنده به خدا است اصول کافى، ج ۲، (کتاب الدعاء باب البکاء)..
و «قطره اشکى در ظلمت شب از خوف خداوند جارى شود، محبوب ترین قطره ها است».همان.
گفتنى است اگر چه از دیدگاه اسلام هیجان حاکم بر روح و روان فرد و جامعه، شادى و نشاط است؛ ولى این سخن بدان معنا نیست که اسلام برپایى مجالس خنده به عنوان خنده و خنداندن را مجاز مى شمارد؛ بلکه این گونه محافل را مجلس اهل باطل و خسارت دیدگان معرفى مى کند.میزان الحکمة، ج ۵، ص ۴۸۴.
و باز این سخن بدان معنا نیست که اسلام حتى گریه برخاسته از خوف خدا و یا گریه در غم فقدان اولیا خدا را توصیه نکند؛ زیرا این نوع گریه به دل پاکى و صفا مى بخشد و انس و الفت با دیگران ایجاد مى کند و باعث آرامش درون و سرور معنوى مى شود.
12)
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹یک روزی یک دکتری
از باب قحط الرجال وزیر شد
گفت گریه افسردگی میاره ....
👌آخرالزمانه هزاران نقشه میکشند
که یک نفر از یاران امام زمان کم بشه
مواظب باشید
#اسلام_علمی_ترین_دین_بشریت
#اسلام_دین_عقلانیت
#حب_الحسین_یجمعنا
#ما_ملت_امام_حسینیم
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌👌
✅☑️✅☑️✅☑️✅☑️✅
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦تو کیستی که از غم ازدست دادنت، مردان ما شبیه زنان گریه میکنند🙂💔!
•
•
#محرم ،، #استوری
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
دلانه ✨
روایت داریم وقتی حر راه کاروان امام حسینو بست آقا بهش گفتن:
"مادرت به عزات بشینه!"
اما حر در جواب حضرت بی ادبی نکرد و فقط گفت حیف که مادرتون حضرت زهراست و نمیتونم چیزی بگم..
دو روز بعد وقتی حر توبه میکنه امام حسین بهش میگن ادبت به من و مادرم دستت رو گرفت (:
+آقاجان؟
ما یه حر خطاکار بیش نیستیم ولی از وقتی که یادمون میاد در خونه شما و مادرتون نوکری کردیم و بی ادبی تو مراممون نبوده..
.. حقمون نیست که دستمونو بگیرید؟🥺💔
#دلانه ،، #محرم
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
◗…بی حرمتیست خیره به نامحرمی شود!
⊹
⊹
#ریحانه🌱 ،، #تلنگرانه
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️کانال برتــر حجاب
▪️برگزیده ی رصدنمای فضای مجازی👇🏻
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
زنی که با «سر برهنه» به مجلس و اجتماع عزای حسینبنعلی پا میگذارد، قداست و حرمت محفلش را آشکارا میشکند. سر حسین برای استقرار ارزشهای دین - که یکی از آنها حجاب است - نیزهنشین شد. با «سر برهنه»، به جنگ «سر نیزهنشین» نروید و بر قلب زخمخوردهی حسین، زخم تازه ننشانید. امام مظلوم ما، داغدار است.
🖇 تعلیقه:
عرقخور، حق ندارد با شیشهی عرق وارد مجلس اهل بیت بشود. مکشفه هم با حالت برهنگی سر. مجلس حسین، «مجلس معصیت» نیست. کشف حجاب خیابانی، «تجاهر به فسق» است که از خود «فسق»، بدتر است؛ به خصوص در درون «حریم اهلبیت» که قداست مطلق دارد. همه معصیتکار هستیم ولی در مجلس اهلبیت، «تظاهر به معصیت» میکنیم؟!
چرا اینان را از مجلس «برانیم»؟! باید به حجاب «بخوانیم»! بیتفاوت نباشیم و حرام را به رسمیت نشناسیم. اگر کشف حجاب در «خیابان»، حرام شرعی و سیاسی است، در «مجلس اهل بیت»، حرمت مضاف نخواهد داشت؟! امربهمعروف و نهیازمنکر کنیم.
✍ مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
🔺صاحب مکیال المکارم می نویسد:
🔷 یکی از دوستان صالح من در عالم خواب مولا صاحب الزمان سلام الله علیه را دید که فرمود:
🔹 من دعاگوی هر مومنی هستم كه پس از ذكر مصائب حضرت سيدالشهدا سلام الله علیه برای تعجیل فرج و تایید من دعا كند!
📚 مکیال المکارم بخش۶ ذیل قسمت۲۹
🔻 اولین دعای ما هنگام جاری شدن اشکها در مجالس عزا، دعای فرج منتقم است ...
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو کلمه حرف حساب از شهروند ایرانی مقیم آمریکا نسبت به سختگیریهای خانوادههای ایرانی برای ازدواج فرزنداشان و مقایسه آن با کشورهای در حال توسعه
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
🖼وقتی یک ملت در ماه محرم سرتاسر یک مملکت یک مطلب را میگویند،شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهداء نه سیدالشهداء احتیاج به این گریه ها دارد و نه این گریه ها خودش فی نفسه کاری از آن می آید لکن این مجلس ها مردم را همچو مجتمع میکنند و یک وجهه می دهند
📚صحیفه نور جلد۱۳ص۳۲۳
#حب_الحسین_یجمعنا
#ما_ملت_امام_حسینیم
#پای_کار_امام_حسین_هستیم
#تو_هر_شرایطی_لبیک_یا_حسین
👆👆👆👆
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
47.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید | #وزارت_خانواده
❓به نظر شما چه ارگانی متولی امور #خانواده در #کشور است؟
❓اگر شما #وزیر خانواده باشید، اولین کاری که میکنید چیست؟
💢 این ویدئو را تا انتها ببینید...
🌐 مرکز پژوهشی مبنا
#تنخا
#وزارت_خانواده
#نهاد_متولی_مسئول_خانواده
#طرح_تجمیع_نهادهای_خانواده_محور
🆔@mabna_center
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بزرگترین مشکل غرب در حوزه زن ،هستی شناسی زن است
اندیشمندان غربی خود را از وحی جدا کرده اند تا بتوانند زن آزاد را تعریف کنند اما واقعیت آن است که این انفکاک از دین غرب را دچار سردرگمی در تعریف زن و سبک زندگی مناسب با زن خلقت کرده است.بزرگترین سند ادعای ما جملات عجیب و غریب بزرگترین اندیشمندان غربی است که بر اساس تجارب شخصی و شکست های بزرگ و کوچک خود در رابطه با زنان رسیده اند و تعریف کرده اند.
لذا نه آزادی هایشان زن را به خوشبختی رسانده و نه تحکم های مردسالارانه آنها روی خوش به زن غربی نشان داد
⏪کلیپ فوق مجموعه ای از نگاه اندیشمندان غربی به زن است.
✍عالیه سادات
https://eitaa.com/dokhtarane_taraz
🔴 روایتی تکان دهنده در مورد بی حجاب ها
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله:
« ... لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ رَأَيْتُ نِسَاءً مِنْ أُمَّتِي فِي عَذَابٍ شَدِيدٍ فَأَنْكَرْتُ شَأْنَهُنَّ فَبَكَيْتُ لِمَا رَأَيْتُ مِنْ شِدَّةِ عَذَابِهِنَّ وَ رَأَيْتُ اِمْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِهَا يُغْلَى دِمَاغُ رَأْسِهَا ... أَمَّا اَلْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ لاَ تُغَطِّي شَعْرَهَا مِنَ اَلرِّجَالِ ... »
(عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۱۰، بخشی از حدیث معراج)
... شبى كه مرا به آسمان بردند (يعنى معراج) زنانى از امّتم را در عذابى شديد نگريستم، و آن وضع براى من سخت گران آمد، و گريهام از جهت عذاب سخت آنان است كه به چشم خويش وضعشان را ديدم (شرح واقعه بدين قرار است):
زنى را به مويش در دوزخ، معلّق، آويخته بودند كه مغز سر او مىجوشيد ... امّا آن زنى كه به موى سرش #معلّق در آتش بود، آن فردى بود كه #موى_سر خويش از نامحرمان نمىپوشانيد ...
(ترجمه مستفید و غفاری، ج1، ص 665)
✍️پ.ن:
🔻قطعاً افراد مذهبی باید به زنان و دخترانی که در دام گناه افتاده اند، کمک کنند تا از منجلاب گناه بیرون بیایند، اما این دلسوز بودن دلیل بر این نیست که نسبت به گناه زشت و خانمان سوز آنها واکنشی نشان ندهند و یا گناه آنها را #توجیه کنند.
🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
✍@tahlile_siasi
✍@tahlile_siasi
هدایت شده از دادرســانــه بــروجــرد
50.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚫❌ برخورد وحشیانه هنجارشکن سلیطه ی هتاک ، با آمران به معروف ، در فروشگاه پوشاک ایرانیان شهرستان بروجرد.
تقاضای برخورد با فرد هتاک و ایجاد شرایط بازدارنده برای هنجارشکنان ، از طریق اماکن نیروی انتظامی را داریم ، البته اماکن موارد بسیاری را تا به حال پیگیری نموده است ، در این مرکز فروش موارد متعددی از این قبیل اتفاق افتاده و متاسفانه عوامل مرکز برخوردی صورت نمیدهند ، متاسفانه فضایِ فروشگاه پوشاکِ ایرانیان باعث جلوه گری خیلی از خانمهاست و مدیران فروش برخوردی نمیکنند با وجود اینکه آقایون نیز در این مرکز تردد دارند ، عواملین این مرکز فروش نمیدانند که تامین روزی با خداست و مماشات با حرام الهی برکت را از کسب و کارشان میبرد.
ضمن عرض پوزش به دلیل برخی الفاظ به کار رفته توسط خانم هتاک ، دلیل پخش کلیپ ، شناسایی فرد هتاک توسط نهادها و مجازات وی می باشد.
دادرســـــــــانــــه بــــروجـــــرد
https://eitaa.com/joinchat/913768773Cf1cf4a6ab2