⭕️ یکسانسازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه میگویند؟
📌 بخش اول
🔹ایکنا: دولت #پاکستان در تلاش است طرح «متون ملی واحد» با شعار «کتاب واحد برای یک ملت» را در این کشور پیاده کند تا دانشآموزان در سراسر پاکستان از یک متون درسی واحد بهرهمند شوند؛ اما نادیده گرفته شدن اعتقادات #شیعیان در کتابهای تعلیمات دینی و اسلامی در مقاطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در مدارس دولتی و خصوصی، سطح نارضایتیهای علمای مطرح شیعه را افزایش داده است.
🔹دولت قصد دارد روند تکمیلی این طرح را به صورت مرحلهای در سراسر پاکستان به اجرا درآورد. براساس این طرح متون درسی برای همه #مدارس دولتی و خصوصی به صورت یکسان و برخلاف گذشته این بار به زبان #اردو خواهد بود. عمران خان نخستوزیر پاکستان گفته است یکسانسازی متون درسی میتواند به تربیت صحیح نسل جدید و رشد فکری و شکوفایی خلاقیتها کمک کند.
🔹بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، سیستمهای آموزشی مختلفی در مدارس و مراکز آموزشی خصوصی و دولتی پاکستان رایج است. کتب درسی بیشتر مراکز آموزش خصوصی این کشور به زبان انگلیسی و برگرفته از متون درسی کشورهای انگلیس و آمریکاست. اما بیشتر کتابهای درسی بخش دولتی به زبان اردو است.
🔸مخالفت علمای شیعه
🔹علمای شیعه میگویند دانشآموزان شیعه در پاکستان برای کسب نمره قبولی نباید مجبور به یادگیری اعتقادات #اهل_سنت مندرج در کتب درسی شوند. از سوی دیگر مسئولان دولتی مدعیاند دیدگاههای همه جریانهای مذهبی را در متون درسی یکسان در نظر گرفتهاند.
🔹علامه مقصود دومکی؛ سخنگوی #شورای_وحدت_مسلمین به همراه دیگر اعضای ارشد این حزب در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران شبکههای محلی و روزنامهنگاران پاکستانی با اعلام موضع این حزب از جانب شیعیان این کشور در قبال طرح «متون ملی واحد» گفت: «در متن کتابهای درسی جدید برای دانشآموزان، دیدگاههای شیعیان نادیده گرفته شده و تنها اعتقادات یک جریان مذهبی در آن بیان شده است.»
🔹وی گفت: «اگر هدف از تهیه و تدوین متون درسی واحد، پایان تبعیض بین دانشآموزان فقیر و پولدار در جامعه باشد امری بسیار خوشایند است اما اینکه در کنار آن، دیدگاهها و نظرات یک مذهب اسلامی ارجحیت داده شود، این نظام آموزشی قابل قبول نخواهد بود.»
🔹وی بیان کرد: در متون درسی واحد سخنی درباره نقش مهم برخی از اصحاب نزدیک #پیامبر گرامی اسلام(ص) و #اهل_بیت عصمت و طهارت(ع) در ترویج و پایهگذاری اسلام مطرح نشده است در نتیجه دانش آموز از شناخت مشترکات مذاهب اسلامی بیبهره میشوند.
🔹مقصود دومکی تأکید کرد: با توجه به اینکه شهادت #امام_حسین (ع) و حادثه #کربلا که به عنوان جنگ حق علیه باطل در تاریخ بشریت و جهان به ثبت رسیده؛ اما این حادثه و برخی دیگر از تحولات مهم تاریخ اسلام در متون درسی گنجانیده نشده است.
🔹سخنگوی شورای وحدت مسلمین در ادامه افزود: هر چند جنگ های بدر، احد و خندق در صدر اسلام در متون درسی جدید گنجانیده شده است اما سخنی از نقش محوری و شجاعتهای بیمثال #امام_علی (ع) در این غزوات به میان نیامده است.
🔹علامه مقصود دومکی افزود: با توجه به اینکه #بنی_هاشم نقش مهم و تعیینکنندهای در ترویج اسلام داشتند و پیامبر(ص) نیز از بنی هاشم بود، نام بنی امیه و بنی عباس در متون درسی واحد بیان شده است اما نامی از بنی هاشم در این متون دیده نمیشود.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ یکسانسازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه میگویند؟
📌 بخش دوم
🔹علامه مقصود دومکی در ادامه گفت: از آنجایی که اطلاع دانشآموزان از تفکرات مذهبی یکدیگر نقش مهمی در رسیدن به همبستگی ملی و اتحاد در پاکستان دارد، بخشی از متون درسی واحد باید برای معرفی مذاهب اسلامی اختصاص یابد. چنین اقدامی نه تنها سطح تحملپذیری عقاید یکدیگر را برای نسل جدید از اوان کودکی فراهم کرده و به آنها شناخت صحیح تفکر اسلامی را میدهد بلکه در آینده نیز هر نوع نقشه گروهکهای فرقهگرا در ایجاد سوء تفاهمات و تعصبات مذهبی در جامعه را نقش بر آب میکند.
🔹این فعال ارشد مذهبی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در دهههای گذشته برای حصول #همگرایی ملی گفت: در سال ۱۹۷۵ میلادی کتاب تعلیمات اسلامی دانش آموزان به دو بخش شیعه و سنی تقسیم شده بود و هر یک از مذاهب اسلامی طبق اعتقادات خود متون اسلامی را مطالعه میکردند اما در دهه ۹۰ میلادی متون درسی تغییر یافت و در حال حاضر نیز به صورت ناگهانی و بدون مشورت و رایزنی با علمای شیعه دولت درصدد است تا موضوع مورد مناقشه متون درسی واحد را در مدارس به صورت تحمیلی اجرا کند.
🔸قانون اساسی پاکستان؛ حامی تدریس تشیع
🔹علامه مقصود دومکی با بیان اینکه دانشآموزان شیعه در پاکستان این حق را دارند که کتاب تعلیمات دینی و اسلامی آنها براساس اعتقادات آنها باشد گفت: چرا این حق که در قانون اساسی پاکستان گنجانیده شده است از دانشآموزان شیعه سلب میشود.
🔹این گزارش حاکی است حافظ طاهر محمود اشرفی، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان اخیرا گفته است همه جریانهای فکری معتقدند که تهیه و اجرای برنامه درسی یکنواخت دستاورد بزرگ دولت کنونی پاکستان است و یک کمیته فدرال در این زمینه بر این امر نظارت میکند.
🔹اشرفی که متعلق به جریان #دیوبندی در پاکستان است با بیان اینکه ایمان بدون اهل بیت(ع) و اصحاب کامل نمی شود افزود: همه ما به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت حسن(ع) و حسین(ع) ایمان کامل داریم و معتقدیم که بدون این شخصیتها ایمان ما کامل نخواهد شد.
🔹وی ادعا کرد: از خلفای راشدین، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) و سایر شخصیتها مکررا در برنامههای درسی نام برده شده است.
🔹حافظ طاهر محمود اشرفی افزود: علمایی که اظهار نگرانی میکنند احتمالاً از وجود این موضوعات در برنامه درسی اطلاع ندارند. آنها اگر نسبت به موضوعاتی نگرانیهایی دارند به کمیته مربوطه رجوع کنند تا نگرانی آنها برطرف شود.
@dolatedin
⭕️ مرگ سید القمنی، متفکر مصری مخالف اسلامگرایی
🔹الحرة: #سید_القمنی، نویسنده روشنفکر مصری، بر اساس آنچه تعدادی از همکاران و شاگردان وی روز یکشنبه، 6 فوریه، اعلام کردند، پس از مبارزه با بیماری در سن 75 سالگی درگذشت.
🔹القمنی که بیشتر در موضوع #تاریخ_اسلام تمرکز داشت، یکی از نویسندگان جنجالی در جامعه #مصر بود که به خاطر نوشتهها و عقایدش بارها خشم جنبش به اصطلاح #اسلامگرا در جهان عرب را برانگیخت و گروهی از رهبران این جنبش را بر آن داشت تا او را #مرتد توصیف کنند.
🔹القمنی در مارس 1947 در شهر الوسطی، استان بنی سویف، در جنوب قاهره، پایتخت مصر به دنیا آمد.
🔹القمنی که خود را #نومعتزلی میخواند (معتزله گروهی از متکلمان مسلمان اهل سنت هستند که معتقد به اصالت عقل در برابر نقل بودند)، در کتابهای خود مانند «الحزب الهاشمي تأسيس الدولة الإسلامية» و«حروب دولة الرسول» تلاش کرد تا نقش عامل سیاسی را در تصمیمگیریهای دینی در تاریخ اولیه اسلام نشان دهد.
🔹کتاب «رب هذا الزمان» که در سال 1997 منتشر شد، یکی از مشهورترین آثار او به شمار میرود، به ویژه پس از آنکه از سوی «#مجمع_البحوث_الإسلامية» وابسته به #الازهر مصادره شد، و پس از آن القمنی توسط دادستانی امنیت کشور درباره «معانی ارتداد مندرج در کتابش» مورد بازجویی قرار گرفت.
🔹لحن مقالات القمنی بر ضد #اسلام_سیاسی، به ویژه پس از بمبگذاریهای طابا در اکتبر 2004 (انفجارهایی که توسط یک گروه اسلامگرا در شبه جزیره سینا و به خونخواهی شهادت شیخ احمد یاسین، رهبر جنبش حماس، صورت گرفت و ۳۴ کشته و ۱۵۰ زخمی که اغلب اسرائیلی بودند، در پی داشت) شدت گرفت. او مقالهای با عنوان «إنها مصرنا يا كلاب جهنم! (این مصر ماست ای سگهای جهنم)» نوشت و به تندی به رهبران اسلامگرا حمله کرد.
🔹پس از این مقاله القمنی اظهار داشت که تهدیدهای زیادی به مرگ دریافت کرده است تا اینکه از سوی شخصی به نام ابوجهاد القعقاع از جنبش جهاد مصر به مرگ تهدید شد. نامه تهدید به مرگ به او در یک وب سایت منتشر شد. در نتیجه القمنی نامهای نوشت که به رسانهها و مجلهاش «روز الیوسف» فرستاد و قصد خود را برای کنارهگیری از نویسندگی اعلام کرد.
🔹قمنی در سال 2009 برنده جایزه دولتی مصر در علوم اجتماعی شد که مورد استقبال اسلامگرایان قرار نگرفت، شیخ #یوسف_البدری، واعظ اسلامی، شکایتی قضایی را علیه فاروق حسنی وزیر فرهنگ وقت و شیخ الازهر مطرح کرد و گفت این جایزه هدر دادن پول برای شخصیتی بوده است که به ذات الهی و دین اسلام بدگویی میکند.
🔹در سال 2016، دادستان عمومی مصر گزارشی را بررسی کرد که خالد المصری، وکیل مصری علیه القمنی ارائه کرده بود و او را به خاطر گفتههایش در کنفرانسی که توسط سازمان ADHOC در پایتخت بلژیک، بروکسل، در مورد اسلام سیاسی برگزار شد، به تحقیر اسلام و توهین به صحابه متهم میکرد.
👈 برای اطلاع بیشتر از آرای سید القمنی و نیز دیدگاههای موافقان و مخالفان او، اینجا را دنبال کنید.
@dolatedin
⭕️ محکومیت سلب حضانت کودکان خانوادههای مسلمان در سوئد
🔹تی آر تی عربی: فعالان اجتماعی در #سوئد با راهاندازی کارزار اینترنتی گستردهای در شبکههای اجتماعی، سلب حضانت کودکان خانوادههای مسلمان از سوی مقامات سوئدی را محکوم کردند.
🔹هدف از این کارزار اینترنتی به نام «دزدیدن کودکان ما را متوقف کنید»، محکومیت اقدامات مقامات سوئدی در سلب حضانت کودکان از خانوادههای مسلمان به بهانه نامناسب بودن شرایط زندگی آنهاست.
🔹قانون مراقبت از #کودکان سوئد به سازمان خدمات اجتماعی این کشور موسوم به «سوشیال» اجازه میدهد تا حضانت تمام فرزندان یک خانواده را در صورتی که یکی از آنها در معرض شرایطی قرار گیرد که خدمات اجتماعی، آن را نامناسب بداند، از آن خانواده بگیرد. این شرایط نامناسب شامل خشونت، یا ناتوانی در تأمین احتیاجات اولیه کودک یا موارد مشابه میشود.
🔹با این حال، خانوادههای مسلمان این سازمان را متهم به «بهانهسازی» برای ربودن فرزندانشان و سپردن آنها به خانوادههای جایگزینی میکنند که از نظر فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند.
🔹برخی از والدین خانوادههای مسلمان دولت سوئد را به «ربودن» فرزندانشان به بهانه اینکه «تربیت آنها با پیشینه اسلامی تربیت صورت میگیرد»، متهم میکنند.
🔹گزارشهای موجود از سوئد، حاوی اعداد تکاندهندهای در مورد کودکانی است که بین خانوادههای جایگزین بازتوزیع شدهاند؛ برای مثال آمار مرکز اطلاعات دولتی سوئد؛ حاکی از وجود سالانه ۲۰ هزار کودک است که به ادعای آنها در این شرایط قرار دارند.
🔹هشتگ #أوقفوا_خطف_أطفالنا (دزدیدن فرزندانمان را متوقف کنید)، طی چند روز گذشته به طور گسترده در شبکههای اجتماعی سوئد داغ شده است و اقدام سلب حضانت کودکان از خانوادههای آنها را محکوم میکند. (ایکنا)
@dolatedin
💢 چرا لایحه تابعیت در انگلیس، اقلیتها را نگران کرده است؟
🔹بی بی سی عربی: دولت #انگلیس میگوید تروریستها، جنایتکاران جنگی و جاسوسان از جمله افرادی هستند که با اصلاحات مهاجرتی مورد هدف قرار داده است.
🔹بر اساس «لایحه تابعیت و مرزهای بریتانیا» (UK Nationality and Borders Bill) که در مجلس اعیان در حال بررسی است، اگر دولت انگلیس بخواهد #تابعیت فردی را لغو کند، دیگر نیازی نیست که این مساله را به او بگوید.
🔹پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس میگوید این قانون در "شرایط استثنایی" علیه افرادی که خطر قابل توجهی برای انگلیس دارند استفاده خواهد شد.
🔹اما اعتراضاتی علیه لایحه جدید صورت گرفته است و برخی نگرانند که در صورت ارتکاب جنایت مشابه، با اقلیتهای قومی رفتاری متفاوت از انگلیسیهای #سفیدپوست صورت گیرد.
🔸 چگونه تابعیت خود را از دست میدهید؟
🔹#شهروندی، حق زندگی در یک کشور است که بدون آن مردم نمیتوانند در انتخابات رای دهند و ممکن است برای به دست آوردن کار، تحصیل یا مراقبتهای بهداشتی با مشکل روبرو شوند.
🔹اما لغو تابعیت امر جدیدی نیست، زیرا بیش از یک قرن است که دولت انگلیس قادر به انجام این کار بوده است و وزیر کشور انگلیس کسی است که برای هر مورد به صورت جداگانه تصمیم میگیرد.
🔹در سالهای اخیر، روند لغو تابعیت با مسائل مربوط به #تروریسم، به ویژه موضوعات مرتبط با عناصر اسلامی #افراطی مانند شامیما بیگم انگلیسی الاصل، که در سال 2015 برای پیوستن به داعش به سوریه سفر کرد و تابعیتش در سال 2019 و به دلایل امنیتی لغو شد، مرتبط بوده است.
🔹بر اساس قوانین بینالمللی، به ویژه اعلامیه جهانی #حقوق_بشر در سال 1948، هرکسی حق داشتن یک تابعیت را دارد، بنابراین افراد را نمیتوان «خودسرانه» بدون تابعیت رها کرد.
🔹اما دولت انگلیس میگوید در صورت داشتن تابعیت دیگر، چه تابعیت مضاعف و چه بتوانند تابعیت کشور دیگری مانند کشوری که والدینشان از آن آمدهاند، داشته باشند، در هر صورت سلب تابعیت میشوند.
🔹علاوه بر مسائل امنیت ملی، موارد دیگری نیز وجود دارد که در آنها میتوان بدون اطلاع قبلی تابعیت را لغو کرد، به عنوان مثال برای حفظ ارتباط با کشورهای دیگر یا برای خدمت به "منافع عمومی" کشور.
🔸 چرا مردم به این لایحه اعتراض دارند؟
🔹این لایحه دولت را از الزام به اطلاعرسانی به مردم در صورت لغو تابعیت معاف میکند. اما اعضای برخی از #اقلیتها میگویند در صورت تصویب این لایحه ممکن است «شهروند درجه دو» شوند.
🔹این چیزی است که بیش از 20 گروه، از جمله #الرابطة_الإسلامية انگلیس، شورای #سیکها ی انگلیس و «نسل ویندراش» در تظاهراتی در خارج از خیابان داونینگ در ماه دسامبر و ژانویه گفتند.
🔹سمیر پاشا وکیل متخصص در قانون مهاجرت میگوید که این لایحه اختیارات گستردهتری به دولت میدهد. او میافزاید که این مساله یک منطقه خاکستری برای دولت فراهم میکند.
🔹وی ادامه داد: عبارت "منافع عمومی" به قدری مبهم است که به دولت اجازه میدهد تا حد زیادی از آن استفاده کند.
🔹رسوایی «نسل ویندراش» زمانی رخ داد که به تعداد زیادی از ساکنان قدیمی، که بسیاری از آنها اهل دریای کارائیب بودند، گفته شد که علیرغم اینکه چندین دهه در انگلیس زندگی و کار کردهاند، به طور غیرقانونی در انگلیس هستند. این در حالی است که بسیاری از بازماندگان هنوز در انتظار پرداخت غرامت از سوی دولت هستند.
🔸 دولت چه میگوید؟
🔹وزیر مهاجرت انگلیس میگوید قانون پیشنهادی اقدامی معقول و متناسب است که تعداد افرادی که تحت تاثیر آن قرار می گیرند، زیاد نیستند.
🔹او میافزاید: این قانون شامل تعداد بسیار کمی از مردم که منشأ آسیبهای بزرگ تلقی شده و میخواهند به مردم این کشور آسیب برسانند، میشود.
🔹وقتی بی بی سی از وزیر مهاجرت پرسید منظور او از "منافع عمومی" چیست؟ وی نحوه استفاده از آن را مشخص نکرد و گفت که این قانون وسیلهای مناسب برای محافظت از مردم انگلیس است.
@dolatedin
⭕️ گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی
🔹ریپورت: با تغییر قانونی که اختیار انتصاب #امامان_جماعت مساجد را در جمهوری #آذربایجان از «#اداره_مسلمانان_قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول میکند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت.
🔹گوندوز اسماعیلاف، معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در تشریح قانون جدید درباره نحوه انتصاب امامان جماعت #مساجد در جمهوری آذربایجان گفت: «#موسسه_الهیات آذربایجان امسال اولین فارغالتحصیلان خود را خواهد داد و برخی از این فارغالتحصیلان به عنوان روحانی منصوب میشوند.»
🔹این مقام کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان گفت: «روال کار به این صورت است که تغییرات باید در شور دوم و سوم نیز به تصویب مجلس ملی برسد و پس از آن رئیس جمهوری مصوبه لازم الاجرا شدن این تغییرات را امضا می کند. تنها در این صورت است که قانون اجرا میشود.»
🔹وی افزود: «البته در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی، نوآوریهایی در حوزه دینی ایجاد خواهد شد. اول، انتصاب #روحانیون مسلمان توسط یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) انجام خواهد شد. ثانیاً، جوامع مذهبی اسناد تأسیس خود را برای ثبت دولتی مستقیماً به یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) ارسال میکنند، نه از طریق مرکز یا سازمان مذهبی (اداره مسلمانان قفقاز). سوم، شهروندان میتوانند #صدقات نقدی و الکترونیکی خود را از طریق کارتهای بانکی و اینترنت انجام دهند. همه اینها البته به معنای تغییر در ماهیت اصلاحات در حوزه روابط دولت و دین است.»
🔹اسماعیلاف پیرامون مخالفت این لایحه با قانون اساسی #سکولار آذربایجان گفت: «درست است که طبق قانون اساسی ما دین جدا از دولت است و آذربایجان یک کشور سکولار است، اما انتصاب روحانیون توسط یک نهاد دولتی منافاتی با اصول سکولاریسم و سکولاریسم ندارد. توضیح بدهم: دین هست، روحانی هم هست. دین احکام و آموزه های شرعی است. دولت با تعیین روحانی در شریعت و عقاید دخالت نمیکند. مثلاً دولت نمیتواند دخالتی در نماز و روزه مردم بکند.»
🔹او در ادامه گفت: «دولت در دین و شریعت دخالت نمیکند، بلکه با تعیین سازماندهنده فعالیتهای مذهبی، این فعالیتها را کنترل میکند. در صورت تصویب این اصلاحیه، آذربایجان اولین کشور سکولار نخواهد بود که روحانیون توسط دولت منصوب میشوند. به عنوان مثال، در کشور برادر ما، #ترکیه، روحانیون مسلمان از زمان آتاتورک توسط #سازمان_دیانت منصوب میشوند. امامان مساجد در ترکیه کارمندان دولت هستند.
🔹وی افزود: «نمونههای مشابه در اروپا، مهد #سکولاریسم، وجود دارد. به عنوان مثال در نروژ، دانمارک، فنلاند، انگلستان و ایسلند که به عنوان کشورهای #لیبرال و مترقی در جهان شناخته میشوند، قوانین این کشور حتی به یک دین خاص (یا گاهی به یک فرقه) تعلق دارد. طبق قانون اساسی #نروژ، حداقل نیمی از اعضای دولت باید اعضای کلیسا باشند. یا در #انگلستان، این پادشاه است که رئیس کلیسای سلطنتی انگلیکن و همچنین روحانیون اصلی را که در واقع کلیسا را اداره میکنند، منصوب میکند. نمونه دیگر #فرانسه، وطن سکولاریسم است که نمونه بارز الگوی سختگیرانه سکولاریسم است. در منطقه آلزاس در فرانسه، دولت به روحانیون حقوق میدهد، از روحانیون محافظت و آنها را منصوب میکند. چنین نمونههایی هم در غرب و هم در شرق فراوان است.»
🔹گوندوز اسماعیلاف درباره کنترل دولت بر فضای دینی موجود در جمهوری آذربایجان گفت: «مأموریت آگاهیبخشی دینی هر ساله تقویت میشود و همه اقشار جامعه را در بر میگیرد. آگاهیبخشی دینی با مشارکت کارکنان “کمیته دولتی امور دینی” با سازمانهای مذهبی، نمایندگان “اداره مسلمانان قفقاز”، روحانیون و سایر کارشناسان پیش برده میشود. به موازات کار روشنگری، اقدامات منسجمی برای تربیت کادر ملی در حوزه دین انجام میشود.»
🔹معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در عین حال درباره مسایل موجود در زمینه دینی در این کشور گفت: «در مورد مشکلات حوزه دین، باید اعتراف کنیم که هنوز هم تلاشهایی برای سیاسیکردن دین، #فرقهگرایی، #افراطگرایی مذهبی و رویارو قرار دادن هویت ملی با هویت دینی وجود دارد که این تلاشها اغلب تحت تاثیر عامل خارجی است و قاطعانه از آن جلوگیری میشود.»
#اسلام_دولتی #کنترل_دینی
@dolatedin
⭕️ دیدار کریم آقاخان با رئیسجمهور پرتقال در لیسبون
🔹#کریم_آقاخان، رئیس فرقه #اسماعیلیه نزاری، جمعه ۴ فوریه در لیسبون با مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس جمهوری #پرتغال دیدار کرد.
🔹طبق گزارش سایت رسمی اسماعیلیه آقاخانیه، دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله حضور و فعالیتهای اسماعیلیه و #شبکه_توسعه_آقاخان در پرتغال، کشورهای پرتغالی زبان و سراسر جهان صحبت کردند.
🔹در این دیدار، دختر و نوه دختری کریم آقاخان، زهرا آقاخان و سارا بویدن، نیز حضور داشتند.
✍️ اسماعیلیه آقاخانیه حضور پررنگی در پرتقال داشته و ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور این کشور دارند. ۲۵ دسامبر گذشته نیز، رحیم آقاخان در کاخ ریاست جمهوری با دی سوسا دیدار کرده بود. در اکتبر ۲۰۲۱ نیز امین محمد آقاخان، برادر کوچکتر کریم آقاخان، با سفر به پرتقال، با رئیس جمهور دیدار و برخی اماکن فرهنگی را در آنجا افتتاح کرده بود.
🔸مرکز اسماعیلی لیسبون و چندین جماعتخانه در شهرهای لیسبون، سیکسال، آویرو، ستوبال، پورتو، فارو و پورتیمائو، از جمله پایگاههای اسماعیلیه آقاخانیه در کشور پرتقال است.
@dolatedin
⭕️ انتصابهای تاریخی زنان در نهادهای دینی سعودی
🔹سیّدتی: شیخ #عبدالرحمن_السدیس، رئیس کل امور #مسجد_الحرام و #مسجد_النبی سهشنبه، ۸ فوریه، با صدور حکمی «تاریخی»، خانم فاطمه التویجری را به عنوان دستیار امور #زنان در مسجد النبی منصوب کرد.
🔹السدیس این انتصاب بیسابقه را یک «جهش کیفی» در مدیریت امور مسجد الحرام و مسجد النبی شمرده و در راستای چشمانداز ۲۰۳۰ و حمایتهای منطقی پادشاه سعودی از توانمندسازی زنان در جامعه دانست.
🔹گفتنی است چند روز پیش، ۳۰ ژانویه، شیخ #عبداللطیف_آل_الشیخ، وزیر #الشؤون_الإسلامیة #عربستان سعودی نیز دستوری مبنی بر انتصاب خانم «لیلی القاسم» به عنوان «معاون برنامهریزی و تحول دیجیتال» در این وزارتخانه به مدت یکسال صادر کرد. این برای نخستین بار بود که یک زن در جایگاه معاونت در این وزارت منصوب میشد.
@dolatedin