⭕️ گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی
🔹ریپورت: با تغییر قانونی که اختیار انتصاب #امامان_جماعت مساجد را در جمهوری #آذربایجان از «#اداره_مسلمانان_قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول میکند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت.
🔹گوندوز اسماعیلاف، معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در تشریح قانون جدید درباره نحوه انتصاب امامان جماعت #مساجد در جمهوری آذربایجان گفت: «#موسسه_الهیات آذربایجان امسال اولین فارغالتحصیلان خود را خواهد داد و برخی از این فارغالتحصیلان به عنوان روحانی منصوب میشوند.»
🔹این مقام کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان گفت: «روال کار به این صورت است که تغییرات باید در شور دوم و سوم نیز به تصویب مجلس ملی برسد و پس از آن رئیس جمهوری مصوبه لازم الاجرا شدن این تغییرات را امضا می کند. تنها در این صورت است که قانون اجرا میشود.»
🔹وی افزود: «البته در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی، نوآوریهایی در حوزه دینی ایجاد خواهد شد. اول، انتصاب #روحانیون مسلمان توسط یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) انجام خواهد شد. ثانیاً، جوامع مذهبی اسناد تأسیس خود را برای ثبت دولتی مستقیماً به یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) ارسال میکنند، نه از طریق مرکز یا سازمان مذهبی (اداره مسلمانان قفقاز). سوم، شهروندان میتوانند #صدقات نقدی و الکترونیکی خود را از طریق کارتهای بانکی و اینترنت انجام دهند. همه اینها البته به معنای تغییر در ماهیت اصلاحات در حوزه روابط دولت و دین است.»
🔹اسماعیلاف پیرامون مخالفت این لایحه با قانون اساسی #سکولار آذربایجان گفت: «درست است که طبق قانون اساسی ما دین جدا از دولت است و آذربایجان یک کشور سکولار است، اما انتصاب روحانیون توسط یک نهاد دولتی منافاتی با اصول سکولاریسم و سکولاریسم ندارد. توضیح بدهم: دین هست، روحانی هم هست. دین احکام و آموزه های شرعی است. دولت با تعیین روحانی در شریعت و عقاید دخالت نمیکند. مثلاً دولت نمیتواند دخالتی در نماز و روزه مردم بکند.»
🔹او در ادامه گفت: «دولت در دین و شریعت دخالت نمیکند، بلکه با تعیین سازماندهنده فعالیتهای مذهبی، این فعالیتها را کنترل میکند. در صورت تصویب این اصلاحیه، آذربایجان اولین کشور سکولار نخواهد بود که روحانیون توسط دولت منصوب میشوند. به عنوان مثال، در کشور برادر ما، #ترکیه، روحانیون مسلمان از زمان آتاتورک توسط #سازمان_دیانت منصوب میشوند. امامان مساجد در ترکیه کارمندان دولت هستند.
🔹وی افزود: «نمونههای مشابه در اروپا، مهد #سکولاریسم، وجود دارد. به عنوان مثال در نروژ، دانمارک، فنلاند، انگلستان و ایسلند که به عنوان کشورهای #لیبرال و مترقی در جهان شناخته میشوند، قوانین این کشور حتی به یک دین خاص (یا گاهی به یک فرقه) تعلق دارد. طبق قانون اساسی #نروژ، حداقل نیمی از اعضای دولت باید اعضای کلیسا باشند. یا در #انگلستان، این پادشاه است که رئیس کلیسای سلطنتی انگلیکن و همچنین روحانیون اصلی را که در واقع کلیسا را اداره میکنند، منصوب میکند. نمونه دیگر #فرانسه، وطن سکولاریسم است که نمونه بارز الگوی سختگیرانه سکولاریسم است. در منطقه آلزاس در فرانسه، دولت به روحانیون حقوق میدهد، از روحانیون محافظت و آنها را منصوب میکند. چنین نمونههایی هم در غرب و هم در شرق فراوان است.»
🔹گوندوز اسماعیلاف درباره کنترل دولت بر فضای دینی موجود در جمهوری آذربایجان گفت: «مأموریت آگاهیبخشی دینی هر ساله تقویت میشود و همه اقشار جامعه را در بر میگیرد. آگاهیبخشی دینی با مشارکت کارکنان “کمیته دولتی امور دینی” با سازمانهای مذهبی، نمایندگان “اداره مسلمانان قفقاز”، روحانیون و سایر کارشناسان پیش برده میشود. به موازات کار روشنگری، اقدامات منسجمی برای تربیت کادر ملی در حوزه دین انجام میشود.»
🔹معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در عین حال درباره مسایل موجود در زمینه دینی در این کشور گفت: «در مورد مشکلات حوزه دین، باید اعتراف کنیم که هنوز هم تلاشهایی برای سیاسیکردن دین، #فرقهگرایی، #افراطگرایی مذهبی و رویارو قرار دادن هویت ملی با هویت دینی وجود دارد که این تلاشها اغلب تحت تاثیر عامل خارجی است و قاطعانه از آن جلوگیری میشود.»
#اسلام_دولتی #کنترل_دینی
@dolatedin
⭕️ دیدار کریم آقاخان با رئیسجمهور پرتقال در لیسبون
🔹#کریم_آقاخان، رئیس فرقه #اسماعیلیه نزاری، جمعه ۴ فوریه در لیسبون با مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس جمهوری #پرتغال دیدار کرد.
🔹طبق گزارش سایت رسمی اسماعیلیه آقاخانیه، دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله حضور و فعالیتهای اسماعیلیه و #شبکه_توسعه_آقاخان در پرتغال، کشورهای پرتغالی زبان و سراسر جهان صحبت کردند.
🔹در این دیدار، دختر و نوه دختری کریم آقاخان، زهرا آقاخان و سارا بویدن، نیز حضور داشتند.
✍️ اسماعیلیه آقاخانیه حضور پررنگی در پرتقال داشته و ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور این کشور دارند. ۲۵ دسامبر گذشته نیز، رحیم آقاخان در کاخ ریاست جمهوری با دی سوسا دیدار کرده بود. در اکتبر ۲۰۲۱ نیز امین محمد آقاخان، برادر کوچکتر کریم آقاخان، با سفر به پرتقال، با رئیس جمهور دیدار و برخی اماکن فرهنگی را در آنجا افتتاح کرده بود.
🔸مرکز اسماعیلی لیسبون و چندین جماعتخانه در شهرهای لیسبون، سیکسال، آویرو، ستوبال، پورتو، فارو و پورتیمائو، از جمله پایگاههای اسماعیلیه آقاخانیه در کشور پرتقال است.
@dolatedin
⭕️ انتصابهای تاریخی زنان در نهادهای دینی سعودی
🔹سیّدتی: شیخ #عبدالرحمن_السدیس، رئیس کل امور #مسجد_الحرام و #مسجد_النبی سهشنبه، ۸ فوریه، با صدور حکمی «تاریخی»، خانم فاطمه التویجری را به عنوان دستیار امور #زنان در مسجد النبی منصوب کرد.
🔹السدیس این انتصاب بیسابقه را یک «جهش کیفی» در مدیریت امور مسجد الحرام و مسجد النبی شمرده و در راستای چشمانداز ۲۰۳۰ و حمایتهای منطقی پادشاه سعودی از توانمندسازی زنان در جامعه دانست.
🔹گفتنی است چند روز پیش، ۳۰ ژانویه، شیخ #عبداللطیف_آل_الشیخ، وزیر #الشؤون_الإسلامیة #عربستان سعودی نیز دستوری مبنی بر انتصاب خانم «لیلی القاسم» به عنوان «معاون برنامهریزی و تحول دیجیتال» در این وزارتخانه به مدت یکسال صادر کرد. این برای نخستین بار بود که یک زن در جایگاه معاونت در این وزارت منصوب میشد.
@dolatedin
⭕ حزب النهضة تونس انحلال شورای عالی قضایی را محکوم کرد
🔹آناتولی: حزب اسلامگرای «النهضة» #تونس تصمیم رئیس جمهور این کشور درباره انحلال شورای عالی قضایی را «مغایر با قانون اساسی» دانست و آن را محکوم کرد.
🔹حزب #النهضة دوشنبه، 18 بهمن، در بیانهای اعلام کرد: «ما تصمیم قیس سعید مبنی بر انحلال شورای عالی قضایی را غیرقانونی و مردود میدانیم.»
🔹در ادامهی این بیانیه تصریح شده است: «هدف قیس سعید از این تصمیم سلطه و کنترل رئیس جمهور بر دستگاه عدالت، تسویه حساب با رقبای سیاسی، بستن فضای عمومی و ایجاد یک حکومت مطلقه فردی است.»
🔸گفتنی است رئیس جمهور تونس در اقدامی بحثبرانگیز، در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه، 17 بهمن، به بهانه مبارزه با فساد تصمیم به انحلال شورای عالی قضایی این کشور گرفت؛ اقدامی که به نوشته رسانهها جرقه اختلافها بر سر دستگاه قضایی را شعلهور خواهد کرد.
🔸دو روز پس از اعلام انحلال شورای عالی قضایی تونس با دستور رئیس جمهور این کشور، نیروهای پلیس مقر این شورا در پایتخت را محاصره کرده و هرگونه دسترسی به مقر این شورا را مسدود کردند.
🔸این اقدام قیس سعید با واکنشهای بینالمللی گستردهای روبهرو شده است؛ از جمله کمیسیون بینالمللی قضات که مقر آن در ژنو سوئیس است، روز دوشنبه با انتشار بیانیهای نوشت که سعید «عزم خود را برای حذف آخرین خط دفاع در برابر قدرت تکنفره او در تونس، یعنی #قوه_قضاییه نشان میدهد.»
🔸رئیسجمهور تونس در ماه ژوئیه سال گذشته نیز با تعلیق پارلمان و برکناری نخستوزیر #اسلامگرا ی این کشور، همه قدرت اجرایی کشور را در دست گرفت. او پس از مدتی خودش نخستوزیر جدیدی را منصوب کرد.
🔸قیس سعید همچنین تمایل خود را برای بازنویسی قانون اساسی فعلی تونس که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید، اعلام کرده است.
@dolatedin
⭕ راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو ثبت شد
🔹شفقنا: وزارت فرهنگ #عراق اعلام کرد که «درب زبیده»، راه زمینی #حج از عراق به #عربستان بین شهر #کوفه و #مکه مکرمه در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو درج شد.
🔹وزارت فرهنگ عراق توضیح داد که این پرونده با عربستان مشترک است و هر کشور 4 موقعیت و مکان باستانی در این مسیر تاریخی که کوفه را به مکه متصل میکند، ثبت کرد.
🔹«درب زُبیده» یا مسیر زبیده در مرزهای شمالی عربستان واقع شده که از آثار باستانی و راه و شریان حج و تجارت از زمان ظهور اسلام به شمار میرود.
🔹قدمت این مسیر به دوره قبل از اسلام برمیگردد. دوره شکوفایی آن اما در دوره اول خلافت عباسی است که در آن استراحتگاهها و کانالهای آب برای تأمین آب زائران ایجاد شد.
🔹نام درب زبیده منسوب به زبیده (متوفى ۲۱۶)، همسر هارونالرشید، است. اما این انتساب، باتوجه به سابقة ذکر این منزلگاهها در حوادث جنگهاى ردّه و فتوحات صدر اسلام، احتمالاً به علت نقش زبیده در بهسازى و آباد کردن آنها باشد.
🔹به گفته کارشناسان در ساخت این مسیر از روشهای بسیار علمی و مهندسی بینظیری استفاده شده است.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ ادای سوگند هندوهای افراطی برای کشتن مسلمانان
🔹ویدئویی از گردهمایی صدها #ناسیونالیست راست افراطی #هندو منتشر شده که چهرههای برجسته افراطی #هندو از پیروان خود میخواهند که سوگند یاد کنند که #مسلمانان را بکشند.
🔹افزایش تبلیغات ضد اسلامی، نفرت علیه مسلمانان، نقض حقوق مسلمانان و متهم کردن آنها به گسترش ویروس کرونا در #هند و اقدام پلیس علیه دانشجویان و فعالانی که در تظاهرات مسالمتآمیز علیه اصلاحات بحثبرانگیز قانون شهروندی شرکت کرده بودند، همه نمونههای #اسلام_هراسی در هند در طول سال گذشته هستند.
@dolatedin
⭕️ معرفی کتاب «بازاندیشی در سلفیگری؛ شبکه های فراملی علمای سلفی در مصر، کویت و عربستان سعودی»
🔤 Rethinking Salafism; The Transnational Networks of Salafi 'Ulama in Egypt, Kuwait, and Saudi Arabia
✍️ نویسنده: Raihan Ismail
📓 انتشارات: Oxford University Press
📅 سال انتشار : 2021
🔹#سلفیگری یکی از منابع ایدئولوژیک اصلی برای خشونت #افراطی در گروههای #جهادی است. مجموعهای از ادبیات علمی و پژوهشهای قابل توجه در مورد شبکههای جهادی #فراملی، به ویژه پس از حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده وجود دارد. این مباحث شامل افراطی بودن تفکر #سلفی مورد نظر نظریهپردازان جهادی و سلفیها است. با این حال سلفیگری یک جنبش یکپارچه و سراسری نیست و جریانهای متعددی را در بر میگیرد. بررسی این جریانها برای درک سلفیگری و تاثیر آن بر جوامع مسلمان بسیار مهم است.
🔹علاوه بر جهادیهای سلفی (کسانی که خشونت را تایید میکنند) دو طیف گسترده دیگر در سلفیگری وجود دارد: #آرامشگرا و اهل مصالحه و دیگری #کنشگرا و تندرو. سلفیهای آرامشگرا یک سنت غیرسیاسی را تایید میکنند و فعالیت سیاسی را به هر شکلی غیرقابل قبول میدانند. سلفیهای کنشگرا از تغییرات سیاسی حمایت میکنند و جریانهای سیاسی به رهبری #علما را سنتهای سلفی تلقی میکنند.
🔹علمای آرامشگرا و کنشگرا به شکل مجزا در جوامع خود فعالیت دارند. مطالعات درباره این علما با توجه به کشورها انجام شده است و بر ماهیت و تأثیر سلفیگری بر روند اجتماعی آن کشورها تمرکز دارد. ریحان اسماعیل در کتاب بازاندیشی در سلفیگری، خاستگاه، فعل و انفعالات، و تأثیرات اجتماعی شبکههای فراملی علمای سلفی در مناطق مختلف شامل #عربستان سعودی، #مصر و #کویت را ارزیابی میکند.
🔹او فعالیتهای علمای آرامشگرا و کنشگرا را برای حفظ و ترویج عقایدشان نشان میدهد. چیزی که از نظر هر کدام از آنها سلفیگری “اصیل” است. این کتاب ارزیابی مجددی از دوگانه آرامشگرا و کنشگرا را ارائه میدهد و عقیده دارد که این دوگانگی در مورد تفکر سلفیگری با دوگانگی که در نگرش و تفکر #شیعی در باب مسائل اجتماعی وجود دارد، متفاوت است.
📌 فهرست مطالب:
1️⃣ مقدمه
2️⃣ ساختارشکنی سلفیگری
3️⃣ همبستگی فراملی علمای سلفی: سیاست #اسلامگرایی
4️⃣ شبکههای فراملی علمای سلفی: بحث بر سر شکاف بین #سنی و #شیعه
5️⃣ شبکههای فراملی علمای سلفی: وحدت حرکی/آرامشگرا در برابر سلفیگری جهادی؟
6️⃣ شبکههای فراملی علما: رقابت در حوزه اجتماعی
7️⃣ نتیجهگیری
@dolatedin
🎞 مستند: دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین
🔹یکی از نقاطی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت نظامی از مردم آنجا شهدایی را تقدیم کرده است ولی پس از جنگ نتوانسته حضور فرهنگی خود را تداوم ببخشد و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه میدانداران اصلی فرهنگ آن کشور شدهاند، بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که در سوریه و عراق هم در حال تکرار است. یعنی جایی که ایران شهید میدهد ولی دیگران میوههای فرهنگیاش را میچینند!
🔹در این مستند به فعالیت های ترکیه در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
#بالکان
#بوسنی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba_ir
💢مراکش و اسرائیل درباره همکاری بین امامان مسلمان و خاخامهای یهودی گفتگو کردند
🔹تی آر تی عربی: چهارشنبه 9 فوریه، دیوید گوورین، رئیس هیئت #اسراییل در مراکش، با احمد عبادی، دبیر کل #رابطة_المحمدية #مراکش دیدار و در جریان آن، همکاری بین امامان مسلمان و خاخامهای یهودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔹دیوید گوورین ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، در توییتی در حساب کاربری خود نوشت: «ما چندین برنامه عملی را مورد بحث قرار دادیم و سعی کردیم آنها را با توجه به همکاری بین ائمه مسلمان و خاخامهای یهودی به واقعیت تبدیل کنیم. هدف از همکاری تقویت پایههای #همزیستی، #مدارا و پذیرش دیگران و غلبه بر اختلافات ایدئولوژیک برای پیشبرد جوامع ما به سوی آیندهای بهتر است.»
🔹اسرائیل و مراکش پس از تعلیق روابط فی مابین در سال 2000 و پس از آنکه رباط روابط خود را به دلیل وقوع انتفاضه دوم فلسطین متوقف کرد، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین خود را در 10 دسامبر 2020 اعلام کردند.
@dolatedin