✍️ شب گذشته، درست یک روز پس از حضور #محمدامین_الحق، مسئول امنیتی پیشین #بن_لادن در افغانستان، و درست چند ساعتی پس از انتشار اخباری مبنی بر پایان نشست سه روزه رهبران #طالبان در قندهار و پایان یافتن توافقات بر سر نوع حکومت پیشروی افغانستان، فرماندهی کل #القاعده بیانیهای صادر و ضمن تبریک پیروزی طالبان به امت اسلامی، با «#امیرالمؤمنین» خواندن هبت الله #آخوندزاده، بدون هیچ قید و شرطی با او #بیعت کردند.
🔹 چرا اکنون و چنین دیر القاعده، برادر و رفیق به ظاهر شفیق طالبان، بیانیه تبریک و بیعت خود را صادر کرد؟
🔹 پیشتر، در طول پانزده سال رهبران القاعده اسامه بن لادن و ایمن #الظواهری با رهبران طالبان ملا عمر و اختر منصور بیعت میکردند و با اطمینان خاطر بیان میداشتند که این بیعت همواره پابرجا خواهد ماند. در مقابل رهبران طالبان نیز به سرعت پذیرش بیعت را پاسخ میدادند و ابراز میکردند آنها نیز بر سر عهد خود باقی میمانند، به این معنی که آنها همچنان از «القاعده» در پروژه بینالمللی و جهاد جهانی خود حمایت خواهند کرد.
🔹 اما با آمدن آخوندزاده، رهبر جدید طالبان، اوضاع کمی تغییر کرد. در اواخر ماه مه 2016، ایمن الظواهری، رهبر القاعده، با رهبر جدید طالبان، بیعتی مشروط کرد؛ مشروط به مبارزه با حاکمان مبدل شریعت، آزادسازی هر وجب از سرزمینهای مسلمانان، هشدار به طالبان از مشارکت با دولت در حکومت، پرهیز از ورود به شریعت کافران، که منظور از آن پذیرش توافقات و معاهدات بینالمللی بود و دیگر شرایطی که ساختار اعتقادی و سیاسی القاعده را تشکیل میدادند.
🔹 در مقابل آخوندزاده نیز همچون پیشینیان خود رفتار نکرد، او با تاخیری قابل توجه بیعت ظواهری را قبول کرد. همین کافی بود تا اختلافاتی که همواره در تاریکی بودند، به چشم بیایند و به نظر برسد رهبر جدید طالبان میخواهد این جنبش را در مسیری متفاوت حرکت دهد؛ دور از ماجراجوییهای بیپایان القاعده.
🔹 اما در طول این سالها، داستان تنها با برخورد سرد رهبر طالبان با القاعده به پایان نرسید، بلکه گامهای آشکاری برای زیر پا گذاشتن بیعت مشروط ایمن الظواهری برداشته شد. طالبان با امضا کردن پیمان صلح با آمریکا، دقیقا وارد «شریعت کفار» شد. شرط دیگر القاعده مبنی بر مشارکت نکردن با دولت در حکومت نیز دست کم بارها در سخنان مقامات طالبان و مذاکرات با دولت افغانستان زیر پا گذاشته شد. این شکاف تا آنجا ادامه یافت که طبق گفتهها طالبان در مذاکرات خود با آمریکاییها، تعهد داده بود که از جنگجویان القاعده دیگر هیچ حمایتی نخواهد کرد.
🔹 حال این بیعت بیقید و شرط کنونی القاعده چه معنایی میتواند داشته باشد؟ آیا ترس آمریکاییها از صادق نبودن طالبان در اختلافاتش با القاعده بیراه نبوده و حال که تمامی خواستههای القاعده محقق شده و آمریکا و اذنابش «ذلیل و خوار» از افغانستان خارج شدند، طالبان چهره واقعی خود را نشان داده و فرصت برای عرض اندام دوباره القاعده فراهم شده است؟ یا شاید بتوان گفت امروز روزی است که القاعده نیز به راهبرد این چندساله آخوندزاده ایمان آورده و پذیرفته او نیز برای ادامه کار با کنار گذاشتن یکهتازیهای خود، با دولت به ظاهر اهل مدارا و گفتگوی طالبان همراهی کند.
🔹 اما «زمان» صدور این بیانیه حکایتی دیگر دارد؛ این دو هفته تاخیر و انتشار بیانیه در پاسی از شب و درست پس از خبر پایان نشست طالبان، چندان جایی برای اندیشیدن به این شایدها باقی نمیگذارد.
🔹 اختلافها پابرجا است، اما توافقی پنهان صورت گرفته است. بیشک طالبان به القاعده اجازه ظهور و بروز رسمی و قابل رصد، همچون اختصاص اردوگاههای آموزشی، نمیدهد، اما دور از انتظار نیست که فعالیتهای مخفیانه ایشان و به ویژه ارتباطهای آنها با خارج از کشور، در برابر فاصله گرفتن القاعده از داعش، تضمین شده باشد.
@dolatedin
🔻مالدیو در حضور مقامات سعودی، "تجاوز جنایتکارانه شبهنظامیان حوثی" به فرودگاه ابها را محکوم کرد!
🔹به گزارش سبق، خبرگزاری سعودی، رئیس دفتر ریاست جمهوری #مالدیو، علی ظاهر، تجاوز جنایتکارانه به فرودگاه بینالمللی ابها از سوی شبهنظامیان مورد حمایت #ایران در #یمن را محکوم کرد.
🔹ظاهر ضمن حمایت از اقدامات نیروهای ائتلاف وابسته به عربستان، هدف قرار دادن این کشور را برای "همه مسلمانان جهان" تحریکآمیز خواند و از جامعه بینالمللی خواست تا "مسئولیتهای خود را در قبال توقف تجاوز شبهنظامیان #حوثی، که توسط کشورهای مشهور حامی تروریسم بنا نهاده شده، بر عهده بگیرند".
✍️ ملاحظه: جمعی از مقامات سعودی برای افتتاح بزرگترین مسجد مالدیو که با هزینه عربستان ساخته شده است، این هفته به این کشور سفر کردهاند.
#قدرت_نرم #دیپلماسی_مذهبی
@dolatedin
🔻آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع عراقی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
🔹به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانههای عراقی، آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفت.
🔹شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق عصر امروز جمعه گزارش داد که آیت الله محمد سعید حکیم بر اثر سکته قلبی ناگهانی دار فانی را وداع گفته است.
🔹مرحوم آیت الله محمد سعید حکیم فرزند محمد علی الحکیم، از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود.
#عراق #مرجعیت #وفیات
@dolatedin
🔹العربیة: سید حسن العماد روحانی شیعه یمنی هنگام ورود به خاک یمن از طریق گذرگاه مرزی شحن در مرز عمان توسط نیروهای سعودی بازداشت شد.
✍️ ملاحظه: #حسن_العماد یکی از روحانیون شیعه اثنی عشری است که پس از تحصیل در ایران حزب مستقبل العداله را تأسیس و به دنبال فعالیت تبلیغی _ سیاسی در یمن بود. برادر وی #عصام_العماد است که پیشتر از روحانیون سلفی وهابی یمنی بود که چندین سال پیش #مستبصر شده و به مذهب امامیه درآمد. برادر دیگر وی #علی_العماد نیز از مقامات بلند پایه جنبش انصار الله است.
🔹با وجود اینکه حسن العماد در بسیاری از رسانههای ایران به عنوان نماینده مردم یمن حاضر شده بود، جنبش انصارالله یمن به دلیل برخی رویکردهای سیاسی و مذهبی ارتباط خوبی با وی نداشت.
🔹در حالی که مقامات سعودی مدعی شدهاند وی قصد داشته تا با پاسپورت جعلی و تغییر هویت وارد یمن شود، برخی منابع این اتهام را رد میکنند.
#یمن #عربستان #ایران #انصارالله
@dolatedin
🔹شیخ عبدالامیر قبلان در سال 1936 میلادی در منطقهای در جنوب لبنان متولد شد. پدرش «محمد علی قبلان» و جدش «موسی قبلان» از علمای برجسته منطقه بودند.
🔹قبلان در نجف تحصیلات حوزوی خود را كامل كرد و به درجه اجتهاد رسید. او شاگرد استادان و علمای بزرگی چون آیات عظام #خویی، #صدر و #حكیم بود.
🔹قبلان یكی از حامیان جدی جریان مقاومت در لبنان به شمار میآمد.
🔹#مجلس_اعلای_اسلامی_شیعیان_لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در جهان است كه به همت و تلاش امام #موسی_صدر در سال 1969 میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشكیل تا زمان ربوده شدنش در سال 1978، ریاست آن را بر عهده داشت.
🔹به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر، شیخ «محمد مهدی #شمسالدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در 1372 هجری خورشیدی به طور رسمی به عنوان رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد. پس از درگذشت وی در سال 1379 شیخ #عبدالامیر_قبلان كه در دوره ریاست شیخ مهدی شمس الدین نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود رهبری این مجلس را برعهده گرفت. در عین حال مجلس اعلای شیعیان لبنان پس از شمس الدین به صورت رسمی رئیس بعدی را اعلام نكرد و شیخ قبلان در مقام نائب رئیس، رهبری مجلس اعلای شیعیان را تا 1395 كه به طور رسمی رئیس این مجموعه شد، برعهده داشت.
#لبنان #حزب_الله #وفیات
@dolatedin
✍️ در ژوئن گذشته، اندیشکده #کارنگی مجموعه گزارشهایی را منتشر کرد که حاصل دو سال تحقیقات میدانی پژوهشگران آن در زمینه روابط پویای #نهادهای_اسلامی با دولتهای عربی بود. این مجموعه ارزشمند بینشهای تازهای را پیرامون روابط پیچیده نهادهای دین و دولت در کشورهای گوناگون اسلامی، از #عربستان و #یمن و #سوریه گرفته تا #لیبی و #مصر و #الجزایر و #مراکش، آشکار میسازد. سرویراستار اين مجموعه گزارشها، فردریک وری، خلاصهای بر آن نگاشته که ترجمه آن در سایت اندیشکده مرصاد منتشر شده است.
⭕️ آنچه در ادامه میآید، گوشههایی از یادداشت فردیک وری است:
🔹امروزه در سراسر جهان عرب، رژیمها به طور فزایندهای در نهادها و موسسات اسلامی مداخله میکنند. به طور گسترده، اینها شامل #وزارتخانههای_مذهبی، #مدارس_علوم_دینی، #دانشگاههای_اسلامی، #مساجد، موسسات خیریه، #اوقاف، #زوایای_صوفیه، #سازمانهای_جوانان، پایگاههای رسانهای و سایر نهادها. این فرایندهای کنترل و دخالت که از طریق انتصابات، تصفیهها، قوانین جدید، سازماندهی مجدد اداری، نظارت مالی و سایر ابزارها صورت میگیرد، چندان جدید نیست: بسیاری از کشورهای عربی مدرن، از زمان تأسیس، بوروکراتیزاسیون اسلام را گسترش داده یا آنچه از حکومت استعماری اروپا و قبل از آن امپراتوری عثمانی به ارث رسیده است، را ادامه دادهاند. از این جهت، نهادسازی اسلامی به موازات نفوذ دولت عرب به زندگی روزمره شهروندان پیش رفته است.
🔹با این حال، این فرآیند به سختی یکطرفه است. شخصیتها و سازمانهای اسلامی حامی دولت نیز اغلب به دلیل نقش واسطهگر آنها در جامعه، دارای عاملیت و قدرت نفوذ بیشتری نسبت به آنچه تصور میشود، هستند. بسته به محبوبیت و سرمایه اجتماعی آنها، گاهی اوقات میتوانند در ازای سکوت در برابر سیاست، در مورد حفظ برخی اختیارات در مسائل شخصی و اجتماعی، مذاکره کنند (گرچه رژیمها اغلب به این مسائل نیز دستدرازی میکنند). با این حال، شخصیتهای مذهبی که در کنترل دولت قرار گرفتهاند نیز باید اقتدار اخلاقی خود را مدیریت کنند و این تصور را که به عنوان سخنگوی برنامههای دنیوی سیاستمداران عمل میکنند، با تمرکز بر موضوعاتی مانند ایمان و تقوا، از بین ببرند.
🔹فراتر از این، مرز بین #اسلام_رسمی و #اسلام_غیررسمی اغلب مبهم و روان است. طیف وسیعی از بازیگران با درجات مختلف نزدیکی به دولت در مورد اسلام اظهار نظر میکنند، از روحانیون آموزشدیده رسمی گرفته تا قضات و قانونگذاران تا شخصیتهای رسانهای که پیروان قابل توجهی دارند اما دانش رسمی آنها از موضوعات حقوقی اسلامی اغلب کم است. در برخی موارد، دولت حوزههای اجتماعی و سیاسی جدیدی را ایجاد، پرداخت و پایدار کرده است که نقش آنها لابی و تبلیغات برای اصلاحات به اصطلاح اسلامی از طریق تغییرات قانونی و اداری است.
#خلاصه_گزارش #ترجمه
@dolatedin