⭕️ جنجال در مصر بر سر اظهارات السیسی درباره ساخت کلیسا در کنار مساجد
🔹الجزیره: سخنرانی السیسی جنجالها بر سر مسئله #مسیحیان #قبطی در #مصر را تازه کرد. عمده انتقادها در این زمینه درباره تعداد واقعی مسیحیان در مصر، تردیدها بر سر نیاز به وجود کلیساهای جدید و همچنین تردید بر سر اولویت این موضوع در جامعه کنونی مصر مطرح شده است. از طرفی مدافعان رئیسجمهور مصر آن را اقدامی شایسته و در راستای تقویت وحدت ملی در این کشور ارزیابی کردهاند.
🔹هفته گذشته، سیسی در جریان افتتاح چند طرح مهم ملی در حوزه مسکن، رشته سخنان وزیر مسکن خود، عاصم الجزایر را قطع و بر لزوم ساخت یک #کلیسا در کنار هر #مسجد جدید در تمام طرحهای ملی مسکن تأکید کرد.
🔹وزیر مسکن سعی کرد موضوع را به سیسی توضیح دهد و گفت که این کار در طرحهای بزرگ انجام میشود، اما در طرحهای کوچک تنها یک نمازخانه کوچک برای مسیحیان ساخته میشود. وی دلیل این اقدام را تعداد کم مسیحیان در برخی از مناطق عنوان کرد.
🔹اما سیسی بر لزوم ساخت کلیسا در کنار هر مسجد جدید تأکید کرد، حتی اگر تعداد مسیحیان فقط ۱۵۰ نفر باشد و افزود: «این اقدام بهتر از آن است که یک شهروند مسیحی خانه خود را به کلیسا تبدیل کند.»
🔹بحث بر سر این اظهارات رئیسجمهور مصر از هفته گذشته تاکنون همچنان در شبکههای اجتماعی ادامه دارد. برخی از طرفداران وی این اقدام را گامی شایسته برای حفظ وحدت ملی مصر و مبارزه با #تبعیض_مذهبی ارزیابی کردهاند. از طرفی منتقدان سیسی معتقدند که با توجه به اختلاف قابلتوجه جمعیت مسلمانان و مسیحیان در مصر، این ادعا بیمورد بوده و در صورت اجرا تنها باعث تبعیض به سود مسیحیان خواهد شد.
🔹از سویی این موضوع مناقشه قدیمی تعداد واقعی مسیحیان قبطی در مصر را نیز دوباره مطرح ساخته است. مسئولان کلیسای قبطی مصر همواره تعداد پیروان خود در این کشور را بین ۱۳ تا ۱۵ درصد از کل جمعیت مصر اعلام کردهاند، حال آنکه برخی تصریح کردهاند، در آخرین سرشماری انجام شده بر اساس ادیان در اواسط دهه هشتاد میلادی، مسیحیان قبطی تنها ۵ درصد از جمعیت مصر را تشکیل میدادهاند. پس از آن تاریخ سرشماری بر اساس دین از سوی سازمان ملل ممنوع اعلام شده است.
🔹از طرفی برخی از منتقدان سیسی تصریح کردهاند که این اظهارت تنها برای جلب رضایت کشورهای غربی برای چشمپوشی از وضعیت نامناسب #حقوق_بشر و سرکوبهای سیاسی و مذهبی علیه اکثریت مسلمان مصر مطرح شده است. به گفته این منتقدان با توجه به وضعیت نامناسب آزادیهای مذهبی و سیاسی در نزد اکثریت مسلمان، سخنان سیسی تنها یک نمایش سیاسی برای شانه خالی کردن از تغییرات اساسی است. (ایکنا)
@dolatedin
💢عربستان سعودی و اندونزی: دیدگاههای متضاد در اسلام میانهرو
✍🏼نویسنده: James M Dorsey
📌بخش اول
🔹ویون نیوز: دو دیدگاه کاملاً متضاد از اسلام معتدل در حالی ظهور کردهاند که قدرتهای بزرگ مسلمان برای تعریف روح دینی خود در قرن بیست و یکم مبارزه میکنند.
🔹محمد #بن_سلمان، ولیعهد #عربستان و #یحیی_خلیل ثقوف، رئیس هیئت مرکزی #نهضت_العلماء #اندونزی، بزرگترین سازمان اسلامی جهان، دیدگاههای متفاوت خود را پیرامون #اسلام_معتدل در مصاحبههای جداگانه اما تقریباً همزمان منتشر کردند.
🔹در حالی که همزمانی مصاحبهها تصادفی بود، آنها به خوبی پارامترهای رقابت میان قدرتهای اصلی خاورمیانهای و آسیایی با اکثریت مسلمان را برای تسلط بر گفتمان اسلامی ترسیم کردند.
🔹در قلب اختلافات بین بن سلمان و ثقوف، سؤالاتی در مورد اینکه آیا اسلام نیاز به اصلاح یا بازگشت به مبانی دارد، چه کسی صلاحیت تفسیر مجدد آن را دارد و اینکه چه چیزی حکمرانی صحیح اسلامی را تشکیل میدهد، نهفته است.
🔹بن سلمان در گفتگو با آتلانتیک هیچ شکی باقی نگذاشت که صلاحیت تفسیر اسلام تنها در اختیار او است.
🔹بن سلمان که فارغالتحصیل حقوق از دانشگاه ملک سعود است و به خود میبالد که به عنوان دانشجوی فقه اسلامی نهاد مذهبی عربستان سعودی را به میل خود منحرف کرده است، اصل مفهوم اسلام میانهرو را «استبدادی» مطرح کرد: «اطاعت مطلق از حاکم».
🔹بن سلمان گفت: «در شریعت اسلام، رئیس نظام اسلامی، #ولی_امر و حاکم است.»
🔹بن سلمان افزود که «عربستان سعودی بر یک سلطنت خالص بنا شده است» و او به عنوان ولیعهد، نظام را حفظ خواهد کرد. جدا کردن خود از این سلطنت به منزله خیانت به تمام شاهزادهها و سعودیهای زیر دست او خواهد بود. وی گفت: «من نمیتوانم علیه 14 میلیون شهروند کودتا کنم.» او تاکید کرد که اکثر سعودیها نه تنها از سلطنت بلکه از حکومت سلطنتی تک نفره نیز حمایت میکنند.
🔹بن سلمان همچنین اصرار داشت که اوست تصمیم میگیرد اجرای #شریعت اسلامی شامل چه مواردی میشود و او این اقتدار و قدرت را دارد که ایمان را آن طور که میخواهد تفسیر کند.
🔹بن سلمان گفت که نمیتواند قوانین مندرج در #قرآن را که به عنوان کلام خدا تلقی میشود، تغییر داد، اما در تفسیر مجدد اکثر مقررات قوانین اسلامی که برگرفته از گفتهها و اعمال گزارش شده حضرت محمد(ص) است، آزاد است.
🔹برنارد هایکل، محقق خاورمیانه، به آتلانتیک گفت: «او #سنت را محدود میکند. او این کار را به روشی اسلامی انجام میدهد. او میگوید که موارد بسیار کمی وجود دارد که در اسلام قابل بحث نیست و همین امر به او اجازه میدهد تا تعیین کند که چه چیزی به نفع جامعه مسلمانان است و این میتواند به معنای باز کردن سینماها، اجازه دادن به گردشگران یا زنان در سواحل دریای سرخ باشد.»
🔹دیدگاههای بن سلمان در تضاد با دیدگاههای نهضتالعلمای اندونزی است که به ضرورت «#زمینهیابی_مجدد» اسلام برای تطبیق مفاهیم حقوقی و فلسفی آن با قرن بیست و یکم فرامیخواند.
🔹زمینهیابی مجدد (Recontextualisation) شامل بازنگری در عناصر "منسوخ" فقه اسلامی است که برتریطلبانه یا تبعیضآمیز هستند. اینها شامل مفاهیمی مانند کافر ذمّی یا اهل کتاب مانند یهودیان و مسیحیان است که بر اساس قوانین اسلامی از جایگاه درجه دوم برخوردارند و یا بردهداری که در سراسر جهان اسلام در قالب قوانین سکولار لغو شده است اما هنوز از شریعت حذف نشده است.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
💢عربستان سعودی و اندونزی: دیدگاههای متضاد در اسلام میانهرو
✍🏼نویسنده: James M Dorsey
📌بخش دوم
🔹تقابل بینشها در تعریف بن سلمان از اقتدار و رد مفهوم «اسلام معتدل» مشهود بود. بن سلمان تاکید کرد که اصطلاح «اسلام معتدل» تروریستها و افراطگرایان را خوشحال میکند.
🔹وی گفت: «اصطلاح اسلام معتدل اشاره به این دارد که ما در عربستان سعودی و سایر کشورهای اسلامی در حال تغییر اسلام به چیزی جدید هستیم، که این درست نیست.» او افزود: «ما به اصل خود باز میگردیم، به #اسلام_ناب»، همان اسلامی که حضرت محمد(ص) و چهار خلیفه بدان عمل کردهاند. «اینها تعالیم پیامبر و چهار خلیفه اوست. آنها اعجابانگیز بودند. آنها کامل بودند.»
🔹اصرار بن سلمان بر اینکه اسلام قرن هفتم کامل بوده است، نشان میدهد که چرا او اصلاحات اجتماعی گسترده خود را که محدودیتهای عمده مربوط به زنان و سرگرمیهای امروزی را برداشته، نه به عنوان قوانین مذهبی، بلکه صرفاً به مثابه قوانین سکولار تثبیت کرده است.
🔹بله، این «دین» است که مسلمانان متدین فراتر از قلمرو عربستان به آن چشم دوختهاند، و نه «قانون» عربستان (و بن سلمان نمیخواهد نزد مسلمانان متدین برچسب تغییر و بدعت در دین بخورد).
🔹این خلائی است که نهضت العلماء امیدوار است آن را پر کند. این گروه میگوید زمانی که در سال 2019، در گردهمایی 20000 نفری از علمای اسلامی، مقوله قانونی کافر را منسوخ و دیگر بر اساس قوانین #مسلمانان غیرقابل اجرا اعلام کردند، این کار را آغاز کرده است.
🔹این واژه با کلمه «مواطنون» یا شهروندان جایگزین شد تا تأکید شود که مسلمانان و غیر مسلمانان در برابر قانون برابر هستند. عبدالمقسط غزالی، روحانی نهضت العلماء در آن زمان گفت: «کلمه #کافر به برخی از #غیر_مسلمانان آسیب میرساند و از نظر کلامی خشونتآمیز تلقی میشود.»
🔹از آن زمان این جنبش هنوز به سایر مفاهیم حقوقی که آنها را «منسوخ» معرفی کرده، نپرداخته است.
🔹با این وجود، آقای ثقوف، که در دسامبر به عنوان رئیس (این گروه) انتخاب شد، خاطرنشان کرد که بنیانگذار نهضت العلماء، حاجی هاشم اشعری، این جنبش را به عنوان وسیلهای برای "تحکیم جهان" در نظر گرفته بود.
🔹در آن زمان، این به معنای وسیلهای بود برای پر کردن خلأ ایجاد شده توسط مصطفی کمال آتاتورک، ژنرالی که ترکیه مدرن را از ویرانههای امپراتوری عثمانی بیرون آورده بود.
🔹برای بسیاری از مسلمانان، خلافت زیربنای تمدن اسلامی بود. آقای ثقوف به مجله کومپاس اندونزی گفت: «بر اساس سوابق موجود، نهضت العلماء برای ایجاد مسیری جدید برای تمدن آینده و جایگزینی ساختار تمدنی قدیمی که از دست رفته بود، تأسیس شد.»
🔹با اشاره به ریشههای تاریخی اسلام اندونزیایی و نهضت العلماء، ثقوف دستورات مذهبی این گروه را «اسلام بشردوستانه» نامید. این گروه آن را به عنوان جایگزینی برای ایدههای دولتی، کمتر توسعهیافته، کمتر متحمل و کمتر کثرتگرایانه از اسلام میانهرو برشمرد که توسط #عربستان سعودی و #امارات متحده عربی تبلیغ میشود و همچنین جایگزینی برای اسلام سیاسی که توسط #ترکیه، #ایران و #اخوان المسلمین نمایندگی میشود.
🔹ثقوف یک مزیت دارد که دیگر اصلاحطلبان مسلمان کمتر از آن برخوردارند. اندونزی و نهضت العلماء معتقدند که رقیب کشورهای خاورمیانه هستند، در نتیجه، علمای نهضت العلماء نیازی به استفاده از کرسیهای آموزش اسلامی مانند #الازهر در قاهره یا #دانشگاه_اسلامی_مدینه ندارند.
🔹بر خلاف بن سلمان، ثقوف نقش خود را بازگشت به دیدگاه عبدالرحمن وحید، رهبر سابق بسیار مورد احترام و رویایی نهضتالعلما و رئیسجمهور سابق اندونزی، میداند.
🔹آقای ثقوف، محقق برجسته اسلامی و شاگرد #عبدالرحمن_وحید، گفت که او به دنبال ایجاد مسیری جدید به سوی توسعه تمدن جدید بود و ما باید تلاش کنیم تا یک اجماع جهانی ایجاد کنیم که به حقوق و کرامت برابر هر انسانی احترام بگذارد.
🔹بن سلمان ممکن است در تلاشهایش برای تعریف «اسلام میانهرو» و کنترل روایت آن نمایشهای بیشتری داشته باشد، اما با این حال در تحلیل نهایی، ممکن است این ثقوف باشد که به عنوان بخشی از یک تلاش گستردهتر، به جای اصلاح تنها یک کشور با اکثریت مسلمان، بر اصلاح اسلام تأثیر مهمتری بگذارد.
@dolatedin
♨️سومین جنایت اعدام دسته جمعی حكومت سعودی در پادشاهی ملک سلمان
🔺پس از اعدام های دسته جمعی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، رژیم سعودی در جنایتی جدید، عصر روز شنبه دست به اعدام حداقل ۸۱ شخص زد.
🔺از این تعداد ۴۱ قربانی از جوانان شیعه قطیف بودند که عمده آنان به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۱ و پس از آن دستگیر شده بودند.
🔺بیشترین سهم در میان شهدای قطیف مربوط به شهر عوامیه با ۲۷ شهید است. عوامیه زادگاه عالم شیعی، شهید شیخ باقر النمر است که در سال ۲۰۱۶ به همراه ۳۶ نفر دیگر با شمشیر اعدام شدند.
🔺علاوه بر شهدای شیعه قطیف، ۲ شهید دیگر از اسرای انصار الله یمن بودند که نامشان پیش از این از سوی یمن برای مبادله تحویل حکومت سعودی شده بود!
🔺شیعیان تنها حدود ١۵ درصد از جمعیت عربستان را تشکیل میدهند در حالیکه در این اعدام ۵۰ درصد قربانیان را فرزندان این مذهب تشکیل دادند. این در حالیست که در اعدامهای پیشین بیش از ۸۰ درصد قربانیان را تشکیل داده بودند.
🔺شهدای شیعی قطیف براساس بیانیه وزارت کشور سعودی صرفا به دلیل اعتراضات سال ۲۰۱۱ بوده و هیچیک از قربانیان پرونده جنایی نداشتهاند و احکام صادره تعزیری بوده نه حد و قصاص.
🔺سعودی در جنایتی دیگر برای گمراه کردن افکار عمومی، اقدام به اعدام محکومین جرائم جرائم جنایی و محکومین جرائم تروریستی القاعده و داعش که در منطقه احساء شیعی دست به کشتار مردم زده بودند، به همراه محکومین سیاسی نموده و نام آنان را در یک لیست قرار داده است.
🔺از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۹۶۸ نفر اعدام شده اند. با این وجود هنوز بیش از ۳۰ زندانی دیگر محکوم به اعدام در زندانهای سعودی در خطر اعدام هستند.
🔺به گفته منابع عربستانی، حکومت سعودی به دلایل امنیتی و نگرانی از اعتراضات بعدی از تحویل جسد این ۴۱ شهید، به خانوادههایشان خودداری میکند.
🔺اعدام این زندانیان سیاسی درحالی صورت گرفت که بن سلمان در هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آمریکایی آتلانتیک به صراحت گفته بود که همه کیفرهای اعدام، جز در موارد قصاص نفس در عربستان لغو شده است. وی افزود، به دلیل آنکه در قرآن به صراحت به مجازات قصاص اشاره شده و حق خانواده مقتول است، حتی اگر بخواهیم نمیتوانیم آن را لغو کنیم!
#عربستان
🔸مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 شهادت دبیرکل سازمان پاسبان عزای پاکستان از سوی عناصر سپاه صحابه در کراچی
⭕️ شهادت دبیرکل سازمان پاسبان عزای پاکستان از سوی عناصر سپاه صحابه در کراچی
🔹ابنا و اینترنشنال نیوز: کمتر از ۱۰ روز پس از حمله اخیر به یک مسجد #شیعیان در #پیشاور که جان بیش از ۶۰ نفر را گرفت، «سید سلمان حیدر رضوی» دبیرکل سازمان پاسبان عزا و رئیس سابق مسجد خیر العمل، شنبه شب، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی تروریستهای #سپاه_صحابه در منطقه "انچولی" شهر کراچی #پاکستان به ضرب گلوله به شهادت رسید.
🔹به گزارش روزنامههای پاکستانی، رضوی 43 ساله، پسر مرحوم اس ام حیدر، رهبر برجسته شیعه و بنیانگذار «پاسبان عزا» بود.
🔹لازم به ذکر است پاسبان عزا سازمانی است كه محافظت و حمايت از مراسم عزاداری شیعیان در مناسبت های مختلف را بر عهده دارد. اين سازمان سلاح در اختیار ندارد و از طريق فعاليتهای حقوقی، مدنی، مالی و رايزنی با مقامات، از مراسمهای مذهبی و عزاداران شيعه محافظت میكند.
@dolatedin
⭕️ روحانیت ارتدوکس آمستردام از پاتریارک مسکو جدا شد
🔹وی او ای: روحانیان کلیسای #ارتدوکس #روسیه در شهر آمستردام #هلند روز شنبه 12 مارس اعلام کردند که از کلیسای مسکو به دلیل اتهامهایی که علیه آنها در مورد حمله روسیه به #اوکراین وجود دارد، جدا میشود.
🔹در بیانیهای که این کلیسا در وب سایت خود منتشر کرد، آمده است که پس از جلسهای، «روحانیون به اتفاق آرا اعلام کردند که دیگر برای آنها امکان ندارد که ذیل #پاتریارک_مسکو فعالیت کرده و در عین حال یک محیط امن معنوی برای مؤمنان خود فراهم کنیم.»
🔹در بیانیه افزوده شده است که آنها از اسقف اعظم روسی اسقفنشین هلند که در لاهه مستقر است، خواستهاند که به آنها «برکناری شرعی» اعطا کند و درخواست کردهاند که به کلیسای ارتدوکس #قسطنطنیه بپیوندند.
🔹در این بیانیه، روحانیون کلیسای آمستردام گفتند که دیگر نام #پاتریارک_کریل، رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، را به دلیل حمایت وی از حمله به اوکراین، در مراسم دعای خود ذکر نخواهند کرد.
🔹پاتریارک کریل در خطبه 27 فوریه، مخالفان مسکو در اوکراین را "نیروهای شیطانی" توصیف کرد که علیه "وحدت روسیه" میجنگند.
🔹شعبه آمستردام کلیسای ارتدوکس روسیه تنها کسی نیست که به موضع رهبر کلیسا اعتراض دارد.
🔹در اوکراین، برخی از کشیشهای ارتدوکس روسی از زمان آغاز تهاجم، کلیسای مسکو را محکوم کردهاند.
🔹همچنین ژان دو دوبنا، اسقف اعظم مستقر در پاریس، که ریاست حدود 60 محلهای را بر عهده دارد که در سراسر اروپای غربی از سنت روسی پیروی میکنند، در نامهای سرگشاده که روز چهارشنبه، 9 مارس، منتشر شد، حمایت خود را از اوکراین ابراز کرد.
🔹او همچنین از پاتریارک کریل درخواست کرد تا برای توقف "حمام خون" مداخله کند.
@dolatedin
⭕️ فارین پالیسی: اسلامگرایان در خاورمیانه آماده بازگشت هستند
🔹الجزیره: استفان کوک، محقق مسائل خاورمیانه، معتقد است که فرصتهای متعددی وجود دارد که اسلامگرایان از طریق آنها میتوانند به کشورهایی بازگردند که «گمان میرفت برای همیشه در آنجا نابود شدهاند»، از جمله #مصر و #تونس.
🔹این مطلب در مقالهای با عنوان «اسلامگرایی برای بازگشت آماده است»، روز پنجشنبه در مجله آمریکایی فارین پالیسی منتشر شد.
🔹وی گفت: «سالهای گذشته برای اسلامگرایان خوب نبود، اما جریانهای اسلامی از بین نرفتند، برعکس، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر خاورمیانه، به نظر میرسد که جریانهای اسلامی چالش بزرگی برای رژیمها در سراسر منطقه باشند.»
🔹وی افزود که اعلام مرگ #اسلامگرایی «اغراقآمیز» است و خاطرنشان کرد که اسلامگرایان همچنان از «فرصتهای بالقوه» بهرهمند هستند، زیرا شکاف دائمی بین آنچه دولتها وعده میدهند و آنچه مردم در زندگی روزمره خود تجربه میکنند، ادامه دارد.
🔹وی ادامه داد: «شکی نیست که عقبنشینیهایی که اسلامگرایان با آن روبهرو هستند واقعی است و به نظر میرسد که فعلاً راه و جایگاه خود را گم کردهاند، اما به زودی سازگار خواهند شد و تکامل خواهند یافت. به عبارت دیگر، بعید است آنها اکنون دست از مبارزه خود بردارند.»
🔹او افزود: «همه مشکلات سیاسی جهان عرب که اسلامگرایان را (در سیاست) جذاب کرد، هنوز وجود دارد یا به تدریج بدتر میشود.»
🔹وی به بازگشت اقتدارگرایی پس از انقلابها (بهار عربی)، فرصتهای اقتصادی محدود و فقدان کانالهایی برای بیان دیدگاههای سیاسی اشاره کرد و اینکه رهبران موجود چشمانداز جذابی برای آینده ندارند و همچنان وحشیگری است که نشانه بارز استبداد سیاسی است.
🔹کوک خاطرنشان کرد که برای مثال در مصر، #اخوان المسلمین، علیرغم فرار اکثر اعضای آن به خارج از مصر پس از سال 2013 و زندانی شدن بسیاری از رهبران آن و حتی با وجود تلاشهای رژیم برای بازسازی تاریخ بهگونهای که این گروه را «برای مصریها بیگانه» کند، همچنان از «جایگاه مهمی» در جامعه مصر برخوردار است،
🔹او افزود: «مشکل این است که به هماناندازه که گروههای اسلامگرا تکامل مییابند و تطبیق مییابند، رهبران دولتها نیز همچنان مصمم هستند که اجازه ندهند آنچه بین سالهای 2010 و 2012 اتفاق افتاد دوباره تکرار شود.»
@dolatedin
⭕ دادگاه عالی کارناتاکا در هند ممنوعیت حجاب در مدارس را تایید کرد
🔹 ایسنا: دادگاهی در #هند امروز (سهشنبه) ممنوعیت استفاده از #حجاب در کلاسهای درس را در ایالت جنوبی این کشور تایید کرد که میتواند نخستین نمونه برای سراسر کشور باشد که جمعیت بزرگی از مسلمانان را در خود جای داده است.
🔹به گزارش رویترز، قاضی ارشد "ریتو راج آواستی" از دادگاه عالی کارناتاکا در جنوب هند در حکمی گفت: «ما به این نتیجه رسیدهایم که استفاده از حجاب توسط #زنان مسلمان بخشی از انجام وظایف اصلی و مهم مذهبی در دین اسلام نیست!»
🔹وی ادامه داد: «دولت قدرت و اختیار دارد که درباره خط مشی استفاده از یونیفورم نظر بدهد. ما بر این عقیده هستیم که دستور استفاده از لباس فرم برای مدارس صرفا یک محدودیت معقول از نظر قانون اساسی است که محصلان نمیتوانند به آن اعتراض کنند.»
🔹پیش از صدور این حکم، مقامها و مسئولان این ایالت مدارس و کالجها را تعطیل کرده و محدودیتهایی را در تجمعات عمومی با هدف جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی وضع کردند.
🔹سازمان اسلامی دانشجویان در هند نیز که نماینده هزاران محصل مسلمان در سراسر کشور است، گفت که نگران این است حکم امروز باعث شود تا ایالتهای بیشتری در کلاسهای درس خود ممنوعیت حجاب را اعمال کنند.
🔹کارناتاکا، تنها ایالت جنوبی است که توسط حزب ملی گرای هندو "بهاراتیا جاناتا" به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی اداره میشود و سال آینده میلادی انتخابات مجلس ایالتی را برگزار میکند.
🔹منتقدان میگویند حزب مودی احتمالا از این تفرقه بین #مسلمانان و #هندوها نفع میبرد اگرچه حزب گفته که مساله ممنوعیت حجاب ربطی به تلاشهای سیاسی آن ندارد.
🔹محصلانی که این ممنوعیت را در دادگاه به چالش کشیده بودند، گفتند که داشتن حجاب یک حق اساسی است که بر اساس قانون اساسی هند تضمین شده و یک عمل ضروری اسلام است.
@dolatedin
⭕️ پاپ فرانسیس در گفتگوی ویدیویی با پاتریارک کریل دفاع مذهبی از تهاجم را محکوم کرد
🔹#پاپ فرانسیس و #پاتریارک_کریل، رهبر کلیسای ارتدوکس مسکو روز چهارشنبه (16 مارس) برای رسیدگی به درگیریهای جاری در #اوکراین و تلاشهای مشترک برای ترویج صلح و ارائه کمک به مردم اوکراین، گفتگوی ویدیویی کردند.
🔹ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان در بیانیهای گفت: «مذاکرات بر جنگ در اوکراین و نقشی که #مسیحیان و کشیشهای آنها میتوانند در انجام هر کاری برای برقراری صلح داشته باشند، متمرکز بود.»
🔹پاپ فرانسیس همچنین از حضور پاتریارک #روسیه در این نشست تشکر کرد که به گفته وی این نشاندهنده تعهد دو کلیسا به دستیابی به آتش بس و صلح در اوکراین است.
🔹بر اساس بیانیه #واتیکان، فرانسیس در موافقت با کریل گفت: «کلیسا نباید از زبان سیاست، بلکه از زبان عیسی استفاده کند. ما کشیش همان مردمی هستیم که به خدا، به تثلیث مقدس، به مادر مقدس ایمان دارند. به همین دلیل، ما باید در تلاشهای خود برای ترویج صلح، کمک به کسانی که رنج میبرند و یافتن راههایی به سوی صلح برای توقف درگیریها متحد شویم.»
🔹پاپ در جریان کنفرانس ویدیویی با کریل، با تاکید بر اهمیت مذاکراتی که در حال حاضر بین روسیه و اوکراین در جریان است، گفت: "کسانی که بهای جنگ را میپردازند، مردم، سربازان روسی و افرادی هستند که بمباران و کشته میشوند."
🔹فرانسیس گفت: «به عنوان کشیش ما وظیفه داریم نزدیک همدیگر بمانیم و به همه افرادی که به دلیل جنگ رنج میبرند کمک کنیم.» پاپ گفت کرد در گذشته هر دو کلیسا از «جنگهای مقدس» و «جنگهای عادلانه» صحبت میکردند، اما اصرار داشت که «امروز ما نمیتوانیم این گونه صحبت کنیم.» فرانسیس گفت: «وجدان مسیحی در مورد اهمیت صلح رشد کرده است.»
🔹در بیانیه کلیسای ارتدوکس روسیه نیز آمده است که دو طرف در مورد وضعیت اوکراین «گفتگویی مفصل» داشتند. در ادامه این بیانیه آمده است: «توجه ویژهای به جنبههای انسانی بحران کنونی و اقدامات کلیسای ارتدوکس روسیه و کلیسای #کاتولیک رومی برای غلبه بر پیامدهای آن معطوف شد». طرفین بر اهمیت استثنایی روند مذاکرات در حال انجام تاکید کردند و ابراز امیدواری کردند که هر چه زودتر به یک صلح عادلانه دست یابند.
🔸پاپ فرانسیس و پاتریارک کریل برای اولین بار در سال 2016 در یک ملاقات تاریخی، در فرودگاه هاوانا در کوبا ملاقات کردند. این دیدار در حالی بود که دو کلیسای غرب و شرق بعد از هزار سال قطع رابطه، با یکدیگر آشتی و گفتگو میکردند.
🔸بحران و درگیری در شرق اوکراین، از جمله محورهای بیانیه مشترک ملاقات ۲۰۱۶ این دو رهبر مسیحیان بود. آنها نوشتند: «ما از خصومت در اوکراین که تاکنون قربانیان زیادی را به همراه داشته است، زخمهای بیشماری را بر ساکنان صلحجو وارد کرده و جامعه را وارد یک بحران عمیق اقتصادی و انسانی کرده است، ابراز تأسف میکنیم.» آنها در ادامه از مسیحیان خواسته بودند تا برای پایان جنگ دعا کنند.
🔸گفته میشد برای تابستان آینده ملاقات دومی بین دو رهبر کلیسا برنامهریزی شده است که با حمله نیروهای روسی به اوکراین، برخی از برگزاری این دیدار اظهار ناامیدی میکردند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برگزاری عید یهودی «پوریم» در خیابانهای ریاض
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برگزاری عید یهودی «پوریم» در خیابانهای ریاض
🔹ترکی الشیخ، رئیس اداره سرگرمیهای عمومی (هيئة الترفيه العامة) در #عربستان سعودی، با انتشار کلیپی با چهره یکی از شخصیتهای سریال معروف آمریکایی "سیمپسونها"، مردم عربستان را به بزرگترین جشن بالماسکه در شهر ریاض دعوت کرد.
🔹این جشن بالماسکه دیروز پنجشنبه، ۱۷ مارس و مصادف با عید یهودی «پوریم» در ریاض برگزار شده است.
🔹جشن #پوریم هر ساله و در چهاردهم ماه عبری «ادار» برگزار میشود. این جشنی است که به مناسبت نجات یهودیان ایران در زمان خشایارشاه از دست هامان بر پا میگردد.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 فیلم «پروندههای کشمیر»؛ مودی از آن تمجید میکند و منتقدان میگویند به نسلکشی مسلمانان در هند دامن خواهد زد
📌 توضیح ویدئو: شعارهای اسلامستیزانه هندوهای افراطی در یکی از سالنهای اکران فیلم بالیوودی «پروندههای کشمیر»
⭕️ فیلم «پروندههای کشمیر»؛ مودی از آن تمجید میکند و منتقدان میگویند به نسلکشی مسلمانان در هند دامن خواهد زد
🔹رویترز: یک فیلم هندی کمهزینه جدید با تمرکز بر مهاجرت هزاران #هندو از منطقه مورد مناقشه #کشمیر با اکثریت مسلمان، تحسینهای نخستوزیر نارندرا مودی را برانگیخت و در گیشه موفق شد.
🔹«پروندههای کشمیر»، فیلمی 170 دقیقهای به زبان هندی (IMDb: 8,3/10) که هفته گذشته اکران شد، داستان تخیلی دانشآموزی را روایت میکند که متوجه میشود والدین هندوی کشمیریاش توسط شبهنظامیان #اسلامگرا کشته شدهاند و آنطور که پدربزرگش به او گفته در تصادف نبوده است.
🔹حامیان این فیلم که در جریان تحولات خشونتآمیز سالهای 1989-1990 و در زمان حال اتفاق میافتد، میگویند که به فصلی از تاریخ کشمیر که اغلب نادیده گرفته میشود، نور میتابد. منتقدان میگویند که این فیلم نسبت به واقعیتها و جریانات ضد اسلامی بیتفاوت است.
🔹هنگامی که در سال 1989 شورشی علیه حکومت #هند در گرفت، صدها هزار نفر مجبور به ترک کشمیر شدند و خانهها و جانهای بسیاری را از دست دادند. بسیاری از آنها هندو بودند که به «پاندیتهای کشمیری» معروف بودند و بعداً در اردوگاههایی در شمال هند مستقر شدند.
🔹از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014، حزب ملیگرای هندو به رهبری مودی از هندوهای آواره کشمیر که میخواهند به وطن خود بازگردند، حمایت کرده است.
🔹مودی روز سهشنبه فیلم را تحسین کرد و گفت که این فیلم حقیقت را نشان میدهد و برخی با منافع شخصی کمپینی برای بیاعتبار کردن آن به راهانداختهاند.
🔹مودی بدون اینکه مشخص کند به چه کسی اشاره میکند، گفت: «آنها شوکه شدهاند که حقیقتی که برای سالها پنهان شده بود آشکار شد و با واقعیتها پشتیبانی میشود».
🔹بلافاصله پس از اکران فیلم، بسیاری از ایالتهای تحت حاکمیت BJP (از جمله: اوتار پرادش، گوا، تریپورا، مادیا پرادش، کارناتاکا، هاریانا، گجرات و اوتاراکند) این فیلم را معاف از مالیات کردند. در مادیا پرادش، دولت یک نمایش ویژه فیلم را برای وزرای کابینه ترتیب داده است. یکی از رهبران ایالتی حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به کارمندان دولت نیم روز مرخصی داد تا بروند و فیلم را ببینند.
🔹حامیان مودی و BJP این فیلم را در رسانههای اجتماعی تایید کردهاند، در حالی که ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان میدهد که تماشاگران فیلم مردم را تشویق میکنند، شعار میدهند و پرچمهای هند را به اهتزاز در میآورند.
🔹آکشای راثی، که صاحب چندین سالن نمایش در مرکز و غرب هند است، میگوید: «به وضوح این همان داستانی است که مردم هند میخواهند در حال حاضر بشنوند.»
🔹از زمان اکران این از جمعه گذشته، این فیلم از 400 اکران در سراسر کشور به 3000 اکران در روز سهشنبه رسیده است.
🔹بر اساس ارقام منتشر شده توسط تاران آدارش، تحلیلگر تجاری، در زمانی که بسیاری به دلیل ترس از کووید-19 نگران بازدید از سالنهای سینما هستند، این فیلم طی پنج روز 600 میلیون روپیه (7.86 میلیون دلار) در گیشه هند فروخته است.
🔹برای مقایسه، یکی از پرفروشترین فیلمهای اخیر بالیوود، "Gangubai Kathiawadi"، در پنج روز اول فروش خود در ماه گذشته 570 میلیون روپیه بلیط فروخت.
🔹راثی گفت: «آنچه ما میبینیم یک موفقیت بیسابقه در فروش است که قبلاً مشابه آن را ندیده بودیم. باور نکردنی است.»
🔹با این حال، همه موافق نیستند، برخی فیلم را به عنوان شاهدی بر دوقطبی شدن فزاینده مذهبی هند میدانند که منتقدان میگویند که مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014 به آن دامن زده است.
🔹انیس احمد، دبیر جبهه مردمی هند (PFI) در توییتی نوشت که هدف همیشه تسریع #نسلکشی #مسلمانان در هند بوده است. وی در ادامه با به اشتراک گذاشتن ویدیوی یک سالن سینما نوشت: «تنها چیزی که در فیلمهای سینما میبینید، فراخوانهای آشکار نسلکشی مسلمانان است».
🔹وی در ادامه نوشت: «این کشور باید به خاطر داشته باشد که اگر نسلکشی مسلمانان رخ دهد، ویوک آگنیهوتری کارگردان و بازیگران «پروندههای کشمیر» نیز مسئول خواهند بود.»
@dolatedin
⭕️ دانمارک پناهجویان اوکراینی را از قانون جنجالی مصادره «جواهرات» استثنا کرد!
🔹ام اس ان: #دانمارک قانون بحثبرانگیز «جواهرات» یا «مصادره اموال مهاجران» را تغییر داد، قانونی که به دولت دانمارک امکان میدهد کنترل پول نقد و اشیاء قیمتی پناهجویان را در دست بگیرد. دولت دانمارک حال یک بند استثنایی برای اوکراینیهایی که کشور جنگزده خود را ترک میکنند، ارائه میکند.
🔹در سال 2016، درست زمانی که دانمارک پذیرای پناهندگانی از #سوریه بود، پارلمان دانمارک قانونی را تصویب کرد که به موجب آن داراییهای بالای 10000 کرون پناهجویان برای دولت مصادره میشد. این قانون خشم بسیاری از مردم را برانگیخت، با این حال، دولت دانمارک از قانون خود با این استدلال دفاع کرد که مشارکت گرفتن از پناهندگان کاملا عادلانه است.
🔹با این حال، راسموس استوکلوند، سخنگوی مهاجرت دولت سوسیال دموکرات دانمارک، اعلام کرد که این قانون برای اوکراینیهایی که برای فرار از جنگ به این کشور شمال اروپا آمدهاند، اعمال نخواهد شد.
🔹استوکلوند گفت که دولت و پارلمان در حال بررسی ایجاد تغییراتی برای پناهندگان اوکراینی هستند «تا آنها از همان ابتدا تحت تأثیر قوانین پناهندگی قرار نگیرند».
🔹استوکلوند با روشن کردن موضع جدید دانمارک در مورد #پناهندگان، گفت استثنایی برای پناهندگان اوکراینی در نظر گرفته میشود، زیرا دانمارک همسایه منطقهای #اوکراین است.
🔹بزرگترین حزب اپوزیسیون کشور نیز اعتراضی به اقدام جدید مبنی بر معافیت اوکراینیها از «قانون جواهرات» نداشته است.
@dolatedin
دین و بینالملل - اسفندماه ۱۴۰۰.pdf
2.79M
📣 شماره اسفندماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بینالملل» منتشر شد.
🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده #مرصاد» گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانهای فارسی با حوزه مطالعات «#نهاد_دین» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیلهای روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغهمندان این عرصه را از پویاییهای نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد.
#دین_و_بینالملل #ماهنامه
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ اصلاحات غیرمنتظره در واتیکان به نفع زنان و غیرروحانیان
🔹دویچهوله: پس از سالها بحث، قانون اساسی اصلاح شده #واتیکان بدون اعلام قبلی منتشر شد و مسیر اصلاحات مورد نظر #پاپ را هموارتر کرد. پاپ فرانسیس همواره خواستار اصلاح ساختار کلیسای #کاتولیک بوده و در این راه گامهای مهمی برداشته است.
🔹با وجود بحثهایی که از سالها پیش درباره ضرورت اصلاح و بهروز کردن ساختار اداری و تشکیلاتی کلیسای کاتولیک مطرح بود، انتشار قانون اساسی جدید واتیکان بیسر و صدا و تا حدود زیادی غیرمنتظره انجام شد.
🔹به گزارش "اشپیگل آنلاین"، واتیکان شامگاه شنبه ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) با انتشار متن اصلاح شده قانون اساسی کلیسای کاتولیک اعلام کرد، این قانون از پنجم ژوئن سال ۲۰۲۲ اجرایی میشود.
🔹بر این اساس از حدود دو ماه و نیم دیگر قوانین تاکنون حاکم بر کلیسای کاتولیک از اعتبار ساقط میشوند و راه اصلاحات در ساختار اداری و تشکیلاتی بالاترین مرجع اداره امور کاتولیکهای جهان هموارتر از پیش خواهد شد.
🔹"مقر مقدس" کلیسای کاتولیک درباره متن منتشر شده در روز شنبه توضیحی نداده و تشریح جزئیات آن را به یک نشست خبری در روز دوشنبه (۲۱ مارس/ اول فروردین ۱۴۰۱) موکول کرده است.
🔹مهمترین تغییری که در نگاه اول نظرها را به خود جلب کرده فراهم شدن زمینه راهیابی #زنان و غیرروحانیان به پستهای کلیدی و جایگاههای تصمیمگیری است.
🔸زنان در بالاترین جایگاههای اداری واتیکان
🔹با اصلاحاتی که از پنجم ژوئن به اجرا در میآیند، به طور اصولی هر فرد کاتولیک، چه مرد و چه زن، میتواند در سیستم اداری مرکز اداره امور کاتولیکهای جهان بر بالاترین مسندها تکیه زند.
🔹بالاترین جایگاهها در این ساختار اختیاراتی در حد وزیر در کابینه دولتهای متعارف دارد. این جایگاه تا کنون مخصوص روحانیان مرد بوده که به طور معمول شامل کاردینالها و اسقفها میشود.
🔹در مقدمه قانون اساسی جدید واتیکان تاکید شده که پاپ، اسقفها و دیگر کشیشان در موقعیتهای مختلف تنها مسیحیان کلیسای کاتولیک نیستند.
🔹در متن قانون تصریح شده هر زن و مرد باورمند کاتولیک میتواند مدیریت یک حوزه را بر عهده بگیرد، مشروط بر این که پاپ او را واجد شرایط تشخیص دهد و برای این سمت فرابخواند.
🔸سابقه اصلاحات در دوران پاپ فرانسیس
🔹به این ترتیب پاپ فرانسیس قانون اساسی جدید را که "موعظه انجیل" خوانده میشود، جایگزین قانون قبلی میکند که سال ۱۹۸۸ در دوران ژان پل دوم ابلاغ شد و در دوره پاپ بندیک شازندهم در سال ۲۰۱۱ اندکی تغییر کرد.
🔹رهبر کنونی کاتولیکهای جهان از سال ۲۰۱۳ که بر این جایگاه تکیه زد یک شورای مشورتی با حضور شماری از کاردینالها تشکیل داد که ماموریت اصلی آن تحدید سازماندهی واتیکان است.
🔹متن قانون اساسی جدید واتیکان در روزی منتشر شد که پاپ فرانسیس وارد نهمین سال فعالیت خود در این جایگاه شده است. در این سالها زنان زیادی در سمتهای ارشد مدیریتی منصوب شدهاند.
🔹پاپ فرانسیس تابستان ۲۰۲۰ برای نخستین بار شش زن را به عضویت شورای عالی اقتصادی واتیکان منصوب کرد. او پیشتر دو زن را به عنوان رئیس موزهها و ریاست دبیرخانه وزارت خارجه واتیکان منصوب کرده بود.
🔸"تصمیم تاریخی" پاپ
🔹نوامبر سال پیش رهبر کاتولیکهای جهان در اقدامی که اغلب ناظران آن را یک تصمیم تاریخی و نشانه عزم او برای برقراری برابری جنسیتی در کلیسا ارزیابی کردهاند برای نخستین بار یک زن را به عنوان معاون دبیرکل واتیکان منصوب کرد که دومین مقام اجرایی در این دولت به شمار میرود.
🔹به نوشته "اشپیگل آنلاین" یکی از مادههای قانون اساسی جدید واتیکان به مسئله مناقشهبرانگیز سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک مربوط میشود که در سالها اخیر جنجالهای زیادی به پا کرده است.
🔹پاپ کمیسیون ویژهای تشکیل داده که وظیفه دارد از نهادهای دیگری مانند کنفرانس اسقفها، در مسیر تهیه راهبردهایی برای حفاظت از خردسالان در برابر سوءاستفاده و آزار جنسی پشتیبانی کند.
🔹این کمیسیون وظیفه دارد موارد سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک را پیگیری و به مراجع کلیسا و نهادهای قضائی مدنی اعلام کند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 عالم برجسته یهودی در یکی از بزرگترین تجمعات تاریخ اسرائیل به خاک سپرده شد
⭕️ عالم برجسته یهودی در یکی از بزرگترین تجمعات تاریخ اسرائیل به خاک سپرده شد
🔹نیویورک تایمز: صدها هزار اسرائیلی روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه خاخام حایم کانیوفسکی (Chaim Kanievsky)، رهبر معنوی #یهودیت #ارتدوکس #حریدی، در یکی از بزرگترین تجمعات عمومی در تاریخ اسرائیل گرد آمدند. خاخام کانیوفسکی روز جمعه در سن 94 سالگی درگذشت.
🔹برآوردها حاکی از آن بود که 400000 تا 750000 عزادار در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند. جمعیت نه تنها «#بنی_براک»، یک شهرک فوق العاده ارتدوکس در حاشیه شرقی تل آویو که خاخام در آن زندگی میکرد، بلکه بخش بزرگی از مرکز #اسرائیل را نیز تعطیل کردند.
🔹جمعیت تخمینی همچنان از 850000 نفری که گفته میشود در مراسم تشییع جنازه خاخام اوادیا یوسف، یکی دیگر از رهبران ارتدوکس که در سال 2013 درگذشت، کمتر بود.
🔹خاخام کانیوفسکی هیچ جایگاه رسمی نداشت، اما به طور گسترده به عنوان رهبر یهودیان لیتوانیایی شناخته میشد، جریانی غیرحسیدی از یهودیان ارتدوکس که ریشه در اروپای شرقی دارد. یهودیان لیتوانیایی تقریباً یک سوم از 1.1 میلیون حریدی در اسرائیل را تشکیل میدهند.
🔹خاخام کانیوفسکی به دلیل دانش دایره المعارفی خود از قوانین و #کتاب_مقدس یهودی مورد احترام بود. خانواده او گفتند که او از دهه 1930 تا کنون 17 ساعت در روز متون مذهبی را میخوانده است.
🔹این مطالعه و تحقیق بیامان، شهرت او را بهعنوان یک عالم برجسته یهودی تثبیت کرد و صدها هزار نفر را بر آن داشت تا برای توصیههای روحانی منظم در مورد چیزهای عمیق و پیش پاافتاده به او مراجعه کنند. هر روز صدها نفر بیرون از خانه خاخام کانیوفسکی صف میکشیدند تا در مورد مسائلی مانند مسائل فوری پزشکی و سیاسی و حتی لوازم خانگی که باید بخرند از او راهنمایی بگیرند.
🔹نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیهای پیش از جلسه کابینه روز یکشنبه، به خاخام ادای احترام کرد. بنت گفت: «نام خاخام کانیوفسکی به عنوان بخش مهمی از تاریخ تورات قوم اسرائیل به یادگار خواهد ماند.»
🔹خاخام کانیوفسکی نفوذ قابل توجهی بر یک حزب سیاسی اسرائیلی، دگل هاتوره، که نماینده بخشهایی از جامعه حریدی در پارلمان اسرائیل است و در طول سه دهه گذشته نقش کلیدی در چندین دولت اسرائیل ایفا کرده است، داشت.
🔹در هفتههای اولیه همهگیری ویروس کرونا، وقتی خاخام حتی با افزایش نامتناسب نرخ ابتلا در میان حریدیها به پیروانش دستور داد مدارس خود را تعطیل نکنند، برای بسیاری از اسرائیلیهای سکولار تبدیل به یک شرور شد. این تصمیم به یکی از بزرگترین رویاروییها در تاریخ اسرائیل بین یهودیان سکولار و مذهبی کمک کرد.
🔹اما خاخام کانیوفسکی بعداً موضع خود را تغییر داد و چندین بیانیه صادر کرد و پیروان خود را تشویق کرد که به محدودیتهای کرونا پایبند باشند و واکسینه شوند.
🔹زندگی منزوی و زاهدانه خاخام کانیوفسکی منجر به پرسشهای مکرر اسرائیلیهای سکولار در مورد میزان درک او از دنیایی شد که از آن صحبت میکرد.
🔹خانواده او گفتند که او آنقدر روی مطالعه تلمودی متمرکز بود که نمیدانست چگونه چای دم کند یا نام بنیامین نتانیاهو، باسابقهترین نخستوزیر اسرائیل را بشناسد.
🔹مرگ هر یک از رهبران حریدی معمولاً باعث ایجاد بحث در مورد جانشین وی میشود. اما در مورد خاخام کانیوفسکی، این سوال کمتر ضروری است، زیرا یک روحانی برجسته لیتوانیایی، خاخام گرشون ادلشتاین، 98 ساله، که پیش از این نزد حریدیها دارای وزنی برابر بود، باقی مانده است.
@dolatedin
خلال قرون متمادی، مستضعفترین جامعه در کشمیر، شیعیان بودند. شیعیان کشمیر بارها مورد غارت قرار گرفتهاند که از این وقایع در تاریخ کشمیر تحت عنوان "تاراج" یاد میشود. شیعیان به خاک و خون کشیده شدند و زیارتگاههای مقدس آنها به آتش کشیده شد.
بعدها در دوران حاکمیت یک صد ساله خاندان هندوی دوگرا بر کشمیر (۱۸۴۶-۱۹۴۷) که تمامی مسلمین تحت ظلم و فشار بودند، شیعیان نیز بعنوان اقلیتی در دل مسلمین مورد ظلم و ستم واقع میشدند. در این دوران کشمیریهای هندو نور چشمی بودند. پس از تقسیم شبه قاره نیز این باز شیعیان بودند که محرومترینها به شمار میآمدند.
نقطه عطف تاریخ شیعیان کشمیر انقلاب اسلامی ایران بود که به رهبری امام خمینی در سال ۱۹۷۹ رقم خورد. آنچه انقلاب اسلامی ایران به شیعیان عطا کرد تغییر نوع نگاه و الگوآفرینی و هویت بخشی بود نه سرریز دلارهای نفتی به جیب شیعیان کشمیر؛ کاری که عربستان سعودی با همفکران خویش کرد. شیعیان کشمیر که تا دیروز هیچ هم به شمار نمیآمدند ناگهان هویت پامال شدهی خویش را باز یافتند.
حالا که فیلم جنجالی "پروندههای کشمیر" مسلمانان کشمیر را به شکل عمومی جانیانی نشان میدهد که اقدام به نسل کشی هندوهای کشمیری کردند و بشکل خاص امام خمینی را بعنوان الهام بخش خشونت در کشمیر به تصویر میکشد و مروج مکتب اهل بیت در کشمیر میر شمس الدین عراقی را بدتر از هیتلر خطاب میکند، این باز شیعیان هستند که قربانی پروپاگاندای رسانهای شدند.
شیعیان کمترین نقش را در درگیریهای مسلحانه مبارزین کشمیری علیه دولت هند ایفا کردند و هیچ حس مشترکی با شعارهای حامیان پاکستان در کشمیر نداشتند. شیعیان البته موضع خویش را علیه جنایات هند در کشمیر هم بارها ابراز داشتند اما هیچگاه به هیچ گروه قومی مذهبی حمله نکردهاند چه آنکه خویشتن قربانی حملات افراطگرایان بودهاند.
اینک همان شیعیان، همان محرومترین گروه قومی مذهبی در کشمیر، همان مردم دور از خشونت و سلاح، توسط ماشین رسانهای حزب حاکم بر هند بعنوان تروریستهای بیرحم نشان داده میشوند و چهرههای مورد احترام ایشان مورد هتک و بی حرمتی قرار میگیرد.
واقعیت امروز هند نشان میدهد آنانیکه باور داشتند شیعیان کشمیر میبایست به دهلینو اعتماد کنند تا حقوقشان تامین شود و هویتشان به خطر نیفتد، چه مسیر خطای میپیمودند.
حفاظت از هویت و تاریخ و حقوق شیعیان کشمیر جز با توکل و اعتماد الهی و با قدرت ایمان و باور و البته بدور از درگیریهای مسلحانه ممکن نخواهد بود ان شا الله.
#kashmirfiles