🔰 توافق همزیستی بین حوثی ها و سلفی ها: انگیزه ها و چشم اندازهای آینده
✍️ نویسنده: أمجد خشافة / مرکز صنعا للدراسات الإستراتیجیة
👤 ترجمه و تلخیص: ایمان محمدی
🔸 از 2011 تا 2014 و با کاهش اقتدار نهادها و سازمانهای دولتی در پی بهار عربی از سال 2011، گروه حوثی گسترش یافت و کنترل چندین استان را به دست گرفت که از صعده شروع شده و به سمت جنوب به مناطق دیگر کشیده شد. با گسترش اختیارات گروه حوثی در این مناطق، جنبش انصارالله تعدادی توافقنامه همزیستی با جریانات سلفی در صنعا، ذمار و إب منعقد کرد. برخی از قراردادها که عمدتاً با هدف جلوگیری از درگیریهای مسلحانه بین دو طرف صورت میگرفت، به صورت کتبی رسمیت یافت و برخی دیگر از توافقات در حد شفاهی ماند.
🔸در ژانویه 2019، کمیته ای مشترک از 8 عضو به نمایندگی از حوثیها و 6 عضو به نمایندگی از سلفی ها تشکیل شد تا تداوم همزیستی و هماهنگی برای حل اختلافات داخلی تضمین شود. کمیته هماهنگی 8+6 به نوبه خود بر یک کمیته فرعی به نام کمیته(منطقی سازی گفتمان دینی) نظارت میکند. وظایف این کمیته فرعی که تحت نظارت وزارت اوقاف صنعا و همچنین کمیته هماهنگی است، هدایت گفتمان دینی به گونه ای است که مغایر با اصول ملی نباشد، در چارچوب انسجام و وحدت مردم یمن باشد و در عین حال هر جریانی را در مسیر فکری خود حفظ کند، میباشد.البته در این دیدارها، نمایندگان حوثی نکاتی را مطرح کردند که برخی از روش و گفتمان دینی را در مساجد سلفی تعریف میکرد که شامل عدم تحریک نسبت به حوثیها، دلسرد نکردن مردم از رفتن به جنگ با ائتلاف و دولت هادی، خطبه و سخنرانی مطابق شرایط فعلی و در راستای اتحاد دو طرف و اتمام خطبه ها با شعار بر علیه آمریکا و اسرائیل، میشد.
🔸 سلفی ها تصور میکردند که پس از تسلط نیروهای حوثی بر استان های شمالی، نمیتوانند به فعالیتهای آموزشی و عقیدتی خود ادامه دهند و این بینش در حالی بود که بین حوثیها و سلفیها از شروع نبردها بعد از سال 2000 درگیری وجود داشت. با این حال، توافقات به این معنی بود که سلفیها میتوانستند به فعالیتهای اساسی خود ادامه دهند. پس از شش سال، طرفین همچنان به تعهدات اساسی خود نسبت به توافقات همزیستی ادامه می دهند.
متن کامل این گزارش را در اینجا مطالعه کنید.
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
🔹الجزیره: آراگا گنانندرا، وزیر داخلی ایالت جنوبی کارناتاکا، گفت: «مذهب باید از آموزش دور نگه داشته شود و دانشآموزان دختر باید از پوشیدن روسری در #مدارس منع شوند.»
🔹این اظهارات وزیر در پی جنجال بزرگی مطرح شد که در مناطق مختلف این ایالت در مورد #پوشش #زنان مسلمان در موسسات آموزشی به راه افتاد.
🔹هندوستان تایمز گزارش داد که وزیر از پلیس خواسته است «سازمانهای مذهبی را که سعی در تضعیف وحدت کشور در این مورد دارند، نظارت کند و در نظر داشته باشد که هیچکس نباید برای تبلیغ دین خود به مدرسه بیاید، زیرا این مکان جایی است که در آن همه باید یاد بگیرند.»
🔹به گزارش این روزنامه، روز چهارشنبه پس از آنکه حدود 100 دانشجوی هندو با پوشیدن شال زعفرانی در اعتراض به #حجاب دختران در کلاسهای درس شرکت کردند، پردیس دانشگاهی این شهر شاهد یک وضعیت پرتنش بود.
🔹هندوستان تایمز به نقل از وزیر گفت: «مکانهایی مانند کلیساها، مساجد و معابد برای مردم وجود دارد که مناسک مذهبی خود را انجام دهند و نماز را آزادانه انجام دهند.»
🔹او گفت: «برخی سازمانهای مذهبی هستند که غیر از این فکر میکنند، من از پلیس خواستهام آنها را تحت نظر داشته باشد و هرکس وحدت این کشور را برهم بزند یا تضعیف کند، با آن برخورد خواهیم کرد.»
🔹قابل ذکر است که بسیاری از ایالتهای هند طی چند ماه گذشته شاهد رویدادها و نگرشهایی در رد حضور مسلمانان در این کشور بودهاند.
🔹افراطگرایان هندو که از ایدئولوژی #هندوتوا حمایت میکنند، قول دادهاند در صورت لزوم به مسلمانان آسیب برسانند تا هند را به یک "ملت فقط هندو" تبدیل کنند.
🔹"هندوتوا" نشاندهنده سیاست غالب ناسیونالیسم هندو در هند است، یک ایدئولوژی نژادپرستانه #افراطی که توسط رهبری کشور حمایت میشود و نخستوزیر، نارندرا مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014 در تشدید آن نقش داشته است.
@dolatedin
⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد
📌 بخش اول
🔸خشونت خانگی در مصر و لایحه پیشنهادی پارلمان
🔹پارلمان #مصر اخیراً در حال بررسی اصلاحیه پیشنهادی ماده 242 قانون مجازات شماره 58 سال 1937 است که مجازات شدیدتری را برای آزار و #خشونت خانگی تعیین میکند. در صورت تایید مجلس نمایندگان، شوهر بدرفتار ممکن است به جای حداکثر یک سال حبس فعلی، تا پنج سال و حداقل سه سال زندان محکوم شود.
🔹اصلاحیه ارائه شده توسط امل سلامه، یکی از اعضای کمیسیون رسانه مجلس، با هدف کاهش آمار بالای #طلاق در کشور است. بر اساس گزارش مرکز آمار مصر، در مجموع 213000 طلاق در مصر در سال 2020 به ثبت رسیده که این یعنی هر دو دقیقه یک مورد طلاق اتفاق میافتد. سال گذشته شاهد نرخ طلاق حتی بالاتر بود و در مجموع 226000 مورد ثبت شده بود.
🔹بر اساس گزارش شورای ملی زنان (NCW)، نهاد دولتی مربوط به حمایت از حقوق زنان، 86 درصد از زنان در مصر از همسرآزاری رنج میبرند. در ماه اوت، NCW تعداد «زنان در معرض خطر خشونت خانگی» را سالانه 8 میلیون نفر اعلام کرد. این آمار با توجه به اینکه از نظر فرهنگی غیرقابل قبول است که همسران کتکخورده موارد خشونت خانگی را به پلیس گزارش دهند، ممکن است حتی بیشتر باشد.
🔸داغ شدن دوباره اظهار نظر سه سال پیش احمد الطیب
🔹بازنگری پیشنهادی جنجالهایی را در مصر برانگیخت و باعث حملات حامیان حقوق #زنان به شیخ #الازهر، #احمد_الطیب به دلیل اظهارات وی در تلویزیون مصر در برنامه ماه مبارک رمضان سه سال پیش (2019) شد.
🔹طیب در این کلیپ میگوید برای «حفظ خانواده» ضربه زدن به همسر نافرمان توسط شوهر جایز است.
🔹شیخ خاطرنشان میکند: «قرآن از ضرب و شتم نمادین به عنوان وسیلهای برای تأدیب همسر نافرمان، بدون آسیب رساندن به او، حمایت میکند». وی هشدار میدهد که «ضربه زدن بیحد و حصر نیست، به شرطی که استخوانی شکسته نشده و هیچ عضوی آسیب نبیند، جایز است».
🔹طیب ادامه میدهد: «شوهر نباید هرگز با دست خود بزند و به صورت همسرش سیلی نزند، نمیتواند به زن آسیب جسمی یا روحی وارد کند، بلکه مراد از (آیات قرآن) ضربه زدن به بدن زن با چوب سواک است.». چوب سواک یک شاخه کوچک برای تمیز کردن دندان است که در زمان حضرت محمد (ص) استفاده میشد.
🔹منظور شیخ آیهای از #قرآن (در سوره نساء) است که خطاب به زنان نافرمان یا فاسق میگوید: «و زنانى كه از نافرمانى آنها مىترسيد (نخست) آنها را موعظه كنيد و (بعد) در رختخواب از آنها دورى نماييد و (اگر سود نبخشيد) آنها را بزنيد، پس اگر از شما اطاعت نمودند، ديگر بر (آزار) آنها راهى نجوييد، كه همانا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.»
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد
📌 بخش دوم
🔸انتقادهای شدید از شیخ الازهر
🔹احمد طیب در روزهای اخیر به دلیل اظهاراتش در سال 2019 در مورد آزار خانگی مورد انتقاد قرار گرفته است. در یک مصاحبه تلفنی که در 1 فوریه از شبکه MBC مصر و در برنامه «الحکایة» به میزبانی #عمرو_ادیب پخش شد، محقق اسلامی و مجری برنامه گفتگوی تلویزیونی، #اسلام_البحیری، از طیب انتقاد کرد. او گفت: «با تمام احترامی که برای شیخ قائل هستم، نظر او به ما مربوط نمیشود. نقش الازهر به عنوان یک نهاد مذهبی طبق قانون اساسی صرفا مشورتی است و مصر یک کشور مدنی است.»
🔹بحیری که در سال 2016 به دلیل اینکه توصیه کرد مسلمانان فقط باید به متن قرآن التزام داشته باشند، به اتهام اهانت به دین محکوم شد، ادامه داد: «او (شیخ) اشتباه میکند و سخنان او خلاف قانون است، چنین چیزی وجود ندارد که همسرت را کتک بزنی با این شرط که به او آسیبی نرسانی.»
🔹مایا مرسی، دبیر کل NCW نیز به شبکه MBC مصر گفت: «شوهرها حق ندارند همسر خود را تحت هیچ شرایطی کتک بزنند؛ ما قوانینی داریم که چنین آزاری را جرمانگاری میکند.» او خاطرنشان کرد که پیامبر باید الگویی برای مردان مصری باشد زیرا هرگز در برخورد با همسران خود به خشونت و آزار متوسل نشد. مرسی شیخ الازهر را متهم کرده و گفت: «زنان مصر بر گردن شیخ الازهر حق دارند، در صورتی که اظهارات وی در مورد حق تأدیب همسر به اشتباه درک شود.»
🔸موج حمایتها از شیخ الازهر
🔹این برنامه جنجالی عمرو ادیب که خود سابقهای طولانی در تاختن به الازهر و شیخ آن دارد، در کنار مسأله خشونت علیه زنان، موج اجتماعی دیگری را علیه ادیب و بحیری و در حمایت از شیخ الازهر و لزوم حفظ شأن و احترام او برانگیخت.
🔹دکتر #مبروک_عطیه، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه الازهر، طی کلیپی در صفحه رسمی خود از شیخ الازهر پس از حمله بحیری و عمرو ادیب به وی دفاع کرد و با شیخ الاسلام خواندن امام الازهر برای مصر و همه مسلمانان جهان، با سرزنش شدید بحیری، خطاب به او گفت: «تو از همسر ناشزه سزاوارتر هستی که کتک بخوری، تو فقیری هستی که هیچ ربطی به تحقیق و پژوهش مذهبی ندارد.»
🔹در واکنش به این هیاهو، نشریه «صدای الازهر» که تحت مالکیت و مدیریت عالیترین مرجع دینی اهل سنت است، در صفحه رسمی فیسبوک خود گزیدهای از برنامه تلویزیونی طیب در سال 2019 را منتشر کرد که روشن کرد سخنان طیب توسط برخی رسانهها از متن خود خارج شده است. شیخ در این گزیده ویدئویی به مخاطبان میگوید: «کتک زدن هر کسی توهین به شخص تلقی میشود و ممکن است به او تا روز مرگ آسیب برساند و او را شرمنده کند». او همچنین میگوید: «امیدوارم روزی را ببینم که ضرب و شتم یک مسلمان عرب جرمانگاری شود و مهاجم به عنوان یک جنایتکار مجازات شود.»
🔹احمد الساوی، سردبیر این نشریه، توضیح داد که با الازهر در مورد پیشنویس این قانون مشورت نشده است. وی خاطرنشان کرد: «الازهر یک نهاد قانونگذاری نیست و مسئولیتی در صدور قوانین ندارد.»
🔹#دارالافتاء نیز گفت: «مردان [واقعی] زنان را کتک نمیزنند». این اظهار نظر که از طریق حساب رسمی دارالافتاء در توییتر منتشر شد، شاید برای کاهش تنشها بود و همچنین این پیام را داد که #مرجعیت_دینی با قوای مقننه و مجریه همسو است. در حالی که ممکن است واقعاً در مورد مسئله خشونت خانگی چنین باشد، اما مسائل دیگری وجود دارد که مرجعیت دینی در مورد آنها با دولت اختلاف نظر دارد و ممکن است هر زمانی تنشها دوباره ظاهر شود.
(منبع: المانیتور با اندکی دخل و تصرف)
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ «تب زعفران» هندوها در اعتراض به حجاب دختران مسلمان
🔹در حالی که به بهانه «عدم تبلیغ دین»، مقامات ایالت کارناتاکا در #هند از ورود دختران محجبه مسلمان به مدارس و کالجها ممانعت میکنند، بسیاری از دانشآموزان دختر و پسر هندو این روزها در این ایالت آزادانه با انداختن شال زعفرانیرنگ، که نماد مذهبی #هندوها است، در مدارس حضور یافته و بدین شکل اعتراض خود را به #حجاب دختران مسلمان نشان میدهند.
🔹این اردوکشی هندوها در مدارس ایالت کارناتاکا به «تب زعفران» مشهور شده است و به بسیاری از شهرهای آن از جمله کونداپورا، حسان، چیکمنگلور، بلگاوی، اودوپی و بایاندور سرایت کرده است.
@dolatedin
⭕️ دیدار عبدالله بن زاید با اسقف اعظم واتیکان در اکسپو ۲۰۲۰
🔹مصادف با سومین سالگرد امضای «سند برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی مشترک»، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه و همکاری بینالمللی #امارات با #اسقف اعظم ادگار پنا پارا، از دستیاران نزدیک #پاپ فرانسیس در دبی در مقر نمایشگاه #اکسپو_۲۰۲۰ دیدار کردند.
🔹اسقف اعظم پارا، جانشین دبیرخانه امور خارجه در #واتیکان، که به عنوان بخشی از یک هیئت بلندپایه توسط پاپ فرانسیس به امارات فرستاده شده، همچنین دفتر جدید سفارت واتیکان را در ابوظبی افتتاح کرد.
🔹واتیکان در پستی در حساب توییتر خود از قول اسقف پارا گفت که افتتاح «این پایگاه دیپلماتیک به عنوان نشانهای ملموس از نگرانی پاپ برای مردم امارات متحده عربی است.»
✍️ #سند_برادری_انسانی که به عنوان اعلامیه ابوظبی یا توافقنامه ابوظبی نیز شناخته میشود، بیانیه مشترکی است که توسط پاپ فرانسیس و #احمد_الطیب، شیخ #الازهر، در ۴ فوریه ۲۰۱۹ در ابوظبی امارات امضا شده است. این سند به این موضوع میپردازد که چگونه مذاهب مختلف میتوانند در یک جهان مسالمتآمیز زندگی کرده و «فرهنگ احترام متقابل» را به پیش برند.
@dolatedin
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت»
🔹بی بی سی عربی: #جودت_سعید متفکر برجسته اسلامی معروف به "گاندی عرب" ۳۰ ژانویه در سن 91 سالگی در شهر استانبول #ترکیه درگذشت.
🔹مرگ او بازتاب گستردهای در میان علما مسلمان، سیاستمداران و متفکران عرب داشت و بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی برای او سوگواری کرده و سخنان معروف او را به اشتراک گذاشتند و زندگی فکری سرشار از کتاب و تحقیق او را به یاد آوردند.
🔹جمعی از سیاستمداران ترکیه مانند مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، قرهداغی، دبیرکل #اتحاد_لعلماء و بسیاری دیگر از شخصیتهای #اسلامگرا درگذشت جودت سعید را تسلیت گفتند.
🔹جودت سعید در سال 1931 در استان قنیطره در جنوب سوریه به دنیا آمد و در دانشگاه #الازهر تحصیل کرد.
🔹او را یکی از برجستهترین متفکران اسلامی معاصر میدانند. اندیشههای او امتداد مکتب اصلاحطلبی #مالک_بن_نبی و #محمد_اقبال است.
🔹جودت سعید دارای کتابهای فراوانی از جمله «مذهب ابن آدم الأول» است که از طریق آنها از اصل «عدم خشونت» و دیدگاه خود نسبت به عقیده ترک #خشونت در اسلام حمایت کرده است. علاوه بر آن کتابهای دیگری مانند «حتى يغيروا ما بأنفسهم» و «فقدان التوازن الاجتماعي» از وی منتشر شده است.
🔹جودت سعید حمایت خود را از اعتراضات #سوریه اعلام کرد و در تظاهرات شرکت و بر لزوم پایبندی به "صلح و عدم خشونت" تاکید داشت.
🔹پس از آن سعید و خانوادهاش در سوریه تحت تعقیب امنیتی قرار گرفتند و پس از اعتراضات سال 2011 به ترکیه رفته و در آنجا درگذشت.
🔹علیرغم تمجیدهای گسترده از کارنامه و مشارکتهای این متفکر، برخی از مردم درخواستهای او را برای صلحآمیز ماندن اعتراضات سوریه، «غیرواقعی» توصیف کردند.
🔹او از ضرورت مسالمتآمیز بودن #انقلاب صحبت میکرد و میگفت: «اگر انقلاب با سلاح به پیروزی برسد، بر ما همچنان با سلاح حکم خواهند راند، با همان سلاحی که 1400 سال است پس از #معاویه با آن بر ما حکومت کردهاند؛ هر چه با شمشیر گرفته شود با شمشیر نیز هلاک خواهد شد.»
@dolatedin
⭕️ شیخ رائد صلاح، بعد از ۱۵ سال ممنوعیت، وارد مسجدالاقصی شد
🔹القدس: شيخ #رائد_صلاح، رئيس جناح شمالی جنبش «#الحرکة_الإسلامية» در سرزمینهای اشغالی ۱۹۴۸ #فلسطین، پس از ۱۵ سال ممنوعیت، سرانجام روز یکشنبه (17 بهمن ماه)، وارد مسجدالاقصی شد.
🔹این رهبر برجسته مقاومت فلسطین در دسامبر گذشته بعد از 17 ماه زندانی بودن در زندانهای انفرادی #رژیم_صهیونیستی آزاد شد.
🔹شیخ رائد صلاح پس از پایان ممنوعیتی که از تاریخ 7 فوریه 2007 داشت، سرانجام پس از 15 سال وارد #مسجد_الاقصی شد.
@dolatedin