eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
781 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 روزنامه فرانسوی: جوانان خلاق فرانسه به دلیل نژادپرستی علیه مسلمانان عازم ترکیه می‌شوند 🔹الجزیرة: روزنامه فرانسوی لوژورنال دو دیمانش پنجشنبه گذشته اعلام کرد مسلمانان فرانسوی برای فرار از اسلام‌هراسی، به ترکیه مهاجرت کرده‌اند. 🔹این روزنامه در گزارشی با عنوان «جوانان مسلمان فرانسوی که به کشور اردوغان پناهنده شدند»، از مهاجرت فرانسوی‌هایی که برای فرار از نژادپرستی و تبعیض فرانسه را ترک می‌کنند، انتقاد کرد. 🔹وی با بیان اینکه ترکیه سال‌ها است به جذب صدها مسلمانی که قبلاً در فرانسه زندگی می‌کردند، ادامه داده است، خاطرنشان کرد: «در میان مسلمانان فرانسوی ساکن ترکیه، شخصیت‌های مشهور جهانی وجود دارد.» 🔹این روزنامه توضیح داد اکثر مسلمانانی که فرانسه را ترک کردند و در ترکیه ساکن شدند «عمدتاً مذهبی و مبتکر هستند»، و افزود بسیاری از جوانان آفریقای شمالی در کشورهای خلیج مستقر شده‌اند، اما ترکیه مسلمان که از نظر اقتصادی توسعه یافته، به یک مقصد محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. 🔸اروپا و شرق 🔹این گزارش، داستان تیبو 32 ساله را که یک سال و نیم پیش به همراه همسر و دو فرزندش در استانبول ساکن شده‌اند، ارائه می‌دهد. 🔹به نوشته این روزنامه، تیبو پس از اعمال محدودیت برای مسلمانان در فرانسه تصمیم به ترک این کشور گرفت و ابتدا پیش از اقامت در ترکیه به بوسنی و هرزگوین و نروژ رفت. 🔹این زوج در ابتدا به مصر و مراکش فکر می‌کردند اما ترکیه را ترجیح دادند، چرا که احساس کردند با سبک زندگی آنها مناسب است. 🔹فضیل ماهانی، یوتیوبر معروف که در سال 2019 در آنتالیا اقامت گزید، در مورد ترکیه گفت: «اینجا فرهنگ دوگانه اروپا و خاورمیانه وجود دارد و من این را دوست دارم.» 🔸برای فرار از تبعیض 🔹در این گزارش آمده است که موسس گروه «مهاجرت به ترکیه» در فیس‌بوک که در اکتبر 2020 تاسیس و 2000 عضو دارد، دو هفته پیش، پستی منتشر کرده و گفت: «هفته‌ای نیست که از فرانسوی‌هایی که در ترکیه ساکن شده‌اند یا می‌خواهند ساکن شوند نامه‌ای دریافت نکنم.» 🔹نیویورک تایمز گزارش داد که بسیاری از مسلمانانی که در فرانسه با رفتارهای تبعیض‌آمیز و ضداسلامی مواجه شده‌اند، در سکوت کشور را ترک کرده‌اند زیرا احساس امنیت نمی‌کردند. 🔹در این مقاله نیویورک تایمز با عنوان «فرار آرام مسلمانان از فرانسه» تاکید شده است در حالی که بحث مهاجرت در کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور محوریت دارد، تعداد مسلمانانی که فرانسه را ترک می‌کنند روز به روز در حال افزایش است که نشان‌دهنده یک بحران عمیق است. 👈 همچنین بخوانید: «در جستجوی یک قبله جدید... چگونه ترکیه به مقصد مورد علاقه مسلمانان فرانسه تبدیل شد؟» @dolatedin
🔻 سالگرد کشتار نیلی؛ قتل عام ۵۰۰۰ مسلمان به دست گروه‌های افراطی هندو
💢 سالگرد کشتار نیلی؛ قتل عام ۵۰۰۰ مسلمان به دست گروه‌های افراطی هندو 🔹تی آر تی عربی: جمعه ۱۸ فوریه سالگرد ، مرگبارترین حادثه در تاریخ پس از جنگ جهانی دوم بود که طی آن در سال ۱۹۸۳م در روستای نیلی در شرق ایالت ، ۵ هزار غیرنظامی مسلمان، که اکثراً سالخوردگان، زنان و کودکان بودند، توسط گروه‌های هندو کشته شدند. 🔹قتل عام نیلی زمانی رخ داد که ناسیونالیست‌های افراطی شهروندان مسلمان را به تلاش برای دستکاری در نتایج انتخابات محلی و برهم زدن تعادل جمعیتی به نفع خود متهم کردند و پلیس هند نیز با قاتلان ملی‌گرای هندو متحد شد و در طی این حادثه برای محافظت از قربانیان مداخله نکرد. 🔹چند روز قبل از کشتار نیلی، اوضاع در محافل سیاسی ایالت که از دهه هفتاد آرام نبود، با مطرح شدن موضوع به اصطلاح «مهاجران غیرقانونی» شروع به طغیان کرد و و رهبری حزب "اتحادیه دانشجویان آسام" اعتراضات و تحریکات شدیدی ضد مهاجران انجام می‌داد. 🔹با آغاز سال ۱۹۸۳م، منطقه شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای بود که نفت بر آتش سوزان نفرت ریخت. در این میان اتحادیه دانشجویان آسام برای به تعویق انداختن برگزاری انتخابات لابی کرد تا آنکه لیست‌های انتخاباتی مسلمانانی که ادعا می‌شد غیرقانونی بنگالی هستند، تجدید نظر شود. اتحادیه کارزار بی‌سابقه‌ای را علیه مسلمانان کشور به راه‌انداخت. 🔹از سوی دیگر، دولت ایندیرا گاندی در آن زمان اصرار داشت که انتخابات در زمان مقرر برگزار شود و متعهد شد که نیروهای پلیس و ارتش را برای اطمینان از برگزاری انتخابات در شرایط امن اعزام کند. در این میان، ناسیونالیست‌های بارها به روستاهای مسلمان حمله کرده و جنایات نژادپرستانه‌ای را مرتکب شدند. کمیسیون بررسی شورش گزارش می‌دهد که بین ژانویه تا مارس ۱۹۸۳، ۵۴۵ حمله به جاده‌ها و پل‌ها صورت گرفته و بیش از ۱۰۰ آدم‌ربایی ثبت شده است. 🔹تا اینکه در ۱۷ فوریه که پلیس به روستای نیلی آمد و به اهالی مسلمان گفت که اوضاع امن است و ترسی نداشته باشند و با صحبت ماموران امنیتی به آنها اطمینان داده شد و تصمیم گرفتند فردا صبح برای کار به خارج از روستا بروند. 🔹صبح روز ۱۸ فوریه، هنگامی که مردان برای کار خود بیرون می‌رفتند، گروه‌های افراطی قبیله لالانگو از سه ورودی به روستای نیلی حمله کردند و با چاقو، چوب و مقداری تفنگ را قتل عام کردند. 🔹مهاجمان شروع به سوزاندن خانه‌های مردم کردند و سپس به کشتار آنان پرداختند، که بر اساس گزارش‌های محلی، جان ۵۰۰۰ نفر را گرفت. در آن زمان پلیس برای جلوگیری از اراذل و اوباش وارد عمل نشد و آنها از قبل می‌دانستند که این اتفاق خواهد افتاد. ✍️ ملاحظه: درست مصادف با قتل عام نیلی و در میانه اوج گرفتن دوباره اختلافات قومی و مذهبی در هند، دادگاهی در این کشور در اقدامی بی‌سابقه، ۳۸ مسلمان را به اتهام مشارکت در «حمله تروریستی» سال ۲۰۰۸ احمدآباد به و ۱۱ نفر دیگر را نیز به حبس ابد محکوم کرد. این نخستین بار ‌است که در هند این‌گونه جمع کثیری در رابطه با یک مورد و در یک دادگاه، محکوم به اعدام شده‌اند. این در حالی است که هیچ فرد یا گروهی تا کنون در ارتباط با قتل عام نیلی بازداشت و دستگیر نشده است. @dolatedin
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 زخم نیلی 🔹Nellie massacre | کشتار نیلی 👈 ویدیو را تا انتها ببینید. @dolatedin
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بحران بزرگ در بوسنی؛ ماجرا چیست؟ 🔹ناظران سیاسی می‌گویند بدترین بحران از زمان استقلال در سال ۱۹۹۲ و جنگ با صرب‌ها این کشور را تهدید می‌کند و صلح را به خطر انداخته. اما ماجرا چیست؟ 🔺 گزارش ویدیویی الجزیره را ببینید. @dolatedin
⭕️ شمار دگرباشان جنسی در آمریکا طی یک دهه گذشته ۲ برابر شده است 🔹یورو نیوز: نتیجه تحقیق موسسه نظرسنجی «گالوپ» در نشان می‌دهد که بیش از هفت درصد از جمعیت بزرگسالان در این کشور خود را دگرباش جنسی می‌دانند. 🔹این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲ دو برابر شده است. موسسه «گالوپ» در این پژوهش با ۱۲ هزار آمریکایی به صورت تلفنی مصاحبه کرده است. نتیجه این تحقیق حاکی است ۸۶.۳ درصد از جمعیت ایالات متحده خود را و ۷.۱ درصد نیز خود را دگرباش جنسی (همجنسگرای زن، همجنسگرای مرد، دوجنس‌گرا یا تراجنسیتی) می‌دانند. 🔹حدود ۶.۶ درصد از جامعه آماری موسسه «گالوپ» در این نظرسنجی به پرسش مطرح‌شده درباره گرایش جنسی خود پاسخی نداده‌اند. 🔹موسسه «گالوپ» اولین بار در سال ۲۰۱۲ تحقیقی درباره شمار دگرباشان جنسی در آمریکا انجام داد. تعداد دگرباشان جنسی در جامعه آماری تحقیق انجام‌شده در آن سال ۳.۵ درصد بود. این رقم از آن پس همواره روندی صعودی داشته است. 🔹شمار دگرباشان جنسی در آمریکا به طور نسبی در میان جوانان به ویژه «نسل زد» (Generation Z) یعنی کسانی که پس از سال ۱۹۹۷ متولد شده‌اند بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. بیش از یک پنجم از اعضای بزرگسال «نسل زد» یعنی متولدین بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ خود را دگرباش جنسی معرفی می‌کنند. 🔹بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ آمریکا از حقوق دگرباشان جنسی حمایت کردند این در حالی است که شمار دگرباشان جنسی در نسل معروف به «نسل هزاره» (متولدان بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) در نظرسنجی «گالوپ» ۱۰.۵ درصد است. این رقم در میان افراد بزرگسال «نسل زد» به ۲۰.۸ درصد می‌رسد. 🔹موسسه «گالوپ» نتیجه گرفته است که در آینده همزمان با افزایش سهم نسل جوان و نوجوان کنونی در میان بزرگسالان آمریکا شمار دگرباشان جنسی در این کشور باز هم افزایش خواهد یافت. تحلیلگران «گالوپ» تفاوت شمار دگرباشان جنسی در میان جوانان در مقایسه با نسل‌های پیشین را با پذیرش روزافزون دگرباشان جنسی در جامعه آمریکا و افزایش حمایت‌های قانونی از آنها مرتبط دانسته‌اند. @dolatedin
🔻 در هند از هر 10 زن هندو، 6 نفر از حجاب استفاده می‌کنند
🔻 در هند از هر 10 زن هندو، 6 نفر از حجاب استفاده می‌کنند
💢 در هند از هر 10 زن هندو، 6 نفر از حجاب استفاده می‌کنند 🔹مرکز تحقیقات پیو: در هفته‌های اخیر، اعتراضات در به در توجه جوامع بین‌المللی را به خود جلب کرده است. این جنجال از زمانی آغاز شد که دبیرستانی در ایالت حجاب را در کلاس‌های درس ممنوع اعلام کرد و تظاهرات از آن زمان به ایالت‌های دیگر گسترش یافت. 🔹پوشش سر در میان زنان هندی نسبتاً رایج است. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در سال‌های 2019-2020 انجام شد، از هر 10 زن در هند، 6 نفر (61 درصد) می‌گویند که سر خود را در خارج از خانه می‌پوشانند. این شامل اکثریت زنان هندو (59٪) و تقریباً غالب زنان مسلمان (89٪) و سیک (86٪) می‌شود، اگرچه نوع دقیق پوشش سر می‌تواند به طور قابل توجهی در بین گروه‌های مذهبی متفاوت باشد. 🔹بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 2011، جمعیت بزرگسال هند 81 درصد و 13 درصد مسلمان است. ، ، و 6 درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند. 🔹در مورد پوشش سر بین زنان هندی تفاوت‌های منطقه‌ای وجود دارد. این عمل به ویژه در مناطق عمدتاً هندی‌زبان در بخش‌های شمالی، مرکزی و شرقی کشور رایج است. در ایالت‌های بیهار، مادیا پرادش و راجستان، تقریباً از هر ده زن، 9 زن می‌گویند که در مکان‌های عمومی از پوشش سر استفاده می‌کنند. 🔹این تفاوت‌های منطقه‌ای عمدتاً توسط زنان هندو ایجاد می‌شود، زیرا زنان مسلمان تمایل دارند بدون توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، پوشش سر خود را در انظار عمومی حفظ کنند. 🔹در جنوب، 83 درصد از زنان مسلمان می‌گویند که سر خود را می‌پوشانند، در حالی که این رقم در زنان هندو 22 درصد است. در همین حال، در مناطق شمالی، تقریباً سهم زنان مسلمان (85٪) و هندو (82٪) برابر است. 🔹در سطح ملی، پوشش سر در میان زنان مسن‌تر، متاهل، مذهبی‌تر و دارای رسمی کمتر، رایج‌تر است. این عمل در مناطق روستایی نیز رواج بیشتری دارد. 🔹روسری بر اساس گرایش‌های سیاسی نیز متفاوت است. اگرچه برخی از حامیان ممنوعیت حجاب به عنوان حامیان حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) توصیف شده و نگرش مطلوبی نسبت به حزب حاکم هند دارند، اما بیشتر از زنانی که طرفدار حزب حاکم نیستند، تمایل به پوشاندن سر در اماکن عمومی دارند. @dolatedin
🔻 مستند "سیستانی" منتشر شد
⭕ مستند "سیستانی" منتشر شد 🔹سید عمار نقشوانی(نخجوانی) متولد نجف و بزرگ شده در آمریکا و انگلیس است و در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان یکی از ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در دنیا مطرح و انتخاب شد. وی که با سخنرانی‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش به زبان انگلیسی شناخته می‌شود، شنبه ۱۹ فوریه مطابق با ۳۰ بهمن مستندی با عنوان "سیستانی" در کانال یوتیوب‌اش منتشر کرده که طی دو روز ۵۰ هزار بار دیده شده است. نقشوانی در این مستند یک ساعته که برای مخاطب انگلیسی‌زبان تولید شده، مراحل زندگی آیت‌الله را تشریح می‌کند. 🔹در این مستند با کسی که در جریان بازداشت آیت‌الله در زمان صدام با وی همراه بوده، مصاحبه اختصاصی انجام شده و مصاحبه‌شونده (سیدعلی خلخالی) از احوالات آیت‌الله در مدت بازداشت می‌گوید و اینکه بعثی‌ها شرط آزادی را مصاحبه تلویزیونی و اعلام دخالت ایران در انتفاضه شعبانیه عنوان می‌کنند. آقای سیستانی هم در مقابل می‌‌گوید که به دو شرط حاضر به همراهی می‌شود. یکی از شروط این است که اسم ایران را نیاورد، چون بستگان‌اش در ایران هستند و نمی‌خواهد برای آنها دردسر ایجاد کند. بالاخره مصاحبه انجام نمی‌شود. 🔹نقشوانی در این مستند به مخاطبان انگلیسی زبان‌اش به‌صراحت القا می‌کند که اصلاح "" و "آیت‌الله" دو بار در رسانه‌ها مطرح شد، یکبار در ماجرای "سلمان رشدی" و دیگر بار در سال ۲۰۱۴ و پس از اقدامات داعش در عراق و فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی. 🔹در بخش دیگر این مستند صدای شنیده می‌شود و مستندساز که به تازگی به ایران سفر کرده بوده، در دیدار با دامادِ آیت‌الله در جریان حواشی دیدار پاپ با قرار می‌گیرد. 🔹شهرستانی به مستندساز می‌گوید که شرط کرده بود که برای دیدار با آیت‌الله باید صندلی مخصوص‌اش را بیاورد ولی آقای سیستانی نمی‌پذیرد و اینکه بعد از این دیدار، دیگری از جمله ماکرون(رئیس‌جمهور) فرانسه نیز درخواست دیدار با مرجعیت را داشته‌اند که به علت شرایط کرونایی و ... پذیرفته نشده است. 🔹در بخش پایانی این مستند نیز با یکی از اعضای کلیسای کاتولیک مصاحبه می‌شود که هرچند سخنان وی کاملا مطابق با تفسیر اطرافیان آیت‌الله از دیدار وی با پاپ نیست ولی نکات قابل توجهی در سخنان این وجود دارد. از جمله اینکه گویا کلیسای هنوز از حوزویان نجف که اجازه ندادند پاپ وارد حرم شود، دلخور بوده و این برخورد را فراموش نکرده‌است. برخوردی که در نجف خبرساز شد ولی خبر آن به نرسید. (به نقل از کانال «حوزه‌ بی سانسور») @dolatedin
23.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 به مناسبت سالروز شهادت مالکوم ایکس 🔹57 سال پیش، برابر 21 فوریه 1965 میلادی، ، سیاه‌پوست مسلمان و از مبارزان علیه تبعیض نژادی، طی یک سوءقصد در شهر نیویورک به قتل رسید. 🔹سوم اسفند 1395ش، در جریان برگزاری کنفرانس در تهران، حضرت آیت‌الله پیش از آغاز سخنان خود از حضار خواستند به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت مالکوم ایکس فاتحه‌ای قرائت کنند. 🔹مالکوم که داغ تبعیض نژادی را با تمام وجود چشیده بود، پس از آشنایی با تعالیم آگاهی‌بخش اسلام، مسلمان شد و به عنوان یک مسلمان، دفاع از حقوق سیاه‌پوستانی که سال‌ها تحت ستم سیستماتیک حکومت و جامعه بودند را آغاز کرد. 🔹او برخلاف مارتین لوترکینگ (رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار) به تئوری مبارزه عاری از باور نداشت و معتقد بود اگر دولت مایل یا قادر به تأمین امنیت برای سیاه‌پوستان نیست، آنها می‌توانند با اعمال خشونت از خود محافظت کنند. 🔹مالکوم پس از سفر حج، نام حاج مالک الشباز را برای خود برگزید و با سخنرانی‌‏های متعدد در مساجد و اماكن عمومی توانست تشكیلات نسبتا منسجمی از مقیم به وجود آورد. @dolatedin