🔹الجزیره: شیخ الازهر، دکتر احمد الطیب، اخیرا مطلبی را در فیسبوک منتشر کرده است که در آن از خطرات تغییرات آب و هوایی میگوید و بر ضرورت مقابله جدی با آنها تأکید میکند. این مطلب توجه شبکههای اجتماعی عربی را به خود جلب کرده است.
🔹چندی پیش احمد الطیب دعوتی رسمی برای حضور در نشست رهبران ادیان درباره تغییرات آب و هوایی دریافت کرد. این نشست در پایتخت ایتالیا، رم، برگزار میشود و انگلیس اداره آن را بر عهده دارد. در این نشست شخصیتهای بارز دینی و سیاسی از اطراف عالم حضور دارند.
🔹خیلی نادر است که یک رهبر دینی، مخصوصا در منطقه عربی، از تغییرات آب و هوایی صحبت کند. در مطلبی که شیخ الطیب منتشر کرده است سوالی اساسی مطرح میشود: «آیا خداوند ما را به علت از بین بردن طبیعتی که خلق کرده است، خواهد بخشید؟» به عبارتی دیگر سوال را میتوان این طور مطرح کرد: آیا اگر افعال ما باعث تغییرات آبوهوایی شود، این کار باعث خشم خدا خواهد شد و ما گناهکار خواهیم بود؟
🔹بهطور کلی، ارتباط بین دینداری و موضعگیری در مورد تغییرات آب و هوایی امری پیچیده است و نمیتوان گفت که متدینین عموما چه موضعی دارند. حتی ممکن است در یک دین واحد جریانهای متضاد وجود داشته باشد و یا اینکه دینداران در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواضعی متفاوت داشته باشند.
🔹میتوان گفت مواضع بزرگان دینی در این مورد بر روی مردم تاثیر به سزایی دارد. در این مجال، دین و مخصوصا دین اسلام میتواند نقش مهمی را بازی کند و مسیر کارزار را بهطور کلی عوض کند. اشخاص با نفوذ دینی میتوانند مردم دیندار را ترغیب کنند تا به تغییرات آب و هوایی توجه بیشتری داشته باشند. در مطالعهای که در اندونزی در سال 2013 انجام گرفت، ثابت شد که خطبههای نماز جمعه تاثیر زیادی بر افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی داشته است.
🔹از طرفی دیگر، مؤسسات دینی منابع اقتصادی زیادی دارند که میتوانند در این مسیر خرج کنند. همچنین آنها میتوانند مردم را در مسائل تغییرات آب و هوا دخیل کنند زیرا بسیاری از مردم به علمای دین احترام زیادی قائل هستند و به آنها اطمینان دارند.
#الازهر #احمد_الطیب #اقتدار_دینی
@dolatedin
✍️ ملاحظه: عصام تلیمه، از افراد نزدیک به قرضاوی که شش سال مدیر دفتر و منشی خصوصی وی بوده است، در یادداشتی که دیروز در پایگاه الجزیره منتشر کرده است، به جزییات دیدار بیست سال پیش قرضاوی و رهبران طالبان و گفتگوهای چالشی میان آنها پرداخته است. آنچه میآید خلاصهای از این یادداشت است که میتواند دید ما را نسبت به نگاه اسلامگرایان به طالبان و پیوندهای فکری و دینی این دو جریان با یکدیگر و نقش یک مرجع دینی در یکی از بحرانیترین دورانهای معاصر، روشنتر سازد.
🔹زمانی که طالبان در پی فشارهای بینالمللی غرب و رها شدن از سوی کشورهای عربی، گام ویژهای برداشت و اعلام کرد که تندیسهای بودا را در افغانستان درهم شکسته است، دولت قطر رئیس سازمان کنفرانس اسلامی (که بعدها سازمان همکاری اسلامی نامیده شد) بود و او تنها کشوری بود که در آن زمان (2001) رابطه خود را با طالبان قطع نکرده بود.
🔹رسانههای بینالمللی موضوع نابودی بتهای بودا را بسیار داغ کرده بودند، بنابراین شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، پیشنهاد کرد که هیاتی از علمای مسلمان برای دیدار با رهبران طالبان تشکیل شود تا با ایشان پیرامون خطرات احتمالی پیشرو بحث مذهبی و سیاسی کنند و نگاه ایشان را نسبت به مسائل تغییر دهند.
🔹رابطه قرضاوی با افغانستان قدیمی بود؛ از زمان جهاد افغانستان علیه روسها و خروج آنها و شروع جنگهای داخلی بین جناحهای افغان و تلاشهای او برای آشتی بین آنها.
🔹هیاتی برای ملاقات با رهبران طالبان متشکل از شیوخ و اساتید تشکیل شد: یوسف قرضاوی، نصر فرید واصل، محمد راوی، ثقل شمری، عبدالقادر عمری، علی محیی القره داغی، فهمی هویدی و هیثم خیاط. جزئیات این سفر را استاد فهمی هویدی در کتاب خود با عنوان «طالبان.. جند الله في المعركة الغلط (طالبان.. سربازان خدا در نبرد اشتباه)» آورده است که نیازی به تکرار جزئیات آنچه هویدی ذکر کرده، نیست.
🔹این هیئت پس از آنکه یقین داشت طالبان مجسمههای بودا را تخریب کردهاند، به آنجا رفت و مأموریتی مشخص با هدفی بزرگ داشت: مشارکت در حل مشکلات افغانستان، پاسخ به کمپینهای مخرب، تلاش برای بیرون آوردن طالبان از انزوای تحمیلشده از سوی جامعه بینالمللی و محاصره ناعادلانه ایشان و گفتگو با علمای آنها در مورد مسائل فقهی که گاه دیدگاههایی بسیار متفاوت نسبت به علمای امت اسلامی داشتند.
🔹گفتگویی طولانی در مورد انگیزههای مذهبی پشت تخریب مجسمهها درگرفت و آنها متون و فتاوای علمای عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس را شاهد آوردند و قرضاوی به همه مستندات و ادله آنها پاسخ داد و به آنها گفت: «اصحاب به عنوان فاتح به کشور شما آمدند و این مجسمهها را از بین نبردند، زیرا کسی را نیافتند که آنها را بپرستد. چه اتفاق تازهای افتاده است که شما این کار را کردید؟!».
🔹شیوخ طالبان به حدیث علی بن ابی طالب رضی الله عنه استناد کردند که پیامبر صلی الله علیه و آله به او دستور داد تمامی بتها را درهم شکند و تمامی قبرهای بلند را صاف کند. قرضاوی در جواب گفت: «اما شما بتها را نابود کردید و مقبرههای بلند و زیارتگاههای شیوخ را ترک کردید؟!» آنها به او گفتند: «ما از عکس العمل مردم عادی در افغانستان میترسیم»، پس قرضاوی در پاسخ گفت: «شما از مردم عادی در کشور خود میترسید، اما در ماجرای مجسمههای بودا از واکنش جهانی نمیترسید؟ شما با مواضعتان نسبت به آمریکا غرب را دشمن خود کردهاید، چرا با این ماجرای مجسمهها شرق را هم دشمن خود ساختید؟ چرا کل جهان را از غرب تا شرق آن با خود دشمن کردید؟ اگر مراعات مردم عادی کشور خود را میکنید، بهتر بود مراعات جهان را هم میکردید».
🔹قرضاوی و هیئت نمایندگی در افغانستان دیدند که کمبود شدید در زمینههای آموزش، اقتصاد، بهداشت، رسانه و خدمات انسانی وجود دارد، از این رو لازم دیدند جامعه اسلامی به ویژه برای فائق آمدن بر این مشکلات دست یاری و کمک فوری به سوی آنها دراز کند.
🔹هیأت پس از بازگشت از این سفر گزارشی نوشتند که به طور کامل منتشر شد و فهمی کتابی درباره موضوع افغانستان و این دیدار نوشت. رسانهها مدتی را به پوشش اخبار این دیدار و قضایای پس از آن مشغول بودند و قرضاوی از غرب و شرق مقصد بازدیدکنندگان مذهبی و سیاسی بود تا آنها را از نتایج این دیدار مطلع سازد یا از او برای مداخله و مشاوره به طالبان درخواست کنند.
🔹این یک پیشینه تاریخی در مورد یک رویداد خاص است که من به واسطه کارم با قرضاوی به عنوان منشی خصوصی و مدیر دفتر وی، شاهد جزئیات آن بودم. این مربوط به رویدادی است که تا زمان حال و آینده ادامه دارد، این مربوط به طالبان است. آیا طالبان تغییر کرده است یا نه؟ و دومین تجربه او در حکمرانی چگونه خواهد بود؟ این چیزی است که واقعیت و آینده به ما خواهد گفت.
#مرجعیت #قرضاوی #طالبان #قطر #اسلامگرایان #اخوان
@dolatedin
🔹 ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان:
«این دین تنها با معجزات یا دعا پیروز نمیشود، بلکه حکمت خداوند سبحان مقرر کرده است که با تلاش فرزندانش پیروز شود.. حق تعالی میفرماید: و اگر خدا میخواست خودش آنها را مجازات میکرد، اما میخواهد بعضی از شما را با بعضی دیگر بیازماید».
#طالبان #اعتدال
@dolatedin
🔻فارین پالیسی: رقابت دو طالبان برای حکومت بر افغانستان- بخش اول
شکاف میان رهبری بینالمللی طالبان و پیکارجویان ردههای مختلف این گروه هیچگاه عمیقتر از این نبوده است.
✍️ آنکال ووهرا (Anchal Vohra)، فارین پالیسی، 18 اوت 2021
🔹رهبران طالبان که در راس سلسلهمراتب این گروه قرار دارند و بسیاری از آنها در طول جنگ اخیری که به پایان رسید، سالهای عمرشان را در خارج از کشور سپری کردهاند، بهروشنی میخواهند خود را حاکمانی رئوف و اصلاحشدهای نشان بدهند که خواهان مشروعیت در میان افغانها و بهرسمیت شناختهشدن از سوی جامعه بینالملل هستند.
🔹اما هنوز روشن نیست که آیا پیکارجویان ردههای مختلف طالبان هم که اکنون بر سراسر افغانستان حکومت میکنند، چنین تمایلی دارند یا خیر – و تنشهای درون گروهی طالبان چگونه حل خواهد شد و هزینه آن را چه کسانی خواهند پرداخت.
🔹به باور بسیاری از مردم افغانستان و کارشناسانی که از زمان شکلگیری طالبان مسائل این گروه را پیگری کردهاند، ادعاهای رهبران طالبان چیزی جز یک نمایش روابط عمومی نیست و شلیک پیکارجویان به معترضان و حذف تصاویر زنان از محافل عمومی سندی بر این ادعاست.
🔹این ماه، یکی از رزمندگان طالبان به شرط فاش نشدن نامش به فارین پالیسی گفت که طالبان هرگز اجازه برگزاری انتخابات را نخواهد داد. «انتخابات فایدهای ندارد. در 20 سال گذشته، انتخابات داشتیم اما هیچ دستاوردی نداشت. ما راه خودمان را خواهیم رفت».
🔹داگلاس لندن (Douglas London)، رئیس پیشین عملیاتهای ضدتروریسم سیا در جنوب و جنوب غربی آسیا، گفت که «دانش و درک طالبان از چگونگی برخورد با افکار عمومی و رسانهها بهبود چشمگیری یافته است». این مهارت نوپا میتواند طالبان را از ارتکاب یک نسلکشی تمامعیار بازدارد. اما این بدان معنا نیست که طالبان به نقض حقوق بشر اولیه یا حمایت ضمنی از تروریستها ادامه نخواهد داد.
🔹لندن گفت: «آنها [طالبان] برای بازگشت به سرکوب زنان، محدود کردن تعامل با غرب، سرکوب دموکراسی و نقض حقوق بشر، خود را در پوشش مقتضیات مذهبی پنهان خواهند کرد. آنها گروههای تروریستی را محدود نخواهند کرد، فقط از آنها خواهند خواست بدون جلب توجه دیگران فعالیت کنند».
🔹گفتگوی فارین پالیسی با نمایندگان طالبان در ردههای مختلف سلسله مراتب این گروه نشان میدهد که آنها در پی احیای رژیمی استبدادی هستند، اما رژیمی که باید ستمگری بدنامش را تعدیل کند. برخی باور دارند که طالبان قصد دارد نسخه سختگیرانهتری از حاکمیتی را که در سایر کشورهای اسلامی مانند ایران و عربستان سعودی وجود دارد، پیاده کند. در نتیجه رژیمی معتدلتر و خویشتندارتر از رژیم سابق طالبان روی کار خواهد آمد.
ادامه دارد...
#افغانستان #طالبان #اعتدال #شکاف_رهبری_و_بدنه
@dolatedin
فارین پالیسی: رقابت دو طالبان برای حکومت بر افغانستان- بخش دوم
🔹با توجه به ساختار رژیم ایران، میتوان گفت که حکومت بعدی طالبان، حکومتی کاملا مذهبی خواهد بود که بر اساس یک سلسله مراتب مذهبی سازمانیافته مدیریت خواهد شد و نه بر اساس یک وحشیگری بنیادگرایانهی فیالبداهه. رحمت الله نبیل (Rahmarullah Nbil)، رئیس پیشین دبیرخانه امنیت ملی افغانستان، مهمترین آژانس اطلاعاتی این کشور، گفت: «ایران خواهان این است که طالبان شبیه خودش باشد، کشوری اسلامی که روحانیون بر آن حکومت میکنند».
🔹حبیب آقا (Habib Agha)، فرزند سید اکبر آقا رهبر ارشد طالبان، به فارن پالیسی گفت: «دختران در صورت تمایل اجازه خواهند داشت به مدرسه و دانشگاه بروند. آنها میتوانند دکتر بشوند چون زنان به پزشک زن نیاز دارند، اما فکر میکنم نتوانند روزنامهنگار یا وکیل بشوند». وی تاکید کرد که زنان مادامی که حجاب دارند و موهایشان را میپوشانند نباید از سوی قانون مجبور به پوشیدن حجاب کامل (برقع) بشوند.
🔹به گفته حبیب آقا، طالبان احتمالا پخش شوهای تلویزیونی سرگرمکننده را متوقف خواهد کرد چرا که این برنامهها «جوانان را از مطالعه بازمیدارد و وقت افراد بزرگسال را هدر میدهد»، اما احتمالا باید فضایی برای گوش دادن به «موسیقی خوب» وجود داشته باشد. با این حال، تمام این فعالیتها باید تحت پایش وزارت امر به معروف و نهی از منکر باشد.
🔹احمد رشید (Ahmed Rashid)، روزنامهنگار و نویسندهی کتابی معتبر و جامع درباره ایدئولوژی این گروه، گفت که طالبان تلاش خواهد کرد سیستم اقتصادی اصلی کشور را حفظ کند تا بتواند از دسترسی خودش به داراییهای کشور حفاظت کند، اما درباره حقوق بشر چنین صیانتی وجود نخواهد داشت.
🔹«آنها دموکراسی را قبول ندارند، بنابراین چگونه میتوانند، مثلا، یک رهبر انتخاب کنند؟ آنها به پرسشهای بسیاری پاسخ نگفتهاند. فکر میکنم که آنها برای ورود به جامعه بینالملل و به رسمیت شناخته شدن به سختی تلاش کنند. اما تمام آنچه از حقوق زنان میگویند، حرف بیاساس است».
🔹«نسل جدیدی از افراد متعصب که از زندانهای افغانستان آزاد شده و زمانی را در گوانتانامو سپری کردهاند و تجربیات ناخوشایندی از غرب دارند، خطمشی بسیار افراطی برخواهند گزید. نسلهای جوانتر طالبان بیشترین سهم را در جنگیدن به عهده داشتهاند. آنها قیمت جانفشانیهایشان را مطالبه و از هرگونه امتیازدهی در برابر لیبرالیسم و مدرنیسم پرهیز خواهند کرد».
🔹روسیه، چین و پاکستان در حال حاضر نسبت به بازگشت طالبان به قدرت ابراز اعتماد و اطمینان کردهاند. اما بسیاری از کشورهای غربی به سختی میتوانند خودنمایی این گروه را به عنوان یک نیروی مقاومتی در برابر اشغال آمریکا هضم کنند، آنهم بدون اینکه این گروه بخواهد پیشینهی ستمگری و ترور داخلی خودش را بپذیرد.
ترجمه: بنیاد همکاریهای امنیت بین الملل تهران
#افغانستان #طالبان #اعتدال #شکاف_رهبری_و_بدنه
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻ماجرای کتابی با تصویر آیت الله سیستانی در دستان مکرون چه بود؟
🔹 محمد صغير، از علمای برجسته مصر و عضو مجلس امنای اتحاد العلماء:
«مکرون در عراق از زیارتگاههای شیعیان دیدن کرد، درست در زمانی که او و دولتش عمداً به مقام خير البرية صلي الله عليه و سلم بیادبی میکنند و او یک کمپین شدید را برای محدود کردن مسلمانان در آیینهای دینی و عبادتگاههای ایشان رهبری میکند و قوانینی را وضع میکند که به این امر کمک میکند!
#تحریم_محصولات_فرانسوی»
#عراق #فرانسه #جهان_اسلام
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔹آناتولی: مسجد و مجموعه «امت»، بزرگترین مسجد غرب آفریقا که به سبک معماری مشابه مسجد سلطان احمد در ا
🔻بزرگترین مسجد در مالدیو... افتتاح مسجد ملک سلمان در این هفته
🔹مسجد ملک سلمان بن عبدالعزیز در مالدیو این هفته افتتاح میشود. این مسجد که با هزینه حدود 25 میلیون دلاری سعودیها ساخته شده است، بزرگترین مسجد در مالدیو است و می تواند بیش از 6000 نمازگزار را در خود جای دهد.
🔹ساخت مسجد در سال 2018 آغاز شد و قرار بود در ماه رمضان امسال افتتاح شود، اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.
🔹مسجد ملک سلمان شامل 5 مناره به نمایندگی از پنج ستون اسلام و 7 طبقه است و شامل سالنهای چندمنظوره، علاوه بر یک کتابخانه بینالمللی، مرکز آموزش قرآن کریم، کلاسهای درس، سالن کنفرانس و پارکینگ است.
#عربستان #مالدیو #دیپلماسی_مذهبی
@dolatedin