⭕️ نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه
✍️ نویسنده: Halil Buyruk
📓 محل انتشار: International Journal of the History of Education, Volume 57, 2021 - Issue 6
🔹جایگاهی که دین باید در زندگی اجتماعی داشته باشد و نحوه #آموزش_دینی به مردم، تاکنون یکی از موضوعات بحثبرانگیز در #ترکیه بوده است. با توجه به تاریخ دوران #کمالیستها، میتوان گفت که آموزش دینی به جز در برخی دورهها به طور فعال در پیکربندی آموزش رسمی وجود داشته است.
🔹آموزش دینی در سالهای اولیه جمهوری در روند ساخت #هژمونی #دولت گنجانده نشده بود. با این حال، افزایش تناقضات درونی و نیز تحولات رخ داده در عرصه بینالمللی باعث شد که آموزش دینی به مرور زمان در دستور کار قرار گیرد.
🔹دین و تربیت دینی نقشهای مهمی را در فعال کردن توده مردم در مبارزه بین طبقات مسلط برای هژمونی ایفا کردهاند.
🔹#مدارس_امام_هاتیپ که نهادهای اساسی ارائهدهنده تعلیمات دینی هستند، به موازات مبارزه برای قدرت شکل گرفتهاند و مطابق با نگرش قدرتهای سیاسی توسعه یافتهاند.
🔹این مدارس که به استثنای دورههایی کوتاه، به طور مستمر در تاریخ معاصر ترکیه رشد و توسعه یافتهاند، امروزه رسالت تربیت نسل جدید را بر عهده دارند و تلاشهای ویژهای برای ارتقای کیفیت آن مدارس انجام میشود.
🔹این مطالعه مدارس امام-هاتیپ(خطیب) را از نظر نقشی که در ساخت هژمونی ایفا میکنند ارزیابی میکند و توسعه و تحول تاریخی این #مدارس_دینی را بر این اساس در نظر میگیرد. ابتدا روابط بین هژمونی، دولت و آموزش مورد توجه قرار گرفته و سپس سیر تاریخی آنها ارزیابی شده و نقش آنها در ساخت هژمونی مورد تحلیل قرار میگیرد.
#چکیده_مقاله
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رونق عبادت در دنیای مجازی؛ خدا وارد متاورس شد
⭕ رونق عبادت در دنیای مجازی؛ خدا وارد متاورس شد
🔹يورو نیوز: کلیسای واقعیت مجازی(VR) یا شبیهسازی شده در محیطی مجازی یکی از چندین فضای معنوی در حال تکامل در #متاورس است که در طول همهگیری کرونا نه تنها توسعه بیشتری پیدا کرده بلکه علاقمندان بیشتری پیدا کرده است.
🔹دیجی سوتو، کشیش فعال در شهر فردریکسبورگ واقع در ایالات ویرجینیای #ایالات_متحده که در سال ۲۰۱۶ #کلیسای_واقعیت_مجازی را تأسیس کرده، معتقد است که این #کلیسا تمامی کارکردهای یک کلیسای فیزیکی را داراست و افزایش هفتگی خدمات آن تاثیر مثبت روانی خوبی بر افراد با ایمان گذاشته است؛ چنانکه اکنون در هر برنامه زنده ما صدها نفر شرکت میکنند و دامنه تاثیرگذاری #مناسک ما هزاران نفر را در بر گرفته است.
🔹گرت برنال، یکی از شرکتکنندگان در مراسم این کلیسا نیز یکی از ویژگیهای ممتاز این کلیسا را بازسازی آیات #کتاب_مقدس و تفاسیر آنها در قالب تصاویر سهبعدی میداند که به تعبیر او مطالعه کتاب مقدس را برای او بسیار معنادارتر از گذشته کرده است.
🔹آلینا دلپ یکی دیگر از مخاطبان پروپاقرص مراسم کلیسای واقعیت افزوده توضیح میدهد که به دلیل ابتلا به بیماری خاصی امکان حضور فیزیکی در کلیسا را از دست داده و به شکل فردی تنها و ناتوان در خانه مانده بود، ولی فعال شدن این کلیسا در فضای مجازی بار دیگر او را به زندگی و دستیابی به توانایی انجام بسیاری از امور امیدوار کرده است.
🔹خانم دلپ در حال حاضر به عنوان #کشیش در کلیسای واقعیت مجازی منصوب شده و یکی از صدها نفری است که در آنجا غسل تعمید یافته است.
🔹در همین حال، #عربستان سعودی نیز اعلام کرده که در حال سرمایهگذاری گسترده برای فراهم کردن امکان بازدید از اماکن زیارتی مکه و مدینه در متاورس است و تا کنون نیز امکان بازدید از حجرالاسود با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی فراهم شده است.
🔹با این حال، برخی در مورد صحت عبادات مجازی، مانند غسل تعمید، که در متاورس انجام می شود، ابراز تردید میکنند. پُل راوشِنبِش یکی از این منتقدان مذهبی است و میگوید که با توجه به ارائه تجسم انسانی از خدا در فضاهای دیجیتالی مشخص نیست که عبادت مکرر افراد در این فضاها چه پیامدهایی برای پیروان مذاهب داشته باشد.
🔹اما جرمی نیکل، بنیانگذار اولور(Evolvr) که یک فضای مراقبه در متاورس است، خاطرنشان میکند که بسیاری از گروههای مذهبی فکر میکنند که ساختمان مسجد، کلیسا، کنیسه یا معبد دارای اهمیت است ولی این اعمال و عبادتهای مردم است که مهم و منشاء تغییر است و به اماکن مذهبی معنا میدهد.
🔹کشیش سوتو هم یادآور می شود که در کلیسای #واقعیت_مجازی هیچگونه سختگیری نسبت به آواتارها یا شکل ظاهری افراد وجود ندارد و اساس این کلیسا بر مبنای اهمیت و اصالت برقراری ارتباط روحی و معنوی متکی است که در متاورس هم ممکن است. او تاکید میکند که با توجه به دشوارتر شدن حضور فیزیکی در کلیسا و وجود افرادی که به سادگی قادر به مراجعه به کلیسا نیستند، بیراه نیست اگر آینده را از آن عبادتگاههای مجازی در متاورس بدانیم.
@dolatedin
⭕ روز جهانی حجاب اسلامی؛ تمام بانوان حجاب بپوشند
🔹اسپوتنیک عربی: سازمان روز جهانی #حجاب از #زنان در سرتاسر جهان خواست تا در تمام طول روز سهشنبه، اول فوریه، برای جشن گرفتن روز جهانی حجاب و حمایت از زنان مسلمان، حجاب داشته باشند.
🔹برگزارکنندگان این روز با انتشار بیانیهای اعلام کردند: در این روز، از همه خواهران خود دعوت میکنیم، در حمایت از زنان مسلمانی که در سراسر جهان به دلیل #هویت اسلامی خود مورد تبعیض قرار میگیرند، حجاب داشته باشند.
🔹این بیانیه میافزاید: این روز یک مناسبت بزرگ و فراگیر برای همه #مسلمانان، غیرمسلمانان و بیحجابان است تا علاوه بر کمک به همبستگی بینالمللی، گامی در راستای افزایش آگاهی و تفاهم فرهنگی بردارند.
🔹ناظمه خان، بنیانگذار روز جهانی حجاب، یک شهروند آمریکایی با اصالت بنگلادشی و ساکن نیویورک است. وی در مصاحبهای به سایت «اسلام چنل» گفت: روز جهانی حجاب را در سال ۲۰۱۳ تعیین کردیم.
🔹وی تصریح کرد: تبعیضی که سالها شخصاً به دلیل داشتن حجاب آن را تجربه کرده، عامل تعیین این روز بوده است.
🔹وی افزود: بنابراین میخواستم با دعوت از زنان از هر قشری برای محجبه بودن به مدت یک روز، آگاهی را در این زمینه گسترش دهم و حجاب را به امری عادی تبدیل کنم.
🔹خان تصریح کرد: اکنون بزرگداشت روز جهانی حجاب در بیش از ۱۵۰ کشور جهان برگزار میشود.
🔹وی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از گذشت یک دهه از نامگذاری این روز، هنوز هم نیازی به این روز وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: ما تلاش کردهایم آگاهی در این خصوص را افزایش دهیم، اما اگر به نقاط مختلف جهان، مثلاً #اروپا بنگریم، هر پنج یا شش ماه یک بار سخنی درباره ممنوعیت حجاب خواهید شنید.
🔹خان افزود: اخیراً در #فرانسه پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت حجاب در ورزش مطرح شد، یا اگر به #هند نگاه کنید، کارناتاکا شهری در هند است که دانشآموزان مسلمان اجازه ورود به کلاس را ندارند، مگر اینکه روسری خود را بردارند.
🔹او ادامه داد: بنابراین هنوز باید اقدام به افزایش آگاهی در این زمینه کرد، از طرفی ما باید تصورات غلط را از بین ببریم.
🔹روز جهانی حجاب در اول فوریه هر سال در دهها کشور جهان گرامی داشته میشود.
🔹روز جهانی حجاب برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ جشن گرفته شد، در این روز از همه دختران مسلمان و غیرمسلمان دعوت میشود که در این روز حجاب داشته باشند. سال گذشته، زنانی از ۵۰ کشور در سراسر جهان در این مراسم شرکت کردند، امسال نیز زنانی از ۱۱۶ کشور جهان در این مراسم شرکت میکنند. (ایکنا)
@dolatedin
🔸 نخستین جمعه ماه رجب برای مردم یمن روز مقدسی است و هر ساله این روز را جشن می گیرند.
🔹 بر اساس تاریخ یمن حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و معاذ بن جبل در نخستین جمعه ماه رجب سال ششم هجری نامه پیامبر اسلام که در آن مردم یمن را به اسلام دعوت کرده بودند برای مردم منطقه جُند ( ارتفاعات استان تعز فعلی ) قرائت کرده و مردم نیز این دعوت را پذیرفته اند.
🔸 مردم یمن از دیرباز این روز را به عنوان شکرگزاری نعمت اسلام جشن میگیرند و با برگزاری مراسماتی آن را گرامی می دارند.
#جامعه
#فرهنگ
#مذهب
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
⭕️ چرا حملات مرگبار گاوها به یک موضوع انتخاباتی در هند تبدیل شده است؟
🔹بی بی سی عربی: رام راج در یک غروب سرد نوامبر سال گذشته در خانه خود در ایالت اوتار پرادش #هند در حال نوشیدن چای بود که مورد حمله یک #گاو ولگرد قرار گرفت.
🔹چند دقیقه بعد، نوههای جوان او در حالی که بدن پدربزرگشان را در حال جدا کردن حیوان تماشا میکردند، فریاد زدند. کشاورز 55 ساله در راه انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات شدید جان باخت.
🔹چنین حملاتی در بیشتر ایالتهای پرجمعیت هند رایج شده است، چرا که ممنوعیت #ذبح گاو منجر به افزایش شدید تعداد آنها شده است، تا جایی که این مشکل در انتخاباتی که قرار است در 10 فوریه آغاز شود، به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شده است.
🔹هندوها گاو را حیوانی مقدس میدانند، اما تا همین اواخر، بسیاری از کشاورزان گاوهای قدیمی خود را به کشتارگاه میبردند.
🔹اما دولت هند به رهبری حزب راستگرای بهاراتیا جاناتا (BJP) که نارندرا مودی، نخستوزیر، به آن منتسب است، سرکوب شدیدی را بر ضد کشتار گاو آغاز کرده است. کشتار گاو در 18 ایالت از جمله اوتار پرادش غیرقانونی است.
🔹یوگی آدیتیانات، وزیر ارشد این ایالت - یکی از رهبران تندرو BJP - دستور بسته شدن کشتارگاههای غیرقانونی ادعایی را از زمان روی کار آمدن خود در سال 2017 صادر کرده است، با وجود آنکه کشتار گاوها یک منبع درآمد عمده برای این ایالت صادرکننده گوشت گاو است.
🔹اکثر تاجران گاو مسلمان یا از طبقه طردشده "#دالیت" (پایینترین طبقه در سلسله مراتب مذهبی هندو) هستند که گاه توسط تندروهای #هندو که معمولاً با حزب حاکم بهاراتیا جاناتا یا گروههای راستگرای محلی مرتبط هستند مورد حمله قرار گرفته و کشته شدهاند.
🔹بنابراین بسیاری از آنها از ترس جان تجارت خود را ترک کردند. کشاورزان اکنون مجبور به رهاسازی گاوهای پیر یا غیرمولد خود هستند.
🔹این گاوهای ولگرد معمولاً در شهرها و روستاهای اوتار پرادش سرگردان هستند و کشاورزان و مردم محلی میگویند که آنها به حیوانات گرسنه و وحشی تبدیل میشوند. یکی از آن گاوها وارد حیاط خانه رام راج شد و وقتی او و خانوادهاش فریاد میزدند، به او حمله کرد.
🔹کشاورزان، حتی با وجود اعتقاد به مذهب هندو، میگویند گاوهای ولگرد محصولات را از بین میبرند، باعث تصادفات جادهای میشوند و مردم را میکشند.
🔹سمیر سینگ، سخنگوی ایالت اتار پرادش که تحت کنترل حزب BJP است، میگوید که دولت برای مقابله با این مشکل "راهبردهای جدیدی را طراحی میکند".
🔹او میافزاید: «نباید آنها را به عنوان گاو ولگرد توصیف کرد، زیرا این حیوان خود بخشی از فرهنگ هندو است. ما اجازه نمیدهیم پیرمردانمان بمیرند، به این خاطر که آنها بسیار پیر هستند، پس چگونه میتوانیم اجازه دهیم گاوهایمان در خیابانها بمیرند؟»
🔹گاوها قرار است در پناهگاههای خودشان نگهداری شوند و دولت آقای آدیتیانات میلیونها روپیه برای ساختن چنین پناهگاههای بیشتری اختصاص داده است.
🔹اما این مشکل را حل نکرده و به دلیل کمبود فضای پناهگاهها، ایالت همچنان مملو از حیواناتی است که در میان جمعیت حرکت میکنند.
🔹بسیاری از کشاورزان شبانهروز از مزارع خود محافظت میکنند و گروههایی تشکیل میدهند که با وجود سردی هوا و خطر مارگزیدگی، در طول شب به نوبت از مزارع محافظت میکنند.
🔹برخی دیگر مانند دینا نات میگویند که از این مشکل به ستوه آمدهاند و به تحریم انتخابات فکر میکنند. اگر مشکل ما را حل نکنند، رای دادن چه فایدهای دارد؟
@dolatedin
🔰 توافق همزیستی بین حوثی ها و سلفی ها: انگیزه ها و چشم اندازهای آینده
✍️ نویسنده: أمجد خشافة / مرکز صنعا للدراسات الإستراتیجیة
👤 ترجمه و تلخیص: ایمان محمدی
🔸 از 2011 تا 2014 و با کاهش اقتدار نهادها و سازمانهای دولتی در پی بهار عربی از سال 2011، گروه حوثی گسترش یافت و کنترل چندین استان را به دست گرفت که از صعده شروع شده و به سمت جنوب به مناطق دیگر کشیده شد. با گسترش اختیارات گروه حوثی در این مناطق، جنبش انصارالله تعدادی توافقنامه همزیستی با جریانات سلفی در صنعا، ذمار و إب منعقد کرد. برخی از قراردادها که عمدتاً با هدف جلوگیری از درگیریهای مسلحانه بین دو طرف صورت میگرفت، به صورت کتبی رسمیت یافت و برخی دیگر از توافقات در حد شفاهی ماند.
🔸در ژانویه 2019، کمیته ای مشترک از 8 عضو به نمایندگی از حوثیها و 6 عضو به نمایندگی از سلفی ها تشکیل شد تا تداوم همزیستی و هماهنگی برای حل اختلافات داخلی تضمین شود. کمیته هماهنگی 8+6 به نوبه خود بر یک کمیته فرعی به نام کمیته(منطقی سازی گفتمان دینی) نظارت میکند. وظایف این کمیته فرعی که تحت نظارت وزارت اوقاف صنعا و همچنین کمیته هماهنگی است، هدایت گفتمان دینی به گونه ای است که مغایر با اصول ملی نباشد، در چارچوب انسجام و وحدت مردم یمن باشد و در عین حال هر جریانی را در مسیر فکری خود حفظ کند، میباشد.البته در این دیدارها، نمایندگان حوثی نکاتی را مطرح کردند که برخی از روش و گفتمان دینی را در مساجد سلفی تعریف میکرد که شامل عدم تحریک نسبت به حوثیها، دلسرد نکردن مردم از رفتن به جنگ با ائتلاف و دولت هادی، خطبه و سخنرانی مطابق شرایط فعلی و در راستای اتحاد دو طرف و اتمام خطبه ها با شعار بر علیه آمریکا و اسرائیل، میشد.
🔸 سلفی ها تصور میکردند که پس از تسلط نیروهای حوثی بر استان های شمالی، نمیتوانند به فعالیتهای آموزشی و عقیدتی خود ادامه دهند و این بینش در حالی بود که بین حوثیها و سلفیها از شروع نبردها بعد از سال 2000 درگیری وجود داشت. با این حال، توافقات به این معنی بود که سلفیها میتوانستند به فعالیتهای اساسی خود ادامه دهند. پس از شش سال، طرفین همچنان به تعهدات اساسی خود نسبت به توافقات همزیستی ادامه می دهند.
متن کامل این گزارش را در اینجا مطالعه کنید.
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
🔹الجزیره: آراگا گنانندرا، وزیر داخلی ایالت جنوبی کارناتاکا، گفت: «مذهب باید از آموزش دور نگه داشته شود و دانشآموزان دختر باید از پوشیدن روسری در #مدارس منع شوند.»
🔹این اظهارات وزیر در پی جنجال بزرگی مطرح شد که در مناطق مختلف این ایالت در مورد #پوشش #زنان مسلمان در موسسات آموزشی به راه افتاد.
🔹هندوستان تایمز گزارش داد که وزیر از پلیس خواسته است «سازمانهای مذهبی را که سعی در تضعیف وحدت کشور در این مورد دارند، نظارت کند و در نظر داشته باشد که هیچکس نباید برای تبلیغ دین خود به مدرسه بیاید، زیرا این مکان جایی است که در آن همه باید یاد بگیرند.»
🔹به گزارش این روزنامه، روز چهارشنبه پس از آنکه حدود 100 دانشجوی هندو با پوشیدن شال زعفرانی در اعتراض به #حجاب دختران در کلاسهای درس شرکت کردند، پردیس دانشگاهی این شهر شاهد یک وضعیت پرتنش بود.
🔹هندوستان تایمز به نقل از وزیر گفت: «مکانهایی مانند کلیساها، مساجد و معابد برای مردم وجود دارد که مناسک مذهبی خود را انجام دهند و نماز را آزادانه انجام دهند.»
🔹او گفت: «برخی سازمانهای مذهبی هستند که غیر از این فکر میکنند، من از پلیس خواستهام آنها را تحت نظر داشته باشد و هرکس وحدت این کشور را برهم بزند یا تضعیف کند، با آن برخورد خواهیم کرد.»
🔹قابل ذکر است که بسیاری از ایالتهای هند طی چند ماه گذشته شاهد رویدادها و نگرشهایی در رد حضور مسلمانان در این کشور بودهاند.
🔹افراطگرایان هندو که از ایدئولوژی #هندوتوا حمایت میکنند، قول دادهاند در صورت لزوم به مسلمانان آسیب برسانند تا هند را به یک "ملت فقط هندو" تبدیل کنند.
🔹"هندوتوا" نشاندهنده سیاست غالب ناسیونالیسم هندو در هند است، یک ایدئولوژی نژادپرستانه #افراطی که توسط رهبری کشور حمایت میشود و نخستوزیر، نارندرا مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014 در تشدید آن نقش داشته است.
@dolatedin
⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد
📌 بخش اول
🔸خشونت خانگی در مصر و لایحه پیشنهادی پارلمان
🔹پارلمان #مصر اخیراً در حال بررسی اصلاحیه پیشنهادی ماده 242 قانون مجازات شماره 58 سال 1937 است که مجازات شدیدتری را برای آزار و #خشونت خانگی تعیین میکند. در صورت تایید مجلس نمایندگان، شوهر بدرفتار ممکن است به جای حداکثر یک سال حبس فعلی، تا پنج سال و حداقل سه سال زندان محکوم شود.
🔹اصلاحیه ارائه شده توسط امل سلامه، یکی از اعضای کمیسیون رسانه مجلس، با هدف کاهش آمار بالای #طلاق در کشور است. بر اساس گزارش مرکز آمار مصر، در مجموع 213000 طلاق در مصر در سال 2020 به ثبت رسیده که این یعنی هر دو دقیقه یک مورد طلاق اتفاق میافتد. سال گذشته شاهد نرخ طلاق حتی بالاتر بود و در مجموع 226000 مورد ثبت شده بود.
🔹بر اساس گزارش شورای ملی زنان (NCW)، نهاد دولتی مربوط به حمایت از حقوق زنان، 86 درصد از زنان در مصر از همسرآزاری رنج میبرند. در ماه اوت، NCW تعداد «زنان در معرض خطر خشونت خانگی» را سالانه 8 میلیون نفر اعلام کرد. این آمار با توجه به اینکه از نظر فرهنگی غیرقابل قبول است که همسران کتکخورده موارد خشونت خانگی را به پلیس گزارش دهند، ممکن است حتی بیشتر باشد.
🔸داغ شدن دوباره اظهار نظر سه سال پیش احمد الطیب
🔹بازنگری پیشنهادی جنجالهایی را در مصر برانگیخت و باعث حملات حامیان حقوق #زنان به شیخ #الازهر، #احمد_الطیب به دلیل اظهارات وی در تلویزیون مصر در برنامه ماه مبارک رمضان سه سال پیش (2019) شد.
🔹طیب در این کلیپ میگوید برای «حفظ خانواده» ضربه زدن به همسر نافرمان توسط شوهر جایز است.
🔹شیخ خاطرنشان میکند: «قرآن از ضرب و شتم نمادین به عنوان وسیلهای برای تأدیب همسر نافرمان، بدون آسیب رساندن به او، حمایت میکند». وی هشدار میدهد که «ضربه زدن بیحد و حصر نیست، به شرطی که استخوانی شکسته نشده و هیچ عضوی آسیب نبیند، جایز است».
🔹طیب ادامه میدهد: «شوهر نباید هرگز با دست خود بزند و به صورت همسرش سیلی نزند، نمیتواند به زن آسیب جسمی یا روحی وارد کند، بلکه مراد از (آیات قرآن) ضربه زدن به بدن زن با چوب سواک است.». چوب سواک یک شاخه کوچک برای تمیز کردن دندان است که در زمان حضرت محمد (ص) استفاده میشد.
🔹منظور شیخ آیهای از #قرآن (در سوره نساء) است که خطاب به زنان نافرمان یا فاسق میگوید: «و زنانى كه از نافرمانى آنها مىترسيد (نخست) آنها را موعظه كنيد و (بعد) در رختخواب از آنها دورى نماييد و (اگر سود نبخشيد) آنها را بزنيد، پس اگر از شما اطاعت نمودند، ديگر بر (آزار) آنها راهى نجوييد، كه همانا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.»
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ لایحه پیشنهادی خشونت خانگی انتقادهای نادری را از شیخ الازهر به دنبال دارد
📌 بخش دوم
🔸انتقادهای شدید از شیخ الازهر
🔹احمد طیب در روزهای اخیر به دلیل اظهاراتش در سال 2019 در مورد آزار خانگی مورد انتقاد قرار گرفته است. در یک مصاحبه تلفنی که در 1 فوریه از شبکه MBC مصر و در برنامه «الحکایة» به میزبانی #عمرو_ادیب پخش شد، محقق اسلامی و مجری برنامه گفتگوی تلویزیونی، #اسلام_البحیری، از طیب انتقاد کرد. او گفت: «با تمام احترامی که برای شیخ قائل هستم، نظر او به ما مربوط نمیشود. نقش الازهر به عنوان یک نهاد مذهبی طبق قانون اساسی صرفا مشورتی است و مصر یک کشور مدنی است.»
🔹بحیری که در سال 2016 به دلیل اینکه توصیه کرد مسلمانان فقط باید به متن قرآن التزام داشته باشند، به اتهام اهانت به دین محکوم شد، ادامه داد: «او (شیخ) اشتباه میکند و سخنان او خلاف قانون است، چنین چیزی وجود ندارد که همسرت را کتک بزنی با این شرط که به او آسیبی نرسانی.»
🔹مایا مرسی، دبیر کل NCW نیز به شبکه MBC مصر گفت: «شوهرها حق ندارند همسر خود را تحت هیچ شرایطی کتک بزنند؛ ما قوانینی داریم که چنین آزاری را جرمانگاری میکند.» او خاطرنشان کرد که پیامبر باید الگویی برای مردان مصری باشد زیرا هرگز در برخورد با همسران خود به خشونت و آزار متوسل نشد. مرسی شیخ الازهر را متهم کرده و گفت: «زنان مصر بر گردن شیخ الازهر حق دارند، در صورتی که اظهارات وی در مورد حق تأدیب همسر به اشتباه درک شود.»
🔸موج حمایتها از شیخ الازهر
🔹این برنامه جنجالی عمرو ادیب که خود سابقهای طولانی در تاختن به الازهر و شیخ آن دارد، در کنار مسأله خشونت علیه زنان، موج اجتماعی دیگری را علیه ادیب و بحیری و در حمایت از شیخ الازهر و لزوم حفظ شأن و احترام او برانگیخت.
🔹دکتر #مبروک_عطیه، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی دانشگاه الازهر، طی کلیپی در صفحه رسمی خود از شیخ الازهر پس از حمله بحیری و عمرو ادیب به وی دفاع کرد و با شیخ الاسلام خواندن امام الازهر برای مصر و همه مسلمانان جهان، با سرزنش شدید بحیری، خطاب به او گفت: «تو از همسر ناشزه سزاوارتر هستی که کتک بخوری، تو فقیری هستی که هیچ ربطی به تحقیق و پژوهش مذهبی ندارد.»
🔹در واکنش به این هیاهو، نشریه «صدای الازهر» که تحت مالکیت و مدیریت عالیترین مرجع دینی اهل سنت است، در صفحه رسمی فیسبوک خود گزیدهای از برنامه تلویزیونی طیب در سال 2019 را منتشر کرد که روشن کرد سخنان طیب توسط برخی رسانهها از متن خود خارج شده است. شیخ در این گزیده ویدئویی به مخاطبان میگوید: «کتک زدن هر کسی توهین به شخص تلقی میشود و ممکن است به او تا روز مرگ آسیب برساند و او را شرمنده کند». او همچنین میگوید: «امیدوارم روزی را ببینم که ضرب و شتم یک مسلمان عرب جرمانگاری شود و مهاجم به عنوان یک جنایتکار مجازات شود.»
🔹احمد الساوی، سردبیر این نشریه، توضیح داد که با الازهر در مورد پیشنویس این قانون مشورت نشده است. وی خاطرنشان کرد: «الازهر یک نهاد قانونگذاری نیست و مسئولیتی در صدور قوانین ندارد.»
🔹#دارالافتاء نیز گفت: «مردان [واقعی] زنان را کتک نمیزنند». این اظهار نظر که از طریق حساب رسمی دارالافتاء در توییتر منتشر شد، شاید برای کاهش تنشها بود و همچنین این پیام را داد که #مرجعیت_دینی با قوای مقننه و مجریه همسو است. در حالی که ممکن است واقعاً در مورد مسئله خشونت خانگی چنین باشد، اما مسائل دیگری وجود دارد که مرجعیت دینی در مورد آنها با دولت اختلاف نظر دارد و ممکن است هر زمانی تنشها دوباره ظاهر شود.
(منبع: المانیتور با اندکی دخل و تصرف)
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 ممانعت دختران محجبه از تحصیل در ایالت کارناتاکا هند
⭕️ «تب زعفران» هندوها در اعتراض به حجاب دختران مسلمان
🔹در حالی که به بهانه «عدم تبلیغ دین»، مقامات ایالت کارناتاکا در #هند از ورود دختران محجبه مسلمان به مدارس و کالجها ممانعت میکنند، بسیاری از دانشآموزان دختر و پسر هندو این روزها در این ایالت آزادانه با انداختن شال زعفرانیرنگ، که نماد مذهبی #هندوها است، در مدارس حضور یافته و بدین شکل اعتراض خود را به #حجاب دختران مسلمان نشان میدهند.
🔹این اردوکشی هندوها در مدارس ایالت کارناتاکا به «تب زعفران» مشهور شده است و به بسیاری از شهرهای آن از جمله کونداپورا، حسان، چیکمنگلور، بلگاوی، اودوپی و بایاندور سرایت کرده است.
@dolatedin
⭕️ دیدار عبدالله بن زاید با اسقف اعظم واتیکان در اکسپو ۲۰۲۰
🔹مصادف با سومین سالگرد امضای «سند برادری انسانی برای صلح جهانی و زندگی مشترک»، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه و همکاری بینالمللی #امارات با #اسقف اعظم ادگار پنا پارا، از دستیاران نزدیک #پاپ فرانسیس در دبی در مقر نمایشگاه #اکسپو_۲۰۲۰ دیدار کردند.
🔹اسقف اعظم پارا، جانشین دبیرخانه امور خارجه در #واتیکان، که به عنوان بخشی از یک هیئت بلندپایه توسط پاپ فرانسیس به امارات فرستاده شده، همچنین دفتر جدید سفارت واتیکان را در ابوظبی افتتاح کرد.
🔹واتیکان در پستی در حساب توییتر خود از قول اسقف پارا گفت که افتتاح «این پایگاه دیپلماتیک به عنوان نشانهای ملموس از نگرانی پاپ برای مردم امارات متحده عربی است.»
✍️ #سند_برادری_انسانی که به عنوان اعلامیه ابوظبی یا توافقنامه ابوظبی نیز شناخته میشود، بیانیه مشترکی است که توسط پاپ فرانسیس و #احمد_الطیب، شیخ #الازهر، در ۴ فوریه ۲۰۱۹ در ابوظبی امارات امضا شده است. این سند به این موضوع میپردازد که چگونه مذاهب مختلف میتوانند در یک جهان مسالمتآمیز زندگی کرده و «فرهنگ احترام متقابل» را به پیش برند.
@dolatedin
💢 مرگ جودت سعید؛ رهبر فکری مکتب «عدم خشونت»
🔹بی بی سی عربی: #جودت_سعید متفکر برجسته اسلامی معروف به "گاندی عرب" ۳۰ ژانویه در سن 91 سالگی در شهر استانبول #ترکیه درگذشت.
🔹مرگ او بازتاب گستردهای در میان علما مسلمان، سیاستمداران و متفکران عرب داشت و بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی برای او سوگواری کرده و سخنان معروف او را به اشتراک گذاشتند و زندگی فکری سرشار از کتاب و تحقیق او را به یاد آوردند.
🔹جمعی از سیاستمداران ترکیه مانند مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، قرهداغی، دبیرکل #اتحاد_لعلماء و بسیاری دیگر از شخصیتهای #اسلامگرا درگذشت جودت سعید را تسلیت گفتند.
🔹جودت سعید در سال 1931 در استان قنیطره در جنوب سوریه به دنیا آمد و در دانشگاه #الازهر تحصیل کرد.
🔹او را یکی از برجستهترین متفکران اسلامی معاصر میدانند. اندیشههای او امتداد مکتب اصلاحطلبی #مالک_بن_نبی و #محمد_اقبال است.
🔹جودت سعید دارای کتابهای فراوانی از جمله «مذهب ابن آدم الأول» است که از طریق آنها از اصل «عدم خشونت» و دیدگاه خود نسبت به عقیده ترک #خشونت در اسلام حمایت کرده است. علاوه بر آن کتابهای دیگری مانند «حتى يغيروا ما بأنفسهم» و «فقدان التوازن الاجتماعي» از وی منتشر شده است.
🔹جودت سعید حمایت خود را از اعتراضات #سوریه اعلام کرد و در تظاهرات شرکت و بر لزوم پایبندی به "صلح و عدم خشونت" تاکید داشت.
🔹پس از آن سعید و خانوادهاش در سوریه تحت تعقیب امنیتی قرار گرفتند و پس از اعتراضات سال 2011 به ترکیه رفته و در آنجا درگذشت.
🔹علیرغم تمجیدهای گسترده از کارنامه و مشارکتهای این متفکر، برخی از مردم درخواستهای او را برای صلحآمیز ماندن اعتراضات سوریه، «غیرواقعی» توصیف کردند.
🔹او از ضرورت مسالمتآمیز بودن #انقلاب صحبت میکرد و میگفت: «اگر انقلاب با سلاح به پیروزی برسد، بر ما همچنان با سلاح حکم خواهند راند، با همان سلاحی که 1400 سال است پس از #معاویه با آن بر ما حکومت کردهاند؛ هر چه با شمشیر گرفته شود با شمشیر نیز هلاک خواهد شد.»
@dolatedin
⭕️ شیخ رائد صلاح، بعد از ۱۵ سال ممنوعیت، وارد مسجدالاقصی شد
🔹القدس: شيخ #رائد_صلاح، رئيس جناح شمالی جنبش «#الحرکة_الإسلامية» در سرزمینهای اشغالی ۱۹۴۸ #فلسطین، پس از ۱۵ سال ممنوعیت، سرانجام روز یکشنبه (17 بهمن ماه)، وارد مسجدالاقصی شد.
🔹این رهبر برجسته مقاومت فلسطین در دسامبر گذشته بعد از 17 ماه زندانی بودن در زندانهای انفرادی #رژیم_صهیونیستی آزاد شد.
🔹شیخ رائد صلاح پس از پایان ممنوعیتی که از تاریخ 7 فوریه 2007 داشت، سرانجام پس از 15 سال وارد #مسجد_الاقصی شد.
@dolatedin
⭕️ یکسانسازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه میگویند؟
📌 بخش اول
🔹ایکنا: دولت #پاکستان در تلاش است طرح «متون ملی واحد» با شعار «کتاب واحد برای یک ملت» را در این کشور پیاده کند تا دانشآموزان در سراسر پاکستان از یک متون درسی واحد بهرهمند شوند؛ اما نادیده گرفته شدن اعتقادات #شیعیان در کتابهای تعلیمات دینی و اسلامی در مقاطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در مدارس دولتی و خصوصی، سطح نارضایتیهای علمای مطرح شیعه را افزایش داده است.
🔹دولت قصد دارد روند تکمیلی این طرح را به صورت مرحلهای در سراسر پاکستان به اجرا درآورد. براساس این طرح متون درسی برای همه #مدارس دولتی و خصوصی به صورت یکسان و برخلاف گذشته این بار به زبان #اردو خواهد بود. عمران خان نخستوزیر پاکستان گفته است یکسانسازی متون درسی میتواند به تربیت صحیح نسل جدید و رشد فکری و شکوفایی خلاقیتها کمک کند.
🔹بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، سیستمهای آموزشی مختلفی در مدارس و مراکز آموزشی خصوصی و دولتی پاکستان رایج است. کتب درسی بیشتر مراکز آموزش خصوصی این کشور به زبان انگلیسی و برگرفته از متون درسی کشورهای انگلیس و آمریکاست. اما بیشتر کتابهای درسی بخش دولتی به زبان اردو است.
🔸مخالفت علمای شیعه
🔹علمای شیعه میگویند دانشآموزان شیعه در پاکستان برای کسب نمره قبولی نباید مجبور به یادگیری اعتقادات #اهل_سنت مندرج در کتب درسی شوند. از سوی دیگر مسئولان دولتی مدعیاند دیدگاههای همه جریانهای مذهبی را در متون درسی یکسان در نظر گرفتهاند.
🔹علامه مقصود دومکی؛ سخنگوی #شورای_وحدت_مسلمین به همراه دیگر اعضای ارشد این حزب در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران شبکههای محلی و روزنامهنگاران پاکستانی با اعلام موضع این حزب از جانب شیعیان این کشور در قبال طرح «متون ملی واحد» گفت: «در متن کتابهای درسی جدید برای دانشآموزان، دیدگاههای شیعیان نادیده گرفته شده و تنها اعتقادات یک جریان مذهبی در آن بیان شده است.»
🔹وی گفت: «اگر هدف از تهیه و تدوین متون درسی واحد، پایان تبعیض بین دانشآموزان فقیر و پولدار در جامعه باشد امری بسیار خوشایند است اما اینکه در کنار آن، دیدگاهها و نظرات یک مذهب اسلامی ارجحیت داده شود، این نظام آموزشی قابل قبول نخواهد بود.»
🔹وی بیان کرد: در متون درسی واحد سخنی درباره نقش مهم برخی از اصحاب نزدیک #پیامبر گرامی اسلام(ص) و #اهل_بیت عصمت و طهارت(ع) در ترویج و پایهگذاری اسلام مطرح نشده است در نتیجه دانش آموز از شناخت مشترکات مذاهب اسلامی بیبهره میشوند.
🔹مقصود دومکی تأکید کرد: با توجه به اینکه شهادت #امام_حسین (ع) و حادثه #کربلا که به عنوان جنگ حق علیه باطل در تاریخ بشریت و جهان به ثبت رسیده؛ اما این حادثه و برخی دیگر از تحولات مهم تاریخ اسلام در متون درسی گنجانیده نشده است.
🔹سخنگوی شورای وحدت مسلمین در ادامه افزود: هر چند جنگ های بدر، احد و خندق در صدر اسلام در متون درسی جدید گنجانیده شده است اما سخنی از نقش محوری و شجاعتهای بیمثال #امام_علی (ع) در این غزوات به میان نیامده است.
🔹علامه مقصود دومکی افزود: با توجه به اینکه #بنی_هاشم نقش مهم و تعیینکنندهای در ترویج اسلام داشتند و پیامبر(ص) نیز از بنی هاشم بود، نام بنی امیه و بنی عباس در متون درسی واحد بیان شده است اما نامی از بنی هاشم در این متون دیده نمیشود.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ یکسانسازی متون درسی در پاکستان؛ شیعیان چه میگویند؟
📌 بخش دوم
🔹علامه مقصود دومکی در ادامه گفت: از آنجایی که اطلاع دانشآموزان از تفکرات مذهبی یکدیگر نقش مهمی در رسیدن به همبستگی ملی و اتحاد در پاکستان دارد، بخشی از متون درسی واحد باید برای معرفی مذاهب اسلامی اختصاص یابد. چنین اقدامی نه تنها سطح تحملپذیری عقاید یکدیگر را برای نسل جدید از اوان کودکی فراهم کرده و به آنها شناخت صحیح تفکر اسلامی را میدهد بلکه در آینده نیز هر نوع نقشه گروهکهای فرقهگرا در ایجاد سوء تفاهمات و تعصبات مذهبی در جامعه را نقش بر آب میکند.
🔹این فعال ارشد مذهبی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در دهههای گذشته برای حصول #همگرایی ملی گفت: در سال ۱۹۷۵ میلادی کتاب تعلیمات اسلامی دانش آموزان به دو بخش شیعه و سنی تقسیم شده بود و هر یک از مذاهب اسلامی طبق اعتقادات خود متون اسلامی را مطالعه میکردند اما در دهه ۹۰ میلادی متون درسی تغییر یافت و در حال حاضر نیز به صورت ناگهانی و بدون مشورت و رایزنی با علمای شیعه دولت درصدد است تا موضوع مورد مناقشه متون درسی واحد را در مدارس به صورت تحمیلی اجرا کند.
🔸قانون اساسی پاکستان؛ حامی تدریس تشیع
🔹علامه مقصود دومکی با بیان اینکه دانشآموزان شیعه در پاکستان این حق را دارند که کتاب تعلیمات دینی و اسلامی آنها براساس اعتقادات آنها باشد گفت: چرا این حق که در قانون اساسی پاکستان گنجانیده شده است از دانشآموزان شیعه سلب میشود.
🔹این گزارش حاکی است حافظ طاهر محمود اشرفی، مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان اخیرا گفته است همه جریانهای فکری معتقدند که تهیه و اجرای برنامه درسی یکنواخت دستاورد بزرگ دولت کنونی پاکستان است و یک کمیته فدرال در این زمینه بر این امر نظارت میکند.
🔹اشرفی که متعلق به جریان #دیوبندی در پاکستان است با بیان اینکه ایمان بدون اهل بیت(ع) و اصحاب کامل نمی شود افزود: همه ما به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت حسن(ع) و حسین(ع) ایمان کامل داریم و معتقدیم که بدون این شخصیتها ایمان ما کامل نخواهد شد.
🔹وی ادعا کرد: از خلفای راشدین، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) و سایر شخصیتها مکررا در برنامههای درسی نام برده شده است.
🔹حافظ طاهر محمود اشرفی افزود: علمایی که اظهار نگرانی میکنند احتمالاً از وجود این موضوعات در برنامه درسی اطلاع ندارند. آنها اگر نسبت به موضوعاتی نگرانیهایی دارند به کمیته مربوطه رجوع کنند تا نگرانی آنها برطرف شود.
@dolatedin