✅ معنای سریع الحساب بودن خداوند چیست؟؟؟
(ان الله سریع الحساب)
👈 يكى از علل سريع الحساب بودن خدا اين است كه افراد اعمال خود را در جلو ديدگان خود حاضر و مجسم مى بينند، عملى از او غايب نبوده و همگان خود را نشان مى دهند، از اين جهت انكار ممكن نيست تا مايه كندى حساب شود و در اين باره آيات فراوانى آمده كه به برخى اشاره مى كنيم:
🔶1. (...وَ وَجَدوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبّك أَحداً).(كهف/49)
«آنچه را انجام داده اند در برابر خود حاضر مى يابند، پروردگار تو به كسى ستم نمى كند.»
🔶2. (يَومَ تَجِدُكُلُّ نَفْس ما عَملَتْ مِنْ خير مُحضراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوء...).(آل عمران/30)
«روزى كه هر انسانى هر عملى را ازخير و شر انجام داده است، نزد خود حاضر مى يابد.»
و يكى ديگر از علل سرعت حساب اين است كه علاوه بر حضور اعمال به صورت اخروى، صحيفه اعمال انسان همه چيز را ضبط مى كند چنان كه مى فرمايد:
(وَوُضِعَ الكِتابُ فَتَرى المُجْرِمينَ مُشْفِقينَ مِمّا فيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا مالِ هذَا الكِتابِ لا يُغادِرُصَغيرَةً وَلا كَبيرَةً إِلاّ أَحصاها...).(كهف/49)
«نامه عمل عرضه مى شود و گنهكاران را خواهى ديد كه از آنچه كه در آن است مى ترسند، و مى گويند واى بر ما اين نامه چيست كه هيچ عمل كوچك و بزرگى از قلم نينداخته است و آن را به حساب آورده است.»
پس خداوند سریع الحساب است به علت اینکه تجسم اعمال و نتیجه ی اعمال را انسان به محض مرگ می بیند.
اما توقف در قیامت برای هر کس بسته به اعمالش متفاوت است.
به عبارتی حساب پس دادن انسان ها بسته به اعمالشان متفاوت است.
مانند مجرمی که پرونده اش مشخص است و به سرعت حکم داده شده ولی تاوان پس دادن و پاک شدنش بسته به اعمالش طولانی یا کوتاه است ولی اصل حساب رسی سریع انجام میشود.
بعضی مومن خالص اند و به اندازه ی یک نماز توقف در قیامت دارند و بعضی گناه کار و به اندازه ی گناهان توقف می کنند.
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
⚜️#حکمت_37_نهج_البلاغه⚜️
وَ قَدْ لَقِيَهُ عِنْدَ مَسِيرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِينُ الْأَنْبَارِ فَتَرَجَّلُوا لَهُ وَ اشْتَدُّوا بَيْنَ يَدَيْهِ، فَقَالَ(علیه السلام):
💢(در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده، و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند. فرمود چرا چنين مى كنيد گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود):
مَا هَذَا الَّذِي صَنَعْتُمُوهُ؟ فَقَالُوا خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِهِ أُمَرَاءَنَا. فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا يَنْتَفِعُ بِهَذَا أُمَرَاؤُكُمْ وَ إِنَّكُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ فِي دُنْيَاكُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِي [أُخْرَاكُمْ] آخِرَتِكُمْ، وَ مَا أَخْسَرَ الْمَشَقَّةَ وَرَاءَهَا الْعِقَابُ، وَ أَرْبَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الْأَمَانُ مِنَ النَّار.
🟡ضرورت ترك آداب جاهلى (اخلاقى، سياسى، تربيتى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد.
و چه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد، و چه سودمند است آسايشى كه با آن، امان از آتش جهنّم باشد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 37 🔰*
👌🔆تشریفات زشت و زیان آور
📜«این سخن را امام زمانى بیان فرمود که در مسیر حرکتش به شام کشاورزان و دهبانان شهر انبار با او ملاقات کردند (و به عنوان احترام به امام) از مرکب پیاده شده و با سرعت پیش روى او حرکت کردند (و این مراسم را که نشانه خضوع فوق العاده در برابر امراى ستمگر بود انجام دادند)
💠امام(علیه السلام)فرمود: این چه کارى بود که کردید؟»🔻«عرض کردند این رسوم و آدابى است که ما امیران خود را با آن بزرگ مى داریم»
🔶«امام(علیه السلام) فرمود: به خدا سوگند زمامداران شما از این عمل بهره اى نمى برند و شما با این کار در دنیا مشقت بر خود هموار مى سازید و در قیامت بدبخت مى شوید»;
🔶سپس افزود: «چه زیان بار است مشقتى که به دنبال آن عقاب الهى باشد و چه پرسود است آرامشى که با آن امان از آتش دوزخ فراهم گردد»;
🔰در کتاب صفین بعد از این جمله چنین آمده که امام(علیه السلام) فرمود: «این کار را دیگر تکرار نکنید; فَلا تَعُودُوا لَهُ».
✴️در زمان هاى گذشته معمول بوده ـ و هم اکنون نیز در بعضى از نقاط جهان معمول است ـ که اهل یک کشور یا اهل یک شهر براى تعظیم امرا و سلاطین اعمالى انجام مى دادند که نشانه نهایت ذلت بود.
✴️آنها نیز از این رفتار خشنود مى شدند، چراکه علاقه داشتند همواره شهروندانشان خود را ذلیل و خوار و بى مقدار در برابر آنها بدانند تا فکر قیام در مغزشان خطور نکند و سلطه آنان باقى بماند.
✴️ولى اسلام که به انسان ها شخصیت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مى داند و جهان را مسخر او مى شمرد، اجازه نمى دهد افراد با ایمان براى بزرگداشت امرا تن به کارهاى ذلیلانه بدهند.
💎به یقین اگر به جاى على(علیه السلام) معاویه بود آنها را به این کار تشویق مى کرد ولى امام به آنها هشدار داد و به سه دلیل آنان را بر حذر داشت.
🎗️نخست این که امرا هیچ گونه نفع عاقلانه اى از این کار نمى برند، بلکه ممکن است باعث غرور و کبر آنها شود و شخصیت خود را گم کنند.
🎗️دیگر این که زحمت فوق العاده اى بر دوش توده هاى مردم مى افتد و گاه ممکن است در چنین شرایطى افرادى ضعیف زیر دست و پا بمانند.
🎗️سوم این که این عمل ناصالح مایه ی گرفتارى در آخرت مى شود، زیرا نوعى شرک محسوب مى شود.
🔁به عکس، اگر آنها به احترامات معقول قناعت کنند و به جاى این مشقت، آرامش را براى خود بپذیرند، آرامشى که امان از آتش دوزخ را نیز به همراه دارد، هم امرا گرفتار کبر و غرور نمى شوند و هم مردم مشقت توأم با ذلت را نمى بینند و هم در آخرت سربلند خواهند بود.
🔰قابل توجه است که در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) میخوانیم:
💠روزى امیر مؤمنان به سراغ اصحابش آمد در حالى که بر مرکب سوار بود.
🔸گروهى پشت سر حضرت به راه افتادند. امام نگاهى به آنها کرد و فرمود: با من کارى داشتید؟
🔸عرض کردند: نه یا امیرالمؤمنین ولى دوست داریم همراه تو راه برویم.
💠امام به آنها فرمود: «برگردید، زیرا راه رفتن پیاده در کنار سوار موجب مفسده (غرور و خودبرتربینى) براى شخص سوار و سبب ذلت براى پیاده است».
🔰سپس امام صادق(علیه السلام) افزود: دفعه دیگرى باز امام سوار بود و جمعى پشت سر او پیاده به راه افتادند.
💠امام(علیه السلام)فرمود:
«بازگردید، زیرا صداى کفش ها پشت سر انسان ها موجب فساد دل هاى احمقان مى شود (نوکى جمع أنوَک بر وزن أحمق و به معناى احمق است».
✅باید توجه داشت که هدف از این سخنان این نیست که مردم، بزرگان را احترام نکنند، بلکه منظور این است که احتراماتى که نسبت به شاهان و مانند آنها داشتند و نشانه ی ذلت و بدبختى احترام کنندگان بوده و مایه ی غرور و نخوت احترام شوندگان ترک شود.
🔮نکته ی روایت «نصر بن مزاحم» از آنچه «نصر بن مزاحم» در کتاب صفین آورده استفاده مى شود که دهقان هاى شهر انبار علاوه بر این کار اسب ها 🐎و غذاهاى خوب براى امام و لشکریان و علف بسیار براى مرکب هاى آنها را به عنوان هدیه آورده بودند و امام افزون بر این که مراسم ذلت بار آنها را تخطئه کرد افزود:
✴️«امّا این چهار پایانى 🐂🐄که آورده اید ما مى پذیریم; ولى به عنوان خراجتان قبول مى کنیم و غذاهایى 🍲را هم که آورده اید در صورتى مى پذیریم که قیمت آن را از ما بگیرید».
📌البته پذیرفتن هدیه مسلمان نه تنها عیب نیست، بلکه سنّتى است و حتى در روایات گفته شده که از پذیرش هدیه برادران مسلمان خوددارى نکنید،
ولی هدف امام این بوده که این سنّت نادرست را بشکند که براى در امان ماندن از شرّ امرا براى آنان هدایایى مى بردند و روشن سازد که حکومت اسلامى همچون حکومت سلاطین جبار نیست.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 14
❇️ دستور!
🔵 گفتیم که آدم باید خیلی بیشتر از اینکه دنبال یادگیری باشه باید دنبال "عمل کردن" باشه.
💢 گاهی وقتا داشتن یه کوه علم و آگاهی یه ذره میتونه به آدم قدرت روحی بده ولی انجام یه عمل کوچک کلی باعث بزرگ شدن روح انسان میشه.
🔶 خب حالا اگه بخوایم با عمل کردن، روح خودمون رو بزرگ کنیم راهش چیه؟
آفرین! مبارزه با راحت طلبی.😊👌🏻
👈🏼 خوب دقت کنید: در اولین مرحله از مبارزه با راحت طلبی باید یه حرفی رو همیشه برای خودمون مرور کنیم:
✔️ من باید کارای شخصیم رو خودم انجام بدم. من نباید برای انجام کارای شخصیم به کسی دستور بدم☺️
این "اولین قدم" برای شروع مبارزه با راحت طلبی هست.
❇️ کلا سعی کن تا اونجا که میشه برای کارای شخصیت به کسی دستور ندی.
☢️ اگه مثلا یه لیوان آب میخوای تا خواستی به مادرت یا همسرت یا به دیگری بگی بیاره، همون موقع صبر کن!
بزن تو گوش راحت طلبیت و خودت بلند شو و لیوان آب برای خودت بیار.👌🏻👏🏼👏🏼👏🏼
💢 اینجوری نفست رو تربیت کن. هوای نفس طوریه که اگه برای تربیتش وقت نذاری ول میشه و پس فردا توی زندگی بیچارت میکنه...
پس تمرین این درس ما این شد: برای کارای شخصی به کسی دستور ندیم. و خودمون انجام بدیم💪🏼
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام حسین علیه را با ورع و جهاد و عفت و درستی یاری کنیم.
#کلیپ_تصویری
#دکتررفیعی
🌋 @doostibakhoda
موکب عشق سیده زینب 3.mp3
22.57M
✨🎙#موکب_عشق 🏴 🎧👆
#پیامبر_عاشورا مجلس سوم 🏴
#حضرت_زینب علیها السلام 🚩
🔊 #کلیپ_صوتی :
⚫️ نگاهی گذرا بر زندگی پر برکت حضرت #زینب سلام الله علیها
#به_تو_از_دور_سلام 🌴
#حب_الحسین_یجمعنا 🌴
#ما_ملت_امام_حسینیم 🚩
🌋 @doostibakhoda
از هر دست بدے، از همون دست ميگيری
ﻣﮕﺮ میشود ﻗﻠﺒﯽ ﺭﺍ ﺑﺸﮑﻨﯽ
ﻭ ﻗﻠﺒﺖ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ
ﻣﮕﺮ میشود ﭼﺸﻤﯽ ﺭﺍ ﮔﺮﯾﺎﻥ ﮐﻨﯽ
ﻭ ﭼﺸﻤﺖ ﮔﺮﯾﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ
ﻣﮕﺮ میشود ﺫﻫﻨﯽ ﺭﺍ ﭘﺮﯾﺸﺎﻥ ﮐﻨﯽ
ﻭ ﺫﻫﻨﺖ ﭘﺮﯾﺸﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ
ﻣﮕﺮ میشود؟
🌋 @doostibakhoda
هر شب با دعای هفتم صحیفه سجادیه
♦️طبق سفارش مقام معظم رهبری♦️
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
❣امام على عليه السلام:
🌷إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأَغنِياءِ أقواتَ الفُقَراءِ، فَما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ، وَاللّهُ تَعالى سائِلُهُم عَن ذلِك.
🌷همانا خداى سبحان روزى فقيران را در اموال توانگران واجب فرموده؛ و هيچ فقيرى گرسنه نمى ماند، مگر آن كه توانگرى از وى بهره برده است. و خداى تعالى توانگران را از اين، بازخواست خواهد كرد
📚نهج البلاغه حکمت328
🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله کشمیری:
معمولا ایشان در امور معنوی بیشتر به امیرالمومنین (ع) و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سفارش مےڪرد. مےگفت قرآن بخوانید یا فلان ذڪر را بگویید و به آنها هدیه کنید. در امور مادی هم به امام جواد (ع) ارجاع مےدادند.
📚شیدا، ص ۱۶۳
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
با توجه به اینکه آیات باهم تناسب دارند، یعنی میان آیات رابطه ی معنایی و تفسیری وجود دارد در آیه ی ۱۸ نساء، السِّیِّئات، اشاره به تکرار گناهان و اصرار بر گناه دارد که مانع قبولی توبه می شود.
و در آیه ی قبل با به کار بردن مفردِ السِّیِّئات (السوء) با عبارت یعملون السوء شرایط قبولی توبه یعنی جهالت در ارتکاب گناه و سرعت در انجام آن را بیان میکند. به عبارت دیگر تا زمانی که گناه با تکرار به ملکه تبدیل نشده راه توبه باز است و با احاطه ی گناه بر انسان توفیق توبه از او سلب میشود.
النساء
وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ ( السَّيِّئَاتِ) حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ (ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ) ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ [ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ] ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩم ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻛﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰ رﻭﻧﺪ، ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. (جهت دریافت مطالب بیشتر به تفسیر تسنیم رجوع شود)
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
وَ قَالَ (علیه السلام) لِابْنِهِ الْحَسَنِ (علیه السلام):
يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً، لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ: إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ، وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ، وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ، وَ أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ.
يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ، فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ، فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ.
🟡ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقى، اجتماعى، تربيتى):
📜به فرزندش امام حسن عليه السّلام فرمود:
▫️پسرم چهار چيز از من ياد گير (در خوبى ها)،
▫️و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل مى كنى زيان نبينى:
💎الف- خوبى ها:
1- همانا ارزشمندترين بى نيازى عقل است،
2- و بزرگ ترين فقر بى خردى است،
3- و ترسناك ترين تنهايى خودپسندى است.
4- و گرامى ترين ارزش خانوادگى، اخلاق نيكوست.
⚠️ب- هشدارها:
1- پسرم از دوستى با احمق بپرهيز، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند امّا دچار زيانت مى كند.
2- از دوستى با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد.
3- و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد.
4- و از دوستى با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند: دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مى نماياند.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 38🔰*
👌🔆 چهار نكته سرنوشت ساز
🔮بخش اول🔮
📜 امام علیه السلام در اين گفتار پربار حكمتآميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى علیه السلام و در واقع خطاب به همه انسانها مىفرمايد:🔻 «فرزندم!
⭕چهار چيز و⭕چهار چيز را از من حفظ كن كه با آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد»
🔮چهار قسمت اول
✅ ناظر به صفات «اخلاقى» است
🔮 و چهار قسمت دوم
✅ ناظر به امور «رفتارى»
🔺و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى.
🔮 امام در چهار قسمت اول نخست مىفرمايد: «(فرزندم) بالاترين سرمايهها عقل است»
🔶 انسانى كه داراى عقل كافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛
▫️از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحيح و فضايل اخلاقى واعمال صالحه دعوت مىكند، زيرا عواقب شوم رذايل اخلاقى را به خوبى درك مىنمايد و او را از آن باز مىدارد
🔸و در امور مادى با حسن تدبير و همكارى صحيح با ديگران و تشخيص دوست و دشمن و درك فرصتها و استفاده صحيح از نيروى ديگران به فوايد و بركات مادى مىرساند، بنابراين سرمايه پيروزى در دنيا و آخرت عقل است.
🔮نقطه مقابل جمله اول چيزى است كه امام علیه السلام در دومين جمله از گفتار حكيمانه خود بيان كرده است.
🔰مىفرمايد «بزرگترين فقر حماقت و نادانى است»؛
🔸زيرا آدم احمق هم آخرت خود را به باد مىدهد و هم دنيايش را. او منافع زودگذر را بر سعادت جاويدانش مقدم مىدارد و لذت ناپايدار را بر سعادت پايدار.
از آن حضرت سؤال كردند احمق كيست?
🔶گفت: احمق كسى است كه:
تنها به رأى خود و شخص خود عقيده دارد و تمام فضيلت را براى خود روا مىدارى وچيزى بر ضد خود قائل نيست ،
🔷حق را به طور كامل براى خود مىشمرد و هيچ حقى براى ديگرى بر خود روا نمىداند.
🚨اين همان احمقى است كه راهى براى درمان او نيست.
🔮سپس در سومين جمله از اين كلمات نورانى مىفرمايد: «بدترين تنهايى ووحشت خودبينى و خودپسندى است»؛
🔮سرانجام در چهارمين دستور انسانساز مىفرمايد: «برترين حسب و نسب اخلاق نيك است»؛
🔰درباره اهميت حسن خلق آيات و روايات فراوانى وارد شده تا آنجا كه قرآن حسن خلق را يكى از عوامل مهم پيروزى پيغمبر مىشمرد و مىفرمايد: پس تو به لطف و رحمت الهى با آنان نرمخو شدى و اگر درشتخوى و سختدل بودى بىشك از گرد تو پراكنده مىشدند.
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسيرحکمت38🔰*
👌🔆 چهار نكته سرنوشت ساز
🔮 بخش دوم (پایان) 🔮
📜امام علیه السلام بعد از ذكر اين چهار جمله حكمتآميز درباره عقل و حمق و عُجب و حسن خلق به چهار نكته ديگر درباره ترك دوستى با چهار گروهى كه صفات زشتى دارند مىپردازد.
📛نخست مىفرمايد: «فرزندم از دوستى با احمق برحذر باش، چرا كه او مىخواهد به تو منفعت برساند ولى زيان مىرساند (زيرا بر اثر حماقتش سود وزيان را تشخيص نمىدهد)»
❌احمق كسى است كه بر اثر نادانى گرفتار اشتباهات بزرگ مىشود؛ خوب را بد و بد را خوب مىپندارد.
🔶تنها به ظاهر امور قضاوت مىكند غافل از اينكه گاه آنچه ظاهرش زيانآور است باطنى پرسود دارد و يا آنچه آغازش ضرر دارد پايانش بسيار پرفايده است.
🔶به همين دليل گاه با اصرار، دوست خود را وادار به انجام كارى مىكند كه عاقبت دردناكى دارد.
💥 و به عكس از كارى باز مىدارد كه سرانجامش بسيار قرين موفقيت و سعادت است
📛سپس در جمله حكمتآميز دوم مىفرمايد: «از دوستى با بخيل برحذر باش، زيرا به هنگامى كه شديدترين نياز را به او دارى تو را رها مىسازد»؛
🔶 بخيل انواع و اقسامى دارد.
سادهترين آن اين است كه حاضر نيست از مواهبى كه خدا به او داده در اختيار ديگران بگذارد، هرچند بسيار بيش از نياز در اختيار دارد.
🔶و نوع ديگر از بخيل اين است كه خودش هم حاضر به مصرف آن مواهب نيست؛ يعنى نسبت به خود بخل مىورزد و
🔶بدترين انواع بخل كسى است كه از استفاده كردن مردم از مواهب يكديگر ناراحت مىشود..
📛 سومين كسى را كه امام فرزندش را از دوستى با او نهى مىكند افراد فاجر وفاسق و بىبند و بار اند.
🔶 مىفرمايد: «از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مىفروشد»؛
🔶اينگونه افراد پيوسته به دنبال هوا و هوس خويش اند؛ نه وجدان بيدارى دارند و نه شخصيت و شرف و نه دين و ايمان درستى.
📛 در آخرين و چهارمين جمله پرنور و حكمتآميزش مىفرمايد: «از دوستى با دروغگو برحذر باش، چرا كه او مثل سراب است؛ دور را در نظر تو نزديك ونزديك را در نظر تو دور مىسازد (و همچون سراب، حقايق را به تو وارونه نشان مىدهد)»
⚠️آدم كذاب و بسيار دروغگو خواه اين رذيله اخلاقىاش ناشى از بىبند و بارى و ضعف ايمان باشد يا بر اثر علاقه به منافع زودگذر خود، دوستى با او خطرناك است.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 15
☢️ گفتیم که آدم اگه بخواد زندگی راحتی داشته باشه اتفاقا باید با راحت طلبی خودش مبارزه کنه.
البته باید دقت کرد که ما کلا با هر نوع راحت طلبی مخالف نیستیم. بلکه با "راحت طلبی بد" مخالفیم.
👈🏼 آخه راحت طلبی دو نوع هست:
🚫 راحت طلبی بد
❇️ و راحت طلبی خوب
💢 راحت طلبی بد همینی هست که آدم بخواد "بدون هیچ زحمتی" به یه راحتی سطحی و زودگذر دست پیدا کنه.
✔️ راحت طلبی خوب اینه که آدم زحمت بکشه تا به "یه راحتی دائمی" برسه.
برای روشن شدن مطلب دو تا کشاورز رو در نظر بگیرید
⭕️ یکی از این کشاورزا اهل راحت طلبی بد هست و در طول سال محصولی رو توی زمین خودش کشت نمیکنه و میگه میخوام راحت باشم و زحمتی نکشم!🤣😴
⭕️ خب این آدم آخر سال که میشه هیچ پولی نداره و برای قرض کردن و گدایی کلی به زحمت میفته و صد تا سختی تلخ رو تحمل میکنه.
✅ اما کشاورزی که اهل راحت طلبی خوب هست، اول سال شروع به کشت محصولات خوب و با کیفیت میکنه و حسابی برای مزرعه خودش زحمت میکشه.
آخر سال که میشه میتونه از درامد مزرعه خودش پول خوبی به جیب بزنه و زندگی راحتی همراه با خانوادش داشته باشه.
🔵 هر دو نفر راحت طلب بودند اما زمین تا آسمون بین دو نوع راحت طلبی فرق هست.
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری| شرح حدیث اخلاق|
⭕️ سه چیز هلاک کننده و سه چیز نجاتبخش...
❤️ #مقام_معظم_رهبری (حفظه الله)❤️
🌋 @doostibakhoda
هر گز سه قدرتی که همیشه در دسترس
هستند را فراموش نکن:
عشق...
دعا...
بخشش...
🌋 @doostibakhoda
هر شب با دعای هفتم صحیفه سجادیه
♦️طبق سفارش مقام معظم رهبری♦️
🌋 @doostibakhoda
❣امام على عليه السلام:
🌷جِماعُ الشَّرِّ في مُقارَنةِ قَرينِ السُّوءِ.
🌷همه بدی ها در مجالست با همنشينِ بد است.
📚غررالحكم حدیث4774
🌋 @doostibakhoda