@dars_akhlaq(3).mp3
854.1K
🔊 #كليپ_صوتی
💐 علامه استاد حسن زاده آملی (ره)
🔴 موضوع : خودت رو آلوده نکن، ابد در پیش داریم..
🌋 @doostibakhoda
🌹🍃
از حڪیمے پرسیدند :
ڪه چرا گوش دادنت از سخن گفتنت
بیشتر است؟
گفت:
چون به من دو گوش داده اند و یک زبان، یعنے دو برابر آنچه مے گویم، مے شنوم.
ڪم گوے و به جز مصلحت خویش مگوے،
چیزے ڪه نپرسند، تو از پیش مگوی،
از آغاز دو گوش و یک زبانت دادند،
یعنے ڪه دو بشنو و یڪے بیش مگوی
🌋 @doostibakhoda
هر شب با دعای هفتم صحیفه سجادیه
♦️طبق سفارش مقام معظم رهبری♦️
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
❣امام صادق عليه السلام :
🔹 هر كس #بد_اخلاق باشد ، خودش را عذاب دهد .
🔸مَن ساءَ خُلقُهُ عَذّبَ نَفْسَهُ🔸
📚 کتاب الكافی جلد 2 صفحه 321 .
🌋 @doostibakhoda
❇️حاج اسماعیل دولابی:
🍃همانطور که در ظاهر، خداوند راه کربلا را چند وقت بـاز مـیکنـد تـا مـؤمنین بهره مند شوند و چند وقت میبندد تا قدر بدانند و شاکر شوند،
در دل هم خداوند همین کار را میکند؛
چند روز بسط و گشایش و چند روز قبض و گرفتگی ایجاد میکند.
🌱چنـد روز حال عبادت دارید و چند روز از عبادت و نماز خودتان خوشتان نمی آید. اگـر دیدیـد حال عبادت ندارید، خیلی شلوغ نکنید و صابر باشید چون خـدا کـه صـانع و پرورنـده ي ماست، براي رشد دادن ما این کار را کرده است.
وقتی هم راه باز شـد و کـار روي دور افتاد، شکر کنید و بهره ببرید.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
جهاد اکبر و جهاد اصغر 👇👇👇
◀️ عن الرضا(عليهالسلام) عن آبائه(عليهمالسلام) عن رسول الله(صلّي الله عليه وآله وسلّم) قال: «الدعاء سلاح المؤمن و عماد الدين و نور السموات و الأرض».
🔸 همانطور كه در جهاد اصغر آهن لازم است، در جهاد اوسط و اكبر آه ضروري است و دعا يعني لابه، ناله و زاري به درگاه كسي كه هم دشمن بشريت، يعني شيطان را ميبيند، در حالي كه او خدا را نميبيند، و هم توان دفع آن دشمن از حوزه نفس و اقليم قلب را داراست و انابه سوي او و اعتماد بر او و استناد به او در همه شئون بهترين سلاح كارآمد است.
تسنيم، ج 9، ص 435
🔹 همانگونه كه گريه براي تهذيب نفس و تضرّع به درگاه خدا و پيروزي بر هوس سلاح مناسبي است: و سِلاحه البكاء، درايت نظامي، تدبير دفاعي و هوشمندي نبردي نيز سلاح مناسبي است.
تسنيم، ج 19، ص 476
🔶 در جهاد اكبر، گريه انسان، تيراندازي او به دشمن است: و سلاحه البكاء[1] و بايد هر لحظه با اشك و آه، مرزداري و تيراندازي كند؛ شيطان مي خواهد او را به غفلت بكشاند و او بايد به درگاه خدا ناله و زاري كند تا شيطان به سويش نيايد.
عبادتها، ناله ها و گريه هاي معصومان(عليهمالسلام) جهاد اكبر آنان است، چون تا زنده اند، مكلّف هستند و استغفار آنان هميشه دو جنبه دفاعي و هجومي دارد: (واستَغفِر لِذَنبِكَ ولِلمُؤمِنينَ والمُؤمِناتِ)[2] نه رفعي.
مؤمنان ممتاز يا متوسط يا ضعيف، هميشه در جنگ و گريزند؛ گاهي آنان به شيطان حمله مي كنند و گاهي شيطان به آنان. سستايمانان در مبارزه با شيطان بيشتر تير ميخورند؛ ولي پيوسته ميكوشند با توبه و استغفار، نقص خود را جبران كنند؛ امّا معصومان(عليهمالسلام) هماره در حال حمله به سر ميبرند و شيطان را از خود ميرانند.
آري استغفار، دعا، ناله و اشك معصومان(عليهمالسلام) براي دفع گناه است نه رفع آن، از اين رو همواره مسلَّح و فاتحاند و شيطان هرگز نمي تواند به سراغ آنان برود؛ يعني تير شيطان به آنان نمي خورد تا به درمان نياز داشته باشند؛ ولي ناله و استغفار ديگران براي زدودن گناهِ موجود است.
تسنيم، ج 19، ص 660
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
⚜️#حکمت_41_نهج_البلاغه⚜️
[قال و قد رُوي عنه (علیه السلام) هذا المعنى بلفظ آخر و هو قوله]:
(حكمت 40 به گونه ديگرى نيز نقل شده).
و قال (علیه السلام): قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ.
🟡راه شناخت عاقل و احمق (اخلاقى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 41🔰*
👌🔆 باز هم فرق عاقل و احمق
📜مرحوم سیّد رضى در آغاز این سخن حکیمانه مى گوید: «همان جمله پرمایه قبل از امام(علیه السلام) به تعبیر دیگرى بدین صورت نقل شده است:🔻 «قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش قرار دارد»;
💎سپس مى افزاید: «و هر دو یک معنا را بازگو مى کنند»; (وَمَعْناهُما واحِدٌ.).
🔻تفاوت این دو تعبیر آن است
که در تعبیر اول مى فرماید :
✴️زبان عاقل پشت قلب (عقل) اوست.
✴️در اینجا مى فرماید: در درون قلب اوست
🛑و در آنجا مى فرمود:
قلب احمق پشت زبان اوست
🛑و در اینجا مى فرماید:
در دهان اوست.
🔰به یقین هر دو بیان تعبیرى کنایى زیبا و صحیحى است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى گویند; حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسیده و سپس آن را بر زبان جارى مى کنند در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند; سخنى را بى مطالعه مى گویند و بعد که به آثار زیانبارش برخورد کردند در فکر فرو مى روند که آیا صلاح بود ما چنین سخنى را بگوییم؟
🔰در کتاب محجة البیضاء همین مضمون کلام امام(علیه السلام) با شرح بیشترى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که مى فرماید: ⤵️
🔸زبان مؤمن در پشت قلب (عقل) اوست و هنگامى که اراده کند سخنى بگوید نخست با عقل خود آن را بررسى مى کند سپس بر زبانش جارى مى سازد ولى زبان منافق جلو قلب (عقل) اوست هنگامى که تصمیم به چیزى بگیرد بدون مطالعه بر زبانش جارى مى سازد».
🔰در حدیث دیگرى از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى خوانیم:
🔶سخنانى که بر زبان هر انسانى جارى مى شود دلیل بر میزان عقل اوست».(1)
🔸نیز در همان کتاب در عبارت کوتاه ترى آمده است: «کَلامُ الرَّجُلِ میزانُ عَقْلِهِ; سخن انسان معیار عقل اوست».(2)
🔷در ادامه همین کلمات قصار در جمله 392 خواهد آمد: «تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ;
🔹سخن بگویید تا شناخته شوید; زیرا شخصیت انسان زیر زبان او پنهان شده است».
💢هرگاه در مورد عبادات و طاعات و گناهان و سیئات دقت کنیم مى بینیم قسمت عمده طاعات با زبان و قسمت مهم گناهان نیز با زبان است، بنابراین زبانى که در اختیار صاحبش نباشد بلاى بزرگى است و به عکس، زبانى که در اختیار عقل انسان باشد منبع برکات و طاعات فراوانى است
✴️نكته:
مفهوم واقعى عقل و حمق: ⤵️
⁉️در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه عقل و حماقت در انسان ها ذاتى ايشان است; نه عاقل را مى توان بر عقلش ستايش كرد و نه احمق را بر حماقتش نكوهش.
📝پاسخ سؤال اين است كه منظور در اينجا عقل و حماقت اكتسابى است. كسى كه ذاتا احمق است در واقع نوعى بيمارى دارد كه در صورت امكان بايد به وسيله ديگران معالجه شود; ولى گاه انسان حماقت را با اراده خود فراهم مى سازد; با نيكان و پاكان و عاقلان و خردمندان معاشرت نمى كند و بر عكس به دنبال هواى نفس مى رود و با افراد نادان و شرور طرح دوستى مى ريزد، تحصيل علم را رها مى كند و با اختيار خود در وادى جهل گام بر مى دارد و هنگامى كه مسئله سرنوشت سازى پيش آيد با اين كه مى تواند تأمل كند، به مشورت بپردازد و از اين و آن نظر بخواهد همه اينها را ترك كرده و بى گدار به آب مى زند و گرفتار غرقاب مى شود. نكوهش حضرت از چنين حماقتى است.
🔰همان گونه كه امام(عليه السلام) در غررالحكم مى فرمايد:
🔸عقل غريزه اى است كه با علم و تجربه افزون مى شود. (و در نقطه مقابل با ترك علم و عدم بهره گيرى از تجارب ضايع مى گردد)».
🔰در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم:
نگاه كردن در حكمت باعث بارورى عقل انسان است».
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 18
☢ یه نکته ای که با شنیدن بحث مبارزه با راحت طلبی ممکنه به ذهن بیاد اینه که آدم خیلی زود میخواد اطرافیانش رو هم از راحت طلبی در بیاره
ولی خب برای این کار نباید عجله کرد.☺️
✅ همیشه با شنیدن هر بحثی اول از همه به این فکر کن که تو خودت باید رشد کنی.
🌍 جوری فکر کن و زندگی کن که انگار توی دنیا فقط و فقط از تو تکلیف میخواد و با بقیه هیییچ کاری نداره.
🌱 همیشه با خودت بگو: ببین اگه تمام افراد دور و برم همگی آدم های راحت طلبی باشن یا نباشن
این نباید روی زندگی من اثر بذاره. من زندگی و آینده و قیامت خودم رو دارم. اول از همه باید به رشد خودم فکر کنم.☺️
✅ من باید غول راحت طلبی رو از خودم دور کنم.
🌹 تمام وقت خودت رو مشغول خودت باش. انقدر مشغول خودت باش که دیگه وقت نکنی عیب های مردم رو ببینی.
🌺 امیرالمومنین علی علیه اسلام فرمود: خوش به حال کسی که انقدر مشغول عیب های خودش هست که دیگه به عیب های مردم نمیپردازه....
البته بحث امر به معروف هم جای خودش رو داره که بعدا در موردش صحبت خواهیم کرد.
🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq.mp3
4.76M
🔊 #كليپ_صوتی
💐 آيت الله استاد مجتهدی تهرانی (ره)
🔴 موضوع : فضائل اخلاقی حضرت #امام_رضا علیه السلام
🌋 @doostibakhoda
❣من آموخته ام تشویق یک آموزگار خوب میتواند زندگی شاگردانش را دگرگون کند!
❣من آموخته ام ساده ترین راه برای شاد بودن دست کشیدن از گلایه است
❣من آموخته ام افراد خوش بین نسبت به افراد بد بین عمر طولانی تری دارند
❣من آموخته ام نفرت مثل اسید ظرفی را که در آن قرار دارد از بین میبرد
❣من آموخته ام بدن برای شفا دادن خود توانایی عجیبی دارد فقط باید با کلمات مثبت با آن صحبت کرد
❣من آموخته ام که اگر میخواهم شاد زندگی کنم باید دل دیگران را شاد کنم
❣من آموخته ام اگه دو کلمه خسته ام و احساس خوبی ندارم را از زندگی حذف کنم بسیاری از بیماری ها و خستگی ها برطرف میشود
❣من آموخته ام وقتی مثبت فکر میکنم شادتر هستم و افکار مهرورزانه در سر میپرورانم
❣و سر انجام من آموخته ام با خدای عزیزو مهربانم همه چیز را به دست می آورم.
🌋 @doostibakhoda
هر شب با دعای هفتم صحیفه سجادیه
♦️طبق سفارش مقام معظم رهبری♦️
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
❣امام صادق عليه السلام :
🔹 هر كس #بد_اخلاق باشد ، خودش را عذاب دهد .
🔸مَن ساءَ خُلقُهُ عَذّبَ نَفْسَهُ🔸
📚 کتاب الكافی جلد 2 صفحه 321 .
🌋 @doostibakhoda
🍃بهترین روش کار فرهنگی...
خودتو بساز❗️
❇️آیت الله سعادت پرور:
🍀اگر انسان ساخته شود، آثار وجودی او بی سر و صدا، خانه به خانه سرایت می کند.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
✅ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین، اباحه گری را تجویز نمی کند.
🔸این «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» ناظر به آزاد بودن انسان است؛ اینطور نیست که این اباحهگری را ـ معاذ الله ـ تجویز کرده باشد.
🔸خب اگر انسان بخواهد دین را بپذیرد یا نپذیرد که ـ معاذ الله ـ میشود اباحهگری؛ پس آن «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ»، آن بگیر و ببندها برای چیست؟ این با «لاَ إِکْرَاهَ» سازگار نیست، با «قُلِ الْحَقُّ» سازگار نیست، با «إِنَّا هَدَیْنَاهُ» سازگار نیست.
🔸آنجا ناظر به جریان تکوین است؛ انسان، آزادانه یا بهشتی است یا دوزخی و این حریّت انسان را تأکید میکند.
🔸بعد فرمود انبیا را فرستادیم به شما بگویند، عقل دادیم، فطرت دادیم، ائمه مأموریت پیدا کردند جانشین پیامبر(علیهم السلام) باشند، اینها به شما بگویند.
🔸اگر با داشتن همه این حجج الهی بیراهه رفتید آن وقت بگیر و ببند شروع میشود «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ».
🔸این «خذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ» با «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین» کاملاً هماهنگ است.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات33 الی 35
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
May 11
وَ قَالَ (علیه السلام) لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا:
🔔و به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود:
جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ [مِنْكَ] مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ، فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ، وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ. وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةََ.
[قال الرضي رحمه الله تعالى و أقول صدق (علیه السلام)، إن المرض لا أجر فيه لأنه ليس من قبيل ما يستحق عليه العوض لأن العوض يستحق على ما كان في مقابلة فعل الله تعالى بالعبد من الآلام و الأمراض و ما يجري مجرى ذلك و الأجر و الثواب يستحقان على ما كان في [مقابل] مقابلة فعل العبد، فبينهما فرق قد بيّنه (علیه السلام) كما يقتضيه علمه الثاقب و رأيه الصائب].
🟡بيمارى و پاك شدن گناهان (اخلاقى، معنوى):
📜خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى (بيمارى) موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيمارى پاداشى نيست امّا گناهان را از بين مى برد، و آنها را چونان برگ پاييزى مى ريزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دست ها و قدم هاست.
و خداى سبحان به خاطر نيّت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد
🔔(سید رضی مى گويد: راست گفت امام على عليه السّلام «درود خدا بر او باد» كه بيمارى پاداشى ندارد، بيمارى از چيزهائى است كه استحقاق عوض دارد، و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بنده خود، در ناملايمات زندگى و بيمارى ها و همانند آنها، امّا اجر و پاداش در برابر كارى است كه بنده انجام مى دهد. پس بين اين دو تفاوت است كه امام عليه السّلام آن را با علم نافذ و رأى رساى خود، بيان فرمود)
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 42🔰*
👌🔆بیمارى و ریزش گناهان
📜مطابق این روایت، امام(علیه السلام) هنگامى که یکى از یاران خود را بیمار مى بیند (ضمن احوال پرسى) به او مى فرماید: 🔻«خداوند این درد و بیمارى تو را سبب ریزش گناهانت قرار داد».
🚨این بشارت بزرگى بود که امام(علیه السلام) به آن یار بیمار داد که قطعا سبب شادى او شد، و فشار درد و بیمارى را براى او کاست و روحیه اى را که بیمار براى مبارزه با مرض باید پیدا کند در او دمید.
🔶مى دانیم درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد; یکى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است; یعنى خداوند مى خواهد بنده ی صالحش را که لغزشى داشته در همین دنیا پاک کند تا حساب او به قیامت نیفتد.
⏪اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مى کند و گاه به یاد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست
💠سپس امام(علیه السلام) در پایان این سخن مى افزاید: 🕋«خداوند سبحان کسانى را از بندگانش که بخواهد (و لایق بداند)، به موجب صدق نیت و پاکى باطن داخل بهشت مى کند».
✴️آن گاه امام راز این نکته را که چرا فرمود: بیمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود: پاداش و اجر دارد، بیان مى کند و مى فرماید: «زیرا بیمارى پاداشى در آن نیست; ولى گناهان را مى ریزد، همچون ریزش برگ درختان»
💎روشن است که پاداش مربوط به عمل است; خواه با زبان انجام گیرد و یا با اعضاى بدن انسان; ولى یک بیمارى ناخواسته که به انسان عارض مى شود کارى نیست که او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد. البته اگر این بیمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد; مثلا سرباز مجاهدى که به سوى میدان جنگ مى رود، خسته و ناتوان و بیمار گردد این بیمارى که زاییده اطاعات اوست ممکن است اجر داشته باشد،
📌بدیهى است انسان در مشکلات بیش از هر زمان دیگر به یاد خداست مخصوصاً در حال بیمارى که افزون بر یاد خدا به فکر مرگ و معاد و قیامت نیز مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و سعى دارد مسیر زندگى نادرست خویش را اصلاح کند و روشن است که در چنین حالتى دعا به استجابت مقرون تر است. مجموعه این جهات سبب مى شود که گناهان انسان به سبب بیمارى فرو بریزد.
⬇️این نکته نیز شایان توجه است که در بعضى از روایات اجر و ثواب هایى براى بیمارى ذکر شده که منظور از آن همان فرو ریختن گناهان و یا تفضلات الهى به بیماران با ایمانى است که تقصیرى در ابتلاى به بیمارى نداشتند. از بعضى از روایات نیز استفاده مى شود که عباداتى که انسان در حالت سلامت انجام مى داد اگر بر اثر بیمارى ترک شود خداوند از باب تفضل ثواب آنها را براى او مى نویسد.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda