انا لله و انا الیه راجعون
این تصویر ، همیشه دنیایی از خاطرات شیرین و معنوی اوایل طلبگی در مدرسه شهید آیه الله دستغیب ره شیراز ، را به دنبال داشت، خاطراتی که بخشی از آن با طلبه شهید مرحوم حجه الاسلام محمد مویدی گره خورده است.شخصیتی دوست داشتنی ، مهربان ، جهادی ، فداکار ، مسؤولیت پذیر ، اجتماعی و در عین حال فکور...
اما این تصویر دیگر شیرینی و لذت قبل را به دنبال ندارد بلکه غمی عمیق و جان سوز را در خود جای داده است...
مصاحبه ورودی حوزه ، درس عقاید و منطق ، منش و روش تربیتی و مسوولیت های شبانه روزی او چهره ای موثر و خدوم از این استاد شهید در ذهن ما به یادگار گذاشته است.
به نوبه خود شهادت ایشان را به حوزه علمیه فارس ، مدرسه شهید آیه الله دستغیب ره و مردم خونگرم بیضاء و به ویژه به خانواده و بستگان تسلیت عرض می کنم. حشره الله مع محمد و اهل بیته الطاهرین علیهم السلام.
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 أفقه فقها
[به مناسبت نهم جمادیالأولی سالروز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوانالله علیه"]
❖ شیخ شمسالدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی میتوان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد.
برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادیالاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشتهشد. آنگاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند.
📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻
● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم میدانند.
● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مىشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مىكند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مىكند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مىدهد كه فقه مثل موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308
@zanjani_net
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
#سخن_معصوم
🏴شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. 🏴
✍🏻استاد علی مومنی
💢(مصیبتی بزرگتر از مصیبت کربلا)
امام_صادق "علیه السلام" فرمود:
🔅ولَا کَیَوْمِ مِحْنَتِنَا بِکَرْبَلَا وَ إِنْ کَانَ کَیَوْمِ السَّقِیفَةِ وَإِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَفَاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَزَیْنَبَ وَأُمِّ کُلْثُومٍ وَفِضَّةَ وَقَتْلِ مُحَسّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَأَمَرّ🔅
(هیچ بلا و مصیبتی) مثل روز محنت و بلا ومصیبت ما در کربلا نیست، اگرچه روز سقیفه و سوزاندن درب خانه بر امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه و کشته شدن محسن در اثر لگد به پهلوی (مادرم زهرا) بزرگتر، تلختر و دردناکتر از روز محنت در کربلا بود؛ زیرا که این روز سقیفه و مصیبتهای وارده بر فاطمهی زهرا (س) و علی(ع) اصل و ریشهی بلاها و مصیبتهای بعدی بر اهل بیت (ع) است.
📚(الهدایه الکبری، چاپ بیروت، ص ۴۱۷)
✍🏻اگرچه در ظاهر، مضمون این حدیث به نظر عجیب بیاید ولی با دقت بیشتر و مطالعه عمیق تر در روایات و احادیث و تاریخ و بررسیِ دقیق حوادثِ بعد از رحلت پیامبر اکرم "ص" روشن و آشکار می شود که ریشهی آن همه مصیبتهای جانسوز و جانکاه و تلخ و ناگوار در کربلا و مصیبت های وارده بر بقیه معصومین "علیهم السلام" از روز سقیفه بود که حق مسلّم الهیِ حضرت علی "ع" غصب شد و به گردن مبارکش طناب و ریسمان انداخته و کشان کشان و با دست های بسته برای بیعت اجباری به مسجد آوردند و تنها حامی آن حضرت، فاطمهی زهرا "س" بود که با لگد و غلاف شمشیر مورد بی حرمتی قرار گرفت و درِب خانه اش را آتش زدند و فدکش را غصب نمودند، به صورتش سیلی زده و بین در و دیوارش گذاشتند و پهلویش را شکسته و محسنش را سقط کردند.
✍🏻تحمل این همه مصیبتهای جانسوز و جانگداز، فقط برای دفاع از خلافت بلافصل امیرالمؤمنین "ع"و پرده برداشتن از چهره نفاق غاصبین و خائنین حق ولایت و امامت بود.
🔰مرحوم آیة الله غروی کمپانی در باره اینکه ریشه کربلا از سقیفه است چنین سروده است:
🔸فما رَماهُ اِذْ رَماهُ حَرمَلَه
🔸وإنَّما رَماهُ مَنْ مَهَّدَ لَه
🔸سهمٌ اَتی مِن جانِبِ السقیفَة
🔸و قَوسُهُ عَلی یدِ الخَلیفَة
🔸و ما أصابَ سَهْمُهُ نَحْرَ الصَّبِی
🔸بل کبِدَ الدینِ وَ مُهجَةَ النَّبی.
➖حرمله نبود که تیرانداخت ، بلکه تیرانداز کسی بود که زمینه ساز آن تیر حرمله بود.
تیری از سوی سقیفه آمد که کمان آن به دست خلیفه بود و تیر او نه بر گلوی کودک (علی اصغر) بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست.
🔅اللهم العن ظالمی حق فاطمه و عجل فرج ولدها المهدی "علیه السلام🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از کانال سابق واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام
[@vahed_tahghigh]14440525.mp3
49.04M
#سلسله_نشستهای_تخصصی (۱۲)
« تمحّض یا جامعیّت در تحصیل؛ و راهکارهای کسب جامعیّت »
✉️ استاد مدعو: حجةالاسلام و المسلمین حاج شیخ #محمدحسن_وکیلی
🗓 زمان: سه شنبه ۲۵ جمادی الأولی ١٤٤٤ / ساعت ۱۲:۳۰
🕌 مکان: حسینیه سطح دو و سه مدرسه نورالرضا علیهالسلام
📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام در پیامرسان ایتا:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95
📚
📚📚
📚📚📚
دروس و بحوث
#سلسله_نشستهای_تخصصی (۱۲) « تمحّض یا جامعیّت در تحصیل؛ و راهکارهای کسب جامعیّت » ✉️ استاد مدعو: ح
با سلام
موضوع مورد سخن از مهمترین مبانی روش تحصیل صحیح در حوزه است. موضوعی است که حتی برای مسوولین نیز تحقیق و حل آن لازم است.هرچند در این صوت ، پاره ای از موارد جزیی نیاز به اصلاح و تکمیل دارد اما اساس مطالب درست و قابل توجه است و توصیه می کنم چندین بار گوش کنید.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
توصیه هایی از بزرگان علم و عمل
برگرفته از کتاب «نگرشی تجربی بر دروس و کتابهای حوزه علمیه» با اصلاحات ویرایشی:
۱.مرحوم آیه الله سید احمد خوانساری ره فرمودند: درس باید روی اساس و پایه باشد ، اینطور نباشد که شما مکاسب بخوانید اما از صرف بی اطلاع باشید. کتاب ها را ناقص نگذارید مثلاً نباید سیوطی را تا باب اضافه بخوانید و رها کنید.
۲. آیه الله دوزدوزانی فرمودند: به عقیده ی من آنچه باعث ترقی و ملاشدن است نگذشتن از مطلب قبل از فهم آن است نه زود گذشتن.
همچنین راجع به خواندن شرح لمعه می فرمودند: مسالک شرح بر شرح لمعه نیست ولی به عنوان شرح می شود از آن استفاده کرد.
۳. آیه الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله در بین درس فرمودند: انسان اول باید بنده خدا بشود بعد به درس بپردازد.
۴.آیه الله صالحی مازندرانی ره گفتند: استاد باید همانطوری که مرغ دانه را برای جوجه هایش می شکافد درس را برای شاگردانش بشکافد.
۵.مرحوم آیه الله العظمی اراکی ره درباره درس خارج فرمودند: دروس سطح خیلی در خارج مدخلیت دارد اگر کسی سطحش کامل و تمام باشد سه سال درس خارج بس است.
۶.مرحوم آیه الله مرعشی نجفی ره از طلبه ای پرسیده بودند چه می خوانی ؟ گفته بود: مختصر، فرموده بودند: اگر می خواهی ملا شوی مطول بخوان.
۷.شخصی از آیه الله العظمی بروجردی ره نقل کردند که ایشان پانزده مرتبه شرح لمعه را مطالعه کرده اند.! همچنین شنیدم ایشان در اواخر عمرشان اشعار الفیه می خوانده اند.
۸.آیه الله سبحانی فرمودند: اگر می خواهید مجتهد شوید نظم داشته باشید.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
بولیموس علمی
بیماری بولیموس از بیماری های شناخته شده دستگاه گوارش است در اثر این بیماری شخص شهوت و اشتهای غذا را از دست می دهد و احساس سیری می کند در حالی که بدن او بشدت نیازمند غذاست. او فکر می کند به غذا نیازی ندارد در حالی که ریز و درشت اعضای او به غذا محتاج است. فارابی در فصوص الحکم (فص ۲۴) به همین بیماری و شعب مختلف آن اشاره می کند و می گوید:أ ليس من به جوع بوليموس يعاف الطعام و يذوب بدنه جوعا؟!
فارابی در صدد شمردن بیماری های جسمی نیست اما می خواهد تذکر دهد که همین بیماری می تواند در روح و نفس انسان نیز ایجاد شود مثلاً شخص به شدت محتاج معنویت یا عشق و محبت و یا توجه و... باشد ولی آن را احساس نکند و گمان کند به هیچ کدام نیاز ندارد، ممکن است روزی متوجه آثار و تبعات این بیماری شود که درمان آن ممکن نباشد. حال این بیماری در عصر ما به نوعی دیگر خود را نشان داده است که می توان اسم آن را بولیموس علمی گذاشت. یعنی شخص در پژوهش ، مطالعه و تحقیقات علمی خود واقعا نیازمند مقدمات و مبادی و قواعد و قوانینی است که تاثیر بسزایی در نتیجه گیری او دارند ولی هرگز چنین احساس نیازی در وجود خود پیدا نمی کند و گمان می کند که خوب فهمیده و درست نتیجه گرفته است: «و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا»! یقینا بدون تسلط جامع بر مقدمات و قوانین لازم برای فهم دین از جمله قوانین ادبی ، رجالی ، اصولی و عقلی و.... فهم صحیح ، محکم و مستحکم دین در احکام و معارف امکان ندارد هرچند امروزه خیلی از اصحاب و ارباب رشته های تخصصی گمان بر فهم دین دارند و خود را نیازمند هیچ رشته ی دیگری نمی دانند.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
◼️ وفات اُمّالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد.
✔️استاد علی مومنی
🔆 پیامبراکرم "ص" فرمود: یکی از زنانی که به کمال رسیده است خدیجه دختر خُوَیْلِد است.
📚(مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۲۰)
✍🏻کمال به چه طریقی حاصل می شود؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عقل سه جزء دارد و اگر کسی هر سه جزء آن را داشته باشد عقلش کامل است و اگر کسی هيچ جزء را نداشته باشد عقل ندارد.
💢(این سه جزء عبارتند از:)
💠" حُسْنِ الْمَعْرِفَةِ بالله،
💠وَحُسْنِ الطَّاعَةِ لله،
💠وَحُسْنِ الصَّبْرِ عَلَى أَمَرِهِ. "
داشتن معرفت خوب و شایسته به خداوند
و اطاعت خوب و بایستهی خدای تعالی و صبر زیبا بر اوامر الهی.
📚(بحارالأنوار، ج۱، ص۱۰۶)
➖✍🏻این سه عنصر، جامعِ تمامی ارزشهای حکمت نظری و عملی است؛ مخصوصاً با توجه به کلمه "حسن" که دلالت بر معرفت، اطاعت و صبر کامل و زیبا دارد.
طبق روایات این سه ویژگی در وجود مبارک حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها جمع شده بود، لذا آن حضرت، انسان کامل بود و در اثر حسن معرفت و ایمان قلبی و کمال عقل و اخلاص نه تنها مال و منال و ثروت خودش را بلکه تمامی هستی خودش را بدون منت در راه خدا صرف کرد.
زمینه وراثتی و نجابت خانوادگیشان هم شاهد این قضیه است چون حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت رسول اکرم "ص" در جدّ چهارم مشترک هستند.
➖ایشان قبل از ازدواج با حضرت پیامبر ص با هیچ کس ازدواج نکرده بود وطبق قول تحقیق شده ۲۵ یا ۲۸ سال داشتند.
📚(الصحیح من سیرة النبی الاعظم "ص" ج ۲ از ۳۵ جلد اثر مرحوم سید جعفر مرتضی العاملی، ص ۱۸۹ تا ص۲۲۱)
🟢 اوج کمال و بندگی:
بر اساس روایات، هم در معراج و هم
وقتی جبرئیل از عرش به محضر پیامبر اکرم "ص" می آمد عرض میکرد یا رسول الله، خداوند متعال به خدیجه سلام میرساند.
📚(بحارالانوار ج ۱۶ ص ۷ و ۱۱ )
🔆 در این سلام رساندن خداوند به حضرت خدیجه "س" نکات فراوان و بسیار مهمی وجود دارد که به یک مورد اشاره میشود، چون
"در خانه اگر کس است یک حرف بس است"
➖✍🏻از آنجا که خداوند خود سلام است هم در ذات و هم در صفات و هم در افعال از هر عیب ونقص سالم است.
( القدوس السلام، حشر آیه ۲۳)
و انسان را آفرید تا مظهر سلام بوده و به مقام قلب سلیم برسد و با قلب سلیم زندگی کند و در نهايت به بهشت برین که دار السلام است داخل شود،
📚 (وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ، یونس آیه ۲۵)
پس مبدأ، سلام و مسیر، سلام و منتهی، سلام و عالَم هستی سلامستان است.
➖پس میتوان گفت که حضرت خدیجه سلام الله علیها به کمال ایمان، یقین، معرفت، اخلاص و سلامتی قلب رسیده بود که خداوند سلام، به او سلام رسانده و در وقت وفاتش کفنش را فرستاد.
🔸سلامتِ من خسته دل در سلام تو باشد
🔸زهى سعادت اگر دولت سلام تو یابم.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
#سخن_معصوم
✍️استاد علی مومنی
میلاد باسعادت کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.
🌺 «کرامت چیست؟» 🌺
✍ مرحوم سید علی خان مدنی در جلد ۶ شرح صحیفه سجادیه در ص ۲۳۸ می فرماید: «کرامت به وجودی می گویند که از تمامی نقص ها و عیب ها دور و به همه خوبی ها و زیبایی ها زیبنده باشد.»
حضرت علی علیه السلام می فرماید:
🔅إِنَّمَا الكَرَمُ التَّنَزهُ عَنِ الْمَساوي🔅
همانا کرامت، از بدی ها منزه و دور شدن است. (غرر الحکم)
✍ اصل کرامت صفت خداوند متعال است؛ «وَ رَبُّکَ الأکْرَم» و «غَنیٌّ کَریم» و «بَرَبِّکَ الْکَریم» و «ذِی الجَلالِ و الإکْرام». چون خداوند هم وجودش وهم صفاتش و هم افعالش از هر عیب و نقص برئ بوده و هم زیبا هستند.
🔅اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آيَاتِكَ بِأَكْرَمِهَا وَ كُلُّ آيَاتِكَ كَرِيمَةٌ🔅 (دعای سحر ماه رمضان)
✍ تمامی آیات و نشانه های خداوند کریم هستند. از عرش حساب کنید تا فرش؛ «العرشِ الکَریم» و «رسولٍ کَریمٍ» و «عِبَادٍ مُکرَمون» و «صُحُفٍ مُکَرَّمَه» و «قرآن کریم» و «بهشت کریم» و «زَوجٌ کریم» و انسان را هم خداوند متعال آفریده است تا مظهر خدای کریم شود.
🔅وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم🔅(اسراء، آیهٔ۷۰)
تمامی زندگی انسان باید کریمانه باشد.
🔅إذَا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِرَامًا🔅(فرقان،آیه ۷۲)
علی علیه السلام فرمود:
🔅مَن كَرُمَت نَفسُهُ صَغُرَتِ الدُّنيا في عَينِهِ🔅
هرکس نفسش کریم باشد دنیا در چشم او کوچک می شود. (غرر الحکم)
✍ و تمامی بدبختی های انسان حب دنیا است ولی اگر انسان کریم شد دنیا از چشمش می افتد و درنتیجه به خوشبختی دنیا و آخرت می رسد. و محور کرامت انسانی " تقوای الهی" است
🔅إنَّ أکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أتقَاکُم🔅
هرکس تقوایش بیشتر است، کریم تر و گرامی تر است. (حجرات، آیه۱۳)
✍ امام حسن مجتبی علیه السلام، مجسمه کرامت و معدن بزرگواری بود که متأسفانه فرصت تبیین کرامت آن بزرگوار را نداریم البته همه مان نسبت به چهارده معصوم علیهم السلام هم قاصر و هم مقصریم.
«خداوند متعال همه مان را به حق کریم اهل بیت علیهم السلام از اهل کرامت قرار بدهد ان شاء الله تعالی»
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
دو ادب از آداب دعا در کلام سید بن طاووس
1⃣ یکی از آداب دعا آن است که داعی آنچه را که به واقع طالب نیست و در قلب خود تقاضا و درخواست آن را ندارد طلب نکند هرچند که در دعای ماثور آمده باشد. به عنوان نمونه طلب شهادت که در دعای موسوم به حج آمده شاست: «و ان تجعل وفاتی قتلا فی سبیلک» اگر انسان حقا به دنبال شهادت در راه خدا نیست سزاوار نیست این را بخواند و مثل دعای «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام» برای کسی که مرید حج نیست، سید در اقبال می فرماید: «فلا ينبغي أن يذكر الدّعاء بالحجّ إلاّ من يريده، و امّا من لا يريد الحجّ أصلا، و لو تمكّن منه، فانّ طلبه لما لا يريده و لا يريد أن يوفّق له، يكون دعاؤه غلطا منه، و كالمستهزئ الّذي يحتاج إلى طلب العفو عنه، بل يقول: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي ما تَرْزُقُ حُجَّاجَ بَيْتِكَ الْحَرامِ مِنَ الإِنْعامِ وَ الإِكْرامِ.» به طور کلی باید لفظ دعا با قصد داعی هماهنگ باشد : «فليكن قصدك في أمثال هذه الدّعوات موافقا لما يقتضيه حالك من صواب الإرادات، و احذر أن تكون لاعبا و مستهزئا و غافلا في الدعوات»
(الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة في السنة - 1، صفحه 201)
2⃣ ادب دوم اینکه در وقت خواندن ادعیه ماثوره دقت کند و هر کدام را در وقت مناسب آن بخواند مثلاً در دعا آمده است : «وَاِنْ لَمْ تَكُنْ قَضَيْتَ في هذِهِ اللَّيْلَةِ تَنَزُّلَ الْمَلـئِكَةِ وَالرُّوحِ فيها، فَاَخِّرْني اِلي ذلِكَ وَارْزُقْني فيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ،» خواندن این دعا برای کسی که (طبق نظر مشهور) معتقد است شب نزول ملائکه و روح یعنی شب قدر یکی از لیالی ثلاث است در شب های دیگر مناسب نیست. کلام سید در این زمینه بدین صورت است:« ان كان الدّاعي بهذا الدّعاء ممّن يعتقد جواز أن يكون ليلة القدر كلّ ليلة مفردة من الشهر، أو في المفردات من النّصف الآخر، أو من العشر الآخر، فينبغي أن يقتصر في هذه الألفاظ الّتي يقول فيها: وَ إِنْ قَضَيْتَ فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ تَنَزُّلَ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ فِيها، عَلى الأوقات الّتي يعتقد جواز ليلة القدر فيها، لئلاّ يكون في دعائه مناقضا بين اعتقاده و بين لفظه بغير مراده.
الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة في السنة - 1، صفحه 200» می توان راجع به دعای اللهم ارزقنی حج بیتک نیز این سخن را تطبیق داد چرا که در ذیل آن آمده است:
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ فيـما تَقْضي وَتُقَدِّرُ مِنَ الأَمْرِالْمَحْتُومِ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ ... به این صورت که بگوییم این دعا را تا روز بیست و سوم ماه مبارک قرائت کنند مگر اینکه در نیت شب قدر سال بعد قصد شود.
«اَلْلهم اهْدِنا لِلرَّشادِ، وَوَفِّقْنا لِلسَّدادِ»
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
بسم الله
بشناس قدر خویش را که پاکیزه تر ز تو
دری نداد پرورش این آبگون صدف
عمر تو گنج و هر نفس از وی یکی گهر
گنجی چنین عزیز مکن رایگان تلف
ضمن عرض تسلیت به همهی محبین امیر المومنین علیه السلام در این شب عزیز از یکایک شما التماس دعا دارم.
«شب جهنی»
در مفاتیح الجنان ذیل اعمال شب بیست و سوم و برخی کتب دیگر آمده است که «این شب جهنی است » این جمله برای بسیاری از مردم نامفهوم مانده است. از این رو بد نیست توضيحی راجع به آن عرض کنیم.
1⃣ «جهنی» بر وزن شدنی (به ضم اول و فتح ثانی و کسر ثالت و یاء مشدده) منسوب به «جهینه» بر وزن غفیله است. چنانکه ابن مالک در الفیه می گوید:
«و فعلی فی فعیلة التزم
و فعلي في فعيلة حتم »
«جهینة» از قبائل بزرگ عرب در حجاز است و شاخه های زیادی دارد. (ر.ک: معجم قبائل العرب القدیمه و الحدیثه ج ۱ ص ۲۱۴) بنابراین «جهنی» یعنی مردی از قبیله جهینه.
2⃣ اما نام گذاری شب بیست و سوم ماه رمضان به «شب جهنی» یا (لیلة الجهني) از باب «اضافه بادنی ملابسه» است مانند: کوکب الخرقاء و این به جهت داستانی است راجع به مردی از قبیله جهینه که در زمان رسول الله ص اتفاق افتاده است. شرح این ماجرا بر اساس نقل مرحوم صدوق ره در من لایحضر بدین نحو است: -« وَ فِي رِوَايَةِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اللَّيَالِي الَّتِي يُسْتَحَبُّ فِيهَا الْغُسْلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ لَيْلَةُ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ قَالَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ هِيَ لَيْلَةُ الْجُهَنِيِّ وَ حَدِيثُهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ مَنْزِلِي نَاءٍ عَنِ الْمَدِينَةِ فَمُرْنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَمَرَهُ بِلَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.»
در ادامه مرحوم صدوق می فرمایند:
وَ اسْمُ الْجُهَنِيِّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُنَيْسٍ الْأَنْصَارِيُّ.
این ماجرا با تفصیل بیشتر در «دعائم الاسلام» چنین نقل شده است:
وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ أَنَّهُ قَالَ : أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَجُلٌ مِنْ جُهَيْنَةَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي إِبِلاً وَ غَنَماً وَ غِلْمَةً وَ أُحِبُّ أَنْ تَأْمُرَنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَشْهَدَ الصَّلاَةَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَدَعَاهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَارَّهُ فِي أُذُنِهِ فَكَانَ الْجُهَنِيُّ إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ دَخَلَ بِإِبِلِهِ وَ غَنَمِهِ وَ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ غِلْمَتِهِ فَبَاتَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فِي اَلْمَدِينَةِ فَإِذَا أَصْبَحَ خَرَجَ بِمَنْ دَخَلَ بِهِ فَرَجَعَ إِلَى مَكَانِهِ .
(دعائم الإسلام - 1، صفحه 282)
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از مطول استاد احمدی
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات دوستان
به اطلاع مشتاقان مباحث نحو می رساند با یاری امام عصر عج از این هفته روزهای پنج شنبه (و ایام شهادت و تعطیل رسمی) درس شرح ملاجامی آغاز می شود و صوت جلسات به تدریج در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت ان شا الله.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام ادامه درس مطول (آغاز باب رابع علم معانی فی احوال متعلقات الفعل) از امروز ساعت ۴:۱۵ دقیقه در کتابخانه محقق برگزار می شود.
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
وداع با سیّدُ الاساتید
خبر پتک در آینه بود: حضرت آیت الله موسوی تهرانی آسمانی شد!
امروز ظهر چندی پس از نماز، قلب این مدرّس پیشکسوت و استاد دوست داشتنی، از حرکت بازایستاد و اندوهی بزرگ بر دل شاگردان خویش نهاد.
ما نیز بدین وسیله ضایعه فقدان این اسوه اخلاق و عالم غیور شیعه را به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا) و حوزههای علمیه تسلیت میگوییم و علو درجات را برای آن سعید فقید آرزو میکنیم. روحش شاد و همتش هماره الگو باد.
دروس و بحوث
🏴 انا لله و انا الیه راجعون وداع با سیّدُ الاساتید خبر پتک در آینه بود: حضرت آیت الله موسوی تهرا
ابا جعفر اما ثویت فقد ثوی
بمثواک علم الدین و الحزم و الفهم
سیبکیک حل المشکل الصعب حله
بشجو و یبکیک البلاغة و العلم
هدیه به روح ملکوتی مرحوم آیه الله موسوی تهرانی رضوان الله تعالی علیه سوره فاتحه ای تلاوت فرمایید. روحشان شاد و یادشان گرامی و راهشان پررهرو
دروس و بحوث
رسائل را یک یهودی هم می تواند درس بگوید!
مرحوم موسوی تهرانی در حدود ۴۰ سال ده دوره رسائل را تدریس کردند تقریبا هر چهار سال یکدوره ! در همه ی این سال ها در میان طلاب سطح، نام ایشان به عنوان یکی از گزینه های اصلی درس رسائل مطرح بود. با این حال فرمودند: رسائل را یک یهودی مستعد هم می تواند درس بگوید!
ای کاش همه ی ما از عواملگو تا کفایهگو با خود تکرار کنیم: عوامل را یک یهودی هم می تواند بگوید، مطول را یک یهودی هم می تواند بگوید و هکذا...
آری لازم است با خود بهتر بیاندیشیم و در توهمات و خیالات خود تجدید نظر کنیم.
یک طلبه سنتی خوان باید متواضع ترین طلبه مدرسه خود باشد و الا سنتی را اشتباه فهمیده و گمان کرده است با چند کتاب و چندین حاشیه به جایی خواهد رسید!کلا سوف تعلمون !! ،، لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ.
این بنده ناچیز باسوادترین اساتیدی که در حوزه قم دیده ام و توفیق شاگردی در محضرشان داشته ام همراه از متواضع ترین افراد بوده اند.بعضی کفش شاگردان را جفت می کردند و بعضی تا کمر به احترام شاگردان خم می شدند و...
رحلت آیه الله موسوی تهرانی تلنگری بود برای حوزه ! باید برای حوزه فکری کرد.نسل های گذشته ی طلاب، در مقابلشان موسوی تهرانی ها بودند که درسشان منحصر در تبیین چندین اصطلاح یا پاره ای تحلیل علمی نبود بلکه دیدن آنها و تامل در منش آنها بالاترین درس ها را به طلبه منتقل می کرد.
اگر پیکر علم در حوزه فعلی صدمه دیده است باید دانست پیکره ی اخلاق با صدماتی بس بزرگ تر مواجه است.
از خداوند متضرعانه مسالت داریم که همه اساتید والامقام حوزه را در سایه حمایت ولی عصر ارواحنا فداه محافظت نماید و به همه طول عمر عنایت فرماید و ما را دنباله رو سلف صالح قرار دهد.
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
اصول تحصیل به روش سنتی
تصمیم گرفتم برخی از قواعد مهم روش تحصیل صحیح ، که از اساتید فن آموخته ام یا خود به تجربه دریافت کرده ام را خدمت دوستان خصوصا عزیزان مبتدی و سروران شهرستانی که معمولا دست رسی به بزرگان ندارند عرض کنم.امیدوارم این سلسله یادداشت های کوتاه نافع واقع شود.
منتظر باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 کلاسهای درس شما، علامههای سابق را پرورش نمیدهد
🎥 مرحوم استاد حائری شیرازی
@Manahejj
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🏴شهادت حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
💢دو مطلب بسیار مهم:
🔸۱- حکمت نظری؛
هر یک از ائمه معصومین "علیهم السلام" طبق برنامه ای که از طرف خداوند متعال برایشان مقرر شده بود، به اقتضای فضای موجود، مذهب تشیع را حفظ کرده اند.
در زمان غیبت امام زمان"عج " نیز، فقها و علمای ربانی با حسن تدبیر و حسابگری دقیق و با فراست، هوشیاری سیاسی و مبارزه غیر مستقیم با انواع و اقسام فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و با تشکیل حوزه های علمیه توانستند از حقانیت شیعه دفاع و شبهات را دفع و به حیات وبقای شیعه کمک کنند.
✍🏻در زمان امام صادق "ع " با اینکه زمینه ظاهری قیام و تشکیل حکومت، برای آن حضرت فراهم بود ولی اقدام نکرده و قبول ننمودند چون می دانستند که بدون تربیت افرادی مانند سلمان فارسی و مالک اشتر نمی توان احکام اسلامی و عدالت واقعی را پیاده کرد لذا حضرت به تبیین معارف اسلامی و حقایق قرآنی در عقاید و اخلاقیات و احکام، و قوانین فردی و اجتماعی پرداختند.
✍🏻شهرستانی می نویسد:
ابومسلم خراسانی پس از مرگ ابراهیم، در نامهای امام صادق(ع) را شایستهترین فرد برای خلافت خواند و از او دعوت کرد تا خلافت را بپذیرد؛ اما امام صادق (ع) در پاسخ نوشت:
🔅" ما اَنْتَ مِنْ رِجالِی وَ لا الزَّمانُ زَمانِی"🔅
نه تو از یاران من هستی، و نه زمانه زمانهی من میباشد.
📚( الملل و النحل ج ۱ ص ۱۵۴)
✍🏻 آن حضرت پاسخ دعوت ابوسلمه برای خلافت را نیز با سوزاندن نامهاش داد.
📚(مروج الذهب ج ۳ ص ۲۵۴)
طبق روایات معتبر، امام صادق (ع) کافی نبودن یاران راستین را، علت خودداری از قیام شمرده است.
📚(مناقب آل ابی طالب ج ۴ ص ۲۳۷)
✍🏻 آن حضرت در راه تبیین معارف اسلامی و تربیت شاگردان ممتاز در رشته های مختلف از طرف خلفای بنی امیه و بنی عباس و نیز از طرف دوستان نادان و علوی های افراطی مورد اذيت فراوان و هجمه و اعتراض، قرارگرفتند به طوری که آن حضرت از خود شیعیان سطحی نگر و افراطی هم تقیه می کردند و می فرمود:
دستور تقیه تا قیام و ظهور قائم ما ادامه دارد "
🔅فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا سَقَطَتِ التَّقِیَّه"🔅
پس زمانیکه قائم ما ظهور کند، تقیّه کنار گذاشته خواهدشد.
📚(بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۷)
و فرمود:
دولت و حکومت ما در آخر زمان به دست قائم ما محقق خواهد شد.
📚(بحارالانوار ج۵۱ ص ۱۴۳)
۲. 🔸و اما حکمت عملی مهم:
آخرین پیام آن حضرت این بود که:
به شفاعت ما نخواهد رسید کسی که نماز را سبک بشمارد.
📚(الکافی ج ۳ ص ۲۷۰)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج
استاد علی مومنی
•┈ ••••••ه✾ ⚫️ ✾ه•••••• ┈•
@Fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati