#پاسخ_به_شبهات
#مساله_اسلام_و_ایران
#بررسی_دین_آریائی_ها_(۱)
🔻چند خدایی بودن آریایی ها
یکی از شبهات رایج1⃣ در در فضای مجازی بحث تعصب ایرانیت و آریایی بودن است و گاهی شعار می دهند ما اریایی هستیم عرب نمیپرستیم در پاسخ به این شبهه باید بررسی کنیم ببینیم آریایی ها2⃣ چه دینی داشتند ما در دو بخش بحث می کنیم دین آریایی ها قبل از زرتشت و دین آریایی ها بعد از زرتشت.
درکتاب#تاثیر_مزدیسنا_در_ادبیات_فارسی3⃣نوشته دکتر معین مولف فرهنگ معین ( که مدافع سر سخت اریایی ها است ) از صفحه ۲۴ تا ۶۰ پیرامون دین آریایی ها بحث کرده است.
یکی از مسلمات تاریخی این هست که آریایی ها قبل از زرتشت چند خدایی بودند قدیمی ترین تفکرات آریایی ها نشان از اعتقاداتی دارد که در یک کلمه می توان آنها را مادی گرایی محض نامید در این برهه آریایی ها امور و اشیاء طبیعی که در پیرامون خود مشاهده میکردند را به عنوان خدا عبادت می کردند از جمله: آسمان، نور ، آتش و مظاهر و نمودهای مختلفش ، آفتاب، بادها ،آبها و.... اینها مجموعه خدایانی بودند که آریایی ها عبادت می کردند و برای آنها تاثیر قائل بودند.
به علاوه، آریایی ها اشیاء دیگری را موثر در عالم می پنداشتند مثل تاریکی و خشکی و... البته این ها را لعن می کردند و اعتقاد داشتند باید با این ها جنگید!
در نوشته های بعد پیرامون هریک از خدایان آریایی ها به صورت مختصر سخن خواهیم گفت.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ رفقا مساله ایران و اسلام را حتما در فهرست مطالعات خود قرار دهید خیلی خیلی جامعه ما و نسل جوان با آن درگیر هستند ،شهید مطهری ره در مقدمه خدمات متقابل می نویسد: این بنده در تمام سخنرانی هایی که در مدت اقامتم در تهران ایراد کردم هیچ سخنرانی از سخنرانی های خود را ندیدم که مانند این سخنرانی ها [پیرامون مساله اسلام و ایران] مورد توجه و استقبال قرار گیرد. خدمات متقابل اسلام و ایران،ص۱۴.
2⃣مراد از آریایی در اینجا بیشتر آریایی ها ایران است البته این ها در عقاید شباهت بسیاری با آریایی های هند دارند.
3⃣این کتاب از منابع معتبر در این زمینه است، ابراهیم پورداود نخستین مترجم اوستا به زبان فارسی و شخصیت جهانی و مورد اعتماد زردشتی ها ،در مقدمه و تقریظی که بر این کتاب نوشته از آن با عنوان "نامه بزرگ و سودمند" و "گنج" یاد می کند و دکتر معین را "آشنا با ادبیات مزدیسنا" معرفی می کند. در فرصت مناسب درباره ادعاهای انحرافی ایشان در باب مساله ی اسلام و ایران بحث خواهیم کرد.
@Adoroos
❌نشر مطالب کانال جائز نیست.
#کوتاه_ولی_پرمغز_و_موثّر
❇️ طلبه ی مستعدّ و پرتلاش باید به فکر جامعیّت در علوم موثّر در فهم دین ( علوم اسلامی ، علوم حوزوی) باشد و حتّی الامکان به قدرت اجتهاد در همه آنها دست یابد تا بتواند به شناخت صحیح و کامل دین دست یافته در راه تحقّق تمدن اسلامی قدم بردارد. نگاه های تک بعدی همیشه خسارت به بار آورده و می آورد.
به جهت آشنایی با آن چه مدنظر دارم می تونید مقاله ی "اجتهاد فرارشته ای، راز اصلی موفقیّت آیه الله شهید مطّهری" را مطالعه کنید.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.
#اساتید
#استاد_حشمت_پور (۱)
یکی از مهمترین نعمت هایی که خداوند بر این کمترین منت نهاده ، توفیق آشنایی با استاد محمدحسین حشمت پور و استفاده از محضر نیک ایشان است، سخن در فضائل و خصال این اندیشمند فرهیخته بسیار است ، بنده در این چند سالی که خوشه چین خرمن معرفتش بوده ام درس های فراوان آموخته و خاطرات فراوان دارم. به لطف حق مواردی را تدریجا عرض خواهم کرد.
#پاسخ
سلام علیکم
منکر گسترش روزافزون علوم نیستم اما سه مطلب را باید مد نظر داشت:
۱.ماها - به مقتضای طلبه بودن- در تمام فعالیت های علمی ای که در آینده می خواهیم انجام دهیم محور کارمان کتاب و سنت است و یک سری علوم در نحوه ی شناخت این دو موثر اند پس باید در آن ها مجتهد باشیم والا دریافت محققانه دین صورت نمی گیرد و در مسائل نوپدید هم عاجز خواهیم بود.
۲.ما دوران زندگی طلبه را به دو مرحله کلی تقسیم می کنیم: ۱.دوره تحصیل تفقه عام که در حدود ۲۰ سال طول می کشد و طلبه در طی آن در منقول و معقول به توانمندی لازم برای فهم فقیهانه ی دین دست می یابد. ۲.دوره دوم که دوره انذار و اقدامات دینی است این ممکن است در قالب تولید علم در تخصص های نوپدید باشد که شخص با صلاحیت هایی که در دوره نخست کسب کرده می تواند نظریات دینی در عرصه های جدید را کشف کند و ممکن است به صورت فعالیت تبلیغی و.... باشد که شخص قادر است تبیین صحیحی از دین برای مخاطبین ارایه کرده و در راستای تحقق اسلام و تمدن اسلامی ، به روش عالمانه و صحیح قدم بردارد.
بنابراین بسیاری از علوم جدید مثل شاخه های روان شناسی، اقتصاد ، علوم سیاسی و.... که در شناخت دین تاثیر ندارند بلکه نتیجه شناخت دین قرار می گیرند(دقت کنید) در دوره نخست تحصیل نمی شوند بلکه در دوره دوم در صورت نیاز جامعه مورد بررسی قرار می گیرند آن هم با اولویت بندی
۳.اجتهاد مدنظر ، اجتهاد متجزی است مثلا در علوم ادبی از قبیل صرف نحو و بلاغت اجتهاد مطلق لازم نیست و اجتهاد متجزی کفایت می کند به این معنا که در مسائلی که در شناخت دین تاثیر دارد باید مجتهد باشد و هکذا در اصول. و در فلسفه نیز باید قدرت اثبات یا ابطال مساله عقلیه را پیدا کند( و التفصیل فی محله)
آقای #رضا_بابایی که اخیرا در کانال از او یاد شد سحرگاه امروز به دیار باقی شتافت.فارغ از دیدگاه های این نوسنده زحمت کش حوزه علمیه قم ، مطالعه کتاب #بهتر_بنویسیم ایشان را به همه دوستان توصیه می کنم خصوصا آن ها که اهل نوشتن هستند.