#کوتاه_ولی_پرمغز_و_موثّر
❇️ طلبه ی مستعدّ و پرتلاش باید به فکر جامعیّت در علوم موثّر در فهم دین ( علوم اسلامی ، علوم حوزوی) باشد و حتّی الامکان به قدرت اجتهاد در همه آنها دست یابد تا بتواند به شناخت صحیح و کامل دین دست یافته در راه تحقّق تمدن اسلامی قدم بردارد. نگاه های تک بعدی همیشه خسارت به بار آورده و می آورد.
به جهت آشنایی با آن چه مدنظر دارم می تونید مقاله ی "اجتهاد فرارشته ای، راز اصلی موفقیّت آیه الله شهید مطّهری" را مطالعه کنید.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.
#اساتید
#استاد_حشمت_پور (۱)
یکی از مهمترین نعمت هایی که خداوند بر این کمترین منت نهاده ، توفیق آشنایی با استاد محمدحسین حشمت پور و استفاده از محضر نیک ایشان است، سخن در فضائل و خصال این اندیشمند فرهیخته بسیار است ، بنده در این چند سالی که خوشه چین خرمن معرفتش بوده ام درس های فراوان آموخته و خاطرات فراوان دارم. به لطف حق مواردی را تدریجا عرض خواهم کرد.
#پاسخ
سلام علیکم
منکر گسترش روزافزون علوم نیستم اما سه مطلب را باید مد نظر داشت:
۱.ماها - به مقتضای طلبه بودن- در تمام فعالیت های علمی ای که در آینده می خواهیم انجام دهیم محور کارمان کتاب و سنت است و یک سری علوم در نحوه ی شناخت این دو موثر اند پس باید در آن ها مجتهد باشیم والا دریافت محققانه دین صورت نمی گیرد و در مسائل نوپدید هم عاجز خواهیم بود.
۲.ما دوران زندگی طلبه را به دو مرحله کلی تقسیم می کنیم: ۱.دوره تحصیل تفقه عام که در حدود ۲۰ سال طول می کشد و طلبه در طی آن در منقول و معقول به توانمندی لازم برای فهم فقیهانه ی دین دست می یابد. ۲.دوره دوم که دوره انذار و اقدامات دینی است این ممکن است در قالب تولید علم در تخصص های نوپدید باشد که شخص با صلاحیت هایی که در دوره نخست کسب کرده می تواند نظریات دینی در عرصه های جدید را کشف کند و ممکن است به صورت فعالیت تبلیغی و.... باشد که شخص قادر است تبیین صحیحی از دین برای مخاطبین ارایه کرده و در راستای تحقق اسلام و تمدن اسلامی ، به روش عالمانه و صحیح قدم بردارد.
بنابراین بسیاری از علوم جدید مثل شاخه های روان شناسی، اقتصاد ، علوم سیاسی و.... که در شناخت دین تاثیر ندارند بلکه نتیجه شناخت دین قرار می گیرند(دقت کنید) در دوره نخست تحصیل نمی شوند بلکه در دوره دوم در صورت نیاز جامعه مورد بررسی قرار می گیرند آن هم با اولویت بندی
۳.اجتهاد مدنظر ، اجتهاد متجزی است مثلا در علوم ادبی از قبیل صرف نحو و بلاغت اجتهاد مطلق لازم نیست و اجتهاد متجزی کفایت می کند به این معنا که در مسائلی که در شناخت دین تاثیر دارد باید مجتهد باشد و هکذا در اصول. و در فلسفه نیز باید قدرت اثبات یا ابطال مساله عقلیه را پیدا کند( و التفصیل فی محله)
آقای #رضا_بابایی که اخیرا در کانال از او یاد شد سحرگاه امروز به دیار باقی شتافت.فارغ از دیدگاه های این نوسنده زحمت کش حوزه علمیه قم ، مطالعه کتاب #بهتر_بنویسیم ایشان را به همه دوستان توصیه می کنم خصوصا آن ها که اهل نوشتن هستند.
#اساتید
#استاد_حشمت_پور (۲)
در یکی از روزها آقای #موسوی_گرگانی سابق الذکر در ضمن توصیه به تقوا و ورع ،داستانی از آقای حشمت پور نقل کرده و فرمودند: "آقای حشمت پور که از دوستان ما هستند[به نظرم هر دو درس ادیب نیشابوری را شرکت می کرده اند و بعد در قم درس علامه استاد حسن زاده آملی] در مسافرتی که با قطار از مشهد به قم داشتند متوجه می شوند در کوپه آنها خانمی وجود دارد [که گویا مقید به پوشش شرعی نبوده و یا مسیر طولانی سفر ،رعایت حجاب را بر ایشان دشوار می کرده و....]، آقای حشمت پور در آن سفر از شب تا صبح در راهرو قطار قدم می زنند و در کوپه نمی ماند تا زره ای و برای لحظه ای چشمشان به آن زن نیفتد."
این اولین آشنایی حقیر با استاد حشمت پور بود و هرچه بیشتر با ایشان آشنا شده و ارتباط نزدیک تر پیدا کردم درجات تقوای ایشان بیشتر بر من روشن گردید.حفظه الله من جمیع البلایا.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.