eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 شرافت ماه رجب 📚 المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان‌الله‌علیه) #️⃣ #️⃣
4⃣ جلسه چهارم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۲۲ تا ۴۰ (احکام اوقات نماز، ترتیب نمازها، و نما،های مستحبّ)
جلسه ۴. نماز، احکام اوقات نماز (مسأله ۲۲ تا ۴۰ رساله نماز و روزه). ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
11.66M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهارم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه: "مضامین صحف ابراهيم" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله؛ «فَمَا كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ)؟» قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «كَانَتْ أَمْثَالاً كُلُّهَا؛ أَيُّهَا اَلْمَلِكُ اَلْمُسَلَّطُ اَلْمُبْتَلَى إِنِّي لَمْ أَبْعَثْكَ لِتَجْتَمِعَ اَلدُّنْيَا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَ لَكِنِّي بَعَثْتُكَ لِتَرُدَّ عَنِّي دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ؛ فَإِنِّي لاَ أَرُدُّهَا، وَ إِنْ كَانَتْ مِنْ كَافِرٍ أَوْ فَاجِرٍ فُجُورُهُ عَلَى نَفْسِهِ.» 🖊 شرح حدیث: ✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر 🌱 از مضامين صحف ابراهيم (عليه‌السّلام) سؤال می‌كند: 🍃 حضرت (صلّی الله عليه‌وآله) می‌فرماید: صحف ابراهيم تعبيرات تمثيلی و مثال‌ها بود، نصايحی بود در لباس و شيوه مثال، از جمله آن‌ها اين بود: 🌱 ای ملک مسلّطی كه به امور مردم ابتلاء پيدا كردی! من تو را براى جمع كردن دنيا و گردآورى زخارف دنيا براى خودت بر نيانگيختم. چون همه حوادث عالم معلول اراده الهی است. همه انسان‌ها و همه ذرات عالم در هر جايى كه هستند خارج از اراده و قدرت الهى نيستند، لذا به فرمانروا خطاب مى‌شود: "تو كه در سلسله تقديرات الهى قرار گرفته، و به اين منصب نائل شدى، نبايد هدفت جمع مال باشد، وظيفه اصلى حاكمان اين است كه رفع ظلم كنند." ❌ اين ابتلاء همیشگى جوامع بشری است كه بعضى از مردم بر بعض ديگر طغيان می‌كنند، و ستم روا می‌دارند، تو بايد مانع اين بشوی. ❇️ از نگاه دين، رسالت حاكمان عبارت است از اقامه عدل، و رفع ظلم از مظلومين، اگرچه كافر يا فاجر باشد. 🌱 من دعاى او و تظلّم او را ردّ نخواهم كرد، و ترتيب اثر خواهم داد. فجور و گناه او مانع نمى‌شود از اين‌كه خداى متعال به او توجّهی نكند، هر چند او سزای فجور خود را خواهد ديد، لكن در تنظيم روابط انسان‌ها در اين عالم چون بايد عدل برقرار باشد، بنابراين اگر ظلمی انجام بگيرد حتّی نسبت به يک فاجر و كافر و او از خداى متعال شكوه‌ای بكند، شكوه او رد نخواهد شد. ✅ اينجا مخاطب مَلِك و پادشاه است، اما مراد فرمانرواست. ◀️ فرمانروای در هر حيطه‌ای، شما هم در محيط قضاوت تان، در محيط كارتان يک فرمانروا هستيد، اين معنا در مورد همه كسانى كه به نحوى مسئوليت دارند صادق است، كه بایستى در محيط كار و محيط عيش خودشان و زندگى خودشان نگذارند به كسى ستم شود، و بدانند كه نفرين و شكايت مظلوم پيش خداى متعال ردّ نخواهد شد. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۵۷ مکاسب محرّمه)
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. حکم تکلیفی و وضعی را در مسأله ذیل مشخص نمایید. (مسأله ۲۴) کسی که به اندازۀ خواندن یک رکعت از نماز وقت دارد، باید نماز را به نیّت ادا بخواند، ولی نباید عمداً نماز را تا آن وقت به تأخیر بیندازد.) ۲. ترتیب بین نماز ظهر و عصر چه نوع شرطی است (واقعی، علمی، ذُکری)؟ تبیین نمایید.
5⃣ جلسه پنجم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۴۱ تا ۵۵ (احکام نماز: ۱. قبله، ۲. پوشش)
جلسه ۵. نماز، قبله (مسأله ۴۱ تا ۵۵ رساله نماز و روزه). ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
8.73M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه پنجم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه: "توصیه‌ی پیامبر اکرم به ابوذر" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي! قَالَ: «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَلله، فَإِنَّهُ رَأْسُ أَمْرِكَ كُلِّهِ» فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ ذِكْرِ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؛ فَإِنَّهُ ذِكْرٌ لَكَ فِي اَلسَّمَاءِ، وَ نُورٌ فِي اَلْأَرْضِ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ جناب ابوذر در ادامه سؤال‌ها از نبیّ مكرّم (صلّی الله‌ عليه‌ و آله) طلب توصيه مى‌كند؛ يا رسول‌الله؛ به من توصيه‌ای كنيد! 1⃣ أوصيك ب‍ِتَقوى الله اولين وصيّت حضرت وصيّت به تقوا است. رأس همه امور تو تقوا باشد، مايه نجات تو در دنيا و آخرت تقواست، مايه قبولى همه كارها و عبادات تقواست «إنّما يتقبّل الله من المتّقين»، 🌱 تقوا عبارت است از مراقبت از خود، انسان در زندگى مثل آدم مست و خواب حركت نكند، بفهمد چه می‌كند، مراقب حركات خود باشد كه از چارچوب و محدوده شرع و امر و نهی الهى خارج نشود، همين مراقبت تقواست، گاهى هم ممكن است در عين مراقبت، از انسان يك لغزشی، خطايی سر بزند، لكن اگر تقوا نبود مثل ماشينی كه فرمانش بريده باشد، از كنترل خارج شود و به جدول بزند. تقوا، يعنى فرمان را داشته باشيد! اين لگام سركش اسب نفس در دستتان باشد، اين معناى تقواست. بايد تمرين كنيم، بهترين وقت تمرين هم همين ايّام جوانى است؛ زيرا هم در جوانى تحصيل آن آسان است، هم ماندگار، اثرش مى‏ماند، انسان زبانش را، چشمش را، دل خود را مراقب باشد. 2⃣ عليك بتلاوة القرآن تلاوت قرآن با توجه به معانى آن چنانكه در روايات وارد شده، گويی خداى متعال دارد با شما حرف می‌زند، این‌طوری قرآن را بخوانيد! عزيزان من! قرآن خواندن را ترك نكنيد! هيچ روزى بر شما نگذرد مگر اينكه مقدارى تلاوت قرآن بكنيد هر چند كم. در روايات ما در هر روز تلاوت حداقل پنجاه آيه سفارش شده است، اما اگر پنجاه آيه نشد، دو آيه هم بخوانيد، غنيمت است. قرآن خواندن هر روز را هرگز ترک نكنيد. سرّی در اين تلاوت قرآن است. 3⃣ و ذكر الله توصيه بعدى اين است كه خدا را ذاكر باش. ذكر، اعمّ است از ذكر لسانی، و ذكر قلبى؛ البته لسانی تنها كه فقط لقلقه لسان باشد و به كلّی انسان ساهی و غافل باشد، بعيد است اثرى داشته باشد، امّا ذكر قلبى بدون لسان، داراى تأثيراتی است. اگر هر دو با هم باشد خيلى بهتر است. ذكر الهى مايه ياد در آسمان‌هاست پيش ملائكه، پيش قدّيسين، پيش ارواح طيّبه، و نور في الأرض. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۱ مکاسب محرّمه).
🌕 آیه تعیین قبله "قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ، فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا، فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَ حَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ، وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ، وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ" (البقرة - ۱۴۴) ﻧﮕﺎﻩ‌ﻫﺎی ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺁﻣﻴﺰﺕ ﺑﻪ‌ﺳﻮی ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﻭﺿﻮﺡ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻴﻢ! ﺍﻛﻨﻮﻥ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﺳﻮی ﻗﺒﻠﻪ‌ﺍی ﺑﺮمیﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺩﺍﺭی. ﭘﺲ، ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﻪ‌ﻃﺮﻑ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﺮﮔﺮﺩ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﺑﻪ‌ﻃﺮﻑ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﺪ. ﺍﻫﻞ‌ﻛﺘﺎﺏ میﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻗﺒﻠﻪ ﻛﺎﺭِ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ بیﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ. ◀️ مسأله ۷۸۴. اگر براي پيدا كردن قبله وسيله اي ندارد، يا با اين كه كوشش كرده گمانش به طرفى نمی‌رود، چنانچه وقت نماز وسعت دارد بايد چهار نماز به چهار طرف بخواند(۱)، و اگر به اندازه چهار نماز وقت، بايد به اندازه‌ای كه وقت دارد نماز بخواند، مثلاً فقط به اندازه يک نماز وقت دارد، بايد نماز را به هر طرفى كه می‌خواهد بخواند، و بايد نمازها را طورى بخواند كه يقين كند يكى از آن‌ها رو به قبله بوده، يا اگر از قبله كج بوده، به طرف دست راست و دست چپ قبله نرسيده است. (۱) (خوئی، بهجت، تبريزی، سيستانی، زنجانی، مکارم:) نماز خواندن به يك طرف (زنجاني: كه احتمال مي‌دهد قبله است) كافي است، و احتياط مستحب آن است كه چنانچه وقت نماز وسعت دارد، چهار نماز به چهار طرف بخواند. 📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. کسی که برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد، و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌‌رود، باید چه‌ کند؟ (نظر مقام معظّم رهبری) الف) بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند ب) نماز خواندن به یک طرف کافی است ج) باید چهار نماز به چهار طرف بخواند د) باید آن‌قدر نماز بخواند که یقین کند رو به قبله بوده است ۲. میزان پوشش لازم مرد در نماز را بیان نمایید.
🌺 شهر الله الأصبّ (خصوصیّت ماه رجب) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
6⃣ جلسه ششم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۵۶ تا ۶۳ (احکام نماز: شرایط پوشش: پاک بودن)
جلسه ۶. نماز، پوشش (مسأله ۵۶ تا ۶۳ رساله نماز و روزه). ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ .mp3
6.06M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ششم: "جهاد، رهبانيّت امت پيامبر" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالْجِهَادِ؛ فَإِنَّهُ رَهْبَانِيَّةُ أُمَّتِي» 🖊 شرح حدیث: ✳️ دنباله وصايای قبلى، جناب ابوذر عرض مى‌كند: باز هم بفرما! 🍃 دل مشتاق، سيراب نمى‏شود، و مايل است همين‌طور از پيامبر (صلّی الله عليه‌ و آله) بشنود. ❇️ حضرت با عبارت بسيار زيبايی دستور جهاد مى‏دهند، جهاد كن! برو به جهاد؛ زيرا جهاد رهبانيّت اُمّت من است. 🌱 مسيحيان خودشان رهبانيت را انتخاب كردند، خداى متعال اين كار را براى آن‌ها لازم نكرده بود، «و رَهبانيّةً ابتدعوها ما كتبناها عليهم» (سوره مبارکه حدید - آیه ۲۷) رهبانيت شان اين بود كه در ديرها در حالت انزوا به عبادت و ذكر مشغول بشوند، از جامعه كناره بگيرند، البته نه به اين معنا كه تبليغ دين نكنند. 🌱 آن زمانى كه مسيحيت دين و شريعت الهى بود، مسيحيان خيلى فداكارى كردند. از جمله سفر به سرزمين‌ها و مناطق دور دست براى تبليغ و دعوت‌هاى فراوان، كه انسان آثارش را در تاريخ می‌بيند، لكن آن وقتى هم كه نمی‌توانستند تبليغ كنند، رهبانيّت را بر می‌گزیدند، اين، در مسيحيت رسم شد، اول به شكل درستى بود، به تدريج به انحراف كشيده شد 🌱 تا زمان پيامبر (صلّی الله عليه‌ و آله) كه ششصد سال و اندی از بعثت حضرت مسيح گذشته است، و اقلّاً سيصد، چهارصد سالى است كه آن دين دچار انحراف شده، و رهبانيت هم به اين سرنوشت دچار شده است، ولى هنوز رهبانيت هست، اينجا حضرت مى‏فرمايند: می‌خواهيد رهبانيّت بكنيد؟ اين را دوست می‌دارید؟ 🍃 برويد جهاد! جهاد همين رهبانيّت است. 🌱 جهاد يعنى انسان از خانه و زندگى، فرزند، پدر، مادر، همسر، و از همه محبوبان خودش را منعزل بكند، و به سمت سختی‌ها برود، در زمستان روى كوه‌هاى پربرف كردستان، در تابستان در گرمای سوزان خوزستان، خودش را در راه مجاهدت و در معرض شهادت قرار بدهد، اين چقدر زيباست! 🌱 وقتی كه جهاد مطرح نيست، رهبانيت نداريم، ما گوشه‌گيرى و منزوی شدن و از مردم قهر كردن و به كوه‌ها پناه بردن، اين حرف‌ها را نداريم. با مردم باشيد! معاشرت كنيد! اسلام دين اجتماع، دين معاشرت است، رهبانيّت می‌خواهيد، جهاد كنيد، هرجا جهاد بر پاست آنجا رهبانيّت است. 🍃 البته جهاد به معناى اعمّ آن، اعمّ از قتال، هر نوع جهاد در راه خدا، 🌱 در مبارزات غير قتالی، هم رهبانيّت هست، فرض كنيد! عالمى از حوزه علميه قم يا از تهران، وطن و محل شغل و زندگى خودش، منقطع بشود، برود در فلان روستا، نقطه دوردست كشور، و مشغول تبليغ دين، تعليم معارف الهی و فقه اسلامی بشود. اين هم يک نوع رهبانيّت است. آن‌كه مايل به رهبانيّت است، آنجا برود، رهبانيّت بكند. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۲ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ششم: نکات تکمیلی 🌕 صحيحة ثانیة زرارة از امام باقر (علیه‌السّلام) 1⃣ نسیان: تطهیر و اعاده نماز ❓ وَ نَسِيتُ أَنَّ بِثَوْبِي شَيْئاً، وَ صَلَّيْتُ، ثُمَّ إِنِّي ذَكَرْتُ بَعْدَ ذَلِكَ؟ 🍃 قَالَ: تُعِيدُ اَلصَّلاَةَ، وَ تَغْسِلُهُ 2⃣ علم اجمالی: تطهیر و اعاده نماز ❓قُلْتُ: فَإِنْ لَمْ أَكُنْ رَأَيْتُ مَوْضِعَهُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ، فَطَلَبْتُهُ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَيْهِ، فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَجَدْتُهُ؟ 🍃 قَالَ: تَغْسِلُهُ، وَ تُعِيدُ اَلصَّلاَةَ 3⃣ ظنّ به برخورد نجاست، و نیافتن نجاست: تطهیر، و صحت نماز ❓قُلْتُ: فَإِنْ ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَصَابَهُ وَ لَمْ أَتَيَقَّنْ ذَلِكَ، فَنَظَرْتُ، فَلَمْ أَرَ شَيْئاً، ثُمَّ صَلَّيْتُ فَرَأَيْتُ فِيهِ؟ 🍃 قَالَ: تَغْسِلُهُ، وَ لاَتُعِيدُ اَلصَّلاَةَ. 4⃣ استصحاب: بناگذاری بر حالت سابق ❓قُلْتُ: وَ لِمَ ذَاكَ؟ ✅ قَالَ: لِأَنَّكَ كُنْتَ عَلَى يَقِينٍ مِنْ طَهَارَتِكَ، ثُمَّ شَكَكْتَ؛ فَلَيْسَ يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَنْقُضَ اَلْيَقِينَ بِالشَّكِّ أَبَداً 🟢 *متن کامل شعر معروف از کتاب  معراج السعاده ملا احمد نراقی* آن‌کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گردون بجهاند آن‌کس که بداند و نداند که بداند با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند آن‌کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به مقصد برساند آن‌کس که نداند و بخواهد که بداند جان و تن خود را ز جهالت برهاند آن‌کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند آن‌کس که نداند و نخواهد که بداند حیف است چنین جانوری زنده بماند 🌕 قاعده طهارت: موثقة عمار بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْه اَلسَّلاَمُ) فِي حَدِيثٍ قَالَ: "كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ؛ فَإِذَا عَلِمْتَ فَقَدْ قَذِرَ، وَ مَا لَمْ تَعْلَمْ فَلَيْسَ عَلَيْكَ." 📚@doros_howze_asghari
🌺 شهر الله الأصمّ؛ ماه نشنیدن بدی (فضیلت ماه رجب و اغتنام فرصت) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
7⃣ جلسه هفتم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۶۴ تا ۸۸ (احکام نماز: شرایط پوشش)
جلسه ۷. نماز، شرایط پوشش (مسأله ۶۴ تا ۸۸ رساله نماز و روزه). ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ .mp3
9M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه هفتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه هفتم: "صمت، سکوتِ مدبّرانه و عاقلانه" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ إِلاَّ مِنْ خَيْرٍ؛ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيْطَانِ عَنْكَ، وَ عَوْنٌ لَكَ عَلَى أُمُورِ دِينِكَ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🍃 صمت با سكوت فرق دارد. 🍃 صمت، سكوتِ مدبّرانه و عاقلانه است، نه اينكه انسان از روى تنبلی يا ناتوانى يا موقع‌نشناسی سكوت كند، اين را صمت نمی‌گویند، صمت يعنى: سكوت حساب شده. 🌱 فرمود: بر تو باد به صمت، مگر آن جايى كه در كلام خيری وجود داشته باشد، كه طبعاً صمت هم در اينجا صدق نمى‌كند، ولى عبارت، عبارت بليغ و گويايی است. 1⃣ اين سكوت موجب می‌شود كه شيطان از تو دور بشود. 2⃣ كمك مى‌كند به تو در امر دين؛ حرف‌هاى زيادى، بی تأمّل حرف زدن، شيطان را بر دل انسان مسلّط مى‌كند، علاوه بر اين‌كه از امور دين هم انسان را دور مى‌كند، يكى از امور دين صدق است، يكى سلامت در نيّت است، يكى نُصح در مقام گفتار است، وقتى كه صمت نبود، اين‌ها هم به كلّی پايمال می‌شوند. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۳ مکاسب محرّمه).
🌺 ماه رجب و شب‌زنده‌داری (ماه رجب و منادی آن را بزرگ بشمارید) 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
8⃣ جلسه هشتم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۸۹ تا ۱۱۳ (احکام نماز: شرایط پوشش و مکان نمازگزار)
🌺 حدیث جلسه ۸: "نگاه به پايين‌تر از خود در امور دنیوی" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اُنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ تَحْتَكَ، وَ لاَ تَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ؛ (فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرِيَ نِعْمَةَ اَلله عَلَيْكَ)» ◀️ در مسائل دنيوی و شخصی، به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن، و به كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! زیرا زمینه‌ساز این‌است که نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری. 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🍃 اين، يک دستور عامّی است كه در مرحله اول آرامش و آسايش خيال براى انسان به وجود می‌آورد، و در مرحله دوم او را از شحّ، كه عبارت از حرص و بخل است، مصون و محفوظ می‌دارد: «و مَن يوقَ شُحَّ نفسِه فأولئك هم المُفلحون» (سوره مبارکه تغابن - آیه ۱۶). 🍃 حضرت (صلّی الله‌عليه‌وآله) مى‏فرمايند: در مسائل دنيوی، در امور زندگى، به آن كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن! 🌱 چون نفس انسان سیری‌ناپذیر است، اين هم يكى از رازهای الهى است كه در هيچ مرحله‌اى نفس انسان قانع نيست. ❇️ اين خصوصيت نفس انسانى اگر درست هدايت بشود حركت او به سوى كمال هيچ‌وقت متوقف نخواهد شد، به هر نقطه‌اى كه می‌رسد، بالاترش را می‌خواهد، ولی وقتی صحيح هدايت نشد، محصور به امور مادى خواهد شد، و اين چيز خطرناكی است. 🌱 كسى كه در منزل اجاره‌اى زندگى مى‌كند، مايل است يک منزل ملكی داشته باشد، اگرچه يک اتاق داشته باشد. 🌱 منزل ملكی را تهيه مى‌كند، بعد كه آن شور و عطش اوليه فرو نشست، نگاه مى‌كند، می‌بيند منزل رفقايش سه اتاق يا چهار اتاق دارد، می‌رود سراغ تبديل آن به احسن، مى‌گويد: اگر اين تهيه بشود، من هيچ مشكلى ندارم، 🌱 آن كه تهيه شد، بيشترش را می‌خواهد. 🍃 اين نفس انسانى است، در همه امور همين‌طور است، در امور مادى محسوس و نامحسوس، نامحسوس مثل مقام و شأن، هميشه يک چيزى بالاتر و پست عالی‌تر را طلب مى‌كند. ❇️ البته در مسائل معنوى اين عطش و غريزه سیری‌ناپذیر خوب است. در تحصيل علم، تقوا، تخلّق به مكارم اخلاقى، و در مسير توحيد و سلوک إلى الله، خوب و پسنديده است كه انسان به بالاتر از خود نگاه كند، بگويد كم است، عطش او بيشتر بشود، از اين غريزه در آنجا استفاده كردن خوب است. اين موتور را در آن راه و مسير به كار انداختن بسيار مطلوب است. ❌ اما در مسائل مادى به حرص منتهى می‌شود. اگر جلوى اين حس زياده‌خواهى را نگيريد، به هر چه برسيد، سيری ندارد. اين حس را بايد در درون سركوب كرد، راهش هم همين است، نگاه كنيد به مادون خودتان. 🌱 شما الآن خانه اجاره‌اى می‌نشینید، نگاه كنيد به آن كسى كه، در به در، دنبال خانه اجاره‌اى مى‌گردد، پيدا نمى‌كند. پس شما خيلى وضع بهترى داريد، 🌱 يا خانه‌اى ملكی داراى دو اتاق داريد، نگاه كنيد به آن كسى كه در خانه اجاره‌اى است، صاحب‌خانه‌اش مرتّب مى‌گويد يا بايد اجاره را زياد كنی، يا بايد تخليه كنی! 🍃 به او نگاه كنيد تا نعمت و لطف خدا را بر خودتان، احساس كنيد تا بدانيد آنچه داريد كم نيست. ⛔️ البته بعضى از ما مسلمان‌ها اشتباه كرديم، عده‌اى هم از دشمنان ما همين اشتباه را أخذ كردند، كه: قناعت موجب شده مسلمانان به جاهاى بالا نرسند. ❌ نه، اين، مربوط به مسائل شخصی است. آن هم مسائل دنيوی شخصى، كه هرچه قانع‌تر، هرچه كم‌خواه‌تر بهتر، ✅ نه در مسائل عمومى، نه در مسائل علمى، نه در مقامات اُخروی، در كسب علم به هيچ حدّش قانع نشويد! در تحقيق به هيچ حد قانع نشويد. كسى جلوى اين‌ها را نگرفته است. ❌ جلوى زياده‌خواهى مادى براى خود را گرفته، يعنى همان چيزى كه امروز منشأ همه فسادها و همه جنگ‌هاى دنيا است كه براى خود می‌خواهند. 🌱 براى پيشرفت علم كه جنگى وجود ندارد. ❌ برای تصرف منابع نفتی و بازارهاى تسليحاتی به نفع فلان كمپانی است كه جنگ پيش مى‌آيد، برای مسائل شخصی است. ✅ بنابراين، آن‌چه در اين روايت، و در روايات مشابه در باب قناعت گفته شده، فقط در مسائل شخصی است. آن هم بخش مادى قضيه. در بخش معنوى مطلقاً چنين چيزى نيست. ❇️ اين، نگاه به ما دون، نه ما فوق، زمينه‌ساز اين است كه: "نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری." 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۴ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه هشتم: نکات تکمیلی ◀️ لباس نمازگزار 5⃣ لباس مرد از طلا نباشد 🌕 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): "لاَ تَخَتَّمْ بِالذَّهَبِ؛ فَإِنَّهُ زِينَتُكَ فِي اَلْآخِرَةِ". 6⃣ لباس مرد از ابریشم خالص نباشد 🌕 وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ قَالَ: ❓كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَسْأَلُهُ هَلْ يُصَلَّى فِي قَلَنْسُوَةِ حَرِيرٍ مَحْضٍ أَوْ قَلَنْسُوَةِ دِيبَاجٍ؟ 🍃 فَكَتَبَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): "لاَ تَحِلُّ اَلصَّلاَةُ فِي حَرِيرٍ مَحْضٍ". ◀️ مکان نمازگزار 4⃣ از قبر پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام (عليه‌السّلام) جلوتر نباشد 🍃 مسأله ۸۸۴. انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبر پيغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) و امام (عليه‌السّلام) نماز نخواند، و چنان‌چه نماز خواندن بی‌احترامی باشد حرام است، ولى نماز باطل نيست. [امام‌خمینی‌ (رحمه‌الله)] 🌱 [آیت‌الله سيستانى] بايد پشت به قبر پیغمبر و ائمّه (علیهم‌السّلام) در صورتى كه بی‌احترامی به آنان باشد نماز نخواند، و در غير اين صورت اشكال ندارد، ولی نماز در هر دو حال صحيح است. 🌱 [آیت‌الله مكارم] شايسته است انسان رعايت ادب كند و جلوتر از قبر پيغمبر و امام نماز نخواند، و در صورتى كه نماز خواندن هتك و بی‌احترامی باشد حرام است، و نماز هم اشكال دارد، در غير اين صورت نماز باطل نيست. 6⃣ بین زن و مرد فاصله (حداقل یک وجب) باشد 🍃 مسأله ۸۸۶. بنا بر احتياط مستحب بايد زن عقب تر از مرد بايستد، و جاى سجده او از جاى ايستادن مرد كمي عقب تر باشد. [امام‌خمینی‌ (رحمه‌الله)] 🌱 [آیت‌الله سيستانى] بايد بنا بر احتياط لازم زن عقب تر از مرد بايستد، اقلاً به مقداری كه جاى سجده او برابر جاى دو زانوی مرد در حال سجده باشد. 🌱 [آیت‌الله مكارم] بايد در نماز، زن عقب‌تر از مرد بايستد، و جاى سجده او از جاى سجده مرد كمى عقب‌تر باشد، و الّا نماز باطل است؛ در اين حكم محرم و غير محرم تفاوتي ندارند. ✅ ولى اگر ميان مرد و زن ديوار يا پرده و مانند آن باشد يا به اندازه ده ذراع (تقريباً پنج متر) فاصله باشد اشكال ندارد. 📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. شرط "لباس مرد از طلا نباشد" چه نوع شرطی است؟ الف) شرط واقعی ب) شرط علمی ج) شرط ذُکری د) گزینه ب و ج ۲. به نظر مقام معظّم رهبری "شرکت در نماز جماعتی که واسطه‌ی اتصالِ مردان، زنان بدون پرده و حائل هستند" چه حکمی دارد؟ الف) بنابر احتیاط مستحب اعاده شود ب) بنابر احتیاط لازم باطل است ج) نماز باطل است د) اگر یک وجب فاصله باشد صحيح است