جلسه ۱. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي؛ ج۳، ص ۳۴۵. مسألة، و من شروط المتعاقدین أن يكونا مالكين. ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.03M
🌺 حدیث جلسه ۱: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِي:
«يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ؛
وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلاَّ بِالتَّوَاضُعِ، وَ اَلتَّخَشُّعِ، وَ اَلْأَمَانَةِ، وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اَللهِ، وَ اَلصَّوْمِ، وَ اَلصَّلاَةِ، وَ اَلْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ اَلتَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ اَلْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ اَلْمَسْكَنَةِ وَ اَلْغَارِمِينَ وَ اَلْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ، وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ كَفِّ اَلْأَلْسُنِ عَنِ اَلنَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي اَلْأَشْيَاءِ.»
🖊 شرح حدیث:
❓آيا كسانى كه آئين تشيع را قبول كردند، به همين اكتفا مىكنند كه بگويند ما اهل بيت را دوست داريم، محب اهل بيت هستيم،
آيا همين براى شيعه بودن كافى است؟
🍃 سوگند به خدا شيعه ما نيست، مگر آن كسی كه تقواى الهى و طاعت الهى را پيشه كند،
البته اعتقاد به امامت آن بزرگواران شرط اصلى است، لكن كافى نيست.
🍃 سپس فرمود: شيعه را به اين صورت میشناختند،
لابدّ در زمان حضرت سجاد و حسنين (عليهم السلام) چنين وضعی بوده است،
میفرماید: «ما كانوا يعرفون»
شيعه شناخته نمیشد مگر با اين خصوصيات،
يعنى در جامعه هر كس با اين خصوصيات بود، مردم میگفتند: "هذا من شيعة اهل البيت"،
به هم نشان میدادند، معرفى میكردند كه اين شيعه است، از رفتارش پيداست.
❇️ آن خصوصيّت عبارت بود از:
1⃣ تواضع و تخشّع،
تخشّع يعنى در مقابل پروردگار و در عبادت شان اهل خشوع بودند.
2⃣ و الأمانة: در رفتارشان با ديگران، مردمان امينی بودند.
3⃣ و كثرة ذكر الله
4⃣ و الصوم
5⃣ و الصلوة
6⃣ و البّر بالوالدين
7⃣ و التعهّد للجيران من الفقراء، و اهل المسكنة، و الغارمين، و الايتام،
نسبت به رسيدگی به همسايگان و مستمندان متعهّد بودند.
8⃣ و صدق الحديث، مردمان راستگويی بودند.
9⃣ و تلاوة القرآن، با قرآن و تلاوت آن مأنوس بودند.
🔟 و كفِّ الالسن عن الناس إلّا من خيرٍ،
زبان به آزار و غيبت اين و آن باز نمىكردند، اگر در مورد كسى صحبت میكردند، به خير او صحبت میكردند.
1⃣1⃣ و كانوا امناء عشائرهم في الاشياء.
در همه چيز در بين عشيره و فاميل خودشان جزو امناء محسوب میشدند.
✅ شيعه با اين صفات شناخته میشد،
رفتار او اين را نشان میداد،
گرچه به زبان اظهار تشيع نكرده بود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۲۹ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۰ مکاسب محرّمه).
محدوده های مطالعاتی (خودخوان) المکاسب.pdf
13.53M
محدوده مطالعاتی مکاسب
جلسه ۱. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۰. الأوامر... الفصل الثاني في ما يتعلق بصیغة الأمر. ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
8.37M
🎙جلسه ۱. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر
ج۱، ص ۱۰۰؛ الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
📆 دوشنبه؛ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱: «روح الهی در وجود مؤمن»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنِ اِبْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ قَالَ:] دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
[فَقَالَ لِي: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ اَلْمُؤْمِنَ «بِرُوحٍ مِنْهُ» تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ، يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي؛
وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ، وَ يَعْتَدِي؛
فَهِيَ مَعَهُ تَهْتَزُّ سُرُوراً عِنْدَ إِحْسَانِهِ، وَ تَسِيخُ فِي اَلثَّرَى عِنْدَ إِسَاءَتِهِ؛
فَتَعَاهَدُوا عِبَادَ اَللَّهِ نِعَمَهُ بِإِصْلاَحِكُمْ أَنْفُسَكُمْ تَزْدَادُوا يَقِيناً، وَ تَرْبَحُوا نَفِيساً ثَمِيناً]
«رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَأً هَمَّ بِخَيْرٍ فَعَمِلَهُ، أَوْ هَمَّ بِشَرٍّ فَارْتَدَعَ عَنْهُ.
ثُمَّ قَالَ: نَحْنُ نُؤَيِّدُ اَلرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ، وَ اَلْعَمَلِ لَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 دنبالهی حديث جلسهی قبل،
میفرماید: رحمت خدا بر آن انسانی که همّت بگمارد بر کار نیکی و آن را عمل کند.
گاهی انسان همّت میگمارد و عمل نمیکند!
البته خود این همّتگماشتن، یک حسنه است، لکن این حسنه آن وقتی کامل میشود که انسان به عمل برسد.
🍃 رحمت خدا بر آن انسانی که همّت میکند به کار بدی، لکن با ذکر خدا و توجّه به خدای متعال، از آن مرتدع میشود، از آن دست میکشد.
در يكى از دعاهای صحیفه سجّادیه دربارهی وسوسهی شیطان میفرماید: "به من کمک کن بکثرة الدّعاء". خود این کثرت دعا و توجّه و تذلّل عند الله و توسّل پروردگار، شیطان را از انسان دور میکند.
خود این یکی از عوامل مصونیت و سلامت انسان است.
🍃 در ادامه ميفرمايد: آن روحی را که خدای متعال در انسان مؤمن قرار داده است که به او در كارها کمک میکند، ما آن روح را در وجود خودمان با طاعت تقویت و تأیید میکنیم؛ یعنی رابطهی متعاکِس است؛
آن روح به شما کمک میکند به اینکه بتوانید طاعت انجام بدهید،
وقتی طاعت را انجام دادید، خود این انجامدادنِ طاعت، آن روح را تقویت میکند؛
اینطوری است که انسان پله پله بالا میرود.
با عملِ طاعت، آن روح تقویت میشود.
که خود آن روح، به نوبهی خود مؤیّد انسان برای طاعتِ بعدی و عملِ قربیِ بعدی است.
🍃 در روایت بعدی که از حضرت باقر (علیهالصلاةوالسلام) است، میفرماید: فی قولِ رسول الله (صلیاللهعلیهوآله): "إذا زَنَی الرّجل فارَقَه روحُ الإیمان"، با انجام این عمل، حرام بزرگ، این فاحشه، روح ایمان از او مفارقت میکند.
فرمود: این، همان روحی است که در آیۀ شریفه سورهی مجادله است: «و أیّدهم بروحٍ منه». ذاک الذی یُفارِقُه.
این، همان روحی است که با عمل گناه، از انسان دور میشود، از انسان جدا میشود، و در روايات به آن اشاره شده است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۴؛ فیض کاشانی
📆 ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ (جلسه ۳۳۸ مکاسب محرّمه)
❇️ تخریب نامزدها جهت رأی آوردن
5⃣1⃣ سؤال: آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران، اصلح می باشد، جایز است؟
✅ جواب: بیان ضوابط و شرایط و نقد کردن برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد؛ ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۲. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۰. الأوامر... الفصل الثاني في ما يتعلق بصیغة الأمر... إیقاظ. ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.94M
🎙جلسه ۲. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر: الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۰۰؛ إیقاظ
📆 سهشنبه؛ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۲: «کار نیک مخفی و گناه آشکار»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَنْدَلٍ عَنْ يَاسِرٍ عَنِ اَلْيَسَعِ بْنِ حَمْزَةَ قَالَ: كُنْتُ فِي مَجْلِسِ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أُحَدِّثُهُ، وَ قَدِ اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ خَلْقٌ كَثِيرٌ يَسْأَلُونَهُ عَنِ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ...]
«أَ مَا سَمِعْتَ حَدِيثَ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعِينَ حِجَّةً، وَ اَلْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَ اَلْمُسْتَتِرُ بِهَا مَغْفُورٌ لَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 کسی که کار نیک را، حسنه را در مقابل چشم مردم انجام نمیدهد، مستوراً عن الناس کار خیر را انجام میدهد، هفتاد برابر ارزش پیدا میکند.
🌱 البته این عددها و رقمها معنای خاص خودش را دارد.
نه اینکه هفتاد مرتبه در مقابل شصت و نه مرتبه مثلاً؛ یعنی: خیلی ارزشش بیشتر است از آنچه که مستتر نباشد.
🍂 نقطهی مقابل، كسى که گناه انجام میدهد و اذاعه میکند، يعنى گناه را آشكارا انجام میدهد، میفرماید: مخذولٌ، یعنی: خدای متعال او را کمک نمىکند.
این، بدترین چیز است.
اگر خدای متعال بنا بگذارد بر اینکه کسی را قلباً، عقلاً، لساناً، عملاً، نیتاً، همتاً کمک نکند، او بیچاره است.
🌱 مخذول یعنی خدا او را به حال خودش رها میکند.
آن هدایت الهی، حفظ و عصمت الهی در مورد این شخص، وجود ندارد.
🍂 امّا اگر کسی گناه را انجام میدهد مستتراً، آشکارا گناه را انجام نمیدهد، مغفورٌله.
البته به شرط استغفار، قابل مغفرت است.
نه اینکه به خودی خود مغفور میشود، یعنی قابل غفران است.
خدای متعال از اين گناه میگذرد، در صورتیکه استغفار کند و توبه نماید.
🛑 این، اهمیّت افشای گناه را نشان میدهد،
که چهقدر تفاوت است بین گناه مستتر و گناه آشکار.
◀️ علّت آن هم روشن است؛
چون گناه آشکار، فضا را خراب میکند، و به ديگران جرأت بر گناه میدهد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۳۹ مکاسب محرّمه)
❇️ لزوم حلالیت طلبی برای غیبت و تهمت در انتخابات
6⃣1⃣ سؤال: وظیفهی اشخاصی که در جریان انتخابات، تخلّفات تبلیغاتی از قبیل هتک حرمت اشخاص، تهمت، غیبت و مواردی از این قبیل را مرتکب شده اند، چیست؟
✅ جواب: در صورتیکه حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد باید از آنها حلالیت بطلبد، و در صورت امکان جبران نماید، مثلاً گفتههای خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۲. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي؛ ج۳، ص ۳۴۷. و إن کان الذي يقوی في النفس. ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.23M
🌺 حدیث جلسه ۲: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ لِي: يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ...
قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللهِ! مَا نَعْرِفُ اَلْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ اَلصِّفَةِ؟
فَقَالَ: «يَا جَابِرُ! لاَ تَذْهَبَنَّ بِكَ اَلْمَذَاهِبُ، حَسْبُ اَلرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلاَّهُ، ثُمَّ لاَ يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالاً؟!
فَلَوْ قَالَ: "إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اَللهِ" فَرَسُولُ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ثُمَّ لايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لايَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً،
فَاتَّقُوا اَللهَ وَ اِعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اَللهِ، لَيْسَ بَيْنَ اَللهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ،
أَحَبُّ اَلْعِبَادِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 پس از آنکه حضرت صفات شيعه را بيان فرمودند، جابر عرض مىكند كه امروز كسى را با اين خصوصيّت نمیشناسیم!
🍃 حضرت در جواب میفرمایند: ذهنت را متشطّط نكن، فكرت به اين سو و آن سو نرود، درست فكر كن!
❓آيا كافى است كه كسى فقط بگويد من على را دوست دارم، و ولايت او را قبول دارم؟!
هيچ فعلى، عملى با اين ادعاى حبّ ولايت از او صادر نشود؟ آيا اين كافى است؟!
❓حضرت يک تمثيل سادهای میکنند، میفرمایند: اگر كسى بهجای اينكه بگويد من على را دوست دارم، بگويد من پيغمبر را دوست دارم، پيغمبر (صلىاللهعليهوآله) كه بالاتر از على (عليهالسلام) است، لكن هيچ عمل به سنّت پيغمبر و دستورات او نكند آيا فايدهای دارد؟!
معلوم است كه نه، پس در مورد على (عليهالسّلام) به طريق اولى.
🍃 و بعد حضرت استنتاج میفرمایند: خداوند قوم و خويشی با كسی ندارد، ملاک اتقی بودن و عمل به طاعت الهى است، اين، ملاک محبوبيت انسان و تقرّب او پيش خداست.
✅ البته اگر چنانچه كسى اعمال را انجام بدهد، امّا محبّت اولياء الله را نداشته باشد، اين هم اهل نجات نيست، چون بزرگترين و مهمترين احكام الهى همين مسأله ولايت الله و ولايت اولياء الله و امامت است.
اگر اين را كسی قبول نكند، مهمترين فرائض الهى را عمل نكرده است، پس ولايت شرط است، امّا شرط لازم، نه شرط كافى.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۴ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۱ مکاسب محرّمه).
جلسه ۳. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۲. الأوامر... الفصل الثاني في ما يتعلق بصیغة الأمر... المبحث الثالث. ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
10.29M
🎙جلسه ۳. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۰۲؛ المبحث الثالث
📆 چهارشنبه؛ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۳: «راه بخشش گناهان بزرگ»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه؛ وَ سُئِلَ اَلصَّادِقُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰيَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ، وَ يَغْفِرُ مٰا دُونَ ذٰلِكَ لِمَنْ يَشٰاءُ»، هَلْ تَدْخُلُ اَلْكَبَائِرُ فِي مَشِيئَةِ اَللَّهِ؟
قَالَ: «نَعَمْ؛ ذَاكَ إِلَيْهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ إِنْ شَاءَ عَذَّبَ عَلَيْهَا، وَ إِنْ شَاءَ عَفَا».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این لمن یشاء که فرمود، کسانی را که مشیت پروردگار اراده کند و بر آن تعلق بگیرد، اينها را خدای متعال میآمرزد، آیا این «غفران» شامل گناهان کبیره هم هست؟ یا فقط صغائر را میآمرزد؟
قال: نعم. فرمودند: بله. کبائر هم مشمول مشیئةُ الله هستند.
ذاک الیه «عزّوجلّ» اِن شاء عذّب علیها، و اِن شاء عَفی.
✅ البته مشیت الهی بدون منطق و ملاک نیست، کار خداوند از روی حکمت است.
🌱 این مشیت الهی گاهی به خاطر توبه است، استغفار است، که وعده فرموده است: اگر توبه بکند، باب توبه باز است، و گناهی که واقع شد بر انسان و ثبت شد در پروندهی انسان، با توبه محو میشود.
🌱 گاهی ممکن است در یک مواردی به خاطر انجام یک عمل نیکی باشد. کار بزرگی، حسنهی بزرگی را انجام میدهد، خدای متعال به عنوان پاداش، گناه او را میآمرزد.
که در بعضی از این روایات، این اعمال ذکر شده است.
🌱 گاهی هم به خاطر مصائبی است که انسان متحمّل میشود. پاداش مصیبت، کفارۀ گناهان است، بخشش گناهان است.
بیماری سختی میدهد، تنگدستی میدهد، سختیهای گوناگون و شدائد زندگی گاهی متوجّه انسان میشود، پاداش پروردگار در مقابل اينها، بخشش گناهان است.
🍃 بنابراین، مشیت الهی شامل گناهان كبيره هست، لكن این مشیت با ملاک است.
ملاکش یکی از این چیزهایی است که عرض شد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۰ مکاسب محرّمه)
❇️ حرام بودن درآمد ناشی از انتشار دروغ و شایعه در انتخابات
7⃣1⃣ سؤال: کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات چه حکمی دارد؟
✅ جواب: اینگونه کسب درآمد، حرام است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
❇️ رأی دادن در مسجد برای جنب و حائض
8⃣1⃣ سؤال: با توجه به اهمیّت شرکت در انتخابات در مراحل مختلف و از سوی دیگر، مستقرّ بودن برخی صندوقهای اخذ رأی در مساجد، آیا رفتن به مسجد در حال جنابت و حیض، برای عملکردن به این وظیفهی مهم سیاسی عبادی جائز است؟
✅ جواب: باید به مناطقی بروند که صندوق در غیر مسجد باشد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
🌺احکام نماز مبتنی بر رساله نماز و روزه مقام معظّم رهبری (حفظهالله)🌺
🍃 إنشاءالله پنجشنبهها ادامهی اصوات "احکام نماز" که در حوزه مجازی اخلاق آیتالله حق شناس (رضواناللهعلیه) ارائه میشود در کانال بارگذاری میشود.
إن شاءالله مرضیّ امام عصر (عجّل الله فرجه) باشد.
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۸. نماز، شکّیات نماز، شک های غیرمعتبر (مسأله ۳۷۳ تا ۴۰۶ رساله نماز و روزه). ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
9.5M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر مکلّف در بین نماز شک کند یکی از کارهای واجب را انجام داده است یا نه، و وارد جزء بعدی شده است چه تکلیفی دارد؟ در قالب مثال بیان نمایید.
۲. اگر مکلّف بعد از گذشتن وقت نماز شک کند نماز خوانده یا نه، چه وظیفهای دارد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مقام منتظران ظهور
🌕 [الإحتجاج] ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ:
«تَمْتَدُّ اَلْغَيْبَةُ بِوَلِيِّ اَللَّهِ اَلثَّانِي عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ اَلْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ؛
يَا أَبَا خَالِدٍ؛ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ اَلْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ؛
لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ وَ اَلْأَفْهَامِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ اَلْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُشَاهَدَةِ؛
وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِالسَّيْفِ؛
أُولَئِكَ اَلْمُخْلَصُونَ حَقّاً، وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً، وَ اَلدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اَللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً؛
وَ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): "اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ اَلْفَرَجِ".»
🔰 آيتالله حقشناس (رضوان الله علیه)
#️⃣ #امام_زمان
#️⃣ #حکیمانه