5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 اسرائیل گفته است: من از اسلام ایران میترسم، نه از اسلام سعودی
🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله علیه)
#️⃣ #حکیمانه
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
💐بسمالله الرحمن الرحیم
🌹یا صاحب الزمان ادرکنا
🌺پذیرش طلبه پایه اول
🌸از میان داوطلبین مقطع سیکل
(پایه هشتم,نهم،دهم)
🗂دوره اول ثبت نام تا پایان ماه مبارک رمضان
☎️شماره تماس
۰۲۱۵۵۶۲۳۹۷۵🕑روزها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌷حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله _ فیلسوف الدوله) @hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
﷽
🌀 وَنُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّهٌ
و برای ياری شما آمادهام
🔰 پذیرش طلبه پایه اول
⚪️ حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
🔴 سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳
🔵 جهت تربیت طلبه آرمانی انقلاب اسلامی در مقاطع متوسطه دوم و دیپلم
📞
۰۹۳۵۷۵۲۳۶۰۴---------- 📬 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله عليه) @hmojtahedi_ir
هدایت شده از javedan.ir
24.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی
🇮🇷 توصیه آیتالله جاودان پیرامون حضور حداکثری در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
🎥 برشی از سخنرانی جلسه اخلاق پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱
📱@javedan.ir
🌐 www.new.javedan.ir
❇️ انتشار دروغ دربارهی نامزدهای انتخابات
1⃣2⃣ سؤال: در جریان انتخابات، افراد در مجالس و سخنرانیها، دانسته یا ندانسته، موضوعات مختلفی را به نامزدها نسبت میدهند؛ آیا بازگو کردن آنها شرعاً اشکال دارد؟
✅ جواب: اگر مطالب مذکور دروغ باشد، یا اهانت به شخصی باشد، شرعاً جایز نیست.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
❇️ حکم کوتاهی در انجام وظیفهی انتخاباتی
2⃣2⃣ سؤال: آیا کوتاهی نکردن در امور اجرایی انتخابات یک وظیفهی قانونی است، یا شرعاً نیز اشکال دارد؟
✅ جواب: کوتاهی در امور اجرایی انتخابات، خیانت در امانت محسوب شده، و شرعاً جایز نیست.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۴. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۱.و قد اشتهر الاستدلال عليه بقضية عروة. ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.21M
🌺 حدیث جلسه ۴: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ لِي: يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ...
«يَا جَابِرُ! وَ اَلله مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اَللهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلّا بِالطَّاعَةِ،
وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ اَلنَّارِ، وَ لاَ عَلَى اَللهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ؛
مَنْ كَانَ للهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ، وَ مَنْ كَانَ للهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ،
وَ مَا تُنَالُ وَلاَيَتُنَا إِلّا بِالْعَمَلِ وَ اَلْوَرَعِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 تقرّب به خدای متعال جز از طريق اطاعت پروردگار ممكن نيست.
✅ اين آن نکتهای است كه ما بايد آنرا بفهميم.
❌ بلايی كه بر سر بنى اسرائيل آمد از همين ناحيه بود، اينها فكر كردند يک تافته جدا بافتهای هستند، از ديگران امتياز دارند، (نحن ابناء الله و احبّائه)
⛔️ مىفرمايد: برائت از آتش دست ما نيست.
هيچ كس بر خدا حجتی ندارد كه بگويد من اطاعات تو را نكردم به اين جهت كه مثلاً محبّ اميرالمؤمنين (عليهالسّلام) بودم.
✅ هركس مطيع خداست او دوست ماست، ولیّ ما اوست،
هركس كه گنهكار باشد معصيت الهى را بكند دشمن ماست.
🍃 مثلاً شما كه يک فردى وابسته و علاقمند به امام (رضواناللهعليه) و جمهورى اسلامی هستيد، معيارتان در دوستى و دشمنى همين است،
اگر كسى با جمهورى اسلامی مخالفت میكند، معارضه مىكند، به شما هم اظهار دوستى مىكند شما مىگوييد چه دوستىاى؟!
تو دارى به آن محتواى اعتقاد من و محبّت و عشق من اينطور پنجه مىزنى، آن وقت با من اظهار دوستى مى كنی؟!
دوستى او را قبول نمیكنيد،
امّا يک كسى كه او هم در بخشى از اين ميدان وسيع و عظيم مشغول همان تلاشى است كه شما در گوشه ديگرى تلاش مىكنید، او را از خودتان مىدانيد، و اگر چه با شما هيچ ارتباطى نداشته باشد.
🍃 امام باقر (عليه السلام) جز خدا در ذهن مبارک او، در دل پاک و نورانى او وجود ندارد.
يک نفر بگويد آقا بنده مخلص شمايم، امّا با آنچه در دل شماست و همه هستی شما را، همه همّت و همه عشق شما را تشكيل مىدهد من با آن دشمنم، با آن مخالفم، او را عصيان مىكنم، امّا شما را دوست دارم باور كردنی نيست.
🍃 «و ما تنال ولايتنا إلّا بالعمل و الورع».
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۵ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۲ مکاسب محرّمه).
جلسه ۵. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۵. الأوامر... الفصل الثاني في ما يتعلق بصیغة الأمر... المبحث الخامس... ثانیتها. ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.7M
🎙جلسه ۵. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۰۵؛ المبحث الخامس... ثانیتها
📆 دوشنبه؛ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۵: «اقسام سهگانهی گناه، و آمرزش آنها»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي (عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ حَمَّادٍ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ، قَالَ: صَعِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) بِالْكُوفَةِ الْمِنْبَرَ، فَحَمِدَ اللهَ وَ أَثْنى عَلَيْهِ،
ثُمَّ قَالَ: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ الذُّنُوبَ ثَلَاثَةٌ»...)
الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ: فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ، وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ، وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ».
قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، فَبَيِّنْهَا لَنَا.
قَالَ: «نَعَمْ، أَمَّا الذَّنْبُ الْمَغْفُورُ، فَعَبْدٌ عَاقَبَهُ اللهُ عَلى ذَنْبِهِ فِي الدُّنْيَا، فَاللهُ أَحْلَمُ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُعَاقِبَ عَبْدَهُ مَرَّتَيْنِ.
وَ أَمَّا الذَّنْبُ الَّذِي لَايُغْفَرُ، فَمَظَالِمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ؛ إِنَّ اللهَ -تَبَارَكَ وَ تَعَالى- إِذَا بَرَزَ (یعنی ظَهر) لِخَلْقِهِ أَقْسَمَ قَسَماً عَلى نَفْسِهِ، فَقَالَ: وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي، لَا يَجُوزُنِي (یعنی لایعبر عنّی، جواز یعنی عبور) ظُلْمُ ظَالِمٍ وَ لَوْ كَفٌ بِكَفٍّ، وَ لَوْ مَسْحَةٌ بِكَفٍّ، وَ لَوْ نَطْحَةٌ مَا بَيْنَ الْقَرْنَاءِ إِلَى الْجَمَّاءِ، فَيَقْتَصُ لِلْعِبَادِ بَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ حَتّى لَايَبْقى لِأَحَدٍ عَلى أَحَدٍ مَظْلِمَةٌ، ثُمَّ يَبْعَثُهُمْ لِلْحِسَابِ.
وَ أَمَّا الذَّنْبُ الثَّالِثُ، فَذَنْبٌ سَتَرَهُ اللهُ عَلى خَلْقِهِ، وَ رَزَقَهُ التَّوْبَةَ مِنْهُ، فَأَصْبَحَ خَائِفاً مِنْ ذَنْبِهِ، رَاجِياً لِرَبِّهِ؛ فَنَحْنُ لَهُ كَمَا هُوَ لِنَفْسِهِ، نَرْجُو لَهُ الرَّحْمَةَ، وَ نَخَافُ عَلَيْهِ الْعَذَابَ».
🖊 شرح حدیث:
1⃣ فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ
🍃 اين «عاقبه الله» يا به معنای حدّ شرعی است، گناهی کرده بود و حدّ بر او جاری شد،
یا به معنای عوارضی است که بر اثر گناه بر انسان وارد میشود، مثلاً بيمارى ای، يا ابتلائی پیدا میکند، مصیبتی به او روی میآورد، اينها میشود کفّارۀ گناهان. این، آن گناهِ آمرزیده است.
🌱 خدای متعال حلیمتر و کریمتر از آن است که دو مرتبه به خاطر یک گناهی، بندهاش را مجازات کند.
2⃣ وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ
امّا آن گناه غير قابل آمرزش، ظلمی است كه انجام گرفت، ظلم را خدا نمیآمرزد؛ یعنی خدا از حق بندۀ خود نمیگذرد، مگر اینکه خود آن بنده راضی بشود.
🍃 علیالظاهر، مراد از «إذا بَرز للخليقة» فرداى قيامت است، آنجا خدای متعال سوگند ياد مىكند كه هیچ ظالمی از برابر من عبور نمیکند مگر اينكه متوقّف میکنم؛ یعنی ظالم را مجازات میکنم.
این ظلم هم، هر اندازهای باشد.
🍃 "مسحة" در اينجا به معنای ضرب است؛ یعنی اگرچه با دست یک ضربهای به کسی بزند.
🍃 "کفّاً بکفّ" هم به همين معنى است.
🍃 "قرناء" يعني حیوان دارای شاخ، به نحو استعاره، به انسانی که مسلّح است نيز اطلاق میشود.
🍃 "جمّاء" یعنی حیوانی که شاخ ندارد، حربهای ندارد، کنایتاً یا استعارتاً به انسان بدون حربه گفته میشود.
🌱 گاهى دو نفر مسلّح به سلاح يا چوبدستى با همدیگر میجنگند؛ يک وقت يك فرد مسلّح، يا چوب به دست به يك فرد بی سلاح، بیچوب حمله مىكند، ضربه میزند.
🌱 خداى متعال كه ولیّ همه است، برای بندگان مظلومش در روز قيامت قصاص میکند، تا هیچ کس از هيچ كس طلبی نداشته باشد.
✅ پس از آن كه خدای متعال مشكلات بين انسانها را حل كرد (حق الناس)، نوبت میرسد به حساب پروردگار (حق الله).
3⃣ وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ
آن گناه سوّم، که در مورد آن، هم امید هست، هم بیم،
اگر گناهی که پنهان نگه داشته، توبه را هم روزی او کرده است؛ یعنی به او توفیق داده است که توبه هم بکند،
توبهاش قبول شده باشد، پاک است.
اگر توبه نكرده باشد، يا توبهاش قبول نشده باشد، گرفتار است.
پس هم خائف است، هم راجی است.
امیرالمؤمنین (عليهالصلاةوالسلام) میفرماید: ما هم مثل خود او برای او در بیم و امید هستیم.
این بزرگواران هم در مورد ما در بیم و امیدند، که خداى متعال بپذیرد توبۀ او را يا نپذیرد. میفرماید: ما امید رحمت الهی را برای او داریم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۲ مکاسب محرّمه)