❇️ انتقاد نامزدها از عملکرد مسئولان در انتخابات
5⃣3⃣ آیا انتقاد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی از عملکرد مسئولان قبلی شرعاً اشکال دارد؟
✅ جواب: بیان ضوابط و شرایط و نقدکردن دیگران جهت روشنشدن اذهان، مانعی ندارد؛ ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب نمود.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺أسعد الله أيامكم🌺 🌸جشن نیمه شعبان و عمامه گذاری🌸 تحت توجّهات خاصة امام عصر (عجّل الله فرجه) ۲۰ نف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ تخریب غیرمستقیم عملکرد نامزد دیگر در انتخابات
6⃣3⃣ اگر تعریف نامزدی از برنامه خود بهصورت غیرمستقیم باعث تخریب عملکرد نامزدهای دیگر شود، اشکال دارد؟
✅ جواب: نقدکردن مستقیم یا غیرمستقیم دیگران برای روشنشدن اذهان مانعی ندارد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۱۳. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الثانية؛ ج۳، ص ۳۷۳. المسألة الثانية. ۷ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
10.79M
🌺 حدیث جلسه ۱۳: «با ورعترين مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [حَنَانُ بْنُ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي سَارَةَ اَلْغَزَّالِ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«قَالَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: (یا) اِبْنَ آدَمَ! اِجْتَنِبْ مَا حَرَّمْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ مِنْ أَوْرَعِ اَلنَّاسِ.»
🖊 شرح حدیث:
✅ از حضرت ابی جعفر باقر (عليه السّلام) روايت شده است، مىفرمايد: خداى متعال به فرزندان آدم مىفرمايد:
❇️ اى پسر آدم! از آنچه بر تو حرام كردهام اجتناب كن! تا از جمله با ورعترين انسانها باشی.
🍃 يعنى اساسِ ورع، عبارت است از اجتناب از گناه.
❌ اگر ما مستحبّاتی را هم انجام بدهيم، امّا در عين حال يک رشته گناه تمام زندگى ما را بههم وصل بكند و استمرار داشته باشد، اين، ما را به جايى نمیرساند؛
آن عبادت و آن ذكر و آن توسل و آن توجّهی كه با يک چنين حالتى همراه است اثر خودش را نمیبخشد،
🌱 اگر چه بیاثر نيست،
❌ امّا آن عروج، آن تعالى كه انسان از اين عبادات و اذكار متوقع است بهدست بياورد، حاصل نمىشود!
❌ لذا نماز با اين عظمت كه بالاترين عبادات است، و انسان هر روز هم مىخواند، لكن آن معراج مؤمن حاصل نمىشود، چون گناهان نمیگذارند.
🌱 البته اگر همين نماز را هم كسى نخواند سقوط خواهد كرد، و خواندن نماز مانع مىشود،
🍀 امّا آن اثر خودش را كه معراج مؤمن است، و بايد خيلى از حقايق عالم براى او روشن بشود، بايد تقرّب به خدا پيدا كند، بايد توحيد پيدا كند، حاصل نمىشود، مانع آن گناهان است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۶؛ فیض کاشانی
📆 ۲۷ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۲۰۱ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۴. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۲. الأوامر... الفصل الثاني... الثامن... ثمّ لایذهب علیك. ۷ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
10.98M
🎙جلسه ۱۴. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۱۲؛ المبحث الثامن... ثمّ لایذهب علیك
📆 دوشنبه؛ ۷ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱۴: «پشیمانی و شناخت مُنعِم، عامل مغفرت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ اَلدَّقَّاقِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ عَنْ زَيْدٍ اَلْقَتَّاتِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً فَنَدِمَ عَلَيْهِ إِلَّا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ،
وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْعَمَ اَللَّهُ عَلَيْهِ نِعْمَةً فَعَرَفَ أَنَّهَا مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ إِلَّا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَحْمَدَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 نفسِ پشیمانی، موجب مغفرت الهی است.
در واقع حقیقت استغفار همین است كه انسان قلباً نادم باشد، و الّا اگر واقعاً نادم نباشد، طلب مغفرت، یک شوخی به نظر میرسد.
🍃 گفت:
«سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه
معصيت را خنده میآيد به استغفار ما!»
❓چه طور میشود؟
انسان استغفار میکند، امّا دل او پر میزند برای همان گناهی که از آن، از خدای متعال طلب مغفرت میکند.
این، استغفار نیست.
🍃 حقیقت استغفار، همان پشیمانی است.
لذا میفرماید: قبل از آنکه حتّی به زبان هم استغفار بکند، خدای متعال به صِرف همان پشیمانی، او را میبخشد.
🍃 و نيز اگر صِرفاً بداند که این نعمت را خدا به او داده، متعلّق به خدای متعال بداند، خداوند او را مىآمرزد قبل از آنكه به زبان حمد خدا كند.
❌ نبايد انسان تصوّر کند که چون خیلی زرنگ بودیم، عاقل بودیم، توانستیم به جايى برسيم!
همچنان که قارون میگفت؛ «قال: انّما اوتیته علی علمٍ عندي».
از خدا دانستن یا از خدا ندانستن، در عملی که انسان انجام خواهد داد، و رفتاری که با این نعمت خواهد کرد، خیلی تأثیر دارد.
پس با این که حمد الهی یک امر مهم و بزرگی است و این همه توصیه شده است، در عین حال، میفرماید: حتّی قبل از آنکه حمد خدا و شکر خدا را بکند، همین که بداند این نعمت متعلّق به خداست، خدای متعال او را میآمرزد؛
یعنی از او این شکر قلبی و معنوی را قبول مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ (جلسه ۳۵۱ مکاسب محرّمه)