eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
411 دنبال‌کننده
603 عکس
98 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 عقود مترتبه بر ثمن و مثمن 🍃 و إن ترتبت العقود على الثمن، أو المثمن، أو هما و أجاز الجميع صح أيضا، و إن أجاز أحدهما فإن كان المثمن صحّ في المجاز و ما بعده من العقود، أو الثمن صحّ و ما قبله. 📚 الروضة البهیة في شرح اللمعة الدمشفیة
مثاله لو باع مال المالك بثوب، ثم باع الثوب بمائة، ثم باعه المشتري بمائتين، ثم باعه مشتريه بثلثمائة، فأجاز المالك العقد الأخير، فإنّه لايقتضي إجازة ما سبق، بل لايصحّ سواه، ولو أجاز الوسط صحّ و ما بعده كالمثمن. نعم لو كان قد باع الثوب بكتاب، ثم باع الكتاب بسيف، ثم باع السيف بفرس، فإجازة بيع السيف بالفرس تقتضي إجازة ما سبقه من العقود، لأنّه إنّما يملك السيف إذا ملك العوض الذي اشترى به وهو الكتاب، ولا يملك الكتاب إلا إذا ملك العوض الذي اشترى به وهو الثوب، فهنا يصح ما ذكروه. 📚 الروضة البهیة في شرح اللمعة الدمشفیة
جلسه ۳۶. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۳۸. مقدّمة الواجب... الأمر الثالث‌ في تقسیمات الواجب... أما امتناع کونه. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ .mp3
11.3M
🎙جلسه ۳۶. اصول۲،کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر...فصل: في مقدّمة الواجب... الأمر الثالث‌: في تقسیمات الواجب ج۱، ص ۱۳۸؛ أما امتناع کونه من قیود الهیئة 📆 دوشنبه؛ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۳۶: «عابدترینِ مردم، خیرخواه‌ ترین مردم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:] قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَنْسَكُ اَلنَّاسِ نُسُكاً أَنْصَحُهُمْ جَيْباً، وَ أَسْلَمُهُمْ قَلْباً لِجَمِيعِ اَلْمُسْلِمِينَ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 یعنی عبادت‌کننده‌ترین مردم آن کسی است که برای مردم خیرخواه‌ترین باشد. 🌱 معنای این عبارت این است (إنّ أنسک الناس نُسکاً، نُسک به معنی عبادت است. نُسک، نَسک، هر دو، نِسک ظاهراً، درست است.) یعنی أعبد الناس عبادةً (از همۀ مردم عابدتر) آن کسی است که أنصحهم حبیباً. 🌱 نَصح گفتیم به معنای خیرخواهی کردن است. کسی که خیر مردم را بخواهد، به آن‌ها خیرشان را تذکر بدهد، به او می‌گویند ناصح. این هم که قید شده است این نصح، حبیباً باشد، یعنی کیفیت این نصیحت، کیفیت دوستانه و هوادارانه، هواخواهانه باشد، نه از روی تلخی و بدبینی. 🍂 گاهی انسان به کسی تذکر درستی هم می‌دهد، امّا این تذکر ناشی از بدبینی او، بددلی او نسبت به این شخصی است که مورد تذکّر قرار می‌گیرد. این را نمی‌خواهند، می‌گویند حبیباً باشد. 🌱 اوّلاً: این تذکّر خیر از روی محبت، برخاستۀ از محبت باشد. 🌱 ثانیاً: کیفیت بیان و نصیحت، کیفیت دوستانه‌ای باشد، محبت‌آمیز باشد. أنصحهم حبیباً و أسلمهم قلباً لجمیع المسلمین. کسی که هم خیرخواه باشد و خیرخواهی کند، هم سلامت نفس داشته باشد نسبت به همه‌ی مسلمین، یعنی رفتارش با مسلمین، رفتار مسالمت‌آمیز باشد. این را مقایسه کنید با رفتار مسلمان‌های امروز در کشورهای مختلف، به خصوص دولت‌هایشان، که چه برخورد غیرمسالمت‌آمیزی دارند نسبت به مسلمان‌ها! حالا از فِرق دیگر یا حتی از همان کسانی که با خودشان هم‌عقیده هم هستند! ببینید، عبادت، این است. 🍃 نظام ارزشی اسلام که ما می‌گوییم، این چیزها در آن جزو خطوط اصلی است. از خود نبیّ مکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هم این روایت نقل شده است، این‌ها می‌شود خطوط اصلی. لازمۀ مسلمانی و معنای عبادتی که در اسلام وجود دارد، در درجۀ اوّل این است. عبادت‌کننده‌ترین افراد، این فرد است. البته کسی اگر این خصوصیات را داشته باشد، انسان این‌طور تصور می‌کند که در عبادات شخصی خود هم فیما بینه و بین الله اثر می‌گذارد. آن‌جا هم حالت تضرع و خشیت او بهتر خواهد شد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۳۸؛ فیض کاشانی 📆 ۱۶ آبان ۱۳۸۹ (جلسه ۳۷۳ مکاسب محرّمه)
جلسه ۳۷. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ الفضولي.. في الإجازة. ج۳، ص ۴۶۹. فی‌المُجاز..الثالث.. ویجمع الکلّ. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ .mp3
12.16M
جلسه ۳۷. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... القول في الإجازة و الرّدّ... و أمّا القول في المُجاز المکاسب، ج۳، ص ۴۶۹؛ الثالث: المُجاز إمّا العقد... و یجمع الکلّ 📆 سه‌شنبه‌؛ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
شماره 78 خلق کریم.pdf
3.38M
﷽ 🔰 هفته نامه اخلاقی/شماره هفتاد و هشت/باموضوع تکریم استاد 🔴 کاری از: (امین الدوله_فیلسوف الدوله) 🗓 هفته سوم ماه شوال سال ۱۴۴۵ هجری قمری/هفته دوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ هجری شمسی 📖 مطالعه نسخه پی دی اف: https://eitaa.com/hhaghshenas/24782 🔸 تفسیر 🔹 روایات 🔸 رهبر کبیر انقلاب ره 🔹 رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله 🔸 آیت‌الله حق‌شناس ره 🔹 استاد میرهاشم حسینی حفظه‌الله 🔸 استاد جاودان حفظه‌الله 🔹 استاد تحریری حفظه‌الله 🔸 یادداشت مرتبط با موضوع 🔹کلام مختصر @hhaghshenas
📜 عقود مترتبه بر ثمن و مثمن 🍃 و یجمع الکلّ 🌱 بررسی مثال
جلسه ۳۷. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۳۹. مقدّمة الواجب... مقام معلّم، حقّ معلّم و نکات تدریس. ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ .mp3
9.79M
🎙جلسه ۳۷. اصول۲،کفایةالأصول؛ احترام به معلّم و استاد حقّ معلّم (رساله حقوق) نکات تدریس 📆 چهارشنبه؛ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
احترام به معلّم و استاد.pdf
976.9K
📜 حقیقت مرگ 📜 احترام به معلم و استاد
◀️ حقّ معلّم و استاد 🍃 وَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ اَلتَّعْظِيمُ لَهُ، وَ اَلتَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ، وَ حُسْنُ اَلاِسْتِمَاعِ إِلَيْهِ، وَ اَلْإِقْبَالُ عَلَيْهِ، وَ أَنْ لاَتَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ، وَ لاَتُجِيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْءٍ حَتَّى يَكُونَ هُوَ اَلَّذِي يُجِيبُ، وَ لاَتُحَدِّثَ فِي مَجْلِسِهِ أَحَداً، وَ لاَتَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً، وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ، وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيُوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ، وَ لاَتُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لاَتُعَادِيَ لَهُ وَلِيّاً، فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَتْ لَكَ مَلاَئِكَةُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ، وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ اِسْمُهُ لاَ لِلنَّاسِ. ◀️ حقّ متعلّم و شاگرد 🍃 وَ أَمَّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْعِلْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا جَعَلَكَ قَيِّماً لَهُمْ فِيمَا آتَاكَ مِنَ اَلْعِلْمِ وَ فَتَحَ لَكَ مِنْ خَزَائِنِهِ؛ فَإِنْ أَحْسَنْتَ فِي تَعْلِيمِ اَلنَّاسِ وَ لَمْ تَخْرَقْ بِهِمْ وَ لَمْ تَضْجَرْ عَلَيْهِمْ زَادَكَ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ، وَ إِنْ أَنْتَ مَنَعْتَ اَلنَّاسَ عِلْمَكَ أَوْ خَرِقْتَ بِهِمْ عِنْدَ طَلَبِهِمُ اَلْعِلْمَ مِنْكَ كَانَ حَقّاً عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْلُبَكَ اَلْعِلْمَ وَ بَهَاءَهُ، وَ يُسْقِطَ مِنَ اَلْقُلُوبِ مَحَلَّكَ. 📚 کتاب من لايحضره الفقيه؛ جلد ۲؛ صفحه ۶۱۸ ❇️ رساله حقوق امام سجّاد (علیه‌السّلام) #️⃣