هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چون علمدار افتاد، حساب همه را خواهند رسید
🔴گزیده ای از سخنان آیت الله حق شناس (رحمة الله علیه) پیرامون حضرت آقا (حفظه الله)
#پادکست
#مخصوص_استوری
@hhaghshenas
هدایت شده از محمود زرینپر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسمالله الرحمن الرحیم
حضرت آیتالله حقشناس رضوان الله تعالی علیه
حاج آقا تو رو خدا یه کلمه واسه خودِ من بفرمائید
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🗓 روز جهانی مسجد 📢 مسجدالأقصی؛ نماد عزت مسلمانان 📆 ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ (۵۵ سال پیش) 📆 ۲۰ آگوست ۱۹۶۹ ◀️ س
◀️ آثار و برکات رفتوآمد به مساجد
وَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«مَنِ اِخْتَلَفَ إِلَى اَلْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى اَلثَّمَانِ
1⃣ أَخاً مُسْتَفَاداً فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
2⃣ أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً
3⃣ أَوْ آيَةً مُحْكَمَةً
4⃣ أَوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً
5⃣ أَوْ كَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى
6⃣ أَوْ يَسْمَعُ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى
7⃣ أَوْ يَتْرُكُ ذَنْباً خَشْيَةً
8⃣ أَوْ حَيَاءً».
📚 من لايحضره الفقيه؛ ج ۱، ص ۲۳۷
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
🔰انتظار به معنای دست کشیدن از اقدام و عمل نیست
🔸اینکه در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است، یعنی چه؟ مگر انتظار چیست؟ انتظار ظهور حضرت ولىّاللَّهالاعظم (ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایی در بطن خود دارد که اینقدر دارای فضیلت است؟
🔸یک معنای انحرافی در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانی نیست. کسانی که مغرض و یا نادان بودند، اینطور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنی اینکه شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحی دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!
🔸انقلاب، این منطق و معنای غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد. پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعهی ما نیست.
🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۶۹/۱۲/۱۱
#امام_زمان عجلاللهفرجه
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر انقلاب: «حرب لمن حاربکم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن و دقیق به هدف زدن است
📩 رهبر انقلاب در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی:
✏️ در زیارت عاشورا شما عرض میکنید به امام حسین علیهالسلام: یا اباعبدالله انّی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامة. «انی سلم لمن سالمکم» یعنی با هر کسی که در جبهه شماست من خوبم، «حرب لمن حاربکم» یعنی با هر کسی که با جبهه شما میجنگد، میجنگم.
✏️ این جنگ اشکال مختلفی دارد. در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست. در دوران تبلیغات به وسیله شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور است، ولی هست. در دوران دانشجو بودن انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است، در همه احوال هست.
✏️ «حرب لمن حاربکم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر و شناسایی و همت کردیم، زندگی معنا و هدف پیدا میکند.
✏️ پول و مقام و قدرت و موقعیتهای اجتماعی حقیرتر از آنند که هدف زندگی انسان قرار بگیرد. هدف زندگی، بندگی و رسیدن به خداست، راهش هم فقط همین است: سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم. ۱۴۰۳/۶/۴
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر انقلاب: برای استفاده از فرصت زندگی برنامهریزی و فکر کنید/ برای اینکه درست فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید/ آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید/ اقدام یک وقت در کلاس درس و دانشگاه است، یک وقت راه کربلا و فلسطین است
📩 رهبر انقلاب در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی:
✏️ جوانیتان را قدر بدانید. میدان وسیعی در مقابل شماست، انشاءالله ۷۰ سال دیگر، ۶۰ سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت. از این فرصت استفاده کنید. برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید. برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب در بیاد، فکر کنید.
✏️ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید. قرآن را بخوانید، تأمل کنید. از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمل کردند، یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است، همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم.
✏️ فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است، اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه وکلاس درس و محیط دانشگاه است، یک وقت محیط اجتماعی است، یک وقت محیط سیاسی است، یک وقت راه کربلاست، یک وقت راه فلسطین است. ۱۴۰۳/۶/۴
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.khamenei.ir
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
🔰ابعاد انتظار
🔸معنای صحیح انتظار، دارای ابعادی است که توجه به این ابعاد، برای کسی که میداند در فرهنگ اسلام و شیعه، چهقدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.
🔸یک بُعد، این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنی هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافی است و منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود.
🔸یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمی مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنی اینکه تفکر الهی - این اندیشهی روشنی که وحی بر مردم عرضه کرده است - یک روز سراسر زندگی بشر را فرا خواهد گرفت.
🔸یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند. انتظار، یعنی امید. انتظار، ابعاد گوناگون دیگری هم دارد.
🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۶۹/۱۲/۱۱
#امام_زمان عجلاللهفرجه
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ویژه ۲۸صفر
📹 نماهنگ | حکومت ده ساله پیغمبر(ص)؛ الگوی نظام اسلامی
☝ بیانات حضرت آیتالله خامنهای به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) در دهه شصت
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضه امام حسن مجتبی(علیهالسلام)
📹 در کلام حضرت آیتالله مجتهدی تهرانی(ره)
#⃣ #مرحوماستادِما
#⃣ #روضه_امام_حسن(ع)
_______
🌐 حوزه علمیه آیتالله مجتهدیتهرانی در فضای مجازی:
ایتا | عصر
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ حضرت آیتالله خامنهای خطاب به خدام امام رضا(علیهالسلام): دل ما آن جايى است كه شما همواره در آنجا مشرفيد
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: حقاً و انصافاً خدمت آستان مقدس امام هشتم عليهالسّلام وقتى با شرايط و شئون ويژهى آن انجام بگيرد، از بزرگترين ارزشها و بزرگترين افتخارات است و امروز چنين چيزى ميسور است و وجود دارد، بنده هم افتخار مىكنم اگر چه به نام و نه به عمل جزء شما هستم و مشرف به خدمت اين آستان قدسم...
✏️ اين سخن دل را با شما در ميان بگذارم كه دل ما آن جايى است كه شما همواره در آنجا مشرفيد و خوشا به حالتان و حقيقتاً شيرينترينِ لحظات براى بنده، آن لحظاتى است كه به آستان قدس مشرف مىشوم. ۶۷/۹/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام
و به نور در نسبت سلام
و به خال کنج لبت سلام
که نشسته با چه ملاحتی
🎙سید حجت بحرالعلومی
#️⃣ #مناجات_با_امام_زمان
🌺 مناجات با امام زمان (عجّل الله فرجه)
لب ما و قصـه ی زلف تو، چه توهّمی! چه حکایتی!
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحّمی! چه سخاوتی!
به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام!
و به خال کنج لبت ســــلام! که نشسته با چه ملاحتی!
وســـــط «الست بربکم»، شـــده ايم در نظـــر تــو گُـم
دل ما پیــــــاله، لب تـو خُـــــم، زده ایــم جــــــام ولایتـی
به جمــــال، وارث کوثــــری، به خــــدا حسین مکرّری
به روایتـی خود حیـــدری، چه شبــاهتی! چه اصـالتی!
«بلغ العُلی به کمالِ» تو، «کشف الدُجی به جمال» تو
به تـو و قشنگی خــــــال تو، صلوات هـــر دم و ســــاعتی
شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل
نظرت چه کرده در این غــزل، که چنین گرفته حلاوتی!
تـو کـه آینــه، تـو که آیتــی، تـو کـه آبــــــروی عبــادتی
تـو کـه با دل همـــــه راحتی، تـو قیـــــام کن کـه قیــامتی
زد اگــر کسی درِ خانه ات، دل مـاست کــرده بهانه ات
کـه به جستجوی نشـانه ات، ز سحـــر شنیــده بشـارتی
غــــــزلم اگــــر تو بســـازیم، و نـــی ام اگــــر بنــوازیم
به نسیـــــم یــاد تو راضیـــم، نه گلایــه ای نه شکــایتی
نه، مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن
ز درت بیـــــــا و ردم نکــن، تـو کـه از تبــــار کــرامتـی!
🖊 شاعر: قاسم صرافان
#️⃣ #مناجات_با_امام_زمان
6⃣4⃣ جلسه چهلوششم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۷۵۱ تا ۷۶۱ (نماز جماعت؛ عدول از نماز جماعت به فرادا)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴۶. نماز، نماز جماعت، عدول از نماز جماعت به فرادا (مسأله ۷۵۱ تا ۷۶۱ رساله نماز و روزه). ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ .mp3
8.81M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهلوششم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۴۶: «عظیمترین آيه قرآن»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: «وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر میپرسد:
🌱 يا رسول الله! كداميک از آيههايى كه خداى متعال بر تو فرستاده بزرگتر است؟
مراد بزرگی كمّی نيست. چون معلوم است كدام آيه در قرآن بلندتر و بزرگتر از ديگر آيات است، بلكه مراد عظمت مضمونی و محتوايی است.
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرمایند: «آية الكرسي».
✅ شايد وجهش اين است كه آية الكرسی شامل ده موضوع توحيدی است.
از اول آية الكرسی، تا «و هو العليّ العظيم»، همين آيه اول، كه به نظر ما آية الكرسی همين آيه اوّل است، آنجایی كه بإطلاقه بگويند آية الكرسي، همين آيه اول مراد است.
مگر تصريح كرده باشند به آن دو آيه بعدى، تا «هم فيها خالدون».
✅ در اين آيه اول ده موضوع توحيدی و معرفتی وجود دارد كه دقت در اينها و ملاحظه اينها بسيار مهم است.
🍃 عظمت و بزرگی آيه به آن موضوعى است كه در آن آيه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهميتتر باشد، آيه عظمت بيشترى پيدا مىكند.
🍃 آن چيزی كه مربوط به ذات اقدس الهى و مربوط به توحيد پروردگار، صفات و اسماء الهى است، طبعاً اهميتش بيشتر است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۶ مکاسب محرّمه)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَلله عَنْهُ):
وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ؛
1⃣ فَقَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا أَبَاذَرٍّ؛ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِيَّةً،
قُلْتُ: وَ مَا تَحِيَّتُهُ، يَا رَسُولَ اَلله!
قَالَ: «رَكْعَتَانِ تَرْكَعُهُمَا»، ثُمَّ اِلْتَفَتُّ إِلَيْهِ
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَمَرْتَنِي بِالصَّلاَةِ، فَمَا اَلصَّلاَةُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلصَّلاَةُ خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ، وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَرَ
2⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ، ثُمَّ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ»
3⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْمَلُ إِيمَاناً؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً»
4⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ».
5⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ الله! أَيُّ اَلْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «مَنْ هَجَرَ اَلسُّوءَ»
6⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَللَّيْلِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «جَوْفُ اَللَّيْلِ اَلْغَابِرِ»
7⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ»
8⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ»
9⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّوْمِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اَللهِ أَضْعَافُ ذَلِكَ»
🔟 قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلزَّكَاةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَغْلاَهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا»
1⃣1⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْجِهَادِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا عُقِرَ فِيهِ جَوَادُهُ، وَ أُهَرِيقَ دَمُهُ»
2⃣1⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجتالإسلام اصغری
۱. چنانچه مأموم در اثنای سوره از نماز جماعت به نماز فرادا عدول کند، حکم نماز چیست؟
الف) لازم نیست سوره را بخواند
ب) باید سوره را از ابتدا بخواند
ج) بنابر احتیاط واجب سوره را از ابتدا به قصد قربت مطلقه بخواند
د) نمیتواند نیت فرادا کند
۲. کدام گزینه جزء مستحبّات نماز جماعت محسوب نمیشود؟
الف) امام در وسط صف و اهل علم و کمال و تقوا در صف اول بایستند
ب) صفهای نماز جماعت منظم باشد
ج) بعد از گفتن «قد قامت صلاة» مأمومین برخیزند
د) مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام هم بشنود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 تصویری از شهید محراب آیتالله سید اسدالله مدنی در کنار حضرت آیتالله خامنهای در دهه ۶۰
🗓 سالروز شهادت آیتالله شهید مدنی
💻 Farsi.Khamenei.ir
7⃣4⃣ جلسه چهلوهفتم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۷۶۲ تا ۷۸۵ (نماز جمعه)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴۷. نماز، نماز جمعه (مسأله ۷۶۲ تا ۷۸۵ رساله نماز و روزه). ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ .mp3
7.39M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهلوهفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۴۷: «مضامین صحف ابراهيم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله؛ «فَمَا كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ)؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «كَانَتْ أَمْثَالاً كُلُّهَا؛
أَيُّهَا اَلْمَلِكُ اَلْمُسَلَّطُ اَلْمُبْتَلَى إِنِّي لَمْ أَبْعَثْكَ لِتَجْتَمِعَ اَلدُّنْيَا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَ لَكِنِّي بَعَثْتُكَ لِتَرُدَّ عَنِّي دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ؛ فَإِنِّي لاَ أَرُدُّهَا، وَ إِنْ كَانَتْ مِنْ كَافِرٍ أَوْ فَاجِرٍ فُجُورُهُ عَلَى نَفْسِهِ.»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر
🌱 از مضامين صحف ابراهيم (عليهالسّلام) سؤال میكند:
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرماید:
صحف ابراهيم تعبيرات تمثيلی و مثالها بود،
نصايحی بود در لباس و شيوه مثال.
از جمله آنها اين بود:
🌱 ای ملک مسلّطی كه به امور مردم ابتلاء پيدا كردی!
من تو را براى جمع كردن دنيا و گردآورى زخارف دنيا براى خودت بر نيانگيختم.
چون همه حوادث عالم معلول اراده الهی است.
همه انسانها و همه ذرات عالم در هر جايى كه هستند خارج از اراده و قدرت الهى نيستند، لذا به فرمانروا خطاب مىشود: "تو كه در سلسله تقديرات الهى قرار گرفته، و به اين منصب نائل شدى، نبايد هدفت جمع مال باشد، وظيفه اصلى حاكمان اين است كه رفع ظلم كنند."
❌ اين ابتلاء همیشگى جوامع بشری است كه بعضى از مردم بر بعض ديگر طغيان میكنند، و ستم روا میدارند، تو بايد مانع اين بشوی.
❇️ از نگاه دين، رسالت حاكمان عبارت است از اقامه عدل، و رفع ظلم از مظلومين، اگرچه كافر يا فاجر باشد.
🌱 من دعاى او و تظلّم او را ردّ نخواهم كرد، و ترتيب اثر خواهم داد.
فجور و گناه او مانع نمىشود از اينكه خداى متعال به او توجّهی نكند،
هر چند او سزای فجور خود را خواهد ديد،
لكن در تنظيم روابط انسانها در اين عالم چون بايد عدل برقرار باشد،
بنابراين اگر ظلمی انجام بگيرد حتّی نسبت به يک فاجر و كافر و او از خداى متعال شكوهای بكند، شكوه او رد نخواهد شد.
✅ اينجا مخاطب مَلِك و پادشاه است، اما مراد فرمانرواست.
◀️ فرمانروای در هر حيطهای،
شما هم در محيط قضاوت تان، در محيط كارتان يک فرمانروا هستيد،
اين معنا در مورد همه كسانى كه به نحوى مسئوليت دارند صادق است، كه بایستى در محيط كار و محيط عيش خودشان و زندگى خودشان نگذارند به كسى ستم شود،
و بدانند كه نفرين و شكايت مظلوم پيش خداى متعال ردّ نخواهد شد.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۵۷ مکاسب محرّمه)
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجتالإسلام اصغری
۱. مقصود از «ذروا البیع» در آیهی شریفه مرتبط با نماز جمعه چیست؟
الف) خصوص بیع را کنار بگذارید
ب) هر کاری که مانع نماز است
ج) خصوص معاملات
د) بیع و اجاره
۲. کدام گزینه درست نیست؟
الف) فاصلهی بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ است
ب) میزان در مقدار فاصله بین دو نماز جمعه، محلّ برگزارى نماز است
ج) در یک شهر بیش از یک نماز جمعه نباید برگزار شود
د) مسافرى كه نمازش شكسته است، مىتواند در نماز جمعه شركت كند و بهجاى نماز ظهر، نماز جمعه را بخواند
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
1_13434767082.mp3
2.55M
🔰 مرحوم استادِما
📖 ...ساعةٌ يأتى أهل العلم...
🌿 ۲ روز تا شروع سال تحصیلی
#⃣ #گزارش_فعالیت
#⃣ #آغاز_سال_تحصیلی
#⃣ #افتتاحیه
-----------
🌐 حوزه علمیه آیتالله مجتهدیتهرانی در فضای مجازی:
ایتا | عصر
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
📜 برنامه درسی صبح مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعلیه) 📆 شنبه تا چهارشنبه 🕰 ساعت ۷ تا ۱۲
🌺 فقه ۳و۴؛ و اصول فقه ۳و۴
(مکاسب؛ ج۲ از «القیافة» تا ابتدای ج۳ «اشتراط الموالاة في العقد»
کفایة الأصول؛ از ابتدای «المقصد الثاني: في النواهي» تا ابتدای «المقصد السابع: في از الأصول العملیة»🌺
🍀https://eitaa.com/doros_howze_asghari🍀
سلام عليكم.
عرض ادب و احترام محضر سروران بزرگوار؛
در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴ - ۱۴۰۳) دروس متعدّدی را در خدمت رفقای حوزه علمیه آیتالله مجتهدی و آیتالله حقشناس (رضوان الله علیهما) هستم.
در سطح عالی درس «مکاسب و کفایة»
در حوزه علمیه "آیت الله مجتهدی (رحمهالله)" ارائه میگردد، که فایل صوتی و جزوات آن تقدیم میشود.
بحث رسائل (تعادل و تراجیح) و جزوات آن هم در سال ۴۰۱ ارائه شد و در کانال موجود است، لذا دیگر مجدّد بارگذاری نمیشود.
درخواست دعای خیر از تمام سروران دارم.
وفقكم الله لمرضاته.