eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
414 دنبال‌کننده
587 عکس
84 ویدیو
134 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام و به نور در نسبت سلام و به خال کنج لبت سلام که نشسته با چه ملاحتی 🎙سید حجت بحرالعلومی #️⃣
🌺 مناجات با امام زمان (عجّل الله فرجه) لب ما و قصـه ی زلف تو، چه توهّمی! چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحّمی! چه سخاوتی! به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام! و به خال کنج لبت ســــلام! که نشسته با چه ملاحتی! وســـــط «الست بربکم»، شـــده ايم در نظـــر تــو گُـم دل ما پیــــــاله، لب تـو خُـــــم، زده ایــم جــــــام ولایتـی به جمــــال، وارث کوثــــری، به خــــدا حسین مکرّری به روایتـی خود حیـــدری، چه شبــاهتی! چه اصـالتی! «بلغ العُلی به کمالِ» تو، «کشف الدُجی به جمال» تو به تـو و قشنگی خــــــال تو، صلوات هـــر دم و ســــاعتی شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غــزل، که چنین گرفته حلاوتی! تـو کـه آینــه، تـو که آیتــی، تـو کـه آبــــــروی عبــادتی تـو کـه با دل همـــــه راحتی، تـو قیـــــام کن کـه قیــامتی زد اگــر کسی درِ خانه ات، دل مـاست کــرده بهانه ات کـه به جستجوی نشـانه ات، ز سحـــر شنیــده بشـارتی غــــــزلم اگــــر تو بســـازیم، و نـــی ام اگــــر بنــوازیم به نسیـــــم یــاد تو راضیـــم، نه گلایــه ای نه شکــایتی نه، مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیـــــــا و ردم نکــن، تـو کـه از تبــــار کــرامتـی! 🖊 شاعر: قاسم صرافان #️⃣
6⃣4⃣ جلسه چهل‌وششم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۷۵۱ تا ۷۶۱ (نماز جماعت؛ عدول از نماز جماعت به فرادا)
🌺 حدیث جلسه ۴۶: «عظیم‌ترین آيه قرآن» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: «وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟» قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر می‌پرسد: 🌱 يا رسول الله! كدام‌يک از آيه‌هايى كه خداى متعال بر تو فرستاده بزرگ‌تر است؟ مراد بزرگی كمّی نيست. چون معلوم است كدام آيه در قرآن بلندتر و بزرگ‌تر از ديگر آيات است، بلكه مراد عظمت مضمونی و محتوايی است. 🍃 حضرت (صلّی الله عليه‌وآله) می‌فرمایند: «آية الكرسي». ✅ شايد وجهش اين است كه آية الكرسی شامل ده موضوع توحيدی است. از اول آية الكرسی، تا «و هو العليّ العظيم»، همين آيه اول، كه به نظر ما آية الكرسی همين آيه اوّل است، آن‌جایی كه بإطلاقه بگويند آية الكرسي، همين آيه اول مراد است. مگر تصريح كرده باشند به آن دو آيه بعدى، تا «هم فيها خالدون». ✅ در اين آيه اول ده موضوع توحيدی و معرفتی وجود دارد كه دقت در اين‌ها و ملاحظه اين‌ها بسيار مهم است. 🍃 عظمت و بزرگی آيه به آن موضوعى است كه در آن آيه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهميت‌تر باشد، آيه عظمت بيشترى پيدا مى‏كند. 🍃 آن چيزی كه مربوط به ذات اقدس الهى و مربوط به توحيد پروردگار، صفات و اسماء الهى است، طبعاً اهميتش بيشتر است. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۶ مکاسب محرّمه)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَلله عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ؛ 1⃣ فَقَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا أَبَاذَرٍّ؛ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِيَّةً، قُلْتُ: وَ مَا تَحِيَّتُهُ، يَا رَسُولَ اَلله! قَالَ: «رَكْعَتَانِ تَرْكَعُهُمَا»، ثُمَّ اِلْتَفَتُّ إِلَيْهِ فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَمَرْتَنِي بِالصَّلاَةِ، فَمَا اَلصَّلاَةُ؟ قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلصَّلاَةُ خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ، وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَرَ 2⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؟ قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ، ثُمَّ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ» 3⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْمَلُ إِيمَاناً؟ قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً» 4⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ». 5⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ الله! أَيُّ اَلْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «مَنْ هَجَرَ اَلسُّوءَ» 6⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَللَّيْلِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «جَوْفُ اَللَّيْلِ اَلْغَابِرِ» 7⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ» 8⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ» 9⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّوْمِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اَللهِ أَضْعَافُ ذَلِكَ» 🔟 قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلزَّكَاةِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَغْلاَهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا» 1⃣1⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْجِهَادِ أَفْضَلُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا عُقِرَ فِيهِ جَوَادُهُ، وَ أُهَرِيقَ دَمُهُ» 2⃣1⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟ قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🌺 جزوه جلسه ۴۶ 🍀 نیت فرادی در اثناء نماز جماعت
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت‌الإسلام اصغری ۱. چنان‌چه مأموم در اثنای سوره از نماز جماعت به نماز فرادا عدول کند، حکم نماز چیست؟ الف) لازم نیست سوره را بخواند ب) باید سوره را از ابتدا بخواند ج) بنابر احتیاط واجب سوره را از ابتدا به قصد قربت مطلقه بخواند د) نمی‌تواند نیت فرادا کند ۲. کدام گزینه جزء مستحبّات نماز جماعت محسوب نمی‌شود؟ الف) امام در وسط صف و اهل علم و کمال و تقوا در صف اول بایستند ب) صف‌های نماز جماعت منظم باشد ج) بعد از گفتن «قد قامت صلاة» مأمومین برخیزند د) مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام هم بشنود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 تصویری از شهید محراب آیت‌الله سید اسدالله مدنی در کنار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دهه ۶۰ 🗓 سالروز شهادت آیت‌الله شهید مدنی 💻 Farsi.Khamenei.ir
7⃣4⃣ جلسه چهل‌وهفتم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۷۶۲ تا ۷۸۵ (نماز جمعه)
جلسه ۴۷. نماز، نماز جمعه (مسأله ۷۶۲ تا ۷۸۵ رساله نماز و روزه). ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ .mp3
7.39M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهل‌وهفتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۴۷: «مضامین صحف ابراهيم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله؛ «فَمَا كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ)؟» قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «كَانَتْ أَمْثَالاً كُلُّهَا؛ أَيُّهَا اَلْمَلِكُ اَلْمُسَلَّطُ اَلْمُبْتَلَى إِنِّي لَمْ أَبْعَثْكَ لِتَجْتَمِعَ اَلدُّنْيَا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَ لَكِنِّي بَعَثْتُكَ لِتَرُدَّ عَنِّي دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ؛ فَإِنِّي لاَ أَرُدُّهَا، وَ إِنْ كَانَتْ مِنْ كَافِرٍ أَوْ فَاجِرٍ فُجُورُهُ عَلَى نَفْسِهِ.» 🖊 شرح حدیث: ✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر 🌱 از مضامين صحف ابراهيم (عليه‌السّلام) سؤال می‌كند: 🍃 حضرت (صلّی الله عليه‌وآله) می‌فرماید: صحف ابراهيم تعبيرات تمثيلی و مثال‌ها بود، نصايحی بود در لباس و شيوه مثال. از جمله آن‌ها اين بود: 🌱 ای ملک مسلّطی كه به امور مردم ابتلاء پيدا كردی! من تو را براى جمع كردن دنيا و گردآورى زخارف دنيا براى خودت بر نيانگيختم. چون همه حوادث عالم معلول اراده الهی است. همه انسان‌ها و همه ذرات عالم در هر جايى كه هستند خارج از اراده و قدرت الهى نيستند، لذا به فرمانروا خطاب مى‌شود: "تو كه در سلسله تقديرات الهى قرار گرفته، و به اين منصب نائل شدى، نبايد هدفت جمع مال باشد، وظيفه اصلى حاكمان اين است كه رفع ظلم كنند." ❌ اين ابتلاء همیشگى جوامع بشری است كه بعضى از مردم بر بعض ديگر طغيان می‌كنند، و ستم روا می‌دارند، تو بايد مانع اين بشوی. ❇️ از نگاه دين، رسالت حاكمان عبارت است از اقامه عدل، و رفع ظلم از مظلومين، اگرچه كافر يا فاجر باشد. 🌱 من دعاى او و تظلّم او را ردّ نخواهم كرد، و ترتيب اثر خواهم داد. فجور و گناه او مانع نمى‌شود از اين‌كه خداى متعال به او توجّهی نكند، هر چند او سزای فجور خود را خواهد ديد، لكن در تنظيم روابط انسان‌ها در اين عالم چون بايد عدل برقرار باشد، بنابراين اگر ظلمی انجام بگيرد حتّی نسبت به يک فاجر و كافر و او از خداى متعال شكوه‌ای بكند، شكوه او رد نخواهد شد. ✅ اينجا مخاطب مَلِك و پادشاه است، اما مراد فرمانرواست. ◀️ فرمانروای در هر حيطه‌ای، شما هم در محيط قضاوت تان، در محيط كارتان يک فرمانروا هستيد، اين معنا در مورد همه كسانى كه به نحوى مسئوليت دارند صادق است، كه بایستى در محيط كار و محيط عيش خودشان و زندگى خودشان نگذارند به كسى ستم شود، و بدانند كه نفرين و شكايت مظلوم پيش خداى متعال ردّ نخواهد شد. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۵۷ مکاسب محرّمه)
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت‌الإسلام اصغری ۱. مقصود از «ذروا البیع» در آیه‌ی شریفه مرتبط با نماز جمعه چیست؟ الف) خصوص بیع را کنار بگذارید ب) هر کاری که مانع نماز است ج) خصوص معاملات د) بیع و اجاره ۲. کدام گزینه درست نیست؟ الف) فاصله‌ی بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ است ب) میزان در مقدار فاصله بین دو نماز جمعه، محلّ برگزارى نماز است ج) در یک شهر بیش از یک نماز جمعه نباید برگزار شود د) مسافرى كه نمازش شكسته است، مى‏تواند در نماز جمعه شركت كند و به‌جاى نماز ظهر، نماز جمعه را بخواند
1_13434767082.mp3
2.55M
🔰 مرحوم استادِما 📖 ...ساعةٌ يأتى أهل العلم... 🌿 ۲ روز تا شروع سال تحصیلی #⃣ #⃣ #⃣ ----------- 🌐 حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی در فضای مجازی: ایتا | عصر
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
📜 برنامه درسی صبح مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌علیه) 📆 شنبه تا چهارشنبه 🕰 ساعت ۷ تا ۱۲
هدایت شده از اطلاع رسانی طلاب حوزه آیت الله حق شناس ره
📌 کلاسبندی و مدرس‌های سال تحصیلی ۴۰۴_۴۰۳
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
📜 برنامه درسی صبح مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌علیه) 📆 شنبه تا چهارشنبه 🕰 ساعت ۷ تا ۱۲
🌺 فقه ۳و۴؛ و اصول فقه ۳و۴ (مکاسب؛ ج۲ از «القیافة» تا ابتدای ج۳ «اشتراط الموالاة في العقد» کفایة الأصول؛ از ابتدای «المقصد الثاني: في النواهي» تا ابتدای «المقصد السابع: في از الأصول العملیة»🌺 🍀https://eitaa.com/doros_howze_asghari🍀 سلام عليكم. عرض ادب و احترام محضر سروران بزرگوار؛ در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴ - ۱۴۰۳) دروس متعدّدی را در خدمت رفقای حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و آیت‌الله حق‌شناس (رضوان الله علیهما) هستم. در سطح عالی درس «مکاسب و کفایة» در حوزه علمیه "آیت الله مجتهدی (رحمه‌الله)" ارائه می‌گردد، که فایل صوتی و جزوات آن تقدیم می‌شود. بحث رسائل (تعادل و تراجیح) و جزوات آن هم در سال ۴۰۱ ارائه شد و در کانال موجود است، لذا دیگر مجدّد بارگذاری نمی‌شود. درخواست دعای خیر از تمام سروران دارم. وفقكم الله لمرضاته.
جلسه ۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷. مقدمات، آشنایی با شیخ و مکاسب. ۲۵ شهریور ۱۴.mp3
11.18M
جلسه ۱. فقه۳، مکاسب محرمه: نوع رابع المکاسب، ج۲، ص ۷؛ مقدمات، آشنایی با شیخ و مکاسب 📆 یکشنبه؛ ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱: «آثار و برکات صدقه به ارحام» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🍃 در ابتدای هر درس به‌عنوان‌ تیمّن و تبرّک و استفاضه و استفاده از کلمات اهل بیت (علیهم‌السّلام)، حدیثی عرض می‌شود. حدیث امروز از کتاب نوادر الحکمة مرحوم راوندی است: 🌕 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلَةُ اَلرَّحِمِ تَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ، وَ تَنْفِي اَلْفَقْرَ.» (و فی حدیثٍ اخری) وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِسُرَاقَةَ بْنِ مَالِكِ بْنِ جُشْعُمٍ: «أَ لاَ أَدُلُّكَ عَلَى أَفْضَلِ اَلصَّدَقَةِ؟ قَالَ: بَلَى؛ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، يَا رَسُولَ اَللَّهِ! فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَفْضَلُ اَلصَّدَقَةِ عَلَى أُخْتِكَ أَوِ اِبْنَتِكَ، وَ هِيَ مَرْدُودَةٌ عَلَيْكَ، لَيْسَ لَهَا كَاسِبٌ غَيْرُكَ.» (و فی حدیثٍ اخری) قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): قِيلَ لِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «يَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟» فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ: «اَلصَّدَقَةُ عَلَى ذِي اَلرَّحِمِ اَلْكَاشِحِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 در اسلام بر صلۀ رحم توصیه‌ی فراوان شده است. به همین خاطر هم در جوامع اسلامی، پیوندهای خویشاوندی مستحکم‌تر است. 🍃 در این‌که حضرت فرمودند: صلۀ رحم، تزید فی العمر و تنفی الفقر، وجوهی قابل فرض است، یا این نتایج به طور طبیعی ناشی از صلۀ رحم است، و یا از جملۀ انواع و اقسام رابطه‌ها و نسبت‌هایی است که هنوز برای بشر ناشناخته است، که اين‌ها هم طبیعی است. 🍃 در جای دیگر حضرت به سراقه چنین می‌فرمایند: بهترین صدقه دادن، صدقه بر خواهر و دختر است آن وقتی که ممرّ درآمدی ندارند. 🍃 از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) هم نقل شده که حضرت در جواب این سؤال که بهترین صدقه چیست؟ فرمودند: بهترین صدقه‌ها، صدقۀ بر ذی رحمی است که دشمن انسان است. 🌱 کاشح یعنی دشمن. 🍃 انسان با این نوع صدقه دادن، دو کار انجام می‌دهد: ۱. هم از پولش صرف‌نظر می‌کند، و آن را در راه خدا خرج می‌کند، ۲. و هم از احساسات شخصی و نفسانی خود صرف‌نظر می‌کند، و به ذی‌رحمی که دشمن اوست، کمک می‌کند. ۳. از طرف دیگر، صدقه‌دادن به این نوع رحم، موجب جلب محبّت او می‌شود، و ارتباطات فامیلی و پیوندهای خانوادگی را مستحکم‌تر می‌کند. 📚 النوادر، ج ۱، صفحۀ ۳؛ مرحوم راوندی 📆 ۱ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱ مکاسب محرّمه).
1. زندگی نامه شیخ انصاری و توضیحی پیرامون مکاسب.pdf
548K
📜 ۲. آشنایی با شیخ انصاری و مکاسب ◀️ روش مطالعه و تدریس
🍃 روش مطالعه مکاسب
📋 پایه هفتم (نیم‌سال اول)
جلسه ۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۰۷. الفصل الثانی، في النواهي. ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ .mp3
10.3M
🎙جلسه ۱. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي ج۱، ص ۲۰۷؛ فصل: مفاد مادة النهي و صیغته 📆 یکشنبه؛ ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۱: «دوستی و دشمنی نیکان و بدکاران» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى قَالَ] وَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «حُبُّ اَلْأَبْرَارِ لِلْأَبْرَارِ ثَوَابٌ لِلْأَبْرَارِ، وَ حُبُّ اَلْفُجَّارِ لِلْأَبْرَارِ فَضِيلَةٌ لِلْأَبْرَارِ، وَ بُغْضُ اَلْفُجَّارِ لِلْأَبْرَارِ زَيْنٌ لِلْأَبْرَارِ، وَ بُغْضُ اَلْأَبْرَارِ لِلْفُجَّارِ خِزْيٌ عَلَى اَلْفُجَّارِ». 🖊 شرح حدیث: 1⃣ نیکان وقتی یکدیگر را دوست می‌دارند، موجب ثواب و اجر الهی برای آن‌ها است. 🍃 نفس محبت به نیکان، مایه‌ی ثواب است برای آن دوست دارندگان. 2⃣ وقتی انسان‌های بدکاره، فاجر، نیکان را دوست می‌دارند، این، فضیلتی برای نیکان است، الفضل ما شهدت به الاعداء. 🍃 دشمنی می‌کنند در عمل، امّا قلباً نسبت به آن‌ها محبّت می‌ورزند، آن‌ها را تحسین می‌کنند. 3⃣ وقتی بدها بغض نیکان را در دل داشته باشند، این برای آن نیکان زینت است. 🍃 بعضی افراد این‌گونه‌اند که: از این‌که آدم‌های ناباب از آن‌ها بدشان می‌آید، متوحّش می‌شوند، ناراحت می‌شوند؛ چه بدهای بین‌المللی مثل صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و غیرهم، چه غیر بین‌المللی، بدهای خودمانی و داخلی. 🍃 می‌فرماید: این دشمنی آن‌ها، زینت ابرار است، از این که فجّار بغض شما را در دل داشته باشند، هیچ ناراحت نباشید! اگر ببینید انسان‌های بدکار، بدعمل با شما بدند، بغض شما را در دل دارند، این، زینت برای شماست. 4⃣ امّا وقتی که نیکان بغض فاجران و بدکاران را در دل دارند، این برای آن بدعملان خزی است، رسوایی است. 🍃 چه رسوایی‌ای از این بالاتر که نیکانِ عالم نسبت به یک کسی بدبین باشند و بغض او را در دل داشته باشند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۵۴؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ (جلسه ۳۹۵ مکاسب محرّمه)
📜 ۱.۱. مفاد مادّه نهی و صیغه نهی
📜 ۱.۲. مفاد مادّه نهی و صیغه نهی 🍃 مطلوب مولی در نهی
جلسه ۲. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷. المسألة السابعة عشر، القیافة. ۲۶ شهریور ۱۴.mp3
13.73M
جلسه ۲. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۷؛ المسألة السابعة عشر: القیافة 📆 دوشنبه؛ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲: «برترین صدقه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): قِيلَ لِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟ فَقَالَ: «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ يَسِيرُ [فِي سِرٍّ] إِلَى فَقِيرٍ». و في حدیث أخری: «مَا نَقَصَ مَالٌ مِنْ صَدَقَةٍ [قطّ] فَامْضُوا [فأعطوا]، وَ لاَتَجَنَّبُوا». و في روایة أخری: «اَلصَّدَقَةُ فِي اَلسِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ اَلرَّبِّ تَعَالَى». 🖊 شرح حدیث: ❓ازحضرت سؤال شد که برترین صدقه دادن کدام است؟ ✅ فرمودند: تلاشی که شخص تنگ‌دست بنماید و به قدر وُسع و امکانش پولی را در راه خدا بدهد و آن پول به فقیری برسد. بعضی از متموّلین و اشراف، کارهایی را انجام می‌دهند و خرجهای زیادی هم می‌کنند امّا به فقرا نمی‌رسد! اين‌ها صدقه محسوب نمی‌شود، و بفرض هم صدقه باشد، جزء أفضل صدقات نیست. ✅ در روایت دیگری حضرت می‌فرمایند: صدقه، مال را کم نمی‌کند. صدقه را ترک نکنید! ✅ مراد از صدقه، آن چیزی است که قرآن به آن اشاره دارد: لاتجعل یدک مغلولة إلی عنقک و لاتبسطها کلّ البسط. این‌طور نباشد که انسان همه‌ی دار و ندار خود را صدقه بدهد، بلکه «و فی أموالهم حقّ للسائل و المحروم»، و سهمی از مالش را به‌عنوان صدقه به مستحقّ ببخشد. ✅ در جای دیگر حضرت می‌فرمایند: صدقه‌ی در پنهان، خشم پروردگار عالم را فرومی‌نشاند. روایت دربردارنده‌ی این نکته است که هر چه انسان صدقه را پنهانی‌تر بدهد، فضیلتش بیشتر است. البته آشکارا صدقه‌دادن هم مذموم نیست و پسندیده است؛ چنانچه در قرآن کریم آمده است: «الّذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله سرّاً و علانیة...». 📚 النوادر، صفحه ۸۴؛ مرحوم راوندی 📆 ۲ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۲ مکاسب محرّمه).
🍃 روال عادی بحث و تدریس