جلسه ۹. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۷. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و أمّا التورية. ۱۱ مهر ۱۴۰۳ .mp3
14.23M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۹: «ارزشگذاری اعمال نیک اجتماعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«سِرْ سَنَتَيْنِ بَرَّ وَالِدَيْكَ،
سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَكَ،
سِرْ مِيلاً عُدْ مَرِيضاً،
سِرْ مِيلَيْنِ شَيِّعْ جَنَازَةً،
سِرْ ثَلاَثَةَ أَمْيَالٍ أَجِبْ دَعْوَةً،
سِرْ أَرْبَعَةَ أَمْيَالٍ زُرْ أَخاً فِي اَللَّهِ تَعَالَى،
سِرْ خَمْسَةَ أَمْيَالٍ اُنْصُرْ مَظْلُوماً،
سِرْ سِتَّةَ أَمْيَالٍ أَغِثْ مَلْهُوفاً،
وَ عَلَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ، فَإِنَّهُ اَلْمَنْجَاةُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 در این روایت در واقع بر برخی از این کارهای لازم و حسناتی که در باب ارتباطات اجتماعی وجود دارد، ارزشگذاری شده است.
اينها را درجه درجه کردند و ارزشگذاری کردند.
1⃣ اوّلش این است: دو سال راه برو برای خاطر برّ به والدین خود، اگر نیکی به والدین مستلزم این است که دو سال راه برود.
فرض کنید که قدیم با آن وسایل کذائی حرکت میکردند؛ مثلاً از قندهار راه بیفتد و برود به مراکش، دو سال طول میکشد، پدر و مادرش آنجا هستند.
این شخص از این نقطه راه بیفتد برود آنجا که احوال پدر و مادرش را بپرسد و به پدر و مادرش نیکی کند.
اگر متوقّف است نیکیکردن به اينکه دو سال راه بروی، این کار را بکن؛ یعنی اهمیّت برّ به والدین اینقدر است.
2⃣ صلهی رحم مرتبهی بعد است، اگر لازم بود برای اینکه صلهی رحم صورت پذيرد، یک سال سفر بکند.
از بین کوهها و بیابانها و دشتها بگذرد تا با رحم خودش سلام و علیک بکند، اين كار را بكند؛ یعنی ارتباط قطع نشود.
3⃣ برای عیادت یک مریض اگر لازم است یک میل راه برو.
🌱 یک میل، ثلثِ فرسخ است، یعنی ۱.۵ کیلومتر.
همین مایلی که انگلیسیها میگویند.
4⃣ سر میلین شَیِّع جنازةً
جنازهی یک مؤمنی را میخواهند بردارند و تو برای تشییع او لازم است دو میل راه بروی، برو.
🍃 معلوم شد تشییع جنازه مهمتر از عیادت مریض است؛ چون او مرده است و رفته است و بناست فراموش بشود.
رفتن او برای تسلّای بازماندگان اوست، برای احترام به کرامت انسان مؤمن است که بعد از مرگش هم حتّی با او اینطور رفتار میشود.
5⃣ برای اجابت یک دعوتی سه میل برو.
دوست تو، برادر مؤمن تو از تو خواهش کرده که به او سر بزنی، سه میل لازم است كه بروي، برو.
🍃 اينجا معلوم میشود که: آن مریضی كه برای عیادتش طِیّ حتّی مسافتی برابر يک میل لازم بود، مریضی است که ممکن است جزو دوستان انسان هم نباشد، دعوتی هم نکرده باشد.
چنانچه از او دعوت کند، مضاعف میشود.
6⃣ سر أربعة أمیالٍ زُر أخاً فی الله تعالی،
برای دیدار برادری در راه خدا چهار میل حرکت کن.
7⃣ سر خمسة أمیال اُنصر مظلوماً،
اگر مظلومی در محلی است که برای نصرت و کمک به او پنج میل باید راه بروی، برو و به او یاری برسان.
8⃣ سر ستة أمیال اغث ملهوفاً،
🌱 ملهوف آن کسی است که استغاثه میکند،
🌱 مظلوم کسی است که به او ستم میشود.
گاهی این ستم به حدّی است که او استغاثه میکند!
یا مشکلی برایش پیش آمده که استغاثه میکند!
خانهاش خراب شده، شش میل راه برو تا بتوانی این ملهوف را كمک کنی.
البته شش میل راه که آنوقت میرفتند در واقع نصف روز راه بود.
از صبح تا ظهر مثلاً (که نُه کیلومتر راه بود)، تا میرسیدند به آن مكان مورد نظر.
در حال حاضر اگر شما از اينجا سوار هواپیما بشوید دو ساعته میرسید به بم!
این، به قدر همان یک میل، دو میل بیشتر نیست؛ یعنی محاسبه کنید این وسایل امروز را.
✅ اميال در واقع معیار است برای آن زحمتی که انسان متحمل میشود و زمانی که صرف میکند.
🍃 و علیک بالاستغفار، فإنّه المنجاة،
استغفار، نجات است، یا وسیلۀ نجات است.
✅ استغفار را در همه حال فراموش نکنید.
📚 النوادر، صفحه ۹۲؛ مرحوم راوندی
📆 ۱۷ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۹ مکاسب محرّمه).
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب اسلامی به نماز جمعه میآیند
🔹️اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب به همراه مراسم بزرگداشت پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله در مصلای امام خمینی تهران
🔹️مراسم بزرگداشت مجاهد فی سبیلالله و سیّد عزیز امت اسلامی، شهید حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله و همراهان ایشان ازجمله سردار شهید نیلفروشان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه ۱۳ مهرماه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود.
🔹️در ادامه این مراسم و درپی شهادت مظلومانه پرچمدار مقاومت و آزادی قدس و فلسطین، حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله و در آستانه اولین سالگرد حماسه طوفانالاقصی توسط رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، نماز جمعه این هفته تهران روز جمعه ۱۳ مهرماه به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) اقامه میشود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از روزنه
آیا فردا دوباره،«علی»،تنها میماند!
من
در شهر خودم
سالهاست نمازجمعه نمیروم
ولی فردا
به تهران میروم!
یکبار در تاریخ
«علی»
تنها ماند،بس است!
هنوز
در داغ غربت و تنهایی«حسین»
جانهای مان میسوزد و رخت عزا
بر تن داریم!
ما و دوباره تنهایی«علی»!
هیهات!هیهات!
ما و دوباره غربت پسر فاطمه!
ابداً،ابداً
چند روز پیش
یکی از دوستان زنگ زد، گفت:
خواب دیدم با هم ،در صف جماعت
در«مسجدالاقصی»، نماز میخوانیم!
آن موقع، تعبیرش را ندانستم.
ما
نماز جمعه فردا را
به با شکوهترین نماز جمعه تاریخ
در حمایت و دفاع از«امامت»
تبدیل میکنیم!
ما
فردا
با دریای خروشان عاشقان سربدار حسین،
عظمت و شکوه و عمق راهبردی رابطه «امام و امت»را
به دنیای تاریک و اسیر در چنبره کفر و یهود
نشان میدهیم.
ما
در هنگامه جنگ و جهاد
مثل مولایمان،«اباعبدالله الحسین»
با زن و فرزند و همه داراییمان
پا در میدان عزت و شرف میگذاریم!
من نه آن باشم که روز جنگ بینی پشت من
آن منم گر در میان خاک و خون بینی، سری!
ما
فردا
همه میآییم
و در صف اول مینشینیم تا
«علی»
دوباره،«تنها»نماند!
وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيز
#ماترکناک_یابن_الحسین(ع)
@rozaneebefarda
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 امام آمد وسط میدان
✊ نقطه اوج و تمامکننده میدان، مردم هستند
✊ حماسه تاریخی باید رقم بخورد
🎙 حجتالاسلام #محمد_امیری_طیبی
#رسالات
❇️@Resaalat1542
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
3⃣ جلسه سوم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۷۹۱ تا ۸۰۴ (روزه؛ شرایط واجب شدن روزه و صحت آن؛ واجبات روزه: ۱. نیّت)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۳. روزه (مسأله ۷۹۱ تا ۸۰۴، رساله نماز و روزه، شرایط وجوب و صحت روزه). ۱۲ مهر ۱۴۰۳ .mp3
9.16M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه سوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۳: «صمت، سکوتِ مدبّرانه و عاقلانه»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ؛ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيْطَانِ عَنْكَ، وَ عَوْنٌ لَكَ عَلَى أُمُورِ دِينِكَ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه و آله) سير نمىشود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مىكند: زدني!
🌱 صمت با سكوت فرق دارد.
🌱 صمت، سكوتِ مدبّرانه و عاقلانه است،
نه اينكه انسان از روى تنبلی يا ناتوانى يا موقعنشناسی سكوت كند، اين را صمت نمیگویند، صمت يعنى: سكوت حساب شده.
🍃 فرمود: بر تو باد به صمت، مگر آنجايى كه در كلام خيری وجود داشته باشد.
كه طبعاً صمت هم در اينجا صدق نمىكند، ولى عبارت، عبارت بليغ و گويايی است.
1⃣ اين سكوت موجب میشود كه شيطان از تو دور بشود.
2⃣ كمك مىكند به تو در امر دين.
❌ حرفهاى زيادى، بیتأمّل حرف زدن، شيطان را بر دل انسان مسلّط مىكند،
علاوه بر اينكه از امور دين هم انسان را دور مىكند،
يكى از امور دين صدق است،
يكى سلامت در نيّت است،
يكى نُصح در مقام گفتار است،
وقتى كه صمت نبود، اينها هم به كلّی پايمال میشوند.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📜 جزوه جلسه ۳
🌺 روزه بیمار
🍀 خدای تعالی بر پایه مصالح و مفاسدی که اعمال مختلفِ ما در دنیا، قبر و برزخ، و قیامت و ابد دارند، برخی را واجب و برخی را حرام نموده است.
یکی از موارد حرام، روزه بیمار است.
🍀 که در قرآن کریم به آن اشاره شده است:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ،
فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ،
وَ مَنْ كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ،
يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿سوره مبارکه بقرة - آیه ۱۸۵﴾
🌿 بیمار
◀️ معنای ضرر
موجب شود بیماری زیاد شود، یا مدّت درمان را طولانی کند، یا درد را تشدید نماید،
و البته در همهی اینها باید ضرر به مقداری باشد که معمولاً قابل تحمل نیست...
❌ بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت و مرگ یا ضرر شدید (ضرر فوقالعاده و مهمّ) -مثل نقص عضو- شود، روزه گرفتن برای او حرام است.
🛑 ضررهای خفیف و مختصر، باعث نمیشود افطار روزه جایز گردد، و با وجود اینگونه ضررها روزه بر فرد واجب است.
بنابراین، اگر روزه باعث میشود مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود،
یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد،
یا احساس ضعف و سستی در بدنش نماید،
یا باعث کاهش نور چشم به مقدار معمول گردد، به گونهای که یکی دو ساعت بعد از افطار این موارد به کلّی برطرف گردد،
و نیز سایر ضررهای خفیف مانند اينها، که افراد عاقل از آن پرهیز نمیکنند، و عرف مردم معمولاً آن را تحمّل مینمایند،
چنین مواردی عذر شرعی محسوب نشده و روزه بر این افراد واجب است. (رساله جامع، آیتالله سیستانی)
◀️ ملاک تشخیص ضرر: خودِ بیمار
🍃 اگر خود شخص اطمینان به ضرر پیدا کرد؛
یا از گفتهی پزشک متعهّد امین،
یا تجربهی شخصی،
یا از منشأ عقلایی دیگر،
حدّاقلّ خوف ضرر در او ایجاد شود، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است.
🌱 قَالَ الصادق (علیه السلام): بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ... ذَاكَ إِلَيْهِ، هُوَ أَعْلَمُ بِنَفْسِهِ. (الكافي)
◀️ وظیفه بیمار:
اگر مرض انسان چند سال طول بكشد، بعد از آن كه خوب شد اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى رمضان آخر را بگيرد؛
و قضاى روزهی سالهاى قبل لازم نيست،
و براى هر روز از سالهاى پيش يک مدّ (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است)، طعام به فقير بدهد.
🍀 دقت شود در مورد یک مدّ طعام پرداخت پول به فقیر کافی نیست؛
بلکه یا باید فقیر را از طرف خود وکیل کند که یک مدّ طعام (مثلاً نان) تهیه نماید، و آن را از طرف صاحب پول به خودش،تملیک و پرداخت کند،
یا پول را به کسی دهد (مثلا دفتر مراجع، سایت leader، رهبر و...) که به وکالت از او به فقیر طعام دهد.
🌺 یوم الشک بین آخر شعبان و اول رمضان
❌ به نیت اول ماه مبارک رمضان حرام است.
✅ باید نیّت "آخر شعبان" نماید، و روزه قضاء یا مستحبی یا... بگیرد؛
🍃 معمول مراجع اگر "مردّد" نیت نماید را باطل میدانند، اما امام (رحمهالله) و آیتالله مکارم و سیستانی (حفظهماالله) صحیح میدانند.
اما نیّت "ما في الذمّة" صحیح است.
🛑 احکام روزه
🔶 استاد: حجتالإسلام اصغری
۱. واجبات روزه را نام ببرید.
۲. حکم روزه در روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول رمضان، (یوم الشّک) چیست؟ به چه نیّتی؟
الف) واجب؛ ماه رمضان
ب) مستحبّ؛ ماه رمضان
ج) واجب؛ ماه شعبان
د) مستحبّ؛ ماه شعبان
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آرمان عزیز مارو به اسم دعا کن ...
#شب_جمعه
#شهید_آرمان_علیوردی
___
🌐 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیتالله مجتهدی تهرانی (ره)
👈🏻عضویت👉🏻
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 #پنجره | آرامش و طمانینه در اقامه نماز، مستحبات و تبرک جستن حضرت آیتالله خامنهای به تربت سیدالشهداء علیهالسلام پس از پایان نماز #جمعه_نصر.۱۴۰۳/۷/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🏠 #پنجره | آرامش و طمانینه در اقامه نماز، مستحبات و تبرک جستن حضرت آیتالله خامنهای به تربت سیدالشه
❇️ فصل في التعقيب؛
و هو الاشتغال عقيب الصلاة بالدعاء أو الذكر أو التلاوة أو غيرها من الأفعال الحسنة،
مثل التفكر في عظمة الله و نحوه،
و مثل البكاء لخشية الله أو للرغبة إليه و غير ذلك.
و هو من السنن الأكيدة، و منافعه في الدين و الدنيا كثيرة...
و نذكر جملة منها تيمناً:...
(مسألة ٢٣): يستحبّ سجود الشكر بعد كلّ صلاة فريضة كانت أو نافلة، و قد مرّ كيفيته سابقاً.
◀️ فصل في سائر أقسام السجود
(مسألة ٢١): يستحبّ السجود للشكر لتجدد نعمة أو دفع نقمة أو تذكرهما مما كان سابقا،
أو للتوفيق لأداء فريضة أو نافلة أو فعل خير ولو مثل الصلح بين اثنين...
✅ و يستحبّ أيضا أن يمسح موضع سجوده بيده، ثمّ إمرارها على وجهه و مقاديم بدنه...
📚 العروة الوثقی
جلسه ۹. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۵. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... الثامن أنّه لایکاد یکون. ۸ مهر ۱۴۰۳ .mp3
11.26M
🎙جلسه ۹. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۱۵؛ الثامن: أنّه لایکاد یکون من باب الاجتماع
📆 چهارشنبه؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۹: «احترام و ملاحظهی برادر مؤمن»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [وَ عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ:] سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«لاَتُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ أَخِيكَ، أَبْقِ مِنْهَا؛ فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَيَاءِ».
🖊 شرح حدیث:
🌱 حشمت یعنی احترام، حرمت.
در تعبیرات فارسی امروز ما میگوییم ملاحظه؛ فلانی از دیگری ملاحظه دارد، احترام او را نگه میدارد.
🍃 میفرماید: بین خود و برادر دینی خود، احترام را از بین نبر! آن را باطل نکن، خراب نکن، احترام یکدیگر را نگه دارید!
🛑 درست نقطهی مقابل آنچه انسان مشاهده میکند در بعضی از رفتارهایی که بین ماها وجود دارد، احترام یکدیگر را حفظ نمیکنیم.
با یک نفر اختلاف سلیقهای از لحاظ سیاسی داریم، خودمان را مجاز میدانیم که علیه او هر چه به دهنمان میآید، بگوییم!
این، همین نقطهی مقابل این چیزی است که در این روایت توصیه شده است.
یا فرض بفرمایید شخصی را در مسألهای یا امری مقصر میدانیم، این را مجوز قرار بدهیم برای اینکه هر چه میتوانیم علیه او حرف بزنیم.
❌ این، درست نیست، احترام هم را نگه دارید! ملاحظهی هم را بکنید!
این حشمت و این حرمت را نگه دارید!
🍃 وقتی این حالت احترام و حرمت بین برادران از بین رفت، حیاء از بین میرود.
✅ مسألهی حیاء یک مسألهی مهمّی است.
پاره شدن پردهی حیاء، یکی از بدترین حوادث برای انسان مؤمن است؛ چه مرد، چه زن.
حرمت را وقتی برداشتید، پردهی حیاء دریده میشود.
آنوقت بیحیائی حدّ و حصری ندارد.
چنانچه میبینید، کسانی که دچار بیحیایی شدند، در طول دوران انقلاب، مبتلا شدند به مواجههی با انقلاب.
چون پردهی حیائشان دریده شد هر کاری که فکر میکنند میشود انجام داد، انجام میدهند. این، بیحیائی است.
وقتی حشمت را ملاحظه نکردیم، به این بیحیائیها منتهی خواهد شد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۵۸؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۸ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۳ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۰. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و في مستطرفات السرائر. ۱۴ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.81M
🌺 حدیث جلسه ۱۰: «جایگاه برجسته والدین»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«إِنَّ فَوْقَ كُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ شَهِيداً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ،
وَ فَوْقَ كُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّى يَقْتُلَ اَلرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَيْهِ».
و فی روایةٍ أخری: «إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ! فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ اَلسَّحَابِ حَتَّى يَنْظُرَ اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهَا، فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: اِرْفَعُوهَا إِلَيَّ حَتَّى أَسْتَجِيبَ لَهُ،
فَإِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ اَلسَّيْفِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حضرت میفرمایند: هرکار نیکی که تصوّر میشود، کار نیک بالاتر از آن هم وجود دارد.
عبادات، حسنات، اعمال خالصهای که انسان لوجه الله انجام میدهد، هر کدام مراتب دارند، و برّی بالاتر از شهادت در راه خدا وجود ندارد.
🍃 جفای به دیگران مراتبی دارد -در اينجا «عقوق» بمعنای گناهی است که متمثّل در جفای به دیگران است- و فوق هر جفاکردنی، جفاکردنی وجود دارد، و بالاترین عقوق این است که کسی یکی از والدین خود را به قتل برساند (نعوذ بالله).
🍃 در روایت دیگر از همین طریق آمده است: از دعای پدر برحذر باشید،
🌱 به معنای اینکه مراقب باشید که خیلی مهم است.
دعای پدر در ملکوت اعلی بالا میرود و دعائی مقبول است و از شمشیر -در بُرندگی- تیزتر است.
بنابراین، اگر دعای والد در حق فرزند انجام گیرد -چه علیه فرزند باشد و چه بهنفع او- گیرائی دارد.
فلذا قدر دعای پدر را باید بدانیم.
📚 النوادر، صفحه ۹۲؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۲ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۰ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۰. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۶. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... الثامن... نعم. ۱۴ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.89M
🎙جلسه ۱۰. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۱۶؛ الثامن... نعم، لو کان لکلّ منهما
📆 شنبه؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «جایگاه زیارت برادر مؤمن برای خدا»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ وَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِنَّ اَلْعَبْدَ اَلْمُسْلِمَ إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ زَائِراً أَخَاهُ لِلَّهِ لَا لِغَيْرِهِ، اِلْتِمَاسَ وَجْهِ اَللَّهِ، رَغْبَةً فِيمَا عِنْدَهُ وَكَّلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُنَادُونَهُ مِنْ خَلْفِهِ إِلَى أَنْ يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ اَلْجَنَّةُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 روایات متعدّدی در باب تزاور اخوان هست. که برادران مؤمن همدیگر را زیارت کنند، با هم دیدار داشته باشند.
✅ این روایت مشخص میکند که این ثوابهایی که برای این تزاور وجود دارد، متعلقّ به چه نوع تزاوری است.
🍂 یک وقت میرویم مثلاً گعده کنیم،
🍂 یک وقت یک کاری داریم، برای انجام یک کاری، یکدیگر را میبینیم.
🍂 یک وقت انسان طمع پولی، طمع جاه و مقامی دارد.
🛑 اینها چنین ثوابی ندارد.
🍃 آن تزاوری که فقط محض رضای خدا و خاطر خدا است،
میرود سراغ برادر دینی، چون او احتیاجی دارد، یا تنهاست، یا مریض است،
🌱 یا هدفش استحکام پیوند برادری بین اینها است برای خاطر خدا؛ یعنی برای این اهداف الهی به دیدن برادر مؤمن میرود، برای به دست آوردن رضای الهی و توجّه الهی.
این دیدار برای رغبت به ما عندالله است؛
🌱 چون خدای متعال نزدیکی دلهای مؤمنان را به یکدیگر دوست میدارد، فقط برای این جهت میرود.
🍃 وقتی چنین تزاوری انجام گرفت، این ثوابهای عجیبی که در بعضی از روایات هست، مترتّب بر این است.
🍃 یکی از آن ثوابها این است: هفتاد هزار فرشتهی خدا، او را از پشت سر ندا میکنند و به او خطاب میکنند -تا وقتی برگردد به منزلش- میگویند: تو پاکیزهای و بهشت برای تو گوارا باد.
✅ اینقدر زیارت برادران مؤمن مهم است.
در بحث زندگی ائمّه (علیهمالسّلام) که قبل از انقلاب، سالها مطالعه میکردم، اینطور روایات را حمل میکردیم بر تزاور اخوان در آن دورهی سختی و شدت شیعیان که: پیوند اینها به یکدیگر و اتصال مؤمنین به یکدیگر موجب استحکام و بقاء آنها در این راه دشوار میشد.
آن روز شیعه در طول دوران خلافتهای ظلم و استکبار در نهایت شدّت بود.
این دیدارها، این نشست و برخاستهای برادران با یکدیگر، دلها را قرص میکرد، تواصی به صبر و تواصی به حق میشد.
این روایات را ما برای آن زمان حمل میکردیم.
البته واضحترین مصادیقش، مؤمنین در آن زمان است،
لکن انسان وقتی نگاه میکند به مسایل اجتماعی و میبیند چقدر وحدت دلها در حرکت یک جامعه، عروج یک جامعه، تقدم یک جامعه، قدرت دفاعی یک جامعه تأثیر دارد، میفهمد که این توصیهها مخصوص آن عصر نیست،
حتّی در عصری که حقّ حاکم است، فکر صحیح، تشکیلدهندهی نظام اجتماعی کشور است، مؤمنین باید با یکدیگر دلهایشان صاف باشد،
این علقههای اجتماعی، پیوندهای عاطفی بین مؤمنین باید مستحکم باشد.
درست نقطهی مقابل آنچه در نظام مادّی وجود دارد، که هر کسی خودش را محور همه چیز میداند؛ کأنّه هر چیزی که برای من مفید باشد، خوب است، هر چه برای من بد باشد، بد است.
هر کسی با من دوست باشد، آدم خوبی است. هر کسی با من بد باشد، آدم بدی است.
چقدر این حالت، برای جامعه زیانبار است.
طبعاً در چنین جامعهای دعوا هست، تنافس و تکالب هست، کشتن یکدیگر در این جامعه آسان میشود.
چنانچه الآن در غرب همینطور است، اصلاً آدمکشی برایشان کار سختی نیست، با خونسردی آدم میکشند!
وقتی انسان خودش را محور قرار داد، همین میشود.
درست نقطهی مقابل آن، تعلیم این روایت و تعلیم اسلام است، که بحث من نیست، بحث ماست، بحث جمع است.
جمع بایستی تحقّق و عینیت پیدا کند.
جمع هم با تجمع تنها نمیشود، با تجمع دلها میشود.
تنها بدنها در کنار هم باشند، امّا دلها از هم دور باشند، فایدهای ندارد.
دلها باید به هم نزدیک باشند.
لذا اینطور مسلمانان را به تزاور تحریض میکند، میفرماید: اگر برای خاطر خدا، به خاطر همین چیزی که خدای متعال خواسته است، شما برادر مسلمانت را دیدار کردی، زیارت کردی، چقدر پیوند و محبّت ایجاد میکند؟!
و در جامعه استحکام و اقتدار مطلوب است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۵۹؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۹ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۴ مکاسب محرّمه)