eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
567 عکس
79 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۳: «آداب ابتدا به سلام» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِيِّ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «يُسَلِّمُ اَلصَّغِيرُ عَلَى اَلْكَبِيرِ، وَ اَلْمَارُّ عَلَى اَلْقَاعِدِ، وَ اَلْقَلِيلُ عَلَى اَلْكَثِيرِ». [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ اَلسِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «اَلْقَلِيلُ يَبْدَءُونَ اَلْكَثِيرَ بِالسَّلاَمِ، وَ اَلرَّاكِبُ يَبْدَأُ اَلْمَاشِيَ، وَ أَصْحَابُ اَلْبِغَالِ يَبْدَءُونَ أَصْحَابَ اَلْحَمِيرِ، وَ أَصْحَابُ اَلْخَيْلِ يَبْدَءُونَ أَصْحَابَ اَلْبِغَالِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 این روایات درباره‌ی سلام است، تحیت هنگام دیدار دو نفر با یکدیگر که در اسلام روی آن تأکید شده، در عرف ملل هم هست، وقتی به هم می‌رسند، یک تحیّتی نسبت به یکدیگر انجام بدهند. 🍂 اگرچه در بین مادّی‌ها و غربی‌ها به تدریج این سنّت‌ها بر افتاده. به هم می‌رسند، یک صبح به خیر هم نمی‌گویند، لکن در اسلام تأکید شده. 1⃣ کوچکتر به بزرگتر سلام کند. 2⃣ آن کسی که نشسته کنار راه، کسی که عبور می‌کند، به او سلام بکند. 3⃣ شما یک نفرید، یا دو نفرید، می‌رسید به یک جماعتی که از شما بیشترند، شما به آن‌ها سلام کنید. 🍃 روایت دیگر: از حضرت صادق (علیه‌السلام) آمده است: 4⃣ سواره به پیاده سلام کند. 🌱 طبیعت قضیه این است که سواره حالت تکبّر بیشتری داشته باشد؛ چون سوار است؛ لذا بایستی با سلام جبران بشود. سواره سلام کند به پیاده، تا این حالت عدم تعادلی که وجود دارد از لحاظ عزّت ظاهری، به تعادل تبدیل بشود. 5⃣ آن که سوار استر است، که طبعاً یک شأن بالاتری دارد، سلام کند به کسانی که سوار درازگوش هستند، که شأن پایین‌تری دارد. 🌱 در زمان ما، سوار اتومبیل هستید، به کسی که سوار دوچرخه است، سلام کنید! بالاتر به پایین‌تر سلام کند. 6⃣ باز آن که سوار بر اسب است، که سوار بر اسب شدن، یک تکبّری، یک غروری به انسان می‌دهد، او سلام کند به آن کسی که پایین دست اوست، که سوار بر استر است. 🍃 این‌ها همه با یک ملاحظات دقیق روان‌شناختی و تعدیل روحیات متجاوز و متعرض ما انسان‌ها به یکدیگر، در اسلام تنظیم شده است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۶۶؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۷ مکاسب محرّمه)
3⃣1⃣ آداب مؤکّد در ابتدا به سلام
📜 ۲.۹. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۰.۱. نکات تکمیلی در ثمره مسأله اجتماع
جلسه ۱۴. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۶. المسألة الثامنة عشر، الکذب... ثمّ إنّ أکثر الأصحاب. ۱۸ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.43M
جلسه ۱۴. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۲۶؛ المسألة الثامنة عشر: الکذب... ثمّ إنّ أکثر الأصحاب 📆 چهارشنبه؛ ۱۸ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۴: «مذمت خیانت و قطع رحم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیر المؤمنین (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «لاَتَخُنْ مَنْ خَانَكَ فَتَكُونَ مِثْلَهُ؛ وَ لاَتَقْطَعْ رَحِمَكَ وَ إِنْ قَطَعَكَ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: 1⃣ در باب خیانت، جای مقابله‌ی به مثل نیست؛ فلذا اگر کسی به شما خیانت کرد، شما به او خیانت نکنید، که اگر این کار را بکنید، شما هم مثل او خائنید! 2⃣ پیوند خانوادگی و خویشاوندی را قطع نکنید، ولو خویشاوند شما، این رابطه را قطع کند. این فقره‌ی حدیث در واقع تخصیص در آیه‌ی شریفه‌ی «فإن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به» می‌باشد، یعنی صلۀ رحم، فقط برای آن مواردی نیست که رحم هم با انسان در ارتباط است، بلکه اگر قاطع رحم است، شما قطع رحم نداشته باشید. البته این صلۀ رحم به قدر میسّر است. گاهی با ارتباط تلفنی یا سلام‌رساندن و از این قبیل ارتباطات جزئی، صلۀ رحم محقّق می‌شود. 📚 النوادر، صفحه ۹۶؛ مرحوم راوندی 📆 ۳۰ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۴ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۴. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۹. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... إذا عرفت هذه الأمور. ۱۸ مهر ۱۴۰۳ .mp3
10.57M
🎙جلسه ۱۴. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۱۹؛ إذا عرفت هذه الأمور 📆 چهارشنبه؛ ۱۸ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۴: «صلوات خدا و ملائکه برای متواضع» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِي سُلَيْمَانَ اَلزَّاهِدِ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «مَنْ رَضِيَ بِدُونِ اَلتَّشَرُّفِ (الشرف) مِنَ اَلْمَجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَلاَئِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى يَقُومَ». 🖊 شرح حدیث: 🌱 «دون شرف» یعنی پایین‌تر از آن‌جایی که شأن شما هست. 🍃 وارد جلسه‌ای می‌شوید، جای شما در صدر مجلس است مثلاً، لکن جایی که پایین‌تر است و آن‌جا خالی است، آن‌جا می‌نشینید. این شکسته نفسی و فروتنی که انسان فروتنی کند، خاکساری کند، از آن جایی که شأن خود می‌داند، پایین‌تر بنشیند، صلوات خدا و ملائکه را در پی دارد تا زمانی که از جایش بلند شود. 🍂 قطعاً نقطه‌ی مقابل این را زیاد دیدید. البته آن‌هایی که مافوق شرف هم می‌نشینند، در مورد این دسته بحثی نیست. جای‌شان هم نیست، لکن می‌روند جایی که جای‌شان نیست، می‌نشینند! امّا بعضی هم وقتی وارد می‌شوند، مثلاً شأن‌شان صدر مجلس است، ولی جا برای نشستن در آن‌جا نیست، امّا می‌روند آن‌جا، و با انواع حیل خاصِ این کار (هر کاری یک حیله‌ای دارد) برای خودشان جا باز می‌کنند! گاهی انسان می‌بیند به طور طبیعی جای مثلاً پنج نفر است، ده نفر نشستند. یک نفر می‌گفت این‌ها ملائکه هستند! چون در روایت دارد که ملائکه جسم ندارند. مزاحمتی ندارند. این‌ها هم کأنّه جسم‌هایشان اصلاً مزاحمت ندارد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۷۱؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۸ مکاسب محرّمه)
4⃣ جلسه چهارم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۸۰۵ تا ۸۱۶ (روزه؛ واجبات روزه: ۱. نیّت)
🌺 حدیث جلسه ۴: «نگاه به پايين‌تر از خود در امور دنیوی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اُنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ تَحْتَكَ، وَ لاَتَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ؛ (فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ لاَتَزْدَرِيَ نِعْمَةَ اَلله عَلَيْكَ)» ◀️ در مسائل دنيوی و شخصی، به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن، و به كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! زیرا زمینه‌ساز این‌است که نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری. 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🍃 اين، يک دستور عامّی است كه در مرحله اول آرامش و آسايش خيال براى انسان به وجود می‌آورد، و در مرحله دوم او را از شحّ، كه عبارت از حرص و بخل است، مصون و محفوظ می‌دارد: «و مَن يوقَ شُحَّ نفسِه فأولئك هم المُفلحون» (سوره مبارکه تغابن - آیه ۱۶). 🍃 حضرت (صلّی الله‌عليه‌وآله) مى‏فرمايند: در مسائل دنيوی، در امور زندگى، به آن كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن! 🌱 چون نفس انسان سیری‌ناپذیر است، اين هم يكى از رازهای الهى است كه در هيچ مرحله‌اى نفس انسان قانع نيست. ❇️ اين خصوصيت نفس انسانى اگر درست هدايت بشود حركت او به سوى كمال هيچ‌وقت متوقف نخواهد شد، به هر نقطه‌اى كه می‌رسد، بالاترش را می‌خواهد، ولی وقتی صحيح هدايت نشد، محصور به امور مادى خواهد شد، و اين چيز خطرناكی است. 🌱 كسى كه در منزل اجاره‌اى زندگى مى‌كند، مايل است يک منزل ملكی داشته باشد، اگرچه يک اتاق داشته باشد. 🌱 منزل ملكی را تهيه مى‌كند، بعد كه آن شور و عطش اوليه فرو نشست، نگاه مى‌كند، می‌بيند منزل رفقايش سه اتاق يا چهار اتاق دارد، می‌رود سراغ تبديل آن به احسن، مى‌گويد: اگر اين تهيه بشود، من هيچ مشكلى ندارم، 🌱 آن كه تهيه شد، بيشترش را می‌خواهد. 🍃 اين نفس انسانى است، در همه‌ی امور همين‌طور است، در امور مادّى محسوس و نامحسوس، نامحسوس مثل مقام و شأن، هميشه يک چيزى بالاتر و پست عالی‌تر را طلب مى‌كند. ❇️ البته در مسائل معنوى اين عطش و غريزه سیری‌ناپذیر خوب است. در تحصيل علم، تقوا، تخلّق به مكارم اخلاقى، و در مسير توحيد و سلوک إلى الله، خوب و پسنديده است كه انسان به بالاتر از خود نگاه كند، بگويد كم است، عطش او بيشتر بشود، از اين غريزه در آنجا استفاده كردن خوب است. اين موتور را در آن راه و مسير به كار انداختن بسيار مطلوب است. ❌ امّا در مسائل مادى به حرص منتهى می‌شود. اگر جلوى اين حس زياده‌خواهى را نگيريد، به هر چه برسيد، سيری ندارد. اين حس را بايد در درون سركوب كرد، راهش هم همين است، نگاه كنيد به مادون خودتان. 🌱 شما الآن خانه اجاره‌اى می‌نشینید، نگاه كنيد به آن كسى كه، در به در، دنبال خانه اجاره‌اى مى‌گردد، پيدا نمى‌كند. پس شما خيلى وضع بهترى داريد، 🌱 يا خانه‌اى ملكی داراى دو اتاق داريد، نگاه كنيد به آن كسى كه در خانه اجاره‌اى است، صاحب‌خانه‌اش مرتّب مى‌گويد يا بايد اجاره را زياد كنی، يا بايد تخليه كنی! 🍃 به او نگاه كنيد تا نعمت و لطف خدا را بر خودتان، احساس كنيد تا بدانيد آنچه داريد كم نيست. ⛔️ البته بعضى از ما مسلمان‌ها اشتباه كرديم، عده‌اى هم از دشمنان ما همين اشتباه را أخذ كردند، كه: قناعت موجب شده مسلمانان به جاهاى بالا نرسند. ❌ نه، اين، مربوط به مسائل شخصی است. آن هم مسائل دنيوی شخصى، كه هرچه قانع‌تر، هرچه كم‌خواه‌تر بهتر، ✅ نه در مسائل عمومى، نه در مسائل علمى، نه در مقامات اُخروی، در كسب علم به هيچ حدّش قانع نشويد! در تحقيق به هيچ حد قانع نشويد. كسى جلوى اين‌ها را نگرفته است. ❌ جلوى زياده‌خواهى مادى براى خود را گرفته، يعنى همان چيزى كه امروز منشأ همه فسادها و همه جنگ‌هاى دنيا است كه براى خود می‌خواهند. 🌱 براى پيشرفت علم كه جنگى وجود ندارد. ❌ برای تصرف منابع نفتی و بازارهاى تسليحاتی به نفع فلان كمپانی است كه جنگ پيش مى‌آيد، برای مسائل شخصی است. ✅ بنابراين، آن‌چه در اين روايت، و در روايات مشابه در باب قناعت گفته شده، فقط در مسائل شخصی است. آن هم بخش مادى قضيه. در بخش معنوى مطلقاً چنين چيزى نيست. ❇️ اين، نگاه به ما دون، نه ما فوق، زمينه‌ساز اين است كه: "نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری." 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۴ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۴ (نکات تکمیلی) 🌺 نیّت روزه ◀️ تعریف نیّت: النّية هي الدّاعي القلبي 🌱 لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند (اخطاری نیست)، يا مثلًا بگويد: فردا را روزه مى‌گيرم (لسانی نیست)، ✅ بلكه همين قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام ندهد كافى است (النّیة هي الدّاعي القلبي). 🕰 زمان نیّت (موارد اختلافی) ◀️ نیّت روزه واجب معیّن (مثل روزه ماه مبارک رمضان، یا نذر معیّن، مثلاً نیمه شعبان) ⏳ زمان نیّت در حالت اختیار و توجّه تا قبل از اذان صبح است. 🍃 ولی اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است، 🌱 و پيش از ظهر ملتفت شود، چنان‌چه كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت كند و روزه‌ی او صحيح است. (حضرت امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا (حفظه‌الله): در خصوص روزه ماه مبارک رمضان بنابر احتياط واجب نيت روزه نمايد، و بعداً روزه‌ی آن روز را هم قضا كند.) 🌱 و اگر كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام داده باشد، يا بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است روزه‌ی او باطل مى‌باشد، ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام ندهد، و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نمايد. (🍃 آیت‌الله سيستانى (حفظه‌الله): و اگر بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است بنابر احتياط واجب نيت روزه كند رجاءً، و بعد از رمضان هم آن را قضا كند.) ◀️ استدامه نیّت روزه اگر در روزه‌ی واجب معيّنى مثل روزه‌ی ماه مبارک رمضان 1⃣ از نيّت روزه گرفتن برگردد (نیّت قطع): روزه‌اش باطل می‌شود، و قصد دوباره برای ادامه روزه فایده‌‌ای ندارد، البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند. 2⃣ مردّد باشد که روزه‌دار بماند یا نه: 🍃 روزه‌اش باطل است. [امام خمینی (رحمه‌الله) و آیت‌الله مکارم] 🍃 در فرض تردید بنابر احتیاط واجب تمام کند، و بعد قضا کند. [حضرت آقا (حفظه‌الله]) 3⃣ ولى چنان‌چه نيّت كند كه چيزى را كه روزه را باطل مى‌كند به جا آورد، در صورتى كه آن را انجام ندهد (نیّت قاطع): 🍃 روزه‌اش باطل نمى‌شود. (امام (رحمه‌الله)) 🍃 روزه‌اش باطل است. (آیت‌الله مكارم (حفظه‌الله)) 🍃 بنابر احتیاط واجب تمام کند، و بعد قضا کند. (حضرات آیات آقا و سیستانی (حفظهما الله)) (🍃 آیت‌الله سیستانی: اگر دو مرتبه نيت روزه كند احتیاط واجب است، و إلا فتوی به بطلان می دهند))
جلسه ۱۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۷. المسألة الثامنة عشر، الکذب... یمکن أن یفرّق بین المقامین. ۲۱ مهر ۱۴۰۳ .mp3
11.71M
جلسه ۱۵. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۲۷؛ المسألة الثامنة عشر: الکذب... یمکن أن یفرّق بین المقامین 📆 شنبه؛ ۲۱ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۵: «گناه و ازاله پرده‌های ۷۲ گانه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «لِلْمُؤْمِنِ اِثْنَانِ وَ سَبْعُونَ سِتْراً، فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً اِنْهَتَكَ عَنْهُ سِتْرٌ، فَإِنْ تَابَ رَدَّهُ اَللَّهُ إِلَيْهِ وَ سَبْعَةً مَعَهُ، فَإِنْ أَبَى إِلاَّ قُدُماً قُدُماً فِي اَلْمَعَاصِي تَهَتَّكَ عَنْهُ أَسْتَارُهُ، فَإِنْ تَابَ رَدَّهَا اَللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَعَ كُلِّ سِتْرٍ مِنْهَا سَبْعَةُ أَسْتَارٍ، فَإِنْ أَبَى إِلَّا قُدُماً قُدُماً فِي اَلْمَعَاصِي تَهَتَّكَ عَنْهُ أَسْتَارُهُ وَ بَقِيَ بِلاَ سِتْرٍ، وَ أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى مَلاَئِكَتِهِ: أَنِ اُسْتُرُوا عَبْدِي بِأَجْنِحَتِكُمْ، فَإِنَّ بَنِي آدَمَ يُعَيِّرُونَ، وَ لَا يُغَيِّرُونَ، وَ إن [أَنَا] أُغَيِّرُ وَ لاَأُعَيِّرُ، فَإِنْ أَبَى إِلَّا قُدُماً قُدُماً فِي اَلْمَعَاصِي، شَكَتِ اَلْمَلاَئِكَةُ إِلَى رَبِّهَا، وَ رَفَعَتْ أَجْنِحَتَهَا وَ قَالَتْ: يَا رَبِّ! إِنَّ عَبْدَكَ هَذَا قَدْ أَقْدَمَنَا (أقذرنا) [آذَانَا] مِمَّا يَأْتِي اَلْفَوٰاحِشَ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا وَ مٰا بَطَنَ، قَالَ: فَيَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُمْ: كُفُّوا أَجْنِحَتَكُمْ. فَلَوْ عَمِلَ بِخَطِيئَةٍ فِي سَوَادِ اَللَّيْلِ أَوْ فِي ضَوْءِ اَلنَّهَارِ أَوْ فِي مَفَازَةٍ أَوْ قَعْرِ بَحْرٍ لَأَجْرَاهُ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى أَلْسِنَةِ اَلنَّاسِ، فَسَلُوا اَللَّهَ تَعَالَى أَنْ لاَ يَهْتِكَ أَسْتَارَكُمْ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حضرت می‌فرمایند: خدای متعال برای مؤمن ۷۲ پوشش قرار داده است.این روایت، از جمله روایاتی است که تعبیرات نمادین در آن وجود دارد که در خلال این تعبیرات بلیغ و فصیح و همراه با صناعات بدیع، می‌خواهند مضمونی را بیان کنند. 🍂 اگر مؤمن، گناهی را مرتکب شود، یک پوشش دریده می‌شود. 🍃 اگر از گناه توبه کند، خداوند آن ستر و ۷ ستر دیگر را به مؤمن بر می‌گرداند. 🍂 اگر توبه نکرد بلکه تدریجاً و قدم به قدم به سمت معاصی پیش رفت، آن‌وقت‌پرده‌ها و سترهای او دریده می‌شود. 🍃 اگر در وسط کار ناگهان به فکر توبه افتاد و توبه کرد، باز هم خدای متعال او را می‌بخشد و ۷ ستر دیگر هم به او می‌دهد. 🍂 امّا اگر دوباره گناه کرد، عریان می‌شود. 🍃 با همه این حرف ها، باز هم خداوند متعال او را رها نمی‌کند، و به ملائکه فرمان می‌دهد که: او را در زیر بال هایتان بپوشانید. 🛑 آن‌قدر این مؤمن گناه می‌کند که ملائک به فغان می‌آیند! آن‌وقت خدا این‌طور شخصی را رسوا می‌کند؛ گفت: لطف حقّ با تو مداراها کند چون که از حدّ بگذری رسوا کند. ✅ هر انسانی در خفایا و زوایای وجودش ضعف‌های فراوانی دارد که در ظاهر دیده نمی‌شود. مراد از «ستر الهی» این است. 📚 النوادر، صفحه ۹۶؛ مرحوم راوندی 📆 ۱ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۱۵ مکاسب محرّمه).
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 سردار قاآنی کجاست؟! 👤 ۱- غیبت دو هفته‌ای سردار پُر‌افتخار اسلام، جناب قاآنی، به سوژه‌ای برای گمانه‌زنی‌های فراوان و متفاوت و متضاد تبدیل شده است. سردار قاآنی کجاست؟! جواب این سؤال را از زبان دشمنان تابلودار انقلاب و رسانه‌های آنها بخوانید! * خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است «تماس با سردار قاآنی از زمان حملات اسرائیل به بیروت قطع شده و دو مقام ایرانی به ما (رویترز‌) گفتند که هنوز نتوانسته‌اند با او تماس بگیرند »! * خبرگزاری «‌میدل ایست آی/ Middle East Eye‌» داستان مفصل‌تری دارد و می‌نویسد: «‌اسماعیل قاآنی در بازداشت خانگی به سر می‌برد و از سوی نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی تحت بازجویی قرار دارد‌»! میدل ایست‌ آی به علت بازداشت! و بازجویی از سردار قاآنی اشاره‌ای نکرده است! * «‌ایران اینترنشنال‌»، رسانه فارسی‌زبان وابسته به رژیم صهیونیستی که «‌منوشه امیر‌» مدیر سابق رادیو اسرائيل مدیریت پنهان آن را بر‌عهده ‌دارد به نقل از یک «منبع مطلع»! می‌گوید؛ خانواده سردار قاآنی هم از وضعیت او خبری ندارند و نمی‌دانند کجاست و چه می‌کند! * خبرگزاری «اسکای‌نیوز‌» با انتشار یک گزارش مفصل ادعا می‌کند که سردار قاآنی هنگام بازجویی دچار حمله قلبی شده (زبانش لال‌) و تحت درمان قرار دارد! و مدعی است که منابع نزدیک به اسکای‌نیوز از وضعیت کنونی سردار قاآنی بعد از این حادثه، ابراز بی‌خبری کرده‌اند! * شبکه سعودی العربیه می‌گوید؛ چرا خبری از سردار قاآنی نیست؟ او نه در اتاق فرماندهی عملیات وعده صادق ۲ حضور داشت، نه در نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب و نه در مراسم اهدای نشان فتح به سردار حاجی‌زاده. سردار قاآنی کجاست؟! اگر کشته نشده بود و یا زخمی نبود، صدایی از او برمی‌خاست و یا تصویر و مصاحبه‌ای از او منتشر می‌شد! ۲- در مسابقه معروف «‌۲۰ سؤالی‌» برای شرکت‌کننده نام یک شخص، شهر، پرنده، خوراکی، میوه، کتاب و‌... هرچیز دیگری را تعیین می‌کنند و از او می‌خواهند با طرح حد‌اکثر ۲۰ سؤال از مجری برنامه، پاسخ مورد نظر را کشف کند. پاسخ مجری به پرسش‌ها فقط «بله» یا «نه» خواهد بود. در این حالت، شرکت‌کننده با هر سؤالی که می‌پرسد، یک گام به پاسخ نزدیک‌تر می‌شود. مثلاً فرض کنید، سؤال مورد نظر «‌درخت سرو‌» ‌است. شرکت‌کننده می‌پرسد؛ جاندار است؟ پاسخ می‌شنود: بله‌... انسان است؟ نه... پرنده است؟ نه‌... گیاه است؟ بله‌... میوه خوراکی دارد؟ نه‌... بوته دارد؟ نه‌... درخت است؟ بله‌... با هر پرسشی که مطرح می‌کند و پاسخی که دریافت می‌کند، دایره‌ای که نقطه مورد نظر در آن قرار دارد تنگ‌تر شده و به مقصود، یعنی پاسخ سؤالی که برایش تعیین کرده‌اند نزدیک‌تر می‌شود و‌... حالا اگر مجری برنامه به هیچ‌یک از پرسش‌های شرکت‌کننده پاسخ ندهد! و از بله یا نه خودداری کند، چه اتفاقی می‌افتد؟! شرکت‌کننده در مسابقه یعنی همان پرسش‌کننده گیج می‌شود و هرگز به نقطه مورد نظر نمی‌رسد! ۳- شایعه‌پراکنی دشمن در‌باره موضوعی که از آن بی‌خبر است، یک ترفند عملیات روانی است و با هدف پی بردن به مسئله‌ای است که برایش مجهول مانده است. هر یک از شایعه‌ها نقش همان پرسش‌های شرکت‌کننده در مسابقه ۲۰سؤالی را دارد و در صورتی که به آن پاسخ داده شود (حتی با جواب‌های بله یا نه) حریف را یک گام به نقطه مجهول نزدیک‌تر می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که شایعه‌های متفاوت را نمی‌توان با عنوان گمانه‌های متفاوت ارزیابی کرد، بلکه باید آنها را شبیه پرسش‌های متفاوت در یک مسابقه ۲۰سؤالی تلقی کرد که حریف هرکدام از آنها را با هدف جدا کردن بخشی از حدسیات خود و تنگ‌تر شدن میدان بررسی مطرح می‌کند. با افتخار باید گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آوردگاه جنگ نرم نیز مانند عرصه‌های دیگر جنگ سخت، با موفقیتی چشمگیر و درخور تحسین ظاهر شد و در حالی که هیچ نکته‌ای از نگاهش پنهان نیست، به هیچ‌یک از شایعات پاسخ نداد و دشمن را در حالتی از گیجی و منگی تنها گذاشت. سردار قاآنی، فرمانده سلحشور نیروی قدس و عزیز دل ملت‌های مسلمان و نیروهای مقاومت کجاست؟! ... شایعات چه می‌گویند؟! ... بخوانید! ۴- دو پزشک که خیلی ادعای برخورداری از تخصص‌های ویژه را داشتند نزد شخصی که در حال استراحت بود رفته و با این تصور که بیمار است، دست‌های خود را زیر پتو بردند تا نبض او را بگیرند! بعد از چند دقیقه هر دو پزشک اعلام کردند که وضع بیمار بسیار وخیم است و اگر هرچه زودتر به حال و روز او رسیدگی نشود، عواقب سختی در انتظارش خواهد بود!‌... در این هنگام، مردی که در حال استراحت بود از قیل و قال پزشکان بیدار شده و پرسید این‌جا چه می‌کنید؟ یکی از پزشکان با تعجب گفت؛ نبض شما نشان می‌داد که حال بسیار وخیمی دارید! و‌... احمق‌ها زیر پتو نبض همدیگر را گرفته بودند! https://kayhan.ir/001FN7 @Kayhan_online
جلسه ۱۶. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۹. المسألة الثامنة عشر، الکذب... ثمّ إنّ الضرر المسوّغ. ۲۲ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.16M
جلسه ۱۶. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۲۹؛ المسألة الثامنة عشر: الکذب... ثمّ إنّ الضرر المسوّغ 📆 یکشنبه؛ ۲۲ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۶: «نام نیکو برای فرزند، هدیه پدر» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه السّلام) عن رَسُول اللهِ (صلّی الله علیه و آله وسلّم) إنّه قال: «إِنَّ أَوَّلَ مَا يَنْحَلُ بِهِ أَحَدُكُمْ وَلَدَهُ الِاسْمُ الْحَسَنُ، فَلْيُحْسِنْ أَحَدُكُمْ اسْمَ وَلَدِهِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: اوّلین هدیه‌ای که خود شما به فرزند می‌دهید، نام نیکویی است که روی او می‌گذارید. "فلیُحسِن أحدُکم إسمَ وَلَدِه"، اسم زیبا بگذارید. 🌱 یا زیبا از این جهت که معنای خوبی داشته باشد (غالباً اسمائی که متضمّن عبودیّت خداست، و اسماء ائمّۀ اطهار (عليهم‌السلام) از این قبیل است که معانیِ خوبی دارد.) 🌱 یا از باب انطباق بر شخصیت‌های بزرگ، اگرچه انسان معنای این‌ها را هم نداند! (مثل اسم بعضی از پیغمبران، لکن چون اسم آن پیغمبر است؛ اسم یوسف است، اسم عیسی است، اسم ابراهیم است مثلاً، حالا موسی که اسم امامِ کاظم (علیه‌السلام) هم هست.) ✅ امّا اسم های بعضی از انبیاء، چون یادآور آن شخصیت عظیم، آن پیامبر، آن بنده‌ی بزرگ خداست، از این جهت مثلاً خوب است. بعضی هم از جهت معنای آن، معنای خوبی دارد. ❌ امّا آن اسماء که هیچ کدام را ندارد، نه یادآور یک چهره‌ی خوبی است؛ مثلاً چنگیز، بعضی‌‌ها اسم فرزندشان را چنگیز می‌گذارند! بله، اگر اهل مغولستان چنگیز بگذارد، چون فاتحِ بزرگی بود برای مغولستان، عیبی ندارد، امّا ایرانی! به نظر می‌آید بی‌عقلی عجیبی است که مثلاً اسمش را تیمور بگذارند! این ها اسم‌هایی است که هیچ وجهی ندارد، جز بی‌اطلاعی و عدم آشناییِ به این حقیقت. ✅ زیبابودنِ خود اسم هم یک نكته‌ای است، غیر از آن جنبه‌ی معنا، جنبه‌ی ظاهرِ آن لفظ را هم انسان در نظر بگیرد. البته سلائق مختلف است. 🌕 حدیث دیگر هم با همین سند: كَانَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله) إِذَا بُشِّرَ بِجَارِيَةٍ قَالَ: رَيْحَانَةٌ، وَ رِزْقُهَا عَلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🍃 این، در آن فرهنگ جاهلیِ آن روز، چیزِ مهمّی است. امروز هم متأسّفانه انسان می‌بیند که بعضی‌ها همین حالت را دارند، هنوز فرزندِ پسر برایشان مطلوب است، فرزندِ دختر نامطلوب است! در یک چنین فضایی، پیغمبر برای این‌که اين فضا را بشکند و حقیقت را آشکار کند، می‌فرماید: ریحانةٌ. 🍃 وقتی که دختری خدا به او می‌داد، خبرش را می‌آوردند، حضرت می‌فرمود: به به! گلی است. «ریحانة» یعنی این، گل است. که بنده یک وقتی شرحِ نسبتاً مبسوطی درباره‌ی این حدیث که «المرأةُ ریحانةٌ و لیسَت بقَهرَمانَة» عرض کردم. و رِزقُها علی الله، آن بی‌عقل‌ها خیال می‌کردند که اگر پسر باشد، روزیِ خودش را درمی‌آورد، امّا وقتی دختر است، نمی‌تواند روزیِ خودش را دربیاورد! کَلِّ بر ماست. فضای جاهلیّت این‌طوری بود. حضرت می‌فرمایند: نه، روزیِ او هم به عهده‌ی خداست. 📚 النوادر، صفحه ۹۶؛ مرحوم راوندی 📆 ۱۳ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۱۶ مکاسب محرّمه).
📚 نام گذاری فرزند 🔷 سؤال: بهترین اسم برای نام گذاری فرزند پسرم که قرار است به دنیا بیاید، چیست؟ ☑️ جواب: بهترین نام ها آنهایی است که دربردارنده معناى عبوديت خداى متعال باشند مانند عبدالله، عبدالرحمن، عبدالرحيم و مانند اينها و نیز نام های پيامبران و امامان (عليهم السلام) که افضل آن‏ها نام «محمّد» است، بلكه براى كسى كه چهار فرزند دارد، ترك اسم «محمّد» مكروه است‏. 🆔 @leader_ahkam
جلسه ۱۵. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۲۱. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... رابعتها. ۲۲ مهر ۱۴۰۳ .mp3
9.93M
🎙جلسه ۱۵. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي ج۱، ص ۲۲۱؛ رابعتها 📆 یکشنبه؛ ۲۲ مهر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۵: «انسان در ورود به مجلس، جای خاصّی را برای خودش در نظر نگیرد» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِذَا دَخَلَ مَنْزِلاً قَعَدَ فِي أَدْنَى اَلْمَجْلِسِ إِلَيْهِ حِينَ يَدْخُلُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 وقتی پیغمبر وارد مجلسی می‌شدند، در نزدیک‌ترین جایی که بود، می‌نشستند. 🌱 پیغمبر رئیس حکومت و رئیس معنوی و سیاسی بود، مردم هم با جان و دل به آن بزرگوار محبّت و ارادت می‌ورزیدند و مطیع امرش بودند، ولی این بزرگوار با این شأن وقتی وارد مجلس می‌شد، به دنبال صدر مجلس نمی‌رفت، همان جایی که نزدیک درب بود، اگر جایی برای نشستن بود، آن‌جا می‌نشست. 🍃 این کار یعنی تواضع، 🍂 درست نقطه‌ی مقابل آن‌چه جبابرة در طول تاریخ و امروز هم دارند، که صدر مجلس، جای آن‌هاست! 🍃 این که علمای ما معمولاً در مجالس، دمِ درب ورودی می‌نشینند، به طوری که دمِ درب برای‌شان صدر مجلس است، از این‌جا گرفته شده است. 🍃 پس این، یک ادب اجتماعی است که انسان در ورود به مجلس، جای خاصّی را برای خودش در نظر نگیرد، تا اگر آن‌جا ننشست نوعی اهانت به او محسوب شود. 🍃 در شئون اجتماعی هم همین‌طور است. 🍃 این یک نگاه نمادین و سمبلیک است به این کاری که انجام می‌گیرد. وقتی ما در رفتار عادی‌ِمان، حضور در مجالس این‌طور بودیم، در مناصب اجتماعی هم همین‌طور است. ❌ این‌طور نباشد که ما یک سِمَت خاصی را در نظر بگیریم، که حتماً باید ما را این‌جا منصوب کنند، و اگر نشد، به مادون آن راضی نباشیم! ✅ باید دید کجا به ما احتیاج است، هر جا احتیاج است، آن‌جا برویم. 🍃 گاهی احتیاج است در رأس یک دستگاهی قرار بگیرید، یک وقت هم احتیاج است که انسان، جاروکش یک جایی باشد، فرقی نمی‌کند. هر جا خلأ هست، آن خلأ را پر باید کرد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۷۲؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۹ مکاسب محرّمه)
📜 ۲.۱۰. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۱.۱. مقدمات چهارگانه قول به امتناع
📜 ۲.۱۰. اجتماع امر و نهی 🍃 ۱۱.۲. مقدمات چهارگانه قول به امتناع
هدایت شده از ایران همدل
📢 لبیک به حکم شرعی امام خامنه‌ای 🔹 رهبر انقلاب: حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند... و کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب آنان را یاری کنند. ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ و ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 📲 راه‌های مشارکت در پویش «ایران همدل ۴»؛ کمک به مردم فلسطین و لبنان: ۱- شماره‌گیری * ۲- شماره کارت
۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷
۳ـ شماره شبا
IR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶
۴- پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR @irane_hamdel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الرابع المکاسب، ج۲، ص ۳۳؛ المسألة التاسعة عشر: الكهانة حراممحدوده‌ی مطالعاتی است، لذا صوت آن از سال‌های قبل بارگذاری می‌شود.
🌺 النوع الرابع: ما يحرم الاكتساب، لكونه عملاً محرّماً في نفسه 🍀 المسألة التاسعة عشر: الکهانة 👇👇